8 czerwca 2018

Wybieracie się na wakacje samolotem? Oto najlepsze linie lotnicze świata. Z nimi warto lecieć. Wyżej WizzAir czy Ryanair? A może LOT?

Wybieracie się na wakacje samolotem? Oto najlepsze linie lotnicze świata. Z nimi warto lecieć. Wyżej WizzAir czy Ryanair? A może LOT?

Jeśli wybieracie się na wakacje indywidualnie, a nie z biurem podróży i planujecie dotrzeć tam samolotem, to głównym czynnikiem wyboru będzie dla Was cena (zakładamy, że wszystkie linie są tak samo bezpieczne). Ale warto też wziąć pod uwagę punktualność i jakość świadczonych przez linię lotniczą usług. Oto ranking, który pokazuje, które linie lotnicze są najlepsze. To ważne cyfry zwłaszcza dla klientów Wiizaira i Ryanaira. A gdzie w tym towarzystwie jest nasz LOT?

Taki ranking sporządziła firma AirHelp, która zajmuje się pomaganiem pasażerom w uzyskiwaniu od linii lotniczej odszkodowań za niewłaściwe wykonanie usług – głównie za spóźnienia samolotów lub anulowania lotu (co może wywołać daleko głębsze skutki, niż tylko konieczność nocowania w hotelu – można w ten sposób stracić dużą część urlopu).

Zobacz również:

Czytaj też: Last minute to mit? Mamy wykres, który pokazuje kiedy wycieczki są najtańsze!

Nie przegap nowych tekstów z „Subiektywnie o finansach”zapisz się na newsletter i odbierz zestaw praktycznych poradników, w tym przegląd najlepszych kont bankowych ułatwiających oszczędzanie

Ranking AirHelp: punktualność, serwis na pokładzie i… rozpatrywanie reklamacji

AirHelp już od sześciu lat prowadzi badania jakości działania linii lotniczych. W tym roku w zestawieniu zostały sklasyfikowane 72 linie lotnicze, w przypadku których udało się zebrać wystarczającą liczbę danych statystycznych, by dało się je porównać z konkurencją.

Rankingi AirHelp są oparte na trzech czynnikach: odsetku połączeń realizowanych punktualnie (bez opóźnień), jakości usług na pokładzie (na podstawie publicznych recenzji ściąganych z najpopularniejszych witryn internetowych poświęconych podróżowaniu) oraz liczby i wyników rozpatrywania zgłaszanych przez klientów reklamacji (co odzwierciedla sposób, w jaki firma traktuje niezadowolonych klientów).

Którym samolotem warto się więc przelecieć – nawet kosztem droższego biletu – by mieć największą szansę, że dolecimy na czas, zostaniemy świetnie obsłużeni na pokładzie, a jeśli coś pójdzie nie tak, to linia lotnicza grzecznie wypłaci odszkodowanie i pomoże rozwiązać problem?

Czytaj też: Uwaga, największe telekomy wprowadziły dopłaty do roamingu w Unii Europejskiej. Kto w te wakacje zapłaci więcej za telefon i transfer danych? Sprawdź!

Czytaj też: Szukasz taniego biletu lotniczego? Wraca niebezpieczny przekręt, nie daj się nabrać, bo możesz stracić wszystkie pieniądze!

Jak latać, to tylko z Niemcami i Austriakami. Albo z Szejkami

Poniżej lista top 10 światowych dużych linii lotniczych. Obok nazwy podałem procent oceny maksymalnej, który dana linia uzyskała w rankingu AirHelp w kolejności kategorii: punktualność (tutaj procent punktów odpowiada procentowi punktualnie wystartowanych i „dowiezionych” połączeń), jakość obsługi na pokładzie, rozpatrywanie reklamacji klientów. Na samym końcu liczba punktów zdobyta łącznie – na 10 możliwych

Bawcie się dobrze przy lekturze i sprawdżcie czy możecie jeszcze przebukować swój bilet, żeby polecieć lepszą linią ;-):

1. Qatar Airways – 89%, 95%, 89% – 9,08
2. Lufthansa – 76%, 95%, 86% – 8,57
3. Etihad Airways – 86%, 93%, 75% – 8,43
4. Singapore Airlines – 85%, 98%, 68% – 8,33
5. South African Airways – 85%, 78%, 87% – 8,31
6. Austrian Airlines – 80%, 80%, 89% – 8,29
7. Aegean Airlines – 90%, 83%, 74% – 8,19
8. Qantas – 89%, 80%, 75% – 8,12
9. Air Malta – 86%, 65%, 91% – 8,09
10. Virgin Atlantic – 82%, 80%, 79% – 8,04

Każda z tych linii ma wysokie wyniki we wszystkich trzech katagoriach. I wysoką łączną punktację powyżej 80% wszystkich możliwych do uzyskania punktów. Wśród popularnych w Polsce linii wyróżniają się, jak widzicie, Lufthansa i Austrian Airlines. Zaś pierwsza pozyska Qatar Airlines o tyle nie dziwi, że katarski przewoźnik jest na górze rankingów bardzo często – po prostu chce uchodzić za najlepszą i najbardziej luksusową linię lotniczą świata, nawet kosztem droższych biletów.

Czytaj też: Wybierasz się na wakacje? Oto check-lista rzeczy do ogarnięcia. Dobra rada: zacznij na kilka tygodni przed wyjazdem!

Czytaj też: Pojechałem na kilka dni za granicę i porównałem trzy karty płatnicze, płacąc nimi w tych samych miejscach i w tym samym czasie. Jakie były różnice w kosztach? Olbrzymie! Jak zaoszczędzić?

Jak został oceniony LOT?

Gdzie w tym szeregu znajduje się nasz LOT? Niezbyt wysoko, na 29. miejscu. Jeśli chodzi o punktualność połączeń to aż tak wiele do ideału naszemu narodowemu przewoźnikowi nie brakuje – 79% lotów „wylądowanych” o czasie. To wynik gorszy od niemal wszystkich firm lotniczych z pierwszej dziesiątki, ale np. samoloty drugiej w rankingu Lufthansy spóźniają się częściej.


Jeśli chodzi o wyniki rozpatrywania reklamacji to LOT mieści się w absolutnym topie całego rankingu (91% punktów), niewiele jest linii lotniczych, które przyjaźniej podchodzą do składanych przez klientów żali i zastrzeżeń. Na czym więc „popłynął” nasz narodowy przewoźnik? Na jakości serwisu. Można powiedzieć, że to najmniej istotny parametr, ale jest faktem, że został oceniony przez AirHelp na 63% możliwych do uzyskania punktów. Łącznie LOT zdobył 7,75 pkt. na 10 możliwych.

Czytaj też: Zacięty bój z linią lotniczą o znaczenie jednego słówka w regulaminie. Stawka: niemała

British Airways i Air France wypadły z czołówki

Przebiegłem przez ranking w poszukiwaniu innych popularnych w Polsce linii lotniczych. KLM wylądował na 11. miejscu w zestawieniu z oceną łączną 8,01. Wysoko, na 13. miejscu, uplasował się węgierski Wizzair, który kontroluje dużą część polskiego rynku lotniczego. Zdobył 88% punktów w kategorii punktualności i 91% w kategorii rozpatrywania reklamacji. Podobnie jak LOT „popłynął” na jakości obsługi w locie. Łączna ocena – 7,95 – ociera się o strefę najlepszych linii lotniczych świata.


Bardzo dobrze, jak na tanią linię lotniczą, spisały się linie Norwegian (12. miejsce), zaskakująco nisko (dopiero 16. pozycja) są popularne w Polsce linie Emirates (w porównaniu z Qatar i Eithad wyraźnie słabuje pod względem punktualności – 78% – i pozostałych parametrów. Dopiero na 21. miejscu są linie British Airways, zaś na 34. – grubo poniżej naszego LOT-u – znalazł się Air France. W tych samych okolicach mieści się skandynawski SAS.

Czytaj też: Najbardziej ekskluzywne miejsca na weekendowy wypad. Tanio nie będzie, ale za to zadasz szyku

Czytaj też: Kiedy możesz skorzystać z polisy od rezygnacji z wycieczki?

Czytaj też: Spóźniłeś się na samolot. Jakie koszty to pociąga?

Czytaj też: Czym różnią się od siebie polisy turystyczne? Porównuję

Ryanair w dziesiątce najgorszych linii świata. EasyJet też

A na liście 10 najgorszych linii lotniczych świata znajdziemy największego w Polsce przewoźnika, irlandzkiego Ryanaira, który co prawda pod względem punktualności nie daje jakoś strasznie ciała (86%, lepiej, niż LOT i w okolicach wyniku najlepszych linii lotniczych, ale pod względem serwisu na pokładzie zdobył tylko 63% punktów, zaś pod względem podejścia do niezadowolonych pasażerów – tylko 33%. Gdyby więc Ryanair traktował lepiej tych, którzy przychodzą z reklamacjami (często uzasadnionymi), miałby szanse na wynik w drugiej, trzeciej dziesiątce. A tak łącznie zdobył tylko 6,03 pkt.

Inne źle oceniane linie lotnicze? Wśród znanych marek w tyle znajduje się hiszpańska Iberia (ale tu też nie poszło o punktualność, lecz o jeden z najniższych w rankingu wskaźników traktowania klientów przychodzących z reklamacją). Pod tym względem gorszy wynik (tylko 13% punktów) ma chyba tylko EasyJet. Jeśli coś pójdzie nie tak – pasażerowie tej linii mają przerąbane. EasyJet też znalazł się w dziesiątce najgorszych linii lotniczych świata.

Czytaj też: Spóźnił się na samolot na wakacje. Konsekwencje? Nieobliczalne!

Tutaj, na stronie AirHep.com, znajdziecie pełną wersję rankingu ze szczegółowymi wynikami wszystkich linii, a także wyniki poprzednich edycji

Najpunktualniejsi Ukraińcy, Kenijczycy i Bałtowie

Na marginesie – czy wiecie które linie lotnicze zajęłyby ostatnie miejsce, gdyby brać pod uwagę tylko punktualność? Kanadyjskie. Wszyscy tamtejsi przewoźnicy mają słabe wyniki punktualności, a Air Kanada – najgorszy na liście, tylko 55% punktualnie „dowiezionych” lotów. Która z dużych linii lotniczych jest najbardziej punktualna na świecie?

Kenijskie, Ukraińskie i znane w Polsce Air Baltic, obsługujące loty do krajów nadbałtyckich oraz Aegan (latające na greckie wyspy). Jak widzicie ten miernik nie jest wyczerpujący, bo mniejsze linie lotnicze, nie mające bardzo rozbudowanej i globalnej siatki połączeń, mają w tej dziedzinie większe szanse. Duzi przewoźnicy nie są w stanie mieć ponad 90% punktualności, ale nadrabiają jakością serwisu w locie i jakością obsługi niezadowolonych klientów.

Czytaj też: Wojna lub atak terrorystyczny? Kiedy możesz zrezygnować z wycieczki i odzyskać wszystkie pieniądze? 

Czytaj też: Ubezpieczenia na mundial w Rosji. Bez polisy nie przekroczysz granicy!

Na wakacje z „Wizzem” czy z „Ryanem”?

Podsumowując: wśród popularnych w Polsce linii „standardowych” najlepszym przewoźnikiem jest Lufthansa, zaś jeśli chodzi o niskobudżetowych przewoźników i tanie linie, to najlepsze wyniki osiągnął Norwegian, a tuż za nim znalazł się Wizzair. Mając do wyboru „Wizza” i „Ryana” trzeba byłoby chyba wybrać tego pierwszego – nie dość, że jest bardziej punktualny (choć nieznacznie), to jeszcze lepiej traktuje swoich klientów.

AirHelp ocenił też największe porty lotnicze świata. Wyniki tego rankingu znajdziecie tutaj.

 

Subscribe
Powiadom o
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Mario
5 lat temu

Wiadomo jak produkt jest tani to jest duzy popyt dlatego takie zle opinie maja tani przewoznicy bo te wlasnie linie sa oblegane nawet przez bogatych 🙂
Mozna by bylo zrobic ranking zarobkow lini lotniczych w obrocie 🙂

Felicita
5 lat temu

W zeszłym tygodniu Wizz na Islandię. Nie zabierają części bagaży (koło 10 sztuk) pasażerów co zapłacili bo … mają nadbagaż. (Wizz , nie pasażerowie). Jakby wzięli wszystkie bagaże to musieliby do-tankować w Norwegii w Stavanger. Zostaliśmy bez bagaży na wycieczcie przez 5 dni ! !!!!! BEZ KURTEK , BUTÓW itp. !! CELOWE DZIAŁANIE BO kolejne samoloty były podobno za ciężkie aby nam bagaż dowieść. A nadbagaż był dlatego że za dużo odsprzedali dodatkowych kilogramów. Tak wiemy od stewarda – czy to prawda nie wiem ale co mnie to obchodzi ?. I nie zabrali bagaży tych zwykłych pasażerów – oczywiście bez… Czytaj więcej »

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu