18 sierpnia 2017

Pieczątki, hologramy, karty klubowe na śmietnik historii? Teraz rabaty prosto z… terminala kartowego

Pieczątki, hologramy, karty klubowe na śmietnik historii? Teraz rabaty prosto z… terminala kartowego

Walka o lojalność klienta wchodzi w XXI wiek. Zamiast – jak kiedyś – wydawać klientom karty „klubowe” (mam ich w portfelu kilkanaście i żadnej nie używam) lub kartoniki na pieczątki czy hologramy (mam ciągle nowe, bo poprzednie gubię), handlowcy starają się trafić ze swoimi programami lojalnościowymi do naszych smartfonów i kart płatniczych. A najlepiej jednocześnie tu i tu.

Bo smartfon – dzięki geolokalizacji i powiadomieniom push – daje możliwość personalizacji zniżek i komunikowania się z klientem, zaś karta płatnicza to rzecz, której i tak używamy na zakupach, więc „przypięcie” do niej programu lojalnościowego daje gwarancję, że klient będzie z programu korzystał. Rabat jako natychmiastowa korzyść jest lepszy i budzi u klienta więcej dobrej energii, niż punkty, które są na jakiejś oddzielnej karcie i które kiedyś może da się na coś wymienić.

Zobacz również:

Sęk w tym, że dostęp do czipów kart płatniczych – na których można byłoby „zapisywać” programy lojalnościowe – mają tylko banki i organizacje płatnicze. Zarówno Visa, jak i MasterCard mają swoje programy lojalnościowe (Visa Oferty oraz MasterCard Rewards), a banki swoje (wystarczy zerknąć na listę zniżek dla użytkowników kart mBanku, Citibanku czy innych banków mających własne programy lojalnościowe. I z reguły są one dostępne tylko dla największych sieci handlowych.

Jest jednak pomysł, który wbija w to wszystko klin. Nazywa się ZenCard i kiedyś już o nim pisałem na samcik.blox.pl. Polega na „zapisywaniu” programu lojalnościowego na… terminalu płatniczym. A więc nagrody i rabaty są przypisywane do konkretnej karty płatniczej, którą terminal rozpoznaje i przypisuje korzyści wynikające z lojalności. W tej wersji konceptu ZenCard, którą opisywałem, klient poprzez terminal zapisywał się też do programu lojalnościowego.

No i najważniejsze: ten pomysł daje możliwość oferowania rabatów i prezentów nawet przez drobnych sklepikarzy, a nie tylko przez duże sieci handlowe. Wystarczy, że ten sklepikarz ma terminal do płacenia kartą i że właściciel tego terminala (czyli firma rozliczająca transakcje kartowe) dogadał się wcześniej z ZenCard w sprawie zainstalowania w swoich terminalach aplikacji do obsługi programu lojalnościowego.

Czytaj też: Fotografujesz paragony, chwalisz się zakupami i… zarabiasz

ZenCard próbował podbić rynek programów lojalnościowych solo, ale mu się nie udało. Najprawdopodobniej właściciele sieci rozliczających transakcje i instalujących terminale do płatności bezgotówkowych nie uznali za atrakcję pomysłu, w którym miesliby być tylko „rurociągiem” łączącym operatora programu lojalnościowego (ZenCard) ze sklepikarzami i klientami. Tak było dopóki ZenCard nie został kupiony przez… bank PKO BP, który – tak się składa – jest właścicielem jednej z największych sieci terminali pod nazwą eService. Po tym, jak pośrednim właścicielem ZenCard został eService sytuacja radykalnie się zmieniła.

I właśnie wystartował pierwszy program lojalnościowy, który jest efektem współpracy ZenCard i eService. Na razie jeszcze w mikroskali i na zasadzie pilotażu, ale… już jest ciekawie. Z bonusów mogą korzystać przedsiębiorcy robiący zakupy w sklepach Makro (bo to sklep prowadzący sprzedaż na zasadach hurtowych) i używający kart płatniczych Visa. We wszystkie weekendy aż do tego, który kończy się 3 września, każdy kto zrobi zakupy za 500 zł dostanie bon o wartości 50 zł. A dokładniej – kupon na bon, który będzie do odebrania w sąsiednim okienku.

Czytaj też: Lojalność? Pochwal się i odbierz kasę. Tak w XXI wieku będą nas premiowali za zakupy. Bez Fejsa ani rusz 

Zakupy z premią można robić od piątku od godz. 17.00 do niedzieli do północy. Ograniczenia? W każdy weekend do rozdania jest tylko 1000 bonusów, które działają wyłącznie w sklepie, w którym zostały wydane. Z prezentu można skorzystać tylko raz dziennie (podejście do kasy z tą samą kartą drugi raz tego samego dnia nie przyniesie kolejnego talonu na bon ;-). Wyłączone są z programu terminale przenośne, których używają sprzedawcy dostraczający zakupy do domu, a także terminale płatnicze na stacjach paliw Makro oraz w działach z wyrobami tytoniowymi.

W regulaminie znalazłem też inne, dość dziwaczne wyłączenie. Cytuję: „Dedykowanymi terminalami nie są (…) terminale objęte awarią”. Nie wiem o jaką awarię chodzi – czy o konkretną, czy o jakąkolwiek – ale zapewne chodzi o to, że jeśli terminal się zepsuje i nie będzie „umiał” wydać talonu na bon, to klient nie może mieć pretensji do nikogo. No, może poza złym losem. Zły los polega też na tym, że z promocji nie skorzystają posiadacze kart MasterCarda – promocja jest dostępna tylko dla tych, którzy zapłacą Visą.

Czytaj też: Na stacjach Shell rachunek za paliwo zapłaci się… sam. A jak?

Akcja jest malutka – obejmuje tylko określone „okienka” czasowe i ma bolesne limity finansowe (do wzięcia tylko 1000 rabatów dziennie), a także organizacyjne (zamiast zniżki nabijanej od razu albo kuponu zniżkowego na kolejne zakupy dostaje się tylko talon na bon, który trzeba odebrać przy sąsiednim stoisku). Ale może jest zajawką nowego rodzaju programów lojalnościowych, z którego skorzystają nie tylko wielkie sieci, ale także niewielkie, osiedlowe sklepiki. I które pozwolą im nagradzać klientów (albo raczej karty klientów ;-)), którzy często ich odwiedzają.

 

Subscribe
Powiadom o
14 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
7 lat temu

Fantastyczne rozwiązanie. Boję się tylko, że może dać o sobie znać fakt, że bezgotówkowe płatności w Polsce wciąż nie są tak popularne, jakbyśmy chcieli.

R
7 lat temu

Intrygujące, chociaż jeśli ja płacę różnymi kartami to pewnie będę widziany przez „system” jako kilku różnych klientów? Trzeba być lojalnym do jednej karty 🙂

Nerkofil
7 lat temu

Macku, nie jest tak źle 🙂 W puli dziennej jest tysiac bonow na 30 hal Makro. 330 dziennie na hale. Srednio w hali dziennie jest niecale tysiąc INV-ów 🙂 średnia wartosc transakcji 120 PLN. W poprzedni piatek wydano niecałe 500 bonów, wiec dzisiejsza pula wzrosla do 1500, z przeniesienia 🙂 Ale tendencje sa rosnące w tym tygodniu, o 17:12 wydany został bon nr 69: -)) Z innej bajki- w Makro przy rabatach obrotowych max. 5%, bonus rzędu 10% jest dla handlowca gratką. Przede mna jeden ciagnal 4vwozki i placil trzema kartami 🙂 A pozniej oddawal znajomym gotówką. Bo bon jest… Czytaj więcej »

7 lat temu

@R: bonus przypisany jest do danej karty Visa, nie do karty klienta. Czyli mozesz dostać kilka bonow na jedna firme placac wieloma kartami. A szans na Majorkę więcej.
Ciekawostka- dziala tez na virtualna Vise z android Pay; -)

Macku- w Regulaminie promocji do lez rozbawił mnie „terminal ma STOSIKU z papierosami ” …

Nerkofil
7 lat temu

Teraz nieco szerzej: w Zakopanem właśnie trwa inna akcja powiazana: płać Visa gdziekolwiek i za cokolwiek, dostaniesz bon! Moze losowy, a moze i nie? Taka przymiarka, czy system Zen prawidlowo zbiera dane BigData z transakcji? A pozniej gdy zaplacisz Visa za Wranglery, terminal wypluje Ci bon na 15zl na zakup koszuli Wólczanki, czy co tam pasuje do Twojego profilu zakupowego. Płacisz za szampana i rezerwacje hotelową, masz bon na prezerwatywy 😉

A w Makro testuje sie może potencjał poziomu wydatków motywowanych klienta biznesowego?

Pontikos
7 lat temu

A tak formalnie: terminal drukuje talon, Obsluga Klienta od reki wydaje bon do wykorzystania na zakupy nawet natychmiastowe. Max. do 30 września.

[…] też: Oto nowa forma programów lojalnościowych. Rabaty przyznawane bezpośrednio w terminalach płatniczych. Przeczytaj w mojej recenzji jak to działa. A szczegóły promocji organizowanej przez Visa i […]

[…] Czytaj też: Kupony, pieczątki, hologramy… To wszystko wyrzucamy na śmietnik? Teraz rabaty będą zapisan… […]

[…] Czytaj też: Pieczątki, hologramy, karty lojalnościowe… to wszystko pójdzie do kosza. Jest nowy pomysł […]

[…] Czytaj też: Pieczątki, kupony, hologramy… Teraz do rabatów przy kolejnych zakupach zapiszesz się w&#823… […]

[…] bank odkupił patent na budowanie programów lojalnościowych od firmy technologicznej. Myślę o koncepcie ZenCard, który pozwala budować małym sklepom programy rabatowe na bazie terminalu płat… (tam „zapisujemy się” do programu), karty płatniczej klienta oraz jego smartfona […]

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu