W piątek 9 listopada blisko 360.000 osób i małych firm „pójdzie spać” jako klienci Deutsche Banku, by w poniedziałek „obudzić się” jako klienci Santander Banku (do niedawna BZ WBK). To bardzo ważny weekend – tzw. fuzja operacyjna – podczas którego integrowane będą systemy informatyczne banków. Banki uprzedzają, że będzie konieczność wyłączenia niektórych usług. I to nie tylko dla klientów Deutsche Banku, ale i Santandera. Co będzie działać, a co nie? W jaki sposób będzie można dostać się do swoich pieniędzy?
To już ostatni etap włączania części Deutsche Bank Polska do Santandera. Części, bo w Polsce nadal będzie działał Deutsche Bank obsługujący klientów korporacyjnych. W Deutsche Banku nadal też będą obsługiwane kredyty walutowe. Przenosiny dotyczą przede wszystkim klientów detalicznych.
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
Klienci, których dotyczy „przeprowadzka”, od poniedziałku 12 listopada będą korzystać z produktów i usług na dotychczasowych warunkach, ale w nowym banku. Nie zmienią się numery rachunków bankowych (z wyjątkiem rachunków kart kredytowych i kredytów walutowych), ani numery kart debetowych, terminy ich ważności oraz kody PIN. Santander Bank Polska zapewnia, że nie zmienią się też opłaty i prowizje czy oprocentowanie lokat, kart kredytowych i kredytów złotowych.
Cała oferta wydzielonej części Deutsche Banku automatycznie przejdzie w tryb „tylko do obsługi”, co oznacza, że nie będzie można już założyć np. nowego konta dbNET. Jeśli były klient Deutsche Banku będzie potrzebował jakiejś nowej usługi, dobierze ją już z oferty Santandera. Będzie można natomiast wciąż korzystać ze wszystkich produktów, które już wcześniej klienci posiadali (przed przeniesieniem do Santandera).
Zmieni się natomiast system bankowości elektronicznej i mobilnej. Serwis dbeasyNET Deutsche Banku dla klientów indywidualnych zastąpi system Santander Online, podobnie stanie się z serwisami dla firm. Szczegółowe informacje o zmianach znajdziecie na stronach internetowych Deutsche Banku i Santandera. O mniej oczywistych zmianach i konsekwencjach przeprowadzki pisaliśmy też w poprzednich tekstach.
Czytaj: BZ WBK przejmie detaliczną część Deutsche Banku w Polsce. Klienci zapłaczą czy… wręcz przeciwnie?
Klienci Santandera: będą przerwy w dostępie do banku
Przenosiny to skomplikowany proces informatyczny. Nie da się tego zrobić na w pełni działającym systemie. Dlatego klienci – i Deutsche Banku, i Santandera – muszą przygotować na pewne niedogodności, bo część usług na czas migracji baz danych o produktach i klientach zostanie wyłączona.
Klienci indywidualni Santander Banku od północy z piątku na sobotę (10 listopada) do niedzieli (11 listopada) do godz. 20.00 nie będą mogli korzystać z bankowości internetowej. Z pewnym wyjątkiem. W sobotę od godz. 7.30 do 23.50 będą mogli sprawdzić saldo oraz historię swoich produktów.
Ale od razu uspokajam – przez cały weekend dostęp do pieniędzy będzie możliwy za pośrednictwem kart – będzie można nimi płacić w sklepach oraz wypłacać gotówkę z bankomatów (i wpłacać ją we wpłatomatach). W systemie bankowości internetowej stan rachunku będzie jednak nieaktualny.
Duże firmy stracą dostęp do bankowości internetowej iBiznes24 i aplikacji mobilnej Biznes24 mobile już w piątek 9 listopada od godziny 20.00. Ponowne włączenie systemu przewidziane jest w niedzielę o godz. 20. Mniejsze firmy, korzystające z systemów Santander online, Mini Firma, Moja Firma Plus, będą odcięte od systemu bankowości internetowej i mobilnej przez całą sobotę i w niedzielę do godz. 20.00
Klienci Deutsche Banku: co Was czeka w ten weekend i tuż po nim?
W większą cierpliwość muszą uzbroić się przenoszeni klienci Deutsche Banku. Na początek dobra wiadomość – przez cały „przeprowadzkowy” weekend karty debetowe i kredytowe powinny działać bez zakłóceń. Można będzie więc nimi płacić w sklepach i wypłacać pieniądze z bankomatów.
W piątek 9 listopada oddziały Deutsche Banku będą otwarte tylko do godz. 15.00, a o godz. 18 zostanie wyłączony system dbeasyNET, dbpowerNET oraz dbhipoNET.
Przelewy zlecone w piątek po godz. 15 będą zarejestrowane w kolejnym dniu roboczym, czyli – z uwagi na wypadające w poniedziałek święto – dopiero we wtorek (będą zaksięgowane automatycznie już w systemie Santander Bank Polska).
W poniedziałek 12 listopada systemy bankowości internetowej dbeasyNET i dbpowerNET zostaną włączone, ale służyć będą tylko do migracji do systemu bankowości internetowej i mobilnej Santander Banku. Co ważne, klienci będą musieli sami aktywować usługę w nowym serwisie Santandera. Trzeba będzie najpierw zalogować się do „starego” dbeasyNET lub dbpowerNET, a następnie postępować zgodnie ze wskazówkami. Chyba że macie konta w Deutsche Banku i Santanderze i Wasze dane są takie same. Wówczas nie będzie trzeba aktywować systemu bankowości elektronicznej Santander Banku.
Złą wiadomość mamy natomiast dla osób korzystających z Teleserwisu. Problemy z dostępnością infolinii mogły pojawić się już w czwartek 8 listopada. Od 12 listopada dyspozycje wcześniej dostępne przez Teleserwiss będzie można składać tylko za pośrednictwem bankowości internetowej i mobilnej Santander Banku.
We wtorek nie znajdziecie już oddziałów z logo Deutsche Banku. Musicie przyzwyczaić się, że „Wasze” będą te z czerwonym logo Santander Bank Polska.