15 października 2019

Wcześniejsza spłata kredytu a zwrot prowizji. Jedni ją zwracają, drudzy analizują, inni odmawiają. Czy UOKiK będzie musiał użyć pałki?

Wcześniejsza spłata kredytu a zwrot prowizji. Jedni ją zwracają, drudzy analizują, inni odmawiają. Czy UOKiK będzie musiał użyć pałki?

Niedawno unijny trybunał TSUE przesądził o tym, że w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego kredytobiorcy należy się proporcjonalny zwrot wszystkich kosztów kredytu – również prowizji – ale banki i firmy pożyczkowe nie kwapią się do zwrotu pieniędzy. Czy żeby banki wykonały wyrok TSUE Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie musiał sięgnąć po pałkę?

Dostaję od Was coraz więcej listów, w których piszecie, że spłaciliście kredyty przed terminem, zwróciliście się do banków o proporcjonalny zwrot prowizji, ale banki odprawiają Was z kwitkiem. Do niedawna trwał spór między instytucjami finansowymi a UOKiK-iem w tej sprawie. Banki twierdziły, że prowizja nie jest powiązana z okresem kredytowania (tu dowody na to, że to nieprawda), a więc jej zwrot się nie należy. UOKiK i Rzecznik Finansowy stali na stanowisku, że zgodnie z art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim banki muszą zwrócić proporcjonalnie wszystkie koszty kredytu.

Zobacz również:

Ustawa weszła w życie w grudniu 2011 r. i była implementacją unijnej dyrektywy. Dlatego w sprawie interpretacji przepisów – a więc czy bank powinien zwracać prowizję – mógł wypowiedzieć się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. I takie pytanie w ubiegłym roku zadały TSUE polskie sądy, które nie wiedziały, jak orzekać w tego typu sprawach.

Przeczytaj też: Spłaciłeś kredyt przed terminem? Masz prawo do zwrotu części prowizji. Jak to zrobić i ile masz na to czasu? Wyjaśniam!

Przeczytaj też: Spłacasz kredyt przed terminem? Bank musi zwrócić proporcjonalnie wszystkie koszty, również prowizję! Unijny trybunał TSUE stanął po stronie konsumentów!

Pani Ewa i zwrot 16.000 zł

Wyrok TSUE zapadł 11 września 2019 r. i mówi jasno, że instytucje finansowe powinny prowizje zwracać. Bankowcy, z którymi rozmawiałem, z orzeczenia TSUE nie są zadowoleni, ale wiedzą, że prawo trzeba respektować. Tyle że z jego wykonywaniem bywa różnie.

Na jednej z fejsbukowych stron znalazłem post pani Ewy, która opowiada, że pod koniec września napisała do banku PKO BP z prośbą o zwrot kosztów wszystkich wcześniej spłaconych kredytów. Pani Ewa miała doznać szoku, gdy po wejściu na konto zauważyła, że bank zwrócił jej ponad 16.000 zł. Znalazłem inne wpisy, z których też wynika, że banki zwróciły prowizje.

Innemu użytkownikowi Getin Bank miał odpowiedzieć, że „ewentualne skutki, wynikające z najnowszego wyroku TSUE, dotyczącego obniżania kosztów kredytów w przypadku ich przedterminowej spłaty, są obecnie przedmiotem naszej głębokiej analizy”.

Przeczytaj też: Klientka „dobrała” 7.000 zł kredytu. Bank wziął za to… 27.000 zł prowizji! Kredyt konsolidacyjny to często prowizyjna patologia

Przeczytaj też: Frankowicze ucieszyli się z wyroku TSUE. Ale czy nie okaże się, że to orzeczenie jest dla nich porażką? Przetarli sobie ścieżkę, a teraz…

Przeczytaj też: Złotowi kredytobiorcy pokrzywdzeni orzeczeniem TSUE? Czytelnicy zawyrokowali. „A jak kolega kupi telewizor w promocji, to co?”

Bank zachęca klientów, żeby poszli do sądu

Ale do tych sygnałów podchodzę z dystansem. Nie mam jeszcze ani jednego potwierdzonego przypadku zwrotu prowizji. Wiem natomiast o odmowie rozliczenia kredytu zgodnie z duchem wyroku TSUE. Mam przed sobą odpowiedź Santander Banku na reklamację klienta, który poprosił bank o zwrot prowizji.

Bank już na wstępie informuje, że nie może uznać reklamacji. Dlaczego? Wyjaśnia, że zgodnie z brzmieniem przepisu art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2011 roku o kredycie konsumenckim koszty, o które należy obniżyć całkowity koszt kredytu, powinny dotyczyć okresu po spłacie kredytu, o który skrócono czas obowiązywania umowy. Tymczasem – czytam w piśmie – prowizja za udzielenie kredytu nie spełnia tej przesłanki, ponieważ wysokość prowizji nie zależy od okresu kredytowania, w związku z tym nie podlega proporcjonalnemu zwrotowi.

Czy to oznacza, że Santander nie zna wyroku TSUE? Zna, ale wyjaśnia dalej, że jest on wiążący „wyłącznie dla sądów polskich, przed którymi toczy się lub będzie się toczyć postępowanie, w którym zwrócono się do TSUE o wydanie orzeczenia”.

„Orzeczenie dotyczyło wyłącznie interpretacji przepisów europejskich (dyrektywy), gdyż TSUE nie jest uprawniony do dokonywania wykładni (interpretacji) przepisów prawa polskiego. Tym samym orzeczenie TSUE nie wywiera bezpośrednich skutków wobec wszystkich i nie jest wiążące w sprawach innych aniżeli w sprawie rozstrzyganej w postępowaniu, w którym zwrócono się do TSUE o wydanie orzeczenia”

– piszą prawnicy Santandera. Bank ma rację, orzeczenie TSUE – podobnie jak w przypadku głośnego wyroku w sprawie frankowiczów – jest drogowskazem dla sądów. Jeśli dobrze rozumiem, bank odpowiadając na reklamację w ten sposób, mówi klientom: prowizji nie zwrócimy, a jak się nie podoba, to spotkamy się w sądzie. Być może w banku wychodzą z założenia, że Polacy nie lubią chodzić po sądach. Wielu, którym zwrot prowizji się należy, może po prostu odpuścić, zwłaszcza jeśli do odzyskania będzie symboliczna kwota.

Ale czy klienci odpuszczą? W 2016 r., do Rzecznika Finansowego trafiło 196 wniosków o interwencję w sprawie wcześniej spłaty kredytu, rok później już prawie 400, a w 2018 r. – 560. W tym roku do sierpnia wniosków o interwencję było ok. 500, ale Rzecznik prognozuje, że w całym roku ta liczba grubo przekroczy 700. To w dużej mierze zależy od tego, jak zachowają się banki, SKOK-i i firmy pożyczkowe, a więc czy będą zwracać prowizje „po dobroci”.

Udział wniosków o interwencję Rzecznika Finansowe w sprawie wcześniejszej spłaty stanowi ok. 40% wszystkich wniosków dotyczących kredytów konsumenckich. Przeważają wnioski o interwencję w bankach (estymacja na ten rok wynosi 596 wniosków), następnie w firmach pożyczkowych (111) i SKOK-ach (32).

Przeczytaj też: Najpierw padli ofiarą toksycznych kredytów, a teraz chciwych prawników? Frankowiczu, planujesz iść do sądu? Komu (i za ile) powierzyć sprawę?

Przeczytaj też: T-Mobile i nagła zmiana ceny przy kasie. Nie tak łatwo się zorientować, gdy usługę kupujemy np. przez telefon. UOKiK: „to jest wprowadzanie w błąd!”

UOKiK sięga po pałkę

Na szczęście dla konsumentów nieugięty wydaje się być UOKiK. Już po wyroku TSUE wydał pierwszą decyzję w tej sprawie. Na celowniku jako pierwsza znalazła się firma pożyczkowa Aasa.

„W przypadku spłaty kredytów przed terminem Aasa, rozliczając się z klientami, nie zwraca proporcjonalnej części pobranej opłaty przygotowawczej. Tymczasem zgodnie z przepisami w takiej sytuacji kredytodawcy muszą obniżyć wszystkie koszty pożyczki proporcjonalnie do okresu, o jaki została skrócona umowa. Jeśli je pobrali wcześniej – wówczas powinni je zwrócić konsumentom. Nie ma przy tym znaczenia, ani kiedy opłaty te zostały pobrane, ani czy były powiązane z długością trwania kredytu. Taką interpretację przepisów potwierdził ostatnio TSUE”

– czytam w komunikacie UOKiK, który nakazał spółce Aasa, żeby natychmiast przestała obciążać opłatą przygotowawczą w pełnej wysokości tych klientów, którzy przed czasem spłacili kredyt.

Co więcej, UOKiK zobowiązał firmę do poinformowania swoich klientów o tym, że przysługuje im prawo do zwrotu prowizji oraz że mogą złożyć w tej sprawie reklamację. A jeśli to zrobią, spółka ma 30 dni na zwrot pieniędzy.

„Z naszej strony nie ma zgody na łamanie prawa przez banki i inne instytucje udzielające kredytów konsumenckich. Po wyroku TSUE nie ma już żadnych wątpliwości, jak interpretować przepisy. Oczekujemy, że w przypadku wcześniejszej spłaty przedsiębiorcy będą proporcjonalnie obniżać wszystkie koszty kredytu i oddawać je kredytobiorcom. Liczymy na to, że zrobią to także w stosunku do umów z przeszłości. Będziemy monitorować rynek i karać za naruszanie praw konsumentów”

– pogroził palcem cytowany w komunikacie Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Aasa jest pierwszą, ale niejedyną firmą, która znalazła się na celowniku UOKiK. Urząd postawił już zarzuty ponad 20 firmom z branży finansowej, które w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu nie rozliczają się z klientami. Ponadto UOKiK prowadzi 8 postępowań wyjaśniających i zapowiada kolejne.

129
Dodaj komentarz

avatar
37 Comment threads
92 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
75 Comment authors
KarolDamianDorotsImperiumFinanse.plkal Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Sebastian
Gość
Sebastian

Ale co z tego jak Aasa idzie w zaparte i nic nie zwraca.Na reklamacje gdzie powoluje sie na wyrok Tsue i Uokik dostaje tak kuriozalne odpowiedzi ze szok. Nawet Rzecznik Finansowy nic nie pomaga mimo tego iz przyznal mi racje to i tak Aasa ma to gdzies. Zreszta na kazda reklamacje jest ta sama odpowiedz na zasadzie kopiuj..wklej.

Iwona
Gość
Iwona

ba , co do assy … to, że nie zwracają to jedno ale najlepsze jest, że chcąc wcześniej spłacić pożyczkę u nich na dzień dzisiejszy nadal wyliczają kwotę z kosmosu tj. odliczają jedynie odsetki nie ucinając proporcjonalnie prowizji – kwota do spłaty zgodnie z harmonogramem 1774,65 kwota jaką wyliczyli do spłaty na dziś – 1736,69, pożyczka na 18mcy, spłacana 9 miesięcy… mają totalnie gdzieś Uokik

TakaAnia
Gość
TakaAnia

Czy są jakieś wieści na temat reakcji mBanku?

Maciej Samcik
Admin

Zaraz, moment, to nie piekarnia 😉

Edi
Gość
Edi

U mnie mbank milczy. W czwartek mija termin 30 dni na załatwienie reklamacji. Na infolinii dowiedziałem się że jeszcze nie jest rozpatrzona. Może komuś już odpowiedzieli?

Dorota
Gość
Dorota

Też czekam na zwrot z mBanku, dam znać.

Tomasz
Gość
Tomasz

Dzisiaj mi wypłacił mBank tydzień po zgłoszeniu reklamacji

TakaAnia
Gość
TakaAnia

Ja również czekam, termin mija w piątek, a dziś dowiedziałam się że reklamacja nie została jeszcze rozpatrzona i mam czekać.

EMIL
Gość
EMIL

Część, mBank zwrca koszty prowizji bez problemów. Sprawę załatwiaja od ręki. Przelw miałem zaraz po telefonie. BNP PARIBAS się zasłania prawniczymi kruczkami, a GETIN – czekam na odpowiedź.

Sebastian
Gość
Sebastian

Na czacie dostałem z mBanku info ze prowizja jest związana z przyznaniem kredytu i nie skutkuje proporcjonalnemu zwrotowi w chwili wcześniejszej spłaty. Po tym info złożona reklamacja, brak odpowiedzi na dzisiaj

Tomek
Gość
Tomek

Ja dziś dostałem po 26 dniach odpowiedź z mBanku: „przygotowanie odpowiedzi na reklamację, którą Pan złożył wymaga więcej czasu. Przepraszamy za dłuższy czas jej rozpatrywania. Wynika to z komplikacji w praktycznym zastosowaniu argumentów zawartych wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 11 września 2019 r. (C-383/18). Pracujemy nad wprowadzeniem rozwiązania, które będzie uwzględniało przedstawioną w nim interpretację przepisów oraz będzie zgodne ze standardami rachunkowości. Przewidujemy, że termin rozpatrzenia reklamacji i udzielenia odpowiedzi nie przekroczy 60 dni, od dnia złożenia reklamacji. Jest to zgodne z art. 7 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i… Czytaj więcej »

Dorota
Gość
Dorota

Dokładnie dzisiaj otrzymałam identyczną odpowiedź z mBanku. Jest nadzieja 😊

Edi
Gość
Edi

Macie jakieś nowe wieści z mBanku?

Beata
Gość
Beata

MBank oddaje prowizję…. Wczoraj dostałam. Przelew. Czekałam tylko 1.5 tygodnia

Mikołaj
Gość
Mikołaj

Witam mi odmowili i dostałem taką odpowiedź:
Dla umowy z 2007 o kredyt hipoteczny nr….
………… , nie znajdują zastosowania przepisy o obniżce całkowitego kosztu kredytu w przypadku jego przedterminowej spłaty. Wynika to z art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 22 lipca 2017 r., który dotyczy Pana umowy.

Jakieś pomysły co dalej?

Monika
Gość
Monika

Jeśli chodzi o mnie to mBank zwrócił pieniądze w ciągu 30 dni bez problemu. Teraz tylko czekam na informacje z Santander Consumer Bank i Credit Agricole. Te dwa ostatnie milczą a wszystkie pisma zostały wysłane w tym samym czasie.

Olga
Gość
Olga

Ja otrzymałam informację z Santandera że nie uznają reklamacji

Janina
Gość
Janina

Witam, witam, mnie oddano natychmiast, wylicza im system, ale czekają aż kredytobiorca wystąpi.

Monija
Gość
Monija

Dlatego wychodzę z założenia, że trzeba dokładnie przemyśleć swoje działania i to co najważniejsze, skorzystać z pomocy doświadczonego prawnika, który zna się na tych wszystkich przepisach i zna te kruczki. Ja nawiązałam już kontakt z mecenasem zrzeszonym w Polskim Instytucie Kredytów Frankowych. Mają już na swoim koncie wiele sukcesów i wiem, ze wszystko pójdzie w dobrym kierunku.

abc123
Gość
abc123

Firma raczej nie powinna pisać jako osoba prywatna. Pozdrawiam.

jacek
Gość
jacek

witam, Mi zostało do splacenia polowa kredytu w pekao sa, gdy zapytalem czy splata w chwili obecnej bedzie wiazala sie z proporacjonalnym zwrotem prowizji i innych oplat to dwie pracownice banku stwierdziły: że nic nie wiedz o takich przepisach i na pewno nie beda zwracac prowizji.

Piotr
Gość
Piotr

Dodam przykład z PKO BP.
W marcu 2019 wzięty kredyt gotówkowy, kwota kredytu wraz z kosztami (prowizja 1052 zł + ubezpieczenie 1264 zł): ok. 16 tys zł.
Okres kredytowania: 24 m-ce. Kredyt spłacony w sierpniu 2019, a więc po 5 miesiącach.
Nadpłatę kwoty ubezpieczenia bank oddał bardzo szybko (981 zł – parę dni po spłacie) – automatycznie.
Po wyroku TSUE, pod koniec września złożone w oddziale pismo wnioskujące o zwrot prowizji. Odpowiedzi pisemnej nie ma żadnej (3 tygodnie już minęło), ale parę dni temu wpłynęło ok. 18 zł…. W tytule napisali rozliczenie prowizji. Ciekawe jak to policzyli, bo mnie wychodzi większa kwota 🙂

Nazar
Gość
Nazar

Też mam przykład z PKO BP
po 5 reklamacji dostałem zwrot na konto z dwóch kredytów łącznie 6 tys. zwrotu, ale jak to policzyli nie mam żadnego pojęcia.
Według mnie ta kwota powinna być o 3 stówy wyższa, reklamację po prostu zamknęli bez żadne odpowiedzi.

Ola
Gość
Ola

Jak dlugo czekal Pan na zwrot?

Aleksandra
Gość
Aleksandra

BNP nadal odmawia zwrotu. Zatem spotkamy się w sądzie.

asia
Gość
asia

również dostałam odmowe z BNP paripas …

Edi
Gość
Edi

Witam. Dzisiejsza odpowiedź z mBanku poniżej.
przygotowanie odpowiedzi na reklamację, którą Pan złożył wymaga więcej czasu. Przepraszamy za dłuższy czas jej rozpatrywania. Wynika to z komplikacji w praktycznym zastosowaniu argumentów zawartych wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 11 września 2019 r. (C-383/18). Pracujemy nad wprowadzeniem rozwiązania, które będzie uwzględniało przedstawioną w nim interpretację przepisów oraz będzie zgodne ze standardami rachunkowości. Przewidujemy, że termin rozpatrzenia reklamacji i udzielenia odpowiedzi nie przekroczy 60 dni, od dnia złożenia reklamacji. Jest to zgodne z art. 7 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.

TakaAnia
Gość
TakaAnia

Z treści pisma wywnioskować można, że nie mają zamiaru odrzucać reklamacji, rozwiązanie które chcą znaleźć ma uwzględnić interpretację przepisów z wyroku. Tak ja to rozumiem, albo może tylko się pocieszam. Wydaje mi się że grają na czas, nie chcą odmawiać bo jedną sprawę już przerżnęli, tylko pewnie nie wiedzą jeszcze jak to ugryźć żeby jak najmniej stracić, albo gromadzą środki na wypłatę, albo odsuwają to w czasie biorąc pod uwagę że bank ma pójść pod młotek.

Agnieszka
Gość
Agnieszka

Ja od aasa pisałam 3 razy reklamacja i odpisali mi ze wyrok tsue nie jest jeszcze uprawomocniony i ze nie zwrócą nic

Magda
Gość
Magda

Ja dzisiaj dostałam odpowiedź z nest banku, że pozytywnie została rozpatrzona reklamacja i mają mi zwrócić kwotę taką, którą wyliczyłam.

TakaAnia
Gość
TakaAnia

Dziś skontaktowałam się telefonicznie z Santander Consumer Bank, ponieważ w dniu wczorajszym minął 30-dniowy termin rozpatrzenia mojej reklamacji, anie dostałam żadnej informacji. Zostałam poinformowana, że dnia 15-10 zostało wysłane do mnie pismo informacyjne że bank podjął indywidualną decyzję w kwestii zwrotu moje prowizji i otrzymam przelew w ciągu 30 dni na wskazane konto. Czyli uznali, niestety w piśmie nie wskazali kwoty więc nie mam możliwości sprawdzenia poprawności wyliczenia i czy czegoś sobie po drodze nie ucięli. W każdym razie Santander Consumer Bank w przeciwieństwie do Santander Bank Polska ZWRACA!!!

Aleksandra
Gość
Aleksandra

Dzień dobry, ja również napisałam do Santander Consumer Bank.. Czy jest jakaś szansa na zwrot?

TakaAnia
Gość
TakaAnia

Jak napisałam powyżej – moja reklamacja rozpatrzona została pozytywnie i czekam na przelew, więc według mnie – jak najbardziej.

Anna
Gość
Anna

Zwraca. Mnie po 3 rygodniach od zlozenia reklamacji zwrocili.

Olga
Gość
Olga

Hmm a mi Santander odpisał że nie uznają reklamacji i że to wszystko to tylko interpretacja przepisow na potrzeby sądów.

Andrzej
Gość
Andrzej

A mnie w Credit Agricole odmówili ,potem odmówili Rzecznikowi Finansowemu więc wysłałem im przedsądowe wezwanie do zapłaty. W trakcie tego TSUE wydał wyrok i mi napisali żebym się wstrzymał bo ‚zewnętrzna firm ‚ analizuje umowę i odezwą się po 24 października ( nie wiem czy im rura zmiękła czy zwyczajnie grają na czas a może ich prawnicy po prostu analizują co będzie dla nich tańsze oddawanie czy nieoddawanie ). Czekam do 24 października a potem jak nie zobaczę kasy idę do sądu 🙂
.

Anna
Gość
Anna

I jak? Udalo sie? Mnie wyslali identyczna odpowiedz.

Andrzej
Gość
Andrzej

Już sam nie wiem o co tu chodzi. Napisali mi ,że wyrok TSUE nie dotyczy mojej konkretnej sprawy i ,że moje żądanie ‚nie ma dostatecznych podstaw w obowiązujących regulacjach’ , ale ‚Bank mając na uwadze dobro klienta postanowił przychylić się do wniosku i uwzględnić zgłoszone żądanie’ a rozpatrzą to i wyliczą no właśnie kiedy to już nie powiedzieli bo konkretna data nie padła. Moja Pani prawnik jednak mówi mi ,że ‚uwzględnić’ to nie znaczy jednak ‚ uznać’ i , że nie wiadomo co Bank mi wyliczy .Więc napisałem im ostateczne żądanie i czekam na odpowiedź bo nie mogę złożyć pozwu… Czytaj więcej »

Grażyna
Gość
Grażyna

I co oddali prowizję, bo mam podobną sytuację.

Andrzej
Gość
Andrzej

nie
mówią mi żebym poczekał aż wypracuja procedury zwrotu

Marek
Gość
Marek

Dzisiaj dostałem odpowiedź do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w mojej sprawie z banku Credo Agricole „Bank nie znajduje podstaw dla zmiany stanowiska w sprawie wykładni przepisów ustawy o kredycie konsumenckim, dotyczących spłaty kredytu przed terminem wynikającym z umowy, przedstawionego przez Klienta. Interpretacja przepisów UKK zawarta we wspólnym stanowisku Prezesa UOKiK oraz RF z dnia 16.05.2016 jest jednym z możliwych wyników wykładni przepisów, nie ma jednak mocy powszechnie obowiązującej. Wyrok TSUE z dnia 11.09.2019 w sprawie C-383/18 wiąże z kolei sądy polskie, przed którymi toczy się lub będzie się toczyć postępowanie, w którym zwrócono się do TSUE o wydanie orzeczenia” Dodam jeszcze,… Czytaj więcej »

Andrzej
Gość
Andrzej

Dostałem tak samo i ciekaw jestem czy po wyroku SN zmięknie im w końcu rura. Dzisiaj napisałem do nich , że kończę negocjacje i wyznaczam dzień 31.01.2020 na ostateczny termin wypłaty pieniędzy. Więc w sumie mam czas na spokojne przygotowanie pozwu :). Czuję, że bez Sądu z tym Bankiem ani rusz.

Agnieszka
Gość
Agnieszka

W zeszłym tygodniu otrzymałam list z Credi Agricole z pozytywną odpowiedzią , do 30 dni mam czekać za wypłatą środków

Robert
Gość
Robert

To samo dostałem, pieniądze do30 dni

Andrzej
Gość
Andrzej

chyba ich ruszyło bo mam tak samo i 20 grudnia napisali,że do 30 dni zwrócą kasę 🙂

Justa
Gość
Justa

Witam A co Pan dokładnie napisał??? Mogę priv??

Andrzej
Gość
Andrzej

napisałem tak: Informuję, że na dzień 31.01.2020r. wyznaczam ostateczny termin proporcjonalnego zwrotu prowizji z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu nr. -. Po tym terminie (w związku z wyczerpaniem możliwości polubownego zakończenia sporu) sprawa definitywnie zostanie skierowana na drogę sądową. Jednocześnie chciałbym zwrócić uwagę na fakt ,że na obecnym etapie domagam się jedynie proporcjonalnego zwrotu prowizji . Jeżeli jednak wyznaczony termin nie zostanie przez Bank dotrzymany to przed Sądem będę żądał także zwrotu poniesionych przez mnie kosztów procesu i karnych odsetek . Uważam, że po wyroku TSUE z 11 września 2019 r. (C-383/18) oraz SN z 12.12.2019r. ( III CZP 45/19) ciągłe… Czytaj więcej »

justa
Gość
justa

Dziękuje 🙂

Basia
Gość
Basia

Ja tez muszę napisać takie pismo ze chce zwrot a mam w credit argicole splaconych wczesniej wiecej kredytow ale co tam napisac to juz nie wiem? możesz mi podpowiedzieć?
natomiast pisali do mnie z Alior banku i sie okazało ze spłaciliśmy 2 kredyty jeden sprzed kilku lat i przez telefon złożyłam reklamacje i czekać mam 30 dni.
Sam bank sie zgłasza że odda dobre

Andrzej
Gość
Andrzej

ja się tym blogiem posiłkowałem w dużej mierze (a we wniosku dopisałbym jeszcze to: oraz wyrok SN z 12.12.2019r. ( III CZP 45/19) .właśnie napisałem dwa wnioski do PKOBP i czekam 🙂
https://www.finansowka.pl/wzor-pisma-wczesniejsza-splata-kredytu-zwrot-prowizji-przygotowawczej

Dorots
Gość
Dorots

Witam czy móglbys powiedziec coś wiecej na temat zwrotu prowizji z Credit Agricole?
Ja zlozylam wniosek w marcu 2020 i dostamlam odmowę napisali – kretyt zostal splacony przed 16 maja 2019
Nie wiem czy mam dalej do nich napisac
Pozdrawism

Magda
Gość
Magda

Z JAK DAWNA może być to spłacony wcześniej kredyt, czy 2006r. się łapie?

Maciej Samcik
Admin

Wydaje mi się, że tu obowiązuje 10-letnie przedawnienie

Michał
Gość
Michał

Wyrok Tsue dotyczy tylko kredytów po 16(?) grudnia 2011 roku

Andrzej
Gość
Andrzej

Już jutro w Sądzie Najwyższym wyrok na pytanie prawne przedstawione przez Sąd Okręgowy w Warszawie w sprawie zwrotu prowizji 🙂

Dorota
Gość
Dorota

I co z tym wyrokiem?

Edi
Gość
Edi

Posiedzenie zaplanowane na 23/10/2019 odwołano.
Sygnatura sprawy w SN to III CZP 21/19. Proszę śledzić 🙂
PS. Mnie również Santander Bank Polska dwukrotnie odmówił.
mBank myśli już nad odpowiedzią 41 dzień.

Andrzej
Gość
Andrzej

nie ma co śledzić bo cwany Bank mając przed oczami wyrok TSUE i wiedząc, że SN wyda taki sam wycofał sprawę uznając swoją przegraną w Sądzie Okręgowym- zwyczajnie woleli jedną wtopę przełknąć niż doprowadzić do usankcjonowania przez SN wyroku TSUE bo wtedy by mieli już same wtopy 🙂

TakaAnia
Gość
TakaAnia

Po tym jak Santander Bank Polska się wypiął i odrzucił reklamację, skierowałam sprawę do Rzecznika Finansowego, było to 1 października. Wczoraj otrzymałam kopię pisma od Rzecznika z dnia 18 października skierowane do Santander Bank Polska, było to 15 stron paragrafów i wynurzeń prawniczych zakończone posumowaniem i pouczeniami, że grozi im do 100 000zł kary. Bank ma teraz 30 dni na ustosunkowanie się do sprawy. Myślałam że będę musiała dłużej czekać na interwencję Rzecznika, ale okazało się że działa szybko. Zobaczymy co będzie dalej, teraz ich ruch.

Mikołaj
Gość
Mikołaj

Cześć, możesz podesłać kopie pisma od rzecznika? Też walczę z Santander em, i odmawiają, a zanim rzecznik chce sam ich jeszcze zagiac.
mikolaj.olszewski.92@gmail.com

TakaAnia
Gość
TakaAnia

Do rzecznika wysyłasz sam wniosek, który pobierasz z jego strony – wniosek prosty, nie trzeba się rozpisywać. Do tego trzeba dołączyć kopie twojej reklamacji którą wysłałeś do banku plus ich odpowiedź. Nic więcej. Wzór podeślę.

Hubert
Gość
Hubert

Witam. a czy moglibyście podesłać wzór wniosku o zwrot prowizji. Tez będę pisał do Santandera.

Anna
Gość
Anna

Witam. Proszę też o wzór, ponieważ mi bank Citi też odmówił zwrotu.

Magda
Gość
Magda

Ustosunkował się bank do opinii rzecznika? Planuję dziś też wysłać pismo do Rzecznika, też w sprawie Santandera

Adam
Gość
Adam

Mi PlusBank odmówił, ale napisałem pismo do Rzecznika Finansowego i teraz czekam na jakieś informacje 🙂

Edek
Gość
Edek
Karolina
Gość
Karolina

Czy ta ustawa o kredycie konsumenckim obejmuje również kredyt hipoteczny? Przeczytałam ja, ale nie umiem wyciągnąć wniosków. Wg tego co zrozumiałam, stosuje się wybrane artykuły do kredytu zabezpieczonego hipoteka. Wyrok dotyczy kredytów wziętych po 2011 roku, kiedy ustawa o kredycie konsumenckim weszła w życie. Moja sytuacja: kredyt hipoteczny na 30 lat wzięty w 2012, spłacony w 2019. Czy coś mogę odzyskać?

Maciej Samcik
Admin

Nie, hipotecznych to nie obejmuje…

Maciej
Gość
Maciej

Jeżeli kredyt był do 255 tys zł to jest kredyt konsumencki

Agnieszka
Gość
Agnieszka

A czemu tak? miałam pożyczkę hipoteczną na 60 tyś.

kal
Gość
kal

i nie może być zabezpieczony hipoteką

Anna
Gość
Anna

Dzwoniłam do Aasa i powiedzieli mi, że jak najbardziej należy mi się zwrot, ale oni nie zwracają prowizji, bo takie jest ich stanowisko Wysłałam reklamację i czekam na odpowiedź. Ale widzę, że ciężko będzie od nich wyrwać pieniądze. Czy mam już szukać gdzieś pomocy u jakiegoś prawnika ? Do zwrotu mam ok 3000 zł plus odsetki, więc warto zawalczyć

Agnieszka
Gość
Agnieszka

Ja wyslalam wszytsko do rzecznika finansowego bo mi tez odmowili

Anna
Gość
Anna

Właśnie otrzymałam pismo od Aasa. Oczywiście odmówili oddania. Czy teraz mam pisać do rzecznika finansowego?

Agnieszka
Gość
Agnieszka

Myślę że tak bo oni twardo trzymają że wyrok nie jest prawomocny a każdy inny bank lub instytucja raczej oddaje

Magda
Gość
Magda

I jak udało się odzyskać zwrot? Ja dostałam 2 odmowy na reklamację. Nie wiem co dalej robić…

Magda
Gość
Magda

I jak udało się w assa coś uzyskać? Mi też odmowy piszą niestety…

Anna
Gość
Anna

Napisałam do Rzecznika i tydzień temu otrzymałam od Rzecznika kopie pisma jakie wysłał do Aasa. Mają 30 dni na odpowiedź. Czekam

Anna
Gość
Anna

Otrzymałam odp. od Aasa, oczywiście negatywną. Czy do Rzecznika też to wysłali?. Czy ktoś doradzi jak napisać pozew do sądu i czy można do e-sądu?

Karol
Gość
Karol

Z Aasa trzeba isc do sądu. Zastanawiam się tylko co będzie szybsze: czy isc do sądu samemu czy czekać aż sąd odrzuci ich odwołanie od decyzji UOKiK. Czy ktoś wie na jakiem etapie jest to odwołanie?

Edi
Gość
Edi

Witam, czy komuś mija w najbliższym czasie 60 dni od złożenia reklamacji w mBanku? Może ktoś juz dostał odpowiedź. U mnie bank ma czas do 16 listopada. Macie jakieś wieści?

Tomek
Gość
Tomek

Dzień dobry,
Mi mBank niespodziewanie przelał wczoraj jakieś pieniądze (z trzech reklamacji), co dziwne – na te najświeższe (29 dni) – pozostałe (50+ dni) po otrzymaniu, że potrzebują czasu na rozpatrzenie wiszą. Otrzymałem przelewy – brak jakiegokolwiek maila, informacji jak to policzyli.
Pozdrawiam

Edi
Gość
Edi

Coś się zaczyna dziać. A kwoty się zgadzają z Twoim wyliczeniem?

Agnieszka
Gość
Agnieszka

A ma ktoś jakieś informacje o innych pożyczkach? Np super grosz ?

TakaAnia
Gość
TakaAnia

Przedłużyli mi okres rozpatrywania reklamacji do 60 dni

Agnieszka
Gość
Agnieszka

Mi tez a 60 dni mija w przyszłym tygodniu

TakaAnia
Gość
TakaAnia

O, będę wdzięczna za informację co z tego wyszło, ja niestety muszę czekać na rozstrzygnięcie do 10-12.

Agnieszka
Gość
Agnieszka

Nie dostałam żadnej odpowiedzi mimo że termin minął

TakaAnia
Gość
TakaAnia

A dzwoniła Pani do nich?

Agnieszka
Gość
Agnieszka

Tak i dostalam wczoraj odpowiedź ze dokonali cesji moich umów na rzecz eques investment i ze mam sie zgłosić do nich

TakaAnia
Gość
TakaAnia

Ja otrzymałam po 60 dniach informację, że powinnam się zgłosić do Kancelarii Signi, która w tej chwili zajmuje się rozliczaniem pożyczek Supergrosz. Reklamację wysłałam w zeszłym tygodniu mailowo i czekam.

Agnieszka
Gość
Agnieszka

Dokładnie to samo co do mnie a ta kancelaria nie odpisuje mi od 8 dni

TakaAnia
Gość
TakaAnia

Teoretycznie mają 30 dni, więc nie sądzę żeby się spieszyli.

Agnieszka
Gość
Agnieszka

30 dni minęło a odpowiedzi jak nie było tak nie ma

TakaAnia
Gość
TakaAnia

U mnie to samo. Dzwoniłam dziś do nich na Infolinię, ale nie byli w stanie udzielić mi żadnej informacji, kazali kontaktować się mailowo, w związku z czym wysłałam dziś mailem pismo że w związku z brakiem odpowiedzi na przesłaną przeze mnie reklamację, oraz przekroczeniem 30 dniowego okresu rozpatrywania reklamacji, uznaję reklamację za rozpatrzoną zgodnie z moją wolą. W związku z powyższym poprosiłam o podanie terminu zwrotu należności. Na razie cisza, zobaczymy. Jeśli nie zareagują, zwrócę się do RF.

Agnieszka
Gość
Agnieszka

Ja wczoraj dostałam od nich 2 osobne przelewy i mailu były podane numery pożyczek i napisałam do nich maila że jak na razie rozliczyli mi 2 z 7 i co z pozostałymi ale na razie nic nie odpisali

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Pobierz e-booki autorstwa

Macieja Samcika

i pomnażaj swoje oszczędności!

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi.
Nie pożałujesz!

social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss top-search top-menu