14 września 2018

Jakość IKEA, szwedzka rekomendacja i polskie wykonanie. Efekt: mieszkanie zalane i 9500 zł strat. Kto zapłaci? Na razie chętnych brak.

Jakość IKEA, szwedzka rekomendacja i polskie wykonanie. Efekt: mieszkanie zalane i 9500 zł strat. Kto zapłaci? Na razie chętnych brak.

Pani Katarzyna kupiła nowiuteńką zmywarkę do zabudowy. Zamówiła meble i montaż w IKEA. Ale coś poszło nie tak, ktoś nie dokręcił zaworka i mieszkanie zalane. Koszt naprawy – 9.500 zł. IKEA: „my tylko ich poleciliśmy”. Firma montażowa: „ale o co chodzi?”. No to teraz my pytamy jednych i drugich: o co tu, do diaska, chodzi?

Panią Katarzynę, naszą czytelniczkę, spotkała wyjątkowo niemiła przygoda. Kupiła zmywarkę w sklepie IKEA. A że montaż takiego urządzenia to nie w kij dmuchał, Ikea wysłała specjalistów przez małe „s” z firmy „No Limit” (choć to mogli być też jej podwykonawcy, bo w ich pracy widać było pewne limity… jakościowe, o czym za chwilę).

Zobacz również:

Pech, pośpiech, a może zwykłe niedbalstwo spowodowały, że montażyści nie dokręcili przyłączy do zmywarki przy zaworze. Efekt? Bardzo powoli, ale nieprzerwanie woda ciekła przez nieszczelną instalację. Usterka była na tyle podstępna, że nie dawała początkowo o sobie znać. Woda sobie leciała, ale że zmywarka była zabudowana, kałuża robiła się pod szafkami.

„Szkody w wyniku zalania są ogromne – zalana posadzka i konieczność jej osuszania przez nawierty, znaczne zawilgocenie, pleśń na ścianie, konieczność demontażu i wymiana szaf wnękowych, demontaż kuchni, listw przypodłogowych oraz skuwania płytek. W pakiecie – zalane mieszkanie sąsiada”

Najdroższa zmywarka świata

Wezwany od razu hydraulik bez cienia wątpliwości pisemnie stwierdził, że powodem szkody było niedokręcenie przyłączy do zmywarki przy zaworze. Czyli, że wina leży po stronie monterów.

Czytaj też: Startuje dostawczy carsharing IKEA. Ale auta nie zostawisz gdzie chcesz. Kto na to pójdzie?

Czytaj też: Już ponad dwa miesiące walczy o dostarczenie zamówienia z Euro RTV. Towar „dostępny”, ale dla niego niedostępny. Wszystko przez… cenę?

Pani Katarzyna po bożemu skierowała reklamację tam, gdzie kupiła zmywarkę, czyli do IKEA. A także do firmy montażowej. Mijały kolejne tygodnie i nic się w sprawie nie działo. Rzecz opisała też na Facebooku, licząc że media społecznościowe pokażą swą moc. I też niewiele wskórała. Aż w końcu chwyciła ostatnią deskę ratunku, czyli napisała do ekipy „Subiektywnie o Finansach”:

„Moja reklamacja nie dotyczy skrzypiącego łóżka czy krótszej nogi krzesła. Tu chodzi o poważne pieniądze. Wszyscy odmawiają wzięcia odpowiedzialności za to zdarzenie. Pomożecie?”

Rzeczywiście, to była najdroższa zmywarka na świecie. Pani Katarzyna musiała za własne pieniądze naprawić uszkodzenia – w sumie wydała na to 9500 zł. 

Teoretycznie są aż trzy drogi dochodzenia zwrotu tych kosztów. Pierwsza to IKEA, w której zmywarka została kupiona i która zarekomendowała wybitnych fachowców w dziedzinie montażu (to nie byli ludzie z ulicy, tylko wskazani przez renomowaną szwedzką sieć!). Druga to firma montażowa, a trzecia – ubezpieczyciel.

Mieszkanie jest ubezpieczone, więc może to firma ubezpieczeniowa powinna zająć się tą sprawą – pokryć koszty naprawy i ściągnąć pieniądze z winnych zdarzenia? Trop dobry, ale nie do końca. Ubezpieczyciel mieszkania i osoby pani Katarzyny – Link4 – pokrył z tytułu polisy OC koszty napraw u sąsiada, któremu zalało mieszkanie. Ale kosztów remontu w mieszkaniu swojej klientki już pokryć nie chciał. Bo numer, który wykręcili montażyści zakwalifikowano jako „rażące niedbalstwo”. Dobrze, że nie jako sabotaż.

Czytaj też: Deweloper spaprał garaż, samochód uszkodzony. Rada dla klienta: „może wystarczy auto porządnie umyć?”

Czytaj też: Dom wariatów? Odmówili wypłaty kasy z polisy, bo… czują, że coś jest nie tak. Ale co?

IKEA: „No limit”? Prawie ich nie znamy

My swoje śledztwo w sprawie zaczęliśmy od szwedzkiej sieci, znanej ze swojej wysokiej kultury i troski o klienta w każdym momencie zakupów. A także po zakupach. To Szwedzi polecili firmę „No Limit” jako godną zaufania, poręczyli za nią swoją własną reputacją.

I co? Można powiedzieć, że nie zawiedliśmy się tempem działania IKEI, ale już nie „treścią” tego działania. Odpowiedź przyszła błyskawicznie, już następnego dnia. I można ją streścić sloganem: „IKEA – niech żyje dom, ale bez montażu”:

„Zgodnie z regulaminem usługi zewnętrznej IKEA, który klientka podpisała wykupując usługę montażu, stroną odpowiedzialną za realizację, a tym samym proces reklamacyjny usługi jest firma zewnętrzna – w tym przypadku No Limit. W związku z tym reklamacja została przekazana do firmy zewnętrznej i jednocześnie zamknięta w IKEA. Z informacji jakie uzyskaliśmy z Działu Obsługi Klienta No Limit sprawa jest nadal w toku. IKEA nie jest stroną w tym postępowaniu reklamacyjnym, dlatego nie mamy wpływu na ostateczne decyzje w tej sprawie” 

Czytaj też: Ale numer! Bank „zapomniał”, że klient płaci kartą walutową i… doliczał mu spread. To tylko wpadka czy systemowy błąd?

Czytaj też: Czy bank dzieli przelew egzekucyjny na kawałki, żeby więcej zarobić na prowizjach? Klienci rozjuszeni, a co bank na to?

W tej sytuacji swe kroki skierowaliśmy w kierunku firmy „No Limit”. I zapytaliśmy jak zamierza rozwiązać sprawę Katarzyny. Czekaliśmy niemało dni, ale do tej pory nie dostaliśmy żadnej odpowiedzi. Postanwiliśmy więc przekwalifikować nasze pytanie na „list otwarty”. Może to pomoże firmie zająć jakieś stanowisko? A może pomoże firmie IKEA we wzięciu odpowiedzialności za jakość pracy oraz obsługi klienta firm, z którymi pracuje i za które ręczy dobrym imieniem?

Na razie „No limit” chyba udaje, że nie widzi pytań. Pani Katarzyna też nie zasypia gruszek w popiele i już wysłała firmie „No Limit” przedsądowe wezwanie do zapłaty na kwotę 9500 zł – e-mailem i listem poleconym. Wiemy, że IKEA, która również dostała kopię wezwania, zainteresowała się sprawą. „No limit” początkowo udawała Greka i twierdziła, że żadnego pisma nie dostała, a potem przyznała, że faktycznie, może coś-tam wpłynęło. Ale na razie reakcji brak. 

Czytaj też: Odmówili wypłaty pieniędzy, bo klient miał bajpasy, choć przy zawieraniu umowy w ogóle o nic nie pytali. Czy to fair?

Subscribe
Powiadom o
15 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
ola
6 lat temu

„(to nie byli ludzie z ulicy, tylko wskazani przez renomowaną szwedzką sieć!)” końcówka super….

Andrzej
6 lat temu

No, słabo… Ikea to powinna zapłacić w ramach dobrego wizerunku. Rościć to sobie od No limits i zamknąć z nimi współpracę. No limits mógłby się wszak zreflektować, że jak nie zapłaci, to będzie medialnie stopiony jak masło na patelni. Czyli walczy o życie de facto. Ćwiczyłem coś podobnego z klientką, która kupiła wannę w sklepie, który z kolei nabył ją od naszego hurtownika. Klientka napisała od razu do nas, czyli do producenta, że córka rozcięła stopę, ponieważ wanna pękła – i w konsekwencji nie pojechała na opłaconą wcześniej kolonię. Dostała zwrot z nawiązką. Media dzisiaj to potężna siła i dużym… Czytaj więcej »

mborus
6 lat temu

Każdy kto budował dom w Polsce, wie jakimi nazwijmy to cwaniakami (powinienem był użyć zupełnie innego słowa) są takie twory zajmująće się podobnymi sprawami. Zdarzają się uczciwi oczywiśćie. Ja sam dorabiam sobie pracami dłubaniowymi w elektronice i to co się naoglądałem to i tak cud, żę co 2 budynek nie płonie. „Zapłaciłeś to won” – taki dopisek na wizytówkach powinni mieć co poniektórzy. Oczywiśćie nie wszyscy tacy są. Są uczciwi i solidni, ale oni mają terminy na ……. a czekać szkoda.

Powodzenia z partaczami. Rada na przyszłość: filmować cały montaż ukrytymi kamerami. To legalne – jesteśmy u siebie.

6 lat temu

od takich spraw są ubezpieczalnie

ccc
6 lat temu
Reply to  Tomasz

A przeczytałeś artykuł, czy nagłówek komentujesz?

anonymous
6 lat temu

Czy domaganie się pieniędzy na remont zalanego mieszkania sąsiada to nie jest pieniactwo? U mnie sąsiad „od zawsze” zalewa i argumentacja zawsze taka sama „no przecież sufit na głowę nie spadł i nie zabił”.

Lech
6 lat temu

To rażące niedbalstwo w Link4 to musi być rażące niedbalstwo ubezpieczonego, a tutaj rażąco się zaniedbał monter (jeśli w ogóle), więc nie powinno być odmowy wypłaty odszkodowania – trzeba walczyć.

ZOKIW
6 lat temu

Ale po partacku napisany ten artykuł

Admin
6 lat temu
Reply to  ZOKIW

Poprosimy o okruch uzasadnienia 😉

Paweł
6 lat temu

Dzień dobry. Mnie też spotkała niefajna przygoda z firmą No Limit. Ich niedbalstwo spowodowało, że bujaliśmy się z wykonaniem poprawek ponad miesiąc, nie wszystkie można było wykonać (kolejność prac budowlanych), straciliśmy czas i pieniądze, bo mieszkania nie mogliśmy wynająć, choć byli chętni. Reklamacja była przerzucana pomiędzy Ikeą a No Limit, aż w końcu kancelaria prawna Ikei napisała, że firma w ogóle nie jest stroną w sprawie. Muszę się wesprzeć pomocą Rzecznika Konsumentów, żeby odzyskać choć część pieniędzy za wadliwy montaż.

Marek
5 lat temu
Reply to  Paweł

O, czyli ikea nadal sprzedaje tylko meble a cała reszta to pusty marketing 🙁

Bartek
5 lat temu

Montażyści z Ikei to jes tjakiś żart. U nas nie potrafili zamontować zmywarki(i całe szczęście) jeden był mocno wczorajszy, a drugi chyba nasztyrany. O ile meble z ikei sa spoko i tanie o tyle montażyści i ich jakość delikatnie mówiąc pozostawia wiele do życzenia. I przykro czytać, że taka firma umywa rece. W takim razie nie powinni oferować tego typu usług

Monika
5 lat temu

Bardzo dobrze że takie sprawy są nagłaśniane, ogólnie lubię sklep IKEA i na dniach chciałam pojechać wybrać tam kuchnię, ale mocno się zastanowię i pokażę Wasz artykuł mężowi oraz znajomych. Ze strony firmy IKEA nie ładnie że przerzucają odpowiedzialność na firmę, którą polecili.

Arkadiusz
5 lat temu
Andrzej
4 lat temu

Szanowni Państwo, mamy odrzuconą rekamację zlewu, zakupionego w IKEA (jako część kuchni). Jako że 1. nie zgadzamy się z tą oceną oraz 2. po przeczytaniu kilku forów internetowych wiemy, iż IKEA jest trudnym przeciwnikiem dla zwykłego konsumenta, lecz jednakże 3. pragnąć wstąpić na drogę prawną i powalczyć z molochem oraz 4. wiedząc, iż p. Samczyk i Państwo pomagaliście w takich sprawach, – pozwalamy sobie na pytanie: czy jesteście Państwo zainteresowani takim „case”em? Czy zechcecie pomóc nam w słusznym i włąściwym procedowaniu się z dużą firmą? Będę wdzięczny za odpowiedź, bo obecnie czuję się lekko bezradny (choć mocno wściekły).

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu