4 maja 2020

Tarcza Finansowa nie idzie jak po maśle. „Zdarza się, że wnioski są odrzucane z błahych powodów, przez pomyłkę albo z powodu urzędniczej biurokracji”

Tarcza Finansowa nie idzie jak po maśle. „Zdarza się, że wnioski są odrzucane z błahych powodów, przez pomyłkę albo z powodu urzędniczej biurokracji”

Ponad 3,5 mld zł pomocy płynnościowej ma się znaleźć na kontach firm w poniedziałek w ramach organizowanego przez PFR programu Tarcza Finansowa. Jednak dystrybucja pieniędzy nie idzie, jak po maśle. Przedsiębiorcy skarżą się na to, że wnioski o pomoc odrzucane są bez powodu albo przez pomyłkę. Albo po prostu z powodu typowej polskiej biurokracji

Tarcza Finansowa powinna być pierwszym, podstawowym elementem wsparcia dla firm w czasie zamknięcia gospodarki. A jest dopiero trzecim, wprowadzanym aż półtora miesiąca po starcie kryzysu. To pieniądze na zapłacenie podstawowych rachunków, czynszów, pensji pracowników. Wartość wypłacanych pieniędzy zależy od skali wpływu koronawirusa na firmę oraz liczby pracowników lub obrotów firmy przed kryzysem.

Zobacz również:

Dobrze, że ktoś w rządzie w ogóle ruszył głową, bo wcześniejsze programy Tarcza Antykryzysowa 1.0 oraz 2.0 to przykłady skąpstwa, nieufności do przedsiębiorców i biurokracji państwa. Są żałosną namiastką tego, co przygotowały rządy nie tak bardzo dużo bogatszych krajów, jak np. Czechy. Zaś zatwierdzona przez rząd Tarcza Antykryzysowa 3.0 i opracowywana 4.0 mają już znaczenie tylko uzupełniające

Wnioski w ramach Tarczy Finansowej organizowanej przez Polski Fundusz Rozwoju (aby pozyskać pieniądze emituje obligacje kupowane na razie przez banki, ale może w przyszłości my też będziemy mogli się dołożyć) firmy mogą składać od piątku poprzez bankowość elektroniczną, z której korzystają na co dzień. A więc wszystko jest elektronicznie. Poza tym nie trzeba dołączać żadnych dokumentów, program działa „na oświadczenie”. I to, jak na warunki polskiego, „papierowego” państwa jest hit.

Bartosz Marczuk, wiceprezes PFR, pochwalił się w sobotę na Twitterze, że pierwsze pieniądze (2,1 mld zł) są już na kontach 9.000 firm i dodał, że ze wszystkich wdrażanych z jego udziałem programów (począwszy od 500+) ten jest najtrudniejszy, bo trzeba było najbardziej zagęszczać ruchy.

Byłoby łatwiej, gdyby premier nie tracił czasu na Tarcze Antykryzysowe, tylko od razu sięgnął po rozwiązanie, które mu na „Subiektywnie o finansach” podpowiadaliśmy już w połowie marca. W poniedziałek szef PFR przekazał informację, że po czterech dobach składania wniosków skorzystało 16.000 firm, które dostały 3,5 mld zł

———————

Nie przegap nowych tekstów z „Subiektywnie o finansach” i korzystaj ze specjalnych porad Macieja Samcika na kryzysowe czasy – zapisz się na newsletter i bądźmy w kontakcie!

———————

Trzy problemy Tarczy Finansowej. Oświadczasz, ale i tak cię sprawdzają na każdym kroku. Drobny błąd i „odstrzał”

Czy mogło być prościej? Biuro Rachunkowe „Smolarek” dało na Facebooku dobrą radę Polskiemu Funduszowi Rozwoju. Zdaniem księgowych „Smolarka” wniosek o subwencję mógłby wyglądać tak:

„Proszę o przyznanie subwencji w pełnej przysługującej mi kwocie. Potwierdzam, że spełniam wszystkie kryteria i reguły ubiegania się o subwencję. Zezwalam PFR na dostęp do informacji o mojej firmie znajdujących się w ZUS, US i GUS”

„Proste? Banalne! Czy da się nakłamać? Nie ma szans” – komentują księgowi. I opisują największe rafy, na które można wpaść – zupełnie bez sensu – składając wniosek o subwencję. Wniosek internetowy, składany przez bank i nie wymagający żadnych załączników (to podkreślmy jeszcze raz, bo obiektywnie to jest duża rzecz w polskich warunkach). Gdzie są problemy? Gdzie Tarcza Finansowa ma dziury?

Problem pierwszy: jak liczyć zatrudnionych? Trzeba wpisać w formularzu dane na 31 grudnia 2019 r. oraz na koniec miesiąca, za który składa się wniosek. Z liczby etatów wychodzi, czy firma jest mikroprzedsiębiorcą (a więc subwencja będzie przyznawana „od głowy”), czy małą lub średnią firmą (wtedy od przychodów). Księgowi wspomnianego wyżej biura rachunkowego komentują to tak:

„Etaty przeliczasz według dość skomplikowanych reguł, dołączając do bilansu niektórych zleceniobiorców (ale tylko niektórych!). Potem próbujesz wpisać liczbę ułamkową we wniosku, ale się nie daje, bo wniosek przyjmuje tylko liczby całkowite. Ostatecznie PFR i tak sprawdza czy się nie pomyliłeś i zawsze wie lepiej. Nakłamałeś. Odpadasz”

Czasem nawet nie wiesz, że nakłamałeś, bo nawet jak się zgadza, to i tak coś się nie zgadza. Najpewniej błąd tkwi w jakichś ułamkach schowanych „na zapleczu”.

screenshot pochodzi z profilu facebookowego biura rachunkowego „Smolarek”

Problem drugi: jak ustalić obrót firmy? Dla małych przedsiębiorców to może być problem. Brać obrót netto czy brutto, uwzględniać faktury zaliczkowe czy nie? Jak postąpić przy metodzie kasowej (cw sytuacji, gdy nie można zaksięgować przychodu, bo ktoś spóźnia się z płatnością)? We wnioskach w niektórych bankach można wpisać kwoty z groszami, ale PFR sprawdza te dane z deklaracjami VAT, gdzie kwoty przychodu są zaokrąglone do pełnych złotych. Nie wiadomo jak PFR podchodzi do takich rozbieżności. Znam przypadek firmy, której właściciel wpisał kwotę z groszami i wniosek został odrzucony (choć nie udało mi się ustalić czy wyłącznie z tego powodu).

Bardzo zgrabny, napisany zrozumiałym językiem i pełen praktycznych szczegółów poradnik o „Tarczy finansowej” można poczytać m.in. tutaj, wyjaśnia wiele praktycznych problemów

Kalkulator, w którym każdy przedsiębiorca łatwo policzy, ile może dostać w ramach „Tarczy finansowej” znajdziecie m.in. tutaj

Problem trzeci: opóźnienia w urzędach skarbowych. Tarczę Finansową uruchomiono 27 kwietnia. Żeby złożyć wniosek o subwencję z danymi za kwiecień, trzeba najpierw wysłać deklarację VAT do urzędu skarbowego (bo z tej bazy „ciągnie” dane PFR, żeby porównać deklaracje firm z rzeczywistością). Ale „skarbówka” nie przetworzy tych danych od razu, tylko za kilka dni. Składając wniosek na początku maja i wpisując dane o obrotach z kwietnia można więc nadziać się na odrzucenie wniosku z tego powodu, że PFR nie ma z czym porównać danych z wniosku.

Ponoć zdarzają się sytuacje, w których niezgodność sposobu wpisywania danych w formularzu bankowym też może mieć znaczenie dla zaakceptowania lub odrzucenia wniosku (np. w banku automatycznie uzupełniają kwoty w pełnych złotych do formatu „100,00 zł”). Nie mam pewności, że to może być problem, ale znajomi księgowi raportują, że im się to zdarzyło (znów: nie mam pewności, czy to była podstawowa przyczyna odrzucenia wniosku).

Wracając do apelu biura rachunkowego: jeśli już informatyzujemy, upraszczamy, wchodzimy w tryb „pomocy na oświadczenie” (co jest godne pochwały), to dlaczego nie możemy zrobić tego po całości? Rzeczywiście, PFR mógłby zbierać od firm tylko jednozdaniowe oświadczenie, że chce korzystać z pomocy. A potem sam brać te dane, które w obecnym modelu i tak weryfikuje (bo nie wierzy przedsiębiorcom, że mówią prawdę?) i wyliczać subwencję. Tarcza Finansowa jest w pewnym sensie tarczą nieufności dla przedsiębiorcy, który nie ma powodu, żeby świadomie kłamać – bo może być w każdej chwili sprawdzony.

Po jaką cholerę pracodawca ma sam liczyć liczbę etatów, wartość obrotów i bawić się w rosyjską ruletkę ze skarbówką (czy zdążyła „zaksięgować” cyferki, które weryfikuje PFR) oraz z bankiem (czy dane z zerem po przecinku są ok, czy lepiej gdyby po przecinku nie było zer)? To jest niepotrzebna przy upraszczaniu procedur i procesów zabawa w kotka i myszkę.

Sytuacja mogłaby być odwrócona: PFR wyliczałby dotację, a przedsiębiorca weryfikował czy „pi razy oko” wszystko się zgadza. I tak to powinno wyglądać. Fajnie jest wprowadzić pomoc „na oświadczenie”, ale jeśli szwankuje zaufanie do przedsiębiorcy oraz informatyka – do ideału pozostaną lata świetlne.

Pułapka Tarczy Finansowej: czasem VAT nie mówi wszystkiego

I na koniec problem czwarty, wcale nie najbardziej błahy: czasem VAT nie mówi wszystkiego. Napisał do mnie pan Sławomir z biura turystycznego, który zwraca uwagę, że deklarowany przychód netto PFR potwierdza wyłącznie z wartością sprzedaży wykazaną w pliku JPK VAT (każdy przedsiębiorca będący „vatowcem” lub jego księgowy wysyła go do urzędu skarbowego raz w miesiącu).

W biurach turystycznych obowiązuje forma rozliczenia „VAT-marża”, co oznacza, że podatek VAT płaci się od marży, a nie od całości obrotu. I tylko VAT od marży trafia do pliku JPK. W efekcie wartość dotacji z Tarczy Finansowej obniża się kilkukrotnie (w zależności od tego jaki procent przychodu biura stanowi marża).

Mój czytelnik podaje przykład: biuro podróży ma spadek obrotów w porównywanych miesiącach o 90% (ponieważ ma więcej, niż dziewięć etatów przysługuje mu dotacja w wysokości 8% przychodów). Jego marża wynosi 15%, a roczny przychód – 10 mln zł. Wartość sprzedaży wykazana w JPK VAT to 1,5 mln zł (podstawą opodatkowania VAT jest tylko marża). We wniosku biuro podało wartość netto przychodu 10 mln zł i wyliczono mu 800.000 zł subwencji. Wniosek został odrzucony z informacją:

„W odniesieniu do pola dotyczącego wielkości obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) w 2019 roku Przedsiębiorca oświadczył, że wartość ta wyniosła 10 mln zł, podczas gdy PFR ustalił, że wartość ta wyniosła 1,5 mln zł”

Mój czytelnik pyta: czy przedsiębiorca powinien skłamać, aby otrzymać subwencję (definicja przychodu netto jest ściśle określona i podawanie wartości 1,5 mln zamiast 10 mln jest niezgodne z prawdą)?

Ten problem też jest poniekąd konsekwencją braku zaufania państwa do przedsiębiorcy. Przecież pomoc mogłaby być przyznana „na oświadczenie”, a po kilku miesiącach PFR zweryfikowałby uprawnienie przedsiębiorcy to zassania takiej, a nie innej kwoty. Akurat w tym przypadku to byłoby proste i łatwe, bo wszystko dzieje się zgodnie z przepisami.

Reasumując: Tarcza Finansowa jest sporym postępem jeśli chodzi o filozofię ratowania gospodarki, jest postępem jeśli chodzi o kwestię wykorzystania dostępnych technologii (wreszcie wszystko paperless), natomiast nie jest przełomem jeśli chodzi o mentalność urzędnika, który – nawet jeśli jest z PFR – jest podejrzliwy i wszędzie węszy nieuczciwość przedsiębiorcy. I to jest słabe.

——————————————————–

POSŁUCHAJ NAJNOWSZEGO PODCASTU „FINANSOWE SENSACJE TYGODNIA”:

>>> czy wybory w Polsce mogłyby się odbyć przez… głosowanie przelewem? (01:10)

>>> kto zbiera dane naszych dzieci, gdy chodzą do e-szkoły (10:00)

>>> co to za dziwaczny pomysł z tym e-poleconym? (15:55)

>>> czy nasze pieniądze są bezpieczne, gdy NBP włączył drukarki? (19:48)

>>> do czego doprowadzi wielka kłótnia branży turystycznej z ministrem zdrowia, co z tanim lataniem oraz o nowych ofertach biur podróży (27:40)

>>> czy będziemy płacili więcej za wodę z powodu suszy stulecia? (41:54)

Aby posłuchać kliknij baner lub wejdź w ten link

——————————————————–

zdjęcie tytułowe: Pixabay

Subscribe
Powiadom o
63 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Dariusz
8 miesięcy temu

Aby potwierdzić, czy idzie czy nie idzie jak po maśle proszę o zweryfikowanie aktywności tweeterowej PFR, i Pana Prezesa, który potrafi odpowiadać na proste i oczywiste pytania, ale już masowo atakowany kwestią „metody kasowej” VAT bądź średnią zatrudnienia nie potrafi odpowiedzieć pół zdaniem, nawet prostym – „Przepraszamy, nie przewidzieliśmy, naprawiamy”. Super – firmy z metody kasowej nie widzą jak złożyć wniosek, nie wiedzą czy nadal są weryfikowaniu z JPK, Pan Prezes w radio rzuca hasło – „będzie na oświadczenie”, tylko że system nie ma komórki „metoda kasowa”, „proszę o badania na oświadczenie”., a doświadczenie „kasowców” jest takie, że im wnioski… Czytaj więcej »

Jacek
8 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Panie MACIEJU czy w temacie Metoda kasowa coś się rusza ma pan jakie wieści ?? jak na razie żdna z instytucji nie potrafi mi dać odpowiedzi , zaznaczam żadna !!

Grażyna
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Bardzo proszę o nagłośnienie sprawy jeżeli chodzi o rozpatrywanie wniosków. Najpierw doba ,później trzy dni teraz już mówią 21 dni roboczych .

Szymon
8 miesięcy temu
Reply to  Dariusz

Hehe mamy to samo, VAT kasowy. Klient spóźnia się z zapłaceniem, zatem w systemie widnieje że nie ma spadku obrotów, bo pieniążki się pojawiły w kwietniu. Co z tego że miały się pojawić w lutym/marcu tylko klient miał obsuwę? Czyli człowiek bity jest dwa razy 🙂 Taką Polskę sobie wybraliśmy.

8 miesięcy temu

no i mam pierwszą odmowę u klienta: Powodem decyzji o ODMOWIE WYPŁATY jest niezgodność pomiędzy wybranymi danymi, które we wniosku
oświadczył Przedsiębiorca, a danymi uzyskanymi przez PFR z rejestrów ZUS i MF. W szczególności przyczyną decyzji PFR jest:
Obecnie przedsiębiorstwo posiada zaległości podatkowe..

Zaległości w US i ZUS nie ma. W US gdyby była, to ściągnęliby sobie przed zwrotem podatku. W ZUS teraz wiszą składki marcowe, zwolnione, jednak nie dla PFR.
Jeżeli do kolejnych wniosków załączę zaświadczenia o niezaleganiu z ZUS i US, to czy to może sprawić, że nie odrzucą oczywiście dla powodu zaległości, których nie ma???

Maria
8 miesięcy temu
Reply to  Joanna

Niestety do wniosku nie da się dołączyć zaświadczeń o niezaleganiu, bo system tego nie przewiduje.Mam taką samą sytuację z powodu układu ratalnego, który spłaca.

Joanna
6 miesięcy temu
Reply to  Maria

proszę udac się do banku z zaświadczeniem z zus o niezaleganiu – mając układ ratalny nie zalega Pan w ZUS – i poprosić o ponowne złożenie wniosku mając już tą podkładkę o niezaleganiu. Niestety będzie dłużej trwało rozpatrzenie naszego wniosku, ponieważ idzie to już przez centrale. Taką sytuację miałam w banku PKO.

Tomek
8 miesięcy temu

Panie Macieju proszę to bardziej nagłośnić. Odwołanie wyglada tak samo jak wniosek i przedsiębiorca nie ma żadnych możliwości aby udowodnić swoją racje bo system wciąż będzie zaciągał te same dane. U mnie system odrzucił z uwagi na zaległości w ZUS. Ale na koniec 2019 nie miałem żadnych zaległości tylko skorzystałem z możliwości umorzenia składek za marzec i stad w systemie zaległość. Ponadto system nie traktuje osoby współpracującej ( małżonka) jako pracownika, choć normalnie odprowadza się za niego składki.

Urszula
8 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

SZUKAM POMOCY!!! Od tygodnia składam wnioski, które są za każdym razem odrzucane z powodu zaległości podatkowych, których NIE MA!!! Żadnej możliwości kontaktu i wyjaśnienia. Każdy wniosek jest odrzucany i trzeba wysłać nowy, chyba do czasu aż skończą się środki… Żadne maile z zaświadczeniami o niezaleganiu wobec ZUS i US nie pomogły… każdy wniosek jest od razu odrzucany z powodu RZEKOMYCH zaległości! brak możliwości dodzwonienia się na infolinię PFR i brak odpowiedzi na e-maile. Kompletna bezsilność!!! Szukam porady, jak można rozwiązać ten problem, do kogo się zwrócić?

Mirosław
8 miesięcy temu
Reply to  Urszula

Jak znajdzie Pani sposób proszę o info na mail elektryk.instalacje@gmail.com lub tel. 882 476 974
Złożyłem już 3 wnioski wszystkie odrzucone z powodu zaległości podatkowych.

Natalia
8 miesięcy temu
Reply to  Urszula

ile wniosków Pani składała
bo ja 07,05 złożyłam czwarty i nie mam decyzji do tej pory,
mi wliczają młodocianych pracowników ( każdego na cały etat, a mam ich sześcioro !!! )
do tego w połowie grudnia miałam 10 etatów, ale na dzień 31.12( bo o stan zatrudnionych na dzień 31.12 !!! a nie w miesiącu grudzien proszą !!!) już 9 i tez mi ta osobę doliczają
To jest jakaś paranoja!!!

Grażyna
7 miesięcy temu
Reply to  Natalia

Witam …Mam bardzo podobnie …czekam na decyzję, wniosek złożony 09.05.Podczas rozmowy na infolinii tylko słyszę proszę o cierpliwość.Mam 6 pracowników i 4 uczni .Ostatnio dowiedziałam się, że okres oczekiwania na decyzję to 21 dni .W telewizji prezes Blotko mówił, że decyzje są w przeciągu 24 godzin. Porażka

Tadek
7 miesięcy temu
Reply to  Tomek

Nie traktuje i nie będzie traktował. Wyliczenie pracowników (3x główny kod) to nie to samo co wyliczenie należnej kwoty.

Dawid
8 miesięcy temu

Ja dzisiaj otrzymałem odmowę ponieważ na koniec roku 2019 nie miałem pracowników… Natomiast po zalogowaniu się do konta płatnika w ZUS widoczne są zupełnie inne informacje

Piotr
8 miesięcy temu
Reply to  Dawid

U mnie ten sam powod odmowy. A pracownikow mialem 9ciu!!

Marlena
7 miesięcy temu
Reply to  Piotr

U mnie to samo. A pracownika miałem 1

Marcin
6 miesięcy temu
Reply to  Dawid

No ja też tak mam… WYBRNĄŁEŚ JAKOŚ Z TEGO? Proszę o kontakt 501930007 Pozdrawiam

Nievatowiec
8 miesięcy temu

Panie redaktorze pisze Pan że każdy przedsiębiorca lub jego księgowy wysyła JPK Vat. No nie każdy. W Polsce są ogromne ilości firm które JPK nie składają.
JPK jest tylko dla tak zwanych Vatowców.

Wojciech
8 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

I taki nievatowiec nie dostanie dotacji… bo do sprawdzenia przychodu weryfikują JPK… dostałem odmowę

Jakub
8 miesięcy temu
Reply to  Wojciech

Ja mam podobny problem. Jestem nievatovcem, ale dokonałem w zeszłym roku pojedynczą ovatowaną transakcję. Chyba na tej podstawie zakwestionowano mój przychód, który jest inny na PIT a inny na deklaracji VAT!! Coś wiadomo, czy to będą uwzględniać?

Mateusz
8 miesięcy temu

Witam. To co mam w końcu wpisać we wniosku w temacie dotyczącym zatrudnionych pracowników. Mam ich liczbowo 9ciu, a etatowo 7,65. Jeżeli wpiszę 9 to, zgodnie z wytycznymi nie podam prawdy – bo ma być po etatach zaokrąglanych do pełnej liczby do góry. Z tego co ludzie mówią, jeżeli wpiszę po etatach, a jest ich mniej niż liczba pracowników zgłoszonych w ZUS to też mnie odrzuci, gdyż ZUS nie weryfikuje etatów, a liczbę osób zatrudnionych (ludzi, nie etatów). Dodam, że działam jako średni przedsiębiorca.

Szymon
8 miesięcy temu
Reply to  Mateusz

Na mój ogląd sprawy nie ma znaczenia co się wpisze. Wniosek i tak będzie odrzucony. Ja miałem wskazaną jako złą każdą (sic!) jedną informację jaką podałem. PFR sięga sobie po takie dane jakie im pasują. Przykład: jednemu z pracowników umowa o pracę wygasła z początkiem kwietnia, nie została przedłużona. Składam wniosek w maju, zgodnie z tym co jest napisane podaję liczbę pracowników „na koniec miesiąca poprzedzającego składanie wniosku”, czyli na 30 kwietnia. Oczywiście zgodnie z prawdą jest to już o jednego mniej. PFR zaciąga sobie dane z ZUS RCA. Dane na początek maja dotyczą marca. Zatem PFR bierze dane z… Czytaj więcej »

Andrzej
8 miesięcy temu

Na dzień 31.12 zatrudnialem 9.5 etatu mam niskie przychody. Czy jest możliwość by PFR zakwalifikował mnie jako MIKRO.?
A co jeśli wpisze ze nim jestem i system to przyjmie

Jack
8 miesięcy temu
Reply to  Andrzej

Raczej nie tu chodzi o osoby w przeliczeniu na etaty , mikrofirma to tylko do 9 pełnych etatów , wiem bo mam 10 osób ale 8,75 etatu więc się załapałem decyzja pozytywna )))

Maria
8 miesięcy temu

Witam.Jestem mikroprzedsiębiorcą.Mój wniosek został odrzucony z powodu zaległości w ZUS. Problem jest taki ,że jak ktoś ma układ ratalny w ZUS to patrząc na jego konto widzi się zaległości ,które są objęte tym układem .Ja mam taką sytuację .ZUS proponuje wydanie zaświadczenia o niezaleganiu,którego i tak nie mogę dołączyć do wniosku doPFR bo nie ma takiej możliwości.

Agnieszka
8 miesięcy temu
Reply to  Maria

Ja mam układ ratalny i nie odrzucili mi wniosku z tego powodu . Powodem mogą być jakieś groszowe zaległości, o których Pani nie wie.Najlepiej zadzwonić do ZUS u lub podjechać, sprawdzą. Mój wniosek odrzucono bo zamiast zaciągać dane z KPiR zaciągają JPK. A ja sprzedaży z vatem mam mało….

Mirosław
8 miesięcy temu
Reply to  Agnieszka

Mi pierwszy wniosek też odrzucili z trzech nieistniejacych powodów, al kolejny wniosek już z pięciu powodów. WIęc może przy kolejnym znajdą dalsze błędy. Też mam układ ratalny i nie wiem czy ma to z tym coś wspólnego…

Kondor
6 miesięcy temu
Reply to  Agnieszka

Najlepsze jest to że system zero jedynkowy nadpłatę w ZUS uważa jako zaległość. To jest jakiś cyrk. Prezes Borys zamiast nagrywać propagandowe filmiki mogły pochylić się nad poprawą systemu weryfikacji.

Anna
8 miesięcy temu

A mój wniosek został odrzucony z powodu jakoby braku pracowników na 31 grudnia 2019 r. Zatrudniam na umowę o pracę męża, który musi być zgłoszony w ZUS z kodem osoby współpracującej 0511, a zatem w celu weryfikacji powinna pojawić się możliwość złożenia oświadczenia lub przesłania skanów umowy o pracę. Regułamin tarczy mówi o pracownikach, a nie o kodach, niestety nikomu to nie przyszło do głowy. Bardzo proszę o podniesienie także tek kwestii.

Sylwia
8 miesięcy temu
Reply to  Anna

Pracownicy, którzy biorą udział przy wyliczeniu statusu mikrofirmy/MŚP, muszą być zgłoszeni do ZUS z kodami ubezpieczenia: 0110, 0111, 0125, 0126, na dzień 31 grudnia 2019 r.

Anna
8 miesięcy temu
Reply to  Sylwia

Ale kody nie decydują o zatrudnieniu na umowę o pracę.

Agnieszka
8 miesięcy temu
Reply to  Anna

Pani Anno zgodnie z przepisami osoba współpracująca nie jest pracownikiem

Tomek
7 miesięcy temu
Reply to  Agnieszka

Jak to nie jest? Wg regulaminu tarczy PFR 2.0 – jest taka na stronie PFR w formacie PDF – liczy się liczba osób na zgłoszeniu w ZUS, czyli osoby współpracujące również. Mam tak samo – osobę współpracującą, a bank zaciąga informację, że liczba zatrudnionych 0.

Tadek
7 miesięcy temu
Reply to  Tomek

No właśnie nie. Osoba współpracująca nie liczy się jako pracownik, kiedy liczysz, czy kwalifikujesz się do mikro/MŚP. Liczy się dopiero w miejscu wyliczania należnej kwoty. Wtedy występuje „rozszerzona definicja pracownika”, która osoby współpracujące obejmuje (ta większa ilość numerów zgłoszeń do ZUS). Czyli przedsiębiorca, który ma tylko osobę współpracującą nie dostanie nic – bo ZUS poda liczbę pracowników 0 – mimo, że osoba jest na zgłoszeniu w ZUS. Z kolei przedsiębiorca, który ma osobę współpracującą oraz pracownika – stan zatrudnienia wg ZUS wyniesie 1, ale już wpłata z PFR policzy mu 2x osobę. Jest to dość krzywdzące, no ale… cóż. Sam… Czytaj więcej »

Jack
8 miesięcy temu

Wniosek rozpatrzony pozytywnie czekam na wypłatę subwencji , jednak dziś odkryłem błąd , źle wpisałem sumę obrotów , nie mam odmowy wypłaty czy mam to zgłaszać ??? Przecież oni to sprawdzają , błąd jest minimalny i nie zmienia procentowo kwoty przyznanej do wypłaty

Dawid
8 miesięcy temu

Napisałem do PFR maila z decyzją o odmowie i zaświadczeniem z ZUSu ciekaw jestem czy odpowiedzą bo popełniają błąd powołują się na informacje z ZUS a w ZUS widnieją pracownicy których PFR nie widzi komedia

8 miesięcy temu

Wniosek odrzucony .Powód,data rozpoczęcia działalności 1995 rok jako sp.cywilna,w 2001 przekształcone w sp.jawną. Dla PFR poprawna data to data wpisu w KRS przekształconej spółki jawnej.Drugi powód.Ilosc etatów 100 wpisano .Powinno być 131 gdyż zatrudniamy 31 młodocianych uczniów.

Edyta
8 miesięcy temu
Reply to  Kazek

Skąd się dowiedziałeś jaka data rozpoczęcia jest poprawna? Zgadując czy gdzieś zadzwoniłeś

Alicja
8 miesięcy temu

To ja może podzielę się success story, częściowo podważając niektóre przytoczone historie. Wniosek za kwiecień, złożony 1 maja rano, tego samego dnia wysłana deklaracja VAT i JPK. Nie wiem, jakie opóźnienia w US miłyby tu być, skoro wszystko leci automatem. Akceptacja wniosku w poniedziałek 4 maja, we wtorek 5 maja w południe pieniądze już na koncie. PFR miał jakieś drobne zastrzeżenia co do kwot wykazanych we wniosku vs tych zaciągniętych z US (spółka z o.o.), ale niczego nie odrzucono, efekt był jedynie taki, że przyznano 110k z automatu, a o kolejne 10 czy 15k moglibyśmy wnosić odwołanie. Mam wrazenie, że… Czytaj więcej »

Agnieszka
8 miesięcy temu
Reply to  Alicja

Proszę o informację, ile czasu czekaliście na decyzję. Wysłałam wniosek i echo. W banku równiez brak wiadomości ze wniosek wysłany. U brata wysłałam 10 min później, odpowiedź po kilku godzinach pozytywna, i w wiadomościach od razu potwierdzenie wysłania wniosku. Dzwoniłam do banku widzą ze wniosek wysłany. Nikt nie wie gdzie zawisł. Infolinia pfr nic nie może sprawdzić. Z kim się można kontaktować?

Krzysiek
8 miesięcy temu
Reply to  Alicja

A ja VAT-7 wysyłałem w poniedziałek, a wniosek o subwencję w środę przed północą w ING, odpowiedź odmowna w czwartek z powodu braku danych za kwiecień w PFR.

Agnieszka
8 miesięcy temu

Jestem kolejnym przedsiębiorcą któremu odrzucono wniosek ze względu na pobranie danych z JPK a nie z KPiR. Mój rzeczywisty obrót kwalifikuje mnie do otrzymania subwencji .Ten pobrany z JPK doprowadza do kuriozalnej sytuacji , z której wynika iż miesiąc poprzedzający spadek obrotów jest finansowo gorszy od tego w którym obroty spadły o 70%… Na live chacie PKO BP i PRF, pomimo poruszania tej kwestii przez kilka osób , żaden z ekspertów na nie odpowiedział. Infolinie są zajęte, czat PRF nie istnieje. Wysłałam e meila i czekam. W Urzędzie Skarbowym stoją na stanowisku iż dane powinny być zaciągane z wszystkich dostępnych… Czytaj więcej »

Przemek
8 miesięcy temu

Złożyłem wniosek po konsultacji telefonicznej, wynikało z niej, że pracownicy na umowach cywilno prawnych w przeliczeniu na etaty dają razem dwa. Wniosek odrzucony ponieważ brak pracownika na umowę o pracę i w myśl definicji PFR nie jestem mikroprzedsiębiorcą. Konsultant zapewniał, że jeżeli opłacane jest zdrowotne dla pracowników to będzie ok. Zatrudniam od roku 2 pracowników na umowę zlecenie, szkole ich w zawodzie rzemieślnika inwestowałem w nich i chciałem, aby uzyskali doświadczenie i umowę o prace, ten program pomija taką grupę.
Na pewno nie utrzymam tych pracowników, mimo ogromu wkładu pracy w ich rozwój.

Rafal
8 miesięcy temu

Ja próbowałem i mam zgryz – w kwietniu mam w deklaracji vat7 -2000 ( minus 2000). I system nie przyjmuje do wiadomosci ze taka sytuacja moze miec miejsce.

Antoni
8 miesięcy temu

Jaki obrót za 2019 ma podać spółka zoo jeżeli działalność prowadziła od sierpnia 2018 i tak zamykała pierwszy bilans? Czy za sam 2019 czy z pierwszego bilansu. Jaśli to drugie to obrót był większy niż 8mln.

Andrzej
8 miesięcy temu

Prosze mi powiedziec czy ja jak złożyłem wniosek decyzja pozytywna pieniącze wypłacone tak jak wnioskowałem na 3 pracowników,a teraz okazuje sie iz można równieżzakwalifikowac do subwencji pracowników młodocianych na praktycznej nauce zawodu gdyż dopisali kod 0120. Mam jakies szanse by sie odwołac? Skoro to są pracownicy a we wniosku wpisałem tylko 3 pracowników to jak PFR weryfikował mój wniosek.

Antoni
8 miesięcy temu
Reply to  Andrzej

Ile Pan czekał na wypłatę środków?

Hanna
8 miesięcy temu

!

Hanna
8 miesięcy temu

witam
Czy ktoś z Panstwa już dowiedział się jak sprawić aby informacje zaciągane z Zusu przez PFR uwzglednialy układ ratalny? U nas podobna jak u wielu sytuacja- układ ratalny z 2019 roku-mamy swieze zaświadczenie z Zusu o niezaleganiu a wniosek odrzucony z powadu zaleglosci w zus.Prosze o pomoc, komentarze, czas ucieka….

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss top-search top-menu