16 sierpnia 2019

Wkurzają cię reklamy? Ten bat jest bardziej skuteczny niż RODO. Czytelnik dostał pół roku bez opłat. A ja poszedłem na wojnę z bankiem. I też wygrałem!

Wkurzają cię reklamy? Ten bat jest bardziej skuteczny niż RODO. Czytelnik dostał pół roku bez opłat. A ja poszedłem na wojnę z bankiem. I też wygrałem!

W lipcu opisaliśmy historię pana Marka, który dostał prawomocne orzeczenie, że firma UPC bezpodstawienie przetwarzała jego dane. Teraz czytelnik do nas wrócił z inną historią – tym razem jego prawa naruszył Nju Mobile. Rekompensata? Pół roku abonamentu gratis. Po tych historiach aż się we mnie zagotowało gdy zobaczyłem na swoim koncie w banku reklamę serwisu Tidal. I sam postanowiłem upomnieć się o prawo do „reklamowego zapomnienia”

Dane osobowe nieustająco są jednym z naszych najcenniejszych aktywów. Raz zdobyte przez korporacje mogą być przetwarzane i  udostępnianie innym – spółkom-córkom, spółkom-matkom, spółkom-zięciom, itd. I zanim się obejrzymy, nie uwolnimy się od telefonów firm sprzedających garnki, balsamy, czy zapraszających na permanentne szkolenia.

Zobacz również:

Staramy Wam się pomóc w walce o to, by instytucje przestrzegały ochrony danych osobowych i nie przetwarzały ich, bez wyraźnej zgody. Od ponad roku obowiązują nowe przepisy w tej sprawie wprowadzone na mocy unijnej dyrektywy RODO. Czy coś się zmieniło? Cóż, mam wrażenie, że firmy jak przetwarzały dane, tak robią to dalej. Tyle tylko, że gdy pogrozimy im paluszkiem, to nie idą w zaparte, tylko „sprzątają” po sobie.

Czytaj też: Ważne orzeczenie NSA w sprawie UPC. Cofnąłeś zgody marketingowe? Firma nie może ci wyświetlić żadnej reklamy

Czytaj też: Rok po wejściu w życie RODO pytamy banki: „co wiecie na nasz temat?”. Nie takich odpowiedzi się spodziewaliśmy

W lipcu opisaliśmy (kilkuletnią!) batalię jaką z firmą UPC stoczył nasz czytelnik pan Marek. Po pomyślnym dla siebie orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego postanowił podzielić się z nami swoją radością i podesłał odpis wyroku, a my skrupulatnie go opisaliśmy. Sygnatura akt I OSK 1090/17.

Przypomnijmy, pan Marek jako klient UPC logował się do swojego konta abonenckiego i pomimo, że nie wyraził zgody na oferty marketingowe, za każdym razem widział hasła: „Oferta Dla Ciebie”, „Sprawdź”, „Zadzwoń”.

NSA twierdzi, że tak być nie może i nie interesują go aspekty technologiczne aplikacji – oferta to oferta. Co ciekawe firma do końca utrzymywała, „sprzeciw na przetwarzania danych osobowych w celach marketingu nie skutkuje tym, że kontakt ze Spółką będzie wolny od przekazów reklamowych”.

Czytaj też: Nie zgodziłeś się na podanie wrażliwych danych aplikacji SkyCash? Przy „rozwodzie” z nią czeka cię niemiła niespodzianka. Musisz zapłacić…

Czytaj też: Pożyczyli od inwestorów pieniądze na handel rowerami. Ale gdzie są pieniądze? I gdzie rowery?

Nju Mobile – są pytania, których lepiej nigdy nie zadawać

Minęły mniej więcej dwa tygodnie i na moją skrzynkę pocztową (ireneusz.sudak@subiektywnieofinansach.pl) wpłynęła warta opisania kolejna historia – od tego samego pana Marka!

W swojej antyreklamowej krucjacie wziął tym razem na cel operatora NjuMobile. Tym razem poszło o kontakt z infolinią. Nasz czytelnik, jak się domyślamy, skontaktował się z infolinią żeby załatwić jakieś sprawy. W trakcie rozmowy „doradca klienta” zapytał czy może przedstawić ofertę Orange. Chyba nie muszę dodawać, że zrobił to mimo wyrażonego na piśmie sprzeciwu klienta na marketing. 

Czytelnik oczywiście się nie zgodził, ale poza tym wysłał reklamację. Odpowiedź? Tak może zachowywać się zapędzony do narożnika bokser. Cytuję:

„Zgadzamy się, żę ze względu na Pana brak zgody na przedstawienie ofert marketingowych Doradca nie powinien kierować do Pana propozycji przedstawienia oferty Orange. Przepraszamy za błąd Doradcy. Przykro nam, że obsługa ze strony Doradcy nie spełniła Pana oczekiwań i doszło do sytuacji, która wywołała Pana niezadowolenie. Mając na uwadze powyższe uwzględniamy Pana roszczenie”

Na przeprosinach się nie skończyło. Pan Marek dostał pół roku abonamentu gratis! Wartość tego „bonusu” – 288 zł. Doskonałe, nieprawdaż? Spodziewam się, że teraz każdy członek społeczności „Subiektywnie o finansach” – gdy tylko natrafi na reklamy, a złożył sprzeciw do przetwarzania danych w celach marketingowych – będzie walczył o jakąś formę zadośćuczynienia finansowego. Mamy u pana Marka dług wdzięczności ;-). Wspólnie zmieniamy oblicze tej Ziemi ;-).

Czytaj też: Bolesne rozstanie z kablówką. Internet miał być, a nie ma. Rachunków miało nie być, a są. Firma miała grać fair, a kopie po kostkach

Czytaj też: „Traktują nas jak terrorystów”. Dlaczego mBank wypowiada niektórym przedsiębiorcom umowy o prowadzenie rachunku firmowego?

Mea culpa – wykorzystali moje dane i nawet mi się podobało. Do czasu

Nieugiętość i konsekwencja pana Marka budzą we mnie z jednej strony uznanie, a z drugiej – poczucie winy.  Postanowiłem sprawdzić, czy bank, w którym mam jedno z kont, przestrzega mojego sprzeciwu na przetwarzanie danych osobowych. Po krótkiej kwerendzie stwierdziłem, że dostałem jakieś plus-minus 10-12 telefonów i to mimo braku zgody na takie połączenia!

Od roku, co jakiś czas, dostaję telefon „w imieniu banku ” z zapytaniem o „możliwość przedstawienie oferty handlowej”. Moja odpowiedź jest zależna od ilości wolnego czasu i częstotliwości telefonów. Nie powiem – zdarzyło mi się nawet skorzystać z takiej oferty.

Ale pewnego razu – był to już chyba trzeci w ciągu tygodnia telefon – zapytałem – „a dlaczego Państwo dzwonią, skoro nie wyraziłem zgody?”. Odpowiedź zbiła mnie z tropu – „proszę pana, skoro dzwonimy, to znaczy, że możemy. Musiał wyrazić pan na to zgodę”.

Ach, ta socjotechnika! Gdy ktoś z takim przekonaniem i prosto w słuchawkę mówi ci, że masz rude włosy, choć jesteś szatynem, to jesteś skłonny w to uwierzyć. Co ciekawe, gdy dopytałem kto właściwie do mnie dzwoni, to usłyszałem, że jest to firma, która… działa „na zlecenie banku”. To bank już sam nie dzwoni, tylko ma do tego podwykonawców?

Citi jak UPC. Hard Knock Life!

Ale to nie koniec historii. Tak się złożyło, że pod koniec lipca po zalogowaniu się do bankowości elektronicznej, w zakładce „korzyści i produkty” zaświeciła się czerwona ikonka. Klikam, a tam… informacja, że czeka do odbioru mój indywidualny kod do aplikacji TIDAL. To serwis streamingowy z muzyką należący do najbogatszego rapera na świecie Jaya-Z, autora utworu „Hard Knock Life”.

Pomny historii Pana Marka postanowiłem sprawdzić listę swoich zgód i sprzeciwów na marketing. Było tak jak myślałem. Lista ośmiu różnych zgód (nie wszystkie zmieściły się screenshocie) od góry do dołu wyrażała mój sprzeciw.

Napisałem reklamację, która została rozpatrzona pozytywnie:

W odpowiedzi na reklamację uprzejmie informuję, że zgodnie ze złożoną dyspozycją został odnotowany Pana sprzeciw wobec otrzymywania ofert marketingowych. Z uwagi na specyfikę systemu całkowite zaprzestanie przetwarzania danych w celach marketingowych następuje niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od ich usunięcia. Jest to okres potrzebny do aktualizacji wszystkich baz roboczych, które są aktualnie używane przez jednostki Banku do podejmowania kontaktów z Klientami”

Czekam już kilka dni, a reklama ciągle bije po oczach świecącym na czerwono powiadomieniem. A co z pozostałymi klientami?

„Każdy klient Citi Handlowy może zdecydować, czy chce otrzymywać oferty marketingowe banku i/lub stron trzecich, oraz jaką drogą bank będzie się z nim kontaktował. W sytuacji wyrażenia przez klienta sprzeciwu wobec wszelkich form prezentowania oferty marketingowej, bank nie przedstawia takiej oferty. Kontakt w sytuacji takiego całkowitego sprzeciwu może być ze strony pracowników banku jedynie zdarzeniem incydentalnym, które po zgłoszeniu natychmiast wyjaśniamy”

Ładny mi incydent ;-). Wygląda na to, że póki jakiś klient nie tupnie nogą, to sprzedażowcy testują jego cierpliwość i za każdym razem pytają czy mogą przedstawić informację handlową i wyświetlają oferty w systemie bankowości internetowej. Ale odnoszę wrażenie, że po historii opisanej przez pana Marka coraz więcej osób zacznie stosować politykę „zero tolerancji”. Tak jak ja!

źródło zdjęcia:PixaBay

Subscribe
Powiadom o
18 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Michał
1 rok temu

Brak zgody (jak na screenach z Citi) jest traktowany jako coś innego niż sprzeciw. W skrócie zgody są na poszczególne działania w nich wymienione, a sprzęcie jest czymś ogólniejszym i skuteczniejszym.

Polecam jednak wszystkim rodzicom dziennik elektroniczny Librus Synergia (wersja z logowaniem podając adres email). Tam po zalogowaniu mimo braku zgód widać te same reklamy co przed zalogowaniem. Do tej firemki żadne argumenty nie trafiają, powołują się na tzw. uzasadniony interes, bo dostęp do portalu jest darmowy i utrzymują go m.in. z reklam.

Pibloq
1 rok temu
Reply to  Michał

Librus to w ogóle niezła historia. Biedaczki, szorują po dnie ze swoim biznesem. Nieważne, że przejęli chyba 100% rynku i ich elektroczniczny dziennik jest chyba w każdej polskiej szkole. Nieważne, że każą płacić 25 zł za dostęp do aplikacji mobilnej. Tutaj też wyjaśnienie jest pokrętne: dostęp bezpłatny jest przez www. Aplikacja i dostęp do powiadomień o ocenach to Mercedes, za który masz zapłacić. Nieważne, że LIBRUS jest pierwszą aplikacją w google play, która mimo milionowych pobrań, ma średnią ocenę 1,6 😀 A poza tym rozwój tej firemki SYNERGIA pokazuje, jak niedomaga e-administracja. Jak to możliwe, że w 2019 nie ma… Czytaj więcej »

Pibloq
1 rok temu
Reply to  Michał

Z chęcią zajrzałbym im w bilans i przekonał się, jaka to biedna firemka, która musi się utrzymywać z reklam, wyświetlanych mimo braku zgód marketingowych… temat dla UODO

Zenont
1 rok temu

Czy pan Marek, jak wchodzi do oddziału banku, to domaga się zdjęcia plakatów reklamowych ze ścian? Dlaczego nie?

QVX
1 rok temu
Reply to  Zenont

Widzę, że sprzedażowiec dał głos.

Jacek
1 rok temu
Reply to  Zenont

Bo to PAN Marek wchodzi do banku, a nie bank wchodzi do Pana Marka

Ppp
1 rok temu
Reply to  Zenont

Klient wchodzi do banku z własnej woli, jak ma coś do załatwienia. Przedstawiciel banku, dzwoniąc do klienta, zakłóca jego spokój, więc powinno to być uzasadnione czymś ważnym i sensownym, a nie reklamami. Miałem taką sytuację, że kobieta dzwoniła do mnie cztery razy pod rząd. Raz mnie nie było, drugi raz właśnie jadłem coś, czego nie można odgrzać (a na zimno jest niedobre), trzeci raz z zakłóceniami na łączach. Za czwartym razem podjąłem rozmowę i okazało się, że nie ma mi nic sensownego do powiedzenia, tylko… chce mi puścić reklamę! Straciła tydzień PO NIC! Zbeształem ją za niedorzeczne zachowanie i się… Czytaj więcej »

Linc
1 rok temu

Proponuję aby w kolejnym kroku przyjrzeć się praktykom youtube’a, który co raz bardziej inwazyjnie reklamuje w swoim serwisie płatną usługę ‚youtube premium’ 🙂
Czy ma zgody na taki marketing? 🙂

Przemo
1 rok temu

To ja jeszcze raz: ruszcie drodzy InPost, ktory każdorazowo przed odbiorem paczki z paczkomatu zmusza mnie do obejrzenia od początku reklamy jakiegoś piwa. Nawet jak odbieram kilka paczek po kolei, przy każdej jest to samo.
Też na nic nie wyrażałem zgody, a jednak terror jest.
I nie, nie ma żadnego przycisku pomiń lub przejdź dalej…

Katarzyna
10 miesięcy temu

Chciałabym zapytać o reklamy papierowe. Na skrzynce pocztowej nakleiłam etykietę, z prośbą o nie wrzucanie materiałów reklamowych. Co jakiś czas niestety, reklamy są wrzucane. Za każdym razem piszę do firm aby ich nie wrzucały, ponieważ jest taka etykieta na skrzynce. Niektóre firmy odpisują, niektóre nie. Przepraszają, bądź piszą, że zlecili usługę innej firmie. Zdarza się jednak, że firmy które przeprosiły za sytuację, znów się reklamują w mojej skrzynce. Co można z nimi zrobić? Nie będę przyklejała etykiety na skrzynce w wielu językach, ponieważ nie ma na to miejsca, nie mówiąc o wyborze języków obcych, tak aby każdy zrozumiał informację.

Admin
10 miesięcy temu
Reply to  Katarzyna

Nie wiem czy ulotki podpadają pod RODO

Samozl0
8 miesięcy temu
Reply to  Katarzyna

mnie też to denerwuje. Skrzynka pocztowa (za która zapłaciłem) służy wyrzucania w nią korespondencji zaadresowanej. Jeżeli ktoś chce wrzucać reklamy, to niech najpierw je zaadresuje.
W przeciwnym razie jest to zaśmiecanie mojej skrzynki.
Kiedyś się wkurzę, zbiorę makulaturę z mojego domu i na podobnej zasadzie wyrzucę ją do jednego ze sklepów który zaśmieca moją skrzynkę.

Jacek
10 miesięcy temu

Miło gdyby się pojawił wzór takiego pisma reklamacyjnego.

Tomek
4 miesięcy temu

Wiem, że artykuł ma prawie rok ale pomny sytuacji Pana Marka gdy tylko zauważyłem reklamę pakietu pomocnego w apce Millenium banku złożyłem reklamacje. Zarządzałem też 500 zadośćuczynienia.
Reklamacja została uznana ale pieniędzy nie dostałem bo nie wykazałem straty jaka poniosłem.
Nie wiem co zrobiłem źle ale tak to się skończyło.
Ale zastanawiam się nad jednym. Jak ja dzwonię do banku, no z reklamacja i już po jej złożeniu konsultant pyta mnie czy może mi przedstawić ofertę to łamie mój brak zgody na oferty marketingowe czy nie?
Może ktoś tu jeszcze odpowie…

Admin
4 miesięcy temu
Reply to  Tomek

A proszę zerknąć – w aplikacji mobilnej (a już na pewno w bankowości elektronicznej) musi być lista zgód, które Pan im dał. Niewykluczone, że lecą w kulki. Mnie pani z Citi za każdym razem pyta czy może złożyć ofertę. Widać stałej zgody nie ma, ale jak się zgodzę jednorazowo…

Marcin
2 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Ja miałem z kolei taką sytuację z Citi. Kilka dni temu poprosiłem o zamknięcie karty kredytowej. Wczoraj zadzwoniła do mnie konsultantka z pytaniem dlaczego chcę zamknąć kartę. Odpowiedziałem że głównie przez to że mają bardzo agresywny marketing. Zdarzały się dni ze dostawałem od nich po 2-3 SMSy + email i telefon. Zaproponowała wycofanie zgód i bonus za odstąpienie od zamknięcia karty. Zgodziłem się. Poinformowała że ofert od Citi już nie dostanę, ale do 30 dni mogą pojawiać się oferty od zewnętrznych partnerów. W dniu dzisiejszym dostaję telefon od Citi z ofertą marketingową, Mówię że wczoraj wycofałem zgodę. Konsultant potwierdził ze… Czytaj więcej »

Admin
2 miesięcy temu
Reply to  Marcin

Wydaje mi się, że powinny być wycofane natychmiast.
Do mnie jak dzwoni Citi (faktycznie, marketing mają meganieprzyjazny), to najpierw pytają czy mogą przedstawić ofertę marketingową, więc chyba mojej zgody odnotowanej nie mają, ale to ich nie zniechęca 😉

Gary Glitter
10 godzin temu

Niezły pieniacz z tego Samczyka.

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss top-search top-menu