Blisko 70% polskich seniorów otrzymuje emeryturę na konto bankowe. To sporo, zwłaszcza jeśli zderzymy te dane z powszechnym postrzeganiem seniorów jako jednej z najmniej ubankowionych grup Polaków. A pozostali? Czy skazani są na gotówkę, płacenie czynszu w kasach spółdzielni mieszkaniowych, a rachunków na poczcie?
Polak – senior się zmienia. W emerytalny wiek wchodzą osoby, które jeszcze w czasie zawodowej aktywności korzystały z usług banków. Spora w tym zasługa samych banków, które obok specjalnych kont (i dołączanych do nich) uniwersalnych, dla młodzieży, studentów czy klientów z zasobniejszym portfelem (konta typu VIP) oferowały rachunki dla seniorów.
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
Dziś takich specjalnych kont jest niewiele. Coraz więcej banków upraszcza ofertę, rezygnuje z wielu rachunków kierowanych do różnych grup klientów na rzecz jednego uniwersalnego konta. Modne stają się tzw. konta kafelkowe. Klient dostaje listę najbardziej popularnych usług i spośród nich wybiera kilka, które chciałby mieć za darmo, np. wypłaty ze wszystkich bankomatów w Polsce, przelewy natychmiastowe czy przelew zlecony w oddziale.
Nie brakuje jednak seniorów, którzy chętnie sięgają po takie rozwiązania, dobierając takie usługi, które im pasują. Np. bankowość mobilną, kartę wielowalutową, czy możliwość wypłaty gotówki za darmo z bankomatów za granicą.
A mniej zaawansowani seniorzy mogą przekazać pełnomocnictwo do rachunku swoim najbliższym, np. dzieciom, dzięki czemu to oni będą mogli w imieniu dziadka czy babci skonfigurować konto, czy wykonać bardziej skomplikowane operacje (np. założyć zlecenie stałe, czy polecenie zapłaty rachunku za prąd).
Czytaj też: Płacisz kartą i… oszczędzasz. Saver, czyli najłatwiejszy plan systematycznego oszczędzania
Przeczytaj też: Wyprawa w przyszłość (niedaleką), czyli jak będziemy kupowali za pięć lat? Dużo się zmieni. Ale czy na lepsze?
Nie przegap nowych tekstów z „Subiektywnie o finansach”, zapisz się na mój newsletter i bądźmy w kontakcie!
Barierę technologiczną i cenową da się pokonać
Dlaczego część seniorów nie korzysta z usług bankowych? Na to pytanie najczęściej pada odpowiedź: „nie mam takiej potrzeby”. Z taką postawą trudno polemizować. Ale padają inne odpowiedzi. Np. taka, że „usługi bankowe są drogie”.
Po 8 sierpnia tego roku wszystkie banki i SKOK-i musiały wdrożyć PRP, czyli podstawowe rachunki płatnicze. Powstały właśnie po to, by nikt nie mógł powiedzieć, że korzystanie z konta, karty, wypłata z bankomatów czy przelewy są drogie.
Taki rachunek może założyć każdy, kto obecnie nie ma konta w banku. Prowadzenie konta PRP jest bezwarunkowo bezpłatne. Klient może też złożyć wniosek o wydanie karty debetowej – bank nie może wziąć opłaty za wydanie ani za jej użytkowanie. W przypadku standardowych kontach zwykle taka opłata się pojawia, jeśli nie wyrobimy normy, a więc nie wydamy kartą np. 300-500 zł miesięcznie.
Przeczytaj też: Banki uruchomiły PRP – Podstawowy Rachunek Płatniczy. I ostro kombinują. Cenniki niezgodne z ustawą, błędy w tabelach, brak informacji…
Kolejną bezpłatną usługą są wpłaty i wypłaty gotówki w placówce banku. Podobnie jest z wypłatami z bankomatów, ale darmowych jest tylko pięć operacji w miesiącu, bez względu na to, z którego bankomatu na terenie kraju korzystamy (wypłaty za granicą mogą być płatne).
W ramach PRP możemy też zlecić za darmo pięć przelewów w miesiącu, czyli np. opłacić w ten sposób czynsz, opłaty za prąd, gaz czy kablówkę.
Samcikowe przygody z kartami: Znajdziesz je na stronie cyklu tekstów poświęconych „plastikowym pieniądzom” – „O wygodnym oszczędzaniu, czyli niezbędnik nowoczesnego konsumenta”
Jak płacić kartą i oszczędzać? Zobacz szczegóły programu Visa Oferty. Rejestrujesz kartę, wybierasz promocje, z których chcesz skorzystać i… gotowe
Płać w sieci bezpiecznie i wygodnie! Jeśli chcesz bezpiecznie i bardzo wygodnie płacić kartą w sieci, to pod tym linkiem możesz zarejestrować swoją kartę w usłudze Visa Checkout. Będziesz mógł/mogła płacić w sieci niemal jednym kliknięciem, a jednocześnie będzie to płatność kartą, a nie e-przelewem, a więc będziesz zabezpieczony/a chargebackiem. Więcej o usłudze Visa Checkout pisałem tutaj
Na koncie senior może zarobić
Konta PRP gwarantują podstawowe usługi za darmo, ale mają ograniczenia. Bank nie może dokładać ich posiadaczom innych produktów. Chodzi np. o podłączane do kart programy lojalnościowe. Gdy płacimy kartą, część wydatków po prostu wraca na nasze konto. Niektóre z nich szyte są z myślą m.in. o seniorach.
Aktualnie taki program oferuje Bank Pocztowy. Posiadacz np. Konta Aktywny Nestor (konto prowadzone jest bezpłatnie, jeśli wpływa na nie wynagrodzenie, renta lub emerytura) może skorzystać z programu „Pocztowe Korzyści”.
Bank zwraca 5% wydatków dokonanych kartą na Poczcie (ale nie w agencjach pocztowych). Miesięcznie można zgarnąć do 30 zł, czyli trzeba wydać 600 zł miesięcznie, żeby bank naliczył maksymalny zwrot. Naliczy się on np. z opłat za czynsz, prąd, gaz czy telefon dokonywanych na poczcie i opłaconych kartą. Co ważne, w ramach tego konta bank nie pobiera opłat za przelewy zlecane w banku lub na poczcie. Nie ma więc ryzyka, że premię zjedzą opłaty za te transakcje.
W ramach drugiego programu „Same Korzyści” Bank Pocztowy też zwraca 5% wydatków opłaconych kartą, ale tu można dostać maksymalnie 20 zł premii miesięcznie. A premiowane są np. wydatki w aptekach czy za wstęp na baseny.
Przeczytaj też: Moneyback w bankach, czyli ile pieniędzy możesz odzyskać za robienie zakupów? Jeśli masz jedno z tych kont… nie przegap okazji!
Przeczytaj też: Rodzinne problemy z lokatami. Ty masz pełnomocnictwo, a bank ma swój system. I nic tu się nie zgadza
Euro Bank ma program „Codziennie Zyskuję”, w ramach którego zwraca 5% wydatków opłaconych kartą, ale maksymalnie 60 zł miesięcznie. Warunkiem jest np. wpływ emerytury na konto w wysokości co najmniej 500 zł miesięcznie. Bank naliczy premię za płacenie kartą m.in. w ośrodkach sportowych (baseny, aquaparki), kinach, teatrach czy w kawiarniach i restauracjach.
Hydraulik zaszyty w karcie
Kolejną usługą bankową, która może się przydać seniorowi są usługi typu „domowy assistance”. Posiadacz karty w razie jakiejś domowej awarii może skorzystać z usług hydraulika czy elektryka. Tego typu usługi banki dołączają za darmo do bardziej wypasionych plastików. Niestety w przypadku „zwykłych” kont zwykle trzeba za to dodatkowo zapłacić.
Zaletą takich ubezpieczeń jest to, że nie musimy martwić się o organizację naprawy. Wszystko załatwi za nas bank, a właściwie współpracująca z nim firma. Takie usługi można dokupić do kont nie we wszystkich bankach, ale oferują ją np. w Banku Millennium oraz w mBanku, ale i seniorzy-klienci innych banków też powinni się rozejrzeć czy nie mogą dokupić je we współpracujących z bankiem firmach specjalizujących się w dostaraczaniu usług assistance.
Czytaj też: Płacisz mniej więcej 10 zł miesięcznie i masz za darmo domowych fachowców. Warto?
Przeczytaj też: Hydraulika i prawnika możesz mieć w… karcie kredytowej. Sprawdź czy możesz korzystać z kartowego assistance
Np. mBank proponuje taką ochronę w trzech wariantach. Najtańszy pakiet kosztuje 7 zł miesięcznie. Obejmuje w roku ubezpieczeniowym dwa wezwania specjalisty, np. elektryka czy hydraulika, a pokrywana z ubezpieczenia wartość usługi to 300 zł na każde „zamówienie”. W tym pakiecie można też raz w roku wezwać ślusarza, np. gdy zatrzasną się drzwi, albo będziemy musieli wymienić zamki. Assistance pokryje do 300 zł robocizny ślusarza.
Usługi assistance miewają jedną, ale za to poważną wadę – często jest tak, że fachowca można wezwać tylko wtedy, gdy sprzęt jest nie starszy, niż pięć lat. Seniorzy często nie mają w mieszkaniach wyłącznie nowego sprzętu.
Tym niemniej jeśli już senior ma konto bankowe inne, niż darmowy PRP, to powinien zwrócić uwagę na te dwa rodzaje usług – bankowy moneyback „sprofilowany” pod potrzeby starszych osób oraz assistance.
Artykuł jest częścią cyklu edukacyjnego „O wygodnym płaceniu, czyli niezbędnik nowoczesnego konsumenta”, którego partnerem merytorycznym jest
Źródło zdjęcia: stevepb / Pixabay.com