1 października 2020

Wciąż czekasz na zwrot pieniędzy za odwołane wakacje? Rząd podstawił klientom biur podróży Turystyczny Fundusz Zwrotów. Jak skorzystać? Niestety, nie każdy może

Wciąż czekasz na zwrot pieniędzy za odwołane wakacje? Rząd podstawił klientom biur podróży Turystyczny Fundusz Zwrotów. Jak skorzystać? Niestety, nie każdy może

Pieniądze klientów „zamrożone” od wybuchu pandemii ma kontach biur turystycznych wreszcie trafią do prawowitych właścicieli. 1 października zaczyna działać Turystyczny Fundusz Zwrotów, czyli stworzona pod egidą państwa „skarbonka”, do której będą mogli zgłosić się turyści, których wycieczka została odwołana z powodu wybuchu pandemii koronawirusa. Jakich formalności trzeba dopełnić? Jak i gdzie złożyć wniosek? I dlaczego, do licha, pasażerowi linii lotniczych znowu zostali na lodzie?

Pandemia jest z nami pół roku i dopiero się rozkręca, drugi lockdown już wisi w powietrzu. Ciągle jednak ponosimy gospodarcze skutki marcowego zatrzymania gospodarki, w tym wstrzymania lotów nad Polską i zamknięcia granic wielu rajów turystycznych.

Zobacz również:

Klienci, którzy mieli opłacone wycieczki – w pełni, albo tylko zaliczki, do tej pory nie mogą zobaczyć swoich pieniędzy – usługa nie została zrealizowana, ale dzięki specustawie COVID-owej biura podróży mogły bezkarnie trzymać te pieniądze. Zresztą, gdyby zaczęły robić zwroty, to i tak pieniędzy albo nie wystarczyłoby w tak krótkim czasie wszystkich, albo firmy straciłyby płynność finansową, bo na kilka miesięcy ruch w turystyce zamarł – przychody wynosiły okrągłe zero złotych. Turystyka zagraniczna kręci się na nowo od lipca i firmy powoli odrabiają straty.

Na przykład przychody trzeciego co do wielkości biura podróży w Polsce Rainbow Tours były w ciągu 6 miesięcy 2020 r. o mniej więcej 380 mln zł mniejsze niż przed rokiem i wyniosły 281 mln zł. Zapewne pełna rekonwalescencja branży potrwa kilka lat, ale doraźnie, na mocy ustawy,  rząd wydłużył termin oddawania klientom pieniędzy za niewykonane usługi wycieczkowe do 180 dni. Ten czas właśnie dobiegł końca. Co dalej?

Czytaj też: Zakaz lotów do Hiszpanii? Bzdura! Biura podróży ciągle wysyłają tam turystów! Dziura w prawie, czy rząd chciał pomóc touroperatorom? Czy przy okazji im nie zaszkodził?

Czytaj też: Voucher zamiast gotówki? Jest problem z odzyskaniem pieniędzy od biur podróży. Turystyka chce zacząć działać, ale niechętnie „rozlicza się” z klientami

Państwo podstawia świnkę skarbonkę dla klientów biur podróży. Jak ją rozbić? Instrukcja

Początkowo rząd wcale nie palił się do systemowego rozwiązania problemów turystów. Dopiero, gdy Komisja Europejska, która zarzuciła Polsce i kilku innym krajom, że nawet w tak trudnej sytuacji nie można pozwolić, żeby firmy kredytowały się w pandemii wpłatami klientów. Rząd poszedł po rozum do głowy i napisał uchwaloną przez Sejm ustawę, w której powołał do życia Turystyczny Fundusz Zwrotów (TFZ), żeby zadośćuczynić konsumentom „tu i teraz”.

Wypłatę pieniędzy dla klienta skredytuje Bank Gospodarstwa Krajowego, przeprowadzi ją zaś Turystyczny Fundusz Zwrotów właśnie. A biuro podróży będzie musiało w końcu oddać pieniądze – ale będzie miało na to pięć lat. O jakiej skali zwrotów mówimy? Według Ministerstwa Rozwoju po pieniądze ustawi się w kolejce ok. 100.000 klientów biur podróży, średnio będą prosili o zwrot po 3.000 zł.

Turystyczny Fundusz Zwrotów działa w strukturach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. To instytucja, która zajmuje się namierzaniem kierowców jeżdżących bez OC, finansująca i organizująca likwidację szkód, jeśli taki kierowca bez obowiązkowego ubezpieczenia zrobi nam kuku.

UFG w ostatnich latach dostała kilka dodatkowych obowiązków – od 2016 r. obsługuje Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, który zbiera składki od biur podróży na wypadek branżowego bankructwa, żeby mieć za co sprowadzić turystów do kraju (w przypadku upadku dużych biur bywa, że wykupione samodzielnie przez touroperatorów gwarancje bywają niewystarczające, tak było po np. bankructwie biura Alfa Star w 2015 r.).

Jak ubiegać się o pieniądze?

Po pierwsze – do tanga trzeba dwojga – czyli to touroperator musi się zarejestrować i zgłosić konkretną umowę turystyczną, która może podlegać „refundacji”. Na listę trafią tyle te osoby, które jeszcze nie dostały pieniędzy albo nie skorzystały z innych pozostałych opcji, czyli nie odebrały vouchera, nie zmieniły terminu wycieczki, ani nie odzyskały pieniędzy w ramach procedury chargeback.

Problem mogą mieć też te osoby, które płaciły za wycieczkę gotówką – co do zasady UFG będzie rozliczał tylko transakcje bezgotówkowe, ale nie oznacza to, że klienci którzy płacili żywym pieniądzem będą pozbawieni możliwości zwrotu – jeśli sprzedawca wycieczki przelał je organizatorowi, korzystając z systemu bankowego (a nie np. przekazał ochranianym konwojem z pieniędzmi), to tym samym uznaje się, że była to operacja bezgotówkowa. Jak to wyjdzie w praktyce? Zobaczymy.

Do tej pory nie wszystkie biura podróży się zarejestrowały. Jak to sprawdzić? Najlepiej zadzwonić do swojego biura podróży (tam gdzie kupowaliśmy wycieczkę) i zapytać, czy zamierza partycypować w programie urzędowych zwrotów. Wydaje się, że nie ma powodu, by firmy z tego nie skorzystały, ale nie ma sposobu, by je do tego namówić.

Po drugie, trzeba założyć na stronie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego indywidualne konto klienta i podać numer konta do zwrotu. Żeby uniknąć nadużyć, tożsamość należy potwierdzić np. Profilem Zaufanym (do którego dostęp można mieć przy pomocy bankowości elektronicznej). Ile osób ma już konto na UFG? Przed kilkoma dniami było to 150.000, ale ta liczba ciągle rośnie. Instrukcja jak założyć konto, jest na stronie Funduszu.

Składanie wniosku jest całkowicie skomputeryzowane – nie ma możliwości składania wniosków osobiście lub pocztą tradycyjną, nie trzeba też nic skanować. Turystyczny Fundusz Zwrotów działa tylko online. Ale zanim usiądziemy do komputera musimy przygotować spory zestaw danych potrzebnych do prawidłowego wypełnienia wniosku: imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, nazwę organizatora turystyki, z którym zawarto umowę, numer umowy, datę jej podpisania, datę powiadomienia o odstąpienia od umowy, kwotę zwrotu, a także szczegóły płatności dane karty płatniczej: numer i imię i nazwisko posiadacza, a jeśli płaciliśmy przelewem – numer rachunku „wychodzącego”. Jeśli telefonem (BLIK-iem) to numer telefonu.

Danych jest dużo, ale nic nie trzeba będzie wypełniać ręcznie – na stronie TFG wyświetli się formularz elektroniczny, w który wystarczy wpisać zestaw informacji.

Pytanie najważniejszekto ma złożyć wniosek o zwrot pieniędzy? Zgodnie z ustawą, ważne jest, żeby dane na wniosku pokrywały się z danymi osoby, która zakładała rezerwację – UFG będzie zasysał informacje od biur podróży. Może to stwarzać sytuacje sporne – co w sytuacji, gdy jedna, duża, kilkuosobowa rezerwacja była założona na nazwisko Jana Kowalskiego, ale opłacił ją inny uczestnik? Albo jeszcze inaczej: płacił Kowalski, umowa jest na Nowaka, ale pojechał Wiśniewski? To wcale nie jest jakaś nadzwyczajna sytuacja. Żeby nie wchodzić w takie niuanse pomysłodawcy ustawy zdecydowali, że po zwrot pieniędzy będzie mógł się zgłosić ten, kto podpisywał umowę z biurem podróży. I kropka. 

W praktyce, może wyjść z tego niezły galimatias, bo ta właśnie ta osoba, będzie musiała podać numer karty albo rachunku bankowego kolegi – który rezerwację opłacił. Skąd je weźmie? Musi poprosić osobę zainteresowaną. Uczestnicy sami będą musieli rozliczyć się z opłat między sobą (ciekawe czy w grę będą wchodziły prowizje za przysługę?)

Po trzeciepieniędzy nie dostaniemy od razu. W tym przypadku nie ma żadnego automatyzmu: wniosek-wypłata. W zależności od liczby wniosków czekanie na pieniądze może się wydłużyć – UFG będzie weryfikował dane klientów, którzy zgłoszą się po pieniądze z listami, które przekazali touroperatorzy. W szczególności chodzi o przypadki skomplikowane, takie, w których kto inny płacił, a kto inny rezerwował. Poza tym wystarczy, że ktoś źle przepisał nazwisko, PESEL, adres albo biuro podróży o nas po prostu zapomniało, to terminy się wydłużą.

O ile? Standardowo UFG ma 30 dni na weryfikację sprawy plus 14 dni na przelew. Ale weryfikacja może się wydłużyć do dokładnie czterech miesięcy.  Oznacza to, że w sumie niektórzy klienci mogą czekać na swoje pieniądze nawet 300 dni. Gdy wszystko będzie wyjaśnione, pieniądze trafią na konto turysty. Przelew będzie pochodził z Banku Gospodarstwa Krajowego.

Tyle teoria. Najbliższe godziny, a raczej dni i tygodnie pokażą czy i jak sprawnie idzie oddawanie pieniędzy. Ponieważ skala operacji jest duża – dotyczy co najmniej 100.000 zainteresowanych – i pierwsza taka w historii, to UFG uruchomił dwa numery infolinii: 22 445 12 34 lub 22 255 23 23.

Czytaj też: Linia lotnicza, koronawirus i „uwięzione” pieniądze za niewykorzystany lot. Ryanair bardzo chce zwrócić, ale nie może. I namawia „weź pan voucher”

Czytaj też: Dlaczego tak rzadko wsiadamy do pociągów? Czy do podróży lotniczych potrzebujemy nowego lotniska? Nasze transportowe dylematy

Czy Turystyczny Fundusz Zwrotów obejmie pasażerów linii lotniczych?

Tym, co niepokoi, jest fakt, że o ile politycy pochylili się nad losem klientów biur podróży, to zupełnie zignorowali pasażerów linii lotniczych. Linii – których dodajemy – ustawa covidowa nie objęła, co oznacza, że nie może być mowy o wydłużonym do 180 dni terminie zwrotu pieniędzy. Tyle w teorii.

Jeżeli skalę problemów mierzyć liczbą skarg, które trafiają na naszą skrzynkę kontaktową, to wielokrotnie więcej dotyczy linii lotniczych, niż touroperatorów. Jeśli Marek wybrał wakacje z biurem podróży, to można optymistycznie założyć, że dzięki ustawie wkrótce odzyska pieniądze. Jeśli ten sam Marek sam organizował sobie pobyt – kupował bilety lotnicze i miejsce w hotelu – to jest zdany na łaskę i niełaskę przewoźnika lotniczego.

Skarg mamy tyle, że możemy ułożyć „podręcznik” najczęstszych lotniczych wykrętów, czyli trików i strategii, jakie stosują linie lotnicze, żeby nie oddawać pieniędzy. Ale temu problemowi przyjrzymy się w osobnym tekście.

——————————–

POSŁUCHAJ NOWEGO ODCINKA PODCASTU „FINANSOWE SENSACJE TYGODNIA”

W tym odcinku naszego środowego podcastu „Finansowe sensacje tygodnia” zapraszam do wysłuchania rozmowy z Łukaszem Bugajem z TFI AXA o tym, jak zabrać się za lokowanie oszczędności poza bankiem – ile pieniędzy na to przeznaczyć, jak je podzielić, jakimi zasadami kierować się przy wyborze miejsc, w których ulokujemy swoje pieniądze. Ważna sprawa, gdy w bankach prawie nie ma już oprocentowania. Gorąco zachęcam!

Podcast jest do odsłuchania pod tym linkiem

——————————–

CZYTELNICY „SUBIEKTYWNIE O FINANSACH” WJADĄ ZE ZNIŻKĄ NA „GLOBAL TRENDS FESTIVAL”. I POSŁUCHAJĄ PREZESÓW NETFLIX, UBS, ROCHE…

Dostałem dla czytelników „Subiektywnie…” 50% zniżki na wjazd na imprezę pt. Business Insider Global Trends Festival. Rzecz odbędzie się w dniach 19-23 października i będzie przede wszystkim o wpływie Covid-19 na nasze życie. Przedsięwzięcie będzie się działo na scenie głównej i trzech regionalnych – w USA, Europie (w Berlinie i Warszawie) oraz w Azji (New Delhi i Tokio).

Z tego, co mi przekazali organizatorzy, będzie pięć głównych tematów: Welcome to the Future, Shifting Societies, Sustainability, Technology, and Organizations. Wydarzenie będzie interaktywne (będzie można zadawać pytania, to ma być coś a la seria prelekcji i webinarów).

Występowali będą prezesi firm, przedsiębiorcy, inwestorzy, naukowcy z całego świata. Wśród ludzi, którzy przemówią, mają być Reed Hastings (współzałożyciel Netfliksa), słynny ekonomista Nouriel Roubini, a także jeden z byłych wiceprezesów Google, prezes banku UBS, czy prezes Roche. Prawdopodobnie nie da się uczestniczyć we wszystkich prelekcjach live, ale materiały mają być dostępne przez rok.

Więcej informacji, program i lista prelegentów jest tutaj: https://trendsfestival.com/. Żeby złapać zniżkę trzeba wpisać przy kasie taki sprytny kod promocyjny: SUBIEKTYWNIE_BIGTF2020Zniżka wynosi 50% ceny na stronie internetowej Festiwalu

—————————————–

ZAPRASZAMY NA „FESTIWAL CYFRYZACJI”!

W imieniu własnym – Ekipy „Subiektywnie o finansach” – oraz Partnera naszego serwisu, organizacji płatniczej Visa, zapraszamy Was na ruszający 1 października Festiwal Cyfryzacji – świetne przedsięwzięcie, którego celem jest przybliżenie wszystkim nam wiedzy na temat nowych technologii i cyfryzacji.

Lista wydarzeń, w których możecie – zupełnie za darmo – wziąć udział w ramach Festiwalu Cyfryzacji, jest pod tym linkiem. Na www.subiektywnieofinansach.pl, w sekcji poświęconej współpracy edukacyjnej naszego serwisu z Visa, znajdziecie artykuły oraz klipy wideo towarzyszące Festiwalowi, przygotowane przez nas specjalnie z tej okazji. Gorąco zapraszamy do czytania i oglądania tutaj!  A pierwszy z tych klipów prezentujemy poniżej:

Zapraszamy Was również na blog Visa – znajdziecie tam najnowsze informacje i ciekawe analizy ze świata płatności cyfrowych

—————————————–

źródło zdjęcia: PixaBay

Subscribe
Powiadom o
31 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Jacek
1 miesiąc temu

Jak widać dziura budżetowa jest jeszcze za mała… chyba idzie na zderzenie konstytucyjnymi limitami zadłużenia.

Lech
1 miesiąc temu

Wypełniałem wniosek o 1:30 w nocy i już było ponad 600 złożonych wniosków

Michał
1 miesiąc temu

Robicie dobrą robotę, której odbiór psuje złe wyświetlanie strony na urządzeniach mobilnych, który to problem pojawia się od czasu wdrożenia nowej szaty graficznej strony – ucina lewą krawędź strony, wraz z pierwszymi literami każdej nowej linijki.

Doti
1 miesiąc temu

nie da się wypełnić wniosku, bo wyskakuje komunikat o błędzie że rzekomo nie wypełnione miejsce wpłaty, a wszystko jest wypełnione pporawnie. Nie wiem o co chodzi. Może ktoś podpowie zanim stracę nerwy i zdrowie…

Beata
1 miesiąc temu
Reply to  Doti

Trzeba zatwierdzić ptaszkiem, który wyświetl się z lewej strony na x.

Aneta
1 miesiąc temu
Reply to  Doti

Mam ten sam problem. Po zatwierdzeniu ptaszkiem wyskakuje komunikat że nie zostały wypełnione wszystkie pola. Czy ktoś może pomóc?

Karolina
1 miesiąc temu
Reply to  Aneta

mam to samo, już nie mam sił d tej strony

Beata
1 miesiąc temu

Dzień Dobry, wniosek złożyłam 01.10.2020 r. dziś sprawdziłam status wniosku. Biuro Podróży Rainbow nie dopełniło formalności nie dokonało wpłaty do UFG. Mój wniosek utknął w martwym punkcie. Po zawiadomieniu BPR i przesłaniu załącznika dokumentującego status sprawy otrzymałam instrukcję obsługi portalu TFG 🙂 Ręce opadają.

Damian Ziąber
1 miesiąc temu
Reply to  Beata

Trzeba monitować biuro. Według ustawy – obydwie strony muszą złożyć informacje o danej podróży (tyle, że biuro zbiorczo), a do tego biuro musi uiścić opłatę (coś a la koszt kredytu jakim de facto jest spłata przez państwo zobowiązań biura). I żadna instrukcja więcej nie będzie potrzebna.

Barbara
1 miesiąc temu
Reply to  Damian Ziąber

U mnie to samo biuro twierdzi ze wyslalo wniosek … i co tu robic?

Barbara
1 miesiąc temu
Reply to  Beata

Tez mam ren problem a biuro twierdzi ze wniosek wyslali i oplacili …

JAN
1 miesiąc temu

WITAM CHCIAŁBYM OZNAJMIĆ ZE STRONA UFG NIE DZIAŁA JAK NALEZY;

DUZA ILOSC OSÓB NIE MOZE WYSŁAC WNIOSKU WYSKAKUJE BŁAD „NIE UDALO SIĘ WYSŁAĆ WNIOSKU” PO WPISANIU WSZYTSKIEGO W OPDOWIEDNIE MIEJSCA….
CZYŻBY JUZ ZABRAKŁO PIENIEDZY NA NOWE WNIOSKI?

Admin
1 miesiąc temu
Reply to  JAN

Raczej serwer nie wytrzymał 😉

Damian Ziąber
1 miesiąc temu
Reply to  Maciej Samcik

Raczej należy zaznaczyć wszystkie wymagane pola.
Serwery wytrzymują, awarii nie było.

WOJTEK KLIENT ITAKI
1 miesiąc temu

SZLAG MNIE (cenzura: red) TRAFI. WSZYSTKIE POLA WNIOSKU UFG ZOSTAŁY PRAWIDŁOWO WYPEŁNIONE, ALE WNIOSKU NIE WYŚLĘ, PONIEWAŻ WYSKAKUJE INFORMACJA, ŻE JEST BŁĄD!!!! OCZYWIŚCIE TYLKO U NAS MUSZĄ (cenzura: red) KOMBINOWAĆ, WYMYŚLAĆ WNIOSKI, LOGOWANIE NA KONTO, PROFILE ZAUFANE ITP.!!! BIURA TURYSTYCZNE MAJĄ WSZELKIE DANE, KTÓRE POWINNY W ZUPEŁNOŚCI WYSTARCZYĆ NA ZWROTY PIENIĘŻNE DLA SWOICH KLIENTÓW!!!
oczywiście nie dodasz tu komentarza jak nie podasz swojego e-maila.

Anonim
1 miesiąc temu

To jest niesamowite. Wpłaciłem pieniądze do biura, biuro wycieczki nie zorganizowało więc nie wydatkowało (teoretycznie) moich środków, gdyż opłacone wakacje nawet się nie rozpoczęły. Po czym zaczyna się cyrk….nie mamy Waszych pieniędzy i co nam zrobicie…..Niech sie martwi skarb państwa….A nawet jak mamy to będziemy siebie ratować przed bankructwem a nie uczciwie oddawać. Budżet Państwa jak to budżet….trzeba zrobić coś tak żeby ludzie myśleli, że się robi i pomaga ale broń Boże kasy nie oddać. Zrobili stronkę napisaną przez informatyków z przeceny….zero logiczności na tej stronie. Program jest tak intuicyjny, że z 200 stron manuala by trzeba żeby to ogarnąć…hitem… Czytaj więcej »

Leszek
1 miesiąc temu

Czy ktoś dostał już zwrot z tego funduszu?

MAri
1 miesiąc temu
Reply to  Leszek

no wlasnie.. czekam na zwrot z Rainbow – we wniosku niby ze czekaja na pieniadze od nich, a zarzad Rainbow twierdzil, ze wnisoki skladali juz 1.10 tuż po polnocy. ponoc opłacone. Martwi mnie ze mozna weryfikacje przedłużyć o kolejne miesiace 🙁 czekanie na tą kase to kpina z klientów… ktoś dostał zwrot?

Alexandro
25 dni temu
Reply to  MAri

Mi to wyglada na ładną scieme – biuro podruzy mówi ze wysłano, TFG twierdzi ze nic nie ma i tak to bedzie trwało aż ogłoszą upadłość – a sprawdzic ani przymusic do wysłania tego wniosku sie nie da… oto cała Polska…. wykorzystują kolejny raz lukę w prawie – bo nikt ich nie moze sprawdzic czy wniosek wysłali… a TFG tymbardziej ma to w DU…

Sylwia
25 dni temu
Reply to  MAri

wniosek złożyłam 2.10 , Rainbow podobno 1.10. Wczoraj minęły więc 30 dni. Zadzwoniłam dzisiaj do Funduszu i usłyszałam że Rainbow zrobiło błąd , zdublowali wnioski i tak na prawdę ich wnioski zostały złozone 5.10. Czyli nadal czekam. A czekanie moje trwa już 220 dni. Podobno mniejsze biura podróży były bardziej rozgarnięte i ich klienci właśnie otrzymali pierwsze pieniądze

Aldona
15 dni temu
Reply to  Sylwia

Touroperatorzy też nie mają łatwo. Z dnia na dzień stracili mnóstwo dochodu. Ale jak biura poupadają to wyjazdy staną się dla ludzi z klasy średniej luksusem. Ja swój niezrealizowany wyjazd zamieniłam na voucher i już go zrealizowałam, więc kłopotu nie mam. Cierpliwości, pieniądze przecież Wam nie przepadną.

basia
11 dni temu
Reply to  Aldona

Aldona ile ci za ten bełkot zapłacili??
biuro podróży nie ma zamiaru oddać pieniędzy a cały ten fundusz zwrotu to pic na wodę fotomontaż.
Tylko sądownie możecie odzyskać pieniądze, ja czekam na pieniądze od marca i do dziś nie otrzymałam grosza mimo wezwań do zapłaty, oni nie przestrzegają żadnego prawa bez mrugnięcia okiem obracają pieniędzmi klientów i czerpią zyski.
nie zarejestrowałam się w funduszu bo od razu mi to śmierdziało, dziś mam potwierdzenie że to działanie funduszu na zwłokę jest celowe.

basia
11 dni temu
Reply to  Sylwia

Sylwia to jest celowe działanie Rainbow. Oni nie mają żadnego interesu żeby oddać ci pieniądze za wycieczkę. poczekasz jeszcze pół roku po czym dowiesz się że ogłosili upadłość.
Myślisz że bogata spółka notowana na giełdzie która osiąga milionowe zyski nie ma pieniędzy za zwrot wycieczek które się nie odbyły?? oni budują hotel w Grecji za nasze pieniądze a nas mają w d…

Aneta
6 dni temu
Reply to  basia

Mój wniosek nie został opłacony przez Rainbow. Nie wiecie czy istnieje możliwość zmiany decyzji? Tzn chodzi mi o anulowanie wniosku w UFG i wymianę na voucher?

Ola
3 dni temu
Reply to  basia

Basia masz racje. Z Coral Travel Poland jest to samo

Ania
24 dni temu

U mnie dzisiaj mija od złożenia 32 dni i nadal to samo ,że oczekuja na wniosek/wpłate przedsiebiorcy turystycznego.
Paranoja jakas.
Jedno ze czekam juz od 26 czerwca na zwrot pieniedzy i juz je powinnam miec bo dawno 180 dni to teraz kolejny cyrk

Eleonorka
13 dni temu

Na spokojnie, ja też swego czasu w Rainbow wybrałam voucher wiec mam nadzieję, że go wykorzystam w przyszłym sezonie, ale pieniądze też zostaną oddane, są przecież obwarowania prawne które to regulują.

Roksana
10 dni temu

My też czekamy od marca, niestety brak pieniędzy do tej pory. Czy ktoś miał tak, że wniosek złożony, a jak się sprawdza status roszczenia to wyskakuje komunikat nie istnieje roszczenie o takim numerze? Wniosek złożyliśmy 2 października, firma twierdzi że również złożyła. Wątpię że kiedykolwiek uzyskamy te pieniądze…

ola
9 dni temu
Reply to  Roksana

My złożyliśmy 5 pazdziernika.Status na stronie_złożony.Jutro powinna byc kasa.A czy będzie.? Tego nie wiemy.W eterze cisza. Od 14 marca czekamy na zwrot wpłaconych pieniędzy. Koszt dojazdu do Warszawy i noc w hotelu,wiadomo ,że przepadły.Na 12 godz.przed wylotem odwołano wyjlot do Tajlandii.Zobaczymy czy jutro pieniądze wrócą na konto.

Paula
8 dni temu
Reply to  ola

a jak klikniesz w ten wniosek to jaki masz tam status?
„przekazano do weryfikacji* czy *przekazano do wypłaty* ?

Na infolinii poinformowali mnie, że właśnie ten drugi komunikat świadczy, o tym że środki zostały zlecone do wypłaty.

Klinutka
4 dni temu
Reply to  Roksana

Oddadzą oddadzą. Ja za to zamieszanie winię ustawodawcę, bo odroczył termin oddawania, ale i tak biura po odroczonym terminie powinny wedle ustawodawcy oddać wszystkie pieniądze na raz. Przecież to jest biurokratycznie niewykonalne. Porażka jakaś. Przeklęty koronawirus, trzymajmy kciuki za przyszły rok, żeby się to wszystko skończyło i żeby podróżnicy mogli wrócić do tego, co kochają najbardziej.

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss top-search top-menu