14 sierpnia 2019

Car-sharing zamknięty dla najmłodszych? Kontrowersyjne posunięcie InnogyGo! Ale czy słuszne? I jak zareagują inni? Sprawdzam!

W InnogyGO!, popularnej aplikacji do wypożyczania elektrycznych aut na minuty, minimalny wiek użytkownika został właśnie podwyższony do 22 lat. W Innogy tłumaczą, że juniorzy powodowali najwięcej stłuczek i wypadków. Co na to inne firmy specjalizujące się w car-sharingu? I czy pożyczanie aut na minuty niedługo może się stać przedsięwzięciem dostępnym tylko dla „starszych dorosłych”?

Nowe rodzaje produktów i usług stwarzają zupełnie nowe problemy do rozwiązania. W gospodarce współdzielenia nie jesteśmy właścicielem tego, z czego korzystamy. A to trochę zmienia myślenie. Im więcej współdzielenia, tym mniej roztropności. Zdarza się, że do samochodu wynajętego na minuty wchodzi nieopierzony 18-latek, którego na własny samochód nie byłoby stać, ojciec swojego auta by mu nie dał, a on chce strzelić „parę popisów na szosie”? Już raz musiałem odskakiwać na osiedlowym parkingu od takiego chojraka w aucie na minuty.

Czytaj też: Ceny wynajmu samochodów na minuty w górę! Taniej już tylko w subskrypcji. Czy Panek wypuścił z butelki Dżina podwyżek?

Czytaj też: Ruszył Uber Black! Czy przewóz osób może być premium? Ceny wyższe niż w najdroższych taksówkach. A co dają w zamian?

Sporo amatorów car-sharingu

Kwiecień dla warszawskich ulic był przełomowy, bo wtedy ruszył pierwszy w 100% elektryczny system car-sharingu, czyli wypożyczania aut na minuty. Chcesz jechać samochodem z Bemowa „na Pragie”? Zostaw swojego rumaka pod blokiem i weź elektryka – ominiesz korki buspasem, nie zapłacisz za parkowanie a i klimat będzie ci wdzięczny, bo nie zostawisz za sobą spalin – taką opowieść przedstawia operator usługi, firma Innogy.

Usługa InnogyGO! dołączyła do innych operatorów car-sharingu: firmy Panek (z hybrydowymi Toyotami), Traficar (z małolitrażowymi Renault Clio) i z mieszanymi autami 4Mobility (BMW, mini, czy Hyundai). I mimo, że w InnogyGO! cena od początku była relatywnie wyższa, niż u konkurencji, system aż uginał się od chętnych, którzy chcieli przejechać się elektrycznym BMW i3.

Samochody elektryczne na minuty zyskały wielu wiernych użytkowników, a po ograniczeniu obecności w Warszawie przez Traficar, pojazdy ze znaczkiem InnogyGO! stały się dla wielu osób opcją  pierwszego wyboru. Bywa, że jeden samochód jest wypożyczany kilkanaście razy w ciągu doby.

Ale razem z flotą 500 aut pojawiły się problemy, bo nie wszyscy kierowcy jeździli ostrożnie – pierwsze wypadki były już po tygodniu, a zdarzały się nawet kradzieże, gdy dwóch 14-latków uprowadziło niezamknięty samochód.  A pewna grupa użytkowników, „królów życia na minuty”, wykorzystywała car-sharing po to, by pędzić wypożyczonym autem na złamanie karku, dworując sobie z przepisów i zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego (w skrócie BRD). Specjaliści od big data zaczęli analizować dane z samochodów: sprawdzili kto i kiedy szalał oraz w jakich oklicznościach. Efekt? Ograniczenia wiekowe.

Czytaj też: Bycie eko to już nie kosztowne hobby dla „zielonych dziwaków”, lecz realny sposób na oszczędzanie pieniędzy. Jak dużych? Liczymy!

Czytaj też: Auto zastępcze, z którego korzystasz w ramach polisy OC sprawcy kolizji, może zamienić się w finansową pułapkę. Wystarczy chwila nieuwagi

Car-sharig od 22 lat. Nie za dużo i nie za mało?

Operator car-sharingu samochodów elektrycznych InnogyGo! zapowiedział w ubiegłym tygodniu w mailach do użytkowników i na Facebooku zmianę regulaminu – od 23 sierpnia kierowcy poniżej 22. roku życia nie będą mogli wynająć samochodu. Powód? Z analizy danych jednoznacznie wynikło, że to osoby poniżej 22 roku życia spowodowały ponad 60% wypadków. Czy to dobra decyzja?  Czy na ulicach zrobi się bezpieczniej?

Zrobiłem prasówkę i okazuje się, że zmiana regulaminu jest odbierana pozytywnie. Ba! Wiele osób uważa, że minimalny wiek korzystania z car-sharingu powinien zostać podwyższony do 25 lat. Przyznam szczerze, że już od jakiegoś czasu chodziło mi po głowie, że z fanami prędkości, którzy nawyki z gry „Need For Speed” przenoszą na ulicę, coś zrobić trzeba, bo prędzej, czy później dojdzie do tragedii. W tym kontekście podwyższenie wieku to krok w dobrą stronę. Ale…

Wśród młodych użytkowników, co było do przewidzenia, zawrzało. „Nie chcecie moich pieniędzy, to idę do konkurencji” – skarżyło się wielu z nich. „To odpowiedzialność zbiorowa, nie wszyscy młodzi kierowcy to nieodpowiedzialni wariaci” – dodawali inni.

To otwiera bardzo ciekawą dyskusję – czy kierowca młody to to samo, co kierowca niedoświadczony? A skoro tak, to czy inne firmy postępują roztropnie oddając w najem warte kilkadziesiąt tysięcy złotych auta osobom, które mogą mieć prawo jazdy dopiero od kilku miesięcy?

„Wyzwanie dla całej branży”

Zapytałem konkurencję InnogyGO jak oni widzą ten problem. Co się okazało? Że optyka jest różna:

„Na ten moment nie planujemy wprowadzania cenzusu wiekowego. Z usług Panek CarSharing dalej korzystać może każda osoba, która posiada prawo jazdy. Nie zauważyliśmy, żeby młody wiek miał aż tak znaczący wpływ na szkodowość w naszej usłudze”

– mówi Katarzyna Panek, z Panek CarSharing. W Panku jest tak, że jeśli przekroczymy dozwoloną prędkość o 30 km/h i spowodujemy wypadek, to odpowiadamy w pełnej wysokości za wyrządzone szkody, „Firmowe” AC nie zadziała.  A Traficar? On co prawda w Warszawie nie jest już tak mocno obecny, ale to najdłużej działająca na rynku firma w branży car-sharingu i największa w Polsce.

„Mamy świadomość, że spora grupa młodych osób zaczyna korzystać z car-sharingu, nie mając praktycznie żadnego doświadczenia. To wyzwanie dla całej branży”

– mówi Klaudia Dzwonek.  W Traficar zastosowali telemetrię, czyli firma „podgląda” styl jazdy klientów i ocenia, czy jest bezpieczny. Jeśli chcecie się przekonać, czy to działa – zapraszam do lektury tego tekstu: „Dlaczego niewielu kierowców decyduje się na polisy telematyczne? Co poszło nie tak?”

W Traficar po każdym przejeździe użytkownik otrzymuje oceny w trzech kategoriach: prędkość, technika jazdy i hamowanie. I zbieramy noty, jak w Uberze.

„Niezależnie od tego, czy masz 18 lat czy więcej, to jeśli otrzymujesz oceny przejazdów powyżej 4.0, to traktujemy cię jak dobrego kierowcę i takie osoby chcemy w naszej usłudze”

– tłumaczy Traficar. A co jeśli masz niskie noty?

Każdy przypadek rozpatrujemy indywidualnie, przyglądając się wszystkim przejazdom użytkownika. Upominamy, a jeśli nie widzimy poprawy, bądź użytkownik rażąco przekroczył dozwolone normy, blokujemy mu dostęp do usługi”

Czytaj też: Jeździsz hulajnogami Lime? Radzę uważać. Dla nich „włączone” i „wyłączone” to to samo. Przepraszają za błąd, ale… co z moją „stówą”?

Czytaj też: Oni odetną prąd car-sharingowi? Warszawę i kraj zaleją… skutery na minuty. Ja już jeździłem

Winny kierowca, czy samochód? Liczę stawkę OC/AC

W dyskusji o ograniczeniu wieku i dużej szkodowości kierowców słychać argumenty, że to „wina” specyfiki pojazdów, czyli aut z silnikiem elektrycznym, które mają najlepsze przyspieszenie ze wszystkich dostępnych w Polsce aut na minuty.

Czy to jest problem? Przepisy ruchu drogowego są jednakowe dla wszystkich – nieważne czy jedziesz fiatem 126p, hybrydą, czy elektrykiem. Zajeżdżasz drogę, przekraczasz prędkość, a nawet jeśli przyspieszasz zbyt agresywnie – stwarzasz zagrożenie dla innych użytkowników ruchu. 

Najwięcej o ryzyku jakie stwarzają młodzi kierowcy wiedzą ubezpieczyciele. To im przypada rozliczenie spowodowanych przez klientów szkód, a każda jest skrupulatnie odnotowywana i służy do wyliczenia przyszłych składek. 

Żeby sprawdzić czy młodzi kierowcy rzeczywiście są takimi ryzykownymi klientami, wyliczyłem składkę dla „smyka”, który – zamiast płacić 1,19 zł za minutę jazdy BMWi3 – kupiłby sobie takie auto na własność. Ile zapłaciłby za polisę OC i AC? Dla uzyskania lepszych wyników wpisałem dane nie do jednej, ale do dwóch porównywarek.

Kryteria? Samochód – wiadomo, BMW. Wiek klienta? 18 lat. Prawo jazdy od pół roku, miejsce zamieszkania – Warszawa. I co? Polisy OC/AC ze świecą szukać. Wiele firm rezygnuje z oferowania takim osobom AC i daje tylko ofertę „gołego” OC . Jazda autem za 150.000 zł bez AC? Odradzam – zresztą przy zewnętrznym finansowaniu (a mało który nastolatek ma w kieszeni tyle kasy, żeby kupić BMW za gotówkę) może być to niemożliwe.

Pełną ofertę dla młodych kierowców znalazłem np. w Axa Direct, gdzie cena była jeszcze „rozsądna” –  8650 zł. Potem jest Proama, Uniqua, Allianz – 11.000-15.000 zł. A na finał ubezpieczenie w Link4 i Avivie – prawie 50.000 zł rocznej składki. Wychodzi na to, że ubezpieczenie młodego kierowcy z takim samochodem jest wyjątkowo nieopłacalne. 

Skoro firmy ubezpieczeniowe niechętnie biorą odpowiedzialność za „wyczyny” niektórych młodych ludzi, stosując odpowiedzialność zbiorową, to dlaczego właściciele flot pojazdów na wynajem mieliby grać w ruletkę?

źródło zdjęcia: kadr z filmu „Death Proof”

8
Dodaj komentarz

avatar
7 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
kontoMichałsomeoneCzytelnikT1000 Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Gosia
Gość
Gosia

Cennik tego innogy liczący tylko czas wynajmu sprawia, że noga niektórym staje się dużo cięższa.

Zbigniew
Gość
Zbigniew

https://www.theverge.com/2019/8/14/20805194/suprema-biostar-2-security-system-hack-breach-biometric-info-personal-data

W pogoni za innowacją wmawia się ludziom biometrię, ale tak jak pisze autor artykułu „odcisków palca czy rysów twarzy sobie nie zmienisz”.

Adam
Gość
Adam

Dyskryminacja ze względu na wiek?

someone
Gość
someone

Bez przesady! To tak jak gdyby wymagać od ubezpieczyciela tych samych stawek dla „młodego kierowcy”. Albo tańszego konta w banku tak jak to było do 26 roku życia „dla młodych”. Sklep nie sprzedając alkoholu nie letnim tez ich dyskryminuje? Kategoria C też ma limit wiekowy 21 lat. Uważam że zasadnie. Także pamiętam siebie jako młodego kierowcę. I nie wszystkie decyzje były mądre. Po latach zmienia się perspektywa.

T1000
Gość
T1000

„Nie zauważyliśmy, żeby młody wiek miał aż tak znaczący wpływ na szkodowość w naszej usłudze – mówi Katarzyna Panek, z Panek CarSharing”

No widzisz, pańciu, a inni zauważyli. Nie ma to jak zarabiać kosztem bezpieczeństwa pieszych i udawać, że problemu nie ma. Jakie to polskie!

Czytelnik
Gość
Czytelnik

Wydaje mi się, że inni owszem tego nie zauważyli z prostego powodu – przyspieszenia. Żaden inny oferowany samochód w car sharingu nie posiada takiego przyspieszenia.
No i się zaczyna… zakręty, mokro i świetne przyspieszenie.
Spróbujcie to zrobić 3 cylindrowym Clio.

Michał
Gość
Michał

Całe szczęście mnie to nie dotyczy. Jestem starszy i nawet w wieku 22 lata nie miałem jeszcze uprawnień. Także czasami to nie sam wiek kierowcy powinien mieć znaczenie a doświadczenie. Wiadomo, że kierowca z rocznym doświadczeniem jeździ inaczej niż z 5 letnim. Technika jazdy zawsze rozwija się w dwie strony i albo jazda staje się z wiekiem agresywniejsza lub łagodnieje. Jednak patrząc po innych użytkownikach widać jednak, że się oni radykalizują. Zaczynają kalkulować o ile mogą przekroczyć prędkość aby być szybciej u celu.

konto
Gość
konto

zdjęcie z death proof pod nagłówkiem! genialny wstęp do tekstu w formie zdjęcia! padłem 😀

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Zamknij
social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss