17 stycznia 2021

Na gry komputerowe, konsolowe i mobilne wydajemy fortunę. A na które najwięcej? Mamy listę. Aż trudno w to uwierzyć, ale… Ktoś wpadł na szatański pomysł

Na gry komputerowe, konsolowe i mobilne wydajemy fortunę. A na które najwięcej? Mamy listę. Aż trudno w to uwierzyć, ale… Ktoś wpadł na szatański pomysł

Gry to wielki przemysł. I wiedzą o tym nawet ci, którzy byli na Marsie i przespali premierę gry Cyberpunk 2077. Zastanawialiście się kiedyś, ile zarabiają na nas producenci… darmowych gier? W 2020 r. zarobili więcej, niż producenci płatnych gier. Zapraszam do poczytania kilku ciekawostek o rynku gier z najnowszego raportu SuperData oraz do zapoznania się z listą najbardziej „niebezpiecznych” gier. A może i do rachunku sumienia? Pół-żartem, pół-serio zapytam, niczym spowiednik: czy te itemy były warte swojej ceny?

W styczniu pojawiło się kolejne wydanie raportu firmy SuperData o grach cyfrowych i interaktywnych mediach. Cały plik do pobrania tutaj. Czego się dowiadujemy? „Darmowe” gry free-to-play nie są wcale takie darmowe, bo odpowiadają za prawie 80% wszystkich przychodów w branży gier. Łącznie przychody z gier w 2020 r. wzrosły o 12% – z 109,3 mld dolarów do 122,9 mld dolarów i prognozowany jest dalszy wzrost w 2021 r.

Zobacz również:

Szatański pomysł procentuje?

Rewolucyjne pomysły są trudne do przeforsowania. Często kierownictwo firm obawia się zmiany z czegoś co działa na coś, co może działać lepiej (ale wcale nie musi). Jednak później takie pomysły (oczywiście te udane) potrafią zmienić cały rynek. Tak było na przykład z Netflixem, który zdecydował się od razu wypuszczać całe sezony swoich seriali. Wcześniej – nie do pomyślenia, obecnie – standard.

Podobnie było z tak zwanym grami free-to-play (F2P). Są to teoretycznie darmowe gry, które każdy z nas może pobrać na swoje urządzenie i grać. nie wydając ani złotówki. Problem w tym, że można w nich potem robić zakupy za pośrednictwem mikropłatności.

Czasem takie mikropłatności wpływają na grę (szybsze zdobywanie doświadczenia, lepsze przedmioty, dodatkowe zestawy kart), a czasem tylko na naszą psychikę (unikalna skórka bohatera, inny rewers kart). Najczęściej mikropłatności w grach ułatwiają nam rozgrywkę i czynią ją ciekawszą, ale można się bez nich obejść.

Czy to się może opłacać? Jeżeli nowa gra segmentu Premium kosztowałaby 219 zł, a jedna mikropłatność 5 zł, to zamiast jednej kopii gry firma musiałaby otrzymać 44 mikropłatności. Oczywiście nie każdy klient tego dokona, ale wielu zrealizuje ich znacznie więcej pokrywając koszt gry pozostałym osobom.

Ponadto gry free-to-play są często długotrwałe, a więc wychodzą do nich nowe dodatki, nowi bohaterowie, nowe przedmioty, czy nowe karty. A to oznacza, że dużo dłużej w nie gramy i jest więcej czasu na dokonanie potencjalnych mikropłatności.

Problem był na tyle poważny, że zajęła się nim Komisja Europejska. Po jej interwencji, od 2014 r., w Google Play i App Store gry nie są prezentowane jako „darmowe”, a zawierające „zakupy w aplikacji”.

Czy to się opłaca twórcom gier? Jak zobaczycie w następnym punkcie – nawet bardzo. Mogą być one wdzięczne Panu Mattowi Mihaly’emu, który (wg Wikipedii) był pierwszym twórcą modelu free-to-play w grze komputerowej.

Czytaj też: CD Projekt, najgorętsza spółka giełdowa w Polsce, ogłosiła datę premiery gry Cyberpunk 2077. Inwestorzy też zagrają o wszystko

Dziewięć z dziesięciu gier przynoszących najwyższe przychody to gry free-to-play!

O tym, że to się może opłacać, niech świadczy fakt, że na liście dziesięciu gier z najwyższymi przychodami w 2020 r. byłaby tylko jedna płatna gra (i to na piątym miejscu) – „Call of Duty: Modern Warfare”. Liderem zestawienia gier free-to-play w 2020 r. są dwie gry firmy Tencent: „Honor of King” (2,45 mld dolarów przychodów) i „Peacekeeper Elite” (2,32 mld dolarów przychodów). Oto cała czołowa dziesiątka:

L.P.TytułWydawcaPrzychód w 2020 roku (w mld $)
1Honor of KingsTencent2,45
2Peacekeeper EliteTencent2,32
3RobloxRoblox Corporation2,29
4Free FireGarena2,13
5Pokémon GONiantic, Inc.1,92
6League of LegendsRiot Games, Tencent1,75
7Candy Crush SagaKing, Activision Blizzard1,66
8AFK ArenaLilith Games1,45
9Gardenscapes - New AcresPlayrix Games1,43
10Dungeon Fighter OnlineNexon1,41

Z tej listy płynie jeszcze jeden wniosek – gry mobilne zupełnie dominują rynek. Najlepsza niemobilna gra to „League of Legends” (od Riot Games, Tencent) zajmuje dopiero szóste miejsce z 1,75 mld dolarów przychodów. Zresztą Riot dawno już zauważył ten trend i wypuścił mobilną wersję swojej flagowej gry.

Łącznie przychody gier oferowanych w formule free-to-play wzrosły z 90,1 mld dolarów w 2019 r. i osiągnęły poziom 98,4 mld dolarów. Za większość tych przychodów są odpowiedzialni gracze z Azji, którzy wygenerowali aż 59% łącznych przychodów w tego typu grach.

Czytaj też: Nie rozumiecie kryptowalut? A co powiecie na to? Skin w grze CS:GO osiągnął cenę… kawalerki

Czytaj też: Virtual Reality (VR) to już nie gadżet. Potrafi tak rozrywać, że aż… zadaje ból

Cyberpunk 2077 jednak nie jest taki zły? Załapał się do dziesiątki dochodowych płatnych gier

W zestawieniu znalazł się też polski akcent. Najgłośniejsza polska gra ostatnich tygodni – Cyberpunk 2077 od CD Projekt – miała premierę dopiero w grudniu i ze względu na problemy techniczne została określona jako niegrywalna na starszych urządzeniach, a nawet skasowana ze sklepu PlayStation. Więcej szczegółów opisywał Irek Sudak w tym artykule.

Nie przeszkodziło im to znaleźć się wśród dziesięciu płatnych gier z największymi przychodami w 2020 r. Cyberpunk 2077 uplasował się na ósmym miejscu, z przychodem w wysokości 609 mln dolarów. Sukces polskiej gry może cieszyć. Po poprawieniu błędów i powrocie do oficjalnego sklepu PlayStation Cyberpunk 2077 ma spore szanse jeszcze poprawić swoją pozycję w tym zestawieniu za rok.

Najwięcej przychodów wygenerowały gry Activision Blizzard. Liderem jest „Call of Duty: Modern Warfare” (1,91 mld dolarów), a na szóstym miejscu uplasował się „Call of Duty: Black Ops Cold War” (678 mln dolarów). Barierę miliarda dolarów przychodów przekroczyła jeszcze tylko „FIFA 20”. Pełną listę wklejam poniżej.

L.P.TytułWydawcaPrzychód w 2020 roku (w mld $)
1Call of Duty: Modern
Warfare
Activision Blizzard1,913
2FIFA 20Electronic Arts, Inc.1,083
3Grand Theft Auto VTake Two Interactive
Software, Inc.
0,911
4NBA 2K21Take Two Interactive
Software, Inc.
0,889
5NBA 2K20Take Two Interactive
Software, Inc.
0,771
6Call of Duty: Black Ops
Cold War
Activision Blizzard0,678
7Animal Crossing: New
Horizons
Nintendo0,654
8Cyberpunk 2077CD Projekt0,609
9Sims 4Electronic Arts, Inc.0,462
10DOOM EternalBethesda Softworks0,454

Łącznie rynek płatnych gier w 2020 r. wzrósł o 28% (z 19,2 mld dolarów do 24,5 mld dolarów przychodów). Większość tej kwoty ciągle przypada na konsole (14 mld dolarów w 2019 r. i 17,8 mld dolarów w 2020 r).

Czytaj też: Akcje CD Projekt toną przez kiepskie oceny gry Cyberpunk 2077. Gracze na dobre pogrążyli kurs polskiego czempiona gier? To klęska czy tylko potknięcie?

COVID-19 znacząco wpłynął na rynek gier?

Wspomniany wyżej wysoki udział gier mobilnych w rankingach jest tym bardziej zaskakujący, że w 2020 r. trwała pandemia koronawirusa. Sporo osób było zmuszonych do siedzenia w domu. W podróży (pociąg, autobus), w kolejce (u lekarza, w urzędzie) faktycznie gra na urządzeniu przenośnym może wydawać się wygodna. Ale w sytuacji, w której jesteśmy zamknięci w domu? Ja bym jednak wybrał komputer – no, ale ja już się zaliczam do ludzi „starej daty”.

A z raportu SuperData wynika, że COVID-19 wypłynął na rynek gier. Aż 55% mieszkańców Stanów Zjednoczonych Ameryki grało w gry w rezultacie pandemii. Wśród nich 56% w celu walki z nudą, 45% w celu ucieczki od realnego świata, 36% jako substytut niedostępnej rozrywki, a 55% w celu utrzymywania kontaktów z rodziną, przyjaciółmi i obcymi ludźmi.

Czytaj też: Jak wpływa na nas obfite korzystanie z technologii w czasie pandemii? Skutki będą długoterminowe. Zapraszam do lektury rozmowy z Jakubem Kusiem, psychologiem nowych technologii z SWPS

Czytaj też: Cyberpunk 2077 to murowany hit? A może CD Projekt przelicytował? Ile musi sprzedać kopii gry, by wyjść na swoje? I ile z tego dostaną inwestorzy? Sprawdzam!

Dokąd zmierza rynek gier? Autorzy raportu szacują, że w 2021 r.:

  • pokonanie pandemii COVID-19 nie powinno spowodować spadków przychodów producentów gier. Piszą o wzrostach w Azji, gdzie poradzono sobie z wirusem dużo lepiej już w 2020 r.;
  • strategie czołowych producentów konsol (Microsoft, Sony i Nintendo) nadal będą się różnić. Szczególnie Microsoft skoncentruje się na przekształceniu Xbox Game Pass w coś w stylu Netflixa dla gier;
  • będzie postępować konsolidacja rynku z powodu rosnących kosztów produkcji gier. W 2020 r. ogłoszono przejęcia między innymi: ZeniMax Media (Bethesda) przez Microsoft, Codemasters przez Electronic Arts i Daybreak Games przez EG7.

Czytaj też: Xbox, Playstation i Nintendo po raz pierwszy zagrają razem. A co jest stawką w tej grze?

Czytaj też: Twoje dziecko też może być ofiarą hejtu w internecie. Jak odkryć, że coś jest nie tak? Jak postąpić, gdy obawy się potwierdzą?

Zdjęcie główne: pixabay / PankeysonPhotos

Subscribe
Powiadom o
4 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Darek
7 miesięcy temu

„Najwięcej przychodów wygenerowały gry Activision Blizzard. Liderem jest „Call of Duty: Modern Warfare” (1,913 mld dolarów), a na szóstym miejscu uplasował się „Call of Duty: Black Ops Cold War” (678 mld dolarów).”

chyba 0,678 mld albo 678 milionów?

Admin
7 miesięcy temu
Reply to  Darek

Oczywiście, mln, zaraz poprawimy

Olek
7 miesięcy temu

Ale że Fortnite’a nie ma na liście 🙂

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!