18 września 2018

Płacisz kartą walutową, a bank… i tak dolicza ci spread. Pojedyncza wpadka? Wiele wskazuje, że raczej systemowy błąd banku! Jak wybrnąć?

Płacisz kartą walutową, a bank… i tak dolicza ci spread. Pojedyncza wpadka? Wiele wskazuje, że raczej systemowy błąd banku! Jak wybrnąć?

Niedawno opisałem historię pana Kacpra, który przyłapał Alior Bank na doliczaniu spreadu przy transakcjach dokonanych kartą walutową. Bank tłumaczył, że to pojedynczy błąd. Ale po opublikowaniu artykułu zgłosili się do mnie kolejni klienci Aliora, którzy twierdzą, że też padli ofiarami nieprawidłowego rozliczania transakcji. Bank nabrał wody w usta, a ja podpowiadam, jak mógłby wybrnąć z tej niezręcznej sytuacji

Problem z nieprawidłowym rozliczaniem transakcji dotyczy kart wydanych do konta w dolarach przy płatnościach w walucie innej dolar, euro i funt. Pan Kacper płacił kartą dolarową za hotel w czeskiej Pradze. Zgodnie z regulaminem korzystania z kart Alior Banku, taka transakcja powinna zostać przeliczona na dolary według kursu Mastercard. A ten można sprawdzić rok wstecz, bo organizacje płatnicze mają obowiązek publikować tabele kursowe.

Zobacz również:

Mój czytelnik za hotel zapłacił 8.702,10 koron, a jego konto zostało obciążone kwotą 395,16 dol. Dla pewności pan Kacper sprawdził kursy Mastercarda z dnia płatności (23 czerwca) i księgowania transakcji (26 czerwca). Okazało się, że w obydwu przypadkach kwota naliczona przez Alior Bank była wyższa o ok. 1,9 dol.

Przeczytaj też: W SkyCash jest już nowe ubezpieczenie: od kradzieży portfela, torebki lub smartfona z zaparkowanego samochodu. Ile kosztuje?

Złe przeliczanie w T-Mobile Usługi Bankowe

Problem nie dotyczy tylko klientów Alior Banku. Jak wiadomo, ten bank „szyje” też produkty i usługi T-Mobile Usługi Bankowe. Okazuje się, że również ta instytucja źle przelicza transakcje. Z usług banku T-Mobile korzysta znajomy pana Kacpra, który zauważył różnice między kursem dolara publikowanym przez Mastercard a kwotą zaksięgowaną na rachunku. Policzył, że na czterech transakcjach stracił ok. 3 dolary.

Alior przyznał, że niewłaściwie przeliczał transakcje na rachunku pana Kacpra. Zapewniał jednak, że to jednostkowy przypadek. Stwierdził, że w tym przypadku doszło do niewłaściwej „parametryzacji produktu”. Prawdopodobnie płatność, zamiast rozliczyć się po kursie MasteCarda, „po drodze” przewalutowała się na złotówki. I stąd wzięła się różnica.

Przeczytaj też: HomeDoctor – „Uber dla pacjentów” – rozwija skrzydła. Zamówisz lekarza na jeden klik, dojedzie w ciągu godziny. Ale tanio nie będzie

Przeczytaj też: Kiedy zdrada popłaca, czyli ranking lokat bez konieczności zakładania konta. Z 20.000 zł wyciśniesz nawet 200 zł więcej, niż w swoim banku!

Bank przeprosił klienta i obiecał zwrócić mu niesłusznie pobrane środki. Problem jednak w tym, że klient nie jest w stanie udowodnić, że również starsze transakcje byłby źle przeliczane, bo kalkulator MasterCarda pokazuje tylko roczną historię.

Problem raczej systemowy

Druga sprawa to skala problemu. Przecież również znajomy pana Kacpra zauważył nieprawidłowości. Może więc dotyczy on tysięcy klientów, od których pobrano nienależny spread? Zaapelowałem do naszych czytelników, którzy korzystają z kart walutowych Aliora i T-Mobile Usługi Bankowe, by przeanalizowali swoje transakcje i dali znać, czy kursy są prawidłowe (takie, jak w tabelach Mastercarda).

W komentarzach pod artykułem pojawiły się bardzo niepokojące relacje czytelników „Subiektywnie o finansach” i zarazem klientów Aliora lub banku T-Mobile. Nieprawidłowości znalazł m.in. pan Adam:

„Dotyczy to zarówno konta USD w Aliorze, Alior kantorze jak i T-Mobile Usługi Bankowe. Spośród przeanalizowanych transakcji w różnych walutach od roku tylko jedna jest dobrze rozliczona. Różnice są od 0,15 USD do prawie 2,50 USD, oczywiscie na moją niekorzyść.”

Z kolei czytelnik podpisujący się jako „barr” zauważył błędy w T-Mobile Usługi Bankowe:

„Bank – tak samo jak piszecie w artykule – niepoprawnie wykonał przewalutowanie (inne kursy niż na Mastercard Currency Conversion Calculator). Od razu wysłałem reklamację w której domagam się zwrotu nadpłaty, ustawowych odsetek i rekompensaty 1000 zł”

Pan Piotr policzył, że na wypłacie z bankomatu w Chorwacji (wypłacał kartą dolarową do konta w kantorze Aliora) był stratny 4 dolary. Niewielkie różnice, oczywiście na swoją niekorzyść, wykrył też pan Aleksy. Pan Tomek ma kartę w kantorze Aliora od 6 lat:

„Byłem przekonany, że wszystko jest w porządku, a teraz wychodzi, że trzeba patrzeć nawet w takich sprawach bankowi na ręce. To oznacza, że dziękuje im za współpracę, bo to zwykłe oszustwo.”

A pan Marcin napisał do mnie e-maila:

„Również stwierdziłem nieprawidłowości na własnym rachunku. W kwietniu byłem w Japonii i Dubaju. W obu przypadkach rozliczenia nieznacznie się różnią. Nie pozostaje mi nic innego jak składać reklamacje”

Alior nabiera wody w usta

W sumie dostałem od Was kilkanaście sygnałów, że banki – Alior i T-Mobile Ułsługi Bankowe – niewłaściwie księgują transakcję. Oczywiście nie można wykluczyć zbiegu okoliczności i że mamy tu do czynienia z „kilkunastoma pojedynczymi przypadkami”, ale to raczej mało prawdopodobne.

Po publikacji artykułu Alior Bank przyznał, że „analizuje problem” i wróci do mnie z informacją, co się stało i jak zamierza problem rozwiązać. Ale zamiast tego, nabrał wody w usta. Od ponad tygodnia czekam na wyjaśnienia.

Przeczytaj też: Kwestia dyspozycji, czyli bank zamyka konto, choć są na nim pieniądze. To legalne? Niestety tak. I ciebie też może to spotkać. Interweniuję!

Poszkodowani klienci – podobnie jak pan Kacper – zapowiadają złożenie reklamacji. Problem w tym, że jeśli używają kart dłużej niż rok, trudno im będzie udowodnić, że również wcześniejsze transakcje były niewłaściwie przeliczane (bo tylko tyle można sprawdzić w historii kursów MasterCarda).

Co – moim zdaniem – powinien zrobić teraz Alior? Jeśli rzeczywiście nieprawidłowa „parametryzacja produktu” jest problemem systemowym, a więc dotyczy dużej grupy, jeśli nie wszystkich klientów płacących kartami w opisany sposób, to Alior (i T-Mobile Usługi Bankowe) powinien sam przeanalizować wszystkie tego typu transakcje (nie tylko rok wstecz) i w przypadku wykrycia różnic automatycznie zwrócić klientom pieniądze. W dobrym tonie byłoby zwolnić klientów z konieczności składania reklamacji. Obiecuję, że w dalszym ciągu będę się przyglądał tej sprawie.

Źródło zdjęcia: yedidiak/Pixabay.com

 

Subscribe
Powiadom o
24 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
ola
4 lat temu

wyższa kultura kantuje? BankNowości może nie nalicza spread’u a prowizje od nowoczesności hihihi ich reklamy same uwalają wizerunek banku…

Piotr
4 lat temu

Złożyłem reklamację, która została rozpatrzona odmownie. Dostałem taką odpowiedź:

XXXX

Szanowny Panie,

przepraszam za wydłużony czas oczekiwania na odpowiedź.

Uprzejmie informuję, że kursy podawane na stronie Martercard są orientacyjne. Docelowe kursy przewalutowania transakcji przesyłane są bezpośrednio do Alior Banku, z tego względu mogą się one różnić.

Mam nadzieję, że przedstawione informacje będą pomocne.

XXXXX

Admin
4 lat temu
Reply to  Piotr

O kurka. „Orientacyjne” kursy?

Piotr
4 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

JA: Proszę mi wyjaśnić wobec tego, dlaczego kurs, który używacie, ZAWSZE jest wyższy od podanego na stronie MC? I wobec tego gdzie ten kurs można znaleźć? Czy może jest on tajny?

ALIOR: uprzejmie informuję, że Alior Bank nie ma wpływu na kursy walut prezentowane na stronie MasterCard.
Nie posiadamy również informacji czy MasterCard udostępnia osobom zainteresowanym szczegółowe kursy walut.

Mariusz
4 lat temu
Reply to  Piotr

Ja mam co prawda konto w innym banku,ale przeliczenia z walut lokalnych na Euro zawsze odbywa się idealnie wg strony Mastercardhttps://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-support/convert-currency.html
To tłumaczenie banku jest absurdalne i może Mastercard powinien być poproszony o stanowisko (co Pan na to, Redaktorze?).

Admin
4 lat temu
Reply to  Mariusz

Poprosimy Mastercarda, żeby wyjaśnił czy to on podaje „nieprecyzyjne kursy” 😉

Mariusz
4 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Idealnie! Szykuję popcorn na ten wspaniały performance, który zaraz sie rozpocznie 🙂

Pan Kacper
4 lat temu
Reply to  Mariusz

Taki sam kalkulator ma VISA, posiadam kartę VISA Świat w mBanku i płaciłem nią wielokrotnie w walutach obcych i zawsze wychodzi co do 0,01 jak w tym kalkulatorze. Na stronie VISA nie ma informacji, że to kursy „orientacyjne”.
Wychodzi na to, że Mastercard ma kursy „orientacyjne” a VISA nie… Inne banki mają stosują kurs „orientacyjny” z kalkulatora Mastercard a tylko Alior dostaje od Mastercard kurs „dokładny”?
Jakieś wielkie zamieszanie się z tego robi…
Szanowni Redaktorzy pomóżcie nam w tym chaosie, będziemy bardzo wdzięczni 🙂

zgryźliwy_tetryk
4 lat temu

Zapraszam do zabrania głosu klientów Aliora, którzy mieli produkt „prawidłowo sparametryzowany”. Czy jest ktoś, komu Alior policzył prawidłowo?

Pan Kacper
4 lat temu

kontaktowałem się ze znajomym który ma konto w T-mobile i jego wszystkie transakcje od 4 sierpnia (czyli po ujawnieniu już tej „afery”) nawet kilka wykonanych tego dnia o różnych porach są rozliczone co do centa tak jak w kalkulatorze. Gdy analizował wcześniejsze transakcje to miały te same „wadliwe” kursy tak jak w artykule.
Świadczy to o tym, że jednak Bank zaczął poprawiać sposoby rozliczania tak żeby były prawidłowo rozliczane, ale nie chce się przynać, że wcześniej były błędy u wielu klientów

romek
4 lat temu

A co przy opłaceniu ceny w funtach kartą dolarową? Jak wtedy przeliczają – albo jak powinni?

Pan Kacper
4 lat temu
Reply to  romek

wtedy przeliczają zgodnie z „Regulaminem kart płatniczych Alior Banku SA”:
„10.4. W przypadku Kart Mastercard Operacje w innej walucie niż PLN dokonywane przy użyciu Kart ze znakiem Mastercard:
…..
3) wykonane w walucie GBP są przeliczane w Banku na PLN (jeżeli waluta Rachunku jest inna niż GBP) a następnie na walutę Rachunku po kursie kupna/sprzedaży dewiz obowiązującym w Banku w dniu rozliczenia Operacji,”

czyli wychodzi wtedy bardzo drogo bo w takim przypadku transakcja jest przeliczana aż 2 razy i to ze spreadem bankowym… lepiej wtedy płacić kartą wydaną do konta w GBP

Srogi bankster
4 lat temu

Ja bym się przyjrzał tabeli opłat i prowizji w zakresie rozliczania kart. W przypadku tego pana, który płacił za hotel w Czechach użył zwykłej karty do rachunku w dolarze, więc nie była to typowa karta wielowalutowa. A zatem do kursu z danego dnia należy doliczyć prowizję za przewalutowanie. Banki negocjują prowizję za przewalutowanie z organizacjami płatniczymi. W przypadku MasterCard przewalutowanie może się wahać od dwóch do czterech procent. Na stronach MasterCard i Visa przeliczając płatność trzeba wypełnić pole „bank fee” – prowizja banku. Wtedy będzie realny kurs wymiany.

Pan Kacper
4 lat temu
Reply to  Srogi bankster

Ja jestem tym Panem 😉 i: 1) w tabeli opłat i prowizji nie ma opłaty za przewalutowanie 2) Zgodnie z „Regulaminem kart płatniczych Alior Banku SA”: „10.4. W przypadku Kart Mastercard Operacje w innej walucie niż PLN dokonywane przy użyciu Kart ze znakiem Mastercard: …. 4) w pozostałych walutach przeliczane są na USD według kursu Mastercard i zasad stosowanych przez tę organizację, a następnie przeliczane przez Bank na PLN (jeżeli waluta Rachunku jest inna niż USD) a następnie na walutę Rachunku po kursie kupna/sprzedaży dewiz obowiązującym w Banku w dniu rozliczenia Operacji przez Bank zgodnie z zasadą, że kurs sprzedaży… Czytaj więcej »

Srogi bankster
4 lat temu
Reply to  Pan Kacper

Proszę sprawdzić tabelę prowizji i opłat bankowych, a nie regulamin.
W pana przypadku było przewalutowanie z dolara na koronę czeską, czyli zgodnie z regulaminem. Natomiast przewalutowanie może być obarczone prowizją, która jest wliczana w kurs.
Proszę nie mylić karty wielowalutowej, gdzie nie ma prowizji za przewalutowanie ze zwykłą kartą do rachunku walutowego, gdzie jest naliczana prowizja za przewalutowanie.

Pan Kacper
4 lat temu
Reply to  Srogi bankster

Proszę dokładnie przeczytać to co napisałem…
Jeszcze raz napiszę: w tabeli opłat i prowizji nie ma opłaty za przewalutowanie.

Srogi bankster
4 lat temu
Reply to  Pan Kacper

Ja też sprawdziłem tabelę opłat i prowizji Alior Banku. Rzeczywiście nie zauważyłem przypisu z numerem 5, że prowizja za przewalutowanie w wysokości 2% dotyczy kart Visa do rachunków walutowych. Jedynie karty do konta jakże osobistego nie ma takiej opłaty, jest znak „-” w tabeli. Pytanie czy to oznacza, że nie ma prowizji, czy w ogóle kartą do tego konta nie można płacić za granicą? 😉 Natomiast odnoszę wrażenie, że niekorzystny kurs przewalutowania może wynikać z faktu, że w przypadku kart MasterCard walutą rozliczeniową jest Euro, a zatem w tym przypadku doszło do dwóch przewalutowań, czyli najpierw Dolar został wymieniony na… Czytaj więcej »

Marcin
4 lat temu

A co z kartą kantoru Alior nominowaną w Euro? W lipcu byłem w Szwecji i płaciłem taką kartą. Przeliczenia wykonane w konwerterze Mastercard wskazują, że bank pobrał ode mnie o 42 EUR za dużo. I teraz pytanie: Dlaczego własciwie bank przelicza najpierw na dolary, a potem na euro? Nie powinno być przeliczane bezpośrednio?

Admin
4 lat temu
Reply to  Marcin

Oczywiście, że powinno.

Marcin
4 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Jak w tym banku własciwie złożyć reklamacje? Ukrywają się za formularzem, do którego nie można dołaczyć pliku z wyliczeniami (teoretycznie jest przycisk „dołącz plik”, ale próbowałem wgrać plig ods (Libreoffice), xlsx, jpg, png – za każdym razem komunikat „nieprawidłowe rozszerzenie” i odmowa). Ma Pan może jakiś działający adres mailowy do nich?

Admin
4 lat temu
Reply to  Marcin

Spróbuję kilku i dam znać

Marcin
4 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Nie udało mi się z ich formularzem, złożyłem reklamację w oddziale. Na szczęście mam blisko pracy. Swoją drogą przeliczyłem dokładniej – doliczyli sobie prawie 18% spredu. Zobaczymy, co odpowiedzą na reklamację.

Admin
4 lat temu
Reply to  Marcin

Proszę spróbować z innej przeglądarki, to czasem jest tego typu problem

Marcin
4 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Panie Macieju – dziękuję za inspirację – bank mi zwrócił 42 Euro! Oczywiście napisali ze według nich przeliczenia były prawidłowe, ale ze wzgledu na dobrą wspólpracę itp … – czyli okazali się łaskawi.

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!