18 grudnia 2017

Komornik-leń, przypadkowy klient i… trzy banki. Każdy zachował się inaczej! Który zdał egzamin?

Komornik-leń, przypadkowy klient i… trzy banki. Każdy zachował się inaczej! Który zdał egzamin?

Nie ma chyba nic bardziej denerwującego, gdy tuż przed świętami dopada cię pech. Jedną z bardziej podłych odmian pecha jest ten, który objawia się pod postacią komornika blokującego rachunki bankowe. Idziesz na zakupy, a tu bach. Jedna karta nie dziala, druga nie działa, z bankomatu nie wypłacisz ani grosza.

Komornik zwykle działa szybko, zdecydowanie i bezkompromisowo – nie ogranicza się do zajęcia głównego rachunku osobistego, ale kładzie łapę na depozytach, kontach oszczędnościowych, które ofiara ma w różnych bankach. Jesteś uziemiony. Dość skutecznie. To dobrze jeśli rzeczywiście masz nie spłacone długi. Gorzej jeśli żadnych długów nie masz.

Zobacz również:

Jeden z moich czytelników dosłownie kilka dni temu padł ofiarą takiej właśnie pomyłki komornika. Przeglądając swoje rachunki w interencie zorientował się, że w jednym z banków – BGŻ Optima – saldo dostępnych środków jest znacznie mniejsze od zdeponowanej kwoty. Ten bank nie prowadzi kont osobistych, służy głównie do trzymania w nim oszczędności (na kontach oszczędnościowych lub depozytach terminowych).

„Na infolinii dowiedziałem się, że bank – działając na żądanie komornika – zablokował środki na moim rachunku. Kontaktując się z komornikiem dowiedziałem się, że zajęcie faktycznie zostało wysłane do banku ale… dotyczy kogoś zupełnie innego. Nie zgadza się nazwisko, adres i cała reszta danych. Tylko PESEL jest mój”

Komornik ewidentnie nawalił – dostał od firmy windykacyjnej, która go wynajęła, akta dłużnika do windykacji i bezmyślnie, bez żadnej weryfikacji, porozsyłał je do banków z wnioskami o zablokowanie pieniędzy. Tym samym przerzucił na bankowców sprawdzanie czy dane są spójne, zaś tożsamość klienta nie budzi wątpliwości. Nie jest to może jakoś szczególnie duży trud, ale to komornik bierze za to pieniądze, więc nie powinien rżnąć głupa i wysyłać na oślep żądania blokady pieniędzy.

Jednak nie tylko o komornika-lewusa tu chodzi, ale też o banki, do których on uderzył. W BGŻ Optima klient został poinformowany, że co prawda komornik dostał odmowę zajęcia pieniędzy z powodu niezgodności danych, ale… skoro zgadza się PESEL to bank na wszelki wypadek jednak przyblokuje możliwość wypłaty osadu. Dlaczego? Strzeżonego Pan Bóg strzeże, jeszcze by się okazało, że jednak klient jest dłużnikiem…

Postawa dla mnie niezrozumiała. Bank w sytuacji, gdy przychodzi do niego komornik z prośbą o zajęcie pieniędzy klienta, powinien żądanie tego komornika „przetrzepać” ze wszystkich stron i jeśli znajdzie najmniejszą sprzeczność – odrzucić jego awanse. To klient ma relację z bankiem, a nie komornik. Komornik przychodzi po prośbie i ma mieć wszystkie kwity perfekcyjnie doskonałe.

Klient zaś jest dla banku świętością i dopóki przepisy prawa lub prawomocne orzeczenie sądu nie nakażą mu postąpić wbrew interesowi tego klienta – bank ma obowiązek go chronić. Nie widzę tu pola do wykazywania sympatii wobec komornika.

Czytaj też: „Piła” przy tym to pieszczota. Windykator, komornik, dwa banki i… przypadkowy klient. Na koń!

Czytaj też: Od trzech lat walczy o pieniądze, które ktoś wyłudził na jej dane. Ma wyrok sądu, ale co z tego?

Podobna sytuacja powstała w Idea Banku, drugiej instytucji finansowej, do której udał się komornik ze swoimi źle przygotowanymi papierami. Tam z kolei zablokowano klientowi… odsetki od zakończonej lokaty. Przez tydzień klient próbował rozwikłać zagadkę jak to możliwe, że po zakończeniu lokaty przelano mu kwotę lokaty bez należnych odsetek. Na jakiej niby podstawie? Tylko dlatego, że przyszedł jakiś komornik z PESEL-em, który do niczego nie pasował?

Ostatecznie odsetki trafiły z konta technicznego na ROR klienta, ale co się nadenerwował – to jego. Jedynym bankiem, który zachował się w tej sytuacji przyzwoicie, był mBank. Tylko ten bank uczciwie „przetrzepał” kwity przesłane przez komornika i oświadczył, żeby człowiek wracał skąd przyszedł.

„Osoba z infolinii w mBanku potwierdziła, że faktycznie otrzymali takie żądanie od komornika, lecz zostało ono odrzucone z powodu niezgodności danych. Żadne środki – mimo, że były dostępne w wysokości przekraczającej kwotę wolną od zajęcia – nie zostały zablokowane”

Jak to możliwe, że trzy banki działające w oparciu o te same przepisy prawa postępują zupełnie inaczej wobec klienta? W jednym zablokowano wszystkie pieniądze, potwierdzając jednocześnie, że wniosek komornika został odrzucony. W drugim zablokowano jedynie odsetki od pieniędzy klienta. A w trzecim w ogóle nic nie zablokowano. Ta sama sytuacja, te same dokumenty, trzy różne postawy.

Polskim bankom naprawdę sporo brakuje do nigdysiejszej renomy szwajcarskich banków, które do ostatniej kropli krwi (albo raczej do ostatniego franka) broniły prywatności klienta. Nieważne czy był winny, czy niewinny – klient przyniósł pieniądze, więc bank działał zawsze w jego interesie.

Tę postawę polecam też polskim bankowcom. Zamiast trząść portkami przed każdym komornikiem, który się pojawi na horyzoncie warto takiego gościa potraktować na wejściu jak ciało obce. A dostęp do pieniędzy klienta przyznać mu dopiero wtedy, gdy nie będzie najmniejszych wątpliwości, że ma do tego prawo.

Czytaj też: No i kto jest debeściak? Firma windykacyjna Best chciała wkręcić klientkę. Ale ta się zorientowała…

zdjęcie tytułowe: RyanMcGuire/Pixabay.com

 

Subscribe
Powiadom o
16 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
4 lat temu

Dlatego nie lubię (w kwestii finansów), że ktoś podejmuje decyzje pod wpływem własnych emocji, swojego widzimisię czy innych powodów. Powinny być jasno określone zasady a ich nietrzymanie się od razu karane.

anka
4 lat temu
Reply to  Mateusz Rybak

pracowałam kilka lat w banku w zajęciach egzekucyjnych i mam trochę inne spojrzenie na tą sprawę. Pesel jest głównym identyfikatorem każdego człowieka, każdy może zmienić imię, nazwisko lub adres a pesel zazwyczaj jest nie zmienny. Bank powinien zablokować środki, nie przelewać środki i napisać pismo w celu wyjaśnienia sytuacji. Jeśli doszło by do sytuacji że bank nie zablokował środków na rachunku a klient je wypłacił to komornik może wystąpić do banku o zwrot środków czyli idzie z kieszeni wszystkich klientów. Tu nie ma miejsca na sympatie czy nie wobec klienta. Polskie prawo w pierwszej kolejności stawia interes komorników/US/ZUS

zett
4 lat temu

Już wiem, których banków unikać. Nie mam zamiaru płacić jakimś patałachom, którzy nie potrafią przypilnować powierzonych pieniędzy.

zgryźliwy_tetris
4 lat temu
Reply to  zett

Powodzenia w mbanku.

Marcin
4 lat temu

Panie Redaktorze, polecam lekturę art. 804 Kodeksu Postępowania Cywilnego oraz komentarzy do nich. Skoro takie dane dostał komornik, znajdowały się one na tytule wykonawczym (wyrok, nakaz zapłaty itp.) to komornik nie miał nic do gadania, tylko realizować wniosek wierzyciela i wyrok (nakaz) wydany przez Sąd. Dopiero po uzyskaniu odpowiedzi z urzędów, banków itp. można podjąć inne działania mające na celu ustalenie czy egzekucja powinna być prowadzona przeciwko danej osobie.
Więcej wnikliwości w weryfikacji stanu faktycznego i prawnego oraz wszystkiego dobrego z okazji zbliżających się Świąt życzę! 🙂

mborus
4 lat temu
Reply to  Marcin

Artykuł artykułem, ale jeżeli państwo ma dostęp do sysytemu PESEL i nie sprawdza poprawności danych, to dla mnie jako człowieka, jest to zachowanie rodem z piaskownicy i jest to niepoważne. Jeśli państwo nie sprawdza (sąd oraz komornik), to dla mnie jest to zachowanie niepoważnych i niekompetentnych ludzi, którzy nie powinni zajmować się poważnymi sprawami, ale na przykład odśnieżaniem chodników (na ulicy trzeba uważać na samochody). Śmieszni są tacy prawnicy, co tak krzyczą, że „ble ble ble takie jest prawo” a nic nie robią, nie postulują, aby to zmienić. Jeśli chodzi o mnie, takie zachowanie to kradzież. Szef Gestapo też się… Czytaj więcej »

eF
4 lat temu
Reply to  mborus

Mborus dobrze gada, polac mu!

Ewka
4 lat temu
Reply to  mborus

Aktualnie ciężko jest prawnikom walczyć o zmianę prawa, bo władza nie pozwala NIKOMU dojść do głosu. Pan także, nawet nie będąc prawnikiem, może postulować o zmianę prawa dla dobra innych.

Lolca
4 lat temu
Reply to  Marcin

Tylko najwidoczniej taka osoba, z punktu formalnego, w ogóle nie istnieje, skoro imię i nazwisko nie zgadza się z peselem. Ok komornik dostał nakaz z sądu, ale w takim razie to sąd był leniwy, że przyklepał nakaz na nie istniejącego obywatela. Sąd wydał tym samym wadliwy nakaz. mBank go nie zrealizował i słusznie a banki które zablokowały środki po prostu złamały prawo.

Qba
4 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Sprawdzać PESEL? Może jeszcze PESELnetem? Uchowaj Boże od dostępu do takich systemów, toż to proszenie się o kłopoty 😀

Jacek
4 lat temu

To ja jeszcze przypomnę czwarty przypadek: Getin Bank – oddał odsetki zatrzymał kwotę lokaty, a następnie miał problem z jej zwolnieniem.

weerwer
4 lat temu

Ja natomiast ma taką refleksję po przeczytaniu ww. wpisu, że z całego tekstu wyczuwa się pogardę dla zawodu komornika. I to powoduje, że autor nie wydaje się spełniać podstawowego kryterium zawodu dziennikarza – obiektywizmu. Bo jak to brzmi: ” komornik kładzie łapę…”, ” komornik dostał od firmy windykacyjnej akta dłużnika do windykacji…”, ” bezmyślnie…”, ” rżnąć głupa…” itd., itp.. Wszystkie te zwroty mają nacechowanie wybitnie negatywne, odwołują się do najniższych instynktów czytelnika. Tymczasem są nie tylko świadectwem złego stosunku autora do komorników ale też brakiem u niego elementarnej wiedzy na temat obowiązków i praw komornika oraz egzekucji sądowej. Dlatego powstaje… Czytaj więcej »

mb
4 lat temu
Reply to  weerwer

co za bzdury. uderz w stół a nożyce sie odezwą – czyżby jakieś przewrażliwienie ? Wyraźnie jest napisane że chodzi o jednego komornika którego zachowanie jest skandaliczne – nikt niczego nie generalizuje. Swoją drogą ciekaw jestem pańskich wypocin – skoro uważa że będzie lepszym dziennikarzem.

Michal
4 lat temu

Ja się nigdy nie bawię, składam pozew i kwiczą.

rma
4 lat temu

co to za bank to Millenium?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! raz ze sprawa komornicza nie słuszna bo spłacona lata temu to zamiast puścic 1 przelew cyrk by wyciagnać ponad 40 żł za przelewy 22-03-2018 – przelew do komornika 194 zł + 7,99 zł za przelew 23-03-2018 – przelew do komornika 95 zł + 7,99 zł za przelew 26-03-2018 – przelew do komornika 26 zł + 7,99 zł za przelew 26-03-2018 – przelew do komornika 13 zł + 7,99 zł za przelew daty i kwoty to nie pomyłka to jest zdrowe? co dzień lub dwa razy dziennie szczątkowe przelewy i dojebanie prowizji? Reklame macie na… Czytaj więcej »

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!