Zakładanie firmy nie jest skomplikowane, ale jej przyszły sukces zależy od wielu decyzji – naszych decyzji. Na rynku pojawiają się rozwiązania, które ułatwią, a nawet przyspieszą jej rozwój. Jednym z nich jest nowa usługa Polskich ePłatności – aplikacja PepPay, która zamieni Twój smartfon w terminal płatniczy
Wskazówki na temat zakładania i rozwoju nowego biznesu będziemy podawali w nowym cyklu artykułów w ramach znanej Wam już rubryki „Więcej niż płatności” (wspólnie z firmą Polskie ePłatności). A skąd wziął się pomysł? W 2022 r. zarejestrowano w Polsce 366 803 firmy (jak wynika ze statystyk rządowych). To oznacza, że każdego dnia powstaje około tysiąca nowych przedsiębiorstw. Ta tendencja utrzymuje się od jakiegoś czasu, z krótką przerwą w początkowym okresie pandemii (w 2020 r. zmieniająca się sytuacja gospodarcza nie sprzyjała nowym biznesom).
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
Zakładanie firmy: czym będziesz się zajmować?
Myśląc o własnej działalności, należy najpierw zastanowić się nad modelem biznesowym. Jak firma będzie zarabiać? Na to pytanie odpowie biznes plan, który pozwoli określić, czy dany pomysł ma szanse powodzenia (więcej o biznes planie przeczytacie np. tutaj).
Kolejnym wyzwaniem jest wybór miejsca i formy prowadzenia działalności. Warto zadać sobie kilka pytań: Czy ograniczymy się do sklepu internetowego (mniejsze koszty, łatwiejsza organizacja, prostsze formalności), otworzymy sklep stacjonarny (w niektórych branżach to niemal konieczność) czy zdecydujemy się na hybrydę (zwiększając zasięg i liczbę potencjalnych klientów)?
Należy zwrócić na to uwagę już na etapie tworzenia biznesplanu, bo często nie zdajemy sobie sprawy z możliwości, które oferują różne formy działalności. Przykładowo mały zakład fryzjerski, poza świadczeniem usług fryzjerskich, może też handlować produktami kosmetycznymi w internecie, zwiększając przychody i dywersyfikując bazę klientów.
Warto też pomyśleć o instytucjonalnym wsparciu rozwoju firmy. Niezależnie od rodzaju i skali planowanej działalności, często dobre pomysły są ograniczane przez możliwości finansowe. Gdzie więc szukać dofinansowania?
Dotację na podjęcie działalności gospodarczej możemy otrzymać m.in. w powiatowym urzędzie pracy. Taka dotacja maksymalnie może wynieść tyle, ile 6-krotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia (co oznacza, że w 2023 r. otrzymać można nawet ponad 40 000 zł).
Istnieją też dotacje z Unii Europejskiej (tutaj znajdziecie wyszukiwarkę projektów), preferencyjne pożyczki (np. rządowy program „Pierwszy biznes”), lokalne wsparcia w strefach ekonomicznych (na przykład takiej) czy crowdfunding. Wbrew pozorom form wsparcia jest całkiem sporo – pozostaje wybrać najodpowiedniejsze dla nas.
Płatność? To ma znaczenie!
Niezależnie od tego, czy planujemy prowadzić wyłącznie działalność internetową, czy będziemy rozwijać się również stacjonarnie lub mobilnie, warto zadbać o różnorodne metody płatności dla klientów. Mają one coraz większe znaczenie dla oceny danego sklepu lub usługi, niejako lojalizują klientów i sprawiają, że czują się oni bezpiecznie podczas zakupów.
Na dostępne metody płatności należy zwrócić uwagę również, otwierając działalność stacjonarną. Nadal możemy napotkać sklepy, które ograniczają się jedynie do przyjmowania gotówki, a przecież współczesna technologia pozwala nam posiadać terminal płatniczy nawet… w swoim telefonie komórkowym.
Przeczytaj też: Nie tylko zakładanie firmy. Jak w trudnych czasach wyciskać więcej z zakupów? Oto najnowsze trendy w programach lojalnościowych
———————
Materiał promocyjny Partnera
———————
Smartfon podstawowym narzędziem małego przedsiębiorcy
Wiele osób, które myślą o prowadzeniu małej firmy, zastanawia się, czy temu podoła. Biznes możemy wprawdzie zarejestrować przez internet, ale formalności – tym bardziej dla debiutantów w tej materii – wciąż jest sporo.
A przecież wiele funkcji zarządzania działalnością gospodarczą można kontrolować przy użyciu smartfona. Ma to kilka zalet. Po pierwsze będziemy bardziej elastyczni (telefon mamy zawsze przy sobie). Po drugie ograniczymy koszty (takie funkcje są tańsze). Po trzecie zaoszczędzimy czas.
Przykład? Chociażby wspomniany terminal płatniczy, który z łatwością możemy zainstalować we własnym telefonie. Dzięki temu nie zamykamy się klientów, którzy niemal nie używają gotówki, a ta grupa rośnie w siłę. A jak zamienić telefon w terminal? Takie rozwiązanie dostarczają Polskie e-Płatności, które stworzyły aplikację PepPay. Można ją pobrać na każde urządzenie z systemem Android 8.0 lub nowszym. To wszystko, czego wymaga aplikacja!
Terminal w telefonie to rozwiązanie szczególnie wygodne w firmach, które świadczą usługi wyjazdowe. Na przykład masaż w domu klienta, pomoc hydrauliczna, sesja fotograficzna w plenerze, opieka nad dzieckiem itd. Dotychczas w takich sytuacjach klienci musieli udać się do bankomatu – teraz może się to zmienić. Każdy ma przecież przy sobie telefon.
Za pomocą telefonu możemy też szybko i wygodnie realizować inne działania w firmie. Chociażby aktualizować bazę naszych produktów, prowadzić marketing w internecie i poza nim, umawiać spotkania, odpowiadać na pytania klientów, prowadzić kalendarz czy zarządzać fakturami.
Powracający klienci. To lepsze niż zakupy jednorazowe
Każdy właściciel firmy powinien zbudować strategię utrzymania klienta. Jak? W największym skrócie – zakupy dla klienta muszą być szybkie, elastyczne, wygodne i bezpieczne. Powinniśmy móc zaspokajać wiele potrzeb, w odpowiedniej jakości, by w przyszłości rozpatrywać jak najmniejszą ilość reklamacji. To definicja q-commerce, która określa zakupy internetowe kładące nacisk na wygodę użytkowników i szybkość obsługi, często liczoną w godzinach.
Bardzo ważny jest stały kontakt z klientem. Nie tylko przed złożeniem zamówienia, ale i po jego opłaceniu. To istotne, by badać poziom zadowolenia i satysfakcję po sfinalizowaniu transakcji czy usługi, mieć możliwość ulepszania biznesu i sprawiać, że klient do nas wróci lub poleci nas innym.
Wygoda i komfort korzystania z usługi to czynnik, na który warto zwracać uwagę na każdym etapie kontaktu z klientem. Jeśli świadczysz usługi, które wymagają mobilności, np. zabiegi kosmetyczne, usługi rehabilitacyjne, wszelkie naprawy sprzętów AGD, zadbaj o to, by umożliwić płatności kartą. Pogoń za gotówką, kiedy oczekuje się na przyjście złotej rączki i brak wcześniejszej informacji, ile ostatecznie zapłacimy, to częsta przyczyna niepotrzebnego stresu. Usługa PepPay to w takim wypadku idealne rozwiązanie – terminal w telefonie masz zawsze przy sobie!
Oczywiście kluczowe są też ceny. Klient lubi być doceniony i mieć poczucie, że coś zyskał. Dlatego warto regularnie prowadzić działania marketingowe, udostępniać kody rabatowe, organizować aktywacje promocyjne. W internecie może to być webinar, dni darmowej dostawy czy inne oferty zniżkowe. W sklepie stacjonarnym też nie wystarcza już zwykłe przekreślenie starej ceny (szczególnie że coraz więcej dyrektyw to utrudnia).
———————
Partnerem cyklu niniejszego cyklu jest Centrum Rozliczeń Elektronicznych Polskie ePłatności S.A oferujące aplikację PepPay, która organizuje w smartfonie płatności bezgotówkowe, ułatwiając prowadzenie biznesu:
- dzięki PepPay dotrzesz do klientów, którzy preferują bezgotówkowe rozwiązania płatnicze
- szybciej i bezpieczniej obsłużysz płatności oraz policzysz swoje przychody
- ograniczysz koszty dzięki dofinansowaniu – podpisując umowę z firmą Polskie ePłatności S.A i instalując PepPay na telefonie, możesz skorzystać z programu fundacji Polska Bezgotówkowa. W ramach dofinansowania Twoje koszty obsługi mobilnego terminala wyniosą 0 zł przez pierwsze 12 miesięcy.
Dowiedz się więcej – KLIKNIJ TUTAJ
Zdjęcie główne: Polskie ePłatności