W czasach nieustannych zmian i innowacji świat finansów nie zostaje w tyle. W centrum tych przemian stoi także pokolenie Alfa, dla którego cyfrowy świat jest niemal naturalnym środowiskiem, a technologie stały się nieodłączną częścią codzienności. Jakie jest podejście tej generacji do pieniędzy, technologii i kariery? Jakie są oczekiwania i przewidywania odnośnie do przyszłych trendów?
Opierając się na badaniu przeprowadzonym na zlecenie firmy Visa (przez Opinium na próbie 500 dzieci w wieku 8-14 lat w dniach 15-20 sierpnia 2023 r.), spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie zmiany w płatnościach mogą nastąpić w najbliższych latach. Przyjrzymy się wpływowi, jaki pokolenie Alfa może mieć na kształtowanie przyszłych rozwiązań płatniczych. Spróbujemy też odpowiedzieć na pytanie, jak zmiany technologiczne kształtują trendy w nowoczesnym świecie. Jak dzisiejsze przedsiębiorstwa mogą dostosować się do rosnących oczekiwań cyfrowego społeczeństwa?
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
Za pokolenie Alfa uznaje się osoby urodzone po 2010 roku. Są to dzieci wychowane w erze smartfonów i mediów społecznościowych, które oczekują świata, w którym technologia obligatoryjnie ułatwia życie na każdym kroku. Dla wielu młodych żyć „prościej i wygodniej” może być stanem naturalnym, a dla pozostałych – bodźcem do budowania prężnie rozwijającej się gospodarki.
Jak pokazuje badanie firmy Visa, pokolenie Alfa oczekuje świata funkcjonującego bez zakłóceń – jeszcze płynniej niż obecnie, w którym technologia będzie im pomagać w życiu. Dla wielu osób z tego pokolenia wyraźna granica między światem wirtualnym i rzeczywistym nie istnieje. W ich odczuciu oba światy mocno się ze sobą przeplatają. W takim środowisku wiele cyfrowych interakcji może stać się potencjalną okazją do zakupów, a co za tym idzie – generowania sprzedaży.
Pokolenie Alfa i jego całkowicie odmienne podejście do pracy
Pierwsi przedstawiciele pokolenia Alfa wkroczą na rynek pracy za cztery lata. Już pokolenie Z wywarło znaczący wpływ na sposób funkcjonowania firm, a to kolejne, które wkrótce nadejdzie, może doprowadzić do jeszcze większych zmian. Wyniki badania firmy Visa pokazują, że młodzi ludzie wyobrażają sobie pracę w sposób całkowicie odmienny od dzisiejszego.
Aż 81% badanych dzieci w Polsce deklaruje chęć posiadania własnej firmy lub pracy na własny rachunek, podczas gdy zaledwie 11% widzi siebie w roli tradycyjnie zatrudnionego przez pracodawcę pracownika [1]. To diametralna różnica w porównaniu do obecnej sytuacji na rynku pracy, gdzie zdecydowana większość osób pozostaje zatrudniona na etacie albo w mniejszej lub większej firmie, ale jako pracownicy.
Czy to dobra zmiana? Zależy, jak na to spojrzeć. Z jednej strony świadczy o wysokich ambicjach dzisiejszej młodzieży. Z drugiej – tak duży odsetek młodzieży chcącej zakładać własne firmy może świadczyć o braku świadomości, jak wiele wysiłku i pracy kosztuje stworzenie własnej marki (osobistej lub firmowej) i utrzymanie się na rynku pośród ogromnej konkurencji.
Co ciekawe, pokolenie Alfa już dziś stara się zarabiać pieniądze na własną rękę, pomimo młodego wieku. Młodzież aktywnie wykorzystuje technologie i udogodnienia dzisiejszego świata do zarabiania pieniędzy. We wspomnianym badaniu 65% dzieci w wieku 8-14 lat przyznało, że w ubiegłym roku zarobiło pieniądze, a 76% z nich użyło do tego celu technologii. Najczęściej wykorzystywane narzędzia to media społecznościowe (47%) i internetowe platformy sprzedażowe (46%).
Przyczyną takiego obrotu spraw jest dostęp do internetu. Wśród źródeł inspiracji dla pokolenia Alfa dominują media społecznościowe (40%) i twórcy treści – ‘TikTokerzy’ i ‘YouTuberzy’ (54%). To oni kształtują trendy i pokazują młodym ludziom nowe możliwości zarabiania pieniędzy. Wiedzę o zarabianiu pieniędzy dzieci dwa razy częściej czerpią z treści publikowanych w kanałach cyfrowych (38%) niż z tradycyjnych źródeł takich jak, książki (19%). Tradycyjne źródła informacji schodzą więc na dalszy plan, a wraz z nimi – tradycyjne metody zarabiania pieniędzy.
E-commerce i płatności online: personalizacja i płynność kluczem do sukcesu
Wyniki badania firmy Visa pokazują też szansę dla rynku odsprzedaży przedmiotów w sieci. Ponad połowa starszych dzieci z pokolenia Alfa (12-14 lat) zarabia pieniądze, korzystając z internetowych platform sprzedażowych (52%). Moim zdaniem ciekawym pomysłem jest więc zarabianie poprzez prowizje, które muszą płacić sprzedawcy dobrze wypozycjonowanym w wyszukiwarkach platformom za możliwość sprzedaży przedmiotów za ich pośrednictwem.
Korzystają na tym zarówno sprzedawcy, którzy za niewielką opłatą otrzymują dostęp do gigantycznych zasięgów i sporej bazy użytkowników, jak i platformy, które zwiększają przychody.
Przyszłość standardowego modelu e-commerce zależy z kolei od dostosowania się do oczekiwań konsumentów w zakresie płatności online. Sprzedawcy powinni zapewnić płynne i intuicyjne doświadczenia płatnicze umożliwiające finalizację zakupów za pomocą jednego kliknięcia. Personalizacja zakupów i płatności poprzez wykorzystanie danych i nawiązywanie partnerstw staje się sposobem na dostosowanie oferty do indywidualnych potrzeb klienta.
A te w czasach cyfrowych mają gigantyczne znaczenie. Przeciętny użytkownik internetu może przeszukać setki ofert w ciągu zaledwie kilku minut i jak można się domyślać – zazwyczaj wybierze tę, która najbardziej dostosowana jest do jego potrzeb. Częściej i chętniej finalizujemy transakcje, gdy jest to proste i przyjemne. Liczy się więc szybkość i łatwość przeprowadzenia płatności albo innego sfinalizowania transakcji (np. z użyciem odroczonej płatności – BNPL). Katarzyna Pawłowicz, dyrektorka Go-To-Market na Polskę w dziale ds. rozwoju produktów, Visa, komentuje to tak:
„Konsumenci już teraz coraz częściej oczekują, że płatność za ich codzienne zakupy w sieci będzie przebiegała tak gładko, jak w świecie rzeczywistym, bez względu na to, u jakiego sprzedawcy czy za pomocą jakiego urządzenia kupują. Członkowie pokolenia Alfa mają całkiem jasne oczekiwania – technologia ma przede wszystkim zapewnić im ,,pełną wygodę”, czyli ułatwiać ich życie, oszczędzać czas, pozwalając skupiać się na rzeczach, które są dla nich ważne”
Tokenizacja i bezpieczeństwo: pokolenie Alfa tego potrzebuje
Dzieci z pokolenia Alfa mają wizję przyszłości, w której technologia ułatwia życie na każdym kroku. Zapytane o innowacje, które byłyby dla nich pomocne, wymieniały m.in. roboty i maszyny np. wykrywające oszustwa lub wykonujące prace, których nie lubią, inteligentny hełm, który pomaga w koncentracji, czy pierścień, który zachowywałby się jak telefon. Wśród ich pomysłów pojawiła się też samozapełniająca się lodówka, o której można powiedzieć, że już prawie jest w zasięgu ręki.
Obecny rozwój technologiczny pozwala na wprowadzenie systemów sztucznej inteligencji i sensorów, które automatycznie wykrywałyby, jakich produktów spożywczych nam brakuje. W drugim kroku system zintegrowany z naszym kontem w banku mógłby automatycznie składać zamówienia i kontrolować wydatki.
Pierścień zachowujący się jak telefon też nie jest z kosmosu. Już dziś mamy dostęp do biometrycznej biżuterii, która zbada nasze podstawowe parametry życiowe, otworzy inteligentny zamek (np. do drzwi), a nawet sfinalizuje transakcję na terminalu przy pomocy wbudowanego chipu NFC (technologia, która umożliwia m.in. płatności telefonem).
Wraz z rozwojem technologii i rosnącą popularnością płatności cyfrowych bezpieczeństwo danych osobowych staje się coraz ważniejsze. Szczególnie dla pokolenia Alfa, które od urodzenia jest zanurzone w technologiach cyfrowych. Ich życie toczy się online, a zakupy, gry i rozrywka często odbywają się w wirtualnym świecie. To właśnie ta generacja będzie musiała zmierzyć się z bardziej zaawansowanymi cyberatakami i oszustwami online.
Jednym rozwiązań, które zwiększa bezpieczeństwo transakcji, jest tokenizacja. Polega na zastąpieniu danych wrażliwych karty płatniczej unikalnym kodem (tokenem), dzięki któremu dane karty są niemożliwe do odczytania i wykorzystania przez oszustów. Każdy token jest unikalny i tworzy się automatycznie, na przykład wtedy, gdy użytkownik podaje dane karty w serwisie streamingowym, sklepie internetowym lub w cyfrowym portfelu w smartfonie. Dzięki tokenizacji liczba oszustw w pierwszym kwartale 2023 roku w przypadku płatności bez fizycznej obecności karty spadła aż o 30% [2].
Tokenizacja wkrótce może też pomóc zatrzeć granicę między transakcjami online i tymi w sklepach stacjonarnych, dając przestrzeń do budowania zupełnie nowych rozwiązań oraz metod płacenia. Dzięki zastosowaniu tej i innych technologii, na przykład biometrii, płacenie może być zautomatyzowane do tego stopnia, że stanie się prawie niezauważalne.
Warto wspomnieć, że tokenizacja stoi za jednym z najnowszych rozwiązań płatniczych stworzonych w Europie Środkowo-Wschodniej – Visa Mobile. Płacąc w ten sposób, podajemy tylko numer telefonu, a następnie potwierdzamy transakcję w aplikacji mobilnej banku, który wspiera to rozwiązanie, lub w aplikacji Visa Mobile. Głównym założeniem tej metody jest umożliwienie płacenia w internecie kartą szybko i bezpiecznie.
Zmiany w świecie płatności, które niesie ze sobą pokolenie Alfa, wymuszą przyspieszenie integracji technologii z życiem codziennym. Wygoda, bezpieczeństwo i personalizacja stają się kluczowymi elementami, które zadecydują o tym, jak mają działać systemy płatności i świat e-commerce.
Rozwój tokenizacji, inteligentnych urządzeń i platform społecznościowych jako kanałów sprzedaży to tylko niektóre z trendów, które zarysowują przyszłość płatności. Przygotowanie się na te zmiany jest nie tylko wyzwaniem, ale i ogromną szansą dla przedsiębiorstw, które chcą być na czele innowacji w cyfrowym świecie gospodarki. Zmiana przyjdzie szybciej, niż nam się wydaje, a oczekiwaniom nowego pokolenia sprostają tylko ci, którzy szybko przystosują się do nadchodzących wyzwań.
W artykule wykorzystaliśmy dane z badanie wykonanego na zlecenie Visa przez Opinium na próbie 500 dzieci w wieku 8-14 lat. Badanie zostało zrealizowane w Polsce w dniach 15-20 sierpnia 2023 r. Dane zostały zebrane na podstawie badania internetowego
—————————
Artykuł powstał w ramach cyklu „O wygodnym płaceniu – niezbędnik nowoczesnego konsumenta. Partnerem merytorycznym i finansowym tego cyklu jest organizacja płatnicza
Zdjęcie: Bard AI