Już nie dziecko, ale jeszcze nie w pełni dojrzały człowiek. Polskie prawo – w zależności od sfery naszego życia – w różny sposób precyzuje, w jakim wieku dozwolona jest inicjacja. W przypadku korzystania z usług bankowych ten wiek prawo ustala na 13. rok życia. Nastolatek może mieć swoją kartę debetową, ale dlaczego nie może podpiąć jej do aplikacji Apple Pay?
Rzecz jasna, po 13. urodzinach nastolatek może korzystać tylko z ograniczonej oferty, a w dodatku pod nadzorem rodziców lub opiekunów. Może mieć zarejestrowane „na siebie” konto osobiste, kartę debetową, może wypłacać i wpłacać pieniądze w bankomatach, czy korzystać z prostych produktów oszczędnościowych. Co konkretnie oferują banki małoletnim klientom, pisałem w tym artykule.
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
Wśród dostępnych produktów wymieniłem kartę debetową. Ale dziś coraz częściej nie płacimy fizycznie samą kartą. Na rynku jest już sporo rozwiązań, które pozwalają podpiąć kartę do aplikacji płatniczej. W ten sposób możemy płacić telefonem w systemie Google Pay czy Apple Pay, albo zegarkiem (Garmin Pay, FitBit Pay). A skoro 13-latek może płacić debetówką i nic nie stoi na przeszkodzie, by korzystał ze smartfona, to na zdrowy rozum powinien móc sparować kartę z aplikacją płatniczą w telefonie.
Przeczytaj też: Czy muzyka z platform streamingowych na dobre rozjedzie winyle i płyty CD? Na świecie to już się dzieje, ale Polska stawia (jeszcze) opór
Przeczytaj też: Święta, święta i po świętach… A długi zostały. Jak pokonać poświątecznego finansowego kaca?
Apple Pay tylko dla starszych nastolatków
Ale okazuje się, że to nie takie proste. Syn pana Artura właśnie skończył 13 lat i tym samym wkroczył w świat usług bankowych.
„Żeby uczył się oszczędzania i wydawania pieniędzy, ma założone konto, do którego właśnie przyszła karta. Młody chciał od razu dodać ją do usługi Apple Pay, bo to wygodniejsze, niż chodzenie z kartą. Okazało się, że nie ma możliwości dodania karty, bo Apple ustalił sobie granicę wieku użytkowników na 16 lat w naszym kraju. A przecież w Polsce legalnie można mieć konto i korzystać z niego po skończeniu 13 lat”
– dziwi się pan Artur. To faktycznie niezrozumiałe ograniczenie, zwłaszcza że na stronie internetowej Apple stoi jak wół, że „usługa Apple Pay nie jest dostępna dla dzieci poniżej 13. lat”. Apple precyzuje co prawda, że wiek, który pozwala korzystać z tej usługi, zależy od kraju i regionu, a więc może być wyższy. Tylko dlaczego w Polsce Apple miałby podwyższać próg wiekowy, skoro polskie prawo ustawia poprzeczkę nieco niżej?
A może to nie wymysł Apple’a, tylko banków, które udostępniają tę usługę? Aktualnie swoje karty mogą podpinać do Apple Pay klienci Nest Banku, ING Banku, Credit Agricole, Getin Banku, Pekao, Aliora, BNP Paribas, mBanku, Banku Millennium, PKO BP i Santander Banku.
Ale na ich stronach próżno szukać jakichkolwiek ograniczeń. Np. ING Bank informuje na stronie internetowej, że jeśli klient ma 13-18 lat, to może dodać kartę do zewnętrznej aplikacji – m.in. Apple Pay – za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych. Gdyby było inaczej, zapewne pojawiłaby się na stronie banku stosowna informacja. Wiele wskazuje więc na to, że za decyzją stoi Apple. Dlaczego? Czekam na jego komentarz w tej sprawie. Pan Artur również próbował się tego dowiedzieć, ale ponoć konsultanta na infolinii to pytanie przerosło.
Przeczytaj też: „Mogłem wyciągnąć 120 zł premii miesięcznie, teraz 70 zł będzie ciężko”. Alior Bank zmienia zasady moneyback dla przedsiębiorców
Przeczytaj też: Jest nowa interpretacja wyroku TSUE w sprawie zwrotu prowizji kredytowych. Ten bank prowizję zwróci, ale pod warunkiem, że…
RODO wymusiło zmianę procedur?
Jest jeszcze inny trop. Gdzieś w internecie przeczytałem, że za tą decyzją stoi wejście w życie unijnego rozporządzenia RODO, które jest dość restrykcyjne w kwestii ochrony danych osobowych.
Warto pamiętać, że w przypadku osoby małoletniej, która chce podpiąć kartę do aplikacji Apple Pay czy G-Pay, zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez dostawców tych technologii muszą wyrazić nie tylko rodzicie lub opiekunowie, ale też sam małoletni klient. Kto wie, może w Apple uznali, że 13 lat to za mało, żeby zrozumieć czym jest ochrona danych osobowych i jakie konsekwencje i ryzyka wiążą się z ich udostępnieniem?
Pana Artura to nie przekonuje. Przyznaje, że na tę chwilę jedyną opcją, by jego 13-letni syn mógł korzystać z Apple Pay, jest usunięcie jego konta i dodanie nowego z fałszywą datą urodzenia.
„Niby niewiele, ale nie lubię być zmuszany do kombinowania zamiast uczciwego korzystania z usług”
Źródło zdjęcia: Pixabay