31 grudnia 2023

Bank nie lubi otyłych klientów, energetycy wystawiają ogromne faktury za prąd, ubezpieczyciel myli samochody. Finansowe absurdy kończącego się roku

Bank nie lubi otyłych klientów, energetycy wystawiają ogromne faktury za prąd, ubezpieczyciel myli samochody. Finansowe absurdy kończącego się roku

„Subiektywnie o Finansach” wyrosło na pomaganiu czytelnikom, członkom naszej społeczności. W każdym tygodniu otrzymujemy od Was dziesiątki e-maili z prośbą o pomoc. Zgłaszacie nam problemy z bankami, fintechami, firmami ubezpieczeniowymi, sklepami, telekomami i dostawcami energii, a my… interweniujemy i próbujemy pomagać. Czas na coroczne sprawozdanie: komu pomagaliśmy w 2023 r.? Który problem był najbardziej absurdalny?

Zobacz również:

Niemal każdego dnia prosicie nas o pomoc w sporze z różnymi instytucjami (nie tylko finansowymi). Zgłaszacie się do nas poprzez nasz e-mail: kontakt@subiektywnieofinansach.pl, ale też przez personalne skrzynki i media społecznościowe. Większością Waszych próśb i problemów się zajmujemy, niektóre z nich trafiają na nasze strony – w kategorii „W Twojej sprawie” zgromadziliśmy w 2023 r. ponad 100 Waszych historii.

Część spraw załatwiamy „po cichu” (doradzamy Wam, co zrobić albo działamy zakulisowo), a część oficjalnie (interweniujemy). Czasami kwoty są duże, a czasami małe i chodzi o zasadę. Niekiedy wystarczy się na nas powołać, aby przyspieszyć bieg jakiejś sprawy. Oto co napisał nam jeden z czytelników:

„W reklamacji powołałem się na artykuł w „Subiektywnie o Finansach”. Na firmę kurierską padł blady strach na samo wspomnienie o Waszym blogu (cóżeście zrobili tym firmom, że tak reagują na Waszą nazwę?) i prawie natychmiast dostałem odpowiedź, że opłata zostanie anulowana i dostanę fakturę korygującą”.

Bywa też tak, że instytucja staje okoniem i nie chce zmienić zdania. Wtedy piętnujemy i nagłaśniamy bezsensowne procedury czy nieuczciwe praktyki. A czasami… okazuje się, że to czytelnik się mylił. Tak też się zdarza. Wyjaśniamy wtedy, co poszło nie tak. Oto najciekawsze historie z 2023 roku.

Bankowe absurdy 2023: magiczna lokata, klient za dużo waży, bank nie chce przyjąć spłaty kredytu…

Napisał do nas pan Jarosław, któremu zamarzył się kredyt hipoteczny. Dobre stanowisko (dyrektor w korporacji), porządne zarobki i młody wiek (ok. 40 lat) okazały się niewystarczające dla banku, bo… czytelnik za dużo waży. Z kolei wszystkie usługi bankowe pana Kamila zostały zablokowane po 16 latach jego współpracy z bankiem, bez żadnej konsultacji. Bank tłumaczy, że nie mógł „namierzyć” klienta. A klient mówi: „zostawiłem im swój adres, wysyłali nań listy!”.

Zgłosił się do nas też pan Artur, który zdecydował się skonsolidować kredyt i zmniejszyć łączną kwotę zadłużenia. W rezultacie… miał do spłaty o ponad 3000 zł więcej niż na początku. „Winnym” okazało się być ubezpieczenie powiązane z nowym kredytem. Po naszej interwencji bank problem zauważył i poszedł na rękę czytelnikowi. Z kolei pan Stanisław rozstał się z żoną i postanowił spłacić wspólny kredyt. Bank zakrzyknął: „to niemożliwe!”. Jak to możliwe, że niemożliwe? I jakie rozwiązanie znaleźliśmy?

W sprawie magicznej lokaty pani Beaty nie musieliśmy interweniować, ale doradzaliśmy jej, krok po kroku, co powinna pisać do banku. W czym problem? Czytelniczka otworzyła 1-miesieczną lokatę, a bank… przedłużył ją do pięciu miesięcy. A to był czas, gdy oprocentowanie depozytów rosło z miesiąca na miesiąc. Ostatecznie wywalczyliśmy każdy grosz.

Z kolei pani Magdalena zrobiła zakupy w euro, a następnie je zwróciła. A bank… przewalutował zwrot na złotówki. Oczywiście ze stratą dla czytelniczki. Zapytaliśmy o tę sprawę i… Problem z transakcją zagraniczną zgłosiła nam też pani Aleksandra. Zrobiła zakupy w sklepie z polską domeną, w polskim języku, z polską obsługą i z polskimi sposobami płatności. To nie wystarczyło, bo bank doliczył 4% prowizji od bezgotówkowych transakcji zagranicznych. Co poszło nie tak?

Inna czytelniczka otrzymała w ramach private banking: concierge, assistance i… gorsze kursy walut w bankowości internetowej. Jak bank wytłumaczył fakt, że elitarni klienci mają gorsze kursy wymiany walut niż przeciętny Kowalski? Dowiecie się z tego artykułu.

Opiekun rachunku obiecał pani Agacie, że przypilnuje terminu. Nie przypilnował. W rezultacie bank pobrał 4500 zł opłaty. Dlaczego czytelniczka miała płacić za kredyt, którego chciała się pozbyć? Ciekawa była historia pana Marcina, który postanowił walczyć o swoje i poprosił o pomoc sąd. O perypetiach czytelnika pisaliśmy w dwóch aktach: w majuwe wrześniu.

Pan Mikołaj podpisał ugodę do kredytu frankowego w mBanku, ale pomylił się w oświadczeniu. Bank skutecznie uniemożliwił mu korektę dokumentu. Ludzki błąd kosztował pana Mikołaja kilka miesięcy nerwów. Został naprawiony dopiero po naszej interwencji.

Interweniujemy nie tylko w bankach! Problem z ubezpieczeniem, hotelem, samolotem…

„Subiektywnie o Finansach” może kojarzyć się z bankami, ale prosicie nas o wsparcie w sporach z firmami z różnych branż. Pan Jacek od ponad 25 lat opłacał ubezpieczenie od poważnych chorób. Gdy w końcu – tfu, tfu – zachorował, to ubezpieczyciel zwlekał z wypłatą odszkodowania. Świadczenie zostało wypłacone dopiero, gdy o nie zapytaliśmy.

Opisywaliśmy też problemy wakacyjne. Skontaktował się z nami czytelnik, który postanowił wybrać się na wycieczkę z rodziną. Podróż samolotem okazała się problematyczna, bo przewoźnik… rozdzielił członków rodziny na pokładzie. Rozwiązaniem było wykupienie dodatkowej miejscówki. Czego się dowiedzieliśmy?

Rozczarowanie noclegiem i utracone pieniądze. Pani Jadwiga przez ponad pół roku walczyła o zwrot pieniędzy za rezerwację noclegu. Jaki jest zaskakujący finał tej historii? Sporo mieliśmy Waszych skarg związanych z podróżowaniem. Koszmar turysty przeżył też inny czytelnik bloga – Appruv (tak, tak, ludzie z całego świata czytają „Subiektywnie o Finansach”). Kupił bilety, ale pieniądze zaginęły podczas transakcji.

Pan Jarosław też kupił bilet lotniczy. Jemu udało się nawet wejść na pokład samolotu, ale… inny pasażer miał bilet na to samo miejsce. Czytelnik musiał opuścić samolot, ponieważ… nie było już wolnych miejsc na pokładzie. Jak się skończył ten overbooking w wersji hard?

Czy internetowi sprzedawcy pokojów hotelowych i biletów lotniczych śledzą nasze ruchy? Z taką tezą zgłosił się do nas pan Zbigniew. Zbadaliśmy sprawę i… Pan Łukasz wypożyczył samochód bez limitu kilometrów. Po powrocie wypożyczalnia naliczyła kilka tysięcy złotych kary. Za przekroczenie terminu przeglądu technicznego pojazdu. Gdy nagłośniliśmy sprawę, to wypożyczalnia zaproponowała klientowi polubowne rozwiązanie.

Interweniowaliśmy też w sprawie pana Tomasza, któremu uznano reklamację, ale nie chcieli zwrócić całej kwoty. Powód? Część ceny zapłacił z wykorzystaniem karty podarunkowej. Pieniądze wróciły dopiero po tym, jak zapytaliśmy o tę sprawę.

Z problemem „elektronicznym” zgłosił się do nas też pan Marcin, który reklamował źle działający telewizor. Serwis nie potrafił naprawić usterki, a więc… odrzucił reklamację. Kilkumiesięczna batalia zakończyła się dopiero po naszej interwencji. Firma ostatecznie stanęła na wysokości zadania i wymieniła telewizor na nowy, lepszy model.

„Tajemniczy” wypadek samochodowy. Pan Bartosz miał wypadek samochodowy – ubezpieczyciel przyjął odpowiedzialność, ale po kilku dniach zmienił decyzję. To nie jedyna historia komunikacyjna, z którą się do nas zgłosiliście. „Występowanie takich błędów nie jest zgodne z naszymi standardami”. Ubezpieczyciel pomylił samochody i odmówił wypłaty odszkodowania. Jak zakończyła się ta historia pana Dariusza?

Pan Tomasz wypowiedział abonament na opiekę medyczną, ale ciągle otrzymywał faktury i wezwania do zapłaty. Ciśnienie rosło, a sprawa się rozwiązała dopiero wtedy, gdy wkroczyliśmy do akcji.

Opisywaliśmy też historię pana Michała, którego córka wyszła za mąż. Hotel podniósł cenę o 9000 zł na kilka dni przed imprezą. Powód inflacja. Czytelnik nie odpuścił i odzyskał pieniądze, a my opisaliśmy to dwukrotnie: gdy zgłosił się do nas czytelnik gdy sąd zmiażdzył argumentację hotelu.

Walczyliśmy o Wasz prąd!

W 2023 r. było dużo zamieszania z rachunkami za prąd. Dynamiczne zmiany cen, promocje dostawców energii, rosnące opłaty handlowe, rządowe tarcze ochronne itd. W rezultacie niejednokrotnie musieliśmy interweniować w Waszych sprawach. Tak jak w przypadku pana Mariusza, którego wspólnota mieszkaniowa chciała zmienić dostawcę energii. Okazało się, że alternatywny dostawca nie chce przejąć umowy, zaś dotychczasowy dostawca nie chce się zgodzić na powrót „syna marnotrawnego”. Jednak i tak musi go nadal obsługiwać jako „rezerwowy”. Jak skończyła się ta historia?

Zgłosił się do nas też pan Przemysław, który miał ponad 11 000 zł „nadpłaty” w firmie energetycznej, a i tak musiał opłacać nowe faktury. Bo firma energetyczna postanowiła, że nadpłatę skompensuje sobie w przyszłości.

Pan Jarema otrzymał fakturę za prąd na kwotę… 50 000 zł. Zużycie na poziomie 15 000 kWh w nowo wybudowanym domu, w którym nikt nawet jeszcze nie zamieszkał? Dwa dni po naszej interwencji faktura uległa korekcie. Czy firmy energetyczne liczą na to, że nie wszyscy klienci się zorientują, że mają w rachunku ofertę handlową? Pan Tomasz poskarżył nam się na bardzo wysoką opłatę handlową – 125 zł miesięcznie. Zapytaliśmy w firmie energetycznej i…

Firma energetyczna wysyłała klientom faktury rozliczeniowe nawet na 1000 zł. Interweniowaliśmy też w sprawach innych czytelników, którzy byli zrozpaczeni wysokimi fakturami rozliczeniowymi za energię i czuli się poszkodowani. Często dopiero po naszych interwencjach reklamacje były pozytywnie rozpatrywane.

Bank i problem? Znamy to nie od dziś. Przeczytaj też sprawozdania z działalności w poprzednich latach:

Telekom wystawia rachunek na 1000 zł, bank łapie w śmiertelną pułapkę, pośrednik żąda 2000 zł, a deweloper nie oddaje 160 000 zł. Tak Wam pomagaliśmy w 2022 r.

Ekipa „Subiektywnie o Finansach” na straży Waszych pieniędzy. Komu pomogliśmy w 2021 r.? Co załatwiliśmy? I które artykuły najchętniej czytaliście? (sprawozdanie za 2021 r.).

Bank i problem? Czytaj, co udało nam się zdziałać w 2020 r.: Czytelnicy piszą, „Subiektywnie o Finansach” pomaga. Kronika załatwionych spraw.

Rozwikłane zagadki i odzyskane spadki. Oddane prowizje i papierów rewizje. Komu pomogliśmy w 2019 r.?

A tutaj sprawozdanie z działalności blogu w 2018 r.: Ile spraw załatwiliśmy w 2018 r.?

Zdjęcie główne: rawpixel.com / Pixabay i Ekipa „Subiektywnie o Finansach”

Subscribe
Powiadom o
28 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Jacek
1 miesiąc temu

Podziękowania dla ekipy SoF za to, że nie ma litości dla cwaniaków, którzy najzwyczajniej próbują się bogacić poprzez nieuczciwe praktyki. Oby ich zawsze taki strach oblatywał, że nie tylko naprawią szkodę, ale i wygłoszą samokrytykę.
Redakcji i czytelnikom życzę, aby zarządzanie osobistymi finansami sprawiało przyjemność, dawało dobre rezultaty i pozwoliło uzyskać psychiczny komfort niezbędny do skupienia się na najistotniejszych sprawach.
Niech inflacja w przyszłym roku wróci na tarczy!

Admin
1 miesiąc temu
Reply to  Jacek

Panu Jackowi i pozostałym członkom naszej społeczności życzymy udanego i bezproblemowego 2024-go

Ирина Град
1 miesiąc temu

Cóż, życie pokazuje, że chętnie chwalimy się sukcesami… tymczasem porażki dyplomatycznie przemilczamy 😉 Zwykle prawda leży po środku, więc z pewnością w wielu przypadkach się to nie udało, zakręciło z jakiegoś powodu. Generalnie poruszane są ciekawe tematy i chętnie czytam. Na szczęście problemy jak dotychczas mnie omijają… i oby tak było w przyszłym roku, tego sobie i wszystkim pozostałym życzę 🙂

Admin
1 miesiąc temu

Pani Irino, życzymy udanego 2024-go, i bezproblemowego!

dzis
1 miesiąc temu

Dziękuję serdecznie, także w imieniu tych, którzy uniknęli kłopotów, bądź rozwiązywali je w oparciu o informacje pozyskane tutaj. Nie ukrywam, że do tego przyczynia się rozreklamowywanie tego działu, jak i innych. Tak postępując (np. podlinkowywując) przyczyniamy się do wykorzeniania zła.
Oby te liczby spadały w 2024r.

Admin
1 miesiąc temu
Reply to  dzis

Dziękujemy za dobre słowo i życzymy bezproblemowego 2024-go!

Marco
1 miesiąc temu

Czy pan Jarosław dostał ostatecznie ten kredyt?

Sławek
1 miesiąc temu

Dla mnie finansowym absurdem kończącego się roku jest to, że Rosja jeszcze nie zbankrutowała.

Admin
1 miesiąc temu
Reply to  Sławek

Niestety zdołali przekierować sprzedaż ropy i gazu na inne rynki niż Europa

Sławek
1 miesiąc temu
Reply to  Maciej Samcik

Pocieszeniem jest to, że zmuszeni są sprzedawać surowce po niższej cenie (przynajmniej taka jest wersja analityków), ich PKB za poprzedni rok spadło o około 2% (przynajmniej taka jest wersja analityków), a ich dług rośnie szybciej niż to sobie zakładali.

Admin
1 miesiąc temu
Reply to  Sławek

Tak, sprzedają dwa razy więcej za tę samą cenę, ale dopóki ktoś kupuje – będzie problem z ich bankructwem

Jarek
1 miesiąc temu
Reply to  Maciej Samcik

Indie korzystają. Mają tanią ropę, a do 2027 chcą zwiększyć wydobycie węgla o 40%. A my tu sobie zażynamy gospodarkę opłatami za emisję co2

Admin
1 miesiąc temu
Reply to  Jarek

Tak, też myślę, żeby ich zbombardować

Czytelnik
1 miesiąc temu
Reply to  Maciej Samcik

[CENZURA-red]

Czytelnik
1 miesiąc temu

W 2023 trzy razy do Was pisałem. Zero reakcji. Nawet zwkłego ,,dziękujemy, nie interesuje nas temat”. Kiedy ,,tu” o tym wspomniałem, napisaliście, że zapewne forma mego zgłoszenia zniechęciła do czytania.

Admin
1 miesiąc temu
Reply to  Czytelnik

Nie umiem zidentyfikować Pańskiej sprawy, ale dostajemy po kilkanaście mejli dziennie, oprócz tego ludzie piszą do mnie przez Facebooka, Messengera, przez Whatsapp, przez Telegram, piszą listy papierowe, czasem dzwonią. Np. zgłoszeń whatsappowych nie jestem w stanie monitorować od kilkunastu tygodni, bo mi doby nie starcza. Mogło się tak zdarzyć, że Pańska wiadomość nam umknęła, ale to nie jest zasada, tylko wyjątek od zasady

Czytelnik
1 miesiąc temu
Reply to  Maciej Samcik

Trzy razy? Trzy czytelnie zatytułowane maile?

Jak to się ma do tonu postu o sukcesach w 2023, poprzedniej odpowiedzi i aktualnej odpowiedzi?

Admin
1 miesiąc temu
Reply to  Czytelnik

Musiał Pan mieć pecha, mam podgląd na nasz system komunikacji z czytelnikami (kontakt@subiektywnieofinansach.pl) i wiem, że dedykowana nie tylko odpisuje czytelnikom, ale też od razu prosi ich o oświadczenia związane z RODO, żebyśmy mogli występować w ich imieniu w bankach czy instytucjach finansowych.

Czytelnik
1 miesiąc temu
Reply to  Maciej Samcik

To miał być sarkazm?

Jak pech miał wpłynąć na… Wasz brak profesjonalizmu? Nawet jeśli z uwagi np. na konflikt interesów, nie chcieliście tematu to kultura nakazywała odpisać ,,dzięki, ale nie u nas”. Kultura.

Admin
1 miesiąc temu
Reply to  Czytelnik

Trudno, nie obsługujemy życiowych pechowców.

Czytelnik
1 miesiąc temu
Reply to  Maciej Samcik

[CENZURA-red, niekulturalny komentarz]

Czytelnik
1 miesiąc temu
Reply to  Maciej Samcik

[CENZURA-red, komentarz osoby wykluczonej z dyskusji]

Czytelnik
1 miesiąc temu
Reply to  Maciej Samcik

[CENZURA-red, komentarz nie na temat]

Czytelnik
1 miesiąc temu
Reply to  Maciej Samcik

Nie dość żeś gbór to i tchórz

Admin
1 miesiąc temu
Reply to  Czytelnik

Odezwał się erudyta. „Gbur” się inaczej pisze 😉

Czytelnik
1 miesiąc temu
Reply to  Maciej Samcik

I tak się załatwia publikację krytycznej wypowiedzi 🙂 Tylko nie płacz naiwniaku 😉

Jacek
1 miesiąc temu
Reply to  Czytelnik

A może to filtr antyspamowy, a nie od razu zła wola redakcji?

Czytelnik
1 miesiąc temu
Reply to  Jacek

Chciałeś mnie rozśmieszyć?

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu