4 lipca 2018

Dla nowych klientów wprowadzają konto za zero. Dla „starych” – nowe opłaty. I włączają im domyślnie płatne usługi

Zero za prowadzenie konta, kartę debetową, wypłaty ze wszystkich bankomatów w Polsce oraz linia kredytowa bez odsetek przez 7 dni – tym Citi Handlowy chce przyciągnąć klientów, którzy założą w promocji rachunek Citi Priority. Nie wszystko jest jednak za zero. A dla dotychczasowych klientów Citi ma w prezencie… dodatkowe opłaty

Citi Handlowy – przynajmniej jeśli chodzi o ofertę kont osobistych – do tanich banków nie należy. Ma dwa podstawowe rachunki, pozostałe to oferta dla bardzo zamożnych klientów, więc nie będziemy jej tutaj brali pod uwagę.

Pierwszy z rachunków dla „zwykłych” ludzi to Citi Konto. Jego prowadzenie kosztuje 3 zł, 8 zł lub 15 zł miesięcznie w zależności od wysokości wpływów. Na najniższą opłatę łapią się ci, na konto których co miesiąc wpada co najmniej 3,5 tys. zł. Do tego dochodzi 3 zł za subkonto walutowe, 6 zł za możliwość korzystania z infolinii CitiPhone (więcej o tym za chwilę) oraz aż 8 zł za korzystanie z karty debetowej (bez możliwości zwrotu opłaty). Za pełny pakiet usług, który w niejednym banku jest za darmo, Citi pobiera więc w ramach Citi Konta 17 zł miesięcznie.

Drugi popularny rachunek oferowany przez bank to konto Citi Priority. Podstawowe usługi można mieć tu za darmo, ale trzeba się bardziej postarać. Jeśli  aktywa w banku wynoszą przynajmniej 30 tys. zł (np. na lokatach) lub zasilamy konto kwotą 5 tys. zł miesięcznie oraz korzystamy z karty kredytowej lub innego produktu kredytowego – konto Citi Priority i karta debetowa jest za darmo. W przeciwnym razie abonament kosztuje aż 30 zł miesięcznie.

Konto Citi Priority w ofercie Citi Handlowego pojawiło się w połowie 2014 r., ale nie podbiło bankowego rynku.  Obecnie korzysta z niego ponad 120 tys. klientów. Ustawiona dość wysoko poprzeczka warunków zwalniających z opłat powoduje, że w rankingach kont zwykle plasuje się bliżej końca niż początku zestawień. Ale teraz rusza ofensywa. Bank reklamuje „Konto za 0 zł. Prawdziwe 0 zł”.

Przeczytaj też: Najwięcej kont osobistych prowadzi PKO BP. Ale jak nazywa się najpopularniejszy rachunek w Polsce? Zaskakujące!

Citi Handlowy idzie po klientów z kontem za zero. Czy jest za zero?

Nie chodzi tu o jakieś nowe konto, ale o promocję konta Citi Priority. W ramach tej oferty prowadzenie konta i karta debetowa są bezwarunkowo za darmo. Kartę można podpiąć do bezpłatnych rachunków walutowych w euro, dolarach, funtach brytyjskich i frankach szwajcarskich i płacić w tych walutach za granicą bez kosztów przewalutowania (w naszym rankingu kart wielowalutowych karta podłączona do konta Citi Priority zajęła trzecie miejsce)

Przeczytaj też: Porównaliśmy siedem kart wielowalutowych wydawanych przez polskie banki. Którą najlepiej wziąć na urlop?

Bezpłatne są przelewy do innych banków zlecone za pośrednictwem bankowości internetowej (zlecone np. w oddziale kosztują aż 20 zł). Bank dorzuca też linię kredytową do konta z 7-dniowym okresem bezodsetkowym. Kartę debetową można dodać do aplikacji Google Pay i płacić telefonem zamiast plastikiem (o ile telefon korzysta z systemu Android).

Przeczytaj też: Masz iPhone’a? Twoje życie od dziś będzie łatwiejsze. W Polsce ruszył Apple Pay! Zapłacisz zbliżeniowo, a zamiast PIN-u – odcisk palca

Bankomaty? Bezpłatne są te z logo Citi. Darmowe wypłaty z pozostałych maszyn (na terenie Polski) mają swoją cenę. Klient musi wyrazić tzw. zgody marketingowe, czyli pozwolić bankowi na wysyłanie e-mailem bądź SMS-em reklam o nowych produktach i usługach.

Co więcej, jeśli chcemy skorzystać ze stawki „zero” za bankomaty, musimy zgodzić się też na to, że nasze dane bank przekaże też swoim „partnerom” i ci też będą mogli nas zasypywać ofertami. W regulaminie promocji znalazłem jeszcze jeden sprytny zapis. Udzielając bankowi (i jego partnerom) zgód marketingowych, godzimy się na…

„Przetwarzanie przez Bank danych osobowych w celu informowania o usługach Banku w przypadku, gdy umowa nie zostanie zawarta lub przestanie obowiązywać”

Czyli nawet jeśli za jakiś czas zrezygnujemy z konta, bank nadal będzie mógł nam wciskać reklamy. Oczywiście do czasu, kiedy zgód nie wycofamy. Na pocieszenie dodam, że w świetle nowych przepisów o ochronie danych osobowych (RODO) jest to znacznie prostsze.

Bank docenia nowych, starym dokłada opłat. Klienci zdezorientowani

Gdy dowiedziałem się o nowej ofercie banku Citi Handlowy, w pierwszej chwili pomyślałem, że oto idzie wybawienie dla klientów, którzy płacą za rachunki w Citi jak za zboże. Wydawało mi się, że klienci, których opłaty uwierają, będą mogli przenieść się na nową wersję rachunku. Nic z tych rzeczy. Promocja konta Citi Priority za (prawie) zero, skierowana jest tylko do nowych klientów.

Nie mogą z niej skorzystać osoby, które po 1 stycznia 2017 r. posiadały w banku jakikolwiek  produkt, w tym konto osobiste lub rachunek oszczędnościowy. Dotyczy to też wszystkich współposiadaczy konta i pełnomocników do rachunków. Sytuacja dotychczasowych klientów nie tylko się nie zmienia. Ona się w ostatnim czasie niestety znacznie pogorszyła.

Standardem na rynku jest, że za przelewy zlecane przez telefon się płaci. Ale żeby brać od klientów pieniądze za samą możliwość rozmowy? Za taki „luksus” od stycznia tego roku Citi Handlowy pobiera 6-złotową opłatę. Płacą również posiadacze konta Citi Priority zakładanego w ramach promocji „Konto za 0 zł. Prawdziwe 0 zł”.  Mimo że nowa opłata żyje już prawie pół roku, niektórzy klienci dowiedzieli się o niej niedawno. Nasz czytelnik donosi:

„W ramach zmiany tabeli opłat wprowadzono opłatę za dostęp do kanału telefonicznego CitiPhone, a jednocześnie aktywowano tę usługę klientom niejako domyślnie”

– skarży się klient Citi, który w przeszłości korzystał z karty kredytowej w tym banku i wówczas zrezygnował z dostępu do CitiPhone. Był przekonany, że to odwołanie obejmie również usługę CitiPhone podpiętą do konta osobistego. Ale bank wyprowadził go z niewiedzy.

„Rezygnacja z CitiPhone w ramach usługi karty kredytowej nie oznacza rezygnacji w przypadku tej usługi podpiętej do ROR-u z kartą debetową. Czy da się to jeszcze bardziej zagmatwać?”

– pisze nasz czytelnik. Citi Handlowy potwierdza, że opłata za korzystanie z CitiPhone (6 zł) dla posiadaczy kart kredytowych została wprowadzona w 2013 r., a posiadaczy kont osobistych objęła w tym roku. Rezygnacja z CitiPhone przedłożona kilka lat temu w odniesieniu do karty kredytowej, nie stosuje się automatycznie do konta – wyjaśnia biuro prasowe banku.

Nadal bezpłatnie za pośrednictwem CitiPhone można np. złożyć reklamację i zastrzec kartę. Jeśli nie chcecie korzystać z CitiPhone w innych celach, żeby nie płacić, musicie sami z usługi zrezygnować.

3 + 8 + 6 + 3…

Okazuje się, że nie tylko nasz czytelnik przespał zmianę w tabeli opłat i prowizji wprowadzającą opłatę za dostęp do serwisu bankowości telefonicznej. Zapytałem znajomych, którzy mają konta w Citi, czy wiedzą o wprowadzonych pół roku temu zmianach.

Jedna z moich znajomych po sprawdzeniu historii operacji złapała się za głowę. Korzysta z Citi Konta i karty kredytowej. Rachunek z banku za ostatni miesięczny okres rozliczeniowy to 8 zł za prowadzenie ROR i 6 zł za dostęp do CitiPhone. Ale to nie wszystko. Ma też subkonto walutowe w euro, ale z niego nie korzysta. Bank informuje zresztą, że „z braku aktywności na rachunku, został on uśpiony”. Mimo że rachunek „śpi”, bank wziął za śpiocha 3 zł.

Na liście znalazła się jeszcze jedna opłata, o której moja znajoma nie miała pojęcia: 3 zł za miesięczny abonament na wpłaty gotówki do wszystkich bankomatów w Polsce. Problem w tym, że koleżanka nigdy nie korzystała z wpłatomatów i nie przypomina sobie, by taką usługę kiedykolwiek aktywowała.

Czyżby była to kolejna „domyślna” usługa w Citi, za którą klient musi płacić do momentu aż sam z niej zrezygnuje? Jeśli jesteście klientami Citi Handlowego, miejcie się na baczności, bo bank robi dziwne rzeczy. Zerknijcie do historii rachunku, a potem wyłączcie te usługi, z których nie korzystacie. Nie warto płacić za coś, z czego nie korzystamy.

źródło ilustracji: Pexels.com/Gratisography

 

5
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
3 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
MarcinDon Quijote de la ManchaOgurtBananan Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Bananan
Gość
Bananan

Tak, to prawda że CitiBank wprowadził CitiPhone do konta osobistego jakby po kryjomu. Jedynym zachowaniem który przynajmniej minimalnie poprawia wizerunek może być to, że w moim przypadku po złożeniu reklamacji w miesiącu w którym po raz pierwszy pobrali opłatę, została ona rozpatrzona pozytywnie i pobrana kwota wróciła a usługa CitiPhone do konta wyłączona. W odpowiedzi bank napisał, że wyłączenie usługi do karty kredytowej nie jest równoznaczne z wyłączeniem trj usługi do innych produktów banku…

Ogurt
Gość
Ogurt

Widać że się nie opłaca z daleka

Don Quijote de la Mancha
Gość
Don Quijote de la Mancha

Takie też mam wrażenie. Ja Citi Priority założyłem w promocji dającej 700 zł premii w formie 5-procentowego moneybacku, dla uzyskania bezpłatności od razu wyrobiłem bezwarunkowo bezpłatną kartę kredytową (a wymagany wpływ nie jest problemem, nie musi to być wynagrodzenie) i — nawet pomijając tę moją premię — jestem bardzo zadowolony. Bank ma swoje wady i zalety, ale przeważają te pierwsze, np. bardzo spodobały mi się bezpłatne wpłato/bankomaty w EUR i USD w Polsce i możliwość przepinania karty między subkontami w różnych walutach. Rzecz w tym, że obecna promocja prawie nic nie daje, a do tego nic nie gwarantuje. O ile… Czytaj więcej »

Marcin
Gość
Marcin

Jeśli do zalet należy opłata 12 zł za potwierdzenie przelewu którego samemu nie można wygenerować to ja dziękuję za taki bank. Aplikacja mobilna nawet nie stała obok aplikacji mbanku czy ING, przedpotopowe „coś”.

Don Quijote de la Mancha
Gość
Don Quijote de la Mancha

Przyznam, że aplikacji mobilnej Citi ciągle nie zainstalowałem, choć wielokrotnie robiłem coś na telefonie, ale zawsze wystarczał mi ich zwykły serwis www wykonany w technologii rwd. (Akurat wczoraj wieczorem już w łóżku przypomniałem sobie, że muszę coś przelać i nawet o zainstalowaniu apki pomyślałem, ale… prościej było zostać przy wersji www.) Śmieszne jest uznawanie apki ING jako czegoś referencyjnego, gdyż Moje ING jest bardzo źle oceniana, przez co też użytkownicy niechętnie przechodzili na nią ze starej INGMobile (zaiste przedpotopowej). Ale, jak widać, każdy ma inne oczekiwania. Nie rozumiem, o co chodzi z tym, że potwierdzenia przelewu „samemu nie można wygenerować”,… Czytaj więcej »

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Zamknij

Gratulacje! Jesteś zapisany