23 lipca 2018

Klient chciał złotą kartę kredytową, a dostał srebrną z pajacykiem. Co dzieje się z wymianą kart w BZ WBK?

Klient chciał złotą kartę kredytową, a dostał srebrną z pajacykiem. Co dzieje się z wymianą kart w BZ WBK?

Czy bank może wcisnąć klientowi inną kartę kredytową, bo ta, której obecnie używa i wkrótce straci ważność, została wycofana z oferty? Zgodnie z regulaminem banku – tak. Ale wcześniej wypadałoby klienta o tym poinformować i zapytać czy godzi się na karciany substytut

Pan Paweł do niedawna korzystał z karty kredytowej Visa Gold wydanej przez Bank Zachodni WBK. Kończyła się jej ważność.

Zobacz również:

Jako że produkt ten nie jest już dostępny w ofercie – jak się okazało po rozmowie z infolinią – bank samodzielnie zmienił mi kartę na inną

– opowiada. Problem w tym, że – jak podkreśla – to nie jest nawet zamiana karty z logo Visa na kartę Mastercard, ale zamiana produktu premium na zupełnie pospolity.

Przeczytaj też: Karta kredytowa: jak wykorzystać ją do zarządzania domową kasą i do wyplątania się z długów?

Zamiast karty kredytowej A, produkt klasy B

Nasz czytelnik chwalił sobie Visę Gold. Uważa, że miała ciekawy pakiet ubezpieczeń i usług dodatkowych. Liczył, że gdy jej ważność wygaśnie, dostanie nową, o tej samej zawartości i możliwościach.

Niestety dzisiaj po zalogowaniu na swoje konto ujrzałem produkt Visa Silver Akcja Pajacyk (nota bene ktoś ma w BZ chyba poczucie humoru), bez żadnego zapytania o zgodę zamieniono mi produkt A na produkt B. Coś jakby nagle bank zmienił mi kredyt złotówkowy na kredyt walutowy

– skarży się pan Paweł. Uważa, że jeśli bank wycofuje jakiś produkt, to siłą rzeczy jest on poza zasięgiem nowych klientów, ale bank powinien zapewnić jego kontynuację tym, którzy z niego korzystają. Zapewnia, że właśnie tak zrobił kiedyś inny bank, z usług którego korzystał – kartę wycofaną z oferty nadal oferował na zasadach wznowienia „starym” klientom. I dodaje:

Cała sprawa budzi moje głębokie zażenowanie i złożyłem już stosowną reklamację z prośbą o podstawy regulaminowe i prawne takiego działania.

Bank informuje zapominał powiadomić klienta?

BZ WBK powołuje się na zapis w regulaminie kart, zgodnie z którym ma prawo do zmiany typu karty w trakcie obowiązywania umowy, jeśli dana karta wypadnie z oferty.

Przeczytaj też: Jak zadać szyku w towarzystwie? Oto najbardziej luksusowe karty płatnicze świata. Ich wyjęcie z portfela otwiera każde drzwi

W takiej sytuacji bank nie musi zawierać z klientem nowej umowy lub aneksu do niej. Ale regulamin zobowiązuje bank, by poinformował o tym klienta, pokazał nowy typ lub typy kart do wyboru. W innym miejscu regulamin mówi, że stosowną wiadomość pan Paweł powinien otrzymać w systemie bankowości elektronicznej albo listownie. I o tym chyba bank zapomniał. Tak przynajmniej twierdzi pan Paweł:

Bank nie podjął żadnej próby kontaktu w tym temacie, choć chętnie kontaktował się w innych kwestiach marketingowych.

Bank utrzymuje, że informował klientów o zamianie kart „w komunikacji masowej” w maju 2016 r., czyli przed wycofaniem kart Gold z oferty. Realizował kampanie np. przez sieć doradców VIP, kampanie SMS o możliwości zamiany, kampanie banerowe – wylicza biuro prasowe BZ WBK.

Bezpośrednio informacja do pana Pawła jednak nie trafiła. Na szczęście regulamin kart BZ WBK przewiduje, że w przypadku niezaakceptowania nowego typu karty, posiadaczowi przysługuje prawo zgłoszenia sprzeciwu albo wypowiedzenia umowy ze skutkiem natychmiastowym bez ponoszenia kosztów. Tak właśnie zrobił pan Paweł – zagłosował nogami.

Rozwiązałem umowę w trybie natychmiastowym. Dodatkowo wywalczyłem zwrot 15 zł za wydanie karty, której nie zamawiałem.

Źródło zdjęcia: Pixabay.com

Subscribe
Powiadom o
10 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
msw
6 lat temu

Miałem podobnie z wymianą zastrzeżonej Visa Silver Classic, w jej miejsce bez pytania mnie o zdanie dostałem Visa Silver Pajacyk.

Nie mam nic przeciwko akcjom charytatywnym, jednak absmak za postawienie przed faktem dokonanym pozostaje, jak również szkaradna karta z pajacykiem, zamiast gustownej kartu z prostym wzornictwem.

Przy okazji chciałbym spytać, na jakich zasadach BZ WBK wspiera Akcję Pajacyk? Nie mogę się doszukać nigdzie info, czym z AP się dzielą, odsetkami, prowizjami z obsługi karty?

Windykator
6 lat temu

Problemy pierwszego świata…

Obywatel
6 lat temu
Reply to  Windykator

Rozumiem, że jeżeli zamówisz w knajpie kurczaka a kelner poda Ci rybę to nie reklamujesz i jesz ze smakiem. W końcu jedzenie to jedzenie, a jak odmówisz to też można skwitować „problemy pierwszego świata…”

Po drugie lepiej mieć problemy pierwszego świata niż te z trzeciego związane z przetrwaniem każdego dnia. Prawda?

Sauk
6 lat temu
Reply to  Obywatel

W Polsce mamy niestety wielu takich ludzi jak Windykator, których myślenie jest zero-jedynkowe. Jak ktoś ma więcej, to znaczy że ukradł. Bo przecież ja mam mniej, a nie kradłem. Jak różne to podejście od amerykańskiego, gdzie wciąż wierzy się w drogę od pucybuta do milionera, a która obecnie jest dużo trudniejsza do zrealizowania niż kiedykolwiek indziej w historii USA. Paradoksalnie o taką drogę obecnie łatwiej w Polsce, tylko trzeba chcieć, trzeba mieć pomysł na siebie i trzeba nie wierzyć w bzdury, że aby się dorobić należy coś ukraść.

msw
6 lat temu
Reply to  Windykator

To nie jest problem pierwszego świata, co to w ogóle za reakcja?! Problemem jest, że bank nie wywiązuje się z umowy i traktuje klienta jak worek kartofli.

Zagłosowałbym nogami i portfelem i bym zrezygnował z tej karty, ale mam korzystne warunki, tj. karta jest bezwarunkowo darmowa. Więc nadal z niej korzystam.

Udet1123
6 lat temu

Z kontami jest podobnie moje przeksztalcilo sie w konto za zero a jak zapytałem o to kiedy składałem dyspozycje to panika w oddziale.

Marous
6 lat temu

Obstawiam że klient dostał pismo, ale w natłoku informacji o zmianach w regulaminie i toip po prostu to przeoczył. A że klienci listy z banków czytają jak czytają czyli albo szybko rzucą okiem na pismo albo wsadzają list do szuflady z beztroskim „nikt tych głupot nie czyta to i ja nie będę” to potem mamy reklamacje.

Krawcio
6 lat temu
Reply to  Marous

Klient pismo dostał, ale tylko takie, że kartę wycofano. A to według mnie zdecydowanie za mało, bo bank miał obowiązek zaproponować alternatywę, a tego nie uczynił tylko zabawił się w totalizator.

Krystyna
6 lat temu

Podobnie WBK robi z niewygodnymi debetówkami. Karta MC<20 może i dla dzieci ale warunki lepsze niż konto VIP. Poza tym w TOiP gwarancja braku opłat i prowizji. Tymczasem kiedy dziecko zgubiło kartę, wznowili jako Dopasowaną i pobierają już opłaty mimo że mają dalej gwarancję w taryfie.

6 lat temu

Mam KK MC Payback – w dodatku dożywotnio bezpłatną , ale z tego widać, że jej żywot się kończy. Pozostaje wybór – czy obowiązkowo 10 transakcji miesięcznie czy zrezygnować z karty. Rezygnacja będzie łatwiejsza albo się przeniesie kartę do innego banku, jeśli ta nowa karta będzie bezpłatna w pierwszym roku (bo mogą ją potraktować jako kontynuację). Zobaczymy, przynajmniej jestem uprzedzony 🙂

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu