3 sierpnia 2020

Bon turystyczny z problemami. Czytelnicy raportują: miał być, a go nie ma. I nikt nie wie dlaczego. Albo jest, ale ze starymi danymi. ZUS zaliczył wpadkę?

Bon turystyczny z problemami. Czytelnicy raportują: miał być, a go nie ma. I nikt nie wie dlaczego. Albo jest, ale ze starymi danymi. ZUS zaliczył wpadkę?

W ciągu pierwszych dwóch dni obowiązywania „turystycznego 500+” polscy rodzice aktywowali blisko 150.000 bonów turystycznych (z 6,5 mln, które są dostępne). Byłoby więcej, ale… nie wszyscy bon turystyczny dostali, mimo, że mają do niego uprawnienia. Telefon na infolinię ZUS niewiele pomaga. „Teoretycznie bon się należy. Przekazuję sprawę dalej” – słyszą nasi czytelnicy. Ruszamy z odsieczą!

Bon turystyczny czyli „trzynastka” 500+, tyle, że przeznaczona wyłącznie na sfinansowanie usług turystycznych, jest „wypłacany” od soboty. Pierwsi szczęśliwcy mieli okazję zapłacić już za nocleg lub imprezę turystyczną dla dziecka pieniędzmi z bonu w miniony weekend. Prawdopodobny rekordzista zapłacił za nocleg w hotelu Blue Marine w Mielnie już w sobotę o godz. 8.00 rano. W sumie połowa weekendowych rezerwacji w tym hotelu była opłacona właśnie bonem, co oznacza, że pomysł się sprawdził.

Zobacz również:

W niedzielę wieczorem ZUS podawał, że łączna wartość aktywowanych bonów to ponad 122 mln zł, z czego dokonano już 2.200 płatności wartych 1,8 mln zł. Szybko rośnie liczba miejsc, w których bon można wykorzystać. W piątek było ich 6.000, a w ciągu dwóch dni przybyło kolejne 2.000. Niemniej jednak oznacza to, że do spodziewanych 100.000 miejsc, o których mówił rząd droga jeszcze daleka.

Niestety, podobnie jak w przypadku składania wniosków o pieniądze z tarcz antykryzysowych, tarczy finansowej, czy premiery projektu „Twój e-PIT”, nie obyło się bez drobnych pułapek i poważnych wpadek. Co nie zagrało?

Czytaj też:.Twój e-PIT wystartował, ale z problemami

Czytaj też: Bon turystyczny w pytaniach i odpowiedziach. Wakacje bez dzieci, luksusowe hotele, płatności

Po pierwsze: kto widzi bon i dlaczego nie każdy?

To, co sam miałem okazję naocznie zaobserwować, to brak bonu w moim profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Zalogowałem się wczesnym rankiem już w sobotę, żeby aktywować bon – jako, że moje dziecko korzysta ze świadczenia 500+ – i choć wszystko powinno odbyć się lekko, łatwo i przyjemnie, to niestety, żadnej adnotacji o bonie nie znalazłem.

Okazało się, że bon widoczny jest tylko na ZUS-owskim koncie mojej żony, która składała wniosek o 500+. Gdy bon został „odnaleziony” w profilu PUE ZUS mamy, to sama aktywacja poszła już gładko – podanie adresu mailowego (krótkiego, bo długi się nie zmieścił w polu danych) i w ciągu kilku sekund bon trafił na maila (choć miał też przychodzić SMS-em).

Czytaj też: Można już aktywować swój bon turystyczny. Jak to się robi, krok po kroku? Testujemy! Uważajcie, są pułapki przy aktywacji. A co zrobić, gdy bon „przyjdzie”?

Niestety, wiele osób – mimo chęci i formalnej podstawy prawnej (nie tylko korzystają ze świadczenia 500+, ale też sami o nie wnioskowali, więc bon powinien być widoczny u nich, a nie u małżonków) – do tej pory nie ma bonu na swoim koncie. Jako pierwsza napisała pan Dorota:

„Od dawna mam konto na internetowym ZUS-ie. Ale ZUS nie ma dla moich bąbli bonu turystycznego. Problem zgłoszony do ZUS-u. Zadzwoniłam na infolinię. Bardzo uprzejma pani, po podaniu numeru PESEL, stwierdziła że bon rzeczywiście się należy i kieruje sprawę wyżej do pilnego wyjaśnienia, a ja mam czekać na telefon”

Odezwała się też pani Agata:

„Proszę o pomoc. Dzwoniłam na informację ZUS i miły Pan, ale słabo poinformowany, powiedział mi, że jeżeli pobieram 500+ przez MOPS (Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej), to bon się nie należy. Podobno trzeba pobierać 500+ przez ZUS. Nic z tego nie rozumiem, Wniosek o 500 + składałam przez bank, tak jak wszyscy moi znajomi. Czy ktoś wie, o co tu chodzi?”

A potem jeszcze pisali pan Piotr, Monika i Ania w tej samej sprawie. O co chodzi? W ustawie o bonie turystycznym nie ma słowa o tym, że wypłacenie bonu lub jego aktywacja jest w jakikolwiek sposób powiązana z tym, czy korzysta się z pomocy społecznej, ani w jaki sposób wnioskowało się o „klasyczne” 500+ na dziecko – czy z pomocą bankowości elektronicznej, czy przez PUE ZUS, czy może osobiście w urzędzie.

ZUS chyba jeszcze nie wie, jak zareagować – możliwe, że bony z jakiegoś powodu jeszcze się nie „zaciągnęły” i wkrótce zostaną dopisane do kont klientów – tak przypuszczają pracownicy infolinii ZUS. Oby mieli rację. Jeden z czytelnik dostał informację „niskiego szczebla” w tej sprawie.

„Udało mi się dodzwonić do ZUS – stare dane dowodu, według pana z infolinii, nie powodują problemow z aktywacją bonu”

Czytaj też: Bon turystyczny 500+ jest jak zero+? Czy ceny w hotelach, ośrodkach wypoczynkowych i nadmorskich barach już „zjadły” covidowy zasiłek?

Czytaj też: Bon turystyczny: gdzie będziemy mogli z niego skorzystać? I czy kolejny transfer do rodzin na koszt podatników ma sens? Co na to inni turyści?

Czytaj też: Wakacje 2020 w Polsce. Na jakie dodatkowe ryzyka jesteśmy narażeni w związku z „nową normalnością”? Jak się przed nimi zabezpieczyć?

Po drugie: stare dane osobowe. Czy wniosek przejdzie?

Również dużo osób informuje (zaczęło się od pani Marty, ale o problemie informuje nas też pani Beata, Iwona i Ewelina), że w danych, których poprawność trzeba potwierdzić, aby aktywować bon, widnieje… numer starego, nieaktualnego już dowodu osobistego, mimo, że na koncie w PUE ZUS jest widoczny też nowy dowód.

Czy to może być problem? Jeśli korzystamy ze świadczeń wypłacanych od państwa, lepiej żeby wszystko zgadzało się w papierach. Bierzemy odpowiedzialność za to, że nasze dane są poprawne i aktualne. Z relacji czytelników wynika, że gdy zobaczyli niepoprawne dane, nie zdecydowali się na aktywację bonu.

Jedna z hipotez mówi, że mógł zawinić pracodawca, czyli podmiot, który zgłasza pracownika do ZUS i podaje ZUS-owi jego dane. Jeśli pracodawca nie zaktualizował numeru dowodu osobistego pracownika (albo pracownik zapomniał tego zrobić w kontakcie z pracodawcą), to prawdopodobnie stare dane zostały „zaciągnięte” przez ZUS na użytek aktywacji bonu turystycznego.

Czy to może być problem? Trudno powiedzieć. Nie wiemy, jak ZUS będzie podchodził do niezgodności danych przy weryfikacji wniosków lub przy jakichś późniejszych kontrolach. Jest też inne pytanie: czy ewentualne wyjaśnienie sprawy w ZUS lub u pracodawcy zaowocuje wystawieniem nowego bonu, czy też ten, który został raz wygenerowany, jest jedynym, jaki można dostać? Na to pytanie szukamy odpowiedzi, bo niemało osób zastanawia się: czy aktywować taki bon, w którym są nieaktualne dane identyfikacyjne beneficjenta?

Czytaj też: Budżet na 2021 r. się nie spina? Rząd nie chce zrezygnować z budowy „państwa dobrobytu”. Tyle, że sami sobie je sfinansujemy. Jakie nowe podatki może szykować rząd?

Po trzecie:  rodzice dzieci z niepełnosprawnością mają pod górkę z systemem

Rodzice, którzy wychowują dziecko niepełnosprawne, mogą otrzymać dodatkowe 500 zł w ramach bonu – razem mają więc do wykorzystania 1.000 zł. Problem w tym, że aktywacja dodatkowych 500 zł, jest wyjątkowo nieintuicyjna. Najpierw trzeba aktywować zwykły bon, po czym dopiero otwiera się ścieżka do złożenia wniosku o kolejną, brakującą część bonu.

Trzeba w tym celu złożyć wniosek (nie wystarczy już „aktywacja”). Polega to nie tylko na wypełnieniu formularza z danych kontaktowymi i osobowymi, ale zrobieniu zdjęcia i załączenia ważnego orzeczenia o niepełnosprawności. Niestety, o ile podstawowy bon jest aktywowany w czasie rzeczywistym, to dodatkowa pomoc jest przyznawana dopiero po rozpatrzeniu wniosku.

Ustawowe terminy ZUS na rozpatrzenie decyzji to 30 dni. Miejmy nadzieję, że w tym przypadku rodzice nie będą tyle czekać, choć zależy to pewnie od liczby złożonych wniosków w pierwszych dniach obowiązywania programu.

Czytaj też: Rodzice w Polsce mają klawe życie: 500+, 300 zł na szkołę, 500 zł na wycieczki. Co mają powiedzieć bezdzietni?

Czytaj też: Polskie morze, góry i jeziora z… biurem podróży? Touroperatorzy szukają interesu i hurtem wykupują pokoje na wakacje. Co to oznacza dla nas?

Akcja-aktywacja się generalnie udała? Czas pokaże

Czekamy na odpowiedź ZUS w sprawie tych problemów. Czy fakt, że ktoś składał wniosek o „klasyczny” zasiłek 500+ osobiście, a nie przez internet, wpływa na to, czy i kiedy aktywuje się bon turystyczny? W ustawie nie ma o tym słowa.  Skąd się wzięły we wniosku nieaktualne dane osobowe? Czy posługiwanie się nimi, może mieć dla nas jakieś przykre konsekwencje? Zakładam, że to tylko problemy techniczne, ale czekamy na oficjalna odpowiedź ZUS w tej sprawie.

Start polskiego bonu turystycznego od strony technicznej nie był zły. Pobieranie bonów idzie raczej gładko, a płatności nimi u wybranych przedsiębiorców, czyli podawanie numeru bonu i potwierdzenie płatności kodem SMS, nie stanowią bariery technicznej. Sam nie miałem okazji testować tego, jak się bonem płaci. Piszcie, jeśli macie jakieś negatywne (ale też pozytywne!) doświadczenia.

Trzymam kciuki, żeby „naprawa” aktywacji bonu turystycznego nie trwała dłużej, niż kilka dni. Na razie liczba aktywacji wynosi raptem 2% wszystkich bonów, więc nie można wykluczyć, że na opisanych tutaj problemach się nie skończy i jakieś większe są dopiero przed nami. Oby nie.

źródło zdjęcia: bonturystyczny.polska.travel /pixabay

Subscribe
Powiadom o
55 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Monika
2 miesięcy temu

U mnie jest inny problem wyświetla się zakładka podmiot turystyczny- wniosek o 500+ składałam przez system ematia gov w 2019r i normalnie otrzymuje świadczenie.
Osoboście jestem zawiedziona bo przepadła mi rezerwacja…dzwoniłam na infolinie w sobotę i miał ktoś się kontaktować w ciągu 3 dni

natalia
2 miesięcy temu
Reply to  Monika

Niema znaczenia przez co 500+ otrzymujesz. Tak powiedzieli w Zus. Aktualizuja niby baze… Tez czekam. Tak samo przez empatia zalatwialam.

XXX
2 miesięcy temu
Reply to  Monika

Ciemni ludzie, „podmiot turystyczny ” jest dla firm chcących świadczyć usługi z płatnością bonem.

Aleksander
2 miesięcy temu

Byłbym zaskoczony, gdyby nie było żadnych problemów. Nie po to państwo się za coś bierze, by potem dobrze to funkcjonowało.

Ada
2 miesięcy temu

Wszystko pięknie i ładnie, ale platforma ZUS to jakaś porażka, żeby tam sie zalogować to trzeba chyba szczęścia.

Adam
2 miesięcy temu

Ja mam konto w PUE od kilku lat i z przykrością stwierdziłem, że bonu turystycznego na moim koncie nie ma, chociaż powinien być, bo to ja a nie żona pobieram 500+.

Sylwia
2 miesięcy temu
Reply to  Adam

Witam u mnie to samo jak się dodzwoniłam na infolinię ZUS Pani powiedziała że mam zaglądać co jakiś czas bo może nie zaciągneło …..dziś mamy Wtorek czyli 4 dzień od STARTU bonu nie widać a zalogować sie na PUE ZUS z banku niemożliwe ….Jakaś porażka ….

Ula
2 miesięcy temu
Reply to  Sylwia

Dlaczego PUE zuss wtedy trzeba do polskie organizacji turystycznej. Ona za to odpowiada

Bartek
2 miesięcy temu

Dzień dobry. Ja również chciałem skorzystać wczoraj z bonu, ale mimo spełnienia warunków, nie mogłem z niego skorzystać. Infolinia działa bez zarzutu. Jednak w przypadku startu programu powinien być również czynny help desk techniczny. Zostałem poinformowany, że działa od poniedziałku do piątku. Szkoda, bo pomocy potrzebowałem w weekend. Konto PUE mam od chyba od 2 lat. Myślałem, że to będzie okoliczność sprzyjająca, a może okazać się, że przejście ścieżki od „zera” jest najbardziej skuteczne. Warto w tym miejscu podpowiedzieć czytelnikom, aby przed rejestracją profilu PUE ZUS, założyli profil zaufany na ePUAP, potwierdzili tożsamość z bankowością elektroniczną i dopiero za jego… Czytaj więcej »

Daniel
2 miesięcy temu
Reply to  Bartek

Niby tak, ale ja nie musisz później logować się przez Bank. Ja potwierdziłem tożsamośc w US i mogę bez banku logować i smsm potwierdzać mój podpis

Michał
2 miesięcy temu
Reply to  Bartek

Trzeba będzie podejść do ZUSu, ale nie koniecznie tego w miejscu zamieszkania, a jakiegokolwiek! Przerabiałem to z żoną – główna siedziba, lub inspektorat.

Dorota
2 miesięcy temu

Pobieram świadczenie 500+ na dwójkę dzieci, a bon turystyczny został przypisany wyłącznie jednemu dziecku i nikt nie wie dlaczego… ZUS odsyła do infolinii POT, a POT każe czekać – prawdopodobnie problem techniczny. Sami nie wiedzą jak mogą pomóc (

Admin
2 miesięcy temu
Reply to  Dorota

Masakra…

Alex
2 miesięcy temu
Reply to  Dorota

Ojej, tak mi przykro… A ja pracujący, który oddał w tym roku do US 5000 PLN podatku nawet złotówki nie dostałem od Państwa 🙂 Całe szczęście, że średnio 20k rocznie ciągnę na „czarno”, bo zapłaciłbym jeszcze więcej.

jacek
2 miesięcy temu
Reply to  Alex

No i wpadłeś koleś oddasz z nawiazka

XXX
2 miesięcy temu
Reply to  Alex

No i jeszcze 100 mld zapomogi od tego ohydnego państwa, pan Henio ich chyba nie zobaczy.

Michał
2 miesięcy temu
Reply to  Dorota

Mam to samo!!!

Monika
2 miesięcy temu
Reply to  Dorota

mam to samo tylko na jedno dziecko a drugie wogole nie widnieje

Kate
2 miesięcy temu
Reply to  Dorota

Również przyznano mi bon na 1 z 2 dzieci …

Monika
2 miesięcy temu

Dzwoniłam po raz kolejny w sprawie boni, okazało się że podobno bon mi się nie należy mimo pobierania świadczenia 500 plus. Na moje pytanie kiedy problem zostanie rozwiązany nikt nie jest mi w stanie udzielić odpowiedzi. Pisałam również do ZUS i jak na razie bez odpowiedzi.

Michał
2 miesięcy temu

Też mam problem!
Mam dwoje dzieci, jedno ubezpieczone w moim zakładzie pracy, drugie w zakładzie żony. To nie powinno stanowić problemu, a jednak!
Widzę tylko jeden bon.
ZUS umywa ręce, MOPS twierdzi, że jest wszytko ok (bo pobieram 2×500+) i sam składałem wnioski o świadczenia na dzieci. Ehhh po mnóstwie telefonów do ZUS, MOPSu i infolinii BonuTurystycznego, infolinia przyjęła moja „reklamację”.
Na pytanie jaki jest czas rozpatrzenia mojej sprawy, konsultantka nie umiała odpowiedzieć…
Czekam! Wszystko jest mało dopracowane

Alex
2 miesięcy temu
Reply to  Michał

Kolego Michale, czas który zmarnowałeś na wyjaśnianie „Czemu bonu na 500 złota nie dostałem?” mógłbyś poświęcić na rozwój osobisty lub zwykła ordynarną pracę i ekwiwalent w „twardym pieniądzu” miałbyś w przyszłości – w formie podwyżki – lub w przypadku scenariusza z ordynarną pracą – w formie banknotów. W następstwie powyższej sytuacji dyskusje z żoneczką, sąsiadem, forumowiczami, znajomymi „dzieciatymi” które spędzisz na rozdrabnianiu tematu że ZUS jest do d**y, „państwo nie daje kasy”, „w jakim kraju my żyjemy”, „a wy na co wydacie bon, drodzy sąsiedzi?” mógłbyś poświęcić na zarobek/dokształcenie lub zwyczajny aktywny relaks, żebyś swój: a) bebzol zrzucił, b) nabrał… Czytaj więcej »

Daniel
2 miesięcy temu

Witajcie, W mojej sytuacji żona pobiera 500+ i nie ma PUE ZUS. Ja prowadzę DG, więc PIE ZUS mam, składałem nawet wnioski o zasiłek opiekuńczy, więc wiedzą, że dzici posiadam 🙂 Zakładki brak.

Ala
2 miesięcy temu

Od wielu dobrych lat korzystam z ZUS PUE – u mnie bonu nie ma. Jakoś mnie to nie dziwi, że znowu coś poszło nie tak. Infolinia zajęta, problem zgłoszony przez komunikaty w PUE – ciekawe czy ktos to w ogóle odczyta ?;-)

Adam
2 miesięcy temu
Reply to  Ala

Wygląda na to że osoby mające konto PUE od jakiegoś czasu mają właśnie taki problem – nie dostały bonu, a ci którzy dopiero zakładali PUE bon dostają od razu. Warto by tę sprawę nagłośnić.

Admin
2 miesięcy temu
Reply to  Adam

Właśnie to robimy – nagłaśniamy i zadajemy ZUS-owi trudne pytania. Będziemy relacjonowali odpowiedzi, o ile nadejdą

Karina
2 miesięcy temu

No u mnie niestety też błędne dane (stary numer dowodu na bonie ). Póki co nie aktywuję- do czasu aż nie pojawią się informacje czy to stanowi jakiś problem z niezgodnością danych czy nie.

Tomasz
2 miesięcy temu
Reply to  Karina

I u mnie to samo. W zakładce „Ubezpieczony” dowód aktualny, przy bonie stary.

Marcin
2 miesięcy temu
Reply to  Tomasz

jw.

Renata
2 miesięcy temu
Reply to  Karina

U mnie ten sam problem, czekam na wyjaśnienia

KINGA
2 miesięcy temu
Reply to  Karina

Dokladnie taki sam problem mam. Tez narazie nie aktywuje 😀

Ewa
2 miesięcy temu

Ja również pobieram 500 plus na dwoje dzieci a bonu nie ma. Dzwoniłam na infolinię Pani zapytała czy jestem pewna, że pobieram te świadczenia bo gdyby tak było to pewnie bon by był. I właściwie na tym się skończyło, bo Pani nie wiedziała co można zrobić. Kazała czekać i tyle. Ps na koncie ojca dzieci bonu też brak.

Don Q. 🧛
2 miesięcy temu

Och, jak mi przykro… 🤣

Ada
2 miesięcy temu

Witam u Nas też nie działa Bon turystyczny a właściwie go nie ma dzwonię na infolinię i dalej nic telefonów w tej sprawie wykonałam dużo i nikt nic nie wie co jest tego przyczyną….

Ania
2 miesięcy temu

A ja mam i konto ZUS pue od dawna i profil zaufany. Mam trójkę dzieci. Na nich też ja pobieram jak i wnioskowałam o 500+. A bon turystyczny jest tylko dla jednego dziecka. Reszta widmo. Mimo że widnieją w danych ubezpieczonych… Porażka

Zosia
2 miesięcy temu

Dziś odmówiono mi przyjęcia płatności bonem w hotelu, który miał go akceptować. Pani w recepcji twierdzi, że „coś im nie działa”.

Admin
2 miesięcy temu
Reply to  Zosia

Uuuups, czyli po tej stronie też bywają kłopoty

Anna
2 miesięcy temu
Reply to  Zosia

U nas podobnie. Nie działają kodu SMS. Zgłosiłam to do ZUS. Podajesz w hotelu kod płatności , oni robią swoje i musi ci przyjść na telefon SMS. I tu pojawia się problem bo SMS nie dociera. Z informacji z ZUS uzyskałam różne mało przydatne porady, typu zrestartować telefon, podać inny nr telefonu…. Niestety SMS nie dociera. Zgłosiłam ponownie i mój profil w ZUS z nr PESEL został przekazany do działu IT….. A płatności zrobić nie mogę. Rezerwacja właśnie mi przepada.

Adam
2 miesięcy temu

Gdzie są k… bony się pytam 😉
Mam prawo do jednego bonu, na chwilę obecną nie będę korzystał. Lubię czytać Pans Samcika,w przypadku tego artykułu przeczytałem początek, zobaczyłem ponad 20 komentarzy i czułem że będzie wesoło.
Nie zawiodłem się-gdzie jest bon,dajcie bon,rąszczę o bon. Do pracy rodacy zamiast zawracać d…pę w komentarzach (mam na myśli też siebie)
Podsumowując -szkoda prądu na artykuł 😉
Miłego dnia.

AJ

Majkel
2 miesięcy temu

Żenada!!! Kiełbasa wyborcza. Wczasy mina i z bonu sie nie skorzysta. Bonu jak nie bylo, tak nie ma! I zapewne nie bedzie. Wszystkie warunki spelnione. Wizyta w oddziale ZUS, kontakt z infolinia – wszystko w porządku, każą czekac. Na komunikaty na stronie nikt nie odpisuje.

Marika
2 miesięcy temu

Ja również nie mogę pobrać bonu turystycznego. Po zgłoszeniu sprawy do ZUS uzyskałam informację o błędnym zaciągnięciu nr PESEL przez system. Podobno pracują nad tym od soboty. Ach i znów mamy lepszy i gorszy sort.

Aga
2 miesięcy temu

Witam ! Mam profil zaufany i na nim zadnego Bonu turystycznego u mnie brak zgłosiłeam na infolinię i pani pezekazala dalej l ktoś mial zadz i cisza!!

Jot
2 miesięcy temu

To ja napiszę coś zupełnie innego: żadnych problemów. Zalogował się ten rodzic, który składał wniosek o 500+, jest bon.

Admin
2 miesięcy temu
Reply to  Jot

No, chociaż jeden zadowolony. Bo już zaczynałem myśleć, że to bony to jakieś Yeti 😉

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss top-search top-menu