2 kwietnia 2025

Szybkie przelewy, docierające błyskawicznie do dowolnego odbiorcy na świecie? Usługi takie jak Visa Direct mogą przyspieszyć ruch pieniędzy

Szybkie przelewy, docierające błyskawicznie do dowolnego odbiorcy na świecie? Usługi takie jak Visa Direct mogą przyspieszyć ruch pieniędzy

Globalizacja i cyfryzacja świata sprawia, że coraz częściej będziemy potrzebować szybkich przelewów nie tylko krajowych, ale też zagranicznych. Nowoczesna bankowość z błyskawicznymi przelewami, które trafiają do odbiorcy najdalej po kilkunastu minutach, wciąż nie obejmuje wszystkich transferów pieniędzy ponad granicami krajów. Tę rzeczywistość zmienią globalne organizacje płatnicze i usługi takie jak Visa Direct. Jak to działa i czy niesie przełom w przelewach? 

W coraz bardziej globalnym świecie – w którym zakupy robione w sklepie internetowym na drugim końcu kontynentu nie są niczym nadzwyczajnym – potrzebujemy szybkich i niezawodnych przelewów transgranicznych. Jesteśmy coraz bardziej mobilni i używamy cyfrowych narzędzi do płacenia i przelewania pieniędzy. Oferowanie usług, które to ułatwiają, jest kolejnym elementem cyfrowej transformacji branży finansowej. Dziś sprawdzam na jakim etapie jest ta rewolucja.

Zobacz również:

Skok technologiczny w płatnościach i… bankowość korespondencka 

Coraz częściej o przewadze konkurencyjnej banków decyduje nie tyle atrakcyjna lokalizacja placówek, a raczej to, czy ich aplikacje mobilne zapewniają wystarczająco dobry UX, czyli doświadczenie korzystającego z nich konsumenta. Jednym z elementów takiego doświadczenia powinien być sposób przekazywania pieniędzy – zarówno w trakcie płacenia za towary lub usługi, jak i wtedy gdy przychodzi do wysyłania pieniędzy do innych osób, często na drugim końcu świata.

Przeszliśmy od płacenia poprzez przeciąganie paska magnetycznego przez czytnik terminalu płatniczego i odręcznego podpisu składanego na drukowanym potwierdzeniu transakcji do płatności zbliżeniowych zatwierdzanych biometrycznie. Sposób, w jaki ludzie płacą i otrzymują płatności, zmienił się w ciągu ostatnich kilku lat bardziej niż w całym półwieczu. Było to możliwe także dzięki organizacjom takim jak, m.in. Visa, które dostarczyły infrastrukturę oraz liczne zabezpieczenia, żeby ten postęp się dokonał.

A przed nami kolejne przyspieszenie płatności. Tym razem transgranicznych. Przepływy finansowe na całym świecie dynamicznie rosną. Obecnie rocznie globalnie przetwarzanych jest 145 bilionów dolarów [1] w ramach płatności biznesowych, co odpowiada pięciokrotności rocznej wartości gospodarki USA [2]. Te pieniądze krążą jednak zbyt wolno jak na potrzeby przedsiębiorców. Dlaczego tak się dzieje?

Tradycyjna bankowość tzw. korespondencka oparta na sieci banków pośredniczących pozostawia wiele do życzenia jeśli chodzi o szybkość, cenę i bezpieczeństwo przekazywanych pieniędzy. Nie dość, że przelewy zagraniczne wiążą się z wysokimi kosztami, to jeszcze odbiorcy czekają na nie kilka dni. Ten model nie przystaje do wymagań współczesnego rynku, na którym transakcje zawiera się szybko, a płatności powinny być łatwe i przebiegać bezproblemowo w tle.

Jak działa Visa Direct? Przelewy do 190 krajów w czasie (niemal) rzeczywistym

Odpowiedzią na to wyzwanie mają być takie usługi jak Visa Direct – rozwiązanie dla międzynarodowych przepływów pieniężnych stworzone przez Visa, jedną z największych globalnych organizacji płatniczych. O co chodzi? Visa najczęściej kojarzy się nam z płatnościami w sklepie i przepływem pieniędzy od posiadacza karty płatniczej do sprzedawcy – można to porównać do drogi jednokierunkowej. Visa Direct zmienia tę drogę w sieć autostrad międzynarodowych, która umożliwia przesyłanie pieniędzy od przedsiębiorcy do konsumentów, między przedsiębiorcami, od organizacji rządowych i samorządowych do przedsiębiorców, a także w drugą stronę.

Visa Direct wykracza poza tradycyjne płatności kartą w sklepach. umożliwia szybkie dobrze zabezpieczone możliwości przesyłania pieniędzy w czasie rzeczywistym na uprawnione do otrzymania płatności karty, rachunki i do portfeli cyfrowych w ponad 190 krajach. Z pomocą tego systemu – o ile został wdrożony przez bank lub fintech – można z powodzeniem realizować natychmiastowe płatności.

Oczywiście przystąpienie do tego rozwiązania wymaga spełnienia pewnych warunków, zaczynając od tego, że bank klienta musi obsługiwać takie transakcje, a więc banki muszą być podłączone do globalnej platformy transakcyjnej Visa. To właśnie banki dostarczają konkretne usługi bazujące na tej platformie klientom końcowym – konsumentom, przedsiębiorcom czy innym organizacjom. Daje to nowe możliwości płacenia w czasie (prawie) rzeczywistym, zarówno firmom, jak i konsumentom.

Czy to usługa, na którą czekamy? Badanie Visa pt. „Międzynarodowe przepływy środków: upowszechnienie cyfrowych przekazów pieniężnych w 2024 r.” pokazuje, że przelewanie pieniędzy za pomocą międzynarodowych cyfrowych przelewów w większości krajów są preferowaną przez konsumentów formą transferów finansowych. W Polsce 59% respondentów wskazało, że byłby to najpopularniejszy sposób przekazywania przez nich pieniędzy za granicę [3]. Aplikacje cyfrowe umożliwiające zdalne zlecanie takich transakcji są postrzegane jako najbezpieczniejsze przez 48% nadawców przelewów i 41% ich odbiorców [4].

W Polsce często korzystamy z różnych metod przesyłania pieniędzy do innych krajów (np. z różnych platform płatności oferowanych przez firmy pośrednictwa finansowego). Trzech na pięciu (61%) nadawców wysyła je przynajmniej raz w roku, a 65% odbiera przekazy przynajmniej raz w roku [5]. Ponad jedna czwarta (28%) osób korzystających z przesyłania pieniędzy planuje częściej korzystać z cyfrowych zdalnych metod transferów pieniężnych w przyszłości [6]. Od globalizacji przepływów finansowych – nie tylko między firmami, ale też i między nami, zwykłymi konsumentami – nie ma odwrotu.

Konsumenci polubią cyfrowe przelewy za granicę?

Coraz większym problemem jest to, że przyzwyczajeni do prostych, błyskawicznych i tanich płatności konsumenci muszą funkcjonować w rzeczywistości ukrytych opłat, z którymi wiążą się tradycyjne metody przesyłania pieniędzy. Z badań Visa wynika, że prawie jedna trzecia (31%) osób w Polsce otrzymała ofertę darmowego transferu pieniędzy, który wiązał się z koniecznością poniesienia ukrytych opłat [7].

Pytanie, co na to banki. Z ich punktu widzenia usługi przyspieszające i ułatwiające przekazywanie pieniędzy ponad granicami to możliwość osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na coraz trudniejszym rynku. Od globalizacji przepływu pieniędzy nie ma już odwrotu. Zwłaszcza, że konsumenci jutra będą wymagali świata funkcjonującego jeszcze płynniej niż obecnie. Zwłaszcza pokolenie Alfa, czyli młodzi ludzie urodzeni w latach 2010–2025, oczekują, że życie będzie wygodne, a wszelkie potrzebne im usługi dostępne cyfrowo [8].

Za cztery lata pierwsi przedstawiciele tego pokolenia wkroczą na rynek pracy i zapewne będą ważnym „elektoratem” takich usług jak przelewy międzynarodowe. Bo to już w pełni „obywatele świata”. Oni coraz częściej będą szukali instytucji finansowych oraz usług, które oferują nie tylko wygodną aplikację i niskie ceny, ale też możliwości wysyłania pieniędzy w świat tak, żeby docierały do adresata niemal w czasie rzeczywistym.

Czytaj też: To dziś najważniejsza sprawa dla banków: utrzymać lojalność klientów. Ma w tym pomagać hiperpersonalizacja usług. Jak robić ją dobrze?

Czytaj też: Pokolenie Alfa ustala trendy: jak zmienią się płatności cyfrowe? Jaka będzie przyszłość handlu tradycyjnego i e-commerce?

Źródła danych w odnośnikach:

[1] McKinsey Global Payments Map 2022, 2022 EY Visa Direct Global Market Sizing Study, Visa analysis.

[2] Dane z U.S. GDP 1960-2024 | MacroTrends

[3] [4] [5] [6] [7] Ibid. Badanie „Międzynarodowe przepływy środków: upowszechnienie cyfrowych przekazów pieniężnych w 2024 r.” . Badanie zostało przeprowadzone przez Morning Consult w okresie od grudnia 2023 do marca 2024 r. na próbie prawie 45 000 nadawców i odbiorców przelewów i innych metod przesyłania pieniędzy za granicę w Ameryce Północnej i Łacińskiej, Europie, Bliskim Wschodzie i regionie Azji i Pacyfiku. Wywiady przeprowadzono online. W każdym kraju respondenci badania byli dobierani na podstawie spisu ludności, biorąc pod uwagę wiek, rasę/pochodzenie etniczne, płeć, wykształcenie i specyfikę rynku.

[8] Badanie na zlecenie Visa przeprowadzone przez Opinium na próbie 500 dzieci w wieku 8–14 lat, zrealizowane w Polsce w dniach 15-20 sierpnia 2023 r. Dane zebrano na podstawie badania internetowego.

—————————

Artykuł powstał w ramach cyklu „O wygodnym płaceniu – niezbędnik nowoczesnego konsumenta. Partnerem merytorycznym i finansowym tego cyklu jest organizacja płatnicza”

zdjęcie tytułowe: Pixabay

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu