16 marca 2025

Jaka przyszłość Tesli po krachu akcji? I po tym, jak Musk wkurzył potencjalnych klientów? Początek kryzysu firmy? „Na samych autach to nie pojedzie”

Jaka przyszłość Tesli po krachu akcji? I po tym, jak Musk wkurzył potencjalnych klientów? Początek kryzysu firmy? „Na samych autach to nie pojedzie”

Cena akcji Tesli zaliczyła w ostatnich miesiącach drugi najbardziej bolesny zjazd w historii. Z rekordowego poziomu 488 dolarów obniżyła się do 220 dolarów, czyli do poziomu sprzed wyborów prezydenckich, które wygrał sojusznik Muska Donald Trump. I nawet po odbiciu, które zobaczyliśmy w ciągu ostatnich dwóch dni, Tesla jest warta tylko nieco połowę tego co w grudniu. Ale czy to nie jest początek dużego kryzysu firmy? Zaangażowanie polityczne właściciela, bojkot, wojna celna, opóźnienia we wprowadzaniu na rynek kolejnych modeli…

Nawet jeśli Tesla warta jest już „tylko” niecałe 800 mld dolarów, Elon Musk i tak pozostaje najbogatszym człowiekiem na świecie, z wartością netto posiadanych aktywów na poziomie 320 mld dolarów. Stracił z tej „wyceny” ponad 110 mld dolarów od początku roku, ale ma jeszcze drugie tyle „zapasu” nad Jeffem Bezosem i Markiem Zuckerbergiem. Zabawy miliarderów o to, kto jest bogatszy, możecie śledzić niemal na żywo tutaj.

Zobacz również:

Tesla – nawet po spadku ceny do poziomów, wokół których krążyła w latach 2021-2024 – wciąż jest najwyżej wycenianym koncernem motoryzacyjnym świata. Druga pod tym względem japońska Toyota ma kapitalizację rynkową na poziomie niecałe 250 mld dolarów (czyli ponad trzy razy mniejszą), zaś chiński BYD – wyceniany na 155 mld dolarów – ponad pięć razy niższa.

Notowania akcji Tesli
Notowania akcji Tesli

Czy wycena Tesli ma szanse wrócić do rekordowych poziomów? Na samych samochodach tam raczej nie dojedzie – nawet optymistycznie nastawieni analitycy wyceniają biznes motoryzacyjny spółki na… jedną trzecią obecnej wartości rynkowej Tesli. A aktywność polityczna prezesa Muska nie pomaga – i to z kilku powodów.

Sprzedaż Tesli teraz mocno spada, co to będzie?

Bezpośrednim powodem spadków wartości akcji Tesli był fakt, że sprzedaż jej samochodów w ostatnich dwóch miesiącach spadała, i to na wielu rynkach. W Stanach Zjednoczonych spadek w styczniu wyniósł 11%, w Europie na kilku największych rynkach lutowe poziomy sprzedaży były o mniej więcej połowę niższe niż rok wcześniej, również w Australii odnotowano głębokie spadki. Niższą sprzedaż firma odnotowała również na rynku chińskim.

Przyczyny tych spadków są równe w różnych krajach – o tym poniżej – należy jednak odnotować, że część z nich ma lub może mieć charakter techniczny. Tesla przechodzi obecnie na odświeżoną wersję modelu Y, czyli swojego SUV-a, co powoduje przestoje modernizacyjne w fabrykach. Ponadto, część klientów w oczekiwaniu na nowszą wersję modelu wstrzymała się od zakupów. Ten odłożony popyt może pokazać się w liczbach w kolejnych miesiącach.

Dodatkowo, jak odnotowują niektórzy analitycy, Tesla ma skłonność do dostarczania swoich samochodów w sporych partiach oddzielonych dość długimi okresami czasu, co powoduje, że liczby miesięcznie dość silnie fluktuują i trudno z liczb pojedynczego miesiąca wyciągać długoterminowe wnioski. Zatem wcale nie jest powiedziane, że spadek sprzedaży jest trwały, być może ma przejściowy charakter. Ale rozedrgani inwestorzy i tak wpadają w panikę.

Niemniej jednak słabe liczby z pierwszych dwóch miesięcy skłoniły analityków do rewizji prognoz na obecny kwartał, ale również na cały rok, i przynajmniej niektórzy analitycy teraz przewidują, że sprzedaż w 2025 r. będzie niższa niż w poprzednim. Również niedawne badanie przeprowadzone wśród inwestorów wskazało, że większość z nich spodziewa się spadku sprzedaży samochodów Tesli w tym roku.

Jednak większość analityków na razie nie zmienia swojej opinii o Tesli i spodziewa się, że firma zanotuje wzrost sprzedaży samochodów w tym roku. Konsensus analityków zakłada aż 10-procentowy wzrost po 4-procentowy spadku wolumenu sprzedaży samochodów w zeszłym roku. Jeśli się pomylą i Tesla zanotuje drugi z rzędu roczny spadek sprzedaży samochodów, to będzie już bardzo niepokojący sygnał.

Jak bardzo Tesli szkodzi Musk-polityk?

Dość oczywistym problemem dla Tesli jest polityczna aktywność jej prezesa – jego zaangażowanie po stronie Donalda Trumpa, dość radykalnie prawicowa retoryka z okazjonalnymi gestami nawiązującymi – jak się wydaje intencjonalnie – do hitlerowskich Niemiec oraz aktywny udział w zwalnianiu tysięcy osób z administracji federalnej. Nic więc dziwnego, że w niedawnym sondażu przeprowadzonym przez bank Morgan Stanley wśród inwestorów, aż 85% z nich twierdziło, że zaangażowanie Muska w politykę negatywnie wpływa na fundamenty biznesowe Tesli.

Trudno się temu dziwić. W Ameryce sporą grupą klientów Tesli stanowią osoby o poglądach lewicowych, dla których podstawowym powodem do kupna samochodu firmy jest to, że nie zanieczyszcza on środowiska. Dla tych osób silnie prawicowa aktywność polityczna Muska oraz odwrót od polityki klimatycznej ogłoszony przez Trumpa („drill, baby, drill”) mogą być istotnymi czynnikami wpływającymi na decyzje zakupowe.

Za granicą widać to jeszcze mocniej. Sprzedaż Tesli w Niemczech spadła dramatycznie pomimo wzrostu w tym kraju rynku samochodów elektrycznych. Na pewno nie pomogło Tesli wsparcie dla skrajnie prawicowej AfD, popularnej zwłaszcza w byłym NRD, ale cieszącej się istotnie niższym poparciem w zamożnych landach zachodnich, gdzie mieszka zdecydowana większość potencjalnych klientów Tesli.

Tesla jest na krawędzi regularnego bojkotu konsumenckiego. Niektórzy z posiadaczy tych samochodów naklejają sobie na szybę „przepraszalne” naklejki o treści „kupiłem ten samochód jeszcze zanim Musk zwariował”. Tesla jest na krawędzi stania się dla wielu potencjalnych klientów marką obciachową. I pomyśleć jak krótka jest droga od producenta aut luksusowych, nieomal przedmiotu kultu religijnego, do firmy, której produkty przynoszą wstyd ich posiadaczom?

Czytaj więcej o tym: Czy Elon Musk dokonał antycudu i przerobił „przedmiot kultu religijnego” na zwykłą spółkę? Tesla tonie na giełdzie. To okazja do zakupów czy pułapka?

Szkodzi również brak Muska-biznesmena?

Pojawia się również pytanie, czy biznesom Muska, w tym Tesli, jego aktywność polityczna nie szkodzi również na innej płaszczyźnie – jakości zarządzania. Jak sam Musk niedawno przyznał, prowadzenie biznesów przychodzi mu „z dużą trudnością”. Być może to tylko zbiegi okoliczności, ale w ostatnich dniach biznesom Muska przytrafiło się kilka znaczących wpadek.

SpaceX, firma produkująca rakiety do wynoszenia satelitów i statków kosmicznych na orbitę, straciła w wyniku eksplozji przy lotach próbnych dwie ze swych największych rakiet Starship. Jak dotąd wpadki zdarzały się SpaceX-owi niezwykle rzadko. Z kolei kilka dni temu, gdy kurs Tesli spadł o przeszło 15% na jednej sesji, platforma społecznościowa X, inna z ważnych firm Muska, odnotowała istotne problemy ze stabilnością swoich serwerów. Musk przypisał to cyberatakowi, dodając, że nastąpił on z ukraińskich numerów IP (cóż, Ukraina to ostatnio ulubiony chłopiec do bicia ekipy Trumpa).

Eksperci od cyberbezpieczeństwa z rezerwą odnieśli się do twierdzeń Muska o ukraińskim pochodzeniu ataku, jak i jego zapewnień, że problemy X były spowodowane masową skalą ataku. Jak wskazywali, niektóre serwery X po prostu nie były właściwie zabezpieczone.

Te niedawne przypadki skłaniają do pytania, czy nieobecność Muska – znanego z dość osobistego stylu zarządzania czy wręcz mikrozarządzania – w jego firmach nie powoduje problemów w zarządzaniu procesami. Trudno powiedzieć, czy to przez brak muskowego „bata” czy z powodu paraliżu decyzyjnego pod nieobecność szefa, czy z jakiegoś innego powodu, firmy Elona wydają się radzić sobie gorzej. I może to też dotyczyć Tesli.

Biorąc pod uwagę, że przedstawiciel Białego Domu ostatnio sygnalizował, że Musk będzie porządkował administrację federalną, dopóki tego zadania nie ukończy, biznesy Elona mogą jeszcze sporo poczekać na większą porcję uwagi swojego właściciela. Pytanie, czy nie będzie za późno, kiedy już on wróci.

A w Chinach Tesli coraz bardziej szkodzi BYD

Nieco osobnym przypadkiem, jeśli chodzi o sprzedaż Tesli, są Chiny. Choć i tu sprawy polityczne mogą odgrywać pewną rolę, to podstawowym problemem firmy na tym rynku jest konkurencja ze strony lokalnego producenta BYD.

Na rynku chińskim sprzedaż Tesli w lutym spadła o niemal 50%. Nie ma się czemu dziwić – nawet najdroższe modele BYD są o około 40% tańsze od samochodów amerykańskiego producenta. Najtańsze modele BYD, takie jak Seagull, można dostać za mniej niż 30% ceny Modelu 3 od Tesli.

Tesli na pewno nie pomaga, zwłaszcza na rynku chińskim, fakt, że portfel jej modeli jest już dość leciwy, podczas gdy lokalni producenci wypuszczają nowe modele z dużą regularnością. Odświeżenie Modelu Y może nieco poprawić sytuację, ale zapewne nie dramatycznie i nie należy się spodziewać, że Tesli uda się wyjść powyżej obecnych 2-3% udziałów w chińskim rynku samochodów.

Reuters podał, że Tesla zamierza produkować w chińskich fabrykach tańszą wersję swojego najlepiej sprzedającego się Modelu Y. Ma to pomóc odzyskać pozycję utraconą podczas wojny cenowej na drugim co do wielkości światowym rynku. Z nieoficjalnych informacji wynika, że inżynierowie Tesli opracowują tańszy model w ramach projektu o nazwie kodowej „E41” i zbudują go przy użyciu istniejących linii produkcyjnych. Masowa produkcja rozpocznie się w największej fabryce w 2026 r. – twierdzą źródła Reutersa.

Samochód będzie mniejszy i będzie kosztował co najmniej 20% mniej niż odświeżony Model Y, wprowadzony na rynek pod koniec zeszłego roku. Model Y, średniej wielkości crossover SUV, kosztuje na chińskim rynku od 263 000 juanów (36 500 dolarów, równowartość 140 000 zł). Model docelowo będzie również produkowany w Europie i Ameryce Północnej.

Ile warta jest Tesla?

Teraz dochodzimy do fundamentalnego pytania – ile tak naprawdę warta jest Tesla? I w którą w związku z tym stronę pójdą jej akcje po kilku tygodniach spadków? Odpowiedź brzmi: zależy, kogo zapytacie. Wyceny akcji spółki Elona Muska, serwowane przez analityków, są rozstrzelone jak dla mało której innej firmy. I tak, na przykład, JP Morgan ostatnio obniżył cenę docelową dla spółki do 120 dolarów. Z kolei Wedbush Securities podtrzymał cenę docelową dla Tesli na poziomie 550 dolarów. Średnia cena docelowa dla spółki to 370 dolarów, ale kierunek ostatnich rewizji był jednoznaczny – w dół.

ile są warte akcje tesli
Ile są warte akcje Tesli?

Należy jednak odnotować, że obecny biznes motoryzacyjny Tesli jest odpowiedzialny za niewielką tylko część wyceny spółki – na przykład Morgan Stanley wycenia Teslę na 430 dolarów, ale obecny biznes samochodowy spółki na zaledwie… 86 dolarów. Dużo większe nadzieje są pokładane w projektach Tesli z zakresu robotyki, zarówno z robotaksówkami, jak i robotami humanoidalnymi.

Wygląda więc na to, że podstawowa różnica w wycenach jest taka, że niektórzy wyceniają Teslę biorąc pod uwagę głównie obecny biznes firmy, a inni dodają do tej wyceny swoją wiarę w geniusz biznesowy Muska i technologiczny jego inżynierów, zwłaszcza od sztucznej inteligencji. A z wiarą tak to już jest – albo jest, albo jej nie ma.

Czytaj też: Za 15-20 lat wszyscy będziemy jeździli samochodami elektrycznymi. Niemożliwe? A może… nieuniknione? Spór o przyszłość motoryzacji

Czytaj też: Tesla na zakręcie? Trump zapowiada koniec dopłat do elektryków i wojnę celną. Pogrąży swojego przyjaciela Elona Muska? I udziałowców Tesli też

———————–

SCHYŁEK CAR-SHARINGU W POLSCE? WIELKA SIEĆ ZWIJA USŁUGĘ:

panek zawiesza usługę car shaingu

———————–

POZNAJ SAMCIKOWĄ STRATEGIĘ CZTERECH ĆWIARTEK:

Czekają nas bardzo ciekawe tygodnie, warto będzie patrzeć na napływające dane z gospodarki amerykańskiej, na to, co mówi szef tamtejszego banku centralnego i mieć dobrze zdywersyfikowany portfel. Zarówno w warstwie walutowej (złoty, dolar, euro, i jakaś waluta z gatunku „bezpieczna przystań”), jak i geograficznej. I czytać „Subiektywnie o Finansach”, bo na pewno powiemy Wam, jeśli coś ważnego dla Waszych portfeli zacznie się dziać.

Polecam samcikową strategię czterech ćwiartek. Tutaj przeczytasz, co się w niej znajduje, a poniżej zobaczysz strukturę portfela i wyniki w 2024 r.

 

———————–

ZAPISZ SIĘ NA NASZE NEWSLETTERY

>>> W każdy weekend sam Samcik podsumowuje tydzień wokół Twojego portfela. Co wydarzenia ostatnich dni oznaczają dla Twoich pieniędzy? Jakie powinieneś wyciągnąć wnioski dla oszczędności? Kliknij i się zapisz.

>>> Newsletter „Subiektywnie o Świ(e)cie i Technologiach” będziesz dostawać na swoją skrzynkę e-mail w każdy czwartek bladym świtem. Będzie to podsumowanie najważniejszych rzeczy, o których musisz wiedzieć ze świata wielkich finansów, banków centralnych, najpotężniejszych korporacji oraz nowych technologii. Kliknij i się zapisz.

——————————-

SPRAWDŹ RANKING DEPOZYTÓW I KONT OSZCZĘDNOŚCIOWYCH

Zastanawiasz się, co zrobić z pieniędzmi? W którym banku jest najwyższe oprocentowanie pieniędzy na długo, a w którym na krótko? Który najlepiej zapłaci za nowe środki, a który „w standardzie”? Sprawdź „Okazjomat Samcikowy” – to aktualizowane na bieżąco rankingi lokat, kont oszczędnościowych, a także kont osobistych, rachunków firmowych i kart kredytowych. Wszystkie tabele znajdziesz w zakładce „Rankingi” w „Subiektywnie o Finansach”.

———————————-

ZAPLANUJ ZAMOŻNOŚĆ Z SAMCIKIEM

Myślisz, że nie masz szans na żywot rentiera? Że masz za mało oszczędności? Że za mało zarabiasz? Że nie umiał(a)byś dobrze ulokować pieniędzy, gdybyś je miał(a)? W tym e-booku pokazuję, że przy odrobinie konsekwencji, pomyślunku i, posiadając dobry plan, niemal każdy może zostać rentierem. Jak bezboleśnie oszczędzać, prosto inwestować i jak już teraz zaplanować swoje rentierstwo – o tym jest ten e-book. Praktyczne rady i wskazówki. Zapraszam do przeczytania – to prosty plan dla Twojej niezależności finansowej. Polecam też trzy inne e-booki: o tym, jak zrobić porządek w domowym budżecie i raz na zawsze wyjść z długów, jak bez podejmowania ryzyka wycisnąć więcej z poduszki finansowej i jak oszczędzać na przyszłość dzieci.

————————————

MACIEJ SAMCIK ZAPRASZA DO INWESTOWANIA:

Zapraszam do lokowania oszczędności ze sprawdzonymi przeze mnie osobiście partnerami. Poniższe oferty sprawdziłem osobiście i w większości z tych firm inwestuję część swoich prywatnych oszczędności. Pamiętaj jednak: to nie jest rekomendacja. Jestem tylko blogerem finansowym, nie mam licencji doradcy inwestycyjnego, nie wolno mi nic rekomendować. Inwestujesz na swoje ryzyko, bo to Twoje pieniądze. Pamiętaj o dywersyfikacji. Każdy popełnia błędy w inwestowaniu, ale trzeba limitować ich wartość. O mojej filozofii inwestowania – samcikowej strategii czterech ćwiartek – przeczytaj tutaj. Wyniki strategii czterech ćwiartek w 2024 r. – znajdziesz tutaj.

>>> Inwestuj w PRZYSZŁE RENTIERSTWO lub NA EMERYTURĘ w funduszach UNIQA TFI. W ofercie TFI UNIQA są fundusze pozwalające łatwo i bezpiecznie (czyli poprzez firmę, która ma siedzibę w Polsce, ma polskojęzyczną obsługę i spełnia wszystkie standardy wyznaczone przez polskich regulatorów) zainwestować pieniądze na całym świecie. Część funduszy ma niską opłatę za zarządzanie (0,5% w skali roku). Te fundusze można kupić przez internet, w ramach programu „Tanie Oszczędzanie”, jak również w ramach konta IKZE (dodatkowo ulga w podatku PIT) lub konta IKE (dodatkowo brak podatku Belki). Przy zakupie internetowym nie płaci się też, rzecz jasna, żadnych opłat manipulacyjnych. Na stronie akcji edukacyjnej „Wyciskanie emerytury” znajdziesz ważne wieści dla Twojej przyszłości finansowej.

>>> INWESTUJ NA CAŁYM ŚWIECIE, przetestuj Plany Inwestycyjne w ramach aplikacji mobilnej XTB. To prosty mechanizm, który pozwala inwestować na całym świecie bez konieczności podejmowania zbyt wielu decyzji, poświęcania czasu oraz nabywania specjalistycznej wiedzy. Jak to wygląda i jak działa? Ściągasz aplikację mobilną XTB, wybierasz opcję „Plany Inwestycyjne” (w aplikacji druga ikona od lewej na dole), wybierasz jeden lub kilka spośród ETF-ów obejmujących inwestowanie w różnych regionach świata, wybierasz podział pieniędzy w ramach portfela (albo zostawiasz automatycznie podpowiadany podział po równo), wpłacasz pieniądze (BLIKiem, przelewem ekspresowym, PayPalem, kartą płatniczą…) i gotowe. Inwestujesz na całym świecie. Tę możliwość możesz przetestować, klikając tutaj. A więcej porad o inteligentnym inwestowaniu – na stronie akcji edukacyjnej „Inwestuj z XTB”

>>> Uzyskaj WSPARCIE W INWESTOWANIU. Sprawdź usługę doradztwa inwestycyjnego w BNP PARIBAS BANK POLSKA. Masz już trochę grosza przy duszy, ale (jeszcze) nie jesteś milionerem? Sprawdź usługę doradztwa inwestycyjnego w domu maklerskim BNP Paribas. Wbrew pozorom wcale nie jest zarezerwowana wyłącznie dla finansowych krezusów. Na jakie usługi możesz liczyć i jak doradca inwestycyjny może pomóc przy inwestowaniu kwot rzędu kilkadziesiąt tysięcy złotych? Czym doradca inwestycyjny różni się od doradcy finansowego? Jakie usługi oferuje i czy trzeba za nie dodatkowo płacić? Zapraszam do przeczytania rozmowy na ten temat oraz do wypróbowania doradztwa inwestycyjnego w biurze maklerskim BNP Paribas. A wszystkie aktualne oferty inwestycyjne BNP Paribas znajdziesz tutaj.

>>> Kupuj AKCJE I OBLIGACJE Z CAŁEGO ŚWIATA oraz PRZECHOWUJ BEZPIECZNIE PIENIĄDZE za pomocą duńskiego Saxo Banku. Polskich klientów do przechowywania części oszczędności lub inwestowania w bezpiecznej jurysdykcji zaprasza duński Saxo Bankktóry zgromadził ponad 100 mld dolarów aktywów klientów. Bank oferuje wsparcie techniczne i obsługę w języku polskim, raport podatkowy oraz lokalny numer IBAN dla wpłat w złotych. Ostatnio stał się częścią szwajcarskiej grupy bankowej Safra Sarasin.

>>> ZŁOTO W MONETACH lub sztabkach kupuj bezpiecznie i w częściach w sklepie Goldsaver. W Goldsaver każdy może kupić sztabkę złota po kawałku we własnym tempie i bez zobowiązań. Kliknij ten link, załóż konto i kupuj złoto w częściach. W jakiej cenie kupujesz złoto? W Goldsaver zawsze jest to kurs złota w NBP powiększony o 6,9% (koszt przechowywania, pakowania, wysyłki oraz marża sprzedawcy). Z kolei cena złota w NBP odzwierciedla kurs z londyńskiej giełdy metali. Za marką Goldsaver stoi – należący do tej samej grupy kapitałowej – Goldenmark, czyli jeden z najważniejszych na polskim rynku dystrybutor metali szlachetnych, który w ciągu 14 lat działalności dostarczył Polakom około 17 ton fizycznego złota.

>>> KRYPTOWALUTY, w tym bitcoina, bezpiecznie włóż do smartfonu w kantorze QUARK. Jeśli myślisz o lokowaniu części pieniędzy na rynku kryptowalut, ale nie wiesz, jak się za to zabrać i gdzie kupić swoją pierwszą kryptowalutę, to możesz skorzystać z usług sieci kantorów Quark. To najstarsza sieć tego typu w kraju – w bezpieczny, wiarygodny sposób kupisz tam kryptowalutę i uzyskasz pomoc dotyczącą jej przechowywania. Więcej szczegółów na stronie Quark.

>>> Pieniądze w bezpiecznym miejscu POZA POLSKĄ LOKUJ za pomocą RAISIN. Przetestuj, jak działa geograficzna dywersyfikacja oszczędności za pomocą niemieckiej platformy Raisin, która łączy polskich oszczędzających z instytucjami finansowymi z innych krajów. Platforma pozwala klientom na deponowanie środków bez konieczności ponownego potwierdzania tożsamości czy też uzyskiwania dostępu do oddzielnej platformy dla każdego banku, tym samym usprawniając cały proces oszczędzania. Załóż bezpłatne konto w Raisin tutaj, a potem złóż zlecenie utworzenia lokaty, przelej pieniądze i przetestuj nową platformę do europejskiego oszczędzania dostępną w Polsce.

——————-

ZNAJDŹ SUBIEKTYWNOŚĆ W SOCIAL MEDIACH

Jesteśmy nie tylko w „Subiektywnie o Finansach”, gdzie czyta nas ok. pół miliona realnych odbiorców miesięcznie, ale też w mediach socjalnych, zwanych też społecznościowymi. Tam krótkie spostrzeżenia o newsach dotyczących Twoich pieniędzy. Śledź, followuj, bądź fanem, klikaj, podawaj dalej. Twórzmy razem społeczność ludzi troszczących się o swoje pieniądze i ich przyszłość.

>>> Nasz profil na Facebooku śledzi ok. 100 000 ludzi, dołącz do nich tutaj

>>> Samcikowy profil w portalu X śledzi 26 000 osób, dołącz do nich tutaj

>>> Nasz profil w Instagramie ma prawie 11 000 followersów, dołącz do nich tutaj

>>> Połącz się z Samcikiem w Linkedin jak 23 000 ludzi. Dołącz tutaj

>>> Nasz profil w YouTube subskrybuje 10 000 widzów. Dołącz do nich tutaj

>>> „Subiektywnie o Finansach” jest już w BlueSky. Dołącz i obserwuj!

——————————-

ZOBACZ NASZE WIDEOROZMOWY I PORADNIKI:

„Subiektywnie o Finansach” jest też na Youtubie. Raz w tygodniu duża rozmowa, a poza tym komentarze i wideofelietony poświęcone Twoim pieniądzom oraz poradniki i zapisy edukacyjnych webinarów. Koniecznie subskrybuj kanał „Subiektywnie o Finansach” na platformie Youtube.

——————————-

PodcastPOSŁUCHAJ NASZYCH PODCASTÓW:

>>> FST (251): KTO WYGRA WYŚCIG O SZTUCZNĄ INTELIGENCJĘ? Trwa w najlepsze wyścig o dominację na rynku sztucznej inteligencji. Czy na końcu tego wyścigu będzie superinteligencja, która będzie w stanie przejąć nad nami władzę? Na jakim etapie rozwoju są dziś modele językowe sztucznej inteligencji? Czy dziesiątki miliardów dolarów, które zainwestowały wielkie korporacje cyfrowe w rozwój sztucznej inteligencji, kiedykolwiek się zwrócą? Maciej Danielewicz rozmawia z prof. Jakubem Growcem ze Szkoły Głównej Handlowej. Zapraszam do posłuchania!

>>> FST (252): GOSPODARCZA STRATEGIA RZĄDU. CZY LECI Z NAMI PILOT? Specjalne wydanie podcastu „Finansowe Sensacje Tygodnia”, w którym komentujemy nową gospodarczą strategię dla Polski, ogłoszoną w poniedziałek przez premiera Donalda Tuska oraz ministra finansów Andrzeja Domańskiego. Co jest z nią nie tak? Czy leci z nami pilot? I jak powinna wyglądać strategia, dzięki której za 30 lat znów moglibyśmy powiedzieć: „Polska rozwijała się najszybciej w Europie!”. Zapraszam do posłuchania!

strategia gospodarcza rządu

——————————-

WAŻNY DISCLAIMER: Pamiętaj, to nie są porady inwestycyjne ani tym bardziej rekomendacje. Jesteśmy tylko blogerami i dziennikarzami, nie mamy licencji doradcy inwestycyjnego i nie możemy wydawać rekomendacji. Dzielimy się po prostu swoim doświadczeniem i tylko tak to traktuj. Twoje pieniądze to Twoje decyzje, a my – o czym się już wielokrotnie przekonaliśmy – nie jesteśmy nieomylni. Weź to, proszę, pod uwagę, czytając w „Subiektywnie o Finansach” ten i inne teksty o inwestowaniu.

zdjęcie tytułowe: Pixabay/Canva

Subscribe
Powiadom o
9 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Ppp
2 dni temu

Dotychczas Tesla była przewartościowana, co opierało się o WIERĘ w „Geniusz Muska”. Teraz jej wycena kieruje się w kierunku realnej wartości.
A w realu jest tak:
1 – Inne firmy mogą robić lepsze lub przynajmniej sporo tańsze samochody.
2 – Samochody elektryczne są sensowne jako „drugie w rodzinie”, ale liczba rodzin chcących/mogących mieć dwa samochody jest ograniczona.
Pozdrawiam.

Admin
2 dni temu
Reply to  Ppp

To by oznaczało, że rację mają ci analitycy, którzy mówią, że wartość „samochodowa” Tesli to jakieś 80-100 dolarów za akcję. A cała reszta to nowy biznes. Nie przekreślałbym jego wartości, bo jeśli Musk będzie pierwszy z autonomicznymi taksówkami, wielofunkcyjnymi robotami, to nawet 500 dolarów za akcję to będzie mało…

Sławek
2 dni temu

Fajna ta nowa polityka USA. Świat rezygnuje z ich samochodów (Tesla), samolotów (F35), Starlinków… Wszystko to idzie w miliardy dolarów, a to tylko cena zakupu. Później dochodzą jeszcze koszty utrzymania, więc kolejne miliardy im uciekają. Ciekawe jak długo dadzą radę tak rządzić.

Admin
2 dni temu
Reply to  Sławek

Akurat Musk to nawet nie polityka USA, co ekstrawagancja gościa, który nie za bardzo wie czego chce w życiu. Bo albo się jest biznesmenem albo politykiem. Chyba, że się jest dyktatorem, wtedy można próbować to łączyć. Może o to chodzi?

EG.
1 dzień temu
Reply to  Maciej Samcik

Uznał że z taką kasą może już rządzić światem. Chwilowo jest jeszcze przybocznym Pomarańczowego, ale już próbuje sam sterować Europą .

Admin
1 dzień temu
Reply to  EG.

Myślę, że razem z J.D.Vance, ruskim agentem, za jakiś czas wysadzą Trumpa z siodła i rzeczywiście spróbują przejąć kierownicę

Szymon
1 dzień temu
Reply to  Maciej Samcik

Nie widzę przeciwwskazań.Jak się bawić,to się bawić😂

Niko
1 dzień temu

Nie jestem fanem Muska ale jakieś wewnętrzne przeczucie mi mówi że Tesla kiedyś się podniesie i jeszcze będzie o niej głośno z, jakiś tam powodów 🤔

Admin
23 godzin temu
Reply to  Niko

Jeśli urzeźbią jako pierwsi autonomiczne taxi na skalę masową i jeśli będą mieli najbardziej rozwinięte roboty – to na pewno. Po prostu samochody elektryczne, w których mieli najpierw niemal monopol, a potem dominującą pozycję, już ich tak bardzo nie wyróżniają

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu