Na dwa miesiące przed fuzją operacyjną (połączenie systemów informatycznych banków) BNP Paribas zdradził, co czeka ex-klientów Raiffeisen Polbank. Najodważniejszy krok to zamknięcie „na siłę” „Wymarzonych Kont” i zastąpienie ich rachunkami z bieżącej oferty BNP Paribas. Pytacie o lokaty, karty kredytowe, wypłaty i wpłaty. Odpowiadam
Kilka dni temu pisałem w „Subiektywnie…” o tym, co BNP Paribas zamierza zrobić z blisko 470.000 „Wymarzonych Kont”, flagowym ROR-em w ofercie Raiffeisen Polbank. Wydawało się, że w momencie fuzji operacyjnej, te rachunki przejdą w tryb „w administracji”, czyli że będzie można z nich dalej korzystać na niezmienionych warunkach, ale bank nie będzie już ich sprzedawał.
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
To delikatna sprawa, bo dobrze pamiętam, że gdy Raiffeisen je wprowadzał, obiecywał, że nigdy nie zmieni zasad. Ale sytuacja się skomplikowała, bo BNP Paribas „połknął” w ubiegłym roku Raiffeisen Polbank, a w listopadzie dojdzie do fuzji operacyjnej, czyli połączenia systemów informatycznych obydwu banków. Bankowcy z Paribas tłumaczyli mi, że nie chcą dalej utrzymywać systemu do obsługi „Wymarzonego Konta”. Produkt zniknie, czyli nie będzie nawet w trybie „produkt w obsłudze”. Klienci automatycznie przejdą na „Konta Otwarte na Ciebie” z trzeba kartami debetowymi do wyboru.
Przeczytaj też: Klienci BNP Paribas „przesiądą się” na GOonline, czyli nowy system do bankowania przez internet. Czym się różni od „Pl@net”?
Przeczytaj też: BNP Paribas stracił trzy literki w nazwie, ale zaatakował nowym pakietem usług. Specjalne karty dla internautów i podróżników. Warto?
Nie tylko „Wymarzone” do odstrzału
Bank zapewnia, że migracja na nowe rachunki nie wyrządzi szkody klientom. W poprzednim artykule analizowałem, czy faktycznie nie będą stratni. Skupiłem się na „Wymarzonym Koncie”, bo zmiany obejmą największą grupę klientów ex-Raiffeisena. Ale podobny los czeka inne rachunki. Właśnie o nie zapytał pan Grzegorz, a zwłaszcza o konto Premium z bezpłatnym pakietem assistance.
BNP Paribas zdecydował, że z oferty ex-Raiffeisena pozostawi niezmienione tylko „Konto Komfortowe”. Pozostałe konta wymieniane są na rachunki możliwie najbardziej zbliżone (trzeba będzie przyzwyczaić się do nowych nazw). „Konto Premium” z ex-Raiffeisena migrowane będzie na konto Premium BNP Paribas. Niestety, w wydaniu „francuskim” ten rachunek nie ma assistance. Klienci zostaną go pozbawieni.
Mam kredyt hipoteczny, czy muszę zapewnić wpływy?
Klienci ex-Raiffeisena korzystali nie tylko z rachunków osobistych. W komentarzach pod tekstem i na e-maila dostałem garść pytań w sprawie innych produktów.
Pan Daniel pyta o kredyt hipoteczny. Podobnie jak na całym rynku, również Raiffeisen kusił niższą marżą w zamian za korzystanie z innych produktów banku, m.in. z konta osobistego z regularnymi wpływami np. wynagrodzenia. Ale w wyniku fuzji biznes hipoteczny nie trafił do BNP Paribas. Jego obsługą zajmuje się działający w Polsce w formie oddziału Raiffeisen Bank International (RBI).
„Jak ma się sytuacja osób, które mają w ex-Raiffeisen kredyt hipoteczny? Czy mogę zmienić konto i robić przelewy za mieszkanie, pomimo że Raiffeisen wymagał ode mnie wpływów? Jak to wygląda dla takich jak ja?”
– pyta pan Daniel, a ja uspokajam. RBI nie prowadzi kont osobistych, a BNP Paribas to zupełnie inna instytucja. Dlatego Austriacy z Raiffeisena musieli zrezygnować z tego warunku. Klienci zachowują więc warunki kredytu hipotecznego i nie muszą zapewniać wpływów na rachunku.
Przeczytaj też: Klienci Raiffeisena już w BGŻ BNP Paribas. Ale nie wszyscy. Co Austriacy zrobili klientom z kredytami walutowymi? Interweniuję!
Przeczytaj też: Trzymasz oszczędności w Idea Banku i Getin Banku? Czekają cię niemiłe zmiany w kwotach państwowej gwarancji depozytów
Depozytowa rekompensata
Ewenementem rynkowym było to, że „Wymarzone Konto” w Raiffeisenie było symbolicznie oprocentowane. BNP Paribas od środków na kontach nie nalicza odsetek. Przymusowa przesiadka oznacza więc stratę. Dlatego bank przygotował dla klientów promocję – na 6-miesięcznej lokacie płaci 1,5%. W związku z tym pan Stefan zapytał:
„Jakie są planowane zmiany i propozycje dla nowej lokaty 6-miesięcznej, tzn. czy będzie ona odnawialna, jakie kwoty można będzie lokować oraz czy w kolejnej lokacie bank nie planuje zastosować dość prostego haczyka – lokata dla nowych środków”
Niestety, dedykowana klientom posiadającym produkty „wymarzone” 6-miesięczna lokata nie będzie odnawialna. Po jej wygaśnięciu kwestia dalszego lokowania środków w produkty depozytowo-inwestycyjne będzie indywidualnie uzgadniana z każdym z klientów, czyli będzie trzeba korzystać ze standardowej oferty banku. Dobra wiadomość jest natomiast taka, że maksymalna kwota tej lokaty w okresie obowiązywania tej oferty nie będzie limitowana dla wskazanej grupy klientów ex-Raiffeisena.
Nie zgadzam się na zmiany. Co mi grozi?
Nie trzeba godzić się na zmiany zaproponowane przez BNP Paribas. Pani Zofia zapytała o konsekwencje:
„Czy dobrze rozumiem, że po zgłoszeniu braku chęci zmian wszystko zostanie po staremu? I jeśli tak, to na jak długi czas?”
Muszę wyprowadzić czytelniczkę z błędu. Po zgłoszeniu „braku chęci zmian”, czyli odmowy przyjęcia nowych warunków produkty ulegają rozwiązaniu, czyli przestają funkcjonować. Nie będzie możliwości korzystania z tych produktów na dotychczasowych warunkach.
Kilka pytań dotyczyło konkretnych kart kredytowych. Pan Piotr poprosił mnie o sprawdzenie, co będzie dalej z kartą „Wizz Air Mastercard” Raiffeisena.
Z końcem sierpnia 2019 r. BNP Paribas zakończył sprzedaż tej karty Wizz Air Mastercard. Na dotychczasowych zasadach można zbierać punkty i korzystać z programu „Wizz Discount Club” oferowanego przez tego przewoźnika. na dotychczasowych zasadach.
Przeczytaj też: Do biegu, gotowi, PPK! Co trzeba podpisać? Kiedy i jak się wypisać? Co przy zmianie pracy? Jak zmienić sposób lokowania kasy?
Przeczytaj też: Żegnamy zdrapki i tokeny. Jak po 14 września będziemy się logowali do banków? Lektura obowiązkowa dla każdego!
Z kolei pana Michała interesuje karta kredytowa „Class & Club”. Chwali sobie ją zwłaszcza za ubezpieczenie w podróżach zagranicznych. Przede wszystkim jej użytkownicy będą musieli przyzwyczaić się do jej nowej nazwy – „Mastercard Gold”. Bank zapewnia, że jest ona objęta bezpłatnym (w cenie karty) Grupowym Ubezpieczeniem Podróży (bez zmian w stosunku do aktualnego ubezpieczenia), Flight Delay Pass (gdy lot opóźniony jest o ponad 2 godziny, można oczekiwać w specjalnych lotniskowych salonikach) oraz programem korzyści mamBONUS, czyli programem lojalnościowym i rabatowym BNP Paribas. Płacąc kartą kredytową, klient zbiera punkty, które może wymienić na nagrody (np. vouchery zakupowe, nagrody rzeczowe, bilety do kina etc).
Bankomaty – które płatne, które za darmo?
Pan Rafał jest ciekaw, co stanie się z klientami, którzy obecnie mają konta w BNP Paribas i ex-Raiffeisenie.
„Po fuzji będziemy mieć dwa różne konta w jednym banku i dwa loginy do GoMobile [system bankowości elektronicznej – red.]?”
Będzie tak, jak przypuszcza nasz czytelnik – po fuzji operacyjnej klienci nadal będą mieli oddzielne konta i oddzielne loginy.
Pana Adama interesują warunki korzystania z bankomatów i wpłatomatów, w tym wypłaty za pośrednictwem BLIK-a. Posiadacze „Wymarzonego Konta” mogli wypłacać gotówkę za darmo z bankomatów Euronetu. Teraz dojdzie do wymiany – Euronet będzie płatny (5 zł od wypłaty), za zero będą natomiast wypłaty z bankomatów Planet Cash. To nie do końca sprawiedliwa zamiana, bo tych drugich jest po prostu mniej.
Jeśli chodzi o BLIK, to nadal trwa promocja, w ramach której można dokonywać za darmo wypłat z maszyn Planet Cash. W przypadku wpłaty gotówki w Planet Cash (takie pytanie też się pojawiło), to mam niestety złą wiadomość – za darmo będzie to można robić tylko we wpłatomatach zlokalizowanych w oddziałach BNP Paribas.
Jeśli macie inne pytania dotyczące fuzji, piszcie w komentarzach pod tekstem lub na adres: maciej.bednarek@subiektywnieofinansach.pl