24 września 2019

Klienci Banku Pocztowego dopieszczeni: wejdą do EnveloBanku, awizo dostaną SMS-em, a po list polecony nie będą musieli iść na pocztę

Już niedługo klienci Banku Pocztowego dostaną dostęp do cyfrowej platformy EnveloBanku, która do tej pory zarezerwowana była tylko dla nowych klientów. Bank szykuje też płatnicze rozwiązania dla użytkowników smartfonów z „nadgryzionym jabłkiem” oraz dla fanów płacenia zegarkiem. A w październiku pojawią się dwie nowe usługi: „e-awizo” i „Polecony do skrzynki”. Czy to będzie hit?

Niedawno media obiegła informacja na temat tego, że właściciel mBanku – niemiecki Commerzbank – nie wyklucza sprzedaży biznesu w Polsce. Ile Niemcy mogą dostać za mBank oraz jak ta transakcja może zmienić sektor bankowy w Polsce, analizował Maciek Samcik.

mBank jest piątym pod względem aktywów na polskim rynku. Na szczęście nie został on zdominowany przez wielkie bankowe tuzy. Jest jeszcze miejsce dla mniejszych graczy, takich jak Bank Pocztowy, który właśnie ogłosił wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2019 r. oraz przedstawił plany rozwoju banku na najbliższe miesiące.

Bank Pocztowy zacieśni sojusz z Pocztą Polską. Konkurenci mają się czego bać?

Władze banku nie ukrywają, że dalszy rozwój chcą oprzeć na strategicznym sojuszu z Pocztą Polską, głównym udziałowcem Banku Pocztowego. Bo ten model się sprawdza. W pierwszym półroczu bank zarobił na czysto blisko 11 mln zł, o 5,7% więcej niż rok temu (po pierwszym półroczu 2018 r.). O 16% wzrosła sprzedaż kredytów konsumpcyjnych, a w segmencie klientów instytucjonalnych – aż o 144%.

Pocztowemu przybywa też depozytów (wzrost o 8%), a to głównie dzięki przyrostowi środków na ROR-ach z 2,1 mld do 2,6 mld zł, czyli o 21%, mimo że spadła w tym czasie ich liczba. Bank Pocztowy ma też dobrą pozycję kapitałową – współczynnik Tier 1, czyli najbardziej płynnego kapitału wyniósł aż 14,4%.

Przeczytaj też: Poczta Polska zmienia ceny. Rozmiary listów jak w sklepie odzieżowym. A jak ktoś kupił znaczki na zapas? „Poczta nie gra fair” – alarmuje czytelnik

Przeczytaj też: Żegnamy zdrapki i tokeny. Jak po 14 września będziemy się logowali do banków? Lektura obowiązkowa dla każdego!

Jednym ze strategicznych celów Pocztowego jest zmniejszanie udziału kredytów zagrożonych. Obecnie udział tzw. portfela niepracującego wynosi 12,9%, ale bankowcy z Pocztowego liczą na to, że jeszcze w tym roku spadnie on do poziomu jednocyfrowego.

Władze Banku Pocztowego nie ukrywają, że w przyszłości wpływ na wyniki finansowe może mieć niedawny wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który orzekł, że przy wcześniejszej spłacie kredytu konsumenckiego banki powinny zwracać klientom proporcjonalnie wszystkie koszty kredytu, również prowizje. Przed wyrokiem TSUE upierały się, że częściowy zwrot prowizji się nie należy, bo – jak twierdziły – nie jest ona związana z okresem kredytowania.

Teoretycznie każdy, kto po 18 grudnia 2011 r. zaciągnął kredyt konsumencki (nie dotyczy to kredytów hipotecznych), zapłacił prowizję, a kredyt spłacił wcześniej niż przewidywała umowa, ma prawo do proporcjonalnego zwrotu prowizji. To może być dla banków bolesne. Szacuje się, że wartość zwrotów może sięgnąć kilku miliardów złotych, choć w dużej mierze zależy to od tego, jaka część klientów upomni się o swoje.

Prezes Banku Pocztowego Robert Kuraszkiewicz przyznał, że w związku z wyrokiem TSUE banki będą musiały zmienić model sprzedaży kredytów konsumenckich. Być może z rynku znikną kredyty konsolidacyjne (jeden kredyt spłaca się innym kredytem) albo znowu powróci model: wyższe odsetki, niższa prowizja.

Przeczytaj też: Zakupy internetowe z dostawą do… bagażnika samochodu? Producenci aut już to proponują e-sklepom i kierowcom. Jak działa taki shopping?

Przeczytaj też: Nie tylko klienci Idea Banku stracili pieniądze w aferze GetBacku. Poszkodowani przez Citi Handlowy też mają za złe. Dlaczego UOKiK nie daje im wsparcia?

Klienci Banku Pocztowego z aplikacją mobilną EnveloBank. Nareszcie!

Choć Bank Pocztowy pod względem aktywów nie łapie się nawet do pierwszej dziesiątki banków, to jego siłą jest rozbudowana sieć sprzedaży. Oferta Pocztowego jest bowiem dostępna w placówkach i filach urzędów pocztowych. To blisko 4.700 punktów w Polsce. I właśnie w sieci Poczty bank odnotowuje najwyższą dynamikę sprzedaży. O ile wspomniany wzrost sprzedaży kredytów konsumpcyjnych wyniósł 16%, o tyle w sieci „pocztowej” aż o 27%.

Bank Pocztowy stanął na czele konsorcjum tworzonego z PKO BP jako agentem rozliczeniowym oraz dostawcą terminali sklepowych – firmą eService. Dzięki niemu Poczta Polska będzie mogła zaoferować swoim klientom nowe usługi w oparciu o możliwości jakie dają terminale. Jakie? Na tym etapie to jeszcze tajemnica.

Wiadomo natomiast, że w terminale płatnicze wkrótce wyposażonych będzie blisko 2.700 agentów pocztowych, gdzie nadal można płacić tylko gotówką.

Zmiany obejmą też bankowość internetową i mobilną. Jakiś czas temu Bank Pocztowy uruchomił swoją cyfrową markę – Envelo Bank. Ale choć Pocztowy i Envelo to formalnie jeden bank, nie można mieć konta jednocześnie w jednym i drugim. Jakiś czas temu napisał do mnie pan Rafał – klient Pocztowego, który pozazdrościł nowoczesności klientom Envelo. Nie mógł jednak skorzystać z tej platformy.

Bank wyjaśnił mi, że Envelo od początku miała być aplikacją dla nowych klientów (bankowość internetowa i mobilna). Ale Pocztowy wówczas nie wykluczał, że w przyszłości wstęp do EnveloBanku dostaną również klienci Banku Pocztowego. Jak zapewniają władze banku, to stanie się w ciągu kilku tygodni. Klienci Banku Pocztowego będą mogli korzystać z platformy Envelo, która docelowo stanie się jedynym systemem bankowości internetowej i mobilnej, a to z kolei oznacza wygaszenie systemu Pocztowy24.

Przeczytaj też: Włoska robota, czyli nowy bank zapłaci za depozyt nawet 4% w skali roku. A jak z bezpieczeństwem? De facto gwarantowane

Przeczytaj też: Dyrektywa PSD2 otwiera drzwi do naszych rachunków bankowych zewnętrznym firmom. Ale czy chcemy je tam wpuścić? Oni to zbadali

Płacenie telefonem, zegarkiem i… cyfrowe awizo

Bank zapowiada też ofensywę w ofercie płatniczej. Obecnie klienci Banku Pocztowego mogą płacić mobilnie aplikacją Google Pay, ale za kilka tygodni zadowoleni mają być też użytkownicy telefonów z „jabłkiem” – oferta poszerzy się o Apple Pay oraz o mobilne płatności zegarkiem – Garmin Pay.

A już w październiku klienci Pocztowego będą mogli skorzystać z dwóch nowych usług: „e-Awizo” oraz „Polecony do skrzynki”. I to może być produkt, który uczyni ofertę Banku Pocztowego „nie do podrobienia”. Wreszcie posiadacze rachunków w Banku Pocztowym będą mogli patrzeć na klientów innych banków z wysoka.

Dziś wiadomo – jeśli listonosz przynosi nam list polecony, a nie ma nas w domu, zostawia awizo w skrzynce, z którym trzeba pójść do najbliższej placówki pocztowej. A jeśli w porę nie zajrzymy do skrzynki, polecony wróci do nadawcy.

Nowa usługa polega na tym, że informację o awizo dostaniemy SMS-em. Bez żadnych papierków przesyłkę odbierzemy na poczcie. Chyba że skorzystamy z drugiej zapowiadanej nowości – „Poleconego w skrzynce”. List polecony listonosz zostawi po prostu w skrzynce pocztowej. Obie usługi mają być ekskluzywnie dostępne tylko dla klientów Banku Pocztowego.

Obydwie usługi mają jednak ograniczenia. Przesyłki polecone listonosz wrzuci do skrzynki, jeśli się w niej zmieszczą. Mówimy więc o listach albo niewielkich paczkach. Natomiast usługa e-awizo nie zadziała w przypadku pism dotyczących postępowania karnego, cywilnego, sądowo-administracyjnego, administracyjnego, podatkowego oraz w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. W takiej sytuacji dostaniemy tradycyjne awizo papierowe, a po odbiór listu będziemy musieli ruszyć „cztery litery” na pocztę.

11
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
8 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
LeszekDon Q.AnnaKusioBogdan Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Bogdan
Gość
Bogdan

„Szacuje się, że wartość zwrotów może sięgnąć kilku miliardów złotych, choć w dużej mierze zależy to od tego, jaka część klientów upomni się o swoje.”

ciężko w to uwierzyć, aż tak dużo ludzi spłaca kredyty przedterminowo ?

Bogdan
Gość
Bogdan

Nie było chętnych do odpowiedzi to poszukałem sam i znalazłem taki cytat z wypowiedzi jakiegoś bankowca „Bankowcy szacują, że w całym sektorze bankowym wcześniej jest spłacanych nawet kilkadziesiąt procent kredytów. ” Bardzo ciekawe. Jakby ktoś miał namiary na lepsze dane liczbowe w tym temacie to proszę dać znać. To by znaczyło, że w systemie bankowym mamy silne i trwałe źródło nieefektywności dla klientów które zapewne trwało od wielu lat. Ludzie systematycznie brali pożyczki na zbyt długie okresy a banki na tym żerowały. Może była jakaś nie do końca dobra praktyka w bankach żeby klientów namawiać na dłuższe okresy kredytowania niż… Czytaj więcej »

Anna
Gość
Anna

Dziennikarzem – ani nawet: dziennikarką 😉 – nie jestem ale moi przyjaciele mieli taki przypadek przed 2004tym rokiem.O zgodę na skrócenie okresu spłaty musieli występować pisząc proszalne epistoły z pozycji najmniejszego z małych „robaczków” wobec wielkiego paniska.PKO BP coraz to żądał nowych zaświadczeń bez związku ze sprawą aż w końcu ktoś podpowiedział formułkę, że teraz dysponują pieniędzmi ale zakład pracy tytułowego kredytobiorcy stoi wobec restrukturyzacji i możliwości zwolnień pracowniczych. I podziałało niczym czarodziejska różdżka – dostali natychmiastową zgodę razem z redukcją poszczególnych pozycji okołopożyczkowych…Więc korzystanie z ukrytych opłat ma raczej odległe antecedencje…

Bogdan
Gość
Bogdan

Trzeba naprawdę wiele cierpliwości i kreatywności żeby do czegokolwiek przekonać PKO BP. Standardowa praktyka banku to odpowiadać po 30-60 dniach na niewygodne e-maile klientów. Większość ludzi nie wytrzyma nerwowo takiego tempa rozwoju sytuacji.

Don Q.
Gość
Don Q.

To tak à propos żerowania: 😉 w restauracjach możemy zauważyć silne i trwałe źródło nieefektywności dla klientów w postaci podawania porcji tak dużych, że normalny człowiek nie może jej zjeść. A przynajmniej ja nie mogę — lecz nawet, gdy dużą część dania zostawiam, to płacić muszę za całość! Ciekawe, czy ktoś podejmie się sprawdzenia jak wyglądają praktyki restauratorów w tym zakresie…

Bogdan
Gość
Bogdan

Że też Panu się chce poświęcać własny czas na pisanie tego typu komentarzy : ) proszę merytorycznie krytykować istotę wypowiedzi która Pana zdaniem jest błędna. Twórzmy jakąś wartość dodaną naszymi wypowiedziami.

Bogdan
Gość
Bogdan

Chyba w tym artykule są wszystkie odpowiedzi ale nie mam do niego dostępu
https://www.pb.pl/miliardy-zlotych-prowizji-do-oddania-971343

Andrzej
Gość
Andrzej

Ale polecony do skrzynki istnieje od wieku lat, wystarczy złożyć oświadczenie na poczcie

Maciej Samcik
Admin

Jasne, ale teraz to będzie można zrobić z poziomu konta bankowego, w tym sensie jest to znacznie wygodniejsze

Leszek
Gość
Leszek

Na jedno wychodzi. I tak deklarację trzeba złożyć, choć tu być może w formie elektronicznej. Z drugiej strony chyba dwa razy składałem zlecenie na polecony do skrzynki, a i tak zostawiali mi awiza. Dałem sobie spokój. Zresztą ostatnio i tak innych poleconych nie dostaję, niż sądowe, a jeśli takie awizo trafia do skrzynki, to wiem jakiej sprawy dotyczy i odbieram korespondencję pod koniec drugiego terminu (drugiego awizo), a czas pomiędzy wykorzystuję na uzupełnienie tego do czego sąd wzywa (o ile wiem, a często wiem, zwłaszcza jeśli sam występuję jako powód). Tak więc i tak muszę iść stać w tych kilometrowych… Czytaj więcej »

Kusio
Gość
Kusio

To dobra wiadomość, bo system Pocztowy24 jest strasznie toporny, a systemy fizycznie i tak są ze sobą spięte (wspólne dane). Mam konto zarówno w Envelo (założyłem najpierw), jak i w Pocztowym (założyli mi do kredytu). Przykłady:
– zmieniłem dane adresowe w Envelo i zmiany zobaczyłem także w Pocztowy24
– dostaję dwa razy powiadomienia o zbliżającej się racie: jedno z systemu Pocztowy24 (skąd faktycznie powinno zostać wysłane) i drugie z Envelo (całkowicie bez sensu :])
– w Envelo widzę, że mam kredyt, choć faktycznie jest on w Pocztowym24
– itd…

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Zamknij
social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss