Te marki mają największą moc wyciągania nam pieniędzy z portfela. Nie tylko Apple, Google i Facebook…

Widziałem ostatnio w internecie świetną infografikę, pokazującą jak na dłoni – przynajmniej jeśli ktoś nie jest daltonistą – układ sił w światowej gospodarce. Z jakiego kraju są najcenniejsze marki świata? Jakie branże reprezentują? Które segmenty gospodarki  – pod względem siły swoich flagowych brandów – rozpychają się, a które kurczą?

Infografika, o której piszę w tytułowym akapicie powstała na bazie rnkingu najcenniejszych marek według „Forbesa”. To coś nieco innego, niż zestawienie najbardziej wartościowych firm pod względem wartości rynkowej, bo opowiada wyłącznie o wartości samej marki. Czyli poniekąd odpowiada na pytanie jaka mogłaby być wartość takiego np. Apple’a, gdyby nie nazywał się tak jak się nazywa i nie miał praw do wykorzystywania w marketingu i na urządzeniach nadgryzionego jabłuszka.

W większości przypadków wartość marki jest oczywiście znacznie mniejsza, niż wartość rynkowa całych firm, do których należą przecież patenty, nieruchomości, urządzenia, sieci sprzedaży i podpisane, długoterminowe kontrakty. Np. wartość rynkowa Apple’a to mniej więcej 900 mld $, a wartość marki Apple wyceniono na nieco ponad 180 mld $.

Czytaj też: Nietypowy ranking. Te marki „mówią” do nas po ludzku. Ile dzięki temu zyskują? Grube miliardy dolarów!

Apple najcenniejszą marką świata. Z ogromną przewagą!

Oczywiście Apple to wciąż najcenniejsza marka świata. Te 180 mld $ to zapewne nadwyżka między cenami urządzeń Apple’a z jego logotypem a sytuacją, w której te same urządzenia byłyby sprzedawane jako no-name. Nota bene marka Samsunga, największego konkurenta „jabłuszka” została wyceniona na niecałe 50 mld $, czyli prawie czery razy mniej. O ile jednak marka Apple zwiększyła przez ostatni rok wartość o jakieś 13 mld $, to flagowa marka Koreańczyków jest dziś warta o 10 mld $ więcej, niż w 2017 r.

Patrząc na listę najcenniejszych brandów świata nie można mieć wątpliwości który kraj rządzi światowym biznesem. W pierwszej dwudziestce najcenniejszych firm świata zmieściło się tylko pięć spoza USA. To wspomniany wyżej Samsung (siódme miejsce), japońska Toyota (dziewiąte), niemieckie Mercedes i BMW (odpowiednio 13. i 20.) oraz francuski Lius Vuitton (15. miejsce).

Pięć najcenniejszych marek świata to koncerny technologiczne wyrosłe dzięki wynalezieniu internetu – producenci sprzętu i systemów operacyjnych (Apple, Microsoft), globalni sprzedawcy internetowych usług reklamowych (Google, Facebook) albo handlarze wszystkim w internecie (Amazon). Największym „tradycyjnym” biznesem w zestawieniu – na szóstym miejscu – jest Coca-Cola z wartością marki 57 mld $.

A tutaj czytaj: Jak Apple dba o swoją markę? Oczami ekspertów

Czytaj też: Masz iPhone’a? Twoje życie od teraz jest łatwiejsze. W Polsce działa Apple Pay!

Liczą się technologia i motoryzacja

Patrząc na „mapę wpływów” widać oczywiście dominację branży technologicznej, ale widać też, że drugą najcenniejszą gałęzią gospodarki – przynajmniej patrząc przez wartość siły kreowanych przez nią marek – jest motoryzacja (czerwone kółka na mapie). No, może gdyby połączyć siłę marek handlu detalicznego (zielone) oraz producentów dóbr konsumpcyjnych (fioletowe) to ta część gospodarki –  dwa segmenty wzajemnie się napędzające – wskoczyłaby na drugie miejsce.

źródło: Howmuch.net/Visualcapitalist.com

Branża finansowa? Żaden z banków nie zmieścił się nawet w pierwszej dwudziestce najcenniejszych marek. Liderem w świecie finansów jest marka Visa (tuż za nią – American Express, mało znany u nas). Marka Visa jest warta niemal 25 mld $, dwa razy więcej, niż MasterCard. Ale i tak jest dopiero pod koniec trzeciej dziesiątki najcenniejszych marek.

Czytaj też: Oto najlepsze karty płatnicze świata. Nie można o nie wnioskować

Banki? Według „Forbesa” wśród 100 najcenniejszych brandów świata mieszczą się niemal wyłącznie amerykańskie i to dopiero w drugiej pięćdziesiątce (JP Morgan na 51. miejscu). Spoza USA najcenniejsze bankowe marki świata to HSBC (52. miejsce), Santander (76. lokata) oraz… kanadyjski RBC (94. miejsce). Wśród marek ubezpieczeniowych najsilniejszą i najbardziej znaną jest Allianz (95. lokata).

Jeśli chcesz zadać szyku i umocnić swój wizerunek przy piwie, to powinieneś zamawiać wyłącznie Budweisera (najwyżej wyceniana marka alkoholowa na globie). Jeśli buciki, to tylko Nike. Jeśli kawa to tylko Nescafe. Jeśli kosmetyki, to L’Oreal.

Uwaga: poradnik lansera! Jakich marek używać, żeby wszyscy myśleli, że nie masz już na co wydawać pieniędzy? 

Tutaj: możecie się pobawić danymi o 100 najcenniejszych markach

Więcej dających do myślenia infografik: znajdziecie na VisualCapitalist.com

Najcenniejsze marki są warte więcej, niż… ćwiartka polskiego PKB

Odnosząc wartość najcenniejszych marek świata do PKB Polski można wpaść w przerażenie, bo okaże się, że niektóre globalne brandy (a konkretnie cztery najcenniejsze) są warte więcej, niż ćwiartkę wartości wszystkich dóbr i usług, które wszyscy Polacy stworzyli i sprzedali (innym Polakom albo za granicą) w ciągu całego roku.

Życie nie jest sprawiedliwe. My tu zapieprzamy od rana do wieczora całymi milionami ludzi, a taki Apple, Google, czy inny Facebook po prostu jest. I ma wartość z tej samej ligi, co całe nasze PKB.

Ostatnia ze stu najcenniejszych marek w rankingu „Forbesa” legitymuje się wartością w okolicach 7,5 mld $. To KFC, PayPal, Dell, Uniqlo. Kiedy zobaczymy jakąś polską markę w tego typu rankingu? Chyba nieprędko, bowiem – jeśli oprzeć się na rankingu wartości marek opublikowanym wiosną przez „Rzeczpospolitą”, najcenniejsze polskie marki mają wartość nieco ponad 1 mld $.

Paliwowy Orlen ma wartość swej marki w okolicach 4,7 mld zł, sieć sklepów Biedronka – mniej więcej 3,85 mld zł, zaś bank PKO BP – 2,7 mld zł. Wartość marki Play oszacowano na 2,5 mld zł, zaś markę Plus – ten operator znalazł się na pozycji piątej – wyceniono na 2,3 mld zł. Jak widać struktura polskiej gospodarki słabo widzi się z amerykańską, czy globalną. Gdy tam rządzą firmy technologiczne, u nas paliwa, handel, banki i telekomunikacja.

Czytaj też: Ten ranking przyda się przed wakacjami. Oto najlepsze linie lotnicze świata

Czytaj też: Najbardziej wartościowe marki świata w 2016 r. Rządzą USA i Azja. Europa w odwrocie

oraz… Ranking największych korporacji świata w 2017 r. według PwC

 

4
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
dominikMaciej SamcikSDC Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
SDC
Gość
SDC

Jestem ciekaw jakby wyglądała taka infografika z przed 30-40 lat. Mogłoby się okazać że wtedy największe marki światowe były w branżach gdzie teraz są nasze marki. To trochę też by świadczyło, ile nam jeszcze brakuje lat do zachodu.

dominik
Gość

„Pięć najcenniejszych marek świata to koncerny technologiczne wyrosłe dzięki wynalezieniu internetu – producenci sprzętu i systemów operacyjnych (Apple, Microsoft)…”
No, nie do końca tak. Microsoft zbudował potęgę zanim Internet się rozpowszechnił, Apple w zasadzie też.

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Zamknij
social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss