31 maja 2021

Panu Piotrowi skończyła się umowa z kablówką, ale nie chciał nowej, bo miał szybki, tani internet. Kablówka nie puściła mu płazem tej zniewagi

Panu Piotrowi skończyła się umowa z kablówką, ale nie chciał nowej, bo miał szybki, tani internet. Kablówka nie puściła mu płazem tej zniewagi

Pan Piotr miał z kablówką Vectra opłacalną umowę. Płacił 49,99 zł i za te pieniądze miał szybki internet. Umowa w końcu przeszła w tryb „bez zobowiązań”, więc stała się dla czytelnika jeszcze fajniejsza. Nie spodobało się to firmie telekomunikacyjnej, która po zakończeniu umowy podniosła cenę. A na pocieszenie zaproponowała nowy, droższy pakiet, z jeszcze szybszym internetem. „Ja się tak nie bawię, w ogólnodostępnej ofercie jest dostępny mój obecny pakiet, bez zobowiązań, w niższej cenie, niż moja!” – oburza się pan Piotr. „To nasza decyzja biznesowa” – odpowiada Vectra

Operatorom kablowym coraz trudniej walczyć o klienta. Wiele osób rezygnuje z kablówki, bo wolą płacić tylko za internet i serwisy streamingowe. Jeśli nie jest się fanem sportu, a na oglądanie filmów nie ma się zbyt wiele czasu, to pakiet internetu bez telewizji i dodatkowych opcji powinien w zupełności wystarczać. Takim właśnie nierokującym klientem był nasz czytelnik, pan Piotr. Gdy jego terminowa umowa dobiegła końca, postanowił jej nie przedłużać i ściąć rachunek do 49 zł miesięcznie za sam internet. To się bardzo nie spodobało jego operatorowi.

Zobacz również:

Czytaj też: Pan Marcin się przeprowadził. Jego kablówka też chciała, ale… coś poszło nie tak. Kto ma płacić za wymuszony rozwód?

Czytaj też: Bolesne rozstanie z kablówką. Internet miał być, a nie ma. Rachunków miało nie być, a są. Firma miała grać fair, a kopie po kostkach

Pan Piotr, szybki internet i niskie rachunki. Czego chcieć więcej?

Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej w 2019 r. (nie ma nowych danych)  wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce wyniosła 39,6 mld zł. Oznacza to, że włożyliśmy operatorom telekomunikacyjnym do kieszeni o 400 mln zł więcej, niż rok wcześniej. I to chyba jest szczyt możliwości telekomów. Ceny abonamentów spadają: za 40-50 zł można mieć ofertę „no limits”. Pan Piotr przez lata korzystał z oferty firmy Vectra i co dwa lata podpisywał nową umowę, ale bardzo uważał, żeby nie przepłacać. Ostatnio wystarczał mu tylko szybki internet.

„Miałem umowę na internet za 49,99 zł w promocji. W listopadzie 2020 r. moja umowa zmieniła się na umowę bez zobowiązań, bo dwuletni „kaganiec” się skończył. Czekając na jakieś bonusy za przedłużenie umowy pozostawałem na kontrakcie bezterminowym”

– relacjonuje pan Piotr. Miał dobrą, niską cenę i szybkie łącze. Czego chcieć więcej? Niestety, szczęście nie trwało wiecznie. Czytelnik dostał od Vectry informację o podwyżce abonamentu za jego szybki internet o 5 zł. Podwód? „Decyzja biznesowa”  – usłyszał nasz czytelnik.

Czytaj też: Ważne orzeczenie NSA w sprawie UPC. Cofnąłeś zgody marketingowe? Firma nie może ci wyświetlić żadnej reklamy

Czytaj też: Abonament RTV: nie płacisz go i myślisz, że „ograłeś” system? I tak go płacisz – jeszcze więcej. Jak sprawiedliwie policzyć abonament? Sprawdzam!

Blokada konta i sroga przestroga: „trzeba było z nami rozmawiać”

Jak przyznał pan Piotr, jego oferta (ta, która wygasła) była promocyjna. Po jej wygaśnięciu – czyli po dwóch latach – kwota rachunku mogła wzrosnąć. Ma to nas zmobilizować do podpisania kolejnego cyrografu na dwa-trzy lata. Pan Piotr – skoro przeszedł na umowę bezterminową – mógł, z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia, rozstać się z Vectrą w każdej chwili. A Vectra miała prawo w każdej chwili podwyższyć mu cenę. Ale nie to oburzyło naszego czytelnika.

„Sprawdziłem ofertę promocji w Vectra i zobaczyłem identyczną usługę, jak moja – bez zobowiązań, z tą samą prędkością internetu – ale w „starej” cenie. To znaczy, że ja dostałem podwyżkę chyba „za karę”. Każdy inny klient dostanie warunki lepsze niż ja. Potem okazało się, że moje konto zostało… zablokowane. Dlaczego? Bo wprowadzono na nim blokadę. Z jakiego powodu? Bo nie wykazałem się żadną inicjatywą, by przedłużyć umowę terminową!”

Pan Piotr mógł rozwiązać umowę i podpisać nową (mógłby mieć identyczną, bez 5-złotowej podwyżki). Ale musiałby w tzw. międzyczasie zdać sprzęt, co jest kłopotliwe. Nową umowę podpisałby dopiero po kilkunastu dniach, w czasie których byłby bez internetu (czasami na wizyty monterów czeka się nawet tydzień albo i dłużej). Poza tym, po zawarciu nowej umowy musiałby zapłacić opłatę instalacyjną w kwocie 69 zł. Jednym słowem – nonsens. Firma zaproponowałaby mu też inną umowę – nieco szybszy internet za 54,99 zł.

Nasz czytelnik miał więc do wyboru: zaakceptować podwyżkę usługi bez zobowiązań i płacić 54,99 zł miesięcznie albo wziąć jedyną proponowaną mu „promocję” za 54,99 zł miesięcznie. Wybrał tę drugą opcję.

A my zapytaliśmy Vectrę: skąd ta podwyżka o 5 zł i czy trzeba było mu blokować konto, żeby „przymusić” do podpisania kolejnej umowy. „Przyjrzymy się sprawie” – usłyszałem. Ze względu na ochronę danych osobowych Vectra nic więcej nie chciała nam wyznać. Reakcję firmy na nasze pytania relacjonuje nam czytelnik.

„30 kwietnia zadzwonili do mnie z informacją, że otrzymali od pana pytania i o co w ogóle mi chodzi? Więc jeszcze raz wszystko im wytłumaczyłem. Pan z Vectry wysłuchał mnie i stwierdził z rozbrajającą szczerością, że decyzja o podwyżkach i blokadach była decyzją czysto biznesową. Chciałem pozostać z umową bezterminową na „starych” warunkach, skoro jest ona dostępna dla nowych klientów. Dostałem propozycję darmowego dostępu do HBO GO przez trzy miesiące. Podziękowałem. 5 zł miesięcznie to żaden problem, chodzi o zasadę”

Być może morał z tej historii jest taki, że kiedy firma oferuje – po zakończeniu umowy terminowej – nową promocję, to trzeba podjąć negocjacje, a nie odwracać się na pięcie. Pan Piotr chciał być wolny jak ptak, ale firma nie lubi takich wolnych klientów, zwłaszcza jeśli mają jednocześnie szybki internet. I dlatego nałożyła najpierw podwyżkę, a potem blokadę konta. I propozycję droższej umowy z jeszcze bardziej szybkim internetem. Oczywiście droższym.

—————————

POSŁUCHAJ NOWEGO PODCASTU „EKIPY SAMCIKA”!

W tym odcinku „Finansowych Sensacji Tygodnia” mamy gościa specjalnego. Mariusz Piotrowski z serwisu Fly4Free.pl odpowiada na nasze pytania dotyczące nadchodzących wakacji. Rezerwować wycieczki i miejsca w samolocie już teraz, czy czekać do czerwca? Jak będą wyglądały podróże lotnicze tego lata? Co z covidowym paszportem? A ceny biletów? Zapraszamy do posłuchania!

—————————

źródło zdjęcia: PixaBay

Subscribe
Powiadom o
20 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
BdB
18 dni temu

Pan Piotr ma pseudo Franz: W imię zasad sk…

Andrzej
18 dni temu

byłem przez kilkanaście lat szczęśliwym klientem sieci Multimedia. Telewizja działała bez problemów, Internet miał średnio krótką awarię może raz na rok, a ceny były bardzo konkurencyjne. Niestety to szczęście się skończyło wraz z przejęciem MM przez firmę z artykułu. nastały czasy zacinającej się telewizji, Internetu, który w ciągu miesiąca potrafi nie działać więcej razy niż wcześniej mi się nie zdarzyło przez całe życie z wcześniejszym operatorem. a najlepsze są ceny – teraz za to samo musiałbym zapłacić ok 30-40% drożej.

Last edited 18 dni temu by Andrzej
Sylwester
10 dni temu
Reply to  Andrzej

Miałeś szczęście. W wielu miastach w Polsce właśnie MM wyglądało tak jak piszesz o Vectrze.

stefan
18 dni temu

Morał jest inny: zmieniać co 2 lata operatora. Skoro nowy klient ma lepiej.

Olek
18 dni temu
Reply to  stefan

W pełni popieram. Są jednak dwa problemy:
1) nowy operator to nowe okablowanie, chyba że dogadasz się z instalatorem lub masz gniazdo gdzieś blisko klatki schodowej;
2) nowy operator to opłata instalacyjna/aktywacyjna. Mi kiedyś UPC też podniosło opłatę o 2 lub 3 zł miesięcznie. Mogłem też podpisać nową umowę, w starej cenie, ale wtedy zapłaciłbym chyba 59 zł za instalację/aktywację. Podziękowałem i zostałem przy wyższej opłacie, bo jak sobie policzyłem kiedy bym odzyskał 59 zł za instalację to wolałem poczekać na jakąś promocję.

Santiel
17 dni temu
Reply to  stefan

Ja pracuję w kablówce ale nie Vectrze. Aktualnie proponujemy klientom zmianę oferty z umową na 2 lata ale jak ktoś nie chce to się mówi trudno. Zawsze w przyszłości może się zdecydować lub nie na ponowną umowę terminową. Są klienci którym to co mają wystarcza a są i tacy którzy zachowują prędkość ale odnawiając umowę przechodzą na niższe opłaty. To usługodawca jest dla klienta a nie odwrotnie. Co do Vectry to wiem na jakim okablowaniu robią swoje sieci i nie dziwię się problemom technicznym. Np. koncentryk w mieszkaniach dają z oplotem 60% a to powoduje wcieki z LTE. Ja kablówki… Czytaj więcej »

zed
18 dni temu

Ja proponuję panu Piotrowi w ramach „decyzji biznesowej” przejść na internet stacjonarny Play za bodajże 35 zł/m-c, który jest świadczony w ramach sieci kablowej… Vectra 😉

Anna
18 dni temu

Z moich doświadczeń wynika, że w takiej sytuacji najlepiej wypowiedzieć umowę i zaczekać. Wtedy odzywa się tzw. Dział utrzymania klienta i proponuje lepsze warunki. Im bliżej końca okresu wypowiedzenia, tym lepsze warunki proponują. Moja strategia była taka, żeby przynajmniej 3 razy odmówić propoponowanych warunków, a dopiero za czwartym razem warunki przedłużenia były na tyle atrakcyjne, by się skusić. Testowałam ten sposób na operatorze telewizji przez ponad 10 lat, przedłużałam umowę 5 razy, za każdym razem uzyskując warunki znacznie lepsze niż wszystkie promocje dla nowych klientów. Metoda wymaga mocnych nerwów i asertywności, ale się opłaca.

Ralf
18 dni temu

Może trochę nie na temat, ale w sumie wpisuje się w pewien schemat, że dziad zawsze dziadem zostanie, albo, jak to mawiał mój dowódca – „kto się $%#@% urodził, kanarkiem nie umrze”. Dawno temu, gdy współpracowałem z Multimedia (które swoją drogą też ma sporo za uszami) i zajmowałem się budową headendu cyfrowego i VoD (czyli stacji czołowej skąd jest wysyłany sygnał telewizji cyfrowej i wideo na żądanie), byłem na rozmowie o pracę/współpracę w Vectra. Oferta była mniej więcej taka: połowa tego, co Pan oczekuje podzielona na 1/8 etatu, umowę o współpracę, umowę o dzieło rozpisane na 4 spółki zależne…

MWM
17 dni temu

Po podwyżce dla zasady zmienić operatora przynajmniej na dwa lata. Jak będzie więcej tak robić to takie firmy zmienią podejście aby przytrzymać klienta

Michał
17 dni temu

Pracowałem w pewnej korporacji, która dostarczała internet i kablówkę w Polsce (nazwy nie podam, po co mi problem). Tam nikt się nie kieruje logiką ani dobrem klienta. Są spotkania, analizuje się ARPU i inne cuda. Praca w Excelu i słupkach. Jeśli wyjdzie, że podwyżka o 5 zł podciągnie to nieszczęsne ARPU to już nikt dalej nie analizuje, że to spowoduje odpływ X% klientów (kolejne magiczne słowo – churn). To już problem na inne spotkanie.

Varek
17 dni temu

Zadziwające, że Vectra lubi takie dziadowanie. Po wcześniejszych, milionowych karach od regulatorów skończyli nieuczciwe praktyki związane z nierozwiązywalnymi umowami, etc. Fakt, że jak ktoś był dziadem to z własnej woli nie stanie się uczciwym dostawcą. I tu to widać. Wolą stracić lojalnego klienta i płacić za drogą reklamę i pozyskanie nowych klientów. I dla 5zł wolą wygenerować sobie ziejącego nienawiścią i odradzającego ich usługi byłego klienta. Janusze biznesu lat dziewięćdziesiątych. Jak widać nie bez powodu Pazura jest twarzą tej firmy. BTW przy podpisywaniu nowych umów nadal stosują sztuczki i chwyty poniżej pasa. Przy umowie zawieranej zdalnie nie można dostać kopii… Czytaj więcej »

Hieronim
16 dni temu
Reply to  Varek

> (…) ale pogania bo nie wolno mu zacząć instalacji przed podpisaniem przyniesionej umowy.

Gdy monter pogania, zatrzymać umowę, montera wywalić za drzwi i kazać wrócić za 1-2 godziny. Mój dom, moje zasady.

Prezes
17 dni temu

Prosta sprawa, do wygrania w przedbiegach z pomocą uke lub uokik, operator nie może mieć innych cen dla klientów. Tak samo jak w sklepie nie może być różnych cen dla różnych ludzi. To by była naprawdę szybka akcja, a przypuszczam, że vectra również dostałaby dotkliwą karę.

BdB
17 dni temu
Reply to  Prezes

To nie są różne ceny tylko dla nowych jest to dedykowana promocja. Nie obejdziesz takiego zabiegu.

Prezes
17 dni temu
Reply to  BdB

Nie jestem w 100% pewien. Trzeba by przejrzeć regulamin czy definiuje 'nowego klienta' . Tak czy siak napewno uke czy uokik są w stanie pomóc, dla klientów indywidualnych za darmo, więc do stracenia nie ma nic, a dla zasady należy walczyć ze sk…….stwem.
Aczkolwiek jak pan zainteresowany podpisał już nową umowę to chyba po ptokach. Ale widać że ta sytuacja to wał, a z wałami trzeba walczyć.

Izudor
17 dni temu

Dawno nie czytałem takiego 💩. Artykuł, który można zamknąć w 5-ciu zdaniach a problem, który dotyczy wyłącznie totalnych nieogarów i pieniaczy.

Nick
16 dni temu

Vectra? Never!

Adam
14 dni temu

150 Mb/s NO LIMIT Abonament 19,90 PLN/m-c Łącze światłowodowe. W bloku mieszkalnym. Ja mam taką umowę. Tylko Internet… LOCO: małe miasteczko 40 km od Łodzi Wcześniej miałem 2 lata umowę z VECTRA S.A. 30 Mb/s NO LIMIT Abonament NIGDY WIĘCEJ !!! Oszuści, straszyli mnie jakimiś karami za zerwanie umowy, którą chciałem rozwiązać, zgodnie z umową : po 2 latach…. Po kilka telefonów dziennie… z Działu Windykacji… tak się przedstawiali Pisemne Rozwiązanie umowy złożyłem w lokalnej siedzibie tej firmy 1 miesiąc ze sporym okładem przed terminem końca umowy. Teraz UWAGA: pracownica biura stwierdziła, że nie może przyjąć tego wypowiedzenia, bo Ich… Czytaj więcej »

Obserwator
9 dni temu

U mnie Vectra przejęła sieć osiedlową. Przez kilka lat było fajnie, potem zorientowałem się, że za moją stawkę 49,99 zł (16Gb/s na drucie miedzianym) oferują nowym klientom internet swiatłowodowy 120 Gb/s. Wymówiłem umowę i za niewiele więcej, bo 69,99 zł zamówiłem w Orange światłowód 300 Gb/s. Warto pilnować i porównywać oferty !!
Z UPC też miałem liedyś przygodę, chcieli mnie obciążyć zaległościami klienta, od którego kupiłem mieszkanie. Po przepychankach wyłączyli na jeden dzień instalację „starego klienta”, 🙂 a na drugi podłączyli ją „dla mnie”. Ale wskutek bałaganu przez dwa lata nie przysyłali mi rachunków, więc miałem super promocję. 🙂

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!