Zmiana sprzedawcy energii: jak to zrobić i komu się może opłacić? Motywacje zmiany sprzedawcy energii mogą być najróżniejsze: jedni szukają oszczędności, inni wyższej jakości obsługi, jeszcze inni zmieniają, bo się przeprowadzili albo dotychczasowy czymś ich zdenerwował. Wielu nie zmienia, choćby chciało, bo nie wie, że to łatwe. Podpowiadamy jak w prosty sposób zmienić sprzedawcę prądu. Komu nie powinno być wszystko jedno od kogo „tankuje” prąd?
Prąd jest jak internet, czy telewizja kablowa – możesz zdecydować od kogo go kupisz – Urząd Regulacji Energetyki od kilkunastu lat wbija konsumentom do głowy, że mogą zmienić sprzedawcę prądu. Chętnych jest mniej, niż tych, którzy zmieniają firmę telekomunikacyjną, ale więcej, niż tych, którzy przenoszą się z kontem do innego banku.
- Wysoki sezon na grypę. Jak chorować z głową? Czy pracodawca może nam w tym pomóc, a firma (za dużo) na tym nie stracić? [POWERED BY HALEON]
- Spoofing, czyli jak oszust może zadzwonić do Ciebie z numeru osoby bliskiej? Co zrobić, by nie paść ofiarą oszustwa? [POWERED BY BNP PARIBAS BANK POLSKA]
- Jak zdobyć motywację do inwestowania? Jak osiągnąć ten stan, w którym łatwiej nam jest odłożyć pieniądze, niż je wydać? Kluczowe jest… pierwsze 100 000 zł? [POWERED BY UNIQA TFI]
O tym, czy dotychczasowy sprzedawca prądu nam odpowiada – pod względem oferowanych warunków i jakości obsługi – warto pomyśleć już teraz. Co prawda jeszcze do września ceny energii dla odbiorców indywidualnych są zamrożone na poziomie 62 gr za kilowatogodzinę (nie dotyczy to firm, a od wiosny odmrożone zostaną stawki dla samorządów). Ale prędzej czy później (raczej prędzej) ustawowa cena przestanie obowiązywać i zacznie mieć znaczenie od kogo kupujemy prąd. Coraz więcej z nas zaczyna obchodzić również to, z jakiego źródła on powstaje.
W większości przypadków taryfy proponowane konsumentom przez firmy energetyczne będą wyższe niż obecna, zamrożona cena, trzeba zaznaczyć, że łącznie po dodaniu opłat za dystrybucję oraz podatków (VAT i akcyza) płacimy ok. 1,15 zł za kilowatogodzinę energii. Przeciętne gospodarstwo domowe, zużywające 3000 kWh energii rocznie, wydaje na zakup prądu do mieszkania w skali roku jakieś 3 500 zł. Czyli niecałe 300 zł miesięcznie.
Wyższa lub niższa cena energii po odmrożeniu może oznaczać kilkaset złotych więcej lub mniej w portfelu w skali roku (oczywiście warto pamiętać, że zmieniając sprzedawcę prądu nie zmieniamy dystrybutora, czyli firmy, która dostarcza nam energię „po drutach” do domu). Ale dla większości osób zmieniających firmę zajmującą się obrotem energią motywacja finansowa nie jest jedyną. Dlaczego „przesiadamy się” z prądu od jednej firmy energetycznej do innej?
Zmiana sprzedawcy prądu: co nas motywuje?
Z badań przeprowadzonych przez Respect Energy, alternatywnego producenta i sprzedawcę zielonej energii (ma w ofercie m.in. umowy z gwarancją najlepszej ceny), partnera naszego cyklu edukacyjnego, wynika, że poza kwestiami cenowymi czynnikami pchającymi nas do zmiany sprzedawcy energii są:
>>> Jakość usług i obsługa klienta. Niby prąd to dobro podstawowe, „niedotykalne”, więc trudno coś „zepsuć” przy jego sprzedaży i dostarczenia. Ale, wbrew temu stereotypowi, firma energetyczna może podpaść klientowi nie „dowożąc” jakości obsługi – infolinie bywają niedostępne, dostęp do rachunków przez internet trudny, reklamacje rozpatrywane nieśpiesznie, a pracownicy niekomunikatywni. A my coraz bardziej jesteśmy przyzwyczajeni do perfekcyjnej obsługi w kanałach zdalnych i stacjonarnych.
>>> Zmiana warunków umowy lub pogorszenie oferty. Ceny prądu (gdy nie są zamrożone) mogą się zmieniać. Większość z nas kupuje prąd w ramach taryf regulowanych przez Urząd Regulacji Energetyki. Ale firmy energetyczne oferują też alternatywne pakiety, np. prąd z usługą assistance albo z dodatkowymi usługami dla domu. Kilka milionów Polaków korzysta z tego typu ofert, które mają charakter czasowy. Jeśli taka umowa się skończy, często rozglądamy się za nową.
>>> Przeprowadzka. Kupując nowy dom lub mieszkanie (albo przeprowadzając się do wybudowanego własnoręcznie) często przy okazji szukamy nowego sprzedawcy energii – zwłaszcza, że ten, z którego usług korzystaliśmy pod starym adresem, niekoniecznie musi oferować usługi w naszym nowym miejscu zamieszkania
>>> Chęć skorzystania z dodatkowych usług lub wyróżników oferty albo polecenie znajomych. Jeśli razem z umową na zakup prądu możemy mieć dodatkowe usługi (assistance, usługi informatyka, elektryka albo np. pakiet medyczny lub uczestnictwo w jakimś programie lojalnościowym) i jeśli w dodatku ktoś z naszych znajomych już z takiej oferty korzysta i nam ją zarekomenduje – jest duże prawdopodobieństwo, że skorzystamy z takiej propozycji.
Ja dodałbym jeszcze kwestię, która będzie zajmować moim zdaniem ważne miejsce w naszych motywacjach, a mianowicie chęć zakupu energii ze źródeł odnawialnych, wiadomego pochodzenia. Nasza rosnąca świadomość potrzeby transformacji energetycznej oraz zmiana stylu życia na przyjazny środowisku będą determinowały wybór zielonej energii, a szczególnie wówczas jeśli jej cena nie będzie niższa niż te oferowane na rynku, choćby w ramach taryf zatwierdzanych przez Prezesa URE.
Jakie mity, dotyczące zmiany sprzedawcy energii, nas męczą?
Jest całkiem duża grupa klientów, którzy narzekają na firmę, od której kupują energię, ale obawiają się zmiany. Niesłusznie, bo sama procedura zmiany sprzedawcy energii nie jest skomplikowana i w zasadzie ogranicza się do kilku prostych czynności. Całą resztę załatwi za nas firma, do której się przenosimy (o tym dalej). Z jakimi mitami na temat zmiany sprzedawcy energii najczęściej się mierzymy?
Mit pierwszy – że zmienimy na gorszego i to bez możliwości powrotu (a więc, że na koniec okaże się, iż w umowie z nowym sprzedawcą są jakieś kruczki lub dodatkowe opłaty oraz kary umowne za zerwanie umowy). Pamiętajmy, że przy zawarciu nowej umowy elektronicznie, czyli przez internet (coraz więcej firm energetycznych ma taką opcję) prawo daje nam automatycznie 14 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny.
Mit drugi – że procedura będzie skomplikowana i będzie powodowała problemy (np. przez jakiś czas pozostaniemy bez prądu). System jest jednak tak zorganizowany, że zmiana sprzedawcy zawsze przebiega płynnie. Niemożliwa jest sytuacja, w której „stary” już nie świadczy nam usług sprzedaży, a nowy jeszcze nie zaczął i zostaniemy bez prądu. Przechodzimy z „rąk” jednego do „rąk” drugiego na zakładkę.
Mit trzeci – że na rynku są tylko źle wytłumaczone oferty sprzedaży energii. Firmy energetyczne nie zawsze potrafią w zrozumiały sposób wytłumaczyć nam szczegóły ofert, co powoduje, że nasza skłonność do zmiany jest niewielka, mimo że jesteśmy niezadowoleni z dotychczasowej oferty. Szukajmy takich, które są opisane precyzyjnie i zrozumiale.
Mit czwarty – zakup energii z odnawialnych źródeł może oznaczać niestabilność dostaw. Coraz częściej alternatywni sprzedawcy prądu oferują nam możliwość kupowania energii ze źródeł odnawialnych. I wcale nie oznacza to, że jeśli nie będzie wiał wiatr i nie zaświeci słońce, to prąd nie zostanie dostarczony. Firmy energetyczne zabezpieczają się na taką okoliczność kupując prąd w razie potrzeby na wolnym rynku, a o bezpieczeństwo i stabilność dostaw dbają operatorzy systemów dystrybucyjnych.
Mit piąty – do zmiany sprzedawcy prądu potrzebna jest specjalistyczna wiedza w obszarze energetyki. Często nie decydujemy się na zmianę sprzedawcy, ponieważ wydaje nam się, iż to jest trudne, czasochłonne, a i tak nie ma pewności, że wybierzemy najlepszą dla siebie ofertę. Potrafimy zmieniać subskrypcje w platformach streamingowych, operatorów telekomunikacyjnych, a energetyka jest też dziedziną, w której mamy wybór. Pamiętajmy o tym,
Zmiana sprzedawcy prądu. Gotowi na zmianę?
Kto jest już pewien, że z powyższymi mitami się rozprawił i jest gotowy do tego, żeby świadomie wybrać sprzedawcę energii, może całą operację przeprowadzić samodzielnie lub udzielić pełnomocnictwa nowo wybranemu sprzedawcy – wówczas cała procedura zostanie przeprowadzona przez niego.
W przypadku udzielenia pełnomocnictwa do wykonania są dwa proste kroki. Jakie? Wybór dopasowanej do potrzeb oferty oraz udzielenie pełnomocnictwa do działania w naszym imieniu. Partner naszego cyklu edukacyjnego – Respect Energy – procedurę tę uprościł do minimum. Wystarczy wybrać ofertę, wgrać ostatnią fakturę za prąd i na tej podstawie sprzedawca przygotuje umowę. Podpisujemy ją wraz z pełnomocnictwem autoryzowanym SMS-em. Po zakończeniu procesu klient otrzymuje e-mail z informacją o aktywacji nowej umowy.
———–
ZAPROSZENIE: 200 ZŁ W PREZENCIE OD RESPECT ENERGY
Zmiana sprzedawcy energii nie musi być skomplikowana. Każdy z nas ma prawo do wyboru sprzedawcy prądu, który najlepiej odpowiada jego potrzebom. Wybierając ofertę dla swojego domu od Respect Energy, dużego prywatnego wytwórcy i sprzedawcy, zyskujesz 100% zielonej energii, konkurencyjne ceny i pełne wsparcie na każdym etapie, w tym także przy procesie zmiany sprzedawcy. Dlaczego taka zmiana sprzedawcy energii może mieć sens? O tym było jakiś czas temu w „Subiektywnie o Finansach”, zapraszam do przeczytania.
W Respect Energy cena prądu z tarczy rządowej jest przedłużona aż do końca 2025 roku, a potem przy wyborze oferty Respect z gwarancją najlepszej ceny – płacisz stawkę dostosowaną do najniższej dostępnej na rynku ceny (w oparciu o analizę stawek konkurencji) bez zobowiązań – rezygnujesz kiedy chcesz. A więc jest to bardzo elastyczna propozycja gwarantująca zawsze najlepszą cenę i oszczędności. Więcej na temat Respect Energy i konstrukcji oferty było w „Subiektywnie o Finansach”, zapraszam do przeczytania pod tym linkiem.
Dla czytelników „Subiektywnie o Finansach” Respect Energy przygotował specjalny kupon w wysokości 200 zł na start, który zostanie zapisany na koncie rozliczeniowym (czyli będzie można go wykorzystać na zakup prądu).
Jak odebrać prezent?
- Wejdź na stronę respectenergy.pl
- Wybierz interesującą Cię ofertę lub wgraj ostatnią fakturę i zapoznaj się z regulaminem
- Aktywuj swój kod SOF2025
- Podpisz umowę i pełnomocnictwo za pomocą SMS-a
- Ciesz się Respectem i niższymi rachunkami za prąd w swoim domu lub mieszkaniu!
Możesz wybrać ofertę z gwarancją najlepszej ceny oraz gwarancję ceny w kilku wariantach czasowych, od 2 do 10 lat. Szczegóły znajdziesz POD TYM LINKIEM.
———–
Jeśli nie wybierzesz wygodniejszego wariantu zmiany sprzedawcy poprzez udzielenie pełnomocnictwa i zdecydujesz się na samodzielne przeprowadzenie zmiany, musisz pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Pierwszy krok to wypowiedzenie umowy u dotychczasowego sprzedawcy. W przypadku pierwszej zmiany należy wypowiedzieć umowę kompleksową – nie tylko warunki sprzedaży energii, ale też umowę na świadczenie usług dystrybucji. Dlatego drugim krokiem jest zawarcie umowy o usługę dystrybucji energii oraz przekazanie informacji o wyborze nowego sprzedawcy.
Trzeba przesłać zgłoszenie do operatora systemu dystrybucyjnego. Specjalny formularz znajduje się na stronie operatora. Należy podać w nim informacje o stronach umowy, terminach zawarcia i planowanych dostawach energii. Obowiązywanie nowej umowy rozpoczyna się wraz z datą ustania umowy kompleksowej. W sytuacji kolejnej zmiany sprzedawcy prądu nie ma potrzeby ponownego zawierania tej umowy.
Operatorami systemu dystrybucyjnego energii elektrycznej w Polsce działającymi na określonych obszarach są: PGE Dystrybucja, Energa Operator, Enea Operator, Tauron Dystrybucja oraz STOEN Operator. Prąd do naszego domu będzie dostarczany poprzez sieci dystrybucyjne wymienionych firm w zależności od lokalizacji. Ostateczna cena energii obejmuje stawkę dla sprzedawcy, którego wybierzemy i operatora.
Rozliczenie starej umowy odbywa się na podstawie odczytu licznika. Wraz z wejściem w życie nowej umowy operator systemu sprawdza jego stan i przekazuje informację do obydwu sprzedawców. Jak widzicie, zmiana sprzedawcy energii nie jest tak trudna, jak by się wydawało na pierwszy rzut oka.
———————-
Niniejszy artykuł jest częścią akcji edukacyjnej „Energia z Respectem”, którą w „Subiektywnie o Finansach” oraz ZielonyPortfel.pl prowadzimy wspólnie z Respect Energy, jednym z największych prywatnych wytwórców i sprzedawców zielonej energii w Polsce.
zdjęcie tytułowe: iStock