9 lutego 2020

„Wszedłem do bankowości elektronicznej i przeżyłem szok”. Jedna z podstawowych usług jest nieaktywna. Do odwołania!

„Wszedłem do bankowości elektronicznej i przeżyłem szok”. Jedna z podstawowych usług jest nieaktywna. Do odwołania!

Nie do wiary! Klienci Plus Banku nie mogą wpłacać podatków na Indywidualne Rachunki Podatkowe. Ta usługa ma być udostępniona 10 lutego, ale tylko w fizycznych placówkach. Przelew podatkowy w bankowości elektronicznej ma być dostępny w… pierwszym kwartale 2020 r.

Nowy rok przywitał nas kolejnymi zmianami w podatkach, a konkretnie w sposobie ich opłacania. Do tej pory przedsiębiorcy płacili podatki na rachunki właściwych urzędów skarbowych. W bankowości elektronicznej w formatce przelewu podatkowego klient wybierał urząd skarbowy, formularz podatkowy (czyli z jakiego tytuły była płatność), a w tyle przelewu szczegóły, czyli np. jakie okresu dotyczyła płatność.

Zobacz również:

To się zmieniło. Od stycznia każdy podatnik musi wygenerować tzw. mikrorachunek podatkowy (Indywidualny Rachunek Podatkowy). Można to zrobić na specjalnej stronie Ministerstwa Finansów i trwa to dosłownie kilka sekund. Wystarczy podać numer PESEL (osoby fizyczne) lub NIP (przedsiębiorcy, płatnicy podatku VAT, z wyłączeniem karty podatkowej, VAT-14, VAT w imporcie).

Przeczytaj też: Od stycznia przedsiębiorcy zapłacą wyższe składki na „duży ZUS”. Ale jest na to sposób: „mały ZUS”. Ile można zaoszczędzić? Liczymy!

Przeczytaj też: Jest nowa interpretacja wyroku TSUE w sprawie zwrotu prowizji kredytowych. Ten bank prowizję zwróci, ale pod warunkiem, że…

Podatek przez bankowość elektroniczną? Nie w Plus Banku

Oczywistą rzeczą dla większości z nas jest opłacanie podatków za pośrednictwem bankowości elektronicznej, bo tak wygodniej i taniej. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że dla przedsiębiorców możliwość wykonania przelewu podatkowego – obok przelewu do ZUS – to podstawowa usługa w ramach bankowości elektronicznej.

Robi się dziwnie, gdy ta funkcjonalność jest… wyłączona. I właśnie w tej sprawie napisał do mnie pan Piotr, który ma (a właściwie miał) konto firmowe w Plus Banku.

„Wszedłem do bankowości elektronicznej Plus Banku i przeżyłem szok. Czyli żeby zapłacić podatek muszę zmienić bank?”

– zapytał czytelnik. Szok wywołała wiadomość, którą z początkiem stycznia bank rozesłał klientom. Na wstępie Plus Bank przypominał w nim klientom o konieczności wygenerowania we własnym zakresie Indywidualnego Rachunku Płatniczego, na który będzie trzeba dokonywać płatności podatkowych z tytułu VAT, CIT, PIT. Co z tego, jeśli dalej czytamy:

„Informujemy, że Plus Bank do odwołania nie będzie obsługiwał powyższych płatności podatkowych w bankowości elektronicznej plusbank24 jak również w Oddziałach Partnerskich oraz na Infolinii Banku. Wykonanie przelewu według nowych zasad w plusbank24 z tytułu VAT, CIT, PIT nie jest możliwe z aktualnie widocznych w systemie formatek przelewu do Urzędu Skarbowego.”

Przeczytaj też: Alior Bank chce „podebrać” klientów kredytowych innym bankom. A jak? Zaglądając na ich konta dzięki dyrektywie PSD2

Przeczytaj też: Czy konto, które było za zero, po fuzji banków może kosztować 70 zł miesięcznie? A może to tylko nieporozumienie? Sprawdziliśmy i…

Podatek wysłany przelewem zwykłym i tak wróci do nadawcy

A może da się obejść system, czyli wysłać przelew nie za pośrednictwem formatki przelewu podatkowego, a po prostu jako przelew zwykły krajowy? Tu też będzie problem:

„W przypadku, gdy płatność podatkowa na IRP zostanie wprowadzona na formatce przelewu krajowego, wówczas przelew zostanie przekazany do Urzędu Skarbowego, ale Urząd Skarbowy nie zaakceptuje płatności i dokona jej zwrotu do nadawcy przelewu. W konsekwencji zwrotu środków, podatek nie zostanie opłacony! Prosimy zatem o nie korzystanie z powyższej funkcjonalności przy płatnościach podatkowych.”

Czyli Plus Bank mówi klientom, żeby nie wysyłali przelewów podatkowych, bo po prostu na obecną chwilę ta funkcjonalność jest wyłączona.

Dla pana Piotra takie działanie banku jest skandaliczne, ale podatki przecież trzeba płacić na czas. Co więc zrobił? Zagłosował nogami.

„Musieliśmy założyć rachunek firmowy w innym banku. Zapewne wszyscy klienci zrobią to samo, indywidualni też, bo przecież nawet (o ile się nie mylę) niedopłatę podatku dochodowego od osób fizycznych także wnosi się teraz na swój indywidualny mikrorachunek.”

Przeczytaj też: Pani Jagodzie ukradli z konta 30.000 zł. Bank powinien zwrócić pieniądze, przynajmniej do czasu wyjaśnienia sprawy. Dlaczego zapomniał o tym obowiązku?

Przeczytaj też: Jak odróżnić grypę od zapalenia płuc, czyli gdzie kończą się możliwości telemedycyny? I czy wideoczat rozładuje kolejki do lekarzy?

Płatności podatków dostępne jeszcze w lutym, ale…

Plus Bank nie wyjaśnił, z czego wynika niedostępność jednej z podstawowych funkcjonalności bankowości elektronicznej. Być może ktoś w banku przespał zmiany, a nawet drobne korekty w systemach wymagają czasu.

Ale dla klientów, którzy nie odeszli z banku z powodu tej „wtopy”, mam pocieszającą wiadomość. Plus Bank poinformował mnie, że:

„W zakresie płatności podatku na IRP trwają w Banku prace wdrożeniowe. Przewidywalna data udostępnienia funkcjonalności w Oddziałach Partnerskich Plus Banku, Plusa i Cyfrowego Polsatu (84 lokalizacje na terenie całego kraju) oraz w Centrum Korporacyjnym Plus Bank S.A. w Warszawie to 10  lutego bieżącego roku. Obsługa płatności podatkowych w kanale zdalnym, tzn. poprzez system bankowości elektronicznej plusbank24 (na www i w aplikacji mobilnej) powinna nastąpić przed końcem I kwartału 2020 r.”.

Jest więc szansa, że przedsiębiorcy – klienci Plus Banku – będą mogli zapłacić w tym miesiącu podatek dochodowy (płaci się go do 20. dnia miesiąca), ale będą musieli podreptać do placówek. Chyba marne to pocieszenie.

Subscribe
Powiadom o
11 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Piotrek
7 miesięcy temu

Ciekawe jak to wygląda od strony prawnej – czy polski bank może nie wykonywać przelewów tego rodzaju?
Trudno sytuację uznać za zwykłe „przespanie” przez bank nowego roku i chwilowe problemy techniczne ponieważ (cytuję internety):
„Zmiany są wprowadzone na podstawie ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.”-

~marcin
7 miesięcy temu

Tak to już jest, kiedy działalność bankowa jest jedynie dodatkiem/kulą u nogi u prowadzącego tę działalność.

tom
7 miesięcy temu

W Plus Banku brakuje nawet (przynajmniej ja dotąd nie trafiłem) weryfikacji dwuetapowej przy logowaniu, choć loguję się z przeróżnych urządzeń. Coś mi się wydaje, że właściciel zwyczajnie kładzie lagę na całym biznesie – nawet rachunki za płatności Plusa i Cyfrowego Polsatu zostały przeniesione do innych banków.

Dioska
7 miesięcy temu

Funkcja a nie funkcjonalność redaktorze 🙂

BdB
7 miesięcy temu
Reply to  Dioska

Święte słowa. To tak jakby innowacje nazywać innowacyjnościami.

7 miesięcy temu

Pewnie jakiś dostawca IT nie dowiózł zmian na czas. Przy obecnej kreatywności ustawodawcy trudno się dziwić. W wielu instytucjach finansowych zamiast skupić się na rozwoju biznesu, większość czasu poświęca się na nadąrzenie za regulacjami..

Sosna
7 miesięcy temu
Reply to  Anatol

Porządna (w sensie: duża, zasobna, z ambicjami) instytucja zatrudnia na etacie prawnika (prawników), których rolą jest nadążanie.

Dawid
7 miesięcy temu

Oczywiście nikt tutaj nie wspomniał, że tych kilku przedsiębiorców wiedziało o tym.

Andrzej
7 miesięcy temu

Z kolei w mBanku nie ma możliwości dodania szablonu do wysyłania przelewu podatkowego. Za każdym razem trzeba ręcznie wklejać numer indywidualnego konta podatkowego. Podobno ta funkcja zostanie dodana w przyszłości. Pewnie tak samo jak obsługa zaufanych urządzeń, z których się logujemy – do dzisiaj nie można przejrzeć listy ani usunąć takiego urządzenia.

irek
6 miesięcy temu
Reply to  Andrzej

Jak nie ma, jak jest. 18 lutego robiłem przelew i zapisałem szablon, który teraz podpowiada się przy tworzeniu przelewu podatkowego.
Lista urządzeń: kółko zębate z prawej strony na górze->w sekcji bezpieczeństwo „urządzenia zaufane” wyświetlana jest lista komputerów/przeglądarek z możliwością usunięcia.
Urządzenia mobilne są w sekcji „dostęp do banku”; też można odwoływać dostęp. Te dwie opcja są od wieków, nie wiem dlaczego do dzisiaj tego nie wiesz?

Paweł
6 miesięcy temu

Też niestety jestem klientem tego banku i chciałem zwrócić uwagę na jeden fakt: „W przypadku, gdy płatność podatkowa na IRP zostanie wprowadzona na formatce przelewu krajowego, wówczas przelew zostanie przekazany do Urzędu Skarbowego, ale Urząd Skarbowy nie zaakceptuje płatności i dokona jej zwrotu do nadawcy przelewu. W konsekwencji zwrotu środków, podatek nie zostanie opłacony! Prosimy zatem o nie korzystanie z powyższej funkcjonalności przy płatnościach podatkowych.” Powyższe stanowisko banku wynika chyba z kompletnej ignorancji. Osobiście uzyskałem informację z US, że żadne przelewy krajowe nie będą odrzucane i zwracane. Kilkukrotnie dzwoniłem na infolinię banku, informowałem o poczynionych ustaleniach, dziękowali, mówili że się… Czytaj więcej »

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss top-search top-menu