23 lipca 2021

Jak wygodnie napełnić bak i zapłacić za paliwo przy dystrybutorze omijając stacje Orlen? Niby Carrefour ma Tank&Go, a Circle K płacenie przez aplikację, ale…

Jak wygodnie napełnić bak i zapłacić za paliwo przy dystrybutorze omijając stacje Orlen? Niby Carrefour ma Tank&Go, a Circle K płacenie przez aplikację, ale…

Niełatwe jest życie śmiałków, którzy chcieliby wygodnie i szybko płacić aplikacją mobilną za tankowanie swojego samochodu, otrzymywać e-faktury na mejla, a przy tym omijać szerokim łukiem „reżimowe” stacje Orlen. Postanowiłem znaleźć „zastępstwo” dla Orlenu. Przetestowałem tankowanie na stacji Carrefour (gdzie od niedawna działa usługa Tank&Go), a potem zajrzałem do Circle K, bo słyszałem, że tam też tankuje się przez aplikację. I co?

Jakiś czas temu „zdradziłem” brytyjski koncern BP i przestałem tankować samochód na jego stacjach, bo u konkurencji zaczęło być szybciej i wygodniej. A konkretnie – na stacjach Orlen, gdzie zaczął działać bardzo wygodny system Orlen Pay, umożliwiający płacenie za paliwo przez aplikację mobilną bezpośrednio przy dystrybutorze oraz bez wchodzenia do budynku stacji.

Zobacz również:

Jako przedsiębiorca cenię sobie w tym sposobie płacenia również przychodzące przez e-mail elektroniczne faktury i możliwość gromadzenia punktów lojalnościowych „w tle”, bez pokazywania fizycznej karty przy kasie lub kodu kreskowego w aplikacji. Ostatnio uruchomiono w aplikacji nawet możliwość kupowania przez aplikację nie tylko paliwa, ale np. płynów do spryskiwaczy – też bez wchodzenia na stację.

Zdarzało się, że Orlen Pay haniebnie się psuł, ale generalnie działał sprawnie. Niestety, Orlen od pewnego czasu stał się najdroższym dostawcą paliwa w mojej okolicy, a w dodatku zaczął mnie denerwować swoimi dziwacznymi poczynaniami, np. inwestycjami w media regionalne. Wolałbym nie dokładać się swoimi pieniędzmi do niszczenia wolności słowa w Polsce.

Zacząłem więc poszukiwać innego dostawcy paliwa do baku mojego samochodu, by uspokoić sumienie przynajmniej częściowo. Tak całkiem się nie da, bo niemal całe paliwo na stacjach najróżniejszych marek i tak pochodzi z rafinerii Orlenu. Inne sieci hurtowo kupują orlenowe paliwo i dokładają do niego swoją marżę detaliczną. No ale kupując u innego dostawcy, przynajmniej tę marżę detaliczną zostawiam gdzie indziej.

Czytaj więcej o tym: „Szanujący się obywatel nie jedzie na Orlen”. „Na Orlenie robię tylko siku”. Czy to ma sens? (subiektywnieofinansach.pl)

Wydawałoby się, że podobne do Orlen Pay systemy płatności za paliwo powinny istnieć w każdej innej sieci. Choćby dlatego, że przed powstaniem Orlen Pay na jego stacjach działała – dosłownie przez kilka dni – aplikacja JustDrive. Niestety, została przez szefów Orlenu błyskawicznie wyrzucona. Wygląda więc na to, że nie została wykorzystana przez żadną z konkurencyjnych sieci stacji paliw.

Testuję tankowanie na Carrefour z płatnością w aplikacji

Kilka tygodni temu o uruchomieniu podobnego systemu płacenia poinformował Carrefour wspólnie z organizacją płatniczą Mastercard. Francuska sieć – o której chodzą słuchy, że przynajmniej częściowo planuje się wycofać z Polski – ma swoją sieć tanich stacji paliw przy supermarketach oraz aplikację mobilną (można dzięki niej robić zakupy z pominięciem kas, skanując towary w aplikacji), do której ostatnio dołożono komponent paliwowy.

Tak się ucieszyłem, że aż postanowiłem wypróbować tę nowinkę. Co prawda działa ona tylko na trzech stacjach w Polsce, ale szczęśliwie jedna z nich jest niedaleko mojego miejsca zamieszkania w Warszawie.

Do płatności mobilnych jest wykorzystywany system płatności zdalnych Masterpass – dzięki któremu można płacić kartą nie mając jej przy sobie. Wystarczy „zdeponować” ją w wirtualnym sejfie i po zalogowaniu się do tego sejfu zatwierdzić płatność. Zalogowałem się więc do Masterpass w aplikacji Carrefour i ruszyłem na paliwowe zakupy przy dystrybutorze. Miało być jak na Orlenie – tankowanie, zatwierdzenie transakcji w smartfonie i odjazd, a po kilku sekundach e-faktura na e-mailu.

System jest rzeczywiście wygodny… o ile działa. Na trzy próby tankowania w moim przypadku tylko jedna się udała, więc trudno powiedzieć, że wszystko działa niezawodnie. Biorąc pod uwagę, że mówimy o usłudze, której wprowadzenie już zostało zakomunikowane publicznie – jestem zdziwiony, iż pojawiło się aż tyle błędów.

Żebym mógł skorzystać z aplikacji musi ona potwierdzić, że jestem przy stacji, na której system jest już zainstalowany. Poza najbliższą okolicą „działającej” stacji funkcja paliwowa aplikacji Carrefour będzie po prostu nieaktywna.

A jeśli już znajdę się na właściwej stacji? Na początku wybieram które auto chcę tankować (do usługi może być przypięte więcej, niż jedno). Potem wybieram kwotę tankowania oraz sposób płatności w ramach Masterpass (do „sejfu” Masterpass też może być przypięta więcej, niż jedna karta).

Później zatwierdzam płatność PIN-em do Masterpassa i dostaję informację, że mogę zacząć tankować. Z konta jest ściągana awansem kwota, którą wskazałem jako maksymalną, ale jeśli ostatecznie zatankuję paliwo za mniejszą kwotę, dostaję zwrot nadwyżki na kartę.
Aby transakcja została dopełniona, trzeba zacząć tankowanie na stacji Carrefour w ciągu półtorej minuty. Faktura jest wysyłana właściwie natychmiast po transakcji.

Tank&Go, czyli ciągle coś zgrzyta na trzech stacjach

Jakie błędy zdarzają się po drodze? Przy pierwszej próbie pojawił się problem z połączeniem się z portfelem Masterpass. Przy drugiej wszystko poszło gładko (udało mi się zatankować), zaś przy trzeciej otrzymałem komunikat, iż bank odrzucił płatność. Była też próba czwarta, ale w tym przypadku dowiedziałem się, że „wystąpił niespodziewany błąd” i „pompa jest niedostępna”.

Tankowanie na Carrefour. To błąd
Tankowanie na Carrefour. To błąd

W tym ostatnim przypadku zorientowałem się co mogło pójść nie tak. Otóż na stacjach Carrefour płaci się w budce po odjechaniu od dystrybutora. Ponieważ dystrybutorów jest dużo, a budka jedna – może się zdarzyć, że kolejny klient nie może zacząć tankowania, bo poprzedni jeszcze się nie rozliczył. Prawdopodobnie o to właśnie chodziło w komunikacie o niedostępnej pompie.

Tyle, że zajęło mi trochę czasu, by rozkminić problem. Komunikat powinien być jednak bardziej precyzyjny i dawać możliwość poczekania z rozpoczęciem transakcji do momentu, gdy dystrybutor zostanie „uwolniony”

Krótko pisząc: usługa, nie dość, że wygodne tankowanie na Carrefour z płatnością w aplikacji działa tylko w trzech miejscach w Polsce, to działa jak chce i kiedy chce. A przynajmniej tak było dwa tygodnie temu, gdy przez kilka dni uporczywie testowałem tę usługę. Ogólnie rzecz biorąc trzymam kciuki za Carrefoura i Mastercarda w tym projekcie, ale nie umiem zrozumieć jak można było wypuścić na rynek – nawet w ramach pilotażu – coś tak awaryjnego. Tankowanie na Carreofur z aplikacją to była z mojego punktu widzenia rosyjska ruletka. Wrócę tam za kilka tygodni, żeby sprawdzić czy coś się zmieniło.

Na stacji Shell auto wciąż nie płaci samo. A na Circle K jest wygodnie, ale nie dla firmy

Ale u konkurencji też nie lepiej. Na stacjach BP systemy płatności zatrzymały się w XIX wieku. Shell ma co prawda aplikację mobilną, ale jej funkcje ograniczają się tylko do komunikowania promocji, informowania o najbliższych stacjach, sprawdzania salda punktów w programie lojalnościowym i zamawiania prezentów w ciężar tych punktów. Funkcja płatności przy dystrybutorze z dostawą faktury na e-mail co prawda jest, ale trzeba najpierw wypełnić formularz i otrzymać specjalną kartę biznesową. Nie znalazłem możliwości „zapisania się” do tej usługi przez smartfona.

To o tyle dziwne, że przecież Shell testował już na Zachodzie świetną technologię, w której samochód sam „płaci” za paliwo. Aplikacja mobilna kontaktuje się z bankiem, z dystrybutorem, a kierowca ma tylko nalać paliwo i odjechać. Widziałem to już dobrych kilka lat temu i nie rozumiem dlaczego nie jest dostępne w Polsce.

Płatność mobilna na Circle K
Płatność mobilna na Circle K

Płatność przez aplikację przy dystrybutorze oferuje Circle K. Wygląda to podobnie, jak na stacjach Carrefour. Przypinam kartę płatniczą do aplikacji mobilnej Circle K, wjeżdżam na stację, wpisuję w aplikacji numer dystrybutora, z którego chcę skorzystać, wybieram maksymalną kwotę transakcji i tankuję. Rachunek przychodzi na e-mail.

Jest tylko jedna cienkość: nie mogę w ramach tego systemu zdefiniować danych do wystawienia faktury z numerem NIP dla odbiorcy firmowego. Tam po prostu nie ma takiej funkcji.

Owszem, mogę na Circle K skorzystać z płatności przy dystrybutorze (są tam klasyczne terminale samoobsługowe do kart), ale żeby otrzymać wydruk faktury – swoją drogą po co wydruk, skoro można by wysłać fakturę e-mailem – trzeba być zarejestrowanym w bazie Circle K.

Słowem: niewesoły jest los nieszczęśnika, który chciałby porzucić Orlen Pay i zacząć płacić równie wygodnie u konkurencji. Konkurencja zadania nie ułatwia.

Subscribe
Powiadom o
72 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Sylwester
3 lat temu

Nie „niemal całe paliwo”, gdyż prawie połowa pochodzi z Lotosu, który jeszcze istnieje osobno (niedługo się to pewnie skończy). Na południu jest głównie Orlen, ale na szczęście północ jest dobrze zaopatrzona przez Lotos.

Lyncz
3 lat temu

Na Circle K po każdym tankowaniu faktura przychodzi automatycznie na maila – trzeba tylko przy rejestracji podać odpowiednie dane

Przemo
3 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

No ale to jest przestępstwo skarbowe, nie wykroczenie, tylko przestępstwo!

BdB
3 lat temu
Reply to  Przemo

Może usługę świadczą oficjalnie tylko osobom fizycznym? Wtedy pomawianie ich o przestępstwo jest tylko pomówieniem.

Przemo
3 lat temu
Reply to  BdB

Obawiam się, że tak się nie da. Każdy sprzedawca ma obowiązek wystawić fakturę.

Michał
3 lat temu

Omijać Orlen i dotować francuski koncern. Brawo. Polecam prześledzić poczynania inwestycyjne właściciela tak sieci marketów i jemu podobnych. Myślenie i dziennikarskie poszukiwanie informacji nie boli.

BdB
3 lat temu
Reply to  Michał

Niedługo wyjdą z Polski i skończyć się też może aplikacja.

John
3 lat temu
Reply to  Michał

Też omijam Orlen. Brawo Ja 🙂 Prezes już się wystarczająco nachapał

Hrabia
3 lat temu

Samcik ruski pachołku przyjdzie jeszcze czas gdy będziesz z więzienia pisał swoje wypocinki

Krzysztof M.
3 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Szczepionki zaczynają działać. Na poważnie ja tu czekam na dywidendę z Olka a tu antyorlenowska propaganda zagrażająca mojej kieszeni. Nie dość Brukseli to jeszcze Wy.

Krzysztof M.
3 lat temu
Reply to  Krzysztof M.

Tak mam średnią 48 zł na akcji i czekam na wysokie marże co dywidenda za rok też będzie po 3,5 a może więcej. Dawać minusy płatnicy zysku.

Jacek
3 lat temu
Reply to  Krzysztof M.

Żaden ruski pachołek nie przeszkodzi komuś kto wydala taką… boską aurę.

DawidK
3 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Leki nie pomogą, na tym etapie tylko lobotomia.

BdB
3 lat temu
Reply to  Hrabia

Piękne. Spróbujmy dokonać analizy. ruski pachołek – zapewne chodzi o to, że p Maciej pisze o tankowaniu, a jak każdy wie całość paliwa mamy z Rosji, ergo Hrabia to jakiś ekolog, względnie klient Shella, którego VPower Racing jest ponoć sprowadzany z UE (kiedyś tak było, nie wiem czy nadal) więzienie – żeby pójść do więzienia trzeba zasłużyć, najwyraźniej Hrabia wieszczy drastyczne ograniczenie wolności słowa i kary więzienia dla autorów, zapominając przy okazji, że historia pokazała, iż w takich czasach także hrabiom gorzej się żyło wypocinki – to już subiektywna ocena, nikt nie każe nikomu zaglądać na tego bloga No a… Czytaj więcej »

Przemo
3 lat temu
Reply to  BdB

Ja mAcieja podziewiam, bo osobiście to bym pierwszy post wywalil w PIS-du i nie byloby całej reszty głupich kometarzy…

BdB
3 lat temu

Tankowałem na Orlenie mimo zmiany władzy. Zrezygnowałem dopiero jak dowiedziałem się, że ciepłą posadkę w niemieckiej córce Orlenu dali temu oportuniście Guziałowi z Ursynowa, który poparł Jakiego w wyborach. Kilka dni temu kolejny stołek od Orlenu dostał.

Marek
3 lat temu

Lotos również uruchomił swoją aplikację „Lotos PAY&GO”. Niestety płatność tylko przez blik i informacja o pracach nad dodaniem innych form płatności. Wybór płatności dopiero po zeskanowaniu kodu QR z dystrybutora, nie można wybrać domyślnej metody płatności np. w ustawieniach. Na stronie również brakuje info o dostępnych metodach płatności. Nie wiem czy jest możliwość wystawienia faktury z NIPem ale nie można podpiąć karty Lotos Biznes.

Bartosz
3 lat temu

Fajny artykuł, bo niedawno sam się zastanawiałem jak porzucić Orlen z racji ich poczynań. Niestety potwierdzają się moje obserwacje, iż konkurencja nie odrobiła lekcji i niestety zmusza nas do pozostania z Orlenem.

Xxx
3 lat temu
Reply to  Bartosz

Zabawne, już w kolejnym komentarzu autorowi nie chce przejść przez gardło. że Orlen na w tej chwili najlepszą na rynku aplikację i najbardziej kompletny, najwygodniejszy dla użytkownika system płatności w aplikacji. Daleki jestem od chwalenia Orlenu jako firmy (kilkakrotnie zetknąłem się z nimi biznesowo i nie powtórzę tego błędu) ale rozmawiamy o technologii. Na dziś – obiektywnie aplikacja Orlenu jest najlepsza, nawet jeśli systemowi zdarzają się problemy.

Fabian
3 lat temu

Carrefour w moim mieście ma od 15 do 20 gr tańsze paliwo niż tutejszy Orlen i jest to standard od lat. Nie mając żadnej aplikacji tankuję w stacji Carrefour’a, a przez kilkuzłotowe oszczędności na każdym tankowaniu, na pewno już „zarobiłem” jeden bak gratis.

Przemo
3 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Co do zasady się zgadzam. Obiektywnie co do cen to już nie. U mnie w Opolu najdroższe jest chyba BP przy obwodnicy. Ceny prawie jak na A4.

Przemo
3 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

No tak, dokładnie tak jest, Tylko 2 kilometry dalej jest na zachód jest Orlen, potem parę kilometrów dalej kolejny, A jednak franczyzowe BP ma ceny z kosmosu. Te dwa Orleny dalej po drodze mają ceny w normie. Ja i tak na Orlenie nie tankuję, ale na tym BP też nie będę 🙂

krzysztof
3 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

gdyby faktycznie orlen byl najdrozsza stacja to chyba ludzie kupowaliby gdzie indziej? wiec widac najdrozsza nie jest…

Solomon Kane
3 lat temu
Reply to  Fabian

U siebie jeżdżę na stację Omega. Paliwo zawsze tańsze o jakieś 30 groszy niż gdzie indziej. Leję pełny bak i około miesiąca mam spokój.

Zbyszek
3 lat temu

W Niemczech nie do pomyślenia. Żeby polityk a o jakimś pismaku nie wspomnę szkalował narodowego operatora czegokolwiek. Byłby z miejsca skończony i odesłany do niebytu!

Zbyszek
3 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Chyba czegoś P. nie zrozumiał w kontekście wolności słowa tam i u nas.

krzysztof
3 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

w Niemczech przed wszyskim dba sie o swoje firmy, bo to buduje zamoznosc kraju i spoleczenstwa…no ale skad ktos kto prowadzi fionansowy blog moglby o tym wiedziec…

BdB
3 lat temu
Reply to  Zbyszek

To wymień tych niemieckich „narodowych operatorów”. Bo jakoś nie kojarzę żadnego, o którym nie byłoby krytycznych publikacji.

BdB
3 lat temu
Reply to  Zbyszek

W Polsce nie ma narodowych firm, są państwowe. Czyli ciepłe posadki dla coraz bardziej tłustych miernych, biernych, ale wiernych oraz ich rodzin.

Adam
3 lat temu

Gdzie w Circle K jest wybór maksymalnej kwoty w aplikacji? Zawsze blokuje mi 200 zł i nieraz się zdarzyło, że nie mogłem przez to zatankować do pełna, bo dystrybutor odciął mi paliwo przy 200 zł. Chętnie zmieniłbym to na 300, żeby nie mieć takich problemów.

Em pe
3 lat temu
Reply to  Adam

Mam ten sam problem

Aleksander
3 lat temu
Reply to  Adam

Ostatnio Circle K zaktualizowało aplikacje. Teraz przed potwierdzeniem płatności jest opcja zmiany kwoty rezerwacji.

Aleksander
3 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Tej opcji jeszcze nie widziałem.

Seweryn
3 lat temu

Tekst pisany przez leminga dla innych podobnych sobie lemingów. Po tym artykule i po wcześniejszym nt.smieci w Wawie, żegnam Twojego bloga Panie Samcik, nie znajduję tu materiałów ekonomicznych tylko politpoprawne brednie dla świrów spod znaku 8 gwiazdek

Jacek
3 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Ciekawe… Czajkobyl już nie jest meme.

anonymous
3 lat temu

Proszę wreszcie zaopatrzyć się w kartę flotową do tankowania, np. DKV. Nie dość że znikną problemy z aplikacjami i samoobsługą to ceny będą o kilkanaście groszy niższe od tych na dystrybutorze.

Wacław
3 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Proszę sobie kupić flotę. W Gdyni stoi nie używana Błyskawica, pewnie cena do dogadania. 😉

anonymous
3 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

To proszę dołączyć do jakiejś floty.

Xxx
3 lat temu
Reply to  anonymous

DKV to koszmar we współpracy. Wystawiają jakieś sporne, błędne faktury a kiedy wyjaśnia się z nimi sprawę – blokują karty całej flocie (faktura sporna na 30 PLN, flota kilkunastu samochodów). Po dwóch takich akcjach – wypowiedzieliśmy im umowę. Zastałem te karty w firmie, kiedy przyszedłem – tylko prezes był z nich zadowolony, bo jeździł po Europie, dla reszty pracowników to była zawsze uciążliwość (usługa myjni na polskiej stacji – przychodzi na fakturze w EUR, bo jest fakturowana za pośrednictwem europejskiego centrum – a co mnie to obchodzi?).
Zadowolonego Prezesa już z nami nie ma, DKV też.

Piotr
3 lat temu

A ja mam takie pytanie jak zmieni się władza i stołki teraz napchane przez rodzinę zastapi inna rodzina ale z innej opcji to wyborcy tej opcji wroca na orlen? I czy wyborcy 2 opcji go opuszcza? Chory kraj. Podkresle ze nie chodzę na wybory a tankuje gdzie mi wygodnie

amelia
3 lat temu
Reply to  Piotr

Jak sie zmienie wladza to tak jak to bylo kiedys zadne pociotki w orlenie siedziec nie beda. To chyba oczywiste [CENZURA-red]

Ratownik
3 lat temu

Lotos podobnie jak Orlen to spółki skarbu państwa. Tankując gdziekolwiek w Polsce tankujecie paliwo wytworzone i sprzedane przez państwo. Trzeba być idiotą, żeby tankować paliwo tylko po to by zaszkodzić państwu.

Jacek
3 lat temu
Reply to  Ratownik

Bez przesady… jest jeszcze mafia paliwowa.

Majk
3 lat temu

Pytanie moje dotyczy tankowania aplikacją w Carrefour. Po zatankowaniu jest jakiś sposób, by opuścić stację, bez stania w kolejce przed szlabanem?

Piotr
3 lat temu

Nie brałbym paliwa z Orlenu nawet jakby dopłacali. Mam swój honor i szacunek do samego siebie.

krzysztof
3 lat temu
Reply to  Piotr

to skad bierzesz? import prywatny?

krzysztof
3 lat temu

bohaterski Samcik na zlosc mamie odmrozi sobie uszy wiec idzie szukac stacji, gdzie mzoe chociaz czesc pieniazkow dac na zagraniczne koncerny( np te ktore buduja ns2) a nie dac zarobic polskiej firmie…
w nastepnym felietonie Pan Samcik dziwi sie dlaczego nasza gospodarka jets taka a nie inna…miedzy innymi przez takei dzialania.

Anty komunista
3 lat temu

Zajebisty artykuł sponsorowany przez zagranicę.Wstyd nie dziennikarstwo.Jak był by reżim osiągnięto by ci za ten artykuł wpadliśmy domu i Polakami jak za czasów za którymi tęsknią wasi rodzice jebaninkomunisci wychowani pod partyjnym.kloszem wykształceni przez PZPR i inn skurwysynstwo

Jacek
3 lat temu
Reply to  Anty komunista

PZPR? Za PRL za szkalowanie (…)socjalistycznej(…) ojczyzny był kryminał…

Bart
3 lat temu

Po co płacić polskim firmom jak można zachodnim koncernom które to swe zyski wysyłają za granicę. Gratuluję logiki autorowi

Wojtek
3 lat temu

Właśnie zatankowałem na Lotosie (zawsze to mniejszy udział Skarbu Państwa).
Zapłaciłem aplikacją (podpięta karta) a faktura przyszła na mail!
Jest alternatywa dla Orlen! I mam bliżej 😉

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu