2 października 2019

Sprzedawali drogie abonamenty medyczne, ale nagle zapadają się pod ziemię. Sytuacja klientów robi się niezdrowa. Będzie skandal?

Być może jeszcze w tym tygodniu Prokuratura Rejonowa Warszawa Praga-Północ podejmie decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie Ogólnopolskiego Centrum Medycznego. Od kilku miesięcy jej klienci nie mogą umówić się na wizytę lekarską. A abonamenty opłacili na kilka lat z góry

Publiczna służba zdrowia jest niewydolna. W ciągu ostatnich siedmiu lat oczekiwanie na wizytę u lekarza-specjalisty wydłużyło się średnio z 2,4 do 3,8 miesiąca. Nic więc dziwnego, że ci, których na to stać, nie stoją w kolejkach, tylko korzystają z prywatnej opieki zdrowotnej. A na tę przeznaczamy ok. 31 mld zł, czyli blisko 30% wszystkich wydatków na leczenie – na prywatnych lekarzy, leki i prywatne abonamenty medyczne (pomysły na to, jak naprawić sytuację w służbie zdrowia, znajdziecie w artykule Maćka Samcika).

Przy wyborze firmy trzeba mieć się jednak na baczności, bo zamiast ekspresowego umówienia się na wizytę, można zafundować sobie zawał serca. W takiej sytuacji znaleźli się klienci – głównie osoby starsze – Ogólnopolskiego Centrum Medycznego.

Przeczytaj też: Klient w klatce niedziałającego systemu. Jak wyłączyć usługę płatnego parkowania w SkyCash, gdy aplikacja ma awarię?

Przeczytaj też: Kupowanie wycieczki jak wyprawa do Jurassic Park. Nadchodzi koniec biur podróży, jakie znamy. Trzy wnioski po upadku Thomasa Cooka

Nawet 12.000 zł za pakiet medyczny

Firma działa od kilku lat na zasadzie pośrednictwa. Na swojej stronie internetowej chwali się, że współpracuje z blisko 1500 placówkami partnerskimi na terenie całego kraju. Oferuje badania dla mężczyzn, kobiet czy sportowców, ale ma też abonamenty medyczne: „Zdrowie Plus”, „Zdrowie Premium”, „Zdrowy Senior Plus” i „Zdrowy Senior Premium”.

Np. w ramach  „Zdrowego Seniora Plus” klient ma nielimitowany dostęp do lekarza POZ oraz nielimitowane wizyty lekarskie u 24 specjalistów, blisko 100 badań z krwi i moczu, profilaktyczne badania krwi bez skierowania, badania echo serca, EKG, EKG24 Holter, EKG Holter ciśnieniowy, badania RTG oraz USG, USG Doppler, zabiegi fizykoterapii, kinezyterapii, konsultacje psychologiczne i dietetyczne (limit dwie w roku) oraz szczepienia przeciw grypie.

Cena? Wszystko zależy od okresu, na jaki wykupiony został abonament. Pakiet roczny kosztuje 3.300 zł, na 24 miesiące – 5.800 zł, a na 4 lata – 8.800 zł. Pakiet „Zdrowy Senior Premium” w wariancie czteroletnim kosztuje aż 12.000 zł.

Przeczytaj też: W którym z komitetów wyborczych znajdziecie najciekawsze propozycje dla waszych portfeli? Głupia sprawa, ale…

Przeczytaj też: Spłaciłeś kredyt przed terminem? Masz prawo do zwrotu części prowizji. Jak to zrobić i ile masz na to czasu? Wyjaśniam!

Z pozoru wszystko jest w porządku

Gdy wejdziemy na stronę internetową OCM, wszystko wskazuje na to, jakby firma prężnie działała. Co chwilę wyskakują powiadomienia o tym, że właśnie ktoś zamówił jakąś usługę, np. klient z miejscowości Kowary 13 godzin temu wykupił badanie tarczycy.

Na stronie podany jest numer na infolinię. Dzwonię, ale nikt nie odbiera. No cóż, zdarza się, taka przypadłość infolinii różnych firm. Kolejny telefon i kolejnych kilka minut oczekiwania na połączenie. Próbuję jeszcze kilka razy. Bez skutku. Na stronie jest też podany adres e-mail, za pośrednictwem którego można wykupić abonament albo zapisać się na wizytę lekarską (do tego za chwilę wrócę).

Ale nie tylko ja mam problem z dodzwonieniem się do firmy. Zainteresowałem się firmą OCM po sygnale od mojej czytelniczki. Pani Ewa nie ma szczęścia do usługodawców. Jakiś czas temu zainwestowała pieniądze w fundusze, które miały zarabiać na wzroście wartości m.in. gruntów leśnych i rolnych. O problemach blisko 2000 inwestorów pisałem w „Subiektywnie o finansach”.

„Panie Macieju, mam nowe zmartwienie i proszę mi pomóc. Otóż w lutym wykupiłam abonament dla mojego męża w – wydawałoby się – sensownej firmie Ogólnopolskie Centrum Medyczne. Wszystko działało sprawnie. Po powrocie z wakacji chciałam kontynuować leczenie męża, a tu firma jakby sie zapadła pod ziemię. Na telefony nie odpowiadają, na maile nie odpowiadają. Pojechałam na ul. Brzeską, gdzie firma miała siedzibę, ale firmy już tam nie ma”

– pisze pani Ewa, która za czteroletni abonament zapłaciła z góry… 6.800 zł. Na stronie OCM podany jest adres do korespondencji listownej (ul. Marszałkowska). Ponieważ firma przestała wywiązywać się z umowy, moja czytelniczka wysłała pod ten adres wypowiedzenie umowy, ale nie dostała na nie żadnej odpowiedzi. Z moich informacji wynika, że nie ma tam żadnego pracownika, to tzw. wirtualne biuro.

Przeczytaj też: To najłatwiejszy sposób oszczędzania: płacisz kartą, robisz przelewy, a bank odkłada „resztę” na oszczędności. Które banki oferują usługę autooszczędzania?

Przeczytaj też: Klienci Banku Pocztowego dopieszczeni: wejdą do EnveloBanku, awizo dostaną SMS-em, a po list polecony nie będą musieli iść na pocztę

OCM: To super oferta, trzeba się spieszyć

Ofiarą OCM padła też pani Alicja, która umowę podpisała w marcu 2017 r. Za czteroletni abonament zapłaciła 6.500 zł.

„Pani, która sprzedawała mi abonament mówiła, że taki na kilka lat bardziej się opłaca. Poza tym mówiła, że decyzję trzeba podjąć szybko, bo do dziś trwa promocja. Obiecali, że w ramach pakietu raz do roku dostępna będzie wizyta u profesora. No i dałam się namówić”

– opowiada. Potwierdza jednak, że w ramach abonamentu skorzystała z ok. 10 wizyt. A o problemach z OCM dowiedziała się przypadkiem.

„W kwietniu byłam na wizycie w przychodni niedaleko ul. Brzeskiej, gdzie OCM miał siedzibę i tam mi powiedzieli, że ich placówka nie będzie współpracować z OCM”

Pani Alicja poszła na ul. Brzeską. Na drzwiach wisiała kartka informująca o tym, że w związku ze zmianą właściciela budynku, firma szuka nowej lokalizacji i wkrótce poda nowy adres. Do tej pory nie podała. Na miejscu pani Alicja dowiedziała się, że osób, które wykupiły abonamenty, a teraz nie mogą skontaktować się z OCM, jest znacznie więcej.

Opinie bardzo dobre, albo bardzo złe

A co o firmie OCM mówią „internety”? Na forach internetowych mamy tylko dwa rodzaje opinii. Pierwsze mówią o firmie w samych superlatywach: „dobre podejście do pacjenta i kompleksowa opieka”, „dobra opieka w Łodzi”, „szybko i kompleksowo”.

A te złe (wpisy z ostatnich dni)?

„Możliwość skontaktowania się za pomocą infolinii ZEROWA, za pośrednictwem e-maila sporadyczna. W zasadzie uniemożliwia to korzystanie z usług. Rozważam zgłoszenie popełnienia przestępstwa: oszustwo, wyłudzenie itp.”

– pisze internauta. Inny:

„Dzwoń na Berdyczów, pisz na Berdyczów, zero umówień, abonament za tysiące, jak wypisać się z tego oszustwa?”

Doświadczenia pani Joanny?

„Nie polecam! Zakupiłam pakiet badań na ich stronie. Nie dostałam żadnego potwierdzenia na maila – pieniądze z konta zostały oczywiście pobrane. Zadzwoniłam do placówki, w której badania miały być wykonane – placówka nie ma żadnej informacji o wykupionym pakiecie badań. Na infolinię dzwoniłam kilkadziesiąt razy bez skutku – na maile nikt nie odpowiada. Sprawę zgłaszam na policję z powodu wyłudzenia pieniędzy”

Pan Janusz napisał, że wykupił czteroletni pakiet, z usług OCM powinien móc korzystać jeszcze rok, ale donosi, że od ładnych paru miesięcy firma nie odpowiada na e-maile, a dodzwonić się nie można. Ale na jego wpis odpowiedziała pani Iwona, która poradziła, żeby w tytule e-maila zaznaczyć „pilne zamówienie”.

„U mnie podziałało, przynajmniej częściowo, gdyż dostałam skierowanie na badanie krwi i mają (teoretycznie dzisiaj) podać terminy wizyt do lekarzy. Proszę dać znać, czy podziałał. Teoretycznie nadal funkcjonują, nawet werbują nowych klientów.”

Jeszcze inna internautka napisała o problemach z OCM w Krakowie:

„Mieli dobre intencje, nie wątpię, ale przeliczyli się z możliwościami. W Krakowie większość firm medycznych zerwała z nimi umowy. Klinika Krakowska, Medicina, ostatnio w sierpniu Polmed odmówił mi wykonania zleconego przez OCM badania z powodu długów”.

OCM zapewnia, że działa, klienci chcą się z nią sądzić

Czy OCM nadal funkcjonuje? W przeciwieństwie do wielu klientów, udało mi się nawiązać kontakt z OCM. W oświadczeniu firma napisała, że nadal świadczy usługi na rzecz pacjentów z aktywnymi umowami abonamentowymi. Żeby umówić się na wizytę trzeba dzwonić (pod numer telefonu 22 100 61 61) lub pisać (na adres badania@ocm24.pl). A o tym, że firma działa, ma świadczyć podana przez OCM liczba zrealizowanych usług.

„Spółka tylko we wrześniu 2019 r. zrealizowała blisko 2000 usług na rzecz swoich Pacjentów z aktywnymi umowami abonamentowymi, którzy zgłaszali zapotrzebowanie podczas rozmów telefonicznych z pracownikami Biura Obsługi Pacjentów bądź przez kanały elektroniczne udostępnione przez Spółkę”

W całym trzecim kwartale 2019 r. OCM miało tych usług zrealizować ponad 6200 na terenie całego kraju przez sieć partnerów medycznych. Przyznaje jednak, że w okresie wakacyjnym – między lipcem a połową września 2019 r. – miała „przejściowe kłopoty kadrowe z zapewnieniem pełnej obsady w Telefonicznym Biurze Obsługi Pacjenta”.

OCM odniosło się też do kwestii zlikwidowanej placówki przy ul Brzeskiej 2 w Warszawie. Firma prowadziła tam działalność tylko do marca tego roku, ponieważ nowy właściciel  budynku wypowiedział umowy wszystkim najemcom. Nowej siedziby jeszcze nie ma, ale firma zapewnia, że gdy ją tylko znajdzie, poinformuje o tym na swojej stronie internetowej.

Wątpię jednak w to, że taka odpowiedź usatysfakcjonuje klientów, którzy nie mogą umówić się na wizytę do lekarza za pośrednictwem OCM. I nie dziwię się, że niektórym puszczają nerwy. Jest grupa osób, które złożyły do prokuratury zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa przez firmę OCM. Prokuratura Rejonowa Warszawa Praga-Północ przyznała, że takich zawiadomień wpłynęło kilkanaście. Plan jest teraz taki, by wszystkie te sprawy włączyć do jednego postępowania (kontakt: Prokuratura Rejonowa Warszawa – Praga Północ, ul. Jagiellońska 5, 03-721 Warszawa).

Doświadczenia pokazują, że „inwestowanie” w długoterminowy abonament medyczny może być bardzo ryzykowne. Bo każda firma – również ta z branży prywatnej opieki medycznej – może po prostu zbankrutować. OCM nie jest jedyną firmą, która oferuje abonamenty medyczne nawet na cztery lata i za pakiet trzeba zapłacić z góry. Będę przyglądał się tej sprawie.

Źródło zdjęcia: Pixabay.com

6
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
maryśkaDawidJacekAnnapacjęt Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
pacjęt
Gość
pacjęt

Po przeczytaniu tytułu, pomyślałem, że to artykuł o NFZ.

Dawid
Gość
Dawid

Zupełnie bezpodstawnie. NFZ nie sprzedaje drogich abonamentów medycznych ani w ogóle abonamentów medycznych. Ani nie ma klientów.

Anna
Gość
Anna

W przypadku takich firm i firemek najczęściej wyjaśnienie przychodzi od doktora…Google’a;-). Wystarczy po prostu sprawdzić „wklikując” nazwę do Jego Wysokości…To mówię najzupełniej poważnie, ponieważ w Warszawie też taka działała i – pod po raz kolejny zmienioną mało radykalnie nazwą – nadal działa.Nawet ,jeśli się nie mylę, pisaliście tu o niej – siedzibę ma na ul.Żelaznej a zakres ma równie „bogaty”,jak opisana dziś. Tyle, że toczyły się i toczą przeciw niej postępowania odpowiednich organów min.za nieuprawnione posługiwanie się „dętym” pulsometrem.I to na jej przykładzie początek mojej wypowiedzi…

Jacek
Gość
Jacek

„Pakiet roczny kosztuje 3.300 zł”, —– Za tę cenę mam ok. 20 rzeczywistych wizyt u prywatnego lekarza praz kilka badań krwi…. To na cholerę abonament, przedpłacać za usługi, które nie wiadomo, czy wykorzystam.

Anna
Gość
Anna

Bo to jest „dojenie strachu” pojedyńczego pacjenta in spe. Te pakiety są w istocie bardzo podstawowymi – w „zbiorówce” firmowej po kilkadziesiąt (małe) złociszy miesięcznie – ale wysoka cena na wejściu ma stwarzać złudne przekonanie o obfitości świadczeń. Nota bene wymienianych bezpodstawnie na ogół jako zakres świadczeń „w pakiecie”,które okazują się mitem w momencie, kiedy „abonent” chce z niego skorzystać.A że potrzeba dobrej obsługi medycznej i tęsknota do niej są przeogromne, stąd tak łatwe chwytanie klientów przez nieuczciwe firmy.Bo naprawdę mało kto zastanawia się,jak w ciągu najwyżej 3ch dni mam się dostać do lekarza-geriatry w Warszawie,skoro – i to jest… Czytaj więcej »

maryśka
Gość
maryśka

Oczywiście wiadomo że szkoda mi tych ludzi, bo jednak dali się oszukać. Całe szczęście u nas pakiety medyczne w medicover to ogarniał szef, a on zna się na tych wszystkich rzeczach także możemy być spokojni o nasze pakiety no i zdrowie

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Zamknij
social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss