30 września 2020

Szybki i bezpieczny transport w czasach pandemii? Hoper „bojkotuje” dworce i zabiera pasażerów spod domu. „Ale opłata manipulacyjna to szok” – ostrzega pan Michał

Szybki i bezpieczny transport w czasach pandemii? Hoper „bojkotuje” dworce i zabiera pasażerów spod domu. „Ale opłata manipulacyjna to szok” – ostrzega pan Michał

Pan Michał miał dość podróżowania kolejami. Wybrał Hopera – pierwsze w Polsce busy, które zawożą pasażerów „od drzwi do drzwi”. Ale mocno się zdziwił, gdy zobaczył wysokość opłaty przy próbie zwrotu biletu – 90%. Jak to tłumaczy firma i czy mimo tego Hoper może być „trzecią drogą” do podróżowania dla tych, którzy unikają kolei, autokarów, a do BlaBlaCar nie mają zaufania?

Jak podróżować po Polsce tanio, wygodnie i bezstresowo? To pytanie zadają sobie tysiące osób, które codziennie muszą się przemieszczać z punktu A do B, jak i domatorzy, którym zdarza się okazjonalny wypad nad morze, czy w góry. Do tej pory zdecydowanie wygrywał samochód, a pandemia prawdopodobnie jeszcze umocni trend, w końcu „blaszana puszka” to najlepsza gwarancja zachowania dystansu społecznego.

Zobacz również:

Według badań dr Bartosza Bartosiewicza, który sprawdził jak podróżują Polacy, 60% z nas w codziennych podróżach wybiera auto, 20% transport publiczny, a 8% rower. W pandemii oprócz aut, zdecydowanie zyskał rower oraz wszelkie inne jednoosobowe środki transportu, których wspólnym mianownikiem jest elektryczny napęd: hulajnogi, deskorolki, a nawet e-rowery.

Transport publiczny jest z oczywistych względów na cenzurowanym. Na przykład w Warszawie wpływy z biletów ZTM spadły w pierwszym półroczu o 180 mln zł – sprzedano o 13 mln różnego rodzaju biletów mniej za łączną sumę 303 mln zł. Jeśli chodzi o wakacje to sytuacja jest podobna. Według raportu „Polak jedzie na wakacje”, 60% badanych deklaruje wybór samochodu osobowego, 12% samolot, a 10% pociąg. Pozostałe formy transportu – autokar, rower, statek wskazało mniej niż 9% respondentów.

Czytaj też: A gdyby tak zamienić pociąg lub autokar na wynajęte auto i pojechać na wakacyjne wojaże car-sharingiem? O ile droższa jest taka podróż, niż pociągiem?

Czytaj też: Car-sharing uderzy w koronawirusa? Panek uruchomił podróże międzymiastowe, a inni…

Ale własny samochód to relatywnie drogie źródło transportu (i nieekologiczne). Napisał do nas pan Michał, który jak się wydawało – znalazł odpowiedź: przewoźnik Hoper, który daje komfort samochodu, ale ceny (prawie) jak z autobusu. Jak to możliwe?

Czytaj też: Kupujesz bilety na FlixBus lub jedzenie na Pyszne.pl? Asystent Google pomoże! Wystarczy mówić do smartfona, żeby kupić i zapłacić. Jak to działa? Testuję!

Czytaj też: Polska Tesla” odkrywa pierwsze karty. Tak wygląda polski samochód elektryczny – Izera. Oto cztery problemy, które mogą zniszczyć jego sukces (jeśli w ogóle powstanie)

Hoper „skacze” po mieście i zabiera pasażerów międzymiastowych

Hoper przedstawia się jako pierwsza w Polsce, która zaoferowała przewozy po kraju „od drzwi do drzwi”, wygodnymi 8-osobowymi busami. To nie żaden pośrednik łączący ludzi, jak BlaBlaCar, ale grupa kilku zarejestrowanych jako przewoźnicy firm, działających w oparciu o prawo przewozowe. Z punktu widzenia klienta oznacza to, że kierowcy powinni być doświadczeni, mieć „papiery” na wożenie ludzi i przestrzegać norm czasu pracy. W BlaBlaCar musimy polegać na systemie wzajemnych rekomendacji.

Na czym polega „innowacyjność” nowej koncepcji? Busiki Hopera nie zatrzymują się na dworcach autobusowych, ani na przystankach. Gdy rezerwujemy przejazd, podajemy dokładny adres odbioru i miejsca docelowego, a bus zatrzymuje się dosłownie pod naszymi drzwiami. Kierowca musi zaplanować trasę wyjazdową tak, by po kolei „zgarnąć” wszystkich pasażerów spod ich domów, a potem ich porozwozić do miejsc docelowych w innym mieście. To może nieco wydłużyć kurs, jeśli w godzinach szczytu trzeba się przebijać na drugi koniec miasta.

Ale dzięki temu oszczędzamy na taksówce lub biletach, które musielibyśmy wydać na transfer dom-dworzec i i dworzec-dom. Samą podróż spędzamy w towarzystwie kilku osób (oczywiście w czasach pandemii „uzbrojonych” w maseczki lub przyłbice), nie przechodzimy stresującej procedury „boardingu” na pokład autokaru, czy pociągu (kto z nas nie był świadkiem sytuacji, w której zdezorientowany pasażer szuka miejsca w pociągu, po czym okazuje się, że pomylił wagony?).

Kto stoi za tym pomysłem? Hoper został założony w 2017 r. przez spółkę Teroplan (właściciela m.i. marki e-podróżnik.pl). W tym roku w firmę zainwestowała japońska korporacja Sumitomo Corporation – środki mają zostać przeznaczone na rozwój Hopera.

Czytaj też: Kupujesz polisę turystyczną w biurze podróży? Uważaj na haczyki w umowach! Na co zwrócić uwagę przed podpisaniem papierów?

Czytaj też: Wsiąść do pociągu niezbyt drogiego… O ile spadłyby ceny biletów, gdyby PKP Intercity miało konkurencję? Sprawdziłem

Gdzie pojadę i za ile?

Taki model biznesowy ma swoje ograniczenia: przede wszystkim, busy kursują tylko na wybranych trasach i to takich, które na pierwszy rzut oka wcale nie należą do tych najbardziej popularnych: próżno szukać połączenia Warszawa – Kraków, czy Warszawa-Gdańsk. Zamiast tego są długie trasy wschód-zachód, albo północ-południe plus kilka „obleganych” połączeń, np. Warszawa-Lublin.

Oto niektóre trasy: Karpacz-Busko Zdrój, Łódź-Szczecin, czy Kudowa-Zdrój – Trójmiasto. Ile kosztuje taka przyjemność i czy jest taniej niż u konkurencji?

Sprawdźmy: wybrałem przejazd z Warszawy do Lublina z dwutygodniowym wyprzedzeniem – cena podstawowa to 19,99 zł, ale do tego muszę doliczyć opłatę „adresową”, czyli za to, że bus odbiera mnie spod wskazanych drzwi. W moim przypadku wyszło, że jest to 27 zł dodatkowej opłaty w przypadku przejazdu z północy Warszawy do śródmieścia Lublina. Razem 46,99 zł.

Bylem ciekawy czy opłata za adres jest stała, zmieniłem więc parametry: datę i adresy ulic – tym razem jadę z Ursynowa, na peryferia Lublina z dnia na dzień – cena samego biletu to 31,99 zł plus 31,99 zł „opłaty adresowej” – razem: 64 złCzyli na pierwszy rzut oka jest „premia” za wcześniejszą rezerwację.

Dla porównania FlixBus na tej samej trasie i w tym samym terminie proponuje cenę 19,99 zł, regionalny ContBus – 30 zł, a pociągiem TLK pojedziemy za 30,90 zł. Hoper – przypomnijmy – 47-64 zł. Ceny w wartościach bezwzględnych ma wyższe, ale przecież gdybyśmy jechali tradycyjnym busem musielibyśmy zapłacić albo za bilet komunikacji miejskiej (kilka złotych, jeśli nie mamy miesięcznego, a raczej nikt z nas nie posiada biletu okresowego w dwóch miastach) albo kilkanaście-kilkadziesiąt złotych za taksówkę. Szczęśliwi ci, którzy mają na tyle blisko na dworzec, że nie muszą dojeżdżać, albo że przyjedzie po nich ktoś z rodziny albo znajomy.

Nie jechałem Hoperem i nie wiem jak działa w praktyce: czy kierowcy są uprzejmi, a busy punktualne, ale przyznam, że mi się to podoba. Byłbym gotów dopłacić więcej w porównaniu do PKP, czy tradycyjnych autkarów za to, by uniknąć wizyty na zatłoczonym dworcu i za wygodę odbioru spod drzwi. W ten sposób można też bezpiecznie wysłać dzieci do rodziny w innym mieście (przejazdy są dla małoletnich od 10 lat za pisemną zgodą opiekuna) albo dla seniorów.

Czytaj też: Polowanie na bilety tanie. Jak „ustrzelić” bilet na pendolino za 49 zł? To mission impossible. Czy wszystko przez „spisek kasjerski”? Sprawdzam

Gdzie jest haczyk? Pan Michał zdębiał gdy zobaczył opłatę za zwrot

W czym jest problem? Jak to w Polsce – w niekonsumenckiej postawie i w tym, że firma chciałaby ograniczać koszty w przypadku rezygnacji klienta z przejazdu. Napisał do nas pan Michał, który został „nacięty” na wysoką opłatę manipulacyjną.

„Chciałem zwrócić bilet zakupiony na podróż przewoźnikiem Hoper. W momencie kupowania biletu otrzymałem informację, że jego zwrot będzie możliwy, zostanie tylko potrącona opłata manipulacyjna (nie podano jej wysokości). Gdy zwracałem bilet okazało się, że przy bilecie, za który zapłaciłem niecałe 81 zł, opłata manipulacyjna wynosi prawie 73 zł…”

 

Wychodzi więc jakieś 90%  i jest to – trzeba przyznać – dość dużo. Oczywiście: takie opłaty za rezygnację się zdarzają. Ale nie w takiej wysokości! Dla porównania: w Polonusie, jeśli zrezygnujemy z biletu nawet na 10 minut przed odjazdem, przewoźnik potrąci 10%, a FlixBus odda całość. Czy jednak pan Michał może czuć się oszukany?

Zerknąłem w warunki przewozu i fragment o wysokiej opłacie jest tam wypisany „czarno na białym”. Tyle, że terminy są bardzo wydłużone – np. Hoper pobierze 10%, gdy zrezygnujemy na co najmniej 14 dni przed odjazdem. Gdy zmieniemy plany na krócej niż 7 dni przed wyjazdem – będzie to 90%. Skąd taka „polityka cenowa”? Firma tłumaczy, że ma to swoje uzasadnienie w modelu biznesowym.

„Ponieważ wycofanie się pasażerów na krótko przed podróżą bardzo utrudnia zdobycie nowych podróżnych na ich miejsce, rezygnacje z podróży bardzo wpływają na rentowność przejazdów, kiedy maksymalna liczba pasażerów w pojeździe to zaledwie 8 osób. Stąd taka praktyka wysokich opłat manipulacyjnych w branży przewozów „door to door” jest popularna. Zdarza się że przewoźnicy potrącają nawet 100%, czyli praktycznie uniemożliwiają zwrot na krótko przed odjazdem”

Nic tak rynkowi nie robi dobrze jak konkurencja – ponieważ nie jechałem Hoperem, to nie mogę Wam go rekomendować, a opłaty za zwrot są takie, że to opcja dla tych, którzy raczej nie rezygnują w ostatniej chwili z podróży. Być może powinno pojawić się tu ubezpieczenie od rezygnacji z podróży? Ale to dobrze, że wykiełkował nam nowy przewoźnik międzymiastowy, a pasażerowie nie muszą wybierać między busem, pociągiem i autem.

Czytaj też: Jedziesz na wakacje? Są już ubezpieczenia, które chronią przed finansowymi konsekwencjami złapania wirusa Covid-19

_________________

POSŁUCHAJ PODCASTU „FINANSOWE SENSACJE TYGODNIA”

W najnowszym odcinku podcastu „Finansowe sensacje tygodnia” rozmawiamy o zdziwieniu klientów tym, jak bardzo banki zakręciły kurek z kredytami (jak to jest, że klient, który miał jeszcze pół roku temu możliwość wzięcia 100.000 zł, dziś nie może pożyczyć nawet 1.000 zł) i jak się w takiej sytuacji zachować. Sprawdzamy czy da się jeszcze sensownie zarobić na lokacie bankowej, zastanawiamy się co ukrywają przed nami telekomy oraz dlaczego bankomaty wypłacają nam coraz częściej wyłącznie „grube” banknoty. No i martwimy się losem największej polskiej sieci restauracji, która z powodu pandemii jest zagrożona bankructwem. Zapraszamy do posłuchania!

Rozpiska tematów:

01:02 – Dlaczego banki zakręciły kurek z kredytami i dlaczego nie mówią nam, dlaczego odprawiły nas z kwitkiem?
12:41 – Czy da się jeszcze sensownie zarobić na lokacie?
20:38 – Kto zjadł gigabajty danych i dlaczego telekom w tej sprawie chowa głowę w piasek?
25:41 – Już raz prawie zbankrutowali. Czy to może się powtórzyć? Jaka przyszłość stoi przed siecią restauracji Sphinx?
36:12 – Dlaczego bankomaty wydają tylko banknoty o wysokich nominałach?

Aby odsłuchać podcast kliknij tutaj.

źródło zdjęcia: mat. prasowe

Subscribe
Powiadom o
16 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
sopel
4 lat temu

Moja matka jechała dwa razy na trasie Lublin-Katowice (jak twierdzi o dwa razy za dużo). Za pierwszym razem kierowca zbierał od pasażerów „ofiarę” na cele jakoby pomocy dla dzieci. Gdy jeden z pasażerów próbował się wykręcić, że nie ma gotówki, ambitny społecznik podjechał pod bankomat.

Za drugim razem podróż trwała 50% dłużej niż autobusem rejsowym bo kierowca musiał pozbierać pasażerów i porozwozić w okolicach Lublina, a przy tym nie znał trasy tłumacząc się, że nawigacja w telefonie mu nie działa.

Adam
4 lat temu

Flixbus – trzymac sie z dala od tego pseudo przewoznika. Zwrot niewykorzystanego biletu tylko na papierze. Bardzo duze utrudnienia przy zwrocie. Flixbus sugeruje zamiane na voucher. Ja postanowilem odzyskac pieniadze. Przejazd, który miał mieć miejsce w lipcu anulowalem z miesiecznym wyprzedzeniem w czerwcu. Do dnia dzisiejszego (pazdziernik) nie uzyskalem zwrotu (bilet dla dwoch osob 60zł). Nie odpowiadaja na maile, nie mozna sie dodzwonic. Nie odpuszcze im, najpierw recznik praw konsumenta, a pozniej sad.

BdB
4 lat temu

Oferty bezzwrotne jakoś w hotelach nie przeszkadzają to czemu tu też nie miałoby być podobnie.

Radosław
4 lat temu

Jakby Pan Michał przeczytal regulamin przy zakupie biletu to by nie byl taki zdziwiony .

Monika
4 lat temu

Hoper to znakomita opcja dla mam z dziećmi podróżującymi po kraju. Nie trzeba nigdzie dojeżdżać. Kierowca podjeżdża pod dom, w busach sa foteliki dla dzieci. Jedzie się spokojnie i z odpowiednią prędkością. Także zdecydowanie mogę polecić.

Darek
4 lat temu

Przykład gdzie trudno o konkurencję dla hopera.
Trasa typu Trzebnica – sanatorium w Ciechocinku.
Można
– zarwać cały dzień i odwieźć starsza osobę do sanatorium
– albo podwiezc na pkp Trzebnica, przesiadka we Wrocławiu, przesiadka na autobus w Toruniu i spacer lub taxi w Ciechocinku.
– Albo zapłacić za hopera wyjść z domu, wsiąść, wysiąść pod adresem.
Więc : to nie produkt dla każdego, ale znam osoby pasujące na „target”

Henryka
3 lat temu

jadę pierwszy raz ale już na początku miałam problem musiałam zmienić datę wyjazdu po paru wpisach na mejla i połączeniu się telefonicznym uzyskałam praktyczne rady i b.b.bardzo miłą i pomocną radę,obiecano mi zwrot za wcześniej wykupiony bilet i przesympatyczna Pani pomogła mi kupić bilet na inny termin, życzę innym przewoźnikom tak miłej i profesjonalnej obsługi,teraz czekam na zwrot pieniędzy z poważaniem Henryka

marcia
3 lat temu
Reply to  Henryka

Z tego co piszą inni to może się ani nie doczekać zwrotu a zapłaciła pani za przejazd dwa razy. Proszę dać znać jak hoper w rezultacie załatwił sprawę z Panią.

Pawel
3 lat temu

Serdecznie nie polecam nikomu tego pseudo przewoźnika.
Adres odbioru zmieniony przez smsa,pomimo opcji z punktu do punktu. W tym że też smsie zły numer telefonu do kierowcy, zły numer do biura obsługi.
Efekt taki ze stoi człowiek na miejscu zbiórki, czeka, dodzwonić się nie może bo zle numery a na końcu dowiaduje się po15 wykonanych telefonach że busa nie będzie bo się popsuł.
Żenada!!!
Omijać z daleka!!

Lilianna
3 lat temu

Wypowiadalam sie pozytywnie o przewozniku Hoper do czasu mojej ostatniej podrozy,tzn w niedziele 30 maja z Grudziadza do Ciechocinka.Od samego poczatku p.Damian zachowywal sie dla mnie niezrozumiale.Mial problemy z dojazdem mimo,nie reagowal na moje wskazowki mimo b. prostej drogi.Juz byl niemily.Posadzil mnie bardzo blisko pasazera,mimi,ze w busie byly tylko 3 osoby .Na moje prosby nie reagowal,wrecz ublizajac mi,ze jestem dezduszna i nieczula ludzi nie pelnosprawnych.Mimo zrozumiemia i sympatii dla sasiada,nie chcialam siedziec tak blisko tym bardziej,ze bylo to wbrew przepisom.Horior dopiero sie zaczal.P.kierowca rozpoczal glosna dyskusje najpierw na temat Rydzyka z Torunia,obrzucajac go wywiskami typu zlodziej,bandyta ,oszust.Nastepnie wzial sie zUkraincow… Czytaj więcej »

Krzysztof
3 lat temu

Odradzam! Kupiłem bilety z dowozem pod wskazany adres dla dziecka za dopłatą wraz z babcią, kierowca pozostawił je na drugim końcu obcego miasta. Chamska obsługa, brak pomocy. Niezycze nikomu takich wrażeń

mariola
2 lat temu

Bardzo dziwią mnie te negatywne wpisy ponieważ korzystałam z Hopera i uważam,że to rewelacja.Szybko,miło i bardzo bezpiecznie.

Halina
2 lat temu
Reply to  mariola

to miała Pani szczęście, ja 14 lipca 2022 zarezerwowałam i zapłaciłam za bilet z Ciechocinka do Koszalina, a trzy dni później ,18 lipca 2022 otrzymałam wiadomość na maila „twoja rezerwacja została anulowana”.28 lipca 2022 pracownica biura obiecała zwrot za bilet, zwrotu miała dokonać 1 sierpnia 2022, pieniędzy do tej pory nie otrzymałam.Z firmą nie można się skontaktować , nie odpowiadają na maile. Połączenie telefoniczne uzyskałam dzięki uprzejmości Biura Podróży w Ciechocinku.Moja rada- bilety kupujcie tylko w stacjonarnych punktach obsługi klienta ,bo wtedy jest z kim porozmawiać w razie reklamacji..Dla informacji Hopera anulowany przez Was bilet ma nr 22716309065000315427.Na wszystkich forach… Czytaj więcej »

Wino
1 rok temu

Korzystałam z Hoperem 1 raz i nie planuje więcej. Po zakupie biletu okazało się że bus będzie jechał półtorej godziny później niż przy zakupie. O czasie odjazdu przyszła wiadomość że spóźni się jeszcze pół godziny, potem kolejna. Ostatecznie odjazd nastąpił 175 minut później niż czas podany podczas zakupu przejazdu. Busik malutki, więc siedzenia małe, czysto. Dla tych co mają pół dnia na czekanie.

Admin
1 rok temu
Reply to  Wino

Masakra…

Ewelina
1 rok temu

Hooper, niby byłam zadowolona, zadowolona, ale na długie trasy, nie zdaje egzaminu.????

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu