3 września 2021

Wszystko drożeje. Banki też. Sprawdzam czy (i o ile?) Twój bank podniósł w czasie pandemii opłaty za podstawowe usługi. Kilka banków się przed tym powstrzymało

Wszystko drożeje. Banki też. Sprawdzam czy (i o ile?) Twój bank podniósł w czasie pandemii opłaty za podstawowe usługi. Kilka banków się przed tym powstrzymało

W czasie pandemii tylko kilka banków nie pokusiło się, by podwyższyć ceny podstawowych usług bankowych. Czy Twój bank znalazł się na tej krótkiej liście? Porównuję opłaty za prowadzenie konta osobistego, korzystanie z karty debetowej oraz wypłaty z bankomatów. Jakie obowiązywały w marcu 2019 r., a jakie są dziś?

W czasie pandemii sporo pisaliśmy o zmianach w bankowych cennikach. Zmiany dotyczyły przede wszystkim kosztów obsługi w bankowych placówkach, a więc wpłat i wypłat gotówki czy zleceń przelewów, do których zaangażowany musi być pracownik banku. Jak przez pandemię przeszły ceny za podstawowe usługi? Mam na myśli koszt prowadzenia konta osobistego, abonament za korzystanie z karty debetowej oraz prowizje za wypłaty za bankomatów.

Zobacz również:

Na szczęście żaden bank nie zdecydował się wprowadzić opłaty za standardowy e-przelew. Chodzi oczywiście o klientów indywidualnych, bo w przypadku klientów firmowych również za tę operację niektóre banki każą sobie płacić.

Sięgnąłem do rankingu kont osobistych, który przygotowałem w marcu 2019 r. Pandemia koronawirusa przyszła do Polski rok później. W marcu 2020 r. Rada Polityki Pieniężnej obniżyła główną stopę procentową z 1,5 do 1%, w kwietniu o kolejne 0,5 pkt proc., a w maju stopa spadła do 0,1%.

W wyniku tego banki straciły solidne źródło przychodów, a więc kasę z odsetek, bowiem maksymalne oprocentowanie kredytów uzależnione jest od wysokości stóp procentowych NBP. Dziś nominalne oprocentowanie kredytów i pożyczek nie może być wyższe niż 7,2% w skali roku. Z drugiej strony, bankom spadły koszty finansowania – w kolejnych miesiącach ostro cięły oprocentowanie depozytów.

A co w tym czasie stało się z cenami kont, kart i kosztami wypłat z bankomatów? Cennik z marca 2019 r. porównałem z obecnie obowiązującymi tabelami opłat i prowizji. Analizowałem cennik sztandarowego konta w danym banku w wersji „dla dorosłych”. Zwykle jest bowiem tak, że młodsi klienci mogą liczyć na zniżki.

Przeczytaj też: Płacą nawet 1,5% odsetek. Ale czy ulokowanie tam pieniędzy jest bezpieczne? Gwarancja depozytów w Aion Bank: jest czy jej nie ma?

Ceny podstawowych usług bankowych. W tych bankach nic się nie zmieniło

Zacznę od trzech banków, które nie zmieniły opłat. Chodzi o PKO BP, Bank Millennium i Alior Bank. W przypadku PKO BP chodzi o „Konto za zero”. Prowadzenie konta jest za 0 zł, a karta kosztuje 8 zł miesięcznie. Opłata za kartę spada do zero przy wydaniu nią 300 zł miesięcznie. Darmowe są wypłaty z bankomatów PKO BP, a wypłata z pozostałych w Polsce kosztuje 3,5% kwoty transakcji, nie mniej niż 5 zł. Ale PKO BP ma słone opłaty dla posiadaczy kont, którzy stali się jego klientami przed 2020 r.

Banku Millennium „Konto 360°” kosztuje 8 zł, a karta 7 zł. Żeby uniknąć tych opłat (w sumie 15 zł), trzeba zasilać rachunek kwotą 1000 zł miesięcznie i przynajmniej raz zapłacić kartą lub BLIK-iem.

Spełniając ten warunek, za darmo dostaniemy też wypłaty z bankomatów w Polsce i za granicą. A jeśli nie, darmowe są bankomaty sieci Millennium, złotówkę kosztuje wypłata z sieci Santandera i Planet Cash oraz 5 zł z pozostałych.

W przypadku Alior Banku pod lupę wziąłem „Konto Jakże Osobiste”. Konto kosztuje 10 zł (0 zł przy zapewnieniu wpływów w wysokości 1000 zł), a karta 5 zł (0 zł przy wydaniu nią 300 zł). Wypłaty z wszystkich bankomatów były i są za darmo, jeśli klient wybrał właśnie tę korzyść (klient wybiera kilka usług, które są za darmo, za pozostałe płaci).

Przeczytaj też: Deweloperzy budują na potęgę, ale czy dobrze budują? Pani Małgorzata od prawie dwóch miesięcy walczy o usunięcie poważnej usterki

Banki popsuły ofertę bankomatową

ING Bank prowadzenie konta niezmiennie jest darmowe, a karta kosztuje 7 zł (opłatę za kartę zerują transakcje bezgotówkowe na kwotę 300 zł). Zepsuła się natomiast oferta „bankomatowa”. Posiadacze „Konta z Lwem Direct” za darmo mieli do dyspozycji sieć ING, Planet Cash oraz pierwszą wypłatę w miesiącu z dowolnego bankomatu. Za każdą kolejną opłata wynosiła 2,5 zł. Obecnie wynosi 5 zł.

Nieznaczne zmiany w opłatach za wypłatę z bankomatów pojawiły się też w Banku Pekao. Posiadacze „Konta Przekorzystnego” mają zagwarantowane dwie darmowe wypłaty z dowolnego bankomatu, a za pozostałe płacili 2% kwoty wypłaty, nie mniej niż 5 zł. Obecnie jest to 2,3%, nie mniej niż 5 zł.

Ale żeby skorzystać z dwóch darmowych wypłat, trzeba spełnić dwa warunki: 500 zł wpływów na konto i jedna transakcja kartą lub PeoPay. Spełnienie tego warunku zeruje też opłatę za konto (standardowo 6 zł) i za kartę (standardowo 3 zł – chodzi o kartę Mastercard FX). Te zasady obowiązywały też w marcu 2019 r.

Mniej korzystne zasady wypłat z bankomatów mają też klienci Nest Banku i Credit Agricole. Nest Bank długi czas opierał się podwyżkom opłat i chciał uchodzić za darmowy bank. Nadal prowadzenie „Nest konta” i karta są za darmo, ale wcześniej klienci mogli za darmo wypłacać też gotówkę ze wszystkich bankomatów w Polsce. Obecnie darmowa jest dla nich tylko sieć Euronet i wypłaty za pomocą BLIK. Za pozostałe transakcje muszą płacić 6 zł.

Co zmieniło się w Credit Agricole? „Konto dla Ciebie” kosztuje 7 zł, a karta 9 zł miesięcznie. Z tych opłat zwalania zasilanie rachunku kwotą 1000 zł oraz jedna transakcja kartą lub BLIK-iem. Tu się nic nie zmieniło. Spełniając ten warunek, klienci mają też darmowe wypłaty ze wszystkich bankomatów w Polsce. W przeciwnym razie płacą 6 zł, wcześniej opłata wynosiła o złotówkę mniej.

Przeczytaj też: Czy Polacy – jak w czasach PRL – zaczynają chomikować oszczędności w walutach obcych? Zaskakujące dane NBP

Opłaty w górę, trudniej wyzerować prowizje

Zajrzyjmy teraz do mBanku i cennika „eKonta osobistego”. Przed pandemią rachunek prowadzony był bezwarunkowo za darmo i tak jest też obecnie. Karta kosztowała 7 zł, czyli tyle co dziś, ale zmieniły się zasady zwolnienia z tej opłaty. Kiedyś wystarczyła jedna transakcja bezgotówkowa, a obecnie trzeba nią wydać 350 zł miesięcznie.

mBank nie pobiera opłat za wypłaty z bankomatów, jeśli wypłacamy co najmniej 100 zł. A jeśli mniej niż 100 zł? Kiedyś „groziła” za to opłata w wysokości 1,3 zł, obecnie wynosi ona 2,5 zł.

Jak zdrożało „Konto Jakie Chcę” w Santander Banku? Gdy w marcu 2019 r. zbierałem dane do rankingu, prowadzenie tego konta było bezwarunkowo darmowe. Dziś kosztuje 6 zł, a żeby uniknąć opłaty, trzeba zapewnić wpływy na konto (500 zł) i dokonać jednej transakcji kartą lub BLIK-iem.

Bank podwyższył też – z 5 do 8 zł – opłatę za kartę. Zmieniły się też zasady anulowania tej opłaty. Kiedyś trzeba było wykonać pięć transakcji bezgotówkowych, a obecnie zapewnić co najmniej 500 zł wpływów na rachunek i choćby raz zapłacić kartą.

BNP Paribas „Konto Otwarte na Ciebie” nadal prowadzone jest bezwarunkowo za darmo. Zmieniły się zasady korzystania z karty debetowej. Wcześniej („Karta otwarta na dzisiaj”) kosztowała 3 zł, a opłatę zerowało wykonanie jednej transakcji bezgotówkowej. Obecnie kosztuje 5 zł, a żeby za nią nie płacić, trzeba zrobić już co najmniej trzy transakcje. Jeśli chodzi o bankomaty, to zmian nie było. Darmowa jest sieć własna i Planet Cash, wypłaty z pozostałych maszyn kosztują 5 zł.

BOŚ Banku konto „Ekokonto bez koszów” było bezwarunkowo za darmo. Dziś kosztuje 6 zł, a z opłaty zwalnia zasilanie rachunku kwotą 1000 zł. Zdrożała też karta debetowa – z 6 do 7 zł. I zmieniły się zasady zerowania tej opłaty. Kiedyś wystarczyło wydać kartą 300 zł, obecnie 500 zł. Klienci mogli też wypłacać gotówkę za darmo ze wszystkich bankomatów. Obecnie darmowe są wypłaty powyżej 100 zł, za te o niższej wartości trzeba płacić 2,5 zł.

Getin Bank podniósł o złotówkę abonament za „Konto Proste Zasady” – z 8 do 9 zł. By uniknąć opłaty, wystarczy jedna transakcja bezgotówkowa lub BLIK-iem. W przeszłości za darmo były też wypłaty ze wszystkich bankomatów w Polsce. Obecnie darmowa została sieć Planet Cash. Wypłaty poza tą siecią kosztują 3,5% kwoty wypłaty, nie mniej niż 5 zł.

Źródło zdjęcia: Pixabay

Subscribe
Powiadom o
14 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
ZałóżKontoPRP
2 miesięcy temu

Na opłaty w bankach jest bardzo prosty sposób: założyć konto PRP, czyli Podstawowy Rachunek Płatniczy. Jest za darmo, nawet z obsługą kasową. Jego ograniczenia (brak kredytów, brak produktów inwestycyjnych, można mieć tylko jedno w skali kraju) niezadłużonym klientom przeszkadzać nie będą. Mam już 2 lata, a prowizji czy opłat nie zapłaciłam ani złotówki. Karta jest za darmo i można podpić ją pod telefon (ja nie korzystam).

BdB
2 miesięcy temu

Nie „załóż konto PRP” tylko „zamknij wszystkie swoje konta i dopiero wtedy załóż konto PRP”.

~marcin
2 miesięcy temu

Chciałbym sobie ponarzekać na bank BNP Paribas – może komuś to pomoże w decyzji o wyborze/zmianie banku. W czerwcu wykonałem płatność kartą przez internet – została założona blokada środków na koncie. Po ponad miesiącu „wiszenia” tejże blokady napisałem wiadomość do banku (w bankowości internetowej) z prośbą o „przepchnięcie” płatności. I tym sposobem: – otrzymałem numer reklamacji – ustawowy termin na rozpatrzenie reklamacji transakcji płatniczej minął – wydłużony ustawowy termin na rozpatrzenie reklamacji transakcji płatniczej także minął – oczywiście w międzyczasie nie otrzymałem przysługującej mi ustawowo informacji o konieczności wydłużenia czasu rozpatrywania reklamacji – ponownie napisałem wiadomość do banku z przypomnieniem… Czytaj więcej »

adam
2 miesięcy temu
Reply to  ~marcin

trochę nie na temat

~marcin
2 miesięcy temu
Reply to  adam

W artykule opisana jest m.in. oferta banku BNP Paribas, więc jak ktoś będzie zainteresowany ofertą banku, to niech ma też świadomość, że bank cierpi na permanentny niedobór osób do obsługi klientów.

Nawet na najprostszą odpowiedź (na zapytanie na czacie banku), w rodzaju „w tej sprawie prosimy kontaktować się bezpośrednio z infolinią”, trzeba czekać kilka dni. Raz dostałem odpowiedź zaczynającą się od frazy „przepraszam za wydłużony czas oczekiwania na odpowiedź”, zatem bank prawdopodobnie zdaje sobie sprawę z faktu, że obsługa klienta nie nadąża. Mój poziom satysfakcji z poziomu obsługi klienta to 2 / 10.

msw
2 miesięcy temu
Reply to  ~marcin

Z jednej strony rozumiem niezadowolenie, z drugiej co cię powstrzymuje przed zmianą? O ile nie jesteś uwiązany hipoteką lub jakąś b. korzystną ofertą, to n i c nie stoi na przeszkodzie.

~marcin
2 miesięcy temu
Reply to  msw

Nic mnie nie powstrzymuje. Tak jak napisałem, nie będę tupał nogą i się obrażał, demonstracyjnie wypowiadając umowy, ale właśnie zacząłem się rozglądać za innym bankiem. Wisząca transakcja kartą to pół biedy, ale następnym razem problem może dotyczyć przelewu do urzędu skarbowego. Albo sfinalizowania przez kogoś zakupu mieszkania. Napisałem więc wszystko powyższe po to, aby każdy mógł się dowiedzieć, że w takiej sytuacji zostanie na lodzie i że support w rozsądnym terminie w BNP Paribas jest nieosiągalny. No i mam nadzieję, że im więcej tego typu nieprzychylnych opinii pojawi się w internecie, tym szybciej ktoś decyzyjny w banku puknie się w… Czytaj więcej »

BdB
2 miesięcy temu
Reply to  ~marcin

W BNP to norma, nie dotrzymują ustawowego terminu rozpatrzenia reklamacji, a w treści powiadomienia o przedłużenia rozpatrywania nie zamieszczają informacji o tym co pozostało do wyjaśnienia, choć wymaga tego ustawa. Na forum Fly4Free jest opisanych wiele identycznych przypadków.

~marcin
2 miesięcy temu
Reply to  ~marcin

Aktualizacja: zgodnie z prawdą poinformowałem BNP Paribas, że przekazałem zawiadomienie do KNF w sprawie naruszania przez bank zapisów ustawy o usługach płatniczych. A także że dalsze kroki będę konsultował z prawnikiem. Tym razem reakcja była natychmiastowa: poinformowano mnie, że reklamacja została i rozpatrzona i że zdjęto blokadę z karty. Podczas gdy w reklamacji chodziło o to, żeby wreszcie dostarczyli pieniądze do odbiorcy… Niejako przy okazji, na stronie KNF, znalazłem linka do fajnej porównywarki (sprawdzbank.pl) o nazwie „Porównywarka usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym”. W ładnej tabelce wyświetlane są ceny poszczególnych usług w porównywanych ze sobą (lub po prostu we wszystkich)… Czytaj więcej »

Admin
2 miesięcy temu
Reply to  ~marcin

Dzięki wielkie i proszę o info o ciągu dalszym

~marcin
2 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Przed weekendem jeszcze raz, bardziej precyzyjnie, wytłumaczyłem, o co chodzi w reklamacji. Otrzymałem… nowy numer reklamacji.

Jak rozumiem, BNP Paribas postanowił dać sobie kolejną szansę na niedotrzymanie ustawowych terminów. Niektóre banki lubią hodować długi, a inne reklamacje.

~marcin
2 miesięcy temu
Reply to  ~marcin

Na przestrzeni ostatnich 2 dni reklamowana transakcja wyparowała z historii transakcji – teraz nie ma już jej ani jako blokada, ani (oczywiście) jako płatność zrealizowana.

Omówiłem z prawnikiem możliwe kierunki postępowania. Prawnik radzi, żeby dać bankowi jeszcze trochę czasu, tak więc jeszcze chwilę poczekam. Ponieważ bank złamał prawo to – jeśli będę chciał – mogę skutecznie dochodzić od banku zwrotu kosztów poniesionych na pomoc prawnika.

~marcin
1 miesiąc temu
Reply to  ~marcin

Sprawa znalazła swój szczęśliwy finał – po równych trzech miesiącach transakcja kartą została wreszcie zrealizowana (data transakcji czerwcowa, data zaksięgowania wrześniowa). Otrzymałem też odpowiedź na „reklamację do reklamacji” – tym razem prawdziwy, papierowy list z „BNP Paribas – Bank zmieniającego się świata”. I to nawet w ustawowym terminie… W liście bank wyjaśnił, że transakcje dokonane kartą bank księguje na koncie na podstawie dokumentów rozliczeniowych otrzymanych od organizacji płatniczej – i że bank nie ma wpływu na datę otrzymania tychże dokumentów. Aczkolwiek nie otrzymałem informacji, kiedy takowe dokumenty faktycznie do banku wpłynęły. Bank wyjaśnił też, że blokada środków na koncie –… Czytaj więcej »

jsc
2 miesięcy temu

Jak tak dalej pójdzie to ludzie zaczną trzymać forsę, wzorem mafii, na paletach.

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!