17 grudnia 2018

Astronomiczne rachunki za SMS-y premium już zakazane przez prawo. Zamiast tego operatorzy proponują direct billing. Co to takiego?

Astronomiczne rachunki za SMS-y premium już zakazane przez prawo. Zamiast tego operatorzy proponują direct billing. Co to takiego?

Koniec z nieświadomym kupowaniem nie chcianych usług doliczanych do rachunku telekomunikacyjnego? Od 12 grudnia operatorzy muszą nakładać na nie limity. Ale to nie znaczy, że usługi dodatkowe doliczane do salda konta znikną. Będziemy je kupowali inaczej, za pośrednictwem usługi direct billing

Prognozy pogody, wróżby, horoskopy – tego typu usłgui SMS-owe, często kupowane przez klientów nieświadomie (poprzez potwierdzenie odbioru zmanipulowanego komunikatu SMS) były do tego roku istną plagą naszych rachunków. Niejedyną, bo kłopotem są również wysokie rachunki spowodowane nie zablokowanym przez klienta transferem danych oraz droższe niż abonentom się wydaje płatne dostępy do różnych czatów, czy streamingów erotycznych.

Zobacz również:

Pułapka wysokich rachunków

Generalnie telefon to dziś generator kosztów, niezależnie od tego czy mamy niski czy wysoki abonament. Można za jego pośrednictwem kupić tyle usług, począwszy od zwykłego transferu danych aż po najróżniejsze usługi świadczone online, że pułapki czekają na każdym kroku. W zasadzie nie ma się jak bronić, choć znam osoby, które z internetu w telefonie korzystają wyłącznie w domowej sieci wi-fi (mają w ogóle wyłączony transfer danych), a możliwość świadczenia usług premium zablokowały.

Inna sprawa, że znam też osoby, które taki dostęp zablokowały, a mimo to owa blokada nie zadziałała. I tak do końca nie wiadomo czy klient nie chciał w ogóle z nich skorzystać, czy też jednak w pewnym momencie zniósł blokadę.

Operatorzy telekomunikacyjni są w sprawach usług premium między młotem a kowadłem. Z jednej strony to na usługach dodatkowych mogą zarobić pieniądze (nawet transfer danych, nie mówiąc już o zwykłym rozmawianiu i SMS-owaniu, zaczyna być powoli usługą podstawową), a z drugiej strony powinni stać po stronie klienta i chronić go przed nie chcianymi kosztami.

Czytaj też: Zablokował usługi premium, ale mimo wszystko dostał wyższy rachunek. Jak to możliwe?

Czytaj też: Telekomy jak stręczyciele. Dlaczego nie zablokują domyślnie usług premium?

Domyślny limit na usługi premium już działa

Operatorów trochę wyręczają w tym rozwiązywaniu tego trudnego dylematu zmiany prawa. Od 12 grudnia obowiązują nowe przepisy Prawa telekomunikacyjnego, które nakazują, by każdy klient musiał wyrazić zgodę na korzystanie z usług premium. Jeśli się w tej sprawie nie wypowie – nie można go obciążyć większą kwotą za usługi premium, niż 35 zł.

To oznacza, że jeśli po prostu jesteśmy klientami firmy telekomunikacyjnej i nic nie włączaliśmy ani nie wyłączaliśmy, to nie grożą nam astronomiczne rachunki. Najgorsze co nas może spotkać, to 35 zł ektra-dopłaty (maksymalny próg usług premium dla osób, które nie wydały żadnej dyspozycji). Operator będzie musiał poinformować klienta i zablokować usługi premium po dojściu do tego progu.

Jest też wprowadzony próg „zero premium”, który będzie można zadeklarować przy zawieraniu umowy albo później (i wtedy nie będzie mu groziło nawet to „automatyczne” 35 zł). Pytanie czy to wyeliminuje przypadki, w których firma telekomunikacyjna będzie wmawiała klientowi, że nic nie zablokował (a jednocześnie odmówi udostępnienia nagrania rozmów z call-center).

Nowe prawo mówi, że bezpośrednio przed rozpoczęciem świadczenia usługi dodatkowej abonent musi wyrazić na nią zgodę. I że na fakturze umieszczane muszą być informacje o numerze usługi w rejestrze prowadzonym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Dzięki temu posiadacz telefonu łatwo może ustalić gdzie reklamować wysokość rachunku.

Czytaj też: Tutaj więcej o nowych regulacjach. Ma być trudniej naciągnąć abonenta

Direct Billing zastępuje SMS-y premium

Czy to przełom? Nie do końca. Część sieci telekomunikacyjnych – np. Orange i Play – już jakiś czas temu zlikwidowała możliwość zamawiania usług w modelu SMS Premium. Nie oznacza to, że żaden abonent nie będzie mógł z nich korzystać (jeśli zapisał się przed „zamknięciem” usługi, to opłaty będa naliczane, ale raczej mało prawdopodobne, by ktoś przez dłuższy czas nie zorientował się, że ma zawyżone rachunki.

Jak operatorzy chcą zarabiać na usługach premium? Poprzez bardziej „cywilizowaną” usługę Direct Billing. Pieniądze – tak samo, jak w SMS-ach premium, są doliczane do rachunku, ale nic nie dzieje się automatycznie. W miejscach oferujących usługi dla posiadaczy smartfonów pojawiają się po prostu – wśród opcji zapłaty – możliwości obciążenia rachunku telefonicznego.

Zakup przebiega w taki sposób, że najpierw trzeba podać numer telefonu, którego właściciel ma być obciążony za dany zakup, a potem kod wysłany SMS-em na ten numer. Trzeba więc potwiedzić transakcję hasłem, co jest dużo lepszym zabezpieczeniem przed nieświadomą zapłatą, niż np. wysłanie SMS-a aktywacyjnego o treści „tak” w odpowiedzi na pytanie „Czy chcesz poznać swoją przyszłość? Regulamin, telegazeta, str. 989”.

Wciąż warto uważać na transfer danych za granicą

Warto pamiętać, że usługi premium to nie to samo co transfer danych, na którym zdecydowanie można „popłynąć” finansowo, czy to świadomie czy przez przypadek. Ale głównie podczas podrózy zagranicznych, bo w kraju każdy ma po prostu liczbę dostępnych gigabajtów i jeśli ją przekroczy, to transfer radykalnie zwalnia. W podróży natomiast są limity kwotowe przyporządkowane do klienta, np. w Orange to 240 zł. Po przekroczeniu tej kwoty roaming się wyłącza.

zdjęcie tytułowe: Pixabay

 

Subscribe
Powiadom o
4 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Mateusz
1 rok temu

Niechcianych czy nie chcianych?

Anna
1 rok temu
Reply to  Mateusz

„Za moich czasów” 😉 pisownia zależała od tego,czy imiesłów przymiotnikowy bierny użyty został w funkcji przymiotnika(bo przymiotnikowy on) czy w funkcji czasownika (boć on rzeczownik=imię pochodzący od czasownika=słowa) opisującego -zwykle bieżącą – czynność. I tak, „nieopisany” ból,zamęt lub „nieopisana” rozkosz jako synonim „nadzwyczajnej” siły tych uczuć pisały się łącznie jako przymiotniki.Ale już dotąd „nie opisane” zjawiska czyli takie,których jeszcze nie opisano, zatem czasowniki – rozłącznie.Moje wnuki otrzymały prezent w postaci uproszczenia reguł i od kilku już dobrych lat możemy pisać i tak,i siak alias owak ;-).

Grzegorz
1 rok temu

Na własnym przykładzie mogę powiedzieć, że Direct billing może być dużo bardziej ryzykowny niż sms Premium. Jeśli wysyłamy sms to jest on chociaż widoczny na naszym billingu. W przypadku Direct billingu nie mamy żadnego dowodu. W moim przypadku na rachunku pojawiła się opłata za usługi elektroniczne (zakup gier, dwadzieścia kilka złotych co tydzień) mimo tego, że nigdy na takiej stronie nie podawałem swojego numeru telefonu, a tym bardziej nie wpisywałem kodu, bo nawet takiego sms-a nie otrzymałem. Dowiedzenie sytuacji, że nic się nie podawało i nic nie otrzymało nie jest proste. Moja reklamacja została wprawdzie uznana, ale polecam wszystkim, którzy… Czytaj więcej »

Kamil
1 rok temu

Ja właśnie padłem ofiarą Direct Billingu. Mam od roku internet domowy z T-Mobile. Działa dobrze nie licząc niedzielnych poranków i śnieżyc. Płaciłem stały abonament. Nie mam limitu danych. Karta SIM siedzi w modemie, a modem gdzieś na szafie/oknie (przeprowadzałem się często). Łączę się z nim tylko przez WiFi. I dziwnym trafem za okres rozliczeniowy 17 grudnia 16 styczna pojawiło mi się dodatkowe 26 zł opłaty za Direct Billing. Przypadek, że akurat po grudniowych zmianach ;]? Pewnie coś nie zatrybiło w systemie. Złożyłem reklamację i od razu rozpatrzono ją pozytywnie. Podobno teraz muszę zapłacić, ale zostanie mi to policzone jako nadpłata… Czytaj więcej »

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss top-search top-menu