8 czerwca 2022

Zamykanie konta w tym banku to prawdziwa loteria. Jedni płacą „karę”, inni nie muszą, a jeszcze inni dostają „wilczy bilet”. Czy tak wolno? Co na to bank? I jak czmychnąć bez stresu?

Zamykanie konta w tym banku to prawdziwa loteria. Jedni płacą „karę”, inni nie muszą, a jeszcze inni dostają „wilczy bilet”. Czy tak wolno? Co na to bank? I jak czmychnąć bez stresu?

Zamknięcie konta w Aion Banku to prawdziwa loteria. Jedni płacą „karę”, inni nie muszą, a jeszcze inni boją się, że bank ich już nigdy nie przyjmie z powrotem do grona klientów. Aion Bank miał być instytucją finansową, która zawstydzi konkurencję. Skusił klientów, a teraz – gdy jego oferta nie jest już tak rewelacyjna – utrudnia rozwiązanie umowy? Czy to zgodne z prawem? Co na to bank?

Zobacz również:

Niedawno opisałem historię czytelnika, który miał problem z zamknięciem konta w Aion Banku i chyba otworzyłem puszkę Pandory, bo posypały się negatywne komentarze. Biuro prasowe Aion Banku zarzeka się, że „członkowie planu Light, posiadający 5000 zł na koncie oszczędnościowym, nie będą musieli uiszczać opłaty w wysokości 19,99 zł podczas zamykania konta”, ale – czytając Wasze relacje – nie jestem już tego taki pewny. Dlaczego Aion Bank utrudnia zamknięcie konta i czy to w ogóle jest legalne?

Bank nie podnosi oprocentowania, to i klienci chcą czmychać

Skąd się w ogóle wzięło całe zamieszanie? Od 3 lutego Aion Bank zmienił model biznesowy i przestał oferować całkowicie bezpłatne konto. Od tego momentu, nawet w najtańszym planie, klienci muszą płacić za dostęp do usług. Plan Light kosztuje 19,99 zł miesięcznie i nie mogę powiedzieć, aby był on faktycznie „lekki”, bo w rzadko którym banku trzeba tyle płacić za konto bankowe. Maciek Samcik pisał o tym tutaj.

Radca Prawny Daniel Szczubełek

Bank ma jednak pełne prawo do wyboru modelu biznesowego i pobierania takich opłat, jeżeli uczciwie poinformuje o tym klientów. I faktycznie, z tego co mi wiadomo, dotychczasowi klienci otrzymali odpowiednią informację 3 lutego i mieli 2 miesiące na podjęcie decyzji. Opłata w ich przypadku jest pobierana dopiero od 3 kwietnia, a w ciągu tych 2 miesięcy mogli bez problemu rozwiązać umowę bez dodatkowych prowizji.

Pojawia się jednak pytanie, czy bank w ogóle ma prawo informować klientów o podwyżce opłat za pośrednictwem e-maila? A jeżeli tak, to co zrobić, gdy takiej wiadomości nie otrzymamy (zgłosił się do nas czytelnik, który twierdzi, że taka informacja do niego nie dotarła)?

W znalezieniu odpowiedzi na te pytania pomógł mi Radca Prawny Daniel Szczubełek (na zdjęciu), specjalista z zakresu prawa bankowego w kancelarii „Doradztwo Prawne Ewa Sułkowska”. Czego się dowiedziałem? Pan Daniel zauważa, że kwestia zmian w opłatach związanych z umową rachunku bankowego powinna zostać uregulowana w umowie lub w regulaminie.

„Jeśli postanowienie regulujące tę kwestię znajduje się w umowie lub regulaminie i jest jednoznaczne, lecz klient banku nie otrzymał e-maila o podwyżce opłaty, to powinien złożyć do banku reklamację, w której opisze całą sytuację oraz wystąpi o zwrot kwoty wynikającej z podwyżki. Jeżeli bank nie uwzględni reklamacji, warto zażądać od banku wydania dowodu wysłania i doręczenia e-maila z przesłaną informacją. Gdy bank nie przedstawi tego dowodu, można wystąpić z odpowiednim żądaniem do sądu”

W lutym, marcu i kwietniu Aion Bank ciągle oferował jednak niezłe oprocentowanie depozytów (na tle konkurencji), a opłaty miesięcznej w planie Light można uniknąć, jeżeli „saldo na kontach oszczędnościowych wynosi minimum 5000 zł przez cały okres, za który należna jest miesięczna opłata”. Myślę że wiele osób zdecydowało się pozostawić otwarte konto i po prostu zostawiło na nim ponad 5000 zł, aby chociaż trochę zniwelować negatywne skutki inflacji.

Od tego czasu sporo się jednak zmieniło. Inne banki przystąpiły do depozytowej ofensywy i już nie mogę napisać, że konto oszczędnościowe w Aion Banku (obecnie – w planie Light oprocentowane na 3%) zapewni nam wysokie odsetki. Bez problemu możemy znaleźć bank, który płaci 5% na lokatach. Jeżeli dysponujemy kwotą 20 000 zł oszczędności, to różnica rocznie wyniesie niemal 500 zł. Jest motywacja, aby zmienić bank. A ostatnio nawet pisałem o lokacie oprocentowanej na 7%!

A skoro Aion Bank zaczął przegrywać w wyścigu o nasze oszczędności, to zapewne coraz więcej osób zdecydowało się na ich wycofanie i zamkniecie konta w Aion Banku, aby nie płacić prowizji. Nie wzięli jednak pod uwagę, że bank na pożegnanie „zmusi” ich do zapłacenia jednej opłaty miesięcznej.

Czytaj też: Szybko poszło. Aion Bank wycofuje z oferty bezwarunkowo darmowe konto. Nie będzie też pożyczek i oferty dla firm. Co oznacza ta wolta?

Jak to jest z tą opłatą za zamknięcie konta w Aion Banku?

Tutaj opisałem historię pana Łukasza, który chciał zamknąć konto w Aion Banku i dowiedział się, że musi najpierw zamknąć m. in. konto oszczędnościowe, a potem – skoro już nie będzie możliwe utrzymanie na nim salda 5000 zł – pozostawić na rachunku 19,99 zł na poczet przyszłej opłaty.

Wydawało mi się, że wyjaśniłem sprawę z biurem prasowym Aion Banku. To było (podobno) nieporozumienie, a pan Łukasz faktycznie otrzymał od banku przeprosiny i zamknął konto bez ponoszenia opłaty. Jednak czytając Wasze komentarze, nie jestem już tego taki pewien. Okazuje się, że historia pana Łukasza nie jest jedyna, a – co gorsze – konsultanci Aion Banku sami nie wiedzą, jak postępować i co mówić klientom.

Część osób otrzymała identyczną informację, jak pan Łukasz, ale jeden czytelnik (pan Jakub) został poinformowany, że opłata za ostatni okres rozliczeniowy nie zostanie pobrana bez względu na saldo konta oszczędnościowego. Z kolei pan Jakub pisze, że w banku chcieli taką opłatę pobrać, ale czytelnik powołał się na Rzecznika Finansowego i ostatecznie konsultanci odstąpili od pobrania opłaty. Czyżby Aion Bank losował odpowiedzi?

Nie znam szczegółów tych spraw, ale ewidentnie widać, że w Aion Banku różni konsultanci (i przedstawiciele prasowi) mają różne wersje odpowiedzi na pytania konsumentów. Zresztą wystarczy spojrzeć do zakładki z najczęściej zadawanymi pytaniami, żeby zauważyć, że bank pierwotnie planował pobierać taką opłatę od każdego odchodzącego klienta. Czy zmienił strategię? Tego nie wiem.

Zamknięcie konta w Aion banku FAQ
Zamknięcie konta w Aion banku FAQ

Postanowiłem pomęczyć o to jeszcze raz pana Clinta z Aion Banku, ale na razie nie otrzymałem żadnych dodatkowych wyjaśnień. A czy w ogóle zgodne z prawem jest takie sformułowanie warunku bezpłatnego konta, aby nie dało się go spełnić?

Przecież jeżeli saldo na kontach oszczędnościowych musi wynosić minimum 5000 zł przez cały czas, a do złożenia wniosku o zamknięcie konta osobistego w Aion Banku wymagane jest wcześniejsze zamknięcie rachunków oszczędnościowych, to występuje tu pewna sprzeczność. Pytanie czy faktycznie jest to błąd, czy jednak celowe wyciąganie pieniędzy od klientów? W tej sprawie ponownie zgłosiłem się do pana Daniela Szczubełka.

„Ryzyko wątpliwości wynikających z niejasnych postanowień umownych obciąża bank jako stronę, która umowę zredagowała. W konsekwencji taki zapis umowny będzie tłumaczony na korzyść klienta. Natomiast jeżeli bank wymaga od klienta spełniania warunku bądź warunków, które nie znajdują się w umowie czy regulaminie lub są niemożliwe do wykonania, to takie żądanie – jako nieuprawnione – nie jest wiążące, można je podważyć”

Wychodzi na to, że Aion Bank powinien umożliwić nam spełnienie warunku bezpłatności konta, a więc pozostawienie minimum 5000 zł na koncie oszczędnościowym podczas składania wypowiedzenia rachunku. A jeżeli tego nie zrobi (bo np. traficie na uciążliwego konsultanta), to będzie można walczyć o zwrot pobranej opłaty.

Czytaj też: Czy banki na Zachodzie łamią prawo? Podstawowy rachunek ma być dostępny dla każdego w Unii Europejskiej. Czytelnicy zgłaszają: „odsyłają nas z kwitkiem”. Radzę!

Zastanów się dobrze, bo „powrotów nie przyjmujemy”!

To jednak nie jedyny sposób, w jaki Aion Bank stara się „przekonać” swoich klientów do pozostania w gronie usługobiorców. Informujecie, że raz zamkniętego konta w tym banku nie można otworzyć ponownie. Trochę mnie to zdziwiło, bo banki raczej nie powinny robić takich problemów (osobiście w niektórych bankach konto mam już po raz trzeci).

To jednak niestety może być prawda, bo w zakładce „najczęściej zadawane pytania” znajdziemy zapis to potwierdzający (poniżej screen). Czyli bankowcy dają do zrozumienia, że lepiej zostać, bo kto wie, czy za jakiś czas Aion nie będzie miał najlepszej oferty na rynku (wykluczyć tego nie można, szczególnie że zaczynał całkiem nieźle). A wtedy, gdy cała Polska będzie już marzyć o koncie w Aion Banku, to nie będzie powrotu dla synów marnotrawnych

Ponowne otwarcie konta w Aion banku
Ponowne otwarcie konta w Aion banku

W tym przypadku też można mieć wątpliwości, czy to na pewno działanie zgodne z prawem (bo, że nie jest to działanie przyjazne konsumentom, to jesteśmy zgodni) i czy nie dochodzi tutaj do jakiejś dyskryminacji. Zapytałem i o pana Daniela. Czego się dowiedziałem?

„Bank nie ma obowiązku zawarcia umowy rachunku bankowego. Jednak poinformowanie klienta, że w przypadku zamknięcia konta bankowego „kolejne otwarcie konta może być utrudnione” jest co najmniej nieetyczne dla instytucji zaufania publicznego, jaką jest bank”

Niestety w tej kwestii nie udało mi się uzyskać komentarza bezpośrednio z Aion Banku. Jeżeli zamknęliście już konto w Aion Banku, to dajcie znać, czy faktycznie nie ma możliwości jego ponownego otwarcia, czy to raczej tylko taki straszak, a w praktyce konta są otwierane bez problemu. Sam jestem ciekawy.

Czytaj też: Popularne płatności w systemie „kup teraz, zapłać później” mogą w nas uderzyć niespodziewanym rykoszetem. Pan Robert skorzystał z Allegro Pay i… zasypały go alerty z BIK

Niektóre banki mają działy utrzymania klienta i – jeżeli wypowiadamy jakiś produkt – to kontaktują się z nami z nowymi propozycjami. Tutaj kilka przykładów, jak można na tym zarobić. Aion Bank wybrał inną drogę i straszy nas opłatą oraz brakiem możliwości powrotu. Konsumenci ocenią, która strategia jest lepsza, ale ja mam swój typ.

Aion Bank bardzo szybko przebył drogę od banku, który kusi nowych klientów ciekawymi produktami (wysokie oprocentowanie depozytów, konto wielowalutowe, oprocentowanie depozytów w euro, robodoradca, dobre kursy wymiany walut itd.) do banku, który oferuje coraz droższe usługi, daje się wyprzedzać konkurencji i jednocześnie utrudnia zamknięcie konta i zniechęca do tego klientów.

Trochę to sprzeczne ze strategią „banku a la Netflix”, którym miał być Aion Bank. Chociaż, patrząc na aktualny kurs giełdowy giganta telewizyjnego, może się udało i skoro Netflix już niekoniecznie jest najlepszy, to Aion też chce iść taką drogą? Tylko Netflix (na razie?) nie wpadł na pomysł, aby na siłę zatrzymywać użytkowników.

Jeżeli chcecie zamknąć konto w Aion Banku, to warto uzbroić się w cierpliwość. Najprostszym sposobem, aby uniknąć opłaty, jest posiadanie pakietu Light i kwoty powyżej 5000 zł na rachunku oszczędnościowym. Niestety nie wszyscy konsultanci Aion Banku zdają się o tym wiedzieć. W przypadku problemów pokażcie im ten artykuł, a jeżeli i to nie pomoże, to piszcie do mnie. Będę pomagał do skutku.

————————————

„Finansowe sensacje tygodnia”: Kontrowersyjna opłata, plusy i minusy BNPL, karty bezspreadowe kontra wielowalutowe

W tym odcinku podcastu „Finansowe sensacje tygodnia” trzy Maćki rozmawiają o ważnych sprawach dla każdego portfela. A przede wszystkim o kontrowersyjnej opłacie, która wykwitła w mBanku, a ściślej pisząc w jego domu maklerskim (zahaczając wszakże o usługę eMakler, umożliwiającą inwestowanie w ramach rachunku bankowego). Kant to czy nie kant? Poza tym zastanawiamy się nad rosnącą popularnością usługi BNPL, czyli odroczonej płatności. Czy to dobrze, że tak szalenie szybko się rozwija? A może będą z tego kłopoty? No i powoli wchodzimy już w tryb wakacyjny, zastanawiając się jaką kartą płacić za granicą? Wielowalutową? Bezspreadową? Jaka to różnica? Czas się jaką kartą jest ta, którą mamy w portfelu. Bo od tego zależy jak ona zadziała. Zapraszam do posłuchania pod tym linkiem!

Zdjecie główne: mohamed_hassan (pixabay) oraz Aion bank

Subscribe
Powiadom o
25 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Michał
22 dni temu

Proszę o doprecyzowanie, czy warunkiem uniknięcia opłat jest saldo 5000 tylko na koncie oszczędnościowym, czy na każdym koncie a banku. Ja miałem ponad 40tys w trzech walutach i opłata była pobrana. Czy dlatego że nie miałem konta oszczędnościowego? Proszę o doprecyzowanie. Warto też zwrócić uwagę że karta płatniczą Aion nie jest wielowalutowa. Posiadając EUR na koncie, płatności w EUR są i tak rozliczane z konta PLN.

jjf
21 dni temu
Reply to  Michał

Konsultant bot mówił mi, że do limitu 5000 liczy się czy liczą się , bo można mieć ich wiele, tylko konta oszczędnościowe w złotych. Inne ko w walutach rzekomo się nie liczą.

Wojciech
22 dni temu

Jestem w trakcie zamykania konta w Aion. 19 maja wystąpiłem z prośbą o zamknięcie konta. Upewniłem się na chacie, czy jeżeli, zgodnie z instrukcją, zamknę konto oszczędnościowe na którym było 5000 zł, nie będę ponosił opłaty za plan Light. Otrzymałem potwierdzenie, że zamknięcie konta będzie bezpłatne. Na razie nikt nie domagał się ode mnie 19,99 zł, nikt mi nie groził, że nie będę mógł założyć konta ponownie, zobaczymy czy tak będzie do samego końca.

Wojciech
9 dni temu
Reply to  Wojciech

Wydaje się, że zamknięcie konta przebiegło pomyślnie. Przypuszczam że moje konto zostało zamknięte, gdyż przy próbie logowania dostaję teraz błąd. Aczkolwiek nie otrzymałem żadnego maila z potwierdzeniem.

Waldek
22 dni temu

W styczniu zakozylem konto w tym banku, z zamiarem przeniesienia się z większością płatności i gotówki. W lutym dostałem nowy regulamin i postanowiłem, że jak tak szybko zaczynają doić to szkoda czasu i pieniędzy. Zamknalem konto i mam spokój i wygląda na to, że oszczędziłem 20zl bez grosza…

Max
22 dni temu

mi odmówiono ponownego otwarcia konta, więc jak najbardziej to prawda

Screenshot_20220606-094924_Aion.jpg
Mario
22 dni temu

„Informujecie, że raz zamkniętego konta w tym banku nie można otworzyć ponownie. „. Allegro pay również nie pozwala, aktywować ponownie usługi, po jej zamknięciu. Allegro pay można zamknąć jedynie podczas rozmowy telefonicznej z konsultantem, oni dzwonią, informują, że ponowna aktywacja nie będzie możliwa. W serwisie oraz aplikacji, znika przycisk „allegro pay”. Może to nowa praktyka, aby zatrzymać klientów hm…..

Leon
22 dni temu

Ten Twór od początku mi się nie podobał i nie proponował nic nadzwyczajnego czy korzystnego. Kwestia czasu aż zbankrutuje

chorobnik
21 dni temu
Reply to  Leon

to jest super bank. Problem w tym, że nie warty 20-50 zł miesięcznie

Łukasz
22 dni temu

Czemu w tytule „tym banku”?
Nazywajcie rzeczy po imieniu od razu, takie praktyki trzeba piętnować i tyle

Admin
22 dni temu
Reply to  Łukasz

A obrazek tytułowy nie jest lekko sugerujący? Tak tylko pytam ;-))

Łukasz
22 dni temu
Reply to  Maciej Samcik

Jest, ale obrazków google aż tak fajnie nie indeksuje i w efekcie bank mniej dostaje po tym, po czym powinien 🙂

Admin
22 dni temu
Reply to  Łukasz

Aż sprawdzę tę indeksację 😉

Łukasz
21 dni temu
Reply to  Maciej Samcik

Tak w ogóle to wordpress ma to do siebie, że w url zostawia domyślnie to co ktoś konfigurował pierwotnie (na bazie tytułu) i muszę powiedzieć, że ten pierwszy pomysł był DUŻO lepszy niż to co jest teraz 😉

zamkniecie-konta-w-aion-banku-czy-szantazuje-klientow

Admin
21 dni temu
Reply to  Łukasz

Fakt, fajny był. Może przywrócimy 🙂

Wojciech
22 dni temu

Podobno co najmniej od sierpnia 2021 pracują nad tym, żeby użytkownicy mogli ponownie założyć konto 😉
https://support.aion.be/pl/support/solutions/articles/80000335239-czy-mogę-ponownie-otworzyć-konto-jeśli-zostało-wcześniej-zamknięte-

Admin
22 dni temu
Reply to  Wojciech

Od razu mi lepiej 😉

Rafał
21 dni temu

Jeżeli bank nie uwzględni reklamacji, warto zażądać od banku wydania dowodu wysłania i doręczenia e-maila z przesłaną informacją.”

W jaki sposób można uzyskać „dowód doręczenia” wysłanego e-maila?

Admin
21 dni temu
Reply to  Rafał

Można zaznaczyć w programie pocztowym opcję „powiadom o dostarczeniu”

Dominik
20 dni temu
Reply to  Rafał

W logach serwera pocztowego nadawcy jest informacja o tym czy serwer odbiorcy wiadomość przyjął (status 250) czy odrzucił (status 5xx – xx różni się w zależności od powodu odrzucenia). Podobnie u dostawcy swojej poczty możesz poprosić o weryfikację czy na Twoją skrzynkę mail z danego adresu był wysłany i czy np. nie został odrzucony przez filtry antyspamowe. Niestety większość darmowych dostawców trzyma logi tydzień-dwa. Niewielka część tych płatnych 2-3 miesiące. Jeżeli pocztę masz na GMailu to z dużym prawdopodobieństwem logów nie dostaniesz. Najlepiej w takiej sytuacji mieć logi od banku i swojego dostawcy, bo to tylko pliki tekstowe. Nie ma… Czytaj więcej »

Anna
20 dni temu

Taki Yeti bank nie wiadomo co szukaj wiatru w polu

Dominika
2 dni temu

Bardzo biję się z myślami, co z tym kontem zrobić – z jednej strony, konto założyłam mocno przyszłościowo w celu korzystania z robodoradcy do inwestycji, ale z drugiej strony, zanim uzbieram oszczędności i wiedzy, żeby móc inwestować, to zdążę stracić na gorszym oprocentowaniu względem innych ofert. Niby oszczędności mam na tyle mało, że te różnice na odsetkach nie są duże pomiędzy bankami z oprocentowaniem 5 czy 6%, więc mogłabym w aionie posiedzieć, co jednak jednocześnie oznacza, że długo potrwa, zanim mi się ten aion rzeczywiście przyda do inwestycji 🤣 szach mat

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!