15 czerwca 2018

mBank zmienił sposób ustawiania limitów na kartach. Ale chyba coś poszło nie tak…

mBank zmienił sposób ustawiania limitów na kartach. Ale chyba coś poszło nie tak…

W połowie maja mBank poinformował o tym, że zmienia sposób ustalania limitów transakcyjnych na kartach płatniczych. Klienci banku mogą ustalić limity dzienne na płatności w sklepach, internecie i wypłaty z bankomatów. Mogą też tymczasowo zastrzec kartę. Wygląda jednak na to, że operacja ma swoje ofiary.

„Bank wyszedł naprzeciw oczekiwaniom klientów” – strasznie nie lubię tego wytartego frazesu. Ale w przypadku ostatnich zmian zaserwowanych przez mBank swoim klientom, chyba pasuje. Nowe rozwiązania są intuicyjne, prostsze i rzeczywiście wychodzą naprzeciw naszym oczekiwaniom. Chodzi o sposób ustalania limitów transakcyjnych na kartach.

Zobacz również:

Do tej pory klienci mBanku mogli określać wartość oraz liczbę transakcji wykonywanych kartami w ciągu dnia i całego miesiąca.

Limit miesięczny do kasacji

Co się zmieniło? Bank całkowicie zrezygnował z limitów miesięcznych, a w przypadku limitów dziennych pozwala ustawić trzy kategorie limitów. Skasował też limity ilościowe, zostawił tylko wartościowe.

Teraz oddzielnie można ustawić limit na płatności w sklepach, na transakcje w internecie oraz wypłaty gotówki z bankomatów. Zamiast 16 suwaków, do majstrowania przy limitach zostały tylko trzy.

Przeczytaj też:  „To bank czy dom wariatów?”. Jesienią złożyli pierwszy wniosek o kredyt. Minęło pół roku i… czekają

Przeczytaj też: Wypłacał z bankomatu euro. Kartą w euro. Z konta w euro. Drożej, niż w najdroższym kantorze. Pomyłka?

Każdy kanał sprzedaży można wyłączyć. Jeśli w ogóle nie kupujemy kartą w internecie, no to „ciach” – wyłączamy i po problemie. Na podobnej zasadzie można też odciąć transakcje dokonywane za granicą (włączymy je dopiero jadąc na zagraniczną wycieczkę). Ale uwaga! Ta blokada nie dotyczy transakcji internetowych dokonanych w zagranicznych serwisach.

Można też ustalić jednorazowy wysoki limit dla danego rodzaju transakcji do końca dnia. Jeśli standardowo ustawiliśmy limit dzienny na zakupy w sklepach np. na poziomie 200 zł, a w poniedziałek jedziemy kupić lodówkę, wówczas na ten dzień możemy zwiększyć limit np. do 1000 zł. We wtorek limit automatycznie spadnie do 200 zł.

Tymczasowa blokada karty

Bank wprowadził też rozwiązanie, które spodoba się wszystkim, którzy mają skłonność do gubienia rzeczy. Zwykle jest tak, że gdy zgubimy kartę, staramy się ją jak najszybciej zastrzec. I słusznie. Ale takiej operacji nie da się cofnąć. Karta staje się bezużyteczna na zawsze i trzeba wyrobić nową. Bywa jednak, że nagle karta cudownie się odnajduje. Spadła np. za szafkę. mBank oferuje możliwość tymczasowej blokady karty. Jeśli karta się znajdzie, możemy ją łatwo przywrócić do życia.

Przeczytaj też: W tej restauracji postawili wszystko na jedną kartę. Rok temu powiedzieli klientom, że akceptują tylko plastik. Efekt?

I jeszcze jedna nowinka. Z pewnością większość z nas płacąc kartą w sklepie usłyszała od kasjera: „transakcja odrzucona”. Założę się, że w takiej chwili pomyśleliście: czy oby na pewno nic z konta nie ubyło? Klienci mBanku po każdej odmowie autoryzacji mogą otrzymać powiadomienie w aplikacji mobilnej z informacją nie tylko o tym, dlaczego transakcja została odrzucona, ale też co zrobić, żeby kartą dało się zapłacić.

Bank przestawił limit bez wiedzy klienta?

Tym zmianom warto przyklasnąć. Ale jak to przy zmianach bywa zawsze coś może pójść nie tak. Nasz czytelnik uważa, że padł ich ofiarą.

Przyznał, że ma na pieńku z pewną firmą, której kiedyś udostępnił dane karty kredytowej, a więc może ona ściągnąć płatność z jego rachunku. Żeby utrudnić jej życie, w lutym tego roku ustawił dzienny limit na transakcje internetowe na 100 zł.

Co miesiąc dostawałem informację z banku, że transakcja nie została zrealizowana ze względu na ów limit. A kilka dni temu patrzę na konto i w maju mam trzy transakcje na 104 zł zrealizowane na rzecz tej firmy, a w czerwcu jedną.

Nasz czytelnik uważa, że mBank bez jego zgody zmienił limity transakcyjne. Złożył reklamację i czeka na odpowiedź.

Czy to możliwe? mBank wyjaśnia, że opisane zmiany objęły kilka milionów kart, a sprawa, którą opisuje klient, jest odosobniona. Bank zapewnia, że do tej pory nie spotkał się z takim zdarzeniem, „mimo imponującego zakresu operacji”. W biurze prasowym mBanku usłyszeliśmy:

Nie zwiększaliśmy ani nie zmniejszaliśmy klientom ustawionych przez nich limitów kartowych. W ogóle w to nie ingerowaliśmy. Bez względu na wysokość limitu klient ma prawo do (skutecznego) reklamowania transakcji, której nie dokonywał i nie chciał dokonać.

Jesteście klientami mBanku? Jeśli spotkaliście się z podobnymi problemami, piszcie do mnie na adres: maciej.bednarek@subiektywnieofinansach.pl

Subscribe
Powiadom o
7 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
pm.
2 lat temu

Ciekawe, że ten klient nie jest w stanie wymóc na firmie usunięcia danych jego karty, ani nie poprosił banku o nową kartę.

Wuu
2 lat temu

Gdzie mogę zmienić limit na jeden dzień bo nie widzę takiego 'ustawienia'

Marcin
2 lat temu

Jestem klientem mBanku i mam odczucia zupełnie inne. Może część funkcjonalności wprowadzonych przez bank można uznać za dobry kierunek zmian. Jednak likwidacja limitu miesięcznego należy uznać za wielki błąd. Jak mam teraz niby zabezpieczyć się przed złodziejami danych z kart. W ciągu miesiąca będą mogli niepostrzeżenie wykraść moje oszczędności a przecież nie ustawie limitu dziennego w wysokości 100zł, bo niby jak mam funkcjonować. Jest to zdecydowana zła zmiana i wszystkie wprowadzone innowacje nie naprawią tego błędu. Ta zmiana jest tylko na rękę złodziejom a nie klientom. Naprawdę proszę się zastanowić pisząc takie pochwalne artykuły. Czym niby szkodził i komu przeszkadzał… Czytaj więcej »

janek
2 lat temu
Reply to  Marcin

Nie rozumiesz zasady działania kart i odpowiedzialności swojej i banku za oszukańcze transakcje, więc doucz się zamiast siać ferment.

Marek
2 lat temu
Reply to  janek

To Pan chyba nie ma racji. Odpowiedzialnosc banku ???. Koledze kiecys ukradli karte, stracil kilka tysiecy zanim zastrzegl karte. i nic nie odzyskal. Chyba raczej Pan nie rozumie działania kart. Autor ma absolutną racje likwidacja limitów miesięcznych jest dużym błędem banku. Jeśli ktoś wypłacając pieniądze z bankomatu padnie ofiarą oszustów, którzy ukradną mu dane z karty oraz kod pin, to strata może być nie porównywalnie większa. Ponadto jeszcze gorzej jest z płatnościami internetowymi dotychczas miałem ustawiony limit w wysokości około 100 zł miesięcznie, tak żebym mógł spokojnie korzystać np. z Ubera teraz muszę mieć ustawiony limi w wysokości 30×100 zł.… Czytaj więcej »

Małgorzata
2 lat temu

Gdzie mogę zmienić limit jednorazowego pobrania gotówki z bankomatu. Wiem, ze mogę ustalić limit dzienny, ale to co innego niż jednorazowy.

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!