14 maja 2024

Pokolenie Alfa ustala trendy: jak zmienią się płatności cyfrowe? Jaka będzie przyszłość handlu tradycyjnego i e-commerce?

Pokolenie Alfa ustala trendy: jak zmienią się płatności cyfrowe? Jaka będzie przyszłość handlu tradycyjnego i e-commerce?

W czasach nieustannych zmian i innowacji świat finansów nie zostaje w tyle. W centrum tych przemian stoi także pokolenie Alfa, dla którego cyfrowy świat jest niemal naturalnym środowiskiem, a technologie stały się nieodłączną częścią codzienności. Jakie jest podejście tej generacji do pieniędzy, technologii i kariery? Jakie są oczekiwania i przewidywania odnośnie do przyszłych trendów?

Opierając się na badaniu przeprowadzonym na zlecenie firmy Visa (przez Opinium na próbie 500 dzieci w wieku 8-14 lat w dniach 15-20 sierpnia 2023 r.), spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie zmiany w płatnościach mogą nastąpić w najbliższych latach. Przyjrzymy się wpływowi, jaki pokolenie Alfa może mieć na kształtowanie przyszłych rozwiązań płatniczych. Spróbujemy też odpowiedzieć na pytanie, jak zmiany technologiczne kształtują trendy w nowoczesnym świecie. Jak dzisiejsze przedsiębiorstwa mogą dostosować się do rosnących oczekiwań cyfrowego społeczeństwa?

Zobacz również:

Za pokolenie Alfa uznaje się osoby urodzone po 2010 roku. Są to dzieci wychowane w erze smartfonów i mediów społecznościowych, które oczekują świata, w którym technologia obligatoryjnie ułatwia życie na każdym kroku. Dla wielu młodych żyć „prościej i wygodniej” może być stanem naturalnym, a dla pozostałych – bodźcem do budowania prężnie rozwijającej się gospodarki.

Jak pokazuje badanie firmy Visa, pokolenie Alfa oczekuje świata funkcjonującego bez zakłóceń – jeszcze płynniej niż obecnie, w którym technologia będzie im pomagać w życiu. Dla wielu osób z tego pokolenia wyraźna granica między światem wirtualnym i rzeczywistym nie istnieje. W ich odczuciu oba światy mocno się ze sobą przeplatają. W takim środowisku wiele cyfrowych interakcji może stać się potencjalną okazją do zakupów, a co za tym idzie – generowania sprzedaży.

Pokolenie Alfa i jego całkowicie odmienne podejście do pracy

Pierwsi przedstawiciele pokolenia Alfa wkroczą na rynek pracy za cztery lata. Już pokolenie Z wywarło znaczący wpływ na sposób funkcjonowania firm, a to kolejne, które wkrótce nadejdzie, może doprowadzić do jeszcze większych zmian. Wyniki badania firmy Visa pokazują, że młodzi ludzie wyobrażają sobie pracę w sposób całkowicie odmienny od dzisiejszego.

Aż 81% badanych dzieci w Polsce deklaruje chęć posiadania własnej firmy lub pracy na własny rachunek, podczas gdy zaledwie 11% widzi siebie w roli tradycyjnie zatrudnionego przez pracodawcę pracownika [1]. To diametralna różnica w porównaniu do obecnej sytuacji na rynku pracy, gdzie zdecydowana większość osób pozostaje zatrudniona na etacie albo w mniejszej lub większej firmie, ale jako pracownicy.

Czy to dobra zmiana? Zależy, jak na to spojrzeć. Z jednej strony świadczy o wysokich ambicjach dzisiejszej młodzieży. Z drugiej – tak duży odsetek młodzieży chcącej zakładać własne firmy może świadczyć o braku świadomości, jak wiele wysiłku i pracy kosztuje stworzenie własnej marki (osobistej lub firmowej) i utrzymanie się na rynku pośród ogromnej konkurencji.

Co ciekawe, pokolenie Alfa już dziś stara się zarabiać pieniądze na własną rękę, pomimo młodego wieku. Młodzież aktywnie wykorzystuje technologie i udogodnienia dzisiejszego świata do zarabiania pieniędzy. We wspomnianym badaniu 65% dzieci w wieku 8-14 lat przyznało, że w ubiegłym roku zarobiło pieniądze, a 76% z nich użyło do tego celu technologii. Najczęściej wykorzystywane narzędzia to media społecznościowe (47%) i internetowe platformy sprzedażowe (46%).

Przyczyną takiego obrotu spraw jest dostęp do internetu. Wśród źródeł inspiracji dla pokolenia Alfa dominują media społecznościowe (40%) i twórcy treści – ‘TikTokerzy’ i ‘YouTuberzy’ (54%). To oni kształtują trendy i pokazują młodym ludziom nowe możliwości zarabiania pieniędzy. Wiedzę o zarabianiu pieniędzy dzieci dwa razy częściej czerpią z treści publikowanych w kanałach cyfrowych (38%) niż z tradycyjnych źródeł takich jak, książki (19%). Tradycyjne źródła informacji schodzą więc na dalszy plan, a wraz z nimi – tradycyjne metody zarabiania pieniędzy.

E-commerce i płatności online: personalizacja i płynność kluczem do sukcesu

Wyniki badania firmy Visa pokazują też szansę dla rynku odsprzedaży przedmiotów w sieci. Ponad połowa starszych dzieci z pokolenia Alfa (12-14 lat) zarabia pieniądze, korzystając z internetowych platform sprzedażowych (52%). Moim zdaniem ciekawym pomysłem jest więc zarabianie poprzez prowizje, które muszą płacić sprzedawcy dobrze wypozycjonowanym w wyszukiwarkach platformom za możliwość sprzedaży przedmiotów za ich pośrednictwem.

Korzystają na tym zarówno sprzedawcy, którzy za niewielką opłatą otrzymują dostęp do gigantycznych zasięgów i sporej bazy użytkowników, jak i platformy, które zwiększają przychody.

Przyszłość standardowego modelu e-commerce zależy z kolei od dostosowania się do oczekiwań konsumentów w zakresie płatności online. Sprzedawcy powinni zapewnić płynne i intuicyjne doświadczenia płatnicze umożliwiające finalizację zakupów za pomocą jednego kliknięcia. Personalizacja zakupów i płatności poprzez wykorzystanie danych i nawiązywanie partnerstw staje się sposobem na dostosowanie oferty do indywidualnych potrzeb klienta.

A te w czasach cyfrowych mają gigantyczne znaczenie. Przeciętny użytkownik internetu może przeszukać setki ofert w ciągu zaledwie kilku minut i jak można się domyślać – zazwyczaj wybierze tę, która najbardziej dostosowana jest do jego potrzeb. Częściej i chętniej finalizujemy transakcje, gdy jest to proste i przyjemne. Liczy się więc szybkość i łatwość przeprowadzenia płatności albo innego sfinalizowania transakcji (np. z użyciem odroczonej płatności – BNPL). Katarzyna Pawłowicz, dyrektorka Go-To-Market na Polskę w dziale ds. rozwoju produktów, Visa, komentuje to tak:

„Konsumenci już teraz coraz częściej oczekują, że płatność za ich codzienne zakupy w sieci będzie przebiegała tak gładko, jak w świecie rzeczywistym, bez względu na to, u jakiego sprzedawcy czy za pomocą jakiego urządzenia kupują. Członkowie pokolenia Alfa mają całkiem jasne oczekiwania – technologia ma przede wszystkim zapewnić im ,,pełną wygodę”, czyli ułatwiać ich życie, oszczędzać czas, pozwalając skupiać się na rzeczach, które są dla nich ważne”

Tokenizacja i bezpieczeństwo: pokolenie Alfa tego potrzebuje

Dzieci z pokolenia Alfa mają wizję przyszłości, w której technologia ułatwia życie na każdym kroku. Zapytane o innowacje, które byłyby dla nich pomocne, wymieniały m.in. roboty i maszyny np. wykrywające oszustwa lub wykonujące prace, których nie lubią, inteligentny hełm, który pomaga w koncentracji, czy pierścień, który zachowywałby się jak telefon. Wśród ich pomysłów pojawiła się też samozapełniająca się lodówka, o której można powiedzieć, że już prawie jest w zasięgu ręki.

Obecny rozwój technologiczny pozwala na wprowadzenie systemów sztucznej inteligencji i sensorów, które automatycznie wykrywałyby, jakich produktów spożywczych nam brakuje. W drugim kroku system zintegrowany z naszym kontem w banku mógłby automatycznie składać zamówienia i kontrolować wydatki.

Pierścień zachowujący się jak telefon też nie jest z kosmosu. Już dziś mamy dostęp do biometrycznej biżuterii, która zbada nasze podstawowe parametry życiowe, otworzy inteligentny zamek (np. do drzwi), a nawet sfinalizuje transakcję na terminalu przy pomocy wbudowanego chipu NFC (technologia, która umożliwia m.in. płatności telefonem).

Wraz z rozwojem technologii i rosnącą popularnością płatności cyfrowych bezpieczeństwo danych osobowych staje się coraz ważniejsze. Szczególnie dla pokolenia Alfa, które od urodzenia jest zanurzone w technologiach cyfrowych. Ich życie toczy się online, a zakupy, gry i rozrywka często odbywają się w wirtualnym świecie. To właśnie ta generacja będzie musiała zmierzyć się z bardziej zaawansowanymi cyberatakami i oszustwami online.

Jednym rozwiązań, które zwiększa bezpieczeństwo transakcji, jest tokenizacja. Polega na zastąpieniu danych wrażliwych karty płatniczej unikalnym kodem (tokenem), dzięki któremu dane karty są niemożliwe do odczytania i wykorzystania przez oszustów. Każdy token jest unikalny i tworzy się automatycznie, na przykład wtedy, gdy użytkownik podaje dane karty w serwisie streamingowym, sklepie internetowym lub w cyfrowym portfelu w smartfonie. Dzięki tokenizacji liczba oszustw w pierwszym kwartale 2023 roku w przypadku płatności bez fizycznej obecności karty spadła aż o 30% [2].

Tokenizacja wkrótce może też pomóc zatrzeć granicę między transakcjami online i tymi w sklepach stacjonarnych, dając przestrzeń do budowania zupełnie nowych rozwiązań oraz metod płacenia. Dzięki zastosowaniu tej i innych technologii, na przykład biometrii, płacenie może być zautomatyzowane do tego stopnia, że stanie się prawie niezauważalne.

Warto wspomnieć, że tokenizacja stoi za jednym z najnowszych rozwiązań płatniczych stworzonych w Europie Środkowo-Wschodniej – Visa Mobile. Płacąc w ten sposób, podajemy tylko numer telefonu, a następnie potwierdzamy transakcję w aplikacji mobilnej banku, który wspiera to rozwiązanie, lub w aplikacji Visa Mobile. Głównym założeniem tej metody jest umożliwienie płacenia w internecie kartą szybko i bezpiecznie.

Zmiany w świecie płatności, które niesie ze sobą pokolenie Alfa, wymuszą przyspieszenie integracji technologii z życiem codziennym. Wygoda, bezpieczeństwo i personalizacja stają się kluczowymi elementami, które zadecydują o tym, jak mają działać systemy płatności i świat e-commerce.

Rozwój tokenizacji, inteligentnych urządzeń i platform społecznościowych jako kanałów sprzedaży to tylko niektóre z trendów, które zarysowują przyszłość płatności. Przygotowanie się na te zmiany jest nie tylko wyzwaniem, ale i ogromną szansą dla przedsiębiorstw, które chcą być na czele innowacji w cyfrowym świecie gospodarki. Zmiana przyjdzie szybciej, niż nam się wydaje, a oczekiwaniom nowego pokolenia sprostają tylko ci, którzy szybko przystosują się do nadchodzących wyzwań.

Czytaj też: Płacenie w internecie ma być szybkie, intuicyjne i bezpieczne. Niełatwo to pogodzić. Czy nowy sposób płacenia w sieci – Visa Mobile – zrobi różnicę?

W artykule wykorzystaliśmy dane z badanie wykonanego na zlecenie Visa przez Opinium na próbie 500 dzieci w wieku 8-14 lat. Badanie zostało zrealizowane w Polsce w dniach 15-20 sierpnia 2023 r. Dane zostały zebrane na podstawie badania internetowego

—————————

Artykuł powstał w ramach cyklu „O wygodnym płaceniu – niezbędnik nowoczesnego konsumenta. Partnerem merytorycznym i finansowym tego cyklu jest organizacja płatnicza

Zdjęcie: Bard AI

Subscribe
Powiadom o
11 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Jakub
15 dni temu

[GOTOWE-K-POAP]” 🙂

AdamIO
11 dni temu

Biorąc pod uwage fakt, ze w wielu badaniach wykazano ze milenialsi sa biedniejsi i “maja gorzej” niz ich rodzie ora dodajac do tego ponizszy cytat:

Jak pokazuje badanie firmy Visa, pokolenie Alfa oczekuje świata funkcjonującego bez zakłóceń – jeszcze płynniej niż obecnie, w którym technologia będzie im pomagać w życiu.”

Wnioskuje raczej, ze alfa bedzie miec jeszcze gorzej.
Proponuje ogladniecie komedii Idiokracja bo zmierzamy w tym kierunku.

Helmutt
11 dni temu
Reply to  AdamIO

Masz rację Adamie!

Xxx
11 dni temu

Ja nigdy nie zapłacę telefonem a mam 20 lat

Admin
11 dni temu
Reply to  Xxx

Ojej, dlaczego nie?

Xxx
10 dni temu
Reply to  Maciej Samcik

Bo płacę zegarkiem

Admin
10 dni temu
Reply to  Xxx

To zmienia postać rzeczy 😉

stef
11 dni temu

Jak do VISIE wyszło, że alfa będzie biedniejsze? W polskich warunkach 90% z nich odziedziczy mieszkanie/dom. Czyli już w Polowie życia będą mieli majątek, na który ich dziadkowie pracowali całe życie.

Admin
11 dni temu
Reply to  stef

Zanim odziedziczą – będą biedniejsi 😉

Ziomek
10 dni temu

Jak zmieniają się płatności przez „gówniarzy”?
A tak, że wchodząc do komunikacji miejskiej zatrzymują się centralnie w drzwiach żeby zeskanować kod zamiast zrobić dwa kroki do przodu i umożliwić swobodne, płynne wejście do środka transportu.

Rośnie również zaufanie do bezpieczeństwa wszelkiej maści aplikacji, handlują swoimi danymi, hasłami, ciasteczkami na potęgę – pełna beztroska.

Admin
10 dni temu
Reply to  Ziomek

Ciekawe spojrzenie 😉

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu