16 maja 2024

Dostępne finanse, czyli… co? Banki i firmy od płatności w blokach startowych. Jak idzie im znoszenie barier w dostępności usług?

Dostępne finanse, czyli… co? Banki i firmy od płatności w blokach startowych. Jak idzie im znoszenie barier w dostępności usług?

Dostępne finanse od połowy roku będą już obowiązkowe. Jakie nadzieje wiążą z tym organizacje zrzeszające osoby z niepełnosprawnościami? Jak przygotowują się banki i firmy od płatności? Jakie przeczucia ma Rzecznik Finansowy, który będzie kontrolował finansistów pod względem jakości wprowadzanych procedur? Eksperci komentują

W połowie przyszłego roku mają wejść w życie przepisy, które podniosą standardy dostępności usług i produktów w Unii Europejskiej. Obejmą także sektor finansowy. Czy banki i inne instytucje zdążą się przygotować? Jak daleko idą regulacje? Dostępność w bankowości detalicznej nie powinna jednak kojarzyć się wyłącznie z potrzebami osób z niepełnosprawnościami. Wymóg zrozumiałości czy postrzegalności może stać się ważnym uprawnieniem dla wszystkich konsumentów.

Zobacz również:

Dziś rozpoczynamy w „Subiektywnie o Finansach” oraz w Homodigital.pl nowy cykl edukacyjny – „Dostępne Finanse”. Inaugurujemy go w szczególnym momencie – w Światowy Dzień Świadomości Dostępności, który jest obchodzony już od 13 lat w każdy trzeci czwartek maja. Do tej pory nie bywało o nim głośno, ale z roku na rok będzie zyskiwało na znaczeniu.

Czytaj więcej o naszej nowej akcji edukacyjnej „Dostępne Finanse”

Czytaj więcej o nadchodzących regulacjach: Nadchodzą regulacje dotyczące dostępności w bankowości detalicznej: od kredytów hipotecznych po bankomaty. Czego może wymagać konsument?

Jak problem dostępności widzą firmy finansowe? A jak patrzy na ten temat Rzecznik Finansowy reprezentujący klientów oraz Polski Związek Niewidomych? Zapraszam do przeglądu opinii!

Elżbieta Oleksiak PZN
Elżbieta Oleksiak, Polski Związek Niewidomych

Elżbieta Oleksiak, kierownik Centrum Rehabilitacji Polskiego Związku Niewidomych

Cieszymy się z tej inicjatywy i bardzo liczymy na to, że przyniesie ona konkretne rozwiązania, dzięki którym wszyscy bez wyjątków będą mogli korzystać samodzielnie i bezpiecznie z usług i produktów finansowych. Wyzwań jest wiele, ale wierzymy, że publiczna debata, poznanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz edukacja finansowa przyczynią się do podniesienia jakości życia wielu osób, które do tej pory z oferty finansowej korzystały rzadko lub wcale.

Bogdan Pretkiel Rzecznik Finansowy
dr Bogdan Pretkiel, Rzecznik Finansowy

dr Bohdan PretkielRzecznik Finansowy

Wymogi dotyczące dostępności usług są realizacją idei solidaryzmu, uosabiają marzenie o cywilizacji nie pozostawiającej nikogo samemu sobie. Każdy z nas na jakimś etapie życia stanie się beneficjentem dostępności. Ograniczenie dostępu do usług finansowych z powodu braku zainteresowania inkluzywnością odbierze przewagę konkurencyjną podmiotom, które nie zauważą zmieniających się trendów konsumenckich.

Moją rolą jako branżowego organu nadzoru będzie w pierwszym okresie obowiązywania ustawy przede wszystkim edukacja przedsiębiorców w zakresie optymalnych rozwiązań zwiększających inkluzywność usług bankowych czy płatniczych. Będę stał na staży realizacji idei przedstawionych w Dyrektywie EAA, tak aby nie skończyło się wyłącznie na deklaracjach.

Blik Krzysztof Ziewiec
Krzysztof Ziewiec, BLIK

Krzysztof Ziewiec, dyrektor marketingu i public relations w BLIK

BLIK to innowacyjna metoda płatności dla każdego, bez względu na jego wiek, płeć czy poziom sprawności.  Od samego początku projektowaliśmy to rozwiązanie z myślą o potrzebach różnych użytkowników. Dodatkowo za pośrednictwem aplikacji mobilnej banku każdy ma możliwość dostosowania takich aspektów jak wielkość liter czy kontrastowe kolory, a osoby niewidzące bez problemu mogą skorzystać z asystenta głosowego, aby potwierdzić kwotę i inne szczegóły operacji, co może je uchronić przed oszustwem.

Jednak dbamy nie tylko o kwestie związane z łatwością i bezpieczeństwem transakcji. Zwracamy również uwagę na to, aby informacje w naszych kampaniach były przekazywane za pośrednictwem różnych kanałów sensorycznych tak, aby nikt nie czuł się pominięty. Walka z wykluczeniem jest dla nas niezwykle ważna, a poprzez udział w akcji „Dostępne finanse” mamy możliwość zdobycia szerszej perspektywy, a także możemy połączyć wysiłki z innymi organizacjami.

Zdecydowaliśmy się dołączyć do tej inicjatywy, ponieważ wierzymy, że wpłynie ona na rozwój rozwiązań zmieniających doświadczenia Polaków ze szczególnymi potrzebami i wprowadzi nowe standardy w świecie finansów.

Renata Rybarczyk BNP Paribas
Renata Rybarczyk, BNP Paribas Bank Polska

Renata Rybarczyk, dyrektorka Biura Wsparcia Transformacji Sieci w Banku BNP Paribas

Zaangażowanie w poprawę dostępności usług finansowych jest dla nas jednym z kluczowych aspektów wspierania różnorodności i tworzenia inkluzywnej kultury organizacyjnej – istotnych elementów strategii Banku BNP Paribas. Przykładem obszaru, w którym podejmujemy aktywne działania na rzecz zwiększania dostępności naszych usług, jest dostosowanie placówek banku do indywidualnych potrzeb wszystkich klientów.

Potwierdzeniem tych starań jest certyfikat „Obiekt bez barier”, który uzyskały 134 oddziały przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami oraz certyfikat „OK senior” przyznany całej sieci placówek, świadczący o tym, że zapewniają obsługę  odpowiadającą rzeczywistym potrzebom Klientów 55+.

Millenium Iwona Jarzębska
Iwona Jarzębska, Bank Millenium

Iwona Jarzębska, dyrektorka ds. Public Relations w Banku Millennium

Podejmowanie działań edukacyjnych w zakresie dostępności usług finansowych uwrażliwia szczególnie na potrzeby osób, które czasowo lub z powodu przewlekłych trudności zdrowotnych potrzebują mieć dostęp do informacji i rozwiązań w odpowiedniej formie. Bank Millennium stale dostosowuje swoje usługi do wymagań osób z niepełnosprawnościami oraz wszystkich z różnymi potrzebami.

Zapewniamy ułatwienia w korzystaniu z bankowości dla osób niedowidzących w aplikacji mobilnej i bankowości internetowej Millenet. Tworzymy odpowiednie komponenty wizualne, nawigacje oraz konsultujemy poszczególne rozwiązania z zainteresowanymi.

Coraz więcej rozwiązań dostępnych jest również w naszych placówkach. Wspomnę choćby o możliwości przygotowania dokumentów w języku Braile’a, wykorzystania czcionki o dużym rozmiarze lub nagraniach audio. Regularnie szkolimy personel, aby zapewnić odpowiedni poziom wiedzy i umiejętności, podnosimy również świadomość na temat potrzeb osób z niepełnosprawnościami w zakresie bankowości i finansów. Robimy wiele i chcemy zrobić więcej, aby spełniać oczekiwania wszystkich naszych klientów.

Posłuchaj też wstępniaka Macieja Samcika do akcji „Dostępne Finanse”: Usługi finansowe wreszcie będą dla każdego?

——————–

Dostępne Finanse

 

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu