Przedsiębiorcy od zawsze narzekali na to, że obsługa bankowa ich firm była zbiurokratyzowana – dużo papierów, zbyt częsta konieczność wizyt w placówkach, dużo dodatkowych formalności, których nie muszą dopełniać klienci indywidualni. Ale to się ostatnio mocno zmieniło – nowe rozwiązania technologiczne pozwalają na biometryczną identyfikację osób działających w imieniu firmy, elektroniczne podpisywanie umów, a także zlecanie oraz potwierdzanie transakcji za pomocą wygodnych, bezpiecznych mobilnych tokenów. Zarządzanie finansami firm przez ich właścicieli i prezesów zaczyna być wygodne
- Kiedy warto zmienić sprzedawcę energii? Komu to się może opłacić? I czy teraz – mimo zamrożenia cen – może być na to dobry moment? Licytacja rusza [POWERED BY RESPECT ENERGY]
- Gdy domowy budżet się nie spina, trzeba nad nim popracować. Oto pięć sposobów na zwiększenie dochodów i pięć na ograniczenie wydatków! [POWERED BY RAIFFEISEN DIGITAL BANK]
- Świat stał się wyjątkowo niestabilny. Czy to powinno wpłynąć na nasze plany… emerytalne? Jak powinna wyglądać Twoja globalna emerytura? [POWERED BY SAXO BANK]
W ramach cyklu edukacyjnego, którego partnerem jest Bank Pekao, przedstawiamy nowości, które pozwalają właścicielom i osobom zarządzającym firmami dużo wygodniej i w pełni zdalnie zarządzać finansami firmy. Jeszcze do niedawna było to niemożliwe, bo banki wymagały od przedsiębiorców wielu dokumentów w formie papierowej, część dyspozycji trzeba było składać i potwierdzać osobiście. Ale biometria, różne rodzaje podpisów elektronicznych i wykorzystanie tokenów wszystko zmieniają. A jak? O tym jest ten tekst.
Na to właściciele firm czekali całymi latami – możliwość otwierania rachunku firmowego oraz zarządzania tym rachunkiem w pełni online. Wiele godzin w skali miesiąca można zaoszczędzić i wykorzystać do zarabiania pieniędzy dzięki temu, że bank udostępnia narzędzia do zdalnej identyfikacji klienta firmowego oraz akceptuje różne rodzaje podpisów elektronicznych. Pozwala to na w pełni zdalne i wciąż bezpieczne podpisywanie umów, składanie wniosków i dyspozycji.
Założenie konta firmowego i podpisywanie umów na odległość
W przypadku klientów indywidualnych możliwość otwierania rachunku bankowego „na selfie” jest już od jakiegoś czasu dostępna (przynajmniej w niektórych bankach). W przypadku rachunków firmowych jeszcze do niedawna banki trzymały się tradycyjnych metod. W Banku Pekao od kilku lat działa biometryczna identyfikacja przedstawicieli firmy uprawnionych do współpracy z bankiem. Nie trzeba przekonywać, że weryfikacja tożsamości w ten sposób jest zdecydowanie wygodniejsza i mniej czasochłonna niż tradycyjne metody.
Jak to wygląda w praktyce? Klient podaje bankowi dane reprezentantów, którzy będą podpisywać umowę w jego imieniu: numer PESEL, numer telefonu i adres e-mail, na który bank wysyła reprezentantowi firmy unikatowy link do przeprowadzenia weryfikacji.
Po wejściu w link otwiera się specjalna strona, na której reprezentant podaje podstawowe dane (PESEL oraz NIP firmy, w imieniu której działa) oraz wyraża kilka niezbędnych zgód (m.in. na przetwarzanie danych osobowych) i akceptuje regulamin. Następnie zaczyna się właściwa weryfikacja tożsamości.
Jak to działa? System prosi o wykonanie zdjęć dowodu osobistego, a potem reprezentant firmy nagrywa trzy kilkusekundowe filmiki zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie. Cała procedura trwa 5-7 minut i można ją przeprowadzić w dowolnie wybranym przez siebie momencie – przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Następnie do gry wchodzi weryfikacja bankowa, w której finale tożsamość jest potwierdzona (albo nie).
Co ciekawe, biometryczne potwierdzenie tożsamości (w Banku Pekao nazywa się to SelfieSign) pozwala nie tylko otworzyć rachunek firmowy, ale i w konsekwencji także otwiera drogę do całej obsługi bieżącej firmy (wnioski, dyspozycje, umowy). Dzięki temu rozwiązaniu firma może całkowicie zdalnie nawiązać i utrzymywać relacje z bankiem. Właściciel czy członek zarządu firmy przychodzi do banku tylko wtedy, gdy potrzebuje bezpośredniego kontaktu z pracownikiem banku (np. potrzebuje konsultacji dotyczącej produktów lokacyjnych, inwestycyjnych czy kredytowych).
Bardzo przydatną funkcją jest możliwość zdalnego zarządzania firmowymi kartami płatniczymi (składanie wniosku o wydanie duplikatu, zmiany limitów, zastrzeganie kart). Zdalnie można też zmieniać zakres uprawnień konkretnych pracowników w firmie (ustalić, kto ma jakie limity wydatków realizowanych kartą firmową). Takie zmiany kiedyś wymagały wizyty w oddziale banku lub były odkładane na później.
Biometryczne potwierdzanie tożsamości to nie wszystko. Banki ostatnio oferują też przedsiębiorcom (i nie tylko im) podpisywanie dokumentów za pomocą podpisów elektronicznych. Kwalifikowany podpis elektroniczny był kiedyś luksusem dostępnym tylko dla największych klientów korporacyjnych banków. Teraz bankowcy umożliwiają podpisywanie dokumentów za pomocą różnego rodzaju podpisów elektronicznych. To dla przedsiębiorców duże ułatwienie, bo często w kontaktach z różnymi instytucjami korzystają oni już z jakichś form podpisu elektronicznego – jeśli bank też je akceptuje, to życie staje się łatwiejsze.
W Banku Pekao od listopada 2024 r. umożliwiają podpisywanie umów prowadzenia rachunku bankowego nie tylko za pomocą podpisu kwalifikowanego (to rozwiązanie stosowane głównie przez duże firmy), ale też podpisu zaufanego (o którym więcej pisałem tutaj), a także za pomocą podpisu certyfikowanego w elektronicznej warstwie dowodu osobistego (trzeba mieć dowód osobisty wydany po 4 marca 2019 z warstwą elektroniczną oraz certyfikatem podpisu osobistego). Do wyboru, do koloru.
Przeczytaj też: Wkurzają cię niskie kwoty bankowych promocji depozytowych? W tych bankach można dostać aż 7% w skali roku na bardzo wysoką kwotę – do 200 000 zł
Token mobilny a bezpieczny przelew
Nowe funkcje zyskują także aplikacje mobilne banków przygotowane z myślą o przedsiębiorcach. Podstawową funkcją tego typu aplikacji jest oczywiście udostępnianie informacji o saldach, przelewach i sytuacji finansowej firmy, czyli stały dostęp do finansów firmy.
W ostatnim czasie mocno rozwinęły się sposoby autoryzacji przelewów. W firmach, jak wiadomo, często zdarza się, że zlecenia przekraczające jakąś wartość muszą być potwierdzone przez więcej niż jedną osobę. Takie procedury wynikają oczywiście z wymogów bezpieczeństwa, ale mogą wydłużyć czas realizacji niektórych dyspozycji. Nie zawsze jedna z zaledwie kilku uprawnionych do kontrasygnaty osób w firmie (albo wręcz jedyna) jest dostępna – są urlopy, choroby. A zdarza się, że takiej kontrasygnaty można dokonać tylko na komputerze firmowym.
Nowym sposobem na to jest token mobilny sprzężony ze smartfonem danego pracownika w firmie. Token mobilny to rodzaj generatora haseł jednorazowych, które są „kluczami” do danych transakcji. Przejęcie takiego hasła przez ewentualnego złodzieja – abstrahując od tego, że jest trudne, bo komunikacja urządzenia klienta z serwerami banku jest szyfrowana – nic nie da, bo ów złodziej nie wie, do jakiej transakcji ów „klucz” jest używany (czyli które „drzwi” otwiera).
Token mobilny jest równie bezpieczny jak dotychczasowe metody autoryzacji (np. SMS-y czy tokeny sprzętowe albo karty kryptograficzne używane z firmowym komputerem przed zatwierdzeniem transakcji), ale z uwagi na swoją specyfikę jest dużo wygodniejszy. Wymagany jest w zasadzie tylko dostęp do internetu (oczywiście bezpieczny, a nie z przypadkowej sieci wi-fi).
W przypadku Banku Pekao token mobilny jest częścią w pełni funkcjonalnej aplikacji mobilnej PeoBIZ. Ale to od klienta zależy, czy będzie chciał mieć dostęp do wszystkich funkcji aplikacji mobilnej PeoBIZ czy ograniczy się jedynie do uproszczonej wersji aplikacji z dostępem do tokena autoryzacyjnego.
Negocjowanie oprocentowania i kursów walutowych w aplikacji
Aplikacje mobilne banków dla przedsiębiorstw mają też coraz więcej przydatnych funkcji. Jedną z nowości w Banku Pekao jest moduł dealingowy, czyli miejsce, w którym można wymieniać waluty po bardzo preferencyjnych kursach.
Często zdarza się też, że mamy do czynienia z jakąś formą grupy kapitałowej (różne firmy w praktyce kontrolowane przez te same osoby). W rezultacie takie osoby są decyzyjne w kilku firmach i muszą radzić sobie z zarządzaniem finansami. Aplikacje bankowe dla firm coraz częściej umożliwiają dostęp do kilku firm z jednego panelu lub przynajmniej z poziomu jednej aplikacji. Przykładem takiego rozwiązania jest aplikacja internetowa i mobilna Banku Pekao.
Banki dopracowały też multikanałowość, zdając sobie sprawę, że właściciele firm są zabiegani i często niektóre operacje lub dyspozycje zlecają na raty. W porządnej bankowej aplikacji mobilnej dla firm dyspozycje rozpoczęte na komputerze można dokończyć w aplikacji mobilnej i na odwrót. Cyfryzacja w bankach jest już na wysokim poziomie i kolejne jej warstwy są udostępniane właścicielom firm.
A to pozwala przedsiębiorcom – ludziom wyjątkowo ceniącym czas – stopniowo zamieniać czasochłonne wizyty w oddziale w banku i góry papierowych dokumentów na kompleksową obsługę w dowolnym czasie i miejscu, w oparciu o identyfikację biometryczną oraz ba podstawie elektronicznych dokumentów podpisywanych cyfrowo. W przypadku firm cyfryzacja usług bankowych długo pozostawała w tyle za cyfryzacją usług detalicznych, ale jak już ruszyła z kopyta to – w niektórych aspektach – jest już nowocześniej niż w przypadku usług dla zwykłego Kowalskiego.
I tak ma być, w końcu przedsiębiorcy są najlepszymi klientami banków – ze względu na liczbę transakcji, obroty i potrzeby kapitałowe zapewniają dużo większe dochody bankom, niż przeciętny klient indywidualny. Dobrze, że banki konkurują o ich względy także za pomocą najnowszych technologii.
———–
ZAPROSZENIE
Załóż Konto Biznes z Żubrem z premiami do 2200 zł za skorzystanie ze wskazanych usług banku na zasadach określonych w regulaminie promocji. Pekao24 dla firm to jedno logowanie do obsługi rachunków indywidualnych i firmowych. Jeśli posiadasz w Banku Pekao S.A. rachunek indywidualny i firmowy lub obsługujesz kilka firm, możesz powiązać konta. Powiązanie pozwala na przełączanie się pomiędzy rachunkiem indywidualnym i firmowym bez konieczności logowania do serwisu internetowego Pekao24 lub aplikacji PeoPay za każdym razem.
———–
Niniejszy artykuł jest częścią akcji edukacyjnej, którą „Subiektywnie o Finansach” prowadzi wspólnie z Bankiem Pekao S.A.
Zdjęcie główne: Freepik