15 lutego 2025

Kiedy warto zmienić sprzedawcę energii? Komu to się może opłacić? I czy teraz – mimo zamrożenia cen – może być na to dobry moment? Licytacja rusza

Kiedy warto zmienić sprzedawcę energii? Komu to się może opłacić? I czy teraz – mimo zamrożenia cen – może być na to dobry moment? Licytacja rusza

Zmiana sprzedawcy energii: jak to zrobić i komu się może opłacić? Motywacje zmiany sprzedawcy energii mogą być najróżniejsze: jedni szukają oszczędności, inni wyższej jakości obsługi, jeszcze inni zmieniają, bo się przeprowadzili albo dotychczasowy czymś ich zdenerwował. Wielu nie zmienia, choćby chciało, bo nie wie, że to łatwe. Podpowiadamy jak w prosty sposób zmienić sprzedawcę prądu. Komu nie powinno być wszystko jedno od kogo „tankuje” prąd?

Prąd jest jak internet, czy telewizja kablowa – możesz zdecydować od kogo go kupisz – Urząd Regulacji Energetyki od kilkunastu lat wbija konsumentom do głowy, że mogą zmienić sprzedawcę prądu. Chętnych jest mniej, niż tych, którzy zmieniają firmę telekomunikacyjną, ale więcej, niż tych, którzy przenoszą się z kontem do innego banku.

Zobacz również:

O tym, czy dotychczasowy sprzedawca prądu nam odpowiada – pod względem oferowanych warunków i jakości obsługi – warto pomyśleć już teraz. Co prawda jeszcze do września ceny energii dla odbiorców indywidualnych są zamrożone na poziomie 62 gr za kilowatogodzinę (nie dotyczy to firm, a od wiosny odmrożone zostaną stawki dla samorządów). Ale prędzej czy później (raczej prędzej) ustawowa cena przestanie obowiązywać i zacznie mieć znaczenie od kogo kupujemy prąd. Coraz więcej z nas zaczyna obchodzić również to, z jakiego źródła on powstaje.

W większości przypadków taryfy proponowane konsumentom przez firmy energetyczne będą wyższe niż obecna, zamrożona cena, trzeba zaznaczyć, że łącznie po dodaniu opłat za dystrybucję oraz podatków (VAT i akcyza) płacimy ok. 1,15 zł za kilowatogodzinę energii. Przeciętne gospodarstwo domowe, zużywające 3000 kWh energii rocznie, wydaje na zakup prądu do mieszkania w skali roku jakieś 3 500 zł. Czyli niecałe 300 zł miesięcznie.

Wyższa lub niższa cena energii po odmrożeniu może oznaczać kilkaset złotych więcej lub mniej w portfelu w skali roku (oczywiście warto pamiętać, że zmieniając sprzedawcę prądu nie zmieniamy dystrybutora, czyli firmy, która dostarcza nam energię „po drutach” do domu). Ale dla większości osób zmieniających firmę zajmującą się obrotem energią motywacja finansowa nie jest jedyną. Dlaczego „przesiadamy się” z prądu od jednej firmy energetycznej do innej?

Zmiana sprzedawcy prądu: co nas motywuje?

Z badań przeprowadzonych przez Respect Energy, alternatywnego producenta i sprzedawcę zielonej energii (ma w ofercie m.in. umowy z gwarancją najlepszej ceny), partnera naszego cyklu edukacyjnego, wynika, że poza kwestiami cenowymi czynnikami pchającymi nas do zmiany sprzedawcy energii są:

>>> Jakość usług i obsługa klienta. Niby prąd to dobro podstawowe, „niedotykalne”, więc trudno coś „zepsuć” przy jego sprzedaży i dostarczenia. Ale, wbrew temu stereotypowi, firma energetyczna może podpaść klientowi nie „dowożąc” jakości obsługi – infolinie bywają niedostępne, dostęp do rachunków przez internet trudny, reklamacje rozpatrywane nieśpiesznie, a pracownicy niekomunikatywni. A my coraz bardziej jesteśmy przyzwyczajeni do perfekcyjnej obsługi w kanałach zdalnych i stacjonarnych.

>>> Zmiana warunków umowy lub pogorszenie oferty. Ceny prądu (gdy nie są zamrożone) mogą się zmieniać. Większość z nas kupuje prąd w ramach taryf regulowanych przez Urząd Regulacji Energetyki. Ale firmy energetyczne oferują też alternatywne pakiety, np. prąd z usługą assistance albo z dodatkowymi usługami dla domu. Kilka milionów Polaków korzysta z tego typu ofert, które mają charakter czasowy. Jeśli taka umowa się skończy, często rozglądamy się za nową.

>>> Przeprowadzka. Kupując nowy dom lub mieszkanie (albo przeprowadzając się do wybudowanego własnoręcznie) często przy okazji szukamy nowego sprzedawcy energii – zwłaszcza, że ten, z którego usług korzystaliśmy pod starym adresem, niekoniecznie musi oferować usługi w naszym nowym miejscu zamieszkania

>>> Chęć skorzystania z dodatkowych usług lub wyróżników oferty albo polecenie znajomych. Jeśli razem z umową na zakup prądu możemy mieć dodatkowe usługi (assistance, usługi informatyka, elektryka albo np. pakiet medyczny lub uczestnictwo w jakimś programie lojalnościowym) i jeśli w dodatku ktoś z naszych znajomych już z takiej oferty korzysta i nam ją zarekomenduje – jest duże prawdopodobieństwo, że skorzystamy z takiej propozycji.

Ja dodałbym jeszcze kwestię, która będzie zajmować moim zdaniem ważne miejsce w naszych motywacjach, a mianowicie chęć zakupu energii ze źródeł odnawialnych, wiadomego pochodzenia. Nasza rosnąca świadomość potrzeby transformacji energetycznej oraz zmiana stylu życia na przyjazny środowisku będą determinowały wybór zielonej energii, a szczególnie wówczas jeśli jej cena nie będzie niższa niż te oferowane na rynku, choćby w ramach taryf zatwierdzanych przez Prezesa URE.

Jakie mity, dotyczące zmiany sprzedawcy energii, nas męczą?

Jest całkiem duża grupa klientów, którzy narzekają na firmę, od której kupują energię, ale obawiają się zmiany. Niesłusznie, bo sama procedura zmiany sprzedawcy energii nie jest skomplikowana i w zasadzie ogranicza się do kilku prostych czynności. Całą resztę załatwi za nas firma, do której się przenosimy (o tym dalej). Z jakimi mitami na temat zmiany sprzedawcy  energii najczęściej się mierzymy?

Mit pierwszy – że zmienimy na gorszego i to bez możliwości powrotu (a więc, że na koniec okaże się, iż w umowie z nowym sprzedawcą są jakieś kruczki lub dodatkowe opłaty oraz kary umowne za zerwanie umowy). Pamiętajmy, że przy zawarciu nowej umowy elektronicznie, czyli przez internet (coraz więcej firm energetycznych ma taką opcję) prawo daje nam automatycznie 14 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny.

Mit drugi – że procedura będzie skomplikowana i będzie powodowała problemy (np. przez jakiś czas pozostaniemy bez prądu). System jest jednak tak zorganizowany, że zmiana sprzedawcy zawsze przebiega płynnie. Niemożliwa jest sytuacja, w której „stary” już nie świadczy nam usług sprzedaży, a nowy jeszcze nie zaczął i zostaniemy bez prądu. Przechodzimy z „rąk” jednego do „rąk” drugiego na zakładkę.

Mit trzeci –  że na rynku są tylko źle wytłumaczone oferty sprzedaży energii. Firmy energetyczne nie zawsze potrafią w zrozumiały sposób wytłumaczyć nam szczegóły ofert, co powoduje, że nasza skłonność do zmiany jest niewielka, mimo że jesteśmy niezadowoleni z dotychczasowej oferty. Szukajmy takich, które są opisane precyzyjnie i zrozumiale.

Mit czwarty – zakup energii z odnawialnych źródeł może oznaczać niestabilność dostaw. Coraz częściej alternatywni sprzedawcy prądu oferują nam możliwość kupowania energii ze źródeł odnawialnych. I wcale nie oznacza to, że jeśli nie będzie wiał wiatr i nie zaświeci słońce, to prąd nie zostanie dostarczony. Firmy energetyczne zabezpieczają się na taką okoliczność kupując prąd w razie potrzeby na wolnym rynku, a o bezpieczeństwo i stabilność dostaw dbają operatorzy systemów dystrybucyjnych.

Mit piąty – do zmiany sprzedawcy prądu potrzebna jest specjalistyczna wiedza w obszarze energetyki. Często nie decydujemy się na zmianę sprzedawcy, ponieważ wydaje nam się, iż to jest trudne, czasochłonne, a i tak nie ma pewności, że wybierzemy najlepszą dla siebie ofertę. Potrafimy zmieniać subskrypcje w platformach streamingowych, operatorów telekomunikacyjnych, a energetyka jest też dziedziną, w której mamy wybór. Pamiętajmy o tym,

Zmiana sprzedawcy prądu. Gotowi na zmianę?

Kto jest już pewien, że z powyższymi mitami się rozprawił i jest gotowy do tego, żeby świadomie wybrać sprzedawcę energii, może całą operację przeprowadzić samodzielnie lub udzielić pełnomocnictwa nowo wybranemu sprzedawcy – wówczas cała procedura zostanie przeprowadzona przez niego.

W przypadku udzielenia pełnomocnictwa do wykonania są dwa proste kroki. Jakie? Wybór dopasowanej do potrzeb oferty oraz udzielenie pełnomocnictwa do działania w naszym imieniu. Partner naszego cyklu edukacyjnego – Respect Energy – procedurę tę uprościł do minimum. Wystarczy wybrać ofertę, wgrać ostatnią fakturę za prąd i na tej podstawie sprzedawca przygotuje umowę. Podpisujemy ją wraz z pełnomocnictwem autoryzowanym SMS-em. Po zakończeniu procesu klient otrzymuje e-mail z informacją o aktywacji nowej umowy.

———–

ZAPROSZENIE: 200 ZŁ W PREZENCIE OD RESPECT ENERGY

Zmiana sprzedawcy energii nie musi być skomplikowana. Każdy z nas ma prawo do wyboru sprzedawcy prądu, który najlepiej odpowiada jego potrzebom. Wybierając ofertę dla swojego domu od Respect Energy, dużego prywatnego wytwórcy i sprzedawcy, zyskujesz 100% zielonej energii, konkurencyjne ceny i pełne wsparcie na każdym etapie, w tym także przy procesie zmiany sprzedawcy. Dlaczego taka zmiana sprzedawcy energii może mieć sens? O tym było jakiś czas temu w „Subiektywnie o Finansach”, zapraszam do przeczytania.

W Respect Energy cena prądu z tarczy rządowej jest przedłużona aż do końca 2025 roku, a potem przy wyborze oferty Respect z gwarancją najlepszej ceny – płacisz stawkę dostosowaną do najniższej dostępnej na rynku ceny (w oparciu o analizę stawek konkurencji) bez zobowiązań – rezygnujesz kiedy chcesz. A więc jest to bardzo elastyczna propozycja gwarantująca zawsze najlepszą cenę i oszczędności. Więcej na temat Respect Energy i konstrukcji oferty było w „Subiektywnie o Finansach”, zapraszam do przeczytania pod tym linkiem.

Dla czytelników „Subiektywnie o Finansach” Respect Energy przygotował specjalny kupon w wysokości 200 zł na start, który zostanie zapisany na koncie rozliczeniowym (czyli będzie można go wykorzystać na zakup prądu).

Jak odebrać prezent?

  1. Wejdź na stronę respectenergy.pl  
  2. Wybierz interesującą Cię ofertę lub wgraj ostatnią fakturę i zapoznaj się z regulaminem
  3. Aktywuj swój kod SOF2025
  4. Podpisz umowę i pełnomocnictwo za pomocą SMS-a
  5. Ciesz się Respectem i niższymi rachunkami za prąd w swoim domu lub mieszkaniu!
Kod „SOF2025” jest ważny do 31 maja 2025 r.

Możesz wybrać ofertę z gwarancją najlepszej ceny oraz gwarancję ceny w kilku wariantach czasowych, od 2 do 10 lat. Szczegóły znajdziesz POD TYM LINKIEM.

———–

Jeśli nie wybierzesz wygodniejszego wariantu zmiany sprzedawcy poprzez udzielenie pełnomocnictwa i zdecydujesz się na samodzielne przeprowadzenie zmiany, musisz pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Pierwszy krok to wypowiedzenie umowy u dotychczasowego sprzedawcy. W przypadku pierwszej zmiany należy wypowiedzieć umowę kompleksową – nie tylko warunki sprzedaży energii, ale też umowę na świadczenie usług dystrybucji. Dlatego drugim krokiem jest zawarcie umowy o usługę dystrybucji energii oraz przekazanie informacji o wyborze nowego sprzedawcy.

Trzeba przesłać zgłoszenie do operatora systemu dystrybucyjnego. Specjalny formularz znajduje się na stronie operatora. Należy podać w nim informacje o stronach umowy, terminach zawarcia i planowanych dostawach energii. Obowiązywanie nowej umowy rozpoczyna się wraz z datą ustania umowy kompleksowej. W sytuacji kolejnej zmiany sprzedawcy prądu nie ma potrzeby ponownego zawierania tej umowy.

Operatorami systemu dystrybucyjnego energii elektrycznej w Polsce działającymi na określonych obszarach są: PGE Dystrybucja, Energa Operator, Enea Operator, Tauron Dystrybucja oraz STOEN Operator. Prąd do naszego domu będzie dostarczany poprzez sieci dystrybucyjne wymienionych firm w zależności od lokalizacji. Ostateczna cena energii obejmuje stawkę dla sprzedawcy, którego wybierzemy i operatora.

Rozliczenie starej umowy odbywa się na podstawie odczytu licznika. Wraz z wejściem w życie nowej umowy operator systemu sprawdza jego stan i przekazuje informację do obydwu sprzedawców. Jak widzicie, zmiana sprzedawcy energii nie jest tak trudna, jak by się wydawało na pierwszy rzut oka.

———————-

Niniejszy artykuł jest częścią akcji edukacyjnej „Energia z Respectem”, którą w „Subiektywnie o Finansach” oraz  ZielonyPortfel.pl prowadzimy wspólnie z Respect Energy, jednym z największych prywatnych wytwórców i sprzedawców zielonej energii w Polsce.

zdjęcie tytułowe: iStock

Subscribe
Powiadom o
50 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Michał
2 miesięcy temu

Nie ruszam się z (dostawca bez znaczenia – ale alternatywny:)) co najmniej do końca września br., bo wszędzie stawka za kWh jest ustawowa, a handlową mam póki co 0 zł.

Jeśli ktoś chce, to porównujcie oferty uważnie. Taki np. Orange Energia ma opłatę za brak opłaty (handlowej) 😀

PS. Ale kodzik od p. Redaktora zacny 🙂

Ronald
2 miesięcy temu

Ktoś korzystał z tego respect, jakieś opinie?

Tomasz
1 miesiąc temu
Reply to  Ronald

ja skorzystałem jesienią gdy oferta była jeszcze bardziej korzystną w taryfie G12w.
na razie opłaciłem pierwszy rachunek za styczeń.

Tolek
1 miesiąc temu
Reply to  Ronald

Korzystam od stycznia 2025 bonus już wykorzystany przyszedł rachunek na 0zł na pewno dużo lepsza obsługa klienta niż w Enea w której do dnia dzisiejszego czekam na rozliczenie umowy z listopada oraz grudnia teraz sie zasłaniaja że umowę zakończyli 1.03 2025 a na wystawienie faktury końcowej mają ustawowe 14dni do teraz nic nie przyszło.

Kasia
27 dni temu
Reply to  Tolek

Czy ten bonus obniża dosłownie rachunek o 200 zł do wyczerpania tej kwoty?
Dostajesz oddzielną fakturę od dystrybutora czy jest jedną faktura na całość?

Gruby
2 miesięcy temu

Proszę o wyjaśnienie – przejście na Respect ma wpływ tylko za cenę za energię, tak? A za „opłatę zmienną sieciową” już nie i ją rozliczam z dotychczasowym operatorem (Enea)? Dobrze to rozumiem?

A co z pozostałymi pozycjami na rachunku – np. „Opłata stała sieciowa”, „Opłata jakościowa”, abonament itp. To też Enea czy Respect?

Mia
2 miesięcy temu

Mieszkałam wiele lar w Anglii i nie potrafię zrozumieć, dlaczego Polacy są tak oporni jeśli chodzi o energię i zmiany sprzedawców. Fakt – jak od tylu lat rząd mrozi i mrozi ceny, to ludziom robi się pustka w głowach. A trzeba dbać o dwie rzeczy – kontrolować zużycie, wiedzieć kiedy i ile się zużywa prądu oraz czytać rachunki. Witamy Respect!

Stef
2 miesięcy temu

Kolejne rządy słabo reformowały górnictwo i prawie wcale elektrowni. Doprowadzili do drogiego prądu, a teraz wielcy łaskawcy mrożą ceny dla gospodarstw domowych.

Łukasz
2 miesięcy temu

Moje gospodarstwo domowe dzięki Subiektywnie o Finansach i pisaniu przezeń o Respect Energy (Respect Energy chyba się mocno reklamuje w telewizji, a ja telewizji nie oglądam) powinno mieć za dwa tygodnie prąd sprzedawany przez Respect Energy, w ostatnim tygodniu grudnia rozpoznawałem ich (i konkurencji) ofertę, szukałem kruczków i ewentualnych problemów oraz doprowadziłem do podpisania umowy z nimi.

https://wysokienapiecie.pl/106944-czy-rzad-da-nam-niskie-ceny-pradu/ – tutaj jest pewne podsumowanie ich zeszłorocznej i tegorocznej oferty.

Henryk
2 miesięcy temu

Nie wiem jak to teraz funkcjonuje, czy zmieniły się przepisy i zasady ale przed pandemia miałem doczynienia z kilkoma roznymi dostawcami energii i byl to dramat. Może nie trzeba być energetykiem, ale na pewno trzeba bylo poświęcić mnóstwo czasu na przeanalizowanie umow. Prosty przyklad jednej z niespodzianek: mało kto mówi że po zmianie dostawcy dostajemy nie 1 a 2 faktury tzn. pierwsza od dystrybutora za dystrybucję a druga od nowej firmy za energię. Tylko ze one wcale nie musialy być za takie same okresy i zuzycia tzn. dystrybutor odczytywal sobie licznik czy szacowal jak wcześniej a dostawca wystawial prognozy jak… Czytaj więcej »

Przemek
2 miesięcy temu

Czy ktoś miał kontakt z obsługą klienta Respect jako już obecny klient? Na ile jest sprawna i pomocna?

Last edited 2 miesięcy temu by Przemek
Jacek
2 miesięcy temu

Miałem już do czynienia z kilkoma sprzedawcami i oferta Respect Energy wygląda bardzo ciekawie i korzystnie.

Mam tylko pytanie: kod zadziała na każdą nową UMOWĘ czy tylko dla nowego KLIENTA niezależnie ile umów podpisze?
Ma to znaczenie w przypadku chęci skorzystania z oferty dla np. dwóch nieruchomości (dwa punkty poboru, dwie umowy). Na logikę zakładał bym że każda nowa umowa to nowa możliwość skorzystania z kodu (dla Respect liczy się chyba ilu lokalom dostarcza prąd, a nie ilu właścicielom), ale wolę się upewnić.
Z góry dziękuję za info.

Jacek
2 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Super. Bardzo dziękuję za wyjaśnienie

Paweł
2 miesięcy temu

Niby opłata handlowa 10 zł, a w podsumowaniu już 30 zł, no super.

Paweł
2 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

No Respekt

Paweł
2 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Chodzi o cenę od 1 stycznia 2026.

Przemek
2 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Mi wyskakuje 20 zł, ale da się zbić do 10 zł aktywując faktury elektroniczne i zgody marketingowe.

Paweł
2 miesięcy temu
Reply to  Przemek

„Opłata handlowa od 01.01.2026 r.
29,99 zł
Opłata handlowa z uwzględnieniem rabatów za e-fakturę i zgody marketingowe”

Paweł
1 miesiąc temu
Reply to  Maciej Samcik

Niby tak, ale na stronie po wybraniu oferty źle informują, że opłata wyniesie 20-30 zł/mies. już z wliczonymi uglami. Problem w tym, że na stronie głównej info o 5 zł od nowego roku. Nie wiem, która cena jest właściwa.
Poza tym obliczyłem sobie, czy mi się to opłaca i wychodzi, że bez bonusu od Was w postaci 200 zł zapłaciłbym więcej w tym roku… Porównuję cenę za pół roku z ostatniej faktury od Taurona z cenami za opłatę handlową i nową stawkę w Respekcie (gdzie opłaty handlowej nie ma) i mimo to jest w Respekcie drożej o 20 zł… 🙂

Przemek
2 miesięcy temu
Reply to  Paweł

Tam jest magiczne słowo „od”. Od 9.99 zł.

Paweł
2 miesięcy temu
Reply to  Przemek

Widzę, widzę. Cena „od” której nikt nie doświadczy 🙂

Przemek
2 miesięcy temu

Czy jest jakiś regulamin tej promocji na 200 zł? Bo gdy wklepuję kod i generuje mi się umowa, to nie ma w niej, ani w załącznikach słowa o żadnym rabacie na 200 zł. W zasadzie, jakby mi go nie naliczyli, to nie miałbym jak udowodnić w reklamacji, że biorę udział w promocji.

Karolina
1 miesiąc temu

Dzień dobry,

gdzie znajdę badanie zrealizowane przez firmę Respect, na które powołuje się Pan w publikacji?

Rafał
30 dni temu

A jak to wygląda w przypadku posiadania instalacji fotowoltaicznej? Mam umowę jeszcze na starych „lepszych” warunkach. Jak zmiana sprzedawcy prądu wpływa na tą umowę?

Grzegorz
25 dni temu

Kod promocyjny ma być ważny do 31.03.2025. Kiedy teraz próbuję zawrzeć umowę nie ma żadnego miejsca gdzie można by go wpisać (wybieram ofertę bezterminowego Respect z gwarancja ceny). Czy coś się zmieniło i firma zrezygnowała kontynuowania promocji?

Editor
25 dni temu

Kod działa – wpisuje się go w kolejnym kroku. W pierwszej kolejności należy wybrać ofertę czyli kliknąć „Sprawdź ofertę”. W następnym widoku należy kliknąć w „Masz kod promocyjny?”, wpisać kod „SOF2025”.

Sylwia
24 dni temu
Reply to  Agata Samcik

Postępuje zgodnie z powyższą instrukcją. Po wpisaniu kodu i kliknięciu 'Zastosuj’ pojawia się komunikat czerwona czcionką 'Wystąpił błąd ’. Przycisk 'Wybieram’ poniżej jest nieaktywny. Próbowałam z komórki i z laptopa

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu