20 lutego 2020

Korzystasz z opcji kupowania biletów przez aplikację SkyCash? Łatwo możesz pojechać… bez biletu. Duży (stary) feler popularnej aplikacji

Korzystasz z opcji kupowania biletów przez aplikację SkyCash? Łatwo możesz pojechać… bez biletu. Duży (stary) feler popularnej aplikacji

Aplikacja SkyCash przy byle pomyłce odcina klientowi możliwość zakupu biletu na długich pięć minut. Co się stanie, jeśli w tym czasie przyjdzie kontroler?

Kupowanie biletów na tramwaj lub autobus przez aplikację w smartfonie to jedna z fajniejszych innowacji w płatnościach. Nie trzeba biegać do kiosków po kartonikowe bilety, wystarczy odpalić aplikację i wchodząc do pojazdu kupić e-bilet, którego emanacją w razie kontroli jest QR kod.

Zobacz również:

Korzystam z tej usługi namiętnie, w zasadzie nie pamiętam już kiedy kupowałem bilet w kiosku. Niestety ostatnio niemile dałem się zaskoczyć. Wchodząc do autobusu zacząłem kupować bilet, ale jeszcze przed potwierdzeniem transakcji rozmyśliłem się (zamiast jednorazowego postanowiłem kupić bilet dobowy). Przerwałem zakup, wybrałem inny bilet i… padł na mnie blady strach.

Okazało się bowiem, że aplikacja zablokowała mi możliwość zakupu kolejnego biletu na pięć minut. To było bardzo długie pięć minut, bo bardzo nie lubię jeździć komunikacją miejską bez biletu. Zastanawiam się, czy gdyby w tym momencie wszedł do mojego autobusu kontroler biletów, to mógłbym się tłumaczyć brakiem możliwości zakupu.

Zapewne nie mógłbym, bo przecież to nie wina kontrolera, że aplikacja do kupowania biletów nie działa. Zawsze mogę kupić bilet w automacie znajdującym się w autobusie.

Czytaj też: Klient w matni niedziałającego systemu, czyli jak wyłączyć to parkowanie?

Przeczytaj też: Nie zgodziłeś się na podanie wrażliwych danych aplikacji SkyCash? Przy „rozwodzie” z nią czeka cię niemiła niespodzianka. Musisz zapłacić…

Przeczytaj też: SkyCash wprowadza „groszowe” ubezpieczenia na godziny! Od wypadku w tramwaju i wandali na parkingu

Nie bardzo rozumiem dlaczego aplikacja blokuje zakup biletu zaraz po pierwszym błędzie. Mógłbym szukać przyczyny we względach bezpieczeństwa (np. żeby przyblokować możliwość zrobienia wielu transakcji pod rząd przez kogoś, kto w nieuprawniony sposób wszedł w posiadanie loginu i hasła do aplikacji), ale trudno jest zrujnować kogokolwiek kupując na jego konto bilety komunikacji miejskiej…

Mogłaby to być także „karna” blokada używana wobec osób, które zbyt często przerywają zakup biletu, bo to może obciążać systemy odpowiedzialne za procesowanie płatności i powoduje zbędny chaos. Tyle, że ja nie zmieniałem decyzji o rodzaju kupowanego biletu pięć razy, a tylko jeden raz. Taka zmiana decyzji powinna być chyba dozwolona i nie obciążana tego typu denerwującą karą czasową.

Procedura pięciominutowej blokady nie jest nowa, użytkownicy SkyCash skarżyli się na nią już w 2017 r. Zastanawiałem się, czy w takiej sytuacji powinienem w ogóle wsiadać do autobusu lub tramwaju i nawet konsultowałem się w tej sprawie ze znajomym warszawskim „kanarem”. Powiedział, że wchodząc do pojazdu nie mam obowiązku posiadać ważnego biletu, ale mam obowiązek kupić go nastychmiast po wejściu. Nie za minutę, ani nie za pięć minut, tylko natychmiast.

Bywają na tyl tle spory kontrolerów ze „sprytnymi inaczej” pasażerami, którzy generalnie podróżują na gapę, ale jak zobaczą kontrolerów, to natychmiast rzucają się do aplikacji i próbują kupić bilet last minute. Nie radzę, trik ten jest znany „kanarom” i bardzo intensywnie zwalczany. A ja zastanawiam się nad sposobem działania aplikacji SkyCash. Myślę, że na rynku warszawskim bardzo pomogłoby jej włączenie konkurencji.

Wyjaśnienie operatora systemu Sky-Cash:

„Blokada jaka została opisana w artykule, jest jedną z funkcjonalności wymaganych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie i wynika z postawionych przed SkyCash Poland S.A. wymagań dotyczących sprzedaży biletów przez telefon. Mechanizm blokady obowiązuje wszystkich operatorów współpracujących z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie. W trosce o wygodę użytkowników aplikacji SkyCash, wprowadziliśmy możliwie najłagodniejszą formę blokady.

Blokada zakupu następuje po przekroczeniu limitu niedokończonych transakcji lub limitu jaki został ustalony na wpisanie PIN do SkyCash. Pasażer chcący dokonać zakupu ma 20 sekund na dokonanie weryfikacji płatności kodem PIN. Jeżeli w tym czasie nie wpisze kodu bądź kod będzie błędny aplikacja zostaje zablokowana na maksymalnie 5 minut. Funkcjonalność ta powstała również w oparciu o Regulamin usługi „Bilet przez telefon komórkowy w Warszawie”, który wskazuje, iż zakupu biletu należy dokonać niezwłocznie po wejściu do pojazdu lub przekroczeniu strefy biletowej, co ma na celu zmniejszenie liczby osób decydujących się na zakup dopiero w momencie kontroli. Ponadto dzięki funkcji blokady, chronimy środki naszych użytkowników przed niepowołanymi zakupami”

 

42
Dodaj komentarz

avatar
12 Comment threads
30 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
25 Comment authors
MichałAndrzejSuperWlochPrzymrozekPrzymrozek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Jakub
Gość
Jakub

Jest konkurencja. Bilety można kupić też w JakDojade, a także (chyba) w mPay. JakDojade chyba ma najwygodniejszy interfejs i najmniej pamiętam u nich niedostępności serwisu.

Don Q.
Gość
Don Q.

Zależy gdzie, w moim miasteczku jest tylko SkyCash.

BdB
Gość
BdB

W ostatnim zdaniu jest mowa o rzekomym braku konkurencji w Warszawie.

Jarek
Gość
Jarek

Może i trik znany, ale jeśli ktoś zdążył kupić bilet zanim podejdzie do niego kanar, to co może ów kanar zrobić?

Mnie się wydaje, że ta blokada może służyć właśnie utrudnieniu życia takim cwaniakom, którzy trzymają palec na spuście aby w razie kontroli jednym klikiem zdążyć kupić bilet.

BdB
Gość
BdB

Bilet aktywuje się chyba po ok. minucie. Kontrolerzy o tym wiedzą.

Jakub
Gość
Jakub

Nigdy tego nie widziałem. Bilety wydają się być aktywne od razu po zakupie.

BdB
Gość
BdB

Masz rację, wydają. Do tego Warszawa wymusiła obowiązek potwierdzenia PIN-em by wydłużyć proces zakupu.

Solomon Kane
Gość
Solomon Kane

Ale autor przerwał zakup biletu i kupić chciał inny. „Rewolwerowiec” nie kupuje innego biletu tylko czyha z zakupem jednego.

adamus
Gość
adamus

jeśli tak to dlaczego nie ma tego w innych aplikacjach do kupowania biletów? tamtych aplikacji nie obsługują cwaniacy?

BdB
Gość
BdB

To są wymogi miasta, więc zapewne w innych jest tak samo.

Super Wloch
Gość
Super Wloch

Kanar blokując kasownik sprawdza godzinę jego zablokowania. Jeśli kupiony w aplikacji bilet jest z późniejszym terminem to płacimy karę. Zasad brzmi. Bilet trzeba mieć skasowany prze wejściem do pojazdu !!!

Don Q.
Gość
Don Q.

„Bilet trzeba mieć skasowany prze wejściem do pojazdu !!!”
— w moim miasteczku kupując bilet jednorazowy trzeba jeszcze wpisać numer pojazdu; łącznie z całą procedurą SkyCasha mogłoby to zająć tyle czasu, że autobus zdążyłby odjechać…

A tak naprawdę, to regulamin mówi: „Zakupu biletu w telefonie należy dokonać najpóźniej tuż po wejściu do autobusu” ciekawe, ile trwa tuż

Solomon Kane
Gość
Solomon Kane

Podobnie w mojej Twierdzy. Należy wpisać numer pojazdu. W niektórych tramwajach ciężko go znaleźć. Jest tylko z tyłu i z przodu pojazdu.

Krzysztof
Gość
Krzysztof

Ciekawie to rozwiązali w appce RMV we Frankfurcie. Tam przez 20 sekund po zakupie biletu wyświetla się odliczanie. I kontroler jasno widzi, kiedy bilet był kupiony.

jakbysiedalo
Gość
jakbysiedalo

kanar widzi czas zakupu, jesli jest to 30 sekund temu to moze podwazyc

Przymrozek
Gość
Przymrozek

Jak może podważyć? 30’’ wcześniej pasażerowi skończyła się ważność poprzedniego biletu czasowego, więc zakupił kolejny. Nie ma obowiązku okazywania ani nawet posiadania nieważnych biletów.

Adam
Gość
Adam

konkurencja jest przecież, np. jakdojade.pl

BdB
Gość
BdB

Jak ktoś ma bilety w apce swojego banku, to Skycash może już dla niego nie istnieć.

Niestety to wciąż rzadkość.

BdB
Gość
BdB

Odnośnie ostatniego zdania to przecież firm jest aż sześć: https://www.wtp.waw.pl/gdzie-kupic-bilet/bilet-przez-komorke/

I mogą podłączać się kolejne do systemu wystawionego przez Mennicę.

Problem jest, że to samo miasto nie potrafi identycznego otwartego dostępu zrobić dla firm zainteresowanych przyjmowaniem opłat za parkowanie. Zamiast tego przez całe lata utrzymywali monopol, a teraz łaskawie pozwolą na duopol. I pomyśleć, że obecny prezydent był Ministrem Cyfryzacji…

bbbt@B.pl
Gość
bbbt@B.pl

A ja bylem zachwycony jak działa komunikacja w Singaurze,
wchodze, przykładam kartę płatniczą do czytnika,
a po przejeździe przykładam kartę płatniczą i wychodzę.
Nie potrzebna żadna apka, a tylko kartą którą zawsze mam przy sobie,
a system dokładnie wie ile korzystałem z komunikacji i płacę tylko za ten odcinek.

Jakub
Gość
Jakub

Fuj, kartę ze sobą nosić? Nie praktykuję odkąd jest Google Pay 🙂

Don Q.
Gość
Don Q.

Możesz przykładać telefon (choć początkowo we Wrocławiu próba użycia karty stokenizowanej w przypadku niektórych telefonów powodowała „zawieszanie” kasoterminali). https://www.cashless.pl/4074-google-pay-juz-nie-blokuje-kasoterminali-we-wroclawiu-urzadzenia-obsluguja-tez-pasazerow-po-ukrainsku

BdB
Gość
BdB

I ciekawe ile policzy jak zapomnisz przylożyć wychodząc.

Don Q.
Gość
Don Q.

Pewnie do końca linii. Tak jest np. w Tychach.

Mikołaj
Gość
Mikołaj

Jakdojadę, MoBilet – są alternatywy – mnie najbardziej przypadł do gustu MoBilet

Waldek
Gość
Waldek

Ja się ciągle zastanawiam, czemu w SkyCash, bez weryfikacji swojego konta (nie chce u nich trzymać gotówki), tylko po podpięciu karty debetowej, za bilet autobusowy mogę zapłacić, ale za parking już nie (błąd, że brak środków w SkyCash)?

BdB
Gość
BdB

Płatności za parkowanie kartą są tylko w tych miastach, które tego od nich wymagały.

Gienek
Gość
Gienek

Polecam mobilet, działa w Krakowie, Warszwie, Trójmieście 🙂

MattJ
Gość
MattJ

Blokada sprzedaży w przypadku porzucenia płatności wynika wyłącznie z nakazu ZTM Warszawa i niestety operator nie ma na to wpływu.

Natomiast w kwestii cwaniackiego kupna biletu po rozpoczęciu kontroli, kontrolerzy odrzucają bilety z godziną zakupu przekraczającą czas rozpoczęcia kontroli. I tyle z cwaniactwa.

Don Q.
Gość
Don Q.

„kontrolerzy odrzucają bilety z godziną zakupu przekraczającą czas rozpoczęcia kontroli”
— to brzmi sensownie, pod warunkiem, że mają zakaz rozpoczynania kontroli przez np. 30 sekund od zamknięcia drzwi, by pasażerowie mieli czas na kupno biletów.

anonymous
Gość
anonymous

I pod warunkiem że wszystkie zegary są zsynchronizowane.

SuperWloch
Gość
SuperWloch
Szymon
Gość
Szymon

Wystarczy na telefonie ustawić wcześniejszą godzinę, np. o 5 minut i bilet w przypadku kontroli zawsze będzie kupiony z odpowiednim zapasem czasu.

Przymrozek
Gość
Przymrozek

Jak udowodnią, że pasażerowi po rozpoczęciu kontroli nie skończyła się ważność poprzedniego biletu czasowego, dlatego kupił kolejny?
Kontrolerzy dość bezpośrednio naruszają zasady określone w Prawie przewozowym i regulaminie przewoźnika.

Anka
Gość
Anka

Blokada sprzedaży kolejnego biletu w przypadku braku zakupu za pierwszym podejściem pojawia się nie tylko w skycash. To samo jest w mpay i IKO (aplikacja PKO BP).

Wojciech
Gość
Wojciech

„ nawet konsultowałem się w tej sprawie ze znajomym warszawskim kanarem”

ma Pan szerokie znajomosci Panie Redaktorze ja to jednak jestem szarak.

czy jest szansa że przetestuje Pan dla czytelników model biznesowy klubów typu Cocomo? Należałoby wejść do środka wieczorna porą, dać sobie zaserwować szampany, pooglądać taniec, na koniec wyciągnąć plik kilkudziesięciu kart kredytowych/charge/debetowych/prepaid i po powrocie do domu opisać czytelnikom, z którymi kartami można bezpiecznie wchodzić a z którymi nie.

Andrzej
Gość
Andrzej

„Jeżeli w tym czasie nie wpisze kodu bądź kod będzie błędny aplikacja zostaje zablokowana na maksymalnie 5 minut” – a minimalnie na ile?

Michał
Gość
Michał

Minimalnie na 0 sekund. Serio, ta blokada nie zawsze się uruchamia.

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss top-search top-menu