10 listopada 2018

Dziwne zjawiska na lotnisku w Dubaju. Roaming wyłączony, a dane z internetu pobrane. BillShock nie zadziałał i duży rachunek gotowy

Dziwne zjawiska na lotnisku w Dubaju. Roaming wyłączony, a dane z internetu pobrane. BillShock nie zadziałał i duży rachunek gotowy

Mama pana Wojtka nie korzysta z internetu w telefonie, nie wie co to roaming. Po podróży do RPA stwierdziła, że jej telefon pobrał 30 MB danych w roamingu za 800 zł, ale nie w Kapsztadzie, tylko… w trakcie międzylądowania w Dubaju. O co chodzi? I co na to sieć Virgin, której klientem jest pan Wojtek i jego mama?

Roaming, a w zasadzie jego koszty to zmora konsumentów. Zapewne niejednego z nas dopadł w przeszłości kilkusetzłotowy, albo i kilkutysięczny rachunek nie za dzwonienie, ale za korzystanie z transmisji danych.

Zobacz również:

Dzięki decyzjom podjętym przez Unię Europejską koszty roamingu w ramach Wspólnoty zostały niemal wyzerowane, czyli sprowadzone do takich zasad jak w kraju ojczystym.  Ta zasada, czyli „roam like at home” mocno podkopała finanse telekomów, więc te zaczęły kombinować i modyfikować oferty wprowadzając różnego rodzaju dopłaty za telefonowanie i surfowanie w Europie.

Ale niektórym z nas czasem zdarzy się wybrać poza Europę. Ja sam omal nie zemdlałem kiedy przebywając w tzw. drugiej strefie taryfowej zerknąłem w statystki telefonu i zobaczyłem, że ten „skonsumował” 80 MB transferu. Już miałem naruszyć oszczędności na poczet olbrzymiej faktury, ale szczęśliwie okazało się, że to pakiet danych zużyty dawniej. Jak się tam znalazł i kiedy zdążył tyle nabić? Do tej pory nie mam pojęcia.

Więcej pisaliśmy o tym w tekście: Największe telekomy wprowadziły dopłaty do roamingu w Unii Europejskiej. Ile zapłacisz w te wakacje za korzystanie z telefonu?

Czytaj też: Miało być więcej za mniej, a wyszło jak zwykle. Konsultant Orange roztoczył przed klientem piękną wizję. Firma: „to ułuda”. A nagranie?

Lotniskowy roaming – kto włączył internet?

Zgłosił się do nas pan Wojciech, który po powrocie swojej mamy z Republiki Południowej Afryki zauważył anomalie w transferze danych telefonu (numer był na niego).

„Jeden z posiadanych przeze mnie numerów był użytkowany w sierpniu i wrześniu podczas pobytu wakacyjnego. Otrzymałem dwie faktury, które obejmują ten okres. W sumie na 835 zł za transmisję 29,98 MB. Zastanawiające jest to, iż osoba, która jest użytkownikiem tego numeru nie korzysta z internetu w telefonie. Wyjazd wakacyjny trwał około dwóch tygodni, z czego transmisja danych miała miejsce tylko podczas międzylądowania na lotnisku w Dubaju. W obie strony! Podczas całego pobytu wakacyjnego nie były naliczone żadne opłaty z transfer danych”

Czytelnik twierdzi, że telefon przez cały wyjazd był skonfigurowany jednakowo. Ostatnie naliczenie za transfer w roamingu miało miejsce 9 września o godz 4:08. Tymczasem telefon od 8 września od godz 12.00 był już w Polsce. Klient udał się z reklamacją do operatora, który naliczył te opłaty, czyli do low-costowej sieci Virgin.

Dwa tygodnie zeszły na korespondencję z Virgin i żadnych konkretów. No, może poza ciągłym tłumaczeniem że wszystko jest w porządku, bo transfer danych został naliczony zgodnie z cennikiem. Z cennikiem może i tak, ale czy zgodnie z rzeczywistością? Trochę to tajemnicze, z co najmniej trzech powodów:

  • telefon z wyłączonym (przynajmniej tak zapewnia czytelnik) roamingiem pobiera dane?
  • naliczenie opłaty za transfer miało miejsce gdy telefon był już w Polsce
  • roaming włączał się jedynie na lotnisku w Dubaju

Czytaj też: Dostała rachunek na 1900 zł, bo podobno… oglądała porno. Reklamacja odrzucona. Wchodzę do gry!

Czytaj też: W puncie obsługi telekomu chcą ci kserować dowód? Nie pozwól! Powołaj się na to orzeczenie!

Wyłączyć roaming, czy dane sieci komórkowej? A może to i to

Jakie jest wytłumaczenie tej sytuacji? Ja sam zawsze, gdy nie chcę korzystać z roamingu, dla pewności wyłączam w telefonie opcję „dane sieci komórkowej”, bo podobno są aplikacje w smartfonach, które potrafią „przebić się” przez blokadę roamingu.

Czy to możliwe, że tak było w przypadku mamy pana Wojciecha? Możliwe. Ale dlaczego to przydarzyło się tylko w Dubaju? Czy jest możliwe, że na tamtejszym lotnisku ktoś hakuje telefony? Albo że ichniejsze wi-fi działa jak sito i pozwala łączyć się telefonom z siecią komórkową? Jestem ciekaw Waszych doświadczeń z tym jakże popularnym w ostatnich latach punktem przesiadkowym.

Niestety, z punktu widzenia telekomów system billingowe są na tyle precyzyjne, że jeśli wykazują transfer pakietów danych, to ta transmisja faktycznie miała miejsce – ze świadomością klienta lub za jego plecami. Raczej nie zdarza się, by system bilingowy się pomylił i wykazał transfer, którego w ogóle nie było.

Zużycie było, ale niesłuszne

Czytelnik pokarżył się ekipie „Subiektywnie o finansach”, a my poprosiliśmy Virgin Polska o wyjaśnienie sprawy. Odpowiedź była nieco zaskakująca. Sieć przyznała, że choć transfer danych był, to jednak koszty, jakie poniósł pan Wojciech są nieuzasadnione. Jak to możliwe?

„Zużycie danych zostało naliczone prawidłowo. Z perspektywy systemu wynika, że użytkownik miał włączoną transmisję danych i skorzystał z Internetu. Być może będąc na lotnisku odblokował się w kieszeni lub torebce telefon i blokada roamingu została przypadkowo usunięta?” 

Virgin twierdzi, iż domniemanie, iż system lotniskowy włamuje się do telefonu jest bardzo mało prawdopodobne z technicznego punktu widzenia. Istnieje jeszcze opcja, że w telefonie była lub jest zainstalowana jakaś aplikacja, która pomimo wyłączenia opcji transferu danych przebija się przez blokadę i pobiera. Tego niestety Virgin nie jest w stanie sprawdzić, bo nie wie z jakich aplikacji korzysta klient i z jakich aplikacji pobiera dane. Virgin stwierdził natomiast inną rzecz:  

„W naszej sieci jest dostępna usługa BillShock na podstawie której klient może ustawić limit kosztowy zużycia danych. W przypadku tego numeru ustawiony był BillShock na poziomie 255 zł. W tym czasie, na który powołuje się klient, mieliśmy chwilową awarię tej usługi i ona nie działała. Tak więc klient może złożyć reklamację na nieprawidłowe działanie usługi BillShock pomimo jej aktywacji. Zwrócimy mu wszystko, co wydał ponad poziom 255 zł. Do zwrotu nie wlicza się abonament miesięczny, który w tym wypadku wynosi 19 zł. BillShock działa już prawidłowo”

To prawda. Najprostszą receptą żeby zabezpieczyć się przed wysokimi kosztami roamingu jest ustawienie blokady kwotowej na transfer – taką opcję oferują wszyscy operatorzy. Limit można ustawić przez internet – domyślnie to zwykle ok. 250 zł.

Wielu użytkowników zapomina, albo nie ma świadomości, że taka opcja istnieje.  Jak się okazuje, systemy, które blokują transfer mogą nie zadziałać. Zawsze warto – zgłaszając reklamację za niesłusznie naliczone rachunki – sprawdzić czy w grze może się znaleźć argument o przekroczeniu limitu transferu zdefiniowanego przez nas. 

źródło zdjęcia: Pixabay/Alexas_Fotos

 

Subscribe
Powiadom o
17 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
pm.
6 lat temu

Mam znacznie pewniejsze rozwiązanie niż jakieś blokady kwotowe, które jak widać mogą nie zadziałać (myślałby kto, że jak mają awarię, z automatu zwrócą pieniądze poszkodowanym klientom, a nie będą wymagać reklamacji).
Otóż wystarczy używać kart pre-paid. Można nawet swój numer przenieść z abonamentu na pre-paid.
Doładowania można sobie ustawić automatyczne i ma się kompletny spokój. Nie zużyje więcej środków niż zapłaciliśmy.
W dodatku dzisiaj oferty pre-paid są bardzo dobre (za parę dych nielimitowane rozmowy i nawet 10GB internetu).

tgn
5 lat temu
Reply to  pm.

W chwili obecnej karty prepaid muszą być rejestrowane. operatorzy mogą więc dowolnie przekroczyć limit wymyślonymi opłatami i potem cię zwindykować.

Luigi
6 lat temu

Nie wnikam czy dane były czy nie włączone. Jednak przykro mi, nie kupuję tego tłumaczenia odnośnie funkcji Billshock. Chwilowa awaria niczym taksometr w taksówce, terminal w sklepie albo kamera monitoringu w momencie, kiedy potrzebujemy nagrania. Jakby nie kłótnie i wielokrotne reklamacje to nikt by nic nie zauważył. Zwykła ściema, jak zawsze: orżniemy 100 klientów, kilku sièpę skapnie ale może jeden będzie miał ochotę na kłótnię…

Marcin c
6 lat temu

jeżeli prosta blokada typu billshock nie zadziałała, to skąd założenie że system billingowy się nie myli?

ola
6 lat temu

przecie to proste jak cep…. telefon logując się do sieci LTE – pobiera słynne 50kB, w pl tego nie widzisz bo to darmowe, za granicą liczą jako roaming… koledzy z orange wyjaśnią punkt 3… https://biuroprasowe.orange.pl/blog/roaming-w-orange-odpowiadam-na-5-najczestszych-zadawanych-pytan/

Marek
6 lat temu

Przerabialem to pół roku temu w Szwajcarii. Roaming ustawiony był w ustawieniach Androida na „roaming krajowy” (a nie „roaming międzynarodowy”, który jest alternatywną opcją) a mimo to dane zostały pobrane. Dane pakietowe były wyłączone.

Problem rozwiązało dopiero włączenie trybu samolotowego, co ma swoje drobne niedogodności ?

Marek
6 lat temu
Reply to  Marek

Podobno winny bywa agps, czyli GPS wspierany przez dane z nadajników naziemnych.

ups
4 lat temu
Reply to  Marek

tak prawdopodobnie w samsungach i htc. Dodatkowo w iphonach funkcja wifi assist sobie korzysta z neta pomimo wyłączonych danych

Łukasz
6 lat temu
Reply to  Marek

Miałem to samo. Strasznie to wkurzające, że Norwegia, Islandia i Liechtenstein są w pakiecie, a Szwajcaria nie. W Liechtensteinie zawsze ustawiam sieć ręcznie, bo się lubi przełaczyć na szwajcarską.

Paweł
6 lat temu
Reply to  Łukasz

Wiesz może, którzy operatorzy są faktycznie z Liechtensteinu? Ostatnio wybrałem ręcznie SwisscomLI, który w odróżnieniu od operatora wyświetlającego mi się jako Swisscom miał być z Liechensteinu (sprawdzałem to wcześniej w necie). No i dostałem z Plusa kosmiczną jak dla mnie fakturę za roaming w Swisscom Szwajcaria…. Miałem ustawiony Limiter Data na 250 zł brutto – nie zadziałał. Reklamuję, ale nie mam wielkich nadziei na sukces bez robienia rabanu w mediach… Natomiast wolałbym wiedzieć tak na przyszłość, z jakich operatorów można tam bezpiecznie korzystać.

anonymous
6 lat temu

Powszechnie znany jest fakt że operator play oraz inni operatorzy działający na ich infrastrukturze (czyli np. wspomniany virgin) naliczają opłaty za komórkową transmisję danych nawet na starych zwykłych telefonach które nie mają funkcji transmisji danych np nokia 3310.

Ania
6 lat temu

Proponuje też wyłączyć (będąc poza UE ) poczte głosową, wielu o tym zapomina a nagranie sie kogoś na naszą pocztę to odebrane połączenie

ups
4 lat temu
Reply to  Ania

powiem więcej to połączenie odebrane i następnie wykonane przekierowanie na pocztę czyli rachunek x2 i wszystko to przy wyłączonym telefonie pod warunkiem że telefon się wcześniej zalogował do tej sieci

Łukasz
6 lat temu

Z moich obserwacji wynika, że niekóre telefony, bezpośrednio po włączeniu wykonują krótkie połaczenie transmisji danych niezaleznie od ustawień blokady roamingu (sprawdzenie aktualizacji zapewne, ściągnięcie danych AGPS, synchronizacja czasu). Danych nie jest wiele, ale w roamingu to wystarcza. Oczywiście po locie samolotem telefon został włączony, więc może to być ten przypadek.

Adam
5 lat temu

Z tego co pamiętam to rzecznik Orange pisał coś kiedyś, że w przypadku korzystania z LTE i przy wyłączonej transmisji jakąś mała paczka danych i tak jest wysyłana. Trzeba zmienić typ sieci na 3G.

Michał
5 lat temu

Obecnie smartphone ma bardzo dużo konfiguracji przez które niestety trzeba przebrnąć,i też czytać ze zrozumieniem. Niektóre konfiguracje mogą włączać transfer danych i wspomniane aplikacje też. Mogę komuś pomóc, aby nigdy nie pobrało nawet bajta 😉 za niewielką wzajemność (kliknięcie)

Leo
5 lat temu

Miałem dokładnie taką samą sytuację podczas lotu do Kenii z przesiadką w Katarze. Wyłączony roaming danych i transmisja danych. W Kenii zero opłat, ale w obie strony w Katarze pobrało opłaty – na szczęście tylko po kilka zł). Z ciekawości postanowiłem wyjaśnić to w Orange. Poinformowałem, że telefon miałem wyłączony roaming danych i transmisję. Wyjaśnili, że mimo wyłączenia danych telefon mógł aktualizować godzinę. Uznali, że po ich stronie wszystko jest OK, a jeśli mam zastrzeżenia, powinienem kontaktować się z producentem telefonu. Zapytałem, jak zabezpieczyć się na przyszłość (bo przecież to zużycie mogłoby być większe!). Odpowiedzieli, że powinienem przed wyjazdem telefonicznie… Czytaj więcej »

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu