18 lutego 2019

Urzędnicy postanowili ułatwić życie drobnym przedsiębiorcom. A banki co na to? Bankom się nie chce. „Bo taka firma to nie firma”

Kto by pomyślał, że urzędnicy narzucą takie tempo rewolucji, że nawet banki przestaną nadążać. Choć przedsiębiorcy od prawie roku mogą prowadzić firmę bez podawania siedziby, to banki ciągle od nich tej siedziby wymagają. A przynajmniej myślą, że powinny wymagać.

Firma bez siedziby? To jak róża bez kolców, ale właśnie taką egzotykę wprowadziło w ubiegłym roku Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Freelancerzy, dziennikarze, osoby, które pracują u klientów i inne „niebieskie ptaki” od 30 kwietnia 2018 r. nie muszą podawać miejsca wykonywania działalności gospodarczej.

Firma realna, ale adres wirtualny

To duża zmiana, Wcześniej było tak, że każdy przedsiębiorca musiał wskazać przy rejestracji swojej mikrofirmy w formularzu CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) adres siedziby firmy.

Firma w mieszkaniu to konieczność wydzielania paru metrów kwadratowych. Aby to zrobić trzeba mieć tytuł prawny do lokalu, co w przypadku niektórych młodych przedsiębiorców może być problemem. Można mieć adres w wynajmowanym mieszkaniu, ale wtedy właściciel będzie musiał zmienić sposób rozliczania podatków, więc będzie drożej. Wynająć biuro? To też podnosi koszty.

Z myślą o osobach, które nie muszą siedzieć osiem godzin dziennie pod adresem X, czy Y powstały tzw. wirtualne biura, czyli miejsca, które udostępniają firmom adres. Polega to na tym, że usługodawca odbiera korespondencję przychodzącą do firmy-klienta, daje dedykowany numer telefonu, dorzuca możliwość wynajęcia od czasu do czasu salki konferencyjnej, a przede wszystkim oferuje adres siedziby, który można wpisać do CEIGD.

To opcja dla tych, którzy jako siedzibę wolą mieć Warszawę, niż dajmy na to Mławę. Albo chcą z jakiś powodów zmienić właściwość Urzędu Skarbowego – opcja dopasowania skarbówki do swoich potrzeb jest szczególnie uwypuklona jeśli chodzi o ofertę wirtualnych biur.  Ceny? Od 30 zł netto miesięcznie wzwyż.

Czytaj też: Dziwne listy do klientów. Muszą potwierdzić, że… otrzymali wcześniejszą korespondencję z banku. Co tu jest grane? To jakaś pułapka?

Banki to nie jelenie. Rynek to nie rykowisko

Ale 30 kwietnia 2018 r. weszła w życie ustawa o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji o Przedsiębiorcy, która reguluje kwestie związane z ewidencjonowaniem przedsiębiorców – osób fizycznych i udostępniania informacji o przedsiębiorcach. Na jej mocy firma nie musi mieć siedziby – ani realnej, ani wirtualnej – pod warunkiem, że wynika to ze specyfiki biznesu.

Od maja wpisowi do CEIDG podlega jedynie adres do doręczeń oraz stałe adresy wykonywania działalności gospodarczej, o ile przedsiębiorca takie adresy posiada. Zgłosił się do nas pan Marek, który chciał skorzystać z tych dobrodziejstw. I odbijał się jak piłka kauczukowa od drzwi, infolinii i systemów elektronicznych różnych banków. Bo gdy chciał założyć firmę bez siedziby, słyszał sakramentalne: „nie da się”.

„Żaden z banków w których próbowałem założyć konto firmowe nie ma opcji założenia go bez siedziby, co wyklucza coraz większą grupę przedsiębiorców z możliwości posiadania konta w banku. Proszę o informację w których bankach to jest w ogóle możliwe, bo – przyznaję – trochę straciłem cierpliwość” 

Banki chcą rezygnować z nowego klienta w imię takiego drobiazgu jak adres siedziby? Zapytałem we wskazanych przez czytelnika bankach. Tak się złożyło, że przy okazji uzyskaliśmy cały przekrój rynku – od banku masowego po specjalistyczny. Infiltracji podlegał bowiem mBank, Alior i Nest Bank.

Pierwsze dwa banki odpisały: „ależ oczywiście, że się da założyć konto bez siedziby. Wystarczy zamiast siedziby wpisać adres zamieszkania lub do korespondencji. Tylko Nest Bank przyznał jak na spowiedzi:  „aby założyć konto firmowe trzeba podać adres siedziby firmy. Obecnie trwają w banku analizy możliwości technicznych otwarcia rachunku w sytuacji, gdy firma nie wskazuje adresu siedziby”.

Czytaj też: Czy faktoring online podbije serca drobnych przedsiębiorców? Smeo i Finiata na wojnie z bankami i firmami pożyczkowymi

Czytaj też: Masz firmę? Zarządzaj ryzykiem! Ale jak się za to zabrać?

Dowody rzeczowe. Ale czy to potwierdzenie, że ktoś coś przeskrobał?

Przekazałem klientowi informację i już żałuję, bo przeze mnie panu Markowi tylko skoczyło ciśnienie. A jak się już ustabilizowało, to pokazał mi screeny, z których wynika, że zarówno w Aliorze jak i mBanku z takim kontem „bezsiedzibowym” jest jednak problem:

Alior
mBank

To jak w końcu jest? Jeśli potencjalny klient dostaje  informacje na infolinii, że się nie da założyć konta firmowego bez adresu, a faktyczne przejście przez proces zakładania konta bez podania siedziby jest niemożliwe lub utrudnione, to mamy do czynienia z jakąś niezrozumiałą kakofonią. Czy propozycję Ministerstwa Przedsiębiorczości tak wyprzedziły swój czas, że banki nie ogarnęły zmieniającego się świata? A może „tylko” szwankuje komunikacja? 

Czytaj też: Kredyt dla małej firmy „z ulicy” w kwadrans i całkiem online. To już się dzieje. Teraz stawką w grze jest… strzyżenie. Technologie pomogą?

Czytaj też: Obsługujesz klientów, a nie masz terminala płatniczego? Sprawdzamy czy można go mieć po taniości

Przepisy wyprzedziły swój czas – 85.163 firmy w awangardzie

Dla pewności dopytałem w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii jak to jest i czy może tak się zdarzyć, że jakaś instytucja będzie wymagać podania adresu firmy, choć rządowi urzędnicy pozwalają mieć firmę „bezadresową”.

„Kluczowy jest adres do korespondencji, który umożliwia skuteczny kontakt z przedsiębiorcą. Ustawa CIEDGPiP nie posługuje się sformułowaniem „adres siedziby firmy”. Trudno nam się zatem odnosić do praktyki instytucji finansowych w szczególności do tego, jak rozumiane jest przez nie w praktyce pojęcie „siedziby” w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Może to być bowiem zarówno adres zamieszkania przedsiębiorcy, jak i adres wykonywania przez niego działalności, a nawet adres do korespondencji”

Wygląda to tak, że systemy informatyczne nie zostały dostosowane do nowego prawa i ciągle, jakby siłą rozpędu wymagają podania siedziby firmy nawet gdy nie chodzi już o siedzibę, tylko o adres korespondencyjny – w tym przypadku nazewnictwo ma ogromne znaczenie. Jeśli klient ma z tym problem, to w bankach powinni wziąć to pod uwagę.

Problem na szczęście ma niewielką jak dotąd skalę. Na 3 mln osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą na 11 lutego w CEIDG jedynie 85.163 to firmy, które nie wskazały miejsca prowadzenia działalności. Czy bankom nie chce się zmieniać dla tak nielicznej grupy potencjalnych klientów?

źródło zdjęcia: YouTube/Kadr z filmu „Pan Tadeusz” w reż. Andrzeja Wajdy

12
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
8 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
KamilSosnaTomekMaciej SamcikJan Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Tomek
Gość
Tomek

W mBanku zmienili mi dane tak jak chciałem. Prosze zauważyć, że konto powinno być przypisane do jakiegoś adresu, w przypadku braku siedziby po prostu jako siedzibę w banku podajemy adres zamieszkania.

Michał
Gość
Michał

Chcę zobaczyć jak skarbówka przychylnie patrzy na kogoś kto od razu składa VAT-R i nie ma siedziby firmy. Ciekawe gdzie pójdą na swoją zwyczajową kontrolę przed rozpoczęciem działalności.

Jan
Gość
Jan

Podobno idą na adres zamieszkania, bo taki trzeba podać we wniosku.
Ja się rejestrowałem bez stałego miejsca wykonywania działalności i kontroli, czy problemów nie widziałem (ale podobno mogłem nawet nie wiedzieć, że miałem).

Michał
Gość
Michał

Po złożeniu VAT-R od razu zapowiedziano mi kontrolę przed rozpoczęciem działalności i tak się stało. Przeczuwam, że powodem może być walka z karuzelami VAT (tak samo jak brak możliwości kwartalnego VATu).

Maciej Samcik
Admin

Ale tak od razu, na starcie?

Michał
Gość
Michał

Tak ponoć to standardowa praktyka, kiedy zakłada się nowa działalność i od razu chcę się zostać VATowcem. Potwierdził to pan, który kontrolę przeprowadzał (swoją drogą bardzo miły i kompetentny)

Kamil
Gość
Kamil

Także potwierdzam. Chyba każdy kolega, w firmie gdzie teraz pracuję, miał kontrolę w ciągu 2 tygodni od złożenia wniosku.
Choć na pewno wygodniejsze to niż kontrola pełnego roku podatkowego :].

Sosna
Gość
Sosna

Odnośnie fragmentu: „Firma w mieszkaniu to konieczność wydzielania paru metrów kwadratowych. Aby to zrobić trzeba mieć tytuł prawny do lokalu, co w przypadku niektórych młodych przedsiębiorców może być problemem. Można mieć adres w wynajmowanym mieszkaniu, ale wtedy właściciel będzie musiał zmienić sposób rozliczania podatków, więc będzie drożej. ” Zdaje się, że wprowadza Pan w błąd. Nie ma obowiązku wydzielania „paru metrów kwadratowych”. Jet to niezbędne tylko wtedy, gdy chcemy sobie lokal wliczać w koszty funkcjonowania firmy lub gdy w mieszkaniu faktycznie jest prowadzona działalność (mamy warsztat pracy, przyjmujemy klientów). Jeśli tak nie jest, w mieszkaniu tylko mieszkamy, klientów obsługujemy na… Czytaj więcej »

Michał
Gość
Michał

Wydzielanie już nie jest konieczne do odliczania. W końcu zrezygnowali.

Sosna
Gość
Sosna

No i fajnie, plus dla chcących odliczać koszty. Dla osób nie chcących odliczać kosztów – jak w moim komentarzu, czyli podatek jest jak dla normalnego lokalu mieszkalnego i właściciel nie musi nic zmieniać.
Pomijam przypadki, gdy w lokalu faktycznie jest prowadzona działalność – zwłaszcza wiążąca się z przyjmowaniem klientów lub innymi uciążliwościami dla sąsiadów (np. hałas).

Tomek
Gość
Tomek

Od 1 stycznia weszła ustawa o zamianie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Już teraz niektórzy właściciele mieszkań się dowiadują, że żeby otrzymać bonifikaty, muszą pod rygorem odpowiedzialności karnej poświadczyć, że w mieszkaniach nie jest prowadzona działalność gospodarcza. A zatem każdy, kto ma działalność w mieszkaniu, powinien skorzystać z opcji braku stałej siedziby, bo w przeciwnym wypadku będzie miał kłopoty.

Sosna
Gość
Sosna

Potwierdzam. Dodam, że są dwa pytania: czy działalność jest pod danym adresem zarejestrowana i czy jest faktycznie prowadzona. Aha, i jeszcze trzecie pytanie: czy nieruchomość jest przedmiotem najmu. Mam teraz jako właściciel mieszkania z wynajmującym mikroprzedsiębiorcą (samozatrudnionym) „zabawną” sytuację (patrz komentarz wyżej). Uzupełniam, że temuż przedsiębiorcy nie wynajmuję całego mieszkania, a zaledwie pokój w mieszkaniu (najem prywatny). W oświadczeniu zaznaczyłam, że działalność jest zarejestrowana i nie jest faktycznie prowadzona. I że nieruchomość nie jest przedmiotem najmu (bo przedmiotem najmu jest niecałe 20% nieruchomości). Do oświadczenia dołączyłam załącznik na wzór wniosku do skarbówki o interpretację indywidualną – „wyczerpujący opis stanu faktycznego”.… Czytaj więcej »

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Zamknij
social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin