16 września 2024

Odwiedziłem banki wyposażony wyłącznie w mDowód. Czy bez plastikowego dowodu osobistego w banku załatwisz wszystkie sprawy?

Odwiedziłem banki wyposażony wyłącznie w mDowód. Czy bez plastikowego dowodu osobistego w banku załatwisz wszystkie sprawy?

Aplikacja mObywatel pozwala nam wgrać dowód osobisty do telefonu komórkowego (to tzw. mDowód). Zgodnie z prawem dokument cyfrowy powinien być honorowany na równi z tradycyjnym. Czy tak jest naprawdę? Czy banki technologicznie są do tego przygotowane? Powęszyłem, popytałem i wracam z odpowiedziami!

Zobacz również:

Wybrałem się ostatnio do banku tak trochę z marszu, wiec byłem zmuszony zweryfikować się za pomocą aplikacji mObywatel. Byłem bojowo nastawiony i przygotowany na dyskusję, a pozytywnie się zaskoczyłem. Nie tylko okazało się, że wszyscy wiedzą, czym jest mDowód i jak działa, ale sama weryfikacja była banalnie prosta i polegała na zeskanowaniu kodu QR. Czyżby banki w końcu odpowiedzialnie podeszły do ustawy i poważnie traktują dowód elektroniczny? Postanowiłem to sprawdzić.

Czy banki respektują mDowód?

Zacznijmy od aspektów technicznych. Jak wyglądał sam proces weryfikacji dokumentem elektronicznym w banku? Szybko i wygodnie. Musiałem otworzyć aplikację mObywatel, wejść w zakładkę mDowód, kliknąć „potwierdź swoje dane”, a następnie „rozpocznij”. Otworzył się aparat, musiałem zeskanować kod QR wyświetlony na tablecie w banku i zatwierdzić operację. 

mDowód weryfikacja
mDowód (aplikacja mObywatel) i weryfikacja

Zostałem zweryfikowany, a obsługująca mnie pani nie miała żadnych dodatkowych pytań i nie wymagała żadnych dodatkowych dokumentów. Bajka! Jak tylko zobaczyła, że wyciągam telefon komórkowy, pokazała mi tablet (przy każdym stanowisku był taki prywatny tablet) i poprosiła o zeskanowanie kodu QR. Służyła też ewentualnym wsparciem, gdyby takie było potrzebne. Innymi słowy, dobrze wiedziała, o co chodzi.

Pozytywnie mnie to zaskoczyło, bo chociaż Ustawa o aplikacji mObywatel (swoją drogą – w końcu jakaś ustawa o prostej nazwie) w pełni zaczęła działać we wrześniu 2023 r., to co rusz słyszało się, że gdzieś nie respektowano tego dokumentu (np. jeszcze w lutym tego roku Centrum Obsługi Podpisu Elektronicznego Szafir czerwoną czcionką informowało, że nie akceptują potwierdzania tożsamości aplikacją mObywatel). Sami też opisywaliśmy podobny przypadek.

A z ustawy jasno wynika, że obowiązek stwierdzenia tożsamości uznaje się za spełniony na podstawie dokumentu mObywatel. Wyjątki są tylko dwa. Po pierwsze mDowód działa tylko w Polsce (a więc nie przekroczymy granicy na jego podstawie). Po drugie plastikowy dowód osobisty będzie nam potrzebny podczas składania wniosku o nowy dowód osobisty.

Zaintrygowany zrobiłem sobie rundkę po kilku bankach w celu załatwienia różnych, czasem hipotetycznych (nie mylić z hipotecznymi) spraw. Mimo się zaskoczyłem, bo ostatecznie wszędzie aplikacja mObywatel wystarczyła mi do tego, aby się poprawnie wylegitymować przed pracownikiem banku.

Niestety były też momenty, w których musiałem po prostu być asertywny. W pierwszej chwili nie dano mi możliwości wykorzystania mDowodu do zmiany danych dowodu osobistego (tego plastikowego, który był wcześniej w systemie banku), zaciągnięcia pożyczki (a konkretnie zgody na weryfikację w BIK-u) oraz otworzenia rachunku rejestrowego w biurze maklerskim banku.

Argumenty były różne, ale wszystkie sprowadzały się do prośby o okazanie plastikowego dowodu osobistego. Byłem jednak nieugięty i informowałem, że w ustawie nie ma takich wyjątków oraz prosiłem o ponowne zajęcie stanowiska. Po konsultacji z przełożonym w oddziale lub – w jednym przypadku – na wewnętrznej infolinii banku ostatecznie wszystkie te sprawy załatwiłem z aplikacją mObywatel. Test w mikroskali zakończył się sukcesem.

Czytaj też: Aplikacja mObywatel tak samo „ważna” jak plastikowy dowód osobisty. Co to dla nas oznacza? Jak się teraz legitymować? I czy to bezpieczne?

Aplikacja mObywatel a oficjalne stanowisko banków

Z oczywistych względów nie odwiedziłem wszystkich banków, a tym bardziej wszystkich oddziałów banków w Polsce. Postanowiłem więc poprosić o pomoc biura prasowe. Wystosowałem trzy pytania i zebrałem dla Was odpowiedzi (kolejność chronologiczna, a więc w gratisie otrzymujecie szybkość działania biura prasowego).

Na początek chciałem dowiedzieć się, czy obsługa klienta w banku respektuje elektroniczny dowód osobisty we wszystkich sprawach bankowych. Dopytałem też, w jakich sprawach taki dokument może nie być honorowany. Wreszcie zapytałem o techniczny aspekt weryfikacji. Pozwoliłem sobie skrócić niektóre wypowiedzi, aby Was nie zanudzać.

Pierwszy odpisał Paweł Jurek, rzecznik prasowy Banku Pekao, z którego odpowiedzi dowiadujemy się, że akceptuje mDowody. Weryfikacja polega na udostępnieniu klientowi kodu QR (na ekranie komputera, telefonu służbowego pracownika lub wydruku), który musi go zeskanować i zatwierdzić przekazanie danych.

„Z początkiem września 2023 r. Bank Pekao udostępnił klientom możliwość potwierdzania tożsamości mDowodem. Potwierdzanie tożsamości mDowodem jest dostępne zarówno dla dotychczasowych, jak i nowych klientów.”

Niestety okazuje się, że w celu udzielenia kredytu Bank Pekao nadal wymaga dodatkowego dokumentu tożsamości, co moim zdaniem nie powinno mieć miejsca. Nie dosyć, że jest to sprzeczne z ustawą, to jeszcze mDowody są bezpieczniejsze od dowodów plastikowych (do czego jeszcze dojdę).

„W przypadku udzielania kredytów także identyfikujemy klienta mDowodem, jednakże do oceny możliwości udzielenia kredytu aktualnie niezbędne jest przedstawienie dodatkowo innego dokumentu tożsamości w celu zapewnienia bezpieczeństwa tych transakcji, zarówno po stronie banku, jak również klienta.”

Lepsze wiadomości napłynęły z biura prasowego banku BNP Paribas, gdzie dowiedziałem się, że mDowody są u nich tożsame z dowodami plastikowymi.

„mDowód jest honorowany w naszym banku (na analogicznych zasadach jak dowód osobisty tradycyjny) i jest wystarczającym dokumentem. W procesie weryfikacji tożsamości wykorzystywany jest tzw. komponent BackSystem – weryfikacji tożsamości dokonujemy z wykorzystaniem QR kodów, a dane z aplikacji mObywatel pobierane są bezpośrednio do systemów informatycznych Banku.”

Monika Banyś, rzecznika prasowa VeloBanku, podkreśla, że VeloBank od samego początku zastosował się do przepisów ustawy. Faktycznie ten bank ochoczo podchodzi do nowinek technologicznych, o czym pisałem jeszcze w 2022 roku (poczytacie o tym tutaj).

„W placówkach VeloBanku już 1 września 2023 r. udostępniliśmy możliwość weryfikacji i identyfikacji klienta mDowodem (w aplikacji mObywatel). Dokonujemy tego za pośrednictwem kodu QR. Po zeskanowaniu przez klienta kodu QR udostępnionego przez doradcę dane z mDowodu są przekazywane automatycznie do banku. Doradca może je zweryfikować – porównać dane i zdjęcie z klientem.”

Analogiczną odpowiedź otrzymałem od pana Piotra Wardziaka z PKO BP:

„W placówkach PKO Banku Polskiego respektujemy mDowód we wszystkich sprawach bankowych. Konieczne jest zeskanowanie kodu QR – klient loguje się do aplikacji mObywatel na swoim smartfonie, skanuje kod QR, a następnie potwierdza przekazanie danych z mDowodu do banku na swoim telefonie.”

Jeżeli wybieramy się do placówki Alior Banku, to również wystarczy, że zabierzemy ze sobą mDowód w aplikacji mobilnej. Wyjaśniła mi to Joanna Nagierska.

„Alior Bank respektuje mDowód w procesach depozytowych, czyli np. zakładania ROR, w procesach kredytowych, np. udzielania pożyczki, oraz w obsłudze bieżącej. Klient skanuje QR kod ze szkiełka bankiera i potwierdza przekazanie danych do banku na swojej aplikacji mObywatel. Wtedy bank automatycznie otrzymuje dane i może obsługiwać klienta.”

Ewa Krawczyk, menedżer ds. komunikacji z mediami z Santander Banku powiedziała mi, że u nich sytuacja wygląda podobnie.

„W naszym banku na podstawie dokumentu mDowód są obsługiwane wszystkie procesy, które mają miejsce przy fizycznej obecności klienta, czyli w placówkach banku. Nasz bank korzysta z aplikacji mObywatel za pomocą Backsystemu, czyli jest zintegrowany z aplikacją obsługującą mDowód. Klient skanuje kod, potwierdza przekazanie danych w swojej aplikacji i bank otrzymuje informacje.”

Magdalena Ostrowska z ING Banku zaznacza, że mDowód może służyć do identyfikacji tylko w sytuacji, kiedy obie strony są fizycznie obecne. Jeżeli ten warunek jest spełniony, to dokument elektroniczny jest respektowany w placówkach banku.

„W ING Banku Śląskim dokumentem mDowód (dostępnym w aplikacji mObywatel) klienci mogą posługiwać się w placówkach bankowych w celu potwierdzenia tożsamości oraz innych dyspozycji klienta. mDowód jest traktowany na równi z tradycyjnym dowodem osobistym. Weryfikację wykonuje specjalista z wykorzystaniem weryfikacji kryptograficznej, czyli procesu, który rozpoczyna się od zeskanowania kodu QR, a ten potwierdza prawdziwość, aktualność i spójność danych mDowodu.”

Marta Wałdoch z Citibanku nie komentowała szczegółów operacyjnych, ale zapewniła mnie:

„Realizujemy wymogi dotyczące elektronicznego dowodu we wszystkich kanałach kontaktu bezpośredniego, zgodnie z wymogami oraz oczekiwaniami klientów”.

Dowód elektroniczny jest też wystarczającym dokumentem podczas wizyty w oddziałach Banku Millennium, o czym dowiedziałem się od Krzysztofa Kurka.

„W placówkach banku są realizowane wszystkie dyspozycje klienta, który się identyfikuje mDowodem. Do identyfikacji i weryfikacji tożsamości za pomocą mDowodu są wykorzystywane kody QR.”

Listę uzupełniła Agnieszka Gorzkowicz z Credit Agricole, która potwierdziła, że i u nich nie ma konieczności posiadania tradycyjnego dokumentu tożsamości.

„Respektujemy elektroniczny dokument tożsamości (mDowód) w naszych placówkach w przypadku klientów indywidualnych. Klient skanuje kod QR, który na ekranie swojego monitora prezentuje mu go nasz doradca.”

Czytaj też: Nareszcie! Od czerwca zastrzeżenie PESEL-u nie będzie fikcją. Banki czekają kłopoty, jeśli nie będą go respektować. Ale i na nas usługa nakłada trochę ograniczeń

Czy mDowód jest bezpieczny? Tak!

Z powyższych odpowiedzi, które otrzymałem z działów komunikacji z mediami, jasno wynika, że banki wzięły sobie do serca ustawę i zaczęły poważnie podchodzić do weryfikacji tożsamości za pomocą aplikacji mObywatel. Nie wszystkie banki odpisały, ale generalnie przekaz jest jasny – mDowód w oddziałach banku zastępuje tradycyjny dowód osobisty, wystarczy zeskanować kod QR i przekazać dane.

Jedyne, o czym musicie pamiętać, to konieczność fizycznej obecności obu stron. To znaczy, że mDowód nie będzie wystarczającym dokumentem podczas zdalnego załatwiania jakiejś sprawy.

Aplikacja mObywatel

To budujące, bo – wbrew obiegowej opinii – dowód elektroniczny jest bezpieczniejszy niż papierowy. Z kilku powodów. Po pierwsze trudniej go zgubić. Jeżeli zgubimy dowód plastikowy, to ktoś może go wykorzystać. Jeżeli zgubimy telefon, to nasz mDowód ciągle jest zabezpieczony przynajmniej dwoma logowaniami (do telefonu oraz do aplikacji mObywatel), często biometrycznymi.

Po drugie trudniej go podrobić. Zakup tzw. „dowodu kolekcjonerskiego” jest prostszy (nawet po wdrożeniu przepisów, które miały z tym walczyć) niż zakup podrobionego mDowodu, który ma swoje warstwy zabezpieczeń.

Po trzecie trudniej się pod nas podszyć. Tradycyjny dowód osobisty po prostu okazywaliśmy w okienku i – nie ukrywajmy – mało kto cokolwiek weryfikował. Jeżeli płeć się zgadzała, a wiek jakoś specjalnie nie odbiegał, to wszystko przechodziło. Ja się osobiście nigdy nie czułem weryfikowany – pracownicy banków po prostu rzucali okiem na dokument. mDowód weryfikowany jest kryptograficznie, a dane są przekazywane w tle po zeskanowaniu kodu QR.

Aplikacja mObywatel zapewnia nam też większą wygodę. Nie dosyć, że zwykle mamy ją przy sobie, to dodatkowo nikt nie wpadnie na pomysł zeskanowania naszego dokumentu tożsamości. No i jest stale rozwijana, więc pozwala nam na realizację coraz większej gamy usług. Pozostaje mieć nadzieję, że inne firmy też będą honorować mDowód. Dajcie znać w komentarzach (lub na e-mail), jeżeli ktoś Wam tego odmówił. Będziemy interweniować!

Zdjęcie główne: DC Studio/Freepik oraz strona mDowód

Subscribe
Powiadom o
27 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Tto
18 dni temu

Ja ostatnio odbiłem się w mBanku bo składając wniosek o konto dla dziecka w systemie był podany mój dowód plastikowy a w placówce chciałem się wylegitymować mobywatelem. Bank tego nie uznał.

Hieronim
18 dni temu
Reply to  Tto

Można to zgłosić do nadzoru, bez żadnego skrępowania. Bank nie może sobie „wybierać” dokumentów, które honoruje, jeśli ustawodawca określił inaczej.

koko
17 dni temu
Reply to  Tto

cos mi sie kojarzy że mobywatel nie jest tożsamy z dokumentem fizycznym w mysl obowiazujących przepisów więc …. w każdym razie może to byc ciekawy materiał wyjsciowy na odrębny artykuł

Last edited 17 dni temu by koko
Paweł
17 dni temu
Reply to  koko

Jest tożsamy i to już od kilku miesięcy.

Witold
16 dni temu
Reply to  koko

Proszę spróbować opisanej w artykule procedury w PKO BP, gdy w nazwisku jest np. litera ä, ö lub ü albo inna litera z innego niż polski alfabetu (wcale nie myślę o literach z cyrylicy).

Andrzej
18 dni temu

Millenium ogranicza dostęp jeśli nie okaże się plastiku. Rzecznik mija się z prawdą. Mam zrzuty ekranu z błędem spowodowanym przez brak plastikowego dowodu. Przy próbie aktywacji usługi kantoru. Są też limity na kwoty operacji narzucone na osoby, które założyły konto online.

W oddziale chciałem aktywować pełny dostęp, ale bez plastiku limity zostały zmienione, ale nie całkowicie zniesione. Dalej nie mogę włączać usługi kantoru mimo wizyty w oddziale z mDowodem.

Last edited 18 dni temu by Andrzej
Piotrek
17 dni temu
Reply to  Andrzej

Potwierdzam, żeby w Millenium w pełni aktywować usługi, a potem używać mObywatela trzeba na początku 1 raz wylegitymować się plastikowym dowodem. Takie to przestrzeganie prawa.

Sylwester
18 dni temu

Poproszę o sprawdzenie, czy mDowód będzie wystarczający przy weryfikacji konta firmowego z tytułu AML/KYC. Jakieś pół roku temu BNP odmówił użycia mDowodu, bo „nie mógł zeskanować go do bazy” (serio!).

mw.wal
17 dni temu
Reply to  Sylwester

mi z tego powodu w zeszłym roku odmówił Play przy zawarciu nowej, dodatkowej umowy. chyba za bardzo przyzwyczaili się do robienia skanów i kopii zwykłych dowodów.

Tomasz
17 dni temu

Jeśli chodzi o bank Pekao to powiem tak: jestem upoważniny przez firmę w której pracuję do wpłat utargu. Bank posiada stosowne upoważnienie z moimi danymi. Niestety, weryfikacja poprzez mObywatel nie jest akceptowana przez placówkę (osoby) gdzie dokonuję wpłat. Na pytanie dlaczego?, otrzymuję odpowiedź że takie są przepisy i wymagane jest posiadanie dowodu w fizycznej postaci. Nie wiem czy tak faktycznie jest, czy może wynika to z czegoś innego. Ktoś powie, „no tak, przecież chodzi o bezpieczeństwo”, ale ja tylko mogę wpłacać pieniądze :). Tak czy inaczej jest to dla mnie przejaw za cofania.

jaa
17 dni temu

w Millennium da się załatwić formalności, ale podobno nie wszystko (ja zamykałem konto). Pewną niedogodnością był fakt, że zanim przejdzie się do formalności, to pracownik musiał „zaktualizować dane” i to wszystko trwało dodatkowe (moim zdaniem niepotrzebne) 5 minut.

Tom
17 dni temu

Proszę wziąć kredyt / kartę kredytową w Pekao. Bez plastiku nie ma opcji

Hieronim
17 dni temu

Bank przyznał się do łamania prawa…? O, to chyba pierwszy przypadek?

Paweł
17 dni temu

Z tego co kojarzę sprawa dwóch dokumentów była już nie raz wałkowana i jest to niezgodne nie tylko z ustawą o dowodzie elektronicznym, ale również z zasadą zbierania minimalnej ilości danych z RODO

Hieronim
16 dni temu

Panie Redaktorze, podtrzymuję w 100% – bank ma obowiązek zweryfikować tożsamość potencjalnego kredytobiorcy. Ale co to znaczy, że wymaga „dwóch dokumentów” – nie uznaje, że dokument potwierdzający tożsamość potwierdza tożsamość? Chyba nie jest taki odważny…

Hmmm
17 dni temu

Agenda zniewolenia postepuje a inteligentni inaczej jeszvze sie podniecaja mibywatelami zalosne… Ta cyfryzacja mimo wygody ostatecznie tylko prowadzi do wiekszego zamordyzmu, utraty wolnosci i wyobcowanie ludzi ktorzy jyz nie potrafia ze soba rozmawiac i spedzac czasu

Paweł
17 dni temu
Reply to  Hmmm

Podać folię? 😉

Hieronim
16 dni temu
Reply to  Paweł

Ja służę garnkiem 🙂

Yaro
16 dni temu

pytanie – co w sytuacji gdy „wychodzi” plastikowy dowód, czekam na nowy ale mam ważny i aktywny mDowód? Bank rozumiem, że co do zasady mnie obsłuży ale czy może zablokować usługi, dostęp do konta?

Krystian
15 dni temu
Reply to  Yaro

Zablokuje po czasie, gdy będzie wymagać podania nowego numeru – stary wygasa w dniu odbioru i nie trzeba natychmiast wpisywać nowego.

Nika
9 dni temu

Pośrednik finansowy mBanku wymagał plastikowego dowodu do podpisania umowy kredytowej, którą pozytywnie rozpatrzyli przez Internet. Musiałam wracać do domu po dowód, jak to jest w końcu z tą aplikacją mObywatel ?!

Admin
9 dni temu
Reply to  Nika

Różnie jest, jak widać na załączonym obrazku…

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu