12 grudnia 2021

Obowiązkowe szczepienia przeciw Covid-19: czy mogłyby nam się… opłacić? Rząd ujawnia nowe liczby, a ja „ujawniam” cojones portugalskiego admirała

Obowiązkowe szczepienia przeciw Covid-19: czy mogłyby nam się… opłacić? Rząd ujawnia nowe liczby, a ja „ujawniam” cojones portugalskiego admirała

Bazy danych ujawnione właśnie przez Ministerstwo Zdrowia pokazują jak na dłoni skalę rzezi osób niezaszczepionych przeciwko Covid-19. Nowe obliczenia Instytutu Zdrowia natomiast pokazują skalę wzrostu ryzyka śmierci z powodu braku szczepienia. Z kolei porównanie liczby osób przebywających w szpitalach w Polsce i w kraju z wysokim poziomem wyszczepienia – skalę niepotrzebnych wydatków podatników. Liczę, czy obowiązkowe szczepienia przeciwko Covid-19 mogłyby nam się opłacić? I sprawdzam, jak portugalski admirał w pół roku „pozamiatał” problem szczepień

Odkąd Austria ogłosiła, że wprowadza obowiązkowe szczepienia przeciwko Covid-19, trwa na ten temat istna awantura nad Wisłą. Polak przymusu nie znosi, więc już wiadomo, że ustawa proponowana przez Lewicę, by za niezaszczepienie przeciwko Covid-19 można było dostać słony mandat, nie ma najmniejszych szans na uchwalenie.

Zobacz również:

W Austrii projekt ustawy też jest już gotowy i wiadomo, że policja będzie na ulicach sprawdzała paszporty covidowe, zaś mandat za brak takiego dokumentu wyniesie 3600 euro. Gdyby to przyrównać do wartości nabywczej naszych pensji – pewnie u nas powinno być tyle samo, tylko w złotych.

Ale spokojnie, w Polsce to nie przejdzie. W kraju, w którym nawet przeciwko głupiej grypie szczepi się tylko kilka procent obywateli, przeciwnicy obowiązkowych szczepień nie mają problemu, by uzyskać siłę przebicia. Zwłaszcza, że szczepionka przeciwko Covid-19 jest stosunkowo nowym „wynalazkiem”.

Czytaj o obostrzeniach planowanych przez rząd: Obostrzenia covidowe: w hotelu i restauracji będą paszporty szczepionkowe? (subiektywnieofinansach.pl)

Obowiązkowe szczepienia antycovidowe? Dwa mocne argumenty przeciw

Są dwa argumenty, które przemawiają za tym, by szczepił się tylko ten, kto chce. Pierwszy: i tak prawdopodobnie jesteśmy dość blisko odporności zbiorowej (spece od modelowania matematycznego mówią, że z wirusem miało kontakt już najmarniej 80% Polaków). Więc stawka nie jest aż tak wysoka jak na początku pandemii.

I drugi: jesteśmy wolnymi ludźmi i trzeba nam pozwolić zdecydować, czy chcemy podjąć ryzyko czy nie. Szczepionka jest dostępna i darmowa. Prawdopodobieństwo ciężkiego przebiegu Covid-19 i śmierci jest mniej więcej znane (zależy głównie od wieku, choć są wyjątki). Ryzyko powikłań po szczepionce – też. Więc każdy wie, w co gra z losem.

Co więcej, z ostatnich badań wynika, że szczepionka nie powoduje ani tego, że przestaniemy roznosić wirusa (choć roznosimy go znacznie mniej intensywnie), ani nie daje gwarancji, że nie zachorujemy (co najwyżej możemy uniknąć szpitala i śmierci). Zaś wszystko wskazuje na to, że odporność po przechorowaniu Covid-19 jest silniejsza niż po szczepionce. Więc niektórzy świadomie wybierają tę drogę.

Zresztą wygląda na to, że wariant koronawirusa Omikron jest co prawda łagodniejszy, ale szczepionki działają na niego słabiej – najnowsze badania mówią, że nawet po trzeciej dawce (tzw. booster) to jest raptem 70-75%. A więc szczepienia w mniejszym stopniu są tutaj lekarstwem niż dystans społeczny.

Jest też trzeci argument – że nie ma co wprowadzać regulacji, których i tak państwo nie byłoby w stanie wyegzekwować. Nie jest sztuką kazać ludziom się zaszczepić, większą sztuką jest tak zrobić, żeby nie unikali wypełnienia tego obowiązku. Być może mandaty – jak ma być w Austrii – byłyby jakimś środkiem nacisku, ale i tutaj z egzekucją różnie bywa. No chyba że ściąganoby je z pensji niesubordynowanego obywatela. Tak czy owak, argumentów za tym, by nie robić szczepionkowego przymusu, jest sporo.

Rząd wreszcie ujawnia: ilu zaszczepionych umarło w szpitalach?

Kłopot w tym, że to kosztuje. Przede wszystkim życie ludzi, którzy grają w tę grę i przegrywają. To mi trochę przypomina słynny serial „Squid Game” (ostatni hit Netfliksa, który wywołuje przerażenie), w którym ludzie wiedzą, że mogą nie przeżyć, ale mimo wszystko grają, licząc na nagrodę. Tylko że w serialu płacili uczestnikom gry miliony, a tutaj nagrodą jest brak kary.

Obowiązkowe szczepienia czy Covid Squid Game
Obowiązkowe szczepienia czy Covid Squid Game

Zobacz też: Co ma wspólnego serial Squid Game i… Facebook? Wbrew pozorom bardzo dużo

Ministerstwo Zdrowia właśnie ujawniło bazy danych ze szczegółowymi informacjami statystycznymi o ofiarach pandemii w Polsce. Z cyferek wynika, że spośród ponad 57 700 tegorocznych ofiar Covid-19 (licząc do 9 grudnia) tylko 3809 osób stanowiły osoby zaszczepione. Średni ich wiek – 79 lat, a więc były to osoby w większości już schorowane (tylko u tysiąca nie stwierdzono chorób współistniejących).

Dopiero w 2021 r. była dostępna szczepionka, czyli wcześniej – siłą rzeczy – umierali wyłącznie niezaszczepieni, bo innych nie było. W okresie od stycznia do początku grudnia tylko niecałe 7% osób tracących życie z powodu Covid-19 to były osoby, które się zaszczepiły dwoma dawkami szczepionki przeciwko Covid-19.

Choć w krótkim terminie wygląda to nieco inaczej: w ciągu tygodnia między 30 listopada a 6 grudnia zmarły na Covid-19 dokładnie 2623 osoby, z czego 695 stanowiły osoby zaszczepione – a więc to już co czwarta, a nie 7%, jak wynika ze statystyk całorocznych. Ale tylko po części może to być sygnał – o czym zresztą było wyżej – słabnącej skuteczności szczepionek. W pewnym stopniu odpowiada za to statystyka.

Im więcej jest osób zaszczepionych w społeczeństwie, tym większy będzie ich procent w szpitalach. Ale wciąż niezaszczepieni będą trafiać tam statystycznie częściej. Więcej o tym „złudzeniu optycznym” opowiada fizyk Tomasz Rożek w bardzo ciekawym wideokomentarzu.

Polecam wszystkim, którzy chcą kwestionować skuteczność szczepionki na Covid-19 za pomocą argumentu, że „już jedna czwarta osób umierających to zaszczepieni”. Choć nie ma wątpliwości, że ona spada. Niemcy już wspominają, że konieczna będzie czwarta dawka.

Drastyczne jest porównanie liczby osób umierających na Covid-19 w Polsce i Portugalii. To kraj ciężko dotknięty poprzednimi falami wirusa – w najgorszym momencie umierało tam po 300 osób dziennie (w Polsce – bodaj 700 osób, a jesteśmy cztery razy bardziej ludnym krajem).

Być może właśnie ze względu na to traumatyczne doświadczenie w Portugalii praktycznie wszyscy, którzy mogli przyjąć szczepionkę, zrobili to. Poziom wyszczepienia w kraju sięga 89% (11 mln ludzi jest w pełni zaszczepionych). Portugalia jest jednym z liderów na świecie pod tym względem.

Czytaj też: Czy maseczki zmniejszają ryzyko zakażenia Covid-19? Są wyniki badań (msn.com)

Portugalia pokazuje, ile dają powszechne szczepienia

No i w tejże Portugalii obecnie w szpitalach jest ok. 900 chorych na Covid-19. W tym samym czasie w Polsce łóżka szpitalne okupuje 22 500 chorych. Jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę obywateli, to różnica jest prawie sześciokrotna.

Liczba pacjentów w szpitalach
Liczba pacjentów w szpitalach

Powód jest oczywisty: u nas 58% ludzi jest w pełni zaszczepionych, a w Portugalii 89%. Według różnych danych zaszczepienie zmniejsza prawdopodobieństwo wylądowania w szpitalu – w przypadku zachorowania – między 10x a 30x. Na przykładzie tych danych widać, że ta zasada się sprawdza.

Równie porażające jest porównanie liczby osób, które obecnie umierają na Covid-19 w Polsce i Portugalii. U nas umiera regularnie ponad 500 osób dziennie, a w Portugalii – ok. 20 osób dziennie. Nawet jeśli pamiętamy, że Portugalia jest cztery razy mniej ludnym krajem niż Polska, różnica jest 6-7 krotna. No i zapewne gdyby zmierzyć procent umierających zaszczepionych w Portugalii, to pewnie wyszłoby, że 80% umierających tam to zaszczepieni. Ale nikomu nie przyszłoby do głowy, żeby używać tego argumentu jako potwierdzenia, że szczepienia nie działają, a szczepionki są nieskuteczne. W Polsce, gdzie umiera 500 osób dziennie, taki argument słyszę codziennie.

Znalazłem też ciekawe dane z USA – co prawda obejmujące okres tylko od kwietnia do lipca – z których wynika, że wśród hospitalizowanych oraz umierających na Covid-19 osób liczba zaszczepionych nie przekracza 10%. A w przypadku osób młodych i w średnim wieku – to jest „małe” kilka procent.

Wykresy poniżej pokazują to w porównaniu z modelami matematycznymi, które próbowały przewidzieć procent zaszczepionych pacjentów w relacji do faktycznej skuteczności szczepionek (od 80% do 95%). Predykcje są zaznaczone liniami, a realne wartości to kropki. Pierwsza kolumna wykresów to obywatele z najmłodszej grupy wiekowej, środkowe – ludzie w średnim wieku, a kolumna wykresów po prawej to osoby starsze.

procent zaszczepionych wśród pacjentów szpitali i zmarłych w USA
Procent zaszczepionych wśród pacjentów szpitali i zmarłych w USA (dane od kwietnia do lipca 2021 r.)

Covidowa rosyjska ruletka = mnóstwo nadmiarowych śmierci

To wszystko wydaje się dość oczywiste – jest w Polsce grupa osób, która chce grać z losem o swoje życie. Większość wygrywa, część przegrywa i umiera. Ostatnio minister od zdrowia podliczał, że niezaszczepienie zwiększa prawdopodobieństwo śmierci 60-krotnie (i tak jest ono dość niskie, nie przekracza 0,3% w przypadku osób młodych i kilku procent w przypadku najstarszych).

W Polsce ta grupa „graczy” jest wielokrotnie liczniejsza niż w Portugalii, dlatego też umierających jest wielokrotnie więcej. Smutne, ale niezbyt zaskakujące. Jeśli też lubicie tę rosyjską ruletkę, to odpalcie sobie ten kalkulator.

obowiązkowe szczepienia przeciwko covid-19
Obowiązkowe szczepienia przeciwko Covid-19 kontra rosyjska ruletka

Natomiast jest też druga sprawa. Ta gra losowa, którą uprawia mniej więcej 7,8 mln ludzi (tylu mamy niezaszczepionych dorosłych) dużo kosztuje pod względem finansowym. Polska jest drugim krajem w grupie najbardziej rozwiniętych (OECD), w którym jest najwięcej tzw. nadmiarowych zgonów.

W raporcie „Health in a glance” analitycy sprawdzili, o ile więcej umiera w różnych krajach ludzi niż zwykle. Okazało się, że choć w Polsce na Covid-19 zmarło do tej pory ponad 2000 osób na każdy milion mieszkańców (na Węgrzech – najbardziej dotkniętych – aż 3000 osób na milion), o tyle jeśli chodzi o ogólną śmiertelność – wymiatamy.

Na każdy milion Polaków umarło od początku pandemii aż 3500 osób więcej niż zwykle. Więcej nadmiarowych zgonów mają tylko w Meksyku. Nieoficjalna liczba ofiar pandemii w Polsce – uwzględniająca tych, którzy z powodu przeciążenia szpitali i niedostępności lekarzy nie zostali w porę wyleczeni z innych chorób – to już 170 000 osób (niektórzy mówią, że nawet 200 000).

Nadmiarowe zgony w Polsce
Nadmiarowe zgony w Polsce

Dochodząc do sedna: każdemu wolno grać swoim życiem w rosyjską ruletkę. Natomiast ta wolność kończy się w miejscu, w którym z tego powodu zaczynają umierać inni ludzie. Jeśli chory na Covid-19 zajmuje miejsce innemu Polakowi tylko dlatego, że się zapomniał zaszczepić, to robi się problem.

Czytaj też: Kto się nie zaszczepił, w ciągu najbliższego roku przechoruje Covid-19. Przeżyje albo nie. A kto już nie gra w tę rosyjską ruletkę? Ciekawe badania!

Czas na obowiązkowe szczepienia? Liczę, ile kosztuje rzeź niezaszczepionych!

Drugim problemem są wydatki finansowe. Jeśli przyjmiemy, że przez cały grudzień w polskich szpitalach będzie średnio 22 500 chorych na Covid-19 (upraszczam – ta liczba się zmienia codziennie), to każdego dnia ta „zabawa” kosztuje nas co najmniej 50-60 mln zł. W skali miesiąca zapewne 1,5-2 mld zł.

Jak to wyliczyłem? Znajomy lekarz podał mi koszt osobodnia leczenia chorego na oddziałach covidowych. Moim zdaniem grubo zaniżony, ale nie będę się kłócił. Liczby są takie:

>>> Oddział Chorób Zakaźnych – ok. 1900 zł

>>> Oddział Pulmonologii – ok. 2300 zł

>>> Oddział Intensywnej Terapii – 5300 zł

Oczywiście większość chorych trafiających do szpitala nie trafi na OIOM, raczej skończy się na dwóch tygodniach leczenia kosztującego po 2000 zł dziennie. Ale jak ktoś będzie ciężko przechodził Covid-19, to jego leczenie może kosztować nawet i milion złotych. Uśredniłem to do 2000-2500 zł dziennie. I uważam, że są to bardzo ostrożne dane.

Te 2 mld zł miesięcznie (oczywiście mówimy o takim miesiącu, w którym mamy kulminację fali) to koszt porównywalny do łącznych wydatków Polski na zakup szczepionki (ok. 2,4 mld zł). A przecież szczepionka jest powszechnie dostępna od wiosny i każdy mógłby ją przyjąć. Fali wiosennej pewnie nie uniknęlibyśmy, ale jesiennej – jak najbardziej (Portugalczykom się udało). Wyliczenia nie obejmują kosztów testowania oraz transportu medycznego, ale też nie borą pod uwagę, iż nawet przy 100% zaszczepienia szpitale byłyby w pewnym stopniu obłożone.

Jak szczepienia przeciw Covid-19 zmniejszają ryzyko śmierci? Nowe liczby!

Dotarły do mnie także ciekawe dokumenty z Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego. To też „świeżynki”, opublikowane dosłownie kilkadziesiąt godzin temu. Analitycy tego ośrodka wzięli dwie bazy danych z Departamentu Analiz i Strategii Ministerstwa Zdrowia (DAiS). Pierwsza baza to informacje o zgonach wszystkich osób od 1 stycznia do 10 października 2021 r. wraz z datą zgonu, datą ewentualnego zaszczepienia przeciwko Covid-19 oraz wiekiem zmarłych. Druga baza to informacje o wszystkich osobach zaszczepionych i dacie ich szczepienia.

Oba zbiory połączono, co pozwoliło na określenie „statusu” osób zaszczepionych i nieszczepionych (żyje/nie żyje, brutalnie pisząc). Ze względu na to, że nie wszyscy – delikatnie pisząc – umierają „na akord”, dane przeliczono na „osobodni przeżycia”. I podzielono na różne grupy wiekowe. Analizowano 10-letnie grupy wiekowe, dla których obliczone zostało ryzyko zgonu wśród osób zaszczepionych i nieszczepionych (dzieląc liczbę zgonów przez liczbę „osobodni przeżycia”, które przypadają na osoby w populacji zaszczepionej i nieszczepionej).

Co się okazało? Poniżej macie tabelkę (chętnych odsyłam do całego raportu, jest pod tym linkiem). Generalnie liczy się pierwsza kolumna (wiek delikwentów, czyli nas) oraz ostatnia – która wynika z podzielenia przez siebie dwóch przedostatnich. Liczba w ostatniej kolumnie informuje o krotności wzrostu ryzyka śmierci w wyniku niezaszczepienia. Dodajmy – śmierci na Covid-19 (bo – jeśli dobrze rozumiem – w bazie zostały odessane inne zgony).

Wychodzi, że dla 30-latka przyjęcie dwóch dawek szczepionki zmniejszyło ryzyko śmierci 21-krotnie. U 40-latka już 60-krotnie. U osób starszych (między 50-tką a 70-tką) przyjęcie szczepionki zwiększyło szansę na przeżycie od stycznia do października między 120 a 140 razy. A u osób powyżej 80-tki – już „tylko” 30-krotnie. W całej populacji, czyli średnio na jeża, wskaźnik ten wyniósł 60. A więc gdybyśmy mieli obowiązkowe szczepienie na Covid-19, to przeciętny Polak miałby 60-krotnie mniejsze ryzyko śmierci w wyniku tej choroby.

Obowiązkowe szczepienia ryzyko względne zgonu na covid-19
Obowiązkowe szczepienia? Ryzyko względne zgonu na Covid-19 w zależności od wieku

Jak portugalski admirał wygrał ze szczepionkowymi sceptykami?

Jak to się stało, że Portugalczycy prawie w całości dali się zaszczepić, choć nie ma tam nic takiego jak obowiązkowe szczepienia przeciwko Covid-19? Tak jak w Polsce media społecznościowe zalewała tam fala dezinformacji na temat szczepionek. Według badań opinii publicznej w narodzie istniały powszechne wątpliwości co do szczepionek już od pierwszego momentu, w którym stały się one dostępne.

Henrique Gouveia e Melo was born in 1960
Henrique Gouveia e Melo (rocznik 1960)

Facetem, który chwycił Portugalczyków za twarz, był admirał Gouveia e Melo. Doświadczenie zyskał jako dowódca okrętów podwodnych oraz pracując nad skomplikowanymi wyzwaniami logistycznymi w wojsku. W lutym 2021 r. został mianowany szefem krajowej grupy zadaniowej ds. szczepień. My mamy w tym miejscu ministra Dworczyka i jego pocztową skrzynkę e-mail. Też fajnie.

Admirał występował w mediach wyłącznie w mundurze i używał na każdym kroku wojennej retoryki. Naród miał być jak armia na wojnie z pandemią. „Używam nie tylko języka wojny, ale także języka wojskowego” – mówił. Nic dziwnego. Politycy na całym świecie przywoływali podobną retorykę. Ale kluczowy dla sukcesu admirała okazał się fakt, że jest powszechnie postrzegany jako człowiek oderwany od polityki. Apolityczny fachowiec wysokiej klasy, wojskowy, patriota.

Admirał zebrał zespół kilkudziesięciu osób kierowany przez elitarny personel wojskowy – w tym matematyków, lekarzy, analityków i ekspertów strategicznych z portugalskiej armii, sił powietrznych oraz marynarki wojennej.

Pytany, co inne kraje mogą zrobić, aby wzmocnić własne wysiłki w zakresie szczepień, mówił: „muszą znaleźć ludzi, którzy nie są politykami”.

Grupa zadaniowa opracowała system pozwalający zaszczepić jak najwięcej ludzi w jak najkrótszym czasie. Jako „króliki doświadczalne” użyto żołnierzy. Wokół nich została osnuta akcja informacyjna budująca zaufanie do systemu. Ludzie mogli zobaczyć, że szczepionki są bezpieczne, ponieważ żołnierze – jeden po drugim – przyjmowali zastrzyki i pokazywały to wszystkie stacje telewizyjne.

Jednocześnie szkolono wszystkich lekarzy i pielęgniarki w kraju z wiedzy o szczepionkach, wychodząc z założenia, że to osoby, którym ludzie ufają i jeżeli one będą wierzyły w moc szczepionek – to ich pacjenci też uwierzą. A każdy przecież ma jakiegoś lekarza, któremu ufa i u którego się leczy.

Problemy pojawiły się latem, gdy wśród młodszych Portugalczyków pojawił się opór do szczepień. Protestujący blokowali m.in. wejście do centrum szczepień w Lizbonie. Admirał założył mundur i poszedł – bez żadnej ochrony – pogadać z tłumem. Oni do niego per „morderca, morderca”, a on do nich, że mordercą to jest wirus. I po kolei – w asyście kamer telewizyjnych – wyjaśniał ludziom wątpliwości. Cywilna odwaga, przekonanie o własnej racji, gruba skóra i pójście na zwarcie z liczniejszym (a na pewno bardziej hałaśliwym i agresywnym) przeciwnikiem zapewne mu nie zaszkodziło wizerunkowo.

Lizbona, posiedzenie Vaccination Plan Task Force
Lizbona, posiedzenie Vaccination Plan Task Force

„Próbowałem komunikować w bardzo prawdziwy i uczciwy sposób o wszystkich wątpliwościach i problemach. Na początku mieliśmy ok. 40% wahających się obywateli, a teraz 2,2% ludzi nie chce przyjąć szczepionki” – powiedział admirał Gouveia e Melo. W październiku admirał uznał, że wykonał swoją robotę i ustąpił ze stanowiska grupy zadaniowej.

My za „głównego wojskowego” mamy Mariusza Błaszczaka (speca od murów granicznych), a od szczepień – Michała Dworczyka (oraz jego skrzynkę e-mail). I 58% zaszczepionych. Portugalczycy mają rząd mniejszościowy i admirała o żelaznych cojones. I 89% zaszczepionych. I czego nie rozumiecie? Dla zainteresowanych – artykuł poświęcony sukcesowi akcji szczepień w Portugalii.

Czytaj też: Minister zdrowia kraju, który pokonał Covid-19 o naszych błędach (subiektywnieofinansach.pl)

Obowiązkowe szczepienia? A może kontyngent łóżek dla niezaszczepionych?

Może obowiązkowe szczepienia przeciwko Covid-19 to niepotrzebna „akcja”? Może zamiast tego należałoby wyznaczyć kontyngenty łóżek w szpitalach dla zaszczepionych i niezaszczepionych (tak, by ci pierwsi w razie potrzeby mieli zagwarantowane miejsce w szpitalu, a ci drudzy – tylko w miarę możliwości). Taki brak gwarancji miejsca w szpitalu w przypadku niezaszczepienia mógłby skłonić więcej Polaków do przyjęcia zastrzyku.

Ma to znaczenie, bo jest duża korelacja między wyszczepieniem społeczeństwa a liczbą zgonów na Covid-19. Na poniższym wykresie trzy kraje z wysokim poziomem wyszczepienia (Francja, Izrael, Portugalia) oraz Polska. Na osi X liczba przyjętych w tych krajach dawek (im dalej kraj „zaszedł”, tym większa), a na osi Y śmiertelność w przeliczeniu na liczbę mieszkańców (im wyżej, tym wyższa). Jak widzicie, w Polsce wyszczepialność jest najniższa i śmiertelność najwyższa.

obowiązkowe) szczepienia a śmiertelność na Covid-19
(Obowiązkowe) szczepienia a śmiertelność na Covid-19

Trzeba wszakże pamiętać o tym, że w Polsce wciąż nie ma funduszu rekompensującego straty ludziom, którym przydarzyły się komplikacje po przyjęciu szczepienia. Osobiście znam osobę, która przeleżała kilka tygodni w ciężkim stanie po przyjęciu szczepienia, bo okazało się, że ma kłopoty z krzepliwością krwi. Zdarza się to kilku osobom na milion (ryzyko jest mniejsze niż śmierci na Covid-19), ale się zdarza. Obowiązkowe szczepienia mogą być przyjęte tylko wtedy, gdy zostaną zabezpieczone odszkodowania dla tych, którzy zniosą kiepsko szczepionkę.

Prawdopodobnie będą kolejne mutacje koronawirusa i kolejne wersje choroby Covid-19. To w jednym scenariuszu może oznaczać, że będziemy mieli kolejne wysokie fale hospitalizacji (bo każda kolejna fala będzie uderzała w dużą grupę niezaszczepionych), a w drugim – że osiągniemy odporność stadną i kolejne wersje choroby będą nas już tylko lekko łechtały. Zwłaszcza że najsłabsze jednostki stopniowo zostaną „wyeliminowane” przez chorobę.

Czytaj też: Nadchodzi straszna wiadomość: Covid-19 nie zniknie. Trzy powody (subiektywnieofinansach.pl)

Nie wiem, który scenariusz jest bardziej prawdopodobny, aczkolwiek gdyby „grany” był ten pierwszy – byłby to silny argument na rzecz obowiązkowych szczepień. Nie ma sensu dwa razy w roku grać w „Squid Game”.

zdjęcie tytułowe: Mike Gunner/Pixabay

Subscribe
Powiadom o
171 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Raider
3 lat temu

Panie Maćku czy są jakieś statystyki ile spośród tych ofiar Covidu, które się nie zaszczepiły głosowało na PiS lub Konfederację, bo w dłuższym okresie wyjdzie to Polsce na dobre? Może z każdą niezaszczepioną ofiarą statystycznie średnie iq Polaków rośnie i nie ma czym się przejmować?

dram
3 lat temu
Reply to  Raider

Bardzo śmieszne, ale nic z tego, bo z kolei aborcje najczęściej robią zwolennicy Lewicy i PO, więc wszystko się równoważy.

Maria Antonina
2 lat temu
Reply to  dram

Ciekawe jakie jest źródło tych rewelacji?

Marcin staly czytelnik
2 lat temu
Reply to  Raider

Chce nam Pan wmowic, ze niby wyborcy innych partii sa madrzejsi? Przeciez w Polsce polityka to jedno wielkie szambo i oni wszyscy traktuja nas jak „gorszy sort”. Ludzie inteligentni to raczej nie wierza w to, ze KO czy PIS im cos da i licza, ze w koncu pojawi sie jakas nowa sila polityczna, ktora faktycznie bedzie miala jakis sensowny program. Po co drugi raz wchodzic do tej samej rzeki i glosowac na ludzi ktorzy juz mieli swoja szanse?

Stef
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Niekoniecznie. Bogaty cham nadal będzie chamem, naukowcy twierdzą że pieniądze uwydatniają tylko cechy człowieka. Dlatego jak ktoś nie umiał zarządzać skromnym budżetem, to i 30 mln przehula.
Patrz zwycięzcy lotto i nowy ruski.

Raider
2 lat temu

@Marcin stały czytelnik – ludzie inteligentni nie wierzą ze KO czy PIS im coś da. Inteligentny człowiek nie oczekuje, że rząd mu coś da – inteligentny człowiek nie chce żeby rząd rozdawał na lewo i prawo i zaglądał mu pod kołdrę do łóżka. Ludzie inteligentni nie wierzą, że Konfederacja odetnie się od narodowych i kościelnych oszołomów – dlatego nie zagłosują na „nowy porządek”. Nie ma tam nikogo normalnego, tylko same psychicznie skrzywione jednostki. Nawet ludzka twarz Konfy – Dziambor – już dawno nie ratuje tego wizerunku. Ludzie inteligentni nie głosują na PIS, Konfederację i lewicę, bo wiedzą co te krzesła… Czytaj więcej »

dram
2 lat temu

Wg. tzw. szurów te masowe zgony w Polsce to wcale nie efekt zatkania służby zdrowia tylko de facto jej zamknięcia. Więcej szczegółów tu https://www.youtube.com/watch?v=AhVOO_vY_Ek w szczególności od #14:50 (uwaga: odmienny punkt widzenia, załóżcie pampersa). Zresztą każdy sam może sobie wejść na stronki worldometer (tu ma tygodniowe stat. zgonów i zachorowań na 1mln) i ourworldindata.org (tu ma wyszczepienie krajów) i sobie porównać czy wyszczepienie i śmiertelność rzeczywiście idą tak bardzo w parze jak się nam to wmawia. Ot choćby sąsiad zza płotu Ukraina, której śmiertelność jest taka jak w Polsce a wyszczepienie dwa razy mniejsze. Estonia: wyszczepienie podobne,  śmiertelność 2x mniejsza.… Czytaj więcej »

Stef
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Francja przy 2x większej populacji ma 50 zgonów dziennie. Jakbyśmy liczyli proporcjonalnie do naszych statystyk to powinni mieć 1000.

dram
2 lat temu
Reply to  Stef

Wyszczepienie Francji to 70% czyli niewiele więcej niż Polski. Biorąc pod uwagę liczbe ludności, niezaszczepionych Francuzów jest więcej niż niezaszczepionych Polaków. Dlaczego nie umiera ich więcej niż Polaków? Właśnie o tym mówię.

Last edited 2 lat temu by dram
dram
2 lat temu
Reply to  Stef

Przy okazji problem z tymi 500 zgonami i ogólnie statystyką, jest właśnie taki, że państwo polskie jest stroną w tym całym „konflikcie” i od początku pandemii mataczy danymi i statystykami zamiast uczciwie i bezstronnie informować. W podanym filmiku mówią o tym, że np z tych 500 zgonów zaledwie 1/3 to faktyczne zgony będące wprost skutkiem covida. I ja nie wiem czy czasem „szury” nie są bardziej wiarygodne od państwa, które od początku kłamie, manipuluje i cenzoruje.

mac
2 lat temu
Reply to  dram

A druga połowa to ludzie 90+. W ogóle uwzględnianie ludzi w tym wieku w śmiertelności jakichkolwiek chorób jest śmieszne. W tym wieku umiera się na wszystko, a głownie starość.

wolvverine
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik
mrt
2 lat temu
Reply to  dram

obejrzałem pierwsze 30s filmy, wniosek: antyszczepionkowscy zarabiają na sprzeciwie wobec szczepionek (babka sprzedaje swoją kłamliwą książkę)

dram
2 lat temu
Reply to  mrt

To ciekawe podejście. Czyli pewnie to, że Maciej Samcik zarabia na tym blogu też go dyskredytuje?

mrt
2 lat temu
Reply to  dram

dyskredytuje zarabianie na kłamstwie przez panią archeolog.

Marek
2 lat temu

Ale dlaczego dane od 01.01.2021? Ilu Polaków było wtedy zaszczepionych biorąc pod uwagę, że szczepienia zaczęły się w marcu, a druga dawka szczepionki po 30 dniach? Ostatni miesiąc, najnowsze dane dostępne na dziś to 07.12, a więc okres 07.11-07.12.2021, to 9038 zgonów ogółem, w tym 6598 niezaszczepionych i 2440 zaszczepionych. 2440 na 9038 (26,99%) wygląda zdecydowanie gorzej niż podane przez Pana 3809 na 57700 (6,60%). Pokazuje również, jak ważne jest odpowiednie dobranie okresu. Średni wiek zgonu zarówno dla zaszczepionych, jak i niezaszczepionych wynosił 77 lat. Rozbijając dane na płcie wychodzi, że wśród niezaszczepionych mężczyzn średni wiek zgonu wynosił 73 lata,… Czytaj więcej »

Mister
2 lat temu
Reply to  Marek

Od 26,99% odejmij tych co zawszczepili się ponad 6 mies temu, czyli którym szczepionka przestała już działać. Branie ich w statystykach hako zaszczepionych fałszuje wynik.

Zajdel
2 lat temu
Reply to  Mister

6-miesięczny abonament na hipotetyczne niewylądowanie w szpitalu? Bo do tego sprowadza się inokulacja tym preparatem genomicznym. Kiepska skuteczność w zapobieganiu chorobie i 20% wyższa niż niezaszczepionych w zakresie transmisji wirusa. Chyba człowieku kpisz.. nie takie są oczekiwania wobec skutecznych szczepionek. A do tego o nieznanych skutkach długoterminowych. Żeby jeszcze choroba była 10x bardziej śmiertelna niż grypa to ryzyko opłacałoby się podjąć a tak to sorry. Poczekamy. Zobaczymy czy nie skończy się masowymi pozwami i wypłatą odszkodowań, np. jak to było w 2009 roku (narkolepsja po szczepionce na świńską grypę)

Mrt
2 lat temu
Reply to  Zajdel

Nie wiadomo jakie są skutki długoterminowe szczepionki, ale czy są gorsze od niewiadomych skutków długoterminowych covid?
Proszę o źródło informacji, że covid nie jest 10 razy bardziej śmiertelny niż grypa.
Ile razy bardziej śmiertelny musi być, aby warto się było szczepić?
Czy nie warto się szczepić, ani ograniczyć liczbę osób w szpitalach?

Zajdel
2 lat temu
Reply to  Mrt

IFR covid stoi na podobnym poziomie do troszkę bardziej zjadliwej sezonowej grypy, która występuje średnio raz na 5 lat. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.13.20101253v3 „Ile razy bardziej śmiertelny musi być, aby warto się było szczepić?” Odpowiedź jest prosta – gdy ryzyko mej indywidualnie skalkulowanej hospitalizacji wzrośnie do 5%, a śmierci do 5 promili. Wychodzi grubo ponad 100x bardziej niż teraz. Oczywiście jest jeszcze jeden mały szczególik. Szczepionka musi drastycznie zmniejszać to ryzyko – 10x would be good „Czy nie warto się szczepić, ani ograniczyć liczbę osób w szpitalach?” Jeśli ktoś próbuje zagrywek emocjonalnych to się stroszę;) Nie jest to żaden argument, gdyż liczba hospitalizacji… Czytaj więcej »

Zajdel
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Szacunki są takie, że pi x drzwi 20% z tych 5,3 mln zmarło na covid (mając objawy charakterystyczne, które w sposób bezpośredni lub pośredni doprowadziły do śmierci). Reszta to kreatywna księgowość motywowana finansowo. Potwierdza to kompletny rozjazd wskaźników IFR covid w publikacjach naukowych na całym świecie. Ja rozumiem gdyby wskaźniki dla takich samych grup wiekowych i populacyjnych różniły się 2 a nawet 3x. Ale 10 i więcej? Jak to Pan wytłumaczy inaczej jak nie kreatywną księgowością? Tutaj przykłady publikacji na ten temat z całego świata https://swprs.org/studies-on-covid-19-lethality/ Zatem 20% * 5,3 mln / 2 = 530.000 rocznie. Przypomni Pan jeszcze raz… Czytaj więcej »

mrt
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

moim zdaniem te komentarze posuwają się za daleko, czym innym jest negowanie szczepionek, a czym innym spiskowe teoriie o statystach w szpitalach.

mrt
2 lat temu
Reply to  Zajdel

czekam na dowód, że covid jest mniej groźny niż grypa.
z jakiego powodu w szycie zeszłorocznej pandemi pod respiratorami było 3000 osób, a teraz około 1500?
jaka jest przyczyna hospitalizacji 24tyś osób w szpitalach? na co ci ludzie chorują?

wolvverine
2 lat temu
Reply to  mrt

Z tego powodu że rok temu nie było odporności a do września 2021 70% osób było już po zakażeniu, po prostu pula osób podatnych jest dużo mniejsza.
Jest to normalne i było podczas każdej pandemii eirusa oddechowego przez ostatnie 100 lat.
Po 3 latach pandemie sama wygasała.
Gdyby nie podjęte środki bylibyśmy już po jak Szwecja – bez zgonów dodatkowych.

Marek
2 lat temu
Reply to  Mister

Odejmij jeszcze tych co mają certyfikat zaszczepienia ale szczepionki nie przyjęli. Niestety coraz bardziej zauważam, ze nie są to incydentalne przypadki w naszym kraju.

wolvverine
2 lat temu
Reply to  Marek

To margines bez znaczenia. Chyba że insynuujesz że duża liczba lekarzy i rządowych pracowników jest w to zaangażowana.

Pan Krzysztof
2 lat temu

Jest wiele powodów, dla których ludzie nie chcą brać udziału w tej całej akcji szczepiennej. Brak zaufania jest uzasadniony. 1. „Trzeba wszakże pamiętać o tym, że w Polsce wciąż nie ma funduszu rekompensującego straty ludziom, którym przydarzyły się komplikacje po przyjęciu szczepienia.” Firmy farmaceutyczne nie biorą odpowiedzialności za swój produkt. Ciekaw jestem, kto chciałby kupić np nowy telewizor za 10k bez gwarancji producenta. Jest tu jakiś frajer? 🙂 2. Lansowanie jedynej słusznej prawdy. Im więcej socjotechniki, kłamstw i chamskiego zwalczania wszelkich głosów krytyki i niezależnego spojrzenia na problem, tym efekt dalszy od zamierzonego. 3. Kłamstwa polityków. Najpierw kłamliwe rządy zapewniały o… Czytaj więcej »

Last edited 2 lat temu by Pan Krzysztof
Pan Krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

„Wymówek znajdzie się dowolnie dużo, aż jestem rozczarowany, że znalazł Pan tylko 20 :-).” Chyba Pan nie zrozumiał tego co napisałem. To nie są wymówki tylko wymieniłem część przyczyn braku zaufania do tzw. „autorytetów”. A Pan dalej ciągnie swoje o światowych spiskach… Gratuluję, właśnie taka narracja powoduje, że efekty są odwrotne do zamierzonych. I to nie jest kryzys szczepionkowy. To jest kryzys zaufania, kryzys cywilizacyjny. Bez wględu na to czy władzuchna ma rację czy nie, metody jakich używa są niszczące. Co by nie było to albo po czasie wychodzi na jaw, że w czymś skłamali, albo, że jakaś partyjna pacynka… Czytaj więcej »

Ppp
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Ma Pan racje, kiedy mówimy o matematyce. Problem w tym, że omawiamy problem psychologiczny, a nie matematyczny – i tu Pan Krzysztof ma rację. Rządy na początku pandemii zrobiły wiele błędów, co spowodowało spadek ich wiarygodności. Dodatkowo dochodzi zmęczenie ponad 1,5 roczną akcją. Zatem, zamiast produkować kolejne wyliczenia ciekawe dla już przekonanych, należałoby raczej rozmawiać z psychologami i socjologami – i to od Marca zeszłego roku! Być może udałoby się uniknąć części błędów wymienionych p. Krzysztofa, a teraz skuteczniej zachęcać do szczepień. Osobiście uważam, że 100zł na głowę załatwiłoby sprawę – w każdym razie „trochę wahający się” oraz „odwlekający” mieliby… Czytaj więcej »

Marek
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

U nas też na początku ładnie szło karne wykonywanie poleceń… do czasu gdy zobaczono miesięcznicę smoleńską bez zachowanych odległości, wejście na cmentarz mimo zakazu, itp. Społeczeństwo można traktować jak dzieci, a te też nie słuchają, ale naśladują.

Jeśli zaś mówimy o matematyce to proszę nie liczyć w prosty sposób i twierdzić, że to jest jasne i oczywiste. Proszę poczytać chociażby o paradoksie simpsona (https://www.statystyczny.pl/paradoks-simpsona-o-dyskryminacji-kobiet-kamicy-nerkowej-i-bezrobociu/), coś co się wydaje na pierwszy rzut oka statystycznie lepsze nie zawsze nim jest.

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

oczywiscie strajki kobiet i wielotysieczne wiece w szczycie pandemii odbudowalyu solidarnosc spoleczna…ja pierd…

dram
2 lat temu
Reply to  Ppp

Żadna stówka nic nie pomoże. Im mocniej rządy będą naciskać z tym większym oporem się spotkają. Taka trzecia zasada dynamiki 🙂 Mnie do szczepionki przekona totalna dobrowolność i uczciwe dane potwierdzające skuteczność + uczciwe dane o NOPach + uczciwe dane o nieskuteczności leków.

dram
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Tak, paszporty kowidowe to pełna dobrowolność. I dane min zdrowia są rzetelne. Z pewnością. Niestety ta rozmowa nie ma sensu.

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

no nie wiem, sam Pan pisze,ze zaszczepieni mieli nie transmitowac wirusa a transmituja, mieli nie chorowac itp itd a jednak jest inaczej wiec z tym kompletem danych to chyba nie do konca tak…

Marek
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

To dlatego, że w UK leczą:

„Nową terapię przeciwciałami do stosowania u osób chorych na Covid-19 dopuszczono w Wielkiej Brytanii. W badaniach klinicznych zmniejszyła ona ryzyko hospitalizacji i śmierci o 79 proc., a według wstępnych badań, jest skuteczna też przeciw wariantowi Omikron.” Źródło https://www.rmf24.pl/raporty/raport-koronawirus-z-chin/najnowsze-fakty/news-nowy-lek-na-covid-19-dopuszczony-w-wielkiej-brytanii-pomoze-,nId,5682509#crp_state=1

Pierwsze dane pojawiły się na początku listopada.

Aż żal, że Polska nie sprowadziła leku dla swoich obywateli.

Radek
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Szacun za tak odważne wykładanie prawdy. A „kurwa mać” w ustach człowieka zazwyczaj bardzo kulturalnego i ważącego słowa – to już kropka nad „i” 🙂 Pozdrawiam ciepło i dziękuję za to!

mrt
2 lat temu
Reply to  Pan Krzysztof

zgadzam się, że szczepionki podawano jako cudowne rozwiązanie epidemi, ale pozostałe rzeczy to manipulacja:
1. Satystyki zachorowań na grypę nie zniknęły w 2020r, to jest typowa antyszczepionkowa propaganda, tutaj są dane:
http://wwwold.pzh.gov.pl/oldpage/epimeld/grypa/index.htm

2. Proszę o źródło informacji o zwalczaniu środowisk domagających się pomocy w szukaniu leków wspomagających leczenie.
np.: polski Biomed Lublin pracował nad lekiem i nawet chwalili się efektami, ale coś nie wyszło, a amandytynę otrzymała swoją szansę w badaniach klinicznych.

3. Proszę o podanie tej starszej literatury o koronowirusach, co tam dokładnie można wyczytać?

dram
2 lat temu
Reply to  mrt

Ad 2. Źródło? To jest smiechu warte, dziennie 30tys zachorowań, a oni mają problem żeby znaleźć paręset osób, które mogliby poddac badaniom. Widocznie komuś tu zależy, żeby tego nie zbadać. Poczytaj jakie były przeboje żeby kogokolwiek z min zdrowia zainteresować tą Amantadyną. Powazne państwo zleciłoby masowe badania jak najszybciej, a my czekamy aż jakiś niezależny ośrodek naukowy (najlepiej z zagranicy) albo koncern farmaceutyczny (sic!) sam przeprowadzi testy, potem łaskawie wyśle do Lancet (czy coś), potem Lancet łaskawie zaakceptuje i wydrukuje (albo i nie) i dopiero wtedy może łaskawie Min. Zdrowia coś z tymi wynikami zrobi. Wyniki amantadyny czy iwermektyny powinny… Czytaj więcej »

Mrt
2 lat temu
Reply to  dram

Maseczki w jakimś stopniu pomagają. Covid nie ma skrzydeł, porusza się tam, gdzie nasze wydychane powietrze, więc każda osoba w masce rozprzestrzenia wirusa na mniejszą odległość niż osoba bez maski , nie ma co udowadniać praw fizyki.

dram
2 lat temu
Reply to  Mrt

Tak, trochę na pewno zmniejsza, ale pytanie ile. Czy zmniejsza ryzyko zachorowania z 50% na 1%, czy z 10% na 9% czy może z 0,1% na 0,0001%. Zastanów się nad tymi przykładami. Przebywając w tym samym pomieszczeniu z innymi osobami i nie rozmawiając z nimi twarzą w twarz, nie widzę sensu maseczek, bo wydychane powietrze i tak wylatuje z boku maseczki. Więc inne osoby mogą taki unoszący się aerozol zaciągnąć do płuc niezależnie od tego czy wydychając go nosiłem maseczkę.

Gebell
2 lat temu
Reply to  Pan Krzysztof

Najgorsze są te udary..
Popytajcie na oddziałach udarowych, ile dni wcześniej ludzie poddali się szczepciu;)

Mrt
2 lat temu
Reply to  Gebell

Proszę o źródło

Anon
2 lat temu
Reply to  Gebell

Korelacja nie rowna sie wynikanie. Spytajcie sie po swietach wielkiej nocy na oddzialach udarowych ile dni temu jajka jedli a na pewno bedzie srednio mniej niz w listopadzie.

Aneta
2 lat temu
Reply to  Pan Krzysztof

Zgadzam się z Pańskimi argumentami. Dodać należy absurd wprowadzania ograniczeń dla ludzi zaszczepionych i nie (choc sama jestem zaszczepiona). Skoro i jedni i drudzy chorują oraz zarażają to po co takie rozgraniczenie bo z pewnością nie w celu ochrony jeśli osoba zaszczepiona też roznosi wirusa. Po drugie kłamstwa i zaprzeczanie. Wirus miał być niewrażliwy na wysokie ba! na wyższe temperatury i pora roku miała być obojętna jeśli chodzi o jego transmisje. Okazuje się jednak już drugi rok z rzędu że to nieprawda i że jest to wirus sezonowy. Trochę za dużo tych wątpliwości jak dla mnie.

Adax
2 lat temu
Reply to  Pan Krzysztof

Panie Krzysztofie – najlepszy komentarz ever. Odnośnie pkt. 4 – poszło pismo do rodziców, dystrybuowane przez szkoły, zachęcające do szczepień dzieci 5-12. No i standardowo cytuję: „Od początku epidemii w Polsce koronawirusem zakaziło się blisko 28,5 tyś dzieci w wieku od 0 do 10 lat (dla mnie to znikoma liczba w skali zimowych zachorowań, ale ok) i blisko 35 tyś dzieci i młodzieży między 11 a 20 rokiem życia. Tylko w ciągu dwóch tygodni listopada do szpitali z ciężkim przebiegiem choroby trafiło blisko 500 dzieci (sic! seriooo to tak straszna ilość?). Ich średni wiek to jedynie 6 lat. Jednocześnie szczepienie… Czytaj więcej »

Mister
2 lat temu

Czy można prosić Ekipę Samcika o przygotowanie zestawienia prezentującego poziom wyszczepienia vs. liczbę hospitalizacji (na milion czy 100 tys. ludności)? Nie trafiłem na takie dane poza jakimś zestawieniem z sierpnia gdzie porównano poszczególne stany USA. Przydałoby się zobaczyć coś takiego dla UE czy największych krajów.

Mister
2 lat temu

Antyszczepionkowcy twierdzą, że szczepionka to udział w eksperymencie medycznym. Prawda li to? Mi niebawem minie poł roku i nie pamiętam co podpisywałem, ale takiego określenia raczej w papierach nie było.

jazon
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

przyjąłem. Włączyłem już 6G ;). Internet wyraźnie przyspieszył, za free.

E.G
2 lat temu

Cała ta argumentacja, te wyliczenia, to dzielenie włosa na 10 , nawet 20. Wsiadając do samochodu też można zakładać że się zginie, a mimo to miliony jeżdżą i żadnej dyskusji o ryzyku jazdy samochodami nie ma . Żadnych wrogów samochodów nie ma . Nie chcesz się szczepić to płać za swoją lekkomyślność jak zachorujesz, albo czekaj aż zwolni się łóżko, bo chory na raka czy serce też nie może czekać. Ty swoją szansę już zmarnowałeś . Może to zbyt szczere ale najwięcej zachorowań jest na ścianie wschodniej czyli tam gdzie wygrywa Pis i Konfederacja. Nie rozpaczam.

Matt
2 lat temu

Problem zgonów to słabe społeczeństwa, często podtrzymywane przy życiu jedynie przez farmakologię. Żal mi tych wszystkich, którzy się szczepią i myślą że są bogami przeciw wirusowi. Sam się szczepiłem ale ważniejsze jest zdrowie, dieta, sport. Trzeba sprzyjać szczęściu a nie wpieprzać frytki z hamburgerem popijając colę przy 5000 odcinku serialu.

Piotr
2 lat temu

Nie można liczyć śmierci zaszczepieni vs nie od początku 2021. Szczepionka była dostępna, ale nie wszyscy mieli do niej natychmiastowy dostęp. Niestety ECDC jako źródło danych jest wysoce niewiarygodne i zawiera sprzeczne dane. Zweryfikowałem jakość tych danych i jeśli jest Pan zainteresowany, z chęcią się obliczeniami podzielę; według danych ECDC, 6 krajów europejskich zaszczepiło już ponad 100% społeczeństwa. Twierdzi Pan, że problemem są niezaszczepieni, którzy mogli się zaszczepić i wtedy nie blokowaliby łóżek. Wg. Pańskiej logiki, powinniśmy zakazać dostępu do szpitala wszystkim osobom otyłym (z winy własnej, nie choroby) zapadającym np. na choroby wieńcowe serca, z powodu otyłości. Wystarczyło przecież… Czytaj więcej »

Piotr
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Udostępnię link do obliczeń tutaj: https://gitlab.com/peterbalick/ecdc-verification/-/blob/main/covid.ipynb

Zrobione przy użyciu języka Python, natomiast przedstawiona forma nie wymaga żadnej znajomości programowania, a wszystkie obliczenia, krok po kroku są szczegółowo opisane; odpowiednie linki do danych ECDC również znajdują się w obliczeniach.

Serdecznie zapraszam do zapoznania się i liczę również na konstruktywną krytykę, dotyczącą jakichkolwiek błędów w interpretacji/podejściu/obliczeniach.

SuspiciousObserver
2 lat temu
Reply to  Piotr

Panie Piotrze,
Bardzo dobra robota, dostępna w przejrzystej formie.
Wygląda jednak na to, że pull danych dotyczących zaszczepienia (zaszczepienia dwoma dawkami) odbywa się błędnie i w efekcie taka Polska widnieje z poziomem zaszczepienia 89%.

Piotr
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Właśnie to jest podstawą mojego stwierdzenia, że dane ECDC są błędne. Polska wychodzi z wyszczepieniem na 89% a 6 krajów europejskich ponad 100%.

Formuła do obliczeń jest następująca:
suma(ilość wstrzykniętych drugich dawek) / populacja

Takie kruczki jak PL na 89% wychodzą właśnie po pullu danych, sprawdzonym przeze mnie kilka razy. Jezeli wychodzą komuś inne cyferki (w zgodzie z datami przedstawionymi w obliczeniach), proszę o informacje i z chęcią poprawie.

Jeżeli natomiast nie widać tam innych błędów, rozumiem, ze zgadzamy się iż coś jest nie tak z wiarygodnością danych ECDC.

Dziękuje za pozytywny komentarz i pozdrawiam.

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

no i co pokazal Pan? bo temat ciekawy

Piotr
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Powinienem może dodać parę informacji:

Nie zgadzam się z Pańskim podejściem, ale staram się konstruktywnie z Panem polemizować.

Sam jestem osobą zaszczepioną, dla jasności, ale nie podobają mi się idee segregacji ludzi, jak wyżej wspomniałem.

Poza rozbieżnością zdań, poglądów i powyższych punktów w pierwszym komentarzu, pisze Pan ciekawie, zwięźle, na temat. W związku z czym, uważam, że zawsze dobrze jest zapoznać się z argumentacją strony przeciwnej (do moich poglądów), którą bardzo dobrze Pan przedstawił.

Jozef_socjopata
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

„ad 5) Sprawdzę, ale rano działał”
witki mi opadły. panie Samcik, link prowadzi do pliku w katalogu Downloads na pańskim prywatnym komputerze. więc „u mnie działa” to jakaś tragedia.

a, i w następnym akapicie z tabelką, podajesz pan niepoprawnie „przeciętny Polak miałby 60-krotnie mniejsze ryzyko śmierci w wyniku tej choroby” – podczas gdy tabelka (pole Razem) podaje 22x.

i m.in. o takich właśnie rzeczach pisał Pan Krzysztof.

Jozef_socjopata
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Mówię o tym fragmencie:
„Co się okazało? Poniżej macie tabelkę (chętnych odsyłam do całego raportu, jest pod tym linkiem).”
Kieruje do „file:///C:/Users/macie/Downloads/Analiza-ryzyka-zgonu-z-powodu-ogolu-przyczyn-oraz-z-powodu-COVID-19-osob-zaszczepionych-i-niezaszczepionych.pdf”. Czyli do dysku C: użytkownika „macie”.
I to ta tabelka poniżej (pole Razem) wyraźnie pokazuje wzrost ryzyka o 22x (nie o 60x). Bo starców (50+) jest stosunkowo mało w porównaniu do <40 (a ci mają bardzo niski współczynnik ryzyka). Co łatwo w waszym tekście uznać za manipulację (o czym pan Krzysztof pisał).

adam
2 lat temu
Reply to  Piotr

Argumentu mad Hitlerum, czyli przegrywa Pan dyskusję.

Stef
2 lat temu

Pytanie o skuteczność szczepień, koncerny podawały czas w jakim należy przyjąć druga dawkę, ale nasi spece zdecydowali inaczej. Teraz pytanie jaki wpływ na odporność miało znaczące opóźnienie drugiej dawki.?

Stef
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Czyli rację miała ta część naukowców która mówiła o 2 falach w każdym roku. Oby milei też rację w kwestii, że wirus będzie mutował w odmianę mniej śmiertelną ale bardziej zaraźliwą Delta temu przeczy ale omicron potwierdza.

Stef
2 lat temu

Portugalia właśnie publicznie zanegowała sens sczepienia, bo jak inaczej nazwać obowiązek przedstawienia negatywnego testu po przylocie nawet przez zaszczepionych ale zwolnienie z tego obowiązku ozdrowieńców?

Stef
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Nie napisałem że są niezadowoleni, tylko że część ludzi zaszczepiło się aby móc podróżować bez testów.

SuspiciousObserver
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Zgodnie z zapisami kontraktów pomiędzy firmą Pfizer, a państwami w EU, niestety nie mają żadnego prawa do reklamacji.

jazon
2 lat temu
Reply to  Stef

Pan jest w „mylnym błędzie”. Szczepienia nie chronią przed zachorowaniem zmniejszają ryzyko zachorowania, hospitalizacji i śmierci.
Portugalia chroni się przed
1. powstaniem ognisk z powodu importu chorych
2. kolejnym wariantem.

Nasza ojczyzna zaś stosuje wariant darwinowski.

Grzegorz
2 lat temu

W Portugali było max 300 zgonów dziennie a nie 2000 https://www.worldometers.info/coronavirus/country/portugal/

wolvverine
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Branie dwóch odległych krajów w tym samym momencie i porównywanie to brak podstawowej wiedzy. Nawet w samej Polsce różnica między tymi samymi punktami fali jest około miesiąca. Portugalia będzie w tym samym punkcie za jakieś 2mc.

Drugim błędem jest pomijanie dotychczasowego przebiegu zakażeń i zgonów.
A ma on wpływ na aktualny przebieg.

Last edited 2 lat temu by wolvverine
Pawceluto
2 lat temu

Całkiem obiektywne spojrzenie, jednak zawiera pewne błędy bądź luki w analizie. Przede wszystkim przyrównanie sytuacji Polski do Portugalii winno odbywać się w analogicznych, różnych dla każdego kraju, pandemicznych szczytach zakażeń/zgonów. Mówienie o tym, że teraz w Portugalii jest dobrze to jak przyrównywanie sytuacji z Polski latem do Izraela który mierzył się wtedy z 3 falą. Otóż w 2020 roku gdy nie było jeszcze szczepień w listopadzie w Portugalii było po max 6 tys. zakażeń (https://news.google.com/covid19/map?hl=pl&gl=PL&ceid=PL%3Apl&mid=%2Fm%2F05r4w) podczas gdy w Polsce mieliśmy wtedy szczyt po 26 tys. (https://news.google.com/covid19/map?hl=pl&gl=PL&ceid=PL%3Apl&mid=%2Fm%2F05qhw). Trzeba przy tym pamiętać, że u nas regularnie stawiano wówczas zarzut zbyt małej ilości… Czytaj więcej »

adam
2 lat temu
Reply to  Pawceluto

Portugalią falę koronawirusa będącą odpowiednikiem naszej aktualnej fali przechodziła już w lipcu i sierpniu. Wtedy to wraz ze znoszeniem obostrzeń i otwarciem międzynarodowego ruch turystycznego dotarła do nich delta. U nas delta dotarła w sierpniu-wrześniu, na dobre rozkręciła się w październiku.

Last edited 2 lat temu by adam
wolvverine
2 lat temu
Reply to  adam

Delta w Polsce jest od września 2020 roku już.

Zajdel
2 lat temu

Warto dalej pociągnąć ten wywód. Skoro nie można osiągnąć odporności zbiorowej poprzez przechorowanie to tak samo nie można jej osiągnąć poprzez szczepienie. Może właśnie dlatego do tej pory nie udało się wynaleźć skutecznej szczepionki na koronawirusa, zgadza się? Poza tym do Szanownego Autora – działania matematyczne są proste, nie jest to żadna filozofia. Warunek jest jeden – rzetelne dane, które w ramach analizy matematycznej poddajemy interpretacji. Ma Pan do nich zaufanie? Podaje Pan przykład Wielkiej Brytanii i Polski – pięknie. A orientuje się Pan przypadkiem czy tak samo kwalifikują ten zgon w wyniku covid? NA covid a Z dodatnim wynikiem… Czytaj więcej »

Zajdel
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Po obu stronach ma Pan nicość, gdyż cała chucpa opiera się na skompromitowanych testach PCR. Nawet aktualnie na stronach WHO można wyczytać, że pozytywny wynik testu nie stanowi wyznacznika osoby zakażonej. I że tego wyniku nie można interpretować w oderwaniu od stanu pacjenta (objawów wskazujących na zakażenie). Wie Pan, ja jakoś wolę słuchać relacji z pierwszej ręki. Tego kto był np. w szpitalu covidowym. I to nie jako lekarz a jako pacjent. Do zwykłych ludzi mam po prostu większe zaufanie by default tak bym rzekł. Wiem, że ich opinia jest być może skażona subiektywnością ale na pewno nie jest skażona… Czytaj więcej »

Zajdel
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik
Zajdel
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

S. V. Subramanian to raczej poważny naukowiec, inaczej nie pracowałby tutaj:

1. Harvard Center for Population and Development Studies, Cambridge, MA USA

2. Department of Social and Behavioral Sciences, Harvard T.H. Chan School of Public Health, Boston, MA USA

Zajdel
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Ja sądziłem że możemy, mimo odmiennych poglądów, porozmawiać poważnie. A Pan tutaj z takimi komentarzami.
Ja mógłbym równie dobrze napisać że smarujący raport z Pana linka to lewacy, a wiadomo że lewackim naukowcom trudno wierzyć.
I możemy się tak przerzucać, kompletnie bez sensu.
Merytoryka się raczej liczy uważam.

Pozdrawiam

Mrt
2 lat temu
Reply to  Zajdel

Zachorwalnosc nie jest najważniejsza, liczy się liczba śmierci i osób w szpitalach. Szczepienia wpływają na obniżenie tych dwóch wskaźników.

Antyszczepionkowa propaganda czepia się wszystkiego, ale pomija rzeczy wazne

Zajdel
2 lat temu
Reply to  Mrt

„Zachorwalnosc nie jest najważniejsza, liczy się liczba śmierci i osób w szpitalach. Szczepienia wpływają na obniżenie tych dwóch wskaźników”

To jak to kolego było z narracją? Przypomnijmy po kolei:

  1. preparaty chronią przed zachorowaniem na covid w 95% – mit obalony
  2. preparaty blokują transmisję wirusa – mit obalony
  3. preparaty wprawdzie nie chronią przed zachorowaniem ale chronią w 100% przed ciężkim przebiegiem i śmiercią – mit obalony
  4. preparaty chronią przed ciężkim zachorowaniem i śmiercią kilka/kilkanaście razy bardziej w porównaniu z niezaszczepionymi – w trakcie weryfikacji

I dałbyś sobie za to rękę uciąć mniemam 😉

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

po prostu taki post pozwala zrozumeic dlaczgeo tak duzo ludzi jest sceptycznych do szczepien.Po prostu od poczatku klamano, powolujac sie na rzekome autorytety, a ludzi wyrazajacych watpliwosci wyzywano odnajgorszych.Potem minelo kilka miesiecy i wiekszosc tych prawd objawionych( ktore sam Pan glosil i wyzywal innych od glupich) naghle okazala sie dyskusyjna.I tylko o to chodzi! po co rzekomi eksperci mowili,ze szczepionka blokuje transmisje? jak mam teraz im wierzyc? ja sie zaszczepilem, i nie zaluje ale jak slysze znow te argumenty,ze uczeni/naukowcy/profesorowie powiedzieli to mi sie noz otwiera w kieszeni bo kilka tygodni temu mowili co innego i nikt ich z tego… Czytaj więcej »

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Ale ja sie z Panem zgadzam, tylko problem w tym,ze wielu ludzi czuje sie( ma prawo) byc oszukanym bo rzekome autorytety mowily jedno a teraz jest co innego.Tu byl najwiekszy bląd,ktory dal pozywke wszystkim sceptykom i wyznawcom spiskowej teorii dziejow.I wine za to ponosza owi naukowcy, politycy i rowniez Pan, ktory od glupich wyzywal tych co wyrazali watpliwosci…okazalo sie,ze czesc tych watpliwosci byla mniej lub bardziej uzasadniona i gdzie sa teraz ci naukowcy? gdzie ta nauka? nagle cisza..

mrt
2 lat temu
Reply to  Zajdel

no i dlaczego nie warto się szczepić? proszę o jakiś dowód. ze statystyk wciąż wynika, że warto.

Piotrek
2 lat temu

NIE dla przymusu szczepień! Przymus szczepień narusza Konstytucje RP, gwarantująca każdemu obywatelowi wolność od bycia przedmiotem eksperymentów medycznych.
Tylko KONFEDERACJA! 💪

anonymous
2 lat temu

Logotyp w paszporcie kowidowym powinien mieć postać żółtej gwiazdy żeby rozwiać pozostałe wątpliwości. Natomiast przykład z portugalskim trepem potwierdza tezę że odpowiednio stworzona propaganda jest niemal w stu procentach skuteczna.

krzysztof
2 lat temu

przyklad Czech akurta nie potwierdza panskiej tezy: wyszczepienie wyzsze niz u nas( o te kilka-kilkanscie procent wiecej) a zgonow mja proporcjonalnie wiecej…wiec tak nie podniecalbym sie przypadkiem Portugalii ale odniosl to do danych z innych krajow bo na razie wyglada to nie na twarde dane ale na jednostkowy wyskok( w sensie biorac pod uwage liczbe i ludnosc krajow i podajac jako przyklad jeden maly kraj)

Zajdel
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Przynajmniej w dwóch tych krajach z linku masowo jest stosowana iwermektyna, tak się składa że w 2021 na ten pomysł wpadli JPN, BRA. Czyżby dane skompilowane po tezę bez zbadania pozostałych zależności? To tak jakby Pan stwierdzał że zwiększenie liczby samochodów powoduje więcej wypadków, no bo przecież to oczywiste na pierwszy rzut oka. A co Pan powie nt. zmiany podejścia (wytycznych) WHO w sprawie testów PCR jakoś tak na początku 2021 roku? Że wcześniej to można było bez ograniczeń stosować i pokazywały skalę „zachorowań”, a od 2021 zmiana narracji, że to już trzeba mieć objawy potwierdzone testem by można było… Czytaj więcej »

Zajdel
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

„takie małe ryzyko, a 25.000 ludzi w szpitalach” Moje indywidualne ryzyko, Pana będzie inne a jeszcze inne schorowanego staruszka. Jeśli Pan chce wypełnia Pan pod siebie i wkleja wynik. „Wirusolodzy mówią, że ogólnie szczepionki są preparatami, które nie mają prawa dawać skutków ubocznych po długim czasie” Jacy wirusolodzy? Proszę o link. Jeśli ktoś tak twierdzi to jest do tyłu z aktualną wiedzą medyczną. Alergie to najmniejszy wymiar kary jeśli chodzi o długoterminowe skutki szczepień. Są w tym temacie publikacje. „W przypadku tej szczepionki NOP-ów jest tyle, ile standardowo przy innych szczepionkach.” Proszę o źródło, bo wg mojej wiedzy opartej na… Czytaj więcej »

Adrian
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Chyba Pan wyciął kolegę.. strasznie milczący się zrobił. Bullshitem jest dla mnie twierdzenie, że szczepionka, którą podano pewnie już miliardowi ludzi, jest nieprzebadana. Była zbadana na miliardzie ludzi Panie Macieju, nie wierzę że to przeszło Panu przez klawiaturę bez autocenzury xD Czy był Pan informowany, że uczestniczy w eksperymencie medycznym? Czy wyraził Pan na ten eksperyment świadomą zgodę na piśmie? Bo z tego co się orientuję nie ma w oświadczeniu nic o eksperymentowaniu. Nie jestem prawnikiem, ale wydaje mi się, że taki jest warunek aby przeprowadzić ten zabieg w zgodzie z obowiązującym w Polsce prawem. W sprawie NOP-ów w Polsce… Czytaj więcej »

Adrian
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

wkradł się błąd – powinno być

mylenie chorych z pozytywnie wytestowanymi

Adrian
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Liczba trupów – słyszał Pan o lockdownach? To one limitują liczbę trupów. Proszę Pana, proszę mnie nie traktować jak dziecka. Nie zasłużyłem na to. To nie są bezpośrednie ofiary covida czy nawet pośrednie. Nadmiarowe zgony to efekt dezorganizacji służby zdrowia w czasie pandemii, a dokładnie zamknięcia szpitali przed potrzebującymi pomocy. Nie było dosłownie żadnego empirycznego powodu by traktować covid inaczej jak wcześniej grypę. Zaopatrujemy chorego na to z czym przyszedł lub go przywieźli, ratujemy go a dopiero później na zakaźny jeśli to jest wymagane. Nigdy na odwrót bo to jest recepta na katastrofę, która się oczywiście wydarzyła. Druga odsłona tej… Czytaj więcej »

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

ja nei ejstem odporny na wiedze, to Pan konsekwentnie pomija przyklad kraju, ktory z nami granicyz ma podobna sytuacje pospodarcza, klimatyczna, spoleczna i jakos tam pozytywnych skutkow szczepien nie widac.Wiec prosze mi wytlumaczyc fenomen Czech a nei podawac przyklad Izraela.Skoro szczepienia tak dzialaja to powinny dzialac wszedzie, rowneiz w Czechach.

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

fajnie,ze przeszlismy na Ty, przynajmniej jednostronie. Tluamczyl Pan, ale w swoich tlumaczenaich nei uwzglednai Pan tego,ze po pierwsze wyszczepienei w Czechach jest wyzsze(moze nie o klase, ale kilka-kilkanscie procent powinno sie przelozyc na konkretna liczbe mniej zgonow, ostatnie dane, ktore znalazlem pod koniec pazdziernika wyszczepienie Czechow wynosilo 59% https://www.euractiv.pl/section/zdrowie/news/czechy-piwo-szczepienia-koronawirus-covid-pandemia-alkohol/ ) a tymczasem u nas w polowie grudnia wynosi 55%, wie cprosze nei pisac bzdur,ze to nie ejst duza roznica bo juz poltora miesiaca temu Czesi mieli o 4% wiecej zaszczepionych a przeciez przez te 6 kolejnych tygodni tez sie szczepili wiec dzis ta roznica pewnei wynosi z 10% albo wiecje… Czytaj więcej »

Jack Light
2 lat temu

Bardzo dobry artykuł. Ale proszę doliczyć koszty logistyczne (dostarczenie, przechowywanie, administracja) akcji szczepionkowej oraz koszty płacowe ludzi zaangażowanych w szczepienia – wszak koszt szczepień to nie tylko sama cena zapłacona Fajzerowi, Zenkowi czy Dżonsonowi. Czy szczepienie obowiązkowe dla wszystkich? Osobiście jestem za obowiązkowym dla 60+ i pracowników medycznych.

Tomasz
2 lat temu

Ja się nie szczepiłem, mam 55 lat i niedawno przechorowałem Covid. Węchu jeszcze nie mam ale nie raz w przeszłosci gorzej przechodziłem grypę. W sumie gorzej się czułem przez 3 dni, póxniej już było coraz lepiej. Uważam, ze odporność naturalna jest najlepsza niż te szczepioni. Wiem, ze statystyki dla wielu się liczą ale ja nie twierdzę, ze szczepionki nic nie dają, bardziej się obawiam tego jakie niezaplanowane efekty dadzą w perspektywie długoplanowej. Tak jak Szwedzi do dziś płacą odszkodowania swoim obywatelom za szczepionki na świńską grypę.

wolvverine
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Podrzucę: 13x strong protection against infection 27x strong protection against hospitality Long immunity (yearly vs max 15weeks). Protection against all variants vs protection against pre delta+. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.24.21262415v1 Following a peak at day 15-28 post-infection, the IgG antibody response and plasma neutralizing titers gradually decreased over time but stabilized after 6 months. Plasma neutralizing activity against G614 was still detected in 87% of the patients at 6-15 months. Compared to G614, the median neutralizing titers against Beta, Gamma and Delta variants in plasma collected at early (15-103 days) and late (9-15 month) convalescence were 16- and 8-fold lower, respectively. SARS-CoV-2-specific memory… Czytaj więcej »

Wolvverine
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Obecnie stanowcze w świetle następnych badań.

Omicron z tego co obecnie wiemy juz jest porównywalny z 4 powszechnymi koronawirusami. (a one też powodują zgony – ocenia się że popularne przeziębienie jest przyczyną dużo wiekszej ilosci zgonów rocznie niż grypa sumarycznie – oczywiscie odpowiadają za to różne patogeny: koronawirusy, RSV, itd).

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu

social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss top-search top-menu contrast close letter