Dlaczego warto akceptować płatności bezgotówkowe? Terminal płatniczy coraz częściej jest niezbędnym wyposażeniem przedsiębiorcy. Poprawia bezpieczeństwo, ułatwia zarządzanie i zwiększa efektywność niezależnie od wielkości i rodzaju firmy. Ilu Polaków płaci bez użycia gotówki? Jakie możliwości dają nowoczesne terminale? Sprawdzam!
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
Rozwój płatności bezgotówkowych w Polsce na tle innych krajów przebiega całkiem szybko (m.in. dlatego, że niemal pominęliśmy etap czeków), ale nie wszyscy przedsiębiorcy ochoczo wdrażali innowacje. Dosyć długo przed udostępnieniem płatności kartą broniła się chociażby sieć sklepów Biedronka. W zamian w okolicy zawsze miały znajdować się bankomaty. Dlaczego płatności kartą nie wszędzie były lubiane?
Oczywiście chodziło o koszty. W Polsce długo obowiązywały jedne z wyższych opłat interchange (prowizja, którą płaci punkt handlowo-usługowy, kiedy przyjmuje płatność bezgotówkową). To już nieaktualne – opłata została drastycznie obniżona (obecnie wynosi 0,2% wartości transakcji zrealizowanej kartą debetową i 0,3% kredytową). Biedronka i inni przedsiębiorcy mogli więc zainwestować w infrastrukturę sieci akceptacji kart płatniczych. Jakie są korzyści z takich rozliczeń? Oto pięć najważniejszych.
„Można tu płacić kartą?” – terminal płatniczy bywa kluczowy
Zacznijmy od najważniejszej zalety zaopatrzenia się w terminal płatniczy. Klienci są różni – jedni wolą zapłacić gotówką, inni kartą płatniczą, jeszcze inni BLIKiem albo za pomocą telefonu czy zegarka. Czasem trafi się też klient zagraniczny, który nawet nie będzie miał naszej waluty w portfelu. Inwestycja w terminal płatniczy pozwoli obsłużyć ich wszystkich. Nie stracimy już klienta z tak błahego powodu jak brak gotówki.
Terminal płatniczy jest łącznikiem z całkiem pokaźną grupą ludzi. W Polsce jest ponad 45 mln kart płatniczych (dane NBP za III kwartał 2023 r. – tutaj cały raport). Najpopularniejszym rodzajem kart płatniczych są karty debetowe (debit) – jest ich w Polsce ponad 38 mln. Kart kredytowych (credit) posiadamy niemal 5 mln, przedpłaconych (prepaid) jakieś 1,62 mln, a obciążeniowych (charge) prawie 180 tys. Mniej więcej 75% z nich to karty aktywne.
Niektórzy klienci mają kilka kart płatniczych, ale są też tacy, którzy nie posiadają ani jednej. Wszyscy lubią jednak wybór i nie przepadają za byciem przymuszanym. Jeżeli przedsiębiorca będzie wymagał gotówki od klientów, to niektórzy mogą uznać, że – zamiast poszukać bankomatu – wolą poszukać innego sklepu. Podobna sytuacja jest z kasami samoobsługowymi – to fajny dodatek, ale gdy w placówce otwarte są tylko kasy samoobsługowe, to bywa to frustrujące.
„Obecnie dla konsumentów ważny jest nie tylko sam produkt, lecz także udogodnienia związane z jego zakupem takie jak funkcjonalność, szybkość transakcji, możliwość załatwienia kilku spraw w jednym punkcie”
– mówi mi Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska S.A. Dlatego szeroka gama metod płatności jest bardzo ważnym elementem nowoczesnego biznesu.
Polacy lubią płacić kartami płatniczymi
A prawda jest taka, że coraz więcej osób przekonuje się do płatności bezgotówkowych. Gdy ponad 10 lat temu testowałem pierwsze płatności telefonem, to często wywoływałem zdziwienie wśród sprzedawców i innych klientów. Sytuacja się odwróciła. Powoli coraz większe zdziwienie wzbudzają osoby, które płacą… gotówką.
Nie da się ukryć, że dominacja transakcji bezgotówkowych postępuje. Rocznie wykonujemy ponad 9 mld transakcji kartami płatniczymi o łącznej wartości przekraczającej 1 bilion złotych! Jak wynika z najnowszego badania „Preferencje płatnicze Polaków 2024”, przygotowanego przez PolCard from Fiserv (tutaj cały raport dla chętnych), trzech na czterech Polaków regularnie decyduje się na płatności bezgotówkowe. To o 5 p.p. więcej niż dwa lata wcześniej.
38,3% badanych płaci bezgotówkowo zawsze lub prawie zawszy, gdy ma taką możliwość; 22,7% robi to bardzo często (kilka razy w tygodniu); a 13,7% często (raz w tygodniu). Natomiast zaledwie 9,8% ankietowanych przyznało, że nigdy nie płaci bezgotówkowo.
Bardzo często przedsiębiorcy zwlekają z zakupem terminalu płatniczego, aż odpowiednia liczba klientów będzie o niego pytać. Mogę to zrozumieć, ale jednak zmiany będą coraz szybsze, bo naturalna zmiana demograficzna tylko przyspieszy ten trend. Już teraz to młodsze osoby chętniej decydują się na płatności bezgotówkowe. Ponadto jest on wspierany przez regulacje UE i krajowe w kontekście zwalczania przestępczości i prania brudnych pieniędzy.
W grupie osób w wieku 18-29 lat aż 87% regularnie płaci bezgotówkowo (z czego 47% zawsze). W kolejnych przedziałach wiekowych ten udział też jest wysoki. 86% badanych w wieku 30-39 regularnie płaci bezgotówkowo. Podobnie 87% osób w wieku 40-49 lat i 81% w wieku 50-59 lat.
Starsze osoby, co zrozumiałe, są bardziej sceptyczne. 61% badanych w grupie 60-69 lat i zaledwie 44% wśród osób powyżej 70 lat regularnie płaci bezgotówkowo. Przedsiębiorcy muszą więc brać pod uwagę twarde dane. Rozumiem, że zmiany technologiczne w firmie zawsze wzbudzają obawy, ale wydaje się, że akurat terminal płatniczy niedługo będzie koniecznością wszędzie.
Czytaj też: Czy planowane zmiany w podatku Belki ostatecznie zabiją popyt na 10-letnie obligacje skarbowe? Liczę!
Terminal płatniczy zwiększa bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo to kolejna zaleta akceptowania płatności bezgotówkowych. Nie ukrywajmy – transakcje gotówkowe wiążą się z wieloma ryzykami. Musimy uwzględniać potencjalne kradzieże i oszustwa (np. fałszywe banknoty). Pracownik sklepu może też zwyczajnie pomylić się w liczeniu pieniędzy i wydać za dużo reszty.
Niebezpieczne mogą być też „zwykłe” zdarzenia losowe. W przypadku pożaru czy zalania sklepu gotówka ma dużo mniejsze szanse na przetrwanie niż wirtualne środki pieniężne. Jasne, możemy (a nawet powinniśmy) się ubezpieczyć, ale płatności bezgotówkowe stanowią dodatkową ochronę.
Wreszcie, terminal płatniczy pomoże zniwelować (lub znacznie ograniczyć) problem z przechowywaniem i przewozem większej ilości gotówki. A to jednocześnie przełoży się na obniżenie kosztów operacyjnych, bo przechowywanie (ochrona), konwojowanie czy deponowanie gotówki swoje kosztują.
W przypadku transakcji bezgotówkowej kwota transakcji bardzo szybko „zamelduje się” na naszym koncie bankowym i będziemy mogli wykorzystać ją w innych celach. Pozwoli nam to m.in. lepiej kontrolować budżet i zarządzać finansami firmy.
Nie lubimy stać w kolejkach
Terminal płatniczy pozwala przedsiębiorcy zapewnić szybszą i sprawniejszą obsługę swoich klientów. Płatności bezgotówkowe są znacznie szybsze niż te z wykorzystaniem gotówki. Zamiast szukania banknotów, odliczania kwoty i wydawania reszty mamy zwykłe przyłożenie karty (zegarka, telefonu itd.) do urządzenia.
W rezultacie przedsiębiorca może obsłużyć większą liczbę klientów, co zwiększy jego przychody. Ponadto nowoczesne terminale można zintegrować z systemem kasowym. To jeszcze bardziej przyspieszy całą transakcję (unikamy wtedy ręcznego wpisywania kwoty) i ograniczy pomyłki.
„Integracja daje przedsiębiorcy wiele korzyści. Przede wszystkim kasjer czy kasjerka nie musi wpisywać kwoty na terminalu i jej akceptować. Pojawia się ona automatycznie. To powoduje przyspieszenie procesu przyjęcia płatności i nie generuje kolejek. Szybsza obsługa wiąże się ze zwiększeniem obrotów”
– komentuje Krzysztof Polończyk. Większe przedsiębiorstwa mogą sobie nawet pozwolić na głębszą integrację i np. na automatyczne zarządzanie zapasami (na podstawie zrealizowanych transakcji).
Osobną kwestią są kasy samoobsługowe, które pozwalają klientom na samodzielne zrealizowanie płatności. Dzięki temu przedsiębiorca może wydłużyć godziny pracy (kasy automatyczne mogą operować przez całą dobę) i skrócić kolejki bez konieczności szukania chętnych do pracy w nocy i zoptymalizować koszty z tym związane.
Terminal płatniczy = dodatkowe możliwości
Moment płatności to newralgiczny punkt każdej transakcji. Z dwóch powodów. Po pierwsze, jeśli coś pójdzie nie tak, to jest to moment, w którym znaczna część klientów zmienia zdanie i rezygnuje z zakupów. Przedsiębiorcy muszą więc zadbać o to, aby płatność przebiegła bezproblemowo.
Po drugie podczas płatności można zaoferować klientom dodatkowe usługi. Terminal płatniczy już dawno przestał być wyłącznie urządzeniem do przyjmowania płatności. Najnowsze urządzenia posiadają wiele dodatkowych funkcji, z których klienci chętnie skorzystają.
Podczas zakupów możemy chociażby wykorzystać kartę podarunkową, zostawić napiwek dla pracownika, wpłacić lub wypłacić gotówkę z konta, przyjąć zapłatę w różnych walutach (DCC), doładować telefon czy kupić bilety komunikacyjne. Przedsiębiorcy mają też możliwość wyświetlania na terminalu reklam
„Podczas gdy liczba bankomatów obecnie maleje, wprowadzenie usługi cashback, która jest najbardziej popularna wśród Polaków, może skutkować częstszymi wizytami”
– dodaje Krzysztof Polończyk. Terminal płatniczy pozwala klientom załatwić wiele spraw podczas jednej wizyty w sklepie. W rezultacie taki klient będzie bardziej zadowolony, wzrośnie jego lojalność i będzie wracał na kolejne zakupy, a właściciel firmy zarobi na prowizjach od dodatkowych usług.
——————
Partnerem cyklu edukacyjnego „Firma bezgotówkowa”
jest Fiserv Polska, właściciel marki PolCard from Fiserv.
Jeśli chcielibyście wdrożyć płatności bezgotówkowe i posiadać terminal w swojej firmie zachęcamy do skorzystania z oferty naszego Partnera. Masz dodatkowe pytania? Więcej informacji na temat wdrażania płatności bezgotówkowych w firmie (np. w sklepie stacjonarnym lub e-commerce) znajdziesz na stronie PolCard from Fiserv. Sprawdź TUTAJ
Fiserv Polska, właściciel marki PolCard from Fiserv, od trzech dekad współtworzy rynek nowoczesnych płatności bezgotówkowych, przyczynia się do rozwoju, promocji oraz popularyzacji obrotu bezgotówkowego. Jest krajowym pionierem płatności elektronicznych – ponad 30 lat temu pod marką PolCard zainstalowała pierwszy w Polsce terminal. Firma wspiera polskich przedsiębiorców, administrację publiczną, operatorów transportowych i organizacje charytatywne w bezpiecznej, szybkiej i wygodnej obsłudze płatności bezgotówkowych.
Zdjęcie główne: Freepik