Polacy coraz chętniej niosą pomoc potrzebującym. Świadczy o tym rosnąca popularność zbiórek charytatywnych w portalach społecznościowych i zrzutkowych. Kumulacja pomocy, szczególnie finansowej, przypada na zimę. To właśnie wtedy rusza najwięcej zbiórek charytatywnych, w tym najbardziej znane „Szlachetna Paczka” i Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Ale rzecz w tym, żeby pomaganie nie było tylko od święta, lecz żeby się stało zwyczajem, codziennością, nawykiem. Jak stać się bardziej systematycznym w pomaganiu? Są do tego coraz lepsze narzędzia. Także w bankach.
Pomimo wysokiej inflacji w ostatnich latach Polacy są coraz bardziej chętni do pomagania. Według badań przeprowadzonych w 2022 r. przez PBS 72% Polaków deklaruje, że w ciągu ostatniego roku angażowało się w jakąś formę działalności dobroczynnej. Najpopularniejsze formy pomocy to darowizny pieniężne (56% Polaków przekazało pieniądze na cele charytatywne w 2022 r.)., wolontariat (42% Polaków poświęciło swój czas na pracę wolontariacką) oraz zbiórki rzeczowe (38% Polaków przekazało używane przedmioty na cele charytatywne).
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
Moc zbiórek charytatywnych, czyli ofiarny jak Polak
Podobne wnioski – czasem nawet bardziej optymistyczne – wynikają z innych badań. m.in. Barometru Humanitarnego Lekarzy Bez Granic. Chęć niesienia pomocy deklaruje wg badania aż 94% mieszkańców Polski, a więc prawie wszyscy Polacy zgadzają się ze stwierdzeniem, że pomoc humanitarna jest dziś potrzebna. Najchętniej pomagamy dzieciom, osobom dotkniętym przez katastrofy i konflikty zbrojne. Skala pomocy dla uciekających w 2022 r. przed wojną Ukraińców była fenomenem na skalę światową.
Źródło: Lekarze Bez Granic
Najczęściej nasza pomoc polega na angażowaniu się w zbiórki charytatywne. Nic więc dziwnego, że tyle organizacji decyduje się na taką formę zbierania funduszy. Łatwiej wrzucić kilka czy kilkadziesiąt złotych do puszki niż zmotywować się do tego, żeby w domu na spokojnie poszukać wybranej organizacji charytatywnej i wykonać przelew. Co ciekawe na darmowy sposób pomocy potrzebującym, czyli oddanie krwi decyduje się mały odsetek badanych i czekolady w gratisie ani ekstra dzień wolnego nie są wystarczającą zachętą, żeby udać się do punktu, w którym można oddać krew.
Źródło: Lekarze Bez Granic
Zbiórek charytatywnych moc od święta? Czas na większą regularność w dobroczynności
Grudzień i styczeń to miesiące, w których organizacje charytatywne działają ze zwiększoną aktywnością. Z ankiety przeprowadzonej przez Fundacje Świętego Mikołaja wynika, że w okresie świąt 62% z nas czuje się dodatkowo zmotywowanych do pomagania. Zbiórek charytatywnych moc działa wówczas skuteczniej.
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia w sklepach pojawiają się wolontariusze, którzy zachęcają nas do zakupu dodatkowych produktów dla potrzebujących oraz do wrzucania pieniędzy do puszek. To w okresie świąt rusza też Szlachetna Paczka, w ramach której możemy skompletować paczkę potrzebnych rzeczy dla osób znajdujących się w kryzysie. Pieniądze na potrzebujących zbiera też wiele innych organizacji.
Zaraz po tym okresie rusza Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, chyba najbardziej popularna akcja charytatywna w naszym kraju. Początek roku to też czas, kiedy składamy rozliczenia podatkowe, w ramach których możemy przekazać 1,5% swojego podatku na rzecz wybranej fundacji. To intensywne dwa miesiące, podczas których chętnie dzielimy się swoimi oszczędnościami z osobami bardziej potrzebującymi.
I choć atmosfera pomagania w tym czasie jest czymś wspaniałym, to warto pamiętać o tym, że problem nie znika w pozostałej części roku. Poza tym wygospodarowanie budżetu na pomoc w grudniu jest nie lada wyzwaniem. To przecież w grudniu czekają nas świąteczne wydatki. To wtedy kupujemy dla bliskich prezenty, organizujemy spotkania świąteczne, wydajemy więcej na transport, żeby odwiedzić rodzinę i chętniej kupujemy ubrania, które założymy na święta i sylwestra.
Jeśli przekażemy sporą pulę pieniędzy w grudniu lub styczniu, to możemy mieć poczucie, że swoje już zrobiliśmy i możemy być mniej chętni do pomocy w kolejnych miesiącach. Dlatego, jeśli czujesz realną potrzebę niesienia pomocy, to warto ustalić konkretny plan działania i działać najbardziej efektywnie. Jak się do tego zabrać?
Pomagaj z głową, czyli jak zaprogramować sobie systematyczną charytatywność?
Najpierw załóż maskę sobie, dopiero potem ratuj innych. Kryzys może pojawić się nieoczekiwanie. Wypadek, śmierć bliskiej osoby, problemy zdrowotne i nagłe wydatki z nimi związane – to może spotkać każdego z nas. A jeśli nie mamy oszczędności, to jedynym ratunkiem pozostaje kredyt, najlepiej taki, na który nie trzeba długo czekać. Często kończy się więc na pożyczce na wysoki procent, a wtedy wzrasta ryzyko wpadnięcia w pętlę zadłużenia. To z kolei może sprawić, że sami dołączymy do grupy potrzebujących.
Dlatego, zanim przeznaczysz część swojego budżetu na regularne zasilanie fundacji czy organizacji charytatywnych, upewnij się, że sam posiadasz poduszkę finansową, która będzie stanowić zabezpieczenie na wypadek awaryjnej sytuacji. Niestety z badania Barometr Oszczędności 2023 przygotowanego przez Krajowy Rejestr Długów wynika, że co piąty Polak nie posiada żadnych oszczędności, a zaledwie 23% konsumentów posiada oszczędności powyżej 20 000 zł. Przy braku odpowiedniego zabezpieczenia nie trudno o finansową katastrofę i znalezienie się w gronie osób, które potrzebują finansowego wsparcia.
Ustal kwotę. Jeśli opisany wyżej problem cię nie dotyczy i chcesz zacząć pomagać innym, to zastanów się, jaką część swojego budżetu możesz na tę pomoc przeznaczyć. Dla każdego będzie ona inna i warto dostosować ją do swoich możliwości. Czasem lepiej zacząć pomoc od skromnych kwot, ale robić to regularnie (i ewentualnie zwiększać budżet pomocowy) niż przeznaczyć zbyt dużą pulę pieniędzy, a potem szybko się zniechęcić i zrezygnować z pomagania na lata.
Staraj się być systematyczny. Po przekazaniu pokaźnej kwoty na cele charytatywne na pewno przyjdzie fala satysfakcji i wykonania dobrej roboty. A to dobre samopoczucie może sprawić, że na jakiś czas zapomnimy o potrzebujących, bo mamy to odhaczone. A warto pomagać, w miarę możliwości, przez cały rok.
Zastanów się, komu chcesz pomóc. Nie da się pomóc każdemu, a organizacji charytatywnych jest cała masa. Niektóre są skupione na pomocy dzieciom, inne osobom bezdomnym, a jeszcze inne skupiają się na pomocy osobom żyjącym na terenie konfliktów zbrojnych. Możesz wybrać jedną organizację, której będziesz pomagać na stałe lub wspierać każdą z nich mniejszą kwotą. Być może, jeśli skupisz się na jednej organizacji i dobrze zapoznasz z jej działalnością, to poczujesz się z nią bardziej związany i chętniej będziesz ją wspierać finansowo.
————–
ZAPROSZENIE:
Pomaganie niejedno ma imię. Możesz wrzucić pieniążek do puszki wolontariusza, wziąć udział w aukcji lub zbiórce, możesz też zdefiniować stały przelew do wybranych organizacji charytatywnych. Ale możesz też pomagać… przekazując punkty lojalnościowe na cele charytatywne. Jeśli masz skromny budżet na pomaganie, ale wielkie serce, to pamiętaj, że codziennie, płacąc kartą Alior Banku, zbierasz punkty w programie Mastercard Priceless Specials – a punkty możesz zamienić na pomaganie, np. przekazując je na cele charytatywne. Więcej szczegółów znajdziesz pod tym linkiem
————–
Efektywnie wydawaj swoje pieniądze. Przy analizie różnych fundacji i organizacji charytatywnych sprawdzaj jaka część pieniędzy faktycznie przekłada się na pomoc potrzebującym. Pod tym linkiem znajdziesz ranking różnych organizacji wraz z informacją, jaki procent przychodów jest wydawany na działalność pożytku publicznego.
Nie zawsze jednak niski udział kosztów związanych z pomocą oznacza fundację mało efektywną. Dużo zależy też od konkretnego sposobu niesienia pomocy. Dlatego w przypadku wątpliwości warto poczytać więcej o danej organizacji, zapoznać się z dokumentami finansowymi lub skontaktować się bezpośrednio z fundacją i zapytać o szczegóły.
Zastanów się, co jeszcze możesz zaoferować. Pomoc nie zawsze musi mieć wymiar finansowy. Czasem osoby potrzebujące bardziej niż pieniędzy potrzebują obecności drugiej osoby czy mentalnego wsparcia. Jeśli nie czujesz się na siłach, by nieść pomoc w taki sposób, a Twoje fundusze są ograniczone, to zastanów się, czy może masz w domu rzeczy, które nie są ci już potrzebne, a mogą przydać się osobom potrzebującym. Sposobów pomocy jest naprawdę wiele, chociażby oddając swoją krew.
Zaszczep w dzieciach chęć pomagania. Pomoc staje się bardziej efektywna, jeśli angażuje się w nią wiele osób, a motywację do pomagania innym możemy promować w naszej rodzinie, m.in. zachęcając dzieci do pomagania. Może to być np. udział w wolontariacie. Jeśli zaszczepimy w dziecku chęć do niesienia pomocy w młodym wieku, to być może będzie chętnie wspierać różne organizacje również finansowo, gdy już będzie dysponować własnym budżetem.
—————–
Artykuł powstał w ramach cyklu „Bank Przedsiębiorczości”, którego Partnerem jest Alior Bank mający w ofercie m.in.
- Konto Jakże Osobiste – nawet do 500 zł premii za założenie konta z kartą w procesie Videoselfie lub w Alior Mobile do 31 maja 2024 r., 0 zł za kartę do konta i elastyczny wybór wśród 11 korzyści w zależności od Twoich potrzeb
- Pożyczkę internetową dla nowych klientów – do 200 000 zł, 0% prowizji, RRSO: 12,57%
- Konto Mieszkaniowe pozwalające oszczędzać pieniądze na wkład własny na mieszkanie dla dziecka. Usługa dostępna jest z poziomu aplikacji mobilnej banku.
zdjęcie tytułowe: Pixabay