17 stycznia 2020

Klient dzwoni na infolinię, żeby zmienić dane dowodu osobistego. Musi podać kod SMS i… Czy może być bardziej pod górkę?

Telefon, który w tym samym czasie służy do prowadzenia rozmowy i odbierania wiadomości SMS? Umówmy się – to da się zrobić, ale nie są to wyżyny wygody. Jeśli ktoś nie opanuje tej umiejętności, musi biegać do oddziału

W świecie cyfryzacji usług bankowych infolinia bywa często jedynym kanałem kontaktu z żywym pracownikiem banku. A bywa, że jest też jedynym zdalnym kanałem, za pośrednictwem którego można w ogóle coś załatwić. Są oczywiście placówki bankowe, w których można załatwić wszystko, ale do placówki nie każdemu klientowi jest po drodze.

Do oddziału z pewnością nie jest po drodze panu Grzegorzowi, który opisał nam nie do końca prokonsumenckie procedury obowiązujące w Inteligo, wirtualnej marce PKO BP.

Bez aktualnych danych nie „pobankujesz”

Nasz czytelnik zauważył, że serwis bankowości internetowej blokuje niektóre dyspozycje, jeśli w systemie dane z dowodu osobistego są nieaktualne. Żeby nie czuć się ograniczonym i „bankować” do woli, pan Grzegorz postanowił zaktualizować dane z dokumentu tożsamości. A można to zrobić na dwa sposoby: przez infolinię lub wysyłając list z odpowiednią dyspozycją. Wybrał pierwszą opcję.

„Zadzwoniłem na infolinię. Po 20-minutowym oczekiwaniu okazało się, że bank podczas trwania rozmowy – już po zweryfikowaniu klienta – wysyła dodatkowo SMS weryfikacyjny, pomimo wcześniejszej weryfikacji za pomocą tajnego hasła i wielu pytań dodatkowych. Podczas próby odczytania tego SMS-a oczywiście połączenie zostaje zerwane i nie ma możliwości wykonania dyspozycji. Na niektórych telefonach być może to się udaje”

– pisze pan Grzegorz, który nie jest zachwycony drugą opcją:

„Pozostaje mi pobiec na pocztę, wydać pieniądze na znaczki, wysłać list, a potem oczekiwać kilka tygodni na ewentualną realizację dyspozycji. Ale według mnie jest też inne rozwiązanie – jak najszybciej zamknąć to konto”

Przeczytaj też: W Polsce już 13-latek może mieć swoje konto osobiste i kartę debetową. Tylko dlaczego nie może jej podpiąć do aplikacji Apple Pay?

Przeczytaj też: Masz kredyt, a termin płatności raty przypada na „przednówku”? Sprawdziłem, które banki idą na rękę ze zmianą terminów i nie biorą za to kasy

Czy może być łatwiej pod górkę?

Zapytałem w PKO BP, czy jest inny, mniej uciążliwy sposób aktualizacji danych z dowodu osobistego, o którym być może nie wie nasz czytelnik?

Bank przyznaje, że bez posiadania aktualnego dowodu tożsamości nie można uzyskać w banku żadnych nowych produktów kredytowych. Jest to wymóg wynikający z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Następnie uspokaja, że klient nie zostanie odcięty od wszystkich usług. Nadal można korzystać z wszystkich innych funkcji serwisu internetowego, telefonicznego, IKO oraz kart i sieci bankomatów. Serię i numer dokumentu tożsamości klienci Inteligo mogą zmienić u konsultanta na infolinii.

„Wymaga to zalogowania w serwisie telefonicznym (identyfikatorem i hasłem) oraz, jak przy każdej dyspozycji składanej w serwisie, potwierdzenia operacji kodem z używanego narzędzia autoryzacji, np. kodu SMS”

– wyjaśnia bank. Wynika z tego, że bez podania kodu przesłanego w wiadomości SMS nie da się zaktualizować danych. A w sprawie drugiej opcji, czyli aktualizacji danych korespondencyjnie, bank wyjaśnia:

„Można przesłać pisemną dyspozycję na adres korespondencyjny (druk: „Formularz zmiany danych osobowych” oraz adres banku, dostępne są na stronie internetowej Inteligo). Trzeba pamiętać, aby podpis na dokumencie był taki sam,  jak na wzorze pozostawionym w banku. Jeśli klient posiada podpis elektroniczny, dokument opatrzony tym podpisem (formularz zmiany danych), można też przesłać na adres inteligo@inteligo.pl”

Przeczytaj też: „Mogłem wyciągnąć 120 zł premii miesięcznie, teraz 70 zł będzie ciężko”. Alior Bank zmienia zasady moneyback dla przedsiębiorców

Przeczytaj też: Czy muzyka z platform streamingowych na dobre rozjedzie winyle i płyty CD? Na świecie to już się dzieje, ale Polska stawia (jeszcze) opór

Pan Grzegorz nie korzysta z podpisu elektronicznego, nie zamierza wysyłać listu z dyspozycją zmiany danych osobowych, przez infolinię technicznie nie jest w stanie tego zrobić. Ale – jak wcześniej zauważyliśmy – zawsze pozostaje mu trzecia opcja, której jest pomysłodawcą: zamknąć konto. Poddajemy to spostrzeżenie klienta ku rozwadze menedżerom odpowiedzialnym za procesy w Inteligo. Bezpieczeństwo – tak, ale może w nieco przyjaźniejszej dla klienta formie.

Źródło zdjęcia: Pixabay

24
Dodaj komentarz

avatar
10 Comment threads
14 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
18 Comment authors
PiotrRafał B.SosnaAdamGrzesiek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
msw
Gość
msw

1. Smsa podczas rozmowy można odebrać bez problemu zarówno na smartfonie i starej nokii.
2. Można też do celów autoryzacyjnych używać dodatkowego telefonu.
3. Można także w PKO BP zamiast autoryzacji sms używać zdrapek lub autoryzacji mobilnej.
4. Wystarczy chcieć a nie bić pianę!
Mam wrażenie, że Subiektywność coraz częściej robi artykuły o problemach życiowych nieogarów. „Problemach”, które każdy klarownie myślący człowiek załatwiłbym sam w kilka minut i bez wojaży do mediów.

Anna
Gość
Anna

To proszę zrobić mobilną w trakcie rozmowy – skutek gwarantowany a równy temu z sms-em;kłopoty też takie same.
Więc nie bicie piany panie anonimowy obrońco ,bo inwektywy na kilometr cuchną wpisem zainteresowanego urzędnika 😉

msw
Gość
msw

Zadzwoniłem, zautoryzowałem przez IKO podczas rozmowy, nie rozłączyło. Wysłać pani nagranie z ekranu telefonu? Zapewniam, do urzędnictwa mi daleko :*

BdB
Gość
BdB

Bez przesady. Włączyć na głośnik i skorzystać czy to z smsa czy aplikacji.

Aaa
Gość
Aaa

Bez problemu zrobię podczas rozmowy autoryzację mobilną.

Adam
Gość
Adam

Skoro tak bronisz banku, to dlaczego klient nie może zrealizować tego w dowolnym oddziale PKO??? WTF!!! Czyżby PKO wstydzi się Inteligo i co najważniejsze niech zmienią nazwę konta, bo odwołują się do cechy człowieka, a sami inteligencji za ostatni grosz… nie posiadają!!!

Rafał B.
Gość
Rafał B.

Jak ktoś ma problem z odczytaniem wiadomości w czasie rozmowy, to jest na to bardzo proste rozwiązanie: wystarczy po prostu zadzwonić z innego telefonu niż ten, na który przychodzą SMSy autoryzacyjne (np. z tel. żony czy kochanki). Wtedy bez problemu będzie mógł odczytać SMS ze swojego telefonu. Dlaczego nikt na to nie wpadł? Nie ma sensu szukać problemu tam gdzie go nie ma.

Rafał Frelek
Gość
Rafał Frelek

Dowód osobisty w INTELIGO można zaktualizować w dowolnej placówce PKO BP, których jest wszędzie jest pełno. Sam mam konto w INTELIGO i aktualizacja dowodu to kwestia kilku minut. Pokazujemy dowód i za chwilę dane w INTELIGO są zaktualizowane.

BdB
Gość
BdB

Aktualizacja to kwestia kilku minut, ale odstanie swojego w kolejce to już kilkadziesiąt minut.

Appo
Gość
Appo

To trochę dziwne. Około miesiąc temu PKO BP poinformowało mnie mailem oraz powiadomieniem w aplikacji IKO o konieczności uaktualnienia danych osobowych bo jeśli tego nie zrobię może to ograniczyć moje możliwości bankowe. Zrobiłem to bez problemu przez serwis IPKO dostępny na stronie PKO BP(nie mylić z mobilną IKO) bez potrzeby dzwonienia na infolinię lub wysyłania listu. Po zmianie oczywiście potwierdziłem ją kodem sms tak jak potwierdza się inne zmiany (np. zmiany limitów). Czyżby PKO BP stosował inne standardy w Intelligo? Przecież PKO BP pisze o inteligo w ten sposób: „Konto Inteligo przeznaczone jest dla wszystkich klientów, którzy chcą mieć stały… Czytaj więcej »

Samozl0
Gość
Samozl0

W milenniumbank tez robia problemy. Jestem klientem tego banku od wielu lat. Wykonuje wszystkie operacje na kontach. Ostatnio chcialem zmienic nr telefonu przypisany do rachunku. Niestety nie da sie, bez skanu dokumentu tozsamosci.
Nie wiem po co, skoro pokazalem oryginal. Wszystkie dane sa przeciez w systemie, skoro konto dziala. Pani jednak odmawia i nie obsłuży mnie bez ksero dowodu.
Po co im ksero?
Rachunek od dawna istnieje a przy obsludze bezposredniej wymagaja dokumentu tozsamosci, do operacji przez internet skan sie nie przyda.
Wiec poco gromadza tego typu dane o kliencie?
Dlaczego nie chcą obsłużyć skoro przez internet dalej moge to robic?

anonymous
Gość
anonymous

No w milenium przy „zwykłym” korzystaniu jedyną niedogodnością jest komunikat po zalogowaniu o przeterminowaniu daty ważności dowodu.

Anna
Gość
Anna

Proszę tym się posłużyć:Jest ustawa (z dnia 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych), która zakazuje tworzenia replik dokumentów, przy czym definiuje replikę jako „odwzorowanie lub kopię wielkości od 75% do 120% oryginału o cechach autentyczności dokumentu publicznego lub blankietu dokumentu publicznego, z wyłączeniem kserokopii lub wydruku komputerowego dokumentu publicznego wykonanych do celów urzędowych, służbowych lub zawodowych określonych na podstawie odrębnych przepisów lub na użytek osoby, dla której dokument publiczny został wydany”.

BdB
Gość
BdB

Czyli pewnie ksero robią z 2-krotnym powiększeniem.

Sosna
Gość
Sosna

Tia, ksero „o cechach autentyczności”… Ustawa dotyczy replik dokumentów, które – na pierwszy rzut oka – mogą się wydawać autentycznymi dokumentami, została uchwalona w celu walki z „dowodami kolekcjonerskimi” używanymi przez przestępców.

Anna
Gość
Anna

Otóż osoba,która podała namiary na tę ustawę odnosiła ją także do kopiowania na miejscu,przez urzędnika bankowego właśnie, a nie tylko do zakazu „wyrobu” na sprzedaż…Tę podstawę zaakceptował BNPParibas,kiedy pouczona tak właśnie odmówiłam zgody na skserowanie dowodu – wypisał ręcznie w dokumencie nowy numer i datę ważności.

Paweł
Gość
Paweł

W ING, gdzie byłem z 2 tygodnie temu, też chcieli skanować dowód, gdy się sprzeciwiłem mówiąc, coś w stylu że „skan nie jest im do niczego potrzebny, no chyba, że podejrzewają mnie o terroryzm czy pranie brudnych pieniędzy” ton nie robili problemów.
tvh

anonymous
Gość
anonymous

W idea nie da się założyć lokaty z przeterminowanym dowodem, aktualizacja wyłącznie w placówce. Natomiast w getin po zalogowaniu się wystarczy zmienić rok o jeden wyżej i już wszystko działa. Opcja zamknięcia konta w inteligo może nie zadziałać bo do zamknięcia może być wymagana aktualizacja dowodu osobistego i podanie hasła sms podczas rozmowy telefonicznej…

gosc
Gość
gosc

1) Kiedyś wykonywałem dyspozycję telefoniczną i również dostałem sms z kodem – miałem Sony Ericsson i udało się go przeczytać. Może nie było to bardzo wygodne, ale się dało. 2) Kod sms wysłany na telefon ma na celu potwierdzenie, że osoba, która dzwoni jest w posiadaniu numeru telefonu, który bank ma w systemie. Nawet jeśli doradcy wyświetla się, że klient dzwoni z nr tel, który podał bankowi nie oznacza to, że połączenie jest wykonywane z tego nr, bo bardzo łatwo można zrobić Caller ID spoofing: https://en.wikipedia.org/wiki/Caller_ID_spoofing 3) Klienci naciskają na banki aby wszystko było bardzo wygodne, ale wygodę w bankowości… Czytaj więcej »

Agnieszka
Gość
Agnieszka

Zgodzę się się z tym komenatrzem. Oszuści są coraz bardziej cwani a ludzie nieznają zagrożenia i najlepiej aby weryfikacja byłaby po peselu, który wszędzie jest podawany. Bank ma obowiązek chronić nasze pieniędze i dlatego weryfikacja będzie coraz trudniejsza. I zmiana konta nic nie da, inne banki też mają swoje procedury, które też dla Pana Grzegorza mogą być trudne. Jeśli nie mają to będą mieć ( a jak nie, to nie korzystałabym z tego banku). Apel do osób podobnych do Pana Grzegorza (wiek i niewielki kontakt z technologią). Trzeba nadrobić zaległość związane z technologią i informatyką. Nikt nie będzie zwracał uwagi… Czytaj więcej »

Tom
Gość
Tom

Podobnie pod górkę robi mbank. Założyć konto albo sfi do kupna funduszy można było przelewem skanem itp ale już żeby zamknąć trzeba wysłać wniosek na adres jakiejś skrytki pocztowej – nie ma możliwości złożenia takiego wniosku w placówce ich banku. Czy to w ogóle legalne?

Artur
Gość
Artur

Niezła wymówka „Jest to wymóg wynikający z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.”.

Grzesiek
Gość
Grzesiek

A jakby tak zadzwonić do banku z innego telefonu niż ten na który przychodzi sms, skoro ktoś nie umie smsa podczas rozmowy odczytać? Powinno się udać 😉

Piotr
Gość
Piotr

A ja uważam, że w PKO i tak jest nieźle, bo przecież nie zmuszają do robienia ksero dokumentu tożsamości. Ostatnio musiałem zaktualizować dane o dowodzie w Citibank i tam nie ma możliwości, aby tylko przepisali informacje z dowodu – musisz zgodzić się na ksero dowodu, inaczej zamkną rachunek karty kredytowej. Tak zostałem zmuszony do zgody na kserokopię!

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Zamknij