Jeśli wybieracie się na wakacje indywidualnie, a nie z biurem podróży i planujecie dotrzeć tam samolotem, to głównym czynnikiem wyboru będzie dla Was cena (zakładamy, że wszystkie linie są tak samo bezpieczne). Ale warto też wziąć pod uwagę punktualność i jakość świadczonych przez linię lotniczą usług. Oto ranking, który pokazuje, które linie lotnicze są najlepsze. To ważne cyfry zwłaszcza dla klientów Wiizaira i Ryanaira. A gdzie w tym towarzystwie jest nasz LOT?
Taki ranking sporządziła firma AirHelp, która zajmuje się pomaganiem pasażerom w uzyskiwaniu od linii lotniczej odszkodowań za niewłaściwe wykonanie usług – głównie za spóźnienia samolotów lub anulowania lotu (co może wywołać daleko głębsze skutki, niż tylko konieczność nocowania w hotelu – można w ten sposób stracić dużą część urlopu).
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
Czytaj też: Last minute to mit? Mamy wykres, który pokazuje kiedy wycieczki są najtańsze!
Nie przegap nowych tekstów z „Subiektywnie o finansach”, zapisz się na newsletter i odbierz zestaw praktycznych poradników, w tym przegląd najlepszych kont bankowych ułatwiających oszczędzanie
Ranking AirHelp: punktualność, serwis na pokładzie i… rozpatrywanie reklamacji
AirHelp już od sześciu lat prowadzi badania jakości działania linii lotniczych. W tym roku w zestawieniu zostały sklasyfikowane 72 linie lotnicze, w przypadku których udało się zebrać wystarczającą liczbę danych statystycznych, by dało się je porównać z konkurencją.
Rankingi AirHelp są oparte na trzech czynnikach: odsetku połączeń realizowanych punktualnie (bez opóźnień), jakości usług na pokładzie (na podstawie publicznych recenzji ściąganych z najpopularniejszych witryn internetowych poświęconych podróżowaniu) oraz liczby i wyników rozpatrywania zgłaszanych przez klientów reklamacji (co odzwierciedla sposób, w jaki firma traktuje niezadowolonych klientów).
Którym samolotem warto się więc przelecieć – nawet kosztem droższego biletu – by mieć największą szansę, że dolecimy na czas, zostaniemy świetnie obsłużeni na pokładzie, a jeśli coś pójdzie nie tak, to linia lotnicza grzecznie wypłaci odszkodowanie i pomoże rozwiązać problem?
Jak latać, to tylko z Niemcami i Austriakami. Albo z Szejkami
Poniżej lista top 10 światowych dużych linii lotniczych. Obok nazwy podałem procent oceny maksymalnej, który dana linia uzyskała w rankingu AirHelp w kolejności kategorii: punktualność (tutaj procent punktów odpowiada procentowi punktualnie wystartowanych i „dowiezionych” połączeń), jakość obsługi na pokładzie, rozpatrywanie reklamacji klientów. Na samym końcu liczba punktów zdobyta łącznie – na 10 możliwych
Bawcie się dobrze przy lekturze i sprawdżcie czy możecie jeszcze przebukować swój bilet, żeby polecieć lepszą linią ;-):
1. Qatar Airways – 89%, 95%, 89% – 9,08
2. Lufthansa – 76%, 95%, 86% – 8,57
3. Etihad Airways – 86%, 93%, 75% – 8,43
4. Singapore Airlines – 85%, 98%, 68% – 8,33
5. South African Airways – 85%, 78%, 87% – 8,31
6. Austrian Airlines – 80%, 80%, 89% – 8,29
7. Aegean Airlines – 90%, 83%, 74% – 8,19
8. Qantas – 89%, 80%, 75% – 8,12
9. Air Malta – 86%, 65%, 91% – 8,09
10. Virgin Atlantic – 82%, 80%, 79% – 8,04
Każda z tych linii ma wysokie wyniki we wszystkich trzech katagoriach. I wysoką łączną punktację powyżej 80% wszystkich możliwych do uzyskania punktów. Wśród popularnych w Polsce linii wyróżniają się, jak widzicie, Lufthansa i Austrian Airlines. Zaś pierwsza pozyska Qatar Airlines o tyle nie dziwi, że katarski przewoźnik jest na górze rankingów bardzo często – po prostu chce uchodzić za najlepszą i najbardziej luksusową linię lotniczą świata, nawet kosztem droższych biletów.
Jak został oceniony LOT?
Gdzie w tym szeregu znajduje się nasz LOT? Niezbyt wysoko, na 29. miejscu. Jeśli chodzi o punktualność połączeń to aż tak wiele do ideału naszemu narodowemu przewoźnikowi nie brakuje – 79% lotów „wylądowanych” o czasie. To wynik gorszy od niemal wszystkich firm lotniczych z pierwszej dziesiątki, ale np. samoloty drugiej w rankingu Lufthansy spóźniają się częściej.
Jeśli chodzi o wyniki rozpatrywania reklamacji to LOT mieści się w absolutnym topie całego rankingu (91% punktów), niewiele jest linii lotniczych, które przyjaźniej podchodzą do składanych przez klientów żali i zastrzeżeń. Na czym więc „popłynął” nasz narodowy przewoźnik? Na jakości serwisu. Można powiedzieć, że to najmniej istotny parametr, ale jest faktem, że został oceniony przez AirHelp na 63% możliwych do uzyskania punktów. Łącznie LOT zdobył 7,75 pkt. na 10 możliwych.
Czytaj też: Zacięty bój z linią lotniczą o znaczenie jednego słówka w regulaminie. Stawka: niemała
British Airways i Air France wypadły z czołówki
Przebiegłem przez ranking w poszukiwaniu innych popularnych w Polsce linii lotniczych. KLM wylądował na 11. miejscu w zestawieniu z oceną łączną 8,01. Wysoko, na 13. miejscu, uplasował się węgierski Wizzair, który kontroluje dużą część polskiego rynku lotniczego. Zdobył 88% punktów w kategorii punktualności i 91% w kategorii rozpatrywania reklamacji. Podobnie jak LOT „popłynął” na jakości obsługi w locie. Łączna ocena – 7,95 – ociera się o strefę najlepszych linii lotniczych świata.
Bardzo dobrze, jak na tanią linię lotniczą, spisały się linie Norwegian (12. miejsce), zaskakująco nisko (dopiero 16. pozycja) są popularne w Polsce linie Emirates (w porównaniu z Qatar i Eithad wyraźnie słabuje pod względem punktualności – 78% – i pozostałych parametrów. Dopiero na 21. miejscu są linie British Airways, zaś na 34. – grubo poniżej naszego LOT-u – znalazł się Air France. W tych samych okolicach mieści się skandynawski SAS.
Czytaj też: Najbardziej ekskluzywne miejsca na weekendowy wypad. Tanio nie będzie, ale za to zadasz szyku
Czytaj też: Kiedy możesz skorzystać z polisy od rezygnacji z wycieczki?
Czytaj też: Spóźniłeś się na samolot. Jakie koszty to pociąga?
Czytaj też: Czym różnią się od siebie polisy turystyczne? Porównuję
Ryanair w dziesiątce najgorszych linii świata. EasyJet też
A na liście 10 najgorszych linii lotniczych świata znajdziemy największego w Polsce przewoźnika, irlandzkiego Ryanaira, który co prawda pod względem punktualności nie daje jakoś strasznie ciała (86%, lepiej, niż LOT i w okolicach wyniku najlepszych linii lotniczych, ale pod względem serwisu na pokładzie zdobył tylko 63% punktów, zaś pod względem podejścia do niezadowolonych pasażerów – tylko 33%. Gdyby więc Ryanair traktował lepiej tych, którzy przychodzą z reklamacjami (często uzasadnionymi), miałby szanse na wynik w drugiej, trzeciej dziesiątce. A tak łącznie zdobył tylko 6,03 pkt.
Inne źle oceniane linie lotnicze? Wśród znanych marek w tyle znajduje się hiszpańska Iberia (ale tu też nie poszło o punktualność, lecz o jeden z najniższych w rankingu wskaźników traktowania klientów przychodzących z reklamacją). Pod tym względem gorszy wynik (tylko 13% punktów) ma chyba tylko EasyJet. Jeśli coś pójdzie nie tak – pasażerowie tej linii mają przerąbane. EasyJet też znalazł się w dziesiątce najgorszych linii lotniczych świata.
Czytaj też: Spóźnił się na samolot na wakacje. Konsekwencje? Nieobliczalne!
Tutaj, na stronie AirHep.com, znajdziecie pełną wersję rankingu ze szczegółowymi wynikami wszystkich linii, a także wyniki poprzednich edycji
Najpunktualniejsi Ukraińcy, Kenijczycy i Bałtowie
Na marginesie – czy wiecie które linie lotnicze zajęłyby ostatnie miejsce, gdyby brać pod uwagę tylko punktualność? Kanadyjskie. Wszyscy tamtejsi przewoźnicy mają słabe wyniki punktualności, a Air Kanada – najgorszy na liście, tylko 55% punktualnie „dowiezionych” lotów. Która z dużych linii lotniczych jest najbardziej punktualna na świecie?
Kenijskie, Ukraińskie i znane w Polsce Air Baltic, obsługujące loty do krajów nadbałtyckich oraz Aegan (latające na greckie wyspy). Jak widzicie ten miernik nie jest wyczerpujący, bo mniejsze linie lotnicze, nie mające bardzo rozbudowanej i globalnej siatki połączeń, mają w tej dziedzinie większe szanse. Duzi przewoźnicy nie są w stanie mieć ponad 90% punktualności, ale nadrabiają jakością serwisu w locie i jakością obsługi niezadowolonych klientów.
Czytaj też: Wojna lub atak terrorystyczny? Kiedy możesz zrezygnować z wycieczki i odzyskać wszystkie pieniądze?
Czytaj też: Ubezpieczenia na mundial w Rosji. Bez polisy nie przekroczysz granicy!
Na wakacje z „Wizzem” czy z „Ryanem”?
Podsumowując: wśród popularnych w Polsce linii „standardowych” najlepszym przewoźnikiem jest Lufthansa, zaś jeśli chodzi o niskobudżetowych przewoźników i tanie linie, to najlepsze wyniki osiągnął Norwegian, a tuż za nim znalazł się Wizzair. Mając do wyboru „Wizza” i „Ryana” trzeba byłoby chyba wybrać tego pierwszego – nie dość, że jest bardziej punktualny (choć nieznacznie), to jeszcze lepiej traktuje swoich klientów.
AirHelp ocenił też największe porty lotnicze świata. Wyniki tego rankingu znajdziecie tutaj.