1 lutego 2022

Obniżka VAT na paliwa, a na stacjach benzynowych… cenowe cuda. Oto trzy rzeczy, które powinniście wiedzieć, zanim zatankujecie tańsze paliwo

Obniżka VAT na paliwa, a na stacjach benzynowych… cenowe cuda. Oto trzy rzeczy, które powinniście wiedzieć, zanim zatankujecie tańsze paliwo

Od dziś obniżka VAT na paliwa! Do końca lipca ten podatek w przypadku benzyny, oleju napędowego i autogazu będzie wynosił 8% zamiast 23%. Premier Mateusz Morawiecki tryumfalnie ogłosił, że w Polsce mamy najniższe ceny paliw w Europie. A państwowa sieć stacji Orlen zaczęła „manewry cenowe”. Oto trzy nieprzyjemne rzeczy, których premier nam nie powiedział

Obniżki cen paliw na stacjach są spore. W poniedziałek zasypialiśmy ze średnią ceną benzyny 5,83 zł i oleju napędowego 5,89 zł, a obudziliśmy się ze stawkami 5,29-5,41 zł – tak wynika z danych portalu e-petrol.pl. Wiceszef MSWiA Błażej Poboży umieścił w mediach społecznościowych nagranie, na którym widać zmieniające się na niższe ceny paliw. „Premier Morawiecki znalazł przycisk, którego nie mógł znaleźć Donald Tusk”. A sam premier ogłosił, że (w domyśle dzięki niemu) mamy najtańsze paliwo w Europie.

Zobacz również:

Ale czy ten guzik, którego nie mógł znaleźć Donald Tusk, a znalazł Mateusz Morawiecki, to nie jest przycisk, który włącza tryb finansowej autodestrukcji? Czy rząd nie narobił bigosu z tą całą obniżką VAT-u? Oto trzy niezbyt miłe rzeczy, o których premier nie powiedział na konferencji. My zrobimy to za niego.

Orlen wykorzystuje obniżkę VAT do wojny cenowej? To się zemści?

Kierowcy od razu po obniżce podatku VAT zaczęli informować o anomaliach cenowych na stacjach. Nie trzeba być wybitnym matematykiem, żeby przekonać się, że Orlen majstruje coś przy cenach paliw. Wystarczy znać ceny obowiązujące w hurcie. Litr benzyny kosztuje w obrocie hurtowym 4,8 zł netto za litr, a oleju napędowego 4,9 zł netto za litr.

Gdyby doliczyć do tych cen podatek VAT w obniżonej przez rząd wysokości, to okaże się, że cena Pb95 na stacjach powinna wynosić 5,2 zł brutto, a oleju napędowego – 5,39 zł. Akcyza jest bowiem skasowana, a opłata emisyjna i paliwowa jest zawarta w cenie hurtowej.

Co oznacza te 5,2 zł brutto? Tylko tyle, że gdy na mijanej przez nas stacji cena jest niższa, to znaczy, że sprzedawca być może dopłaca do interesu. Oczywiście, to duże uproszczenie, bo po pierwsze cena zakupu w hurcie zmienia się w czasie (na stacji może być paliwo kupione jeszcze po niższych cenach), po drugie od cen hurtowych rafineria może przyznawać rabaty (czyli realny koszt pozyskania paliwa może być niższy od „cennika”), a po trzecie próg opłacalności w przypadku dużych stacji jest ustawiony na innym poziomie niż na małych stacjach (duża stacja ma większy obrót i sprzedaje więcej hot-dogów, na których „dokłada” marżę).

Tym niemniej nie trzeba być Einsteinem, żeby widzieć, że jeśli paliwo na stacji jest po mniej więcej 5,2 zł, to marża zysku stacji jest minimalna albo żadna. I wygląda na to, że taką właśnie operację – sprowadzenia marży niemal do zera (albo wręcz na granicę dumpingu?) wykonał właściciel największej w kraju sieci stacji paliw – Orlen.

Piszą do nas wkurzeni kierowcy, którzy z różnych powodów nie chcą albo nie mogą tankować na Orlenie (są tacy, którzy „na Orlenie robią tylko siku”). Widzą, że „ich” stacja nie wprowadziła aż takich obniżek, jak sieć państwowa. I pytają, o co tu chodzi. Czy to sprawa dla UOKiK, który zapowiedział monitoring cen paliw? A jeśli tak, to kogo urzędnicy powinni wziąć pod lupę: stacje, które nie obniżyły cen tak jak Orlen, czy może właśnie krajowego mocarza, który jest największym sprzedawcą i dostawcą paliw (i który może rozdawać karty)?

Jak piszą analitycy e-petrol, niezależni od Orlenu sprzedawcy paliw w ostatnim czasie podnieśli ceny, żeby ratować (albo inaczej – podnieść) swoje marże, które w ostatnim czasie utrzymywały się na bardzo niskim poziomie. Po obniżce podatku nie jest na nich tak tanio jak na Orlenie, na którym cena jest niemal tak niska, jak w hurcie.

Z jednej strony można chwalić państwową firmę za to, że ściąga ceny jak najniżej może. Ale z drugiej strony… Jeśli będziemy mieli wywołaną przez rząd wojnę cenową z udziałem państwowego koncernu, to na dłuższą metę spowoduje ona spadek konkurencji na polskim rynku i… wyższe ceny. Jeśli niektóre sieci nie wytrzymają sytuacji, w której Orlen sprzedaje paliwo z własnej rafinerii bez marży (albo z bardzo niską) – wkrótce za to zapłacimy i to słono. Ciekawe, jak wtedy premier będzie tłumaczył podwyżki cen paliwa?

obniżka VAT na paliwa - konferencja premiera
Obniżka VAT na paliwa – konferencja premiera i prezesa PKN Orlen

 

Czytaj też: Podwyżki cen paliw drenują nam portfele. Czy tradycyjnie tanie stacje przy marketach i z mniej znanych sieci są wciąż ratunkiem? Huzar i Auchan kontra Orlen, Circle K i BP

Obniżka VAT na paliwa? Nic nie pomoże, jeśli ropa nie przestanie drożeć

Obniżka VAT dotyczy wyłącznie konsumentów. Przedsiębiorcy, którzy tankują paliwo do służbowych, flotowych samochodów, żadnej zmiany nie odczują, bo VAT od kupowanej benzyny i tak odliczają od przychodów. To oznacza, że obniżka VAT będzie miała bardzo ograniczony, minimalny albo wręcz żaden wpływ na spadek cen produktów w sklepach. Wliczany w ceny koszt transportu będzie bowiem taki sam. Ulgę odczują jedynie konsumenci, a wpływ ich zakupów paliwa na poziom inflacji jest ograniczony.

Od momentu gdy rząd ogłosił Tarczę Antyinflacyjną 1.0, europejska ropa Brent zdrożała na światowych rynkach z 70 dolarów za baryłkę do prawie 90 dolarów za baryłkę. Notowania ropy naftowej mają za sobą sześć wzrostowych tygodni z rzędu i dziś surowiec jest najdroższy od 2014 r.

Dlaczego ropa drożeje? Największy wpływ na wzrost cen ropy miały napięcia geopolityczne związane nie tylko z potencjalną inwazją Rosji na Ukrainę (Rosja to drugi największy producent ropy naftowej na świecie), lecz także – jak zauważa Dorota Sierakowska z BOŚ Banku – z niespokojną sytuacją na Bliskim Wschodzie (konflikt w Jemenie).

Wkrótce odbędzie się posiedzenie kartelu OPEC+ (czyli OPEC plus Rosja). Oczekiwania są podobne jak w poprzednich miesiącach – zakładają, że OPEC+ po raz kolejny podwyższy limity produkcji ropy. Ale Rosja nie wywiązuje się ze swoich deklaracji większej produkcji, więc jaki będzie finalny efekt tych ustaleń – nie wiadomo.

Czytaj też: Orlen ogłasza wielką „wyprz”. Saudi Aramco i MOL przejmą część aktywów Grupy Lotos, a Orlen połknie resztę. Co na to interes narodowy? I co z cenami na stacjach?

Obniżka VAT na paliwa przyniesie efekt jojo?

Kierowcy ze strachem mogą wyczekiwać końca działania tarczy antyinflacyjnej. Gdy tarcza wygaśnie, zanotujemy największą podwyżkę cen paliw na kontynencie. Przy okazji obniżki VAT sieci stacji mogą niezauważenie podkręcić marżę i niejednokrotnie tak robią. Po „uwolnieniu” cen (czyli ponownym dołożeniu akcyzy i podniesieniu VAT) może się okazać, że ceny będą wyższe niż przed początkiem całej operacji.

Podstawowa stawka VAT wynosi 23%, a rząd – żeby ją obniżyć – musiał uzyskać zgodę Komisji Europejskiej. Ta zgoda nie będzie przedłużana w nieskończoność. Kierowcy powinni trzymać kciuki za to, żeby cena ropy do tego czasu spadła albo chociaż żeby złoty się umocnił (choć jak sprawdziliśmy dużą większą „wagę” w cenach na stacjach ma cena ropy niż kurs walutowy).

Czy tak się stanie? Według prognoz samego Orlenu średnioroczna cena ropy Brent wyniesie w tym roku 75-80 dol. za baryłkę. To optymistyczna dla kierowców prognoza. Analitycy Goldman Sachs prognozują, że w trzecim kwartale, czyli gdy po Tarczy Antyinflacyjnej może nie być już śladu, cena ropy Brent osiągnie poziom 100 dol. za baryłkę. Podobnego zdania jest inny duży bank inwestycyjny Morgan Stanley.

Załóżmy, że nie będzie już tarczy (czyli VAT i akcyza znów będą podnosiły cenę litra paliwa o ok. 1 zł), że dolar będzie o kilkanaście groszy droższy niż dziś, a ropa naftowa będzie o 10% droższa niż obecnie. Wtedy „uwolnione” ceny paliw mogą przekroczyć 7 zł za litr. I to byłby klasyczny efekt jojo, który zdarza się bardzo często wtedy, gdy państwo zaczyna regulować ceny na wolnym rynku.

Obniżka VAT na paliwa - Jarosław Klepacki na Twitterze
Obniżka VAT na paliwa – Jarosław Klepacki na Twitterze

Pamiętacie zamrożenie cen prądu sprzed kilku lat? Obecne podwyżki cen prądu w taryfach – zaskakująco wysokie – są wynikiem takiego właśnie „odreagowania”. Obniżka VAT na paliwa może przynieść podobny efekt.

Teraz paliwo będzie tańsze, ale nie ma nic za darmo

Podsumowując: to dobrze, że rząd reaguje na drożyznę i podejmuje takie działania jak obniżka VAT na paliwa. Ale zamiast łykać jak młode pelikany bon moty premiera, że dzięki tarczom antyinflacyjnym mamy najtańsze paliwo w Europie, warto zdawać sobie sprawę z tego, że nie ma darmowych obiadów – za tę „promocję” zapłacimy.

A jak? Albo w większych podwyżkach cen paliw w drugiej połowie roku (efekt jojo), albo w wyższych podatkach (jeśli rząd będzie musiał skądś wziąć pieniądze, których nie zgarnie z VAT-u na paliwo), albo w wyższej inflacji (jeśli rząd „wydrukuje” brakujące pieniądze z pomocą NBP), albo w mniejszej konkurencji (czyli wyższych cenach) na stacjach paliw – jeśli Orlen będzie stosował dumpingowe ceny.

W zasadzie więc tankując dziś tańsze o 50-70 gr. na litrze paliwo, powinniśmy te 50-70 gr. odkładać gdzieś na bok, tworząc sobie finansową rezerwę na wypadek, gdyby za tę „taniochę” trzeba było w przyszłości zapłacić.

Czytaj też: Niższa wypłata za styczeń? Uderzyła druga fala tajfunu „Polski Ład” (subiektywnieofinansach.pl)

——–

Nasz podcast: Jak wysoka inflacja zmieni nasze pożyczanie? Hipoteki, raty, pożyczki do zmiany?

W kolejnym odcinku podcastu „Finansowe sensacje tygodnia” naszym gościem jest Waldemar Rogowski, główny analityk Biura Informacji Kredytowej (a poza tym wykładowca w Szkole Głównej Handlowej) – jeden z najlepszych znawców rynku kredytowego i pożyczkowego w Polsce. Rozmawiamy z nim o tym, jak pandemia zmieniła nasze przyzwyczajenia w dziedzinie pożyczania pieniędzy, jak zmieni się po pandemii (oraz wskutek wzrostu stóp procentowych!) ten rynek oraz co się może wydarzyć z cenami nieruchomości w najbliższych miesiącach oraz latach i jakie czynniki będą na to wpływały. Zapraszam do posłuchania pod tym linkiem

źródło zdjęcia: PixaBay

Subscribe
Powiadom o
292 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Statler
2 lat temu

Mati będzie jechał na niskim VAT do wyborów, niespecjalnie martwiąc się co na to KE. O budżet państwa też nie musi się martwić, bo wydrukuje sobie ile chce. Dorzućmy Glapę na drugą kadencję i lecimy na Wenezuelę. Ale… ważne, że elektorat (chwilowo) zadowolony.

Admin
2 lat temu
Reply to  Statler

Scenariusz negatywny, ale nie-niemożliwy

Tobiasz
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Nawet bardzo prawdopodobny, bo nic nie wskazuje, by cena paliwa miała do maja znacząco spaść.

Admin
2 lat temu
Reply to  Tobiasz

Też mi się tak wydaje. Rosja się nie uspokoi, popyt nie spadnie, u Arabów spokojniej nie będzie. Ale może stanie się cud?

Jjo
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Wojna kosztuje . Ruscy oprócz ropy i gazu nic nie mają na sprzedaż.

Tim
2 lat temu
Reply to  Jjo

I tu się mylisz. Ruscy mają wszystkie złoża naturalne.

jsc
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Jak już będziemy mieli Wenezuelę to wtedy Pan zgodzi się na manewr Salwador-Zimbabwe?

Admin
2 lat temu
Reply to  jsc

Nie, wtedy będę siedział na dolarach 🙂

jsc
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Tym bardziej powinniśmy mieć Salwador… tam legalnym środkiem płatniczym obok BTC jest właśnie dolar, ten dolar.

Admin
2 lat temu
Reply to  jsc

Tylko że oni nie mają BTC i dolara dlatego, że to lubią, tylko dlatego, że są bankrutem

jsc
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

A jak Polska stanie się Wenezuelą to będzię supermocarstwem?

Cassandra
2 lat temu
Reply to  jsc

I prawo wsadzające kobiety do więzień za poronienie? Nie, dziekuję

Lolek górnik
2 lat temu
Reply to  Statler

Przynajmniej coś probują działać. Ale POwcy dalej będą bruździć. W takim razie nie tankujcie na orlenie

Admin
2 lat temu
Reply to  Lolek górnik

Nie mówimy, że to źle, że próbują wypłaszczyć szczyt inflacji. Tylko niech przy tym nie bredzą. Bo może się okazać, że to nie jest tylko obniżka, lecz odroczka 🙂

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

no ale na ceny ropy wplywu nie maja wiec o co chodzi? lepiej bylo bredzic jak Tusk,ze nie ma guzika do obnizenia cen?
ma Pan lepszy pomysl?

Admin
2 lat temu
Reply to  krzysztof

Wystarczy nie prowadzić głupiej polityki gospodarczej, a guziki będą niepotrzebne. Widać gołym okiem, że wszystko Wam się sypie, dokładnie wszystko.
Zamykam dyskusję

Darek
2 lat temu
Reply to  Lolek górnik

Zgadza się próbują do końca rozpiepszyc ten kraj , jak odejdą to już nic go nie uratuje

Jerzy
2 lat temu
Reply to  Darek

Nie no wg ciebie to peło go na pewno uratuje, nie będzie 500 plus, wiek emerytalny będzie 70 lat a benzyna będzie po 11 złotych i wtedy tacy inteligentni inaczej jak ty będą szczęśliwi, nic, że będzie ” mikro i przykro” , ale li tylko światli ludzie z peło będą w rządzie i to wam wystarczy, no taka aberracja.

Admin
2 lat temu
Reply to  Jerzy

No, ale przynajmniej nie będzie 50% inflacji, bo ci nie-z-peło tylko inflację potrafią produkować 🙂

Przemysław
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Cały świat się boryka z inflacją nie tylko my, przez covid. Więc nie pisz głupot tylko zasięgnij trochę informacji.

Admin
2 lat temu
Reply to  Przemysław

Nie rozmawiam z trollami – cały świat ma inflację 5%, a my mamy 10%, bo mamy niekompetentny rząd, który – co wynika z mejli Dworczyka – myśli tylko o wizerunku, pozorach i propagandzie, a nie o tym, żeby w Polsce było lepiej.

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

tak tak…10% w Polsce nie ma…a ponad 5 to jest w wiekszosci karjow Europy…vide nasi sasiedzi

Admin
2 lat temu
Reply to  krzysztof

Jak Pan nie odróżnia piątki od dziesiątki, to już nic nie poradzę. Widać za dużo Pan ogląda durniów w TVP Info. Zamykam dyskusję z Panem

Realista
2 lat temu
Reply to  Jerzy

Jak 500 plus zniknie lub zje je inflacja to właśnie będzie wina rządu że uzależnił od tego byt wielu ludzi. Na pewno im o to chodzi żeby ludzie byli od nich uzależnieni.

Piotr
2 lat temu
Reply to  Lolek górnik

Wszystkie te ruchy są tylko po to żeby jak najdłużej utrzymać się przy korycie.

Stef
2 lat temu
Reply to  Statler

Jak ludzie zacznął w 2023 rozliczać pit to będzie ciekawie.

Admin
2 lat temu
Reply to  Stef

No, ale będą też zwroty 🙂

Hieronim
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

O ile system informatyczny to wszystko wytrzyma… 😀

Admin
2 lat temu
Reply to  Hieronim
Krzysztof
2 lat temu
Reply to  Stef

Dla niekumatych może być nieciekawie, to prawda. A było się uczyć a nie robić biznesu, który przy podwyższeniu sumarycznego obciążenia podatkowego o kilka punktów procentowych nie domyka się.

Zygmunt
2 lat temu
Reply to  Statler

Jak Ci nie pasują ceny na ,,przeklęty Orlenie to jedź na Schel i ranking za 5,43zl za l i wspieraj swoich przyjaciół

Admin
2 lat temu
Reply to  Zygmunt

Panie Zygmuncie, proszę tyle nie pić w pracy :-). Nie Schel, tylko „Schnell” 🙂

Jerzy
2 lat temu
Reply to  Statler

Idiotyczny komentarz jak zwykle w przypadku totalsów, taniej nie dobrze, drogi nie dobrze, redaktorek też jak Ty inteligentny inaczej. Za peło niejaki Krawiec prezes Orlenu mówił, że po wygranych wyborach to paliwo może być i po 7,- PLN. To jest ta postawa, która wam się podoba i wtedy wszystko było OK. Co byPiS zrobił to wg peło i innych tłumoków to będzie źle/vide ten artykuł i Twój komentarz. Dla takich zwolenników peło powinny być ceny nawet po 10,- PLN, niech płacą, a co!

Admin
2 lat temu
Reply to  Jerzy

Przepraszam, ze się wcinam, ale pamiętacie kto mówił o Polakach, którzy mają zapier… za miskę ryżu? 😉

jsc
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Hmmm…. Doradca Tuska?

anonymous
2 lat temu
Reply to  jsc

A jednocześnie syn nielegalnego imigranta.

jsc
2 lat temu
Reply to  anonymous

Darowałbyś sobie chwyty na dziadka Tuska.

anonymous
2 lat temu
Reply to  jsc

Chwyty? Kornel Morawiecki sam się do tego przyznał.

jsc
2 lat temu
Reply to  anonymous

A gdzie powiedziałem, że to kłamstwo? Przecież dziadek Tuska w Wermachcie w końcu był.

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

prosze nie powielac fake newsow tylko przytoczyc cal wypowiedz premiera…

Admin
2 lat temu
Reply to  krzysztof

To Pana trola rola onanizować się wypowiedziami premiera. Ale nie tutaj. Zamykam Pana udział.

anonymous
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Pamiętamy, to pański idol. Z powodu zatrudniania ukraińców stać nas co najwyżej na miskę ryżu. Rzekome ratowanie gospodarki skończy się opisanym w artykule efektem jojo.

Max
2 lat temu
Reply to  anonymous

Przecież możesz kupować na droższej stacji i nie będzie efektu jojo.
Ktoś Ci broni?

Admin
2 lat temu
Reply to  Max

Efekt jojo nie wynika z tego kto gdzie kupuje, tylko z polityki rządu i kontrolowanych przez niego firm

anonymous
2 lat temu
Reply to  Max

Pisałem że efektem jojo, czkawką odbije się nam zatrudnianie ukraińców [CENZURA-red]

Mariola
2 lat temu
Reply to  Statler

Wysokie źle niskie też źle to jak dobrze?

Admin
2 lat temu
Reply to  Mariola

Takie w sam raz. Bez dumpingu i bez żyłowania marży

krzysztof
2 lat temu

Załóżmy, że nie będzie już tarczy (czyli VAT i akcyza znów będą podnosiły cenę litra paliwa o ok. 1 zł), że dolar będzie o kilkanaście groszy droższy, niż dziś, a ropa naftowa będzie o 10% droższa, niż obecnie. Wtedy „uwolnione” ceny paliw mogą przekroczyć 7 zł za litr. I to byłby klasyczny efekt jojo, który zdarza się bardzo często wtedy, gdy państwo zaczyna regulować ceny na wolnym rynku. autor chyba nie rozumie co oznacza efekt jo-jo, bo jezeli sie spelni scenariusz, ktory kresli to cena paliwa nie bedzie spowodowana dzialaniem rzadu ale czynnikami zewnetrznymi, na cene ropy wplywu nie mamy… Czytaj więcej »

Admin
2 lat temu
Reply to  krzysztof

W warunkach niestabilnego rynku znacznie łatwiej ukryć efekt jojo, „rozpuścić” go we wzroście cen spowodowanym innymi czynnikami

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

no i z tergo bedzie podwyzka o zlotyowke? litosci…

Hieronim
2 lat temu
Reply to  krzysztof

> (…) na cene ropy wplywu nie mamy zadnego a to ona decyduje o cenie

Ale już na kurs PLN/USD – jak najbardziej mamy.

Admin
2 lat temu
Reply to  Hieronim

Przy obecnej polityce władz – raczej tylko w jedną stronę, czyli jak słaby będzie złoty. Wzmocnić go raczej nie potrafimy

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Hieronim

ale dosc umiarkowany, w dodatku na cene paliwa kluczowa jest jednak cena ropy wiec mozliwosci manewru sa dosc ograniczone…

jsc
2 lat temu
Reply to  krzysztof

(…)ale czynnikami zewnetrznymi, na cene ropy wplywu nie mamy zadnego a to ona decyduje o cenie…(…)
Warto przy tym dodać, że wpuszczająć Aramco do Lotosu wystawiliśmy się na potencjalne skutki porażek Saudyjskiej OPL, która słabnie, w wyłapywaniu z tego co przylecie z Jemenu.

krzysztof
2 lat temu
Reply to  jsc

hmmmjaki jest udzial Saudyjczykow w polskeij produkcji benzyny?
pewnei lepiej bylo 10 lat temu wpuscic tam Rosjan…

jsc
2 lat temu
Reply to  krzysztof

To nie ma innych spółek naftowych np. British Petroleum czy Chevron Corporation?

Last edited 2 lat temu by jsc
Lolek górnik
2 lat temu
Reply to  krzysztof

Ludzie tzw opozycji tego nie zrozumieją. Bo wszystko co robi pis jest złe😄nie tankujcie więc na orlenie tylko na ruskich stacjach

Admin
2 lat temu
Reply to  Lolek górnik

Nie da się, bo Lukoil chyba wyszedł z Polski. Ale niedługo – dzięki genialnej strategii Orlenu – wejdzie MOL, który też jest prawie ruski 🙂

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

ale bredzisz chlopie…w czym taki Mol jest ruski?

Admin
2 lat temu
Reply to  krzysztof

Tak się składa, że MOL jest w bliskim sojuszu z Gazpromem. I będzie miał prezes Obajtek duuuuże kłopoty jak się o tym zrobi głośno.
Masz, chłopie, bana.

jsc
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

(…)Masz, chłopie, bana.(…)
Mam nadzieję, że absolutnego.

Admin
2 lat temu
Reply to  jsc

On niestety wróci, taką ma robotę 🙂

Jacek
2 lat temu
Reply to  Lolek górnik

Platwusy z Radomia to nawet chleb nie kupują od Fogla bo pisowski.Co mówić o paliwie od Obajtka.

Admin
2 lat temu
Reply to  Jacek

Ani to zabawne, ani prawdziwe. Mnie się polityka rządu zasadniczo nie podoba, a na Orlenie zdarza mi się tankować. Chleb od Fogla? Chętnie spróbuję :-))

Przechodzien
2 lat temu
Reply to  krzysztof

Chyba że”reszty” nie będzie. Wtedy można podnieść dowolnie cenę i jak zwykle zrzucić winę na Unię Europejską, Tuska lub cokolwiek innego.

Admin
2 lat temu
Reply to  Przechodzien

Mam wrażenie, że premierowi „reszta” nie jest w ogóle potrzebna. Wystarczy, że jest jeden bank, jedna firma energetyczna, jedna sieć sklepów spożywczych, ceny urzędowe i wszystko można kontrolować. Takie chłop robi wrażenie, niestety

krzysztof
2 lat temu

Piszą do nas wkurzeni kierowcy, którzy z różnych powodów nie chcą albo nie mogą tankować na Orlenie. Widzą, że że „ich” stacja nie wprowadziła aż takich obniżek, jak sieć państwowa.

a to juz wogole aberacja: ktos narzeka na ceny bo nie chce tankowac na najwiekszej sieci stacji w kraju…czy ktos go zmusza? jak nie chce tankowac to nie musi, ale dlaczego placze,ze gdzie indziej drozej? ja tez mam plakac,ze nie kupuje w dyskontach i supermarketach tylko w delikatesach i tam jest drozej?
ps: w Bydgoszczy na stacji Auchan dzis PB95 za 4,99zl

Admin
2 lat temu
Reply to  krzysztof

Gdybyśmy przyjęli nie potwierdzoną jeszcze hipotezę roboczą, iż ta największa sieć stosuje nieuczciwe praktyki w stosunku do konkurentów (i że państwowy regulator przymyka na to oko, bo jest zblatowany z państwową siecią), to to mógłby być powód, żeby na niej nie tankować, pomimo iż jest najtańsza. Bo wspomaganie nieuczciwego gracza, który wkrótce stanie się monopolistą, może się skończyć tym, że zamiast najtaniej będzie kiedyś najdrożej, bo bez wyjścia.

Stef
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Dlaczego nieuczciwe 1 gr marży na On i 5 gr na benzynie to za mało aby stacja Orlenu była rentowna.?

Admin
2 lat temu
Reply to  Stef

Nie wiem ile taka stacja może sprzedać paliwa, ale obawiam się, że grosik od litra może nie pokryć kosztów tych wszystkich etatów, technologii, monitoringu, ochrony…

Michał
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Od 5 do 10 tys litrow dziennie przecietna stacja, koszty utrzymania obiektu ok 50-100 tys. miesiecznie (wielkosc, miasto, polozenie). Minimalna przyzwoita marza brutto powinna wynosic ok 30-35 gr.

Admin
2 lat temu
Reply to  Michał

Ooo, dzięki wielkie za ten insight!

Hieronim
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Może resztę pokrywa sprzedaż przejętej prasy? 😀

Last edited 2 lat temu by Hieronim
Admin
2 lat temu
Reply to  Hieronim

No właśnie nie rozumiem dlaczego w ramach promocji do każdego baku zatankowanego paliwa bez VAT nie dodaje się gazetki 😉

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

ale chyba trzeba by dodawac wyborcza, celem uzycia jako substytut papieru toaletowego;)

Admin
2 lat temu
Reply to  krzysztof

Proszę się tak nie denerwować – zamykam Pana udział w dyskusji, proszę trollować gdzieś indziej

Cassandra
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

A woli pan Gazetę Polską czy DoRzeczy? 😉

Admin
2 lat temu
Reply to  Cassandra

Chłonę wszystko, a najbardziej wPolityce. Lubię czytać rzeczy spoza mojej bańki, nawet jeśli kompletnie się z tym nie zgadzam

Lukasz
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Człowieku o czym ty mówisz? Żadna większą stacja nie nastawia się na zysk z paliwa. Zarabiają na hotdogach, kawie i innej drobnej spożywcze. Tankujesz za 50 a drugie 50 zostawiasz za wodę, cole i batonika za które w normalnym sklepie zapłacisz 10zl.

Admin
2 lat temu
Reply to  Lukasz

Wiem, że na tym jest wyższa marża, ale znam mało ludzi tak nierozgarniętych*, że wydają w sklepiku na stacji drugie tyle, co na paliwo 🙂
*nie dotyczy niedziel niehandlowych 🙂

Anna
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

A ja pracuję na stacji i znam baaaardzo dużo takich ludzi 😉
Szczerze mówiąc ok. 70% klientów jak nie lepiej, nie tankuje paliwa tylko zamawia jedzenie, kawusie, robi zakupy na stacji…

Admin
2 lat temu
Reply to  Anna

Naprawdę? 70%? A ja mam apkę, podjeżdżam, tankuję, płacę i odjeżdżam. Nawet nie zbliżam się do budynku 🙂

mic
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

dane z przeciętnej stacji – miasto 120.000 mieszkanców, stacja Orlen: zysk ze sprzedazy towarow / paliw = ok 50/50 – obrotowo 20/80, koszty prowadzenia bez kosztow zarzadu/biura – ok 100.000 zł – przeliczcie ile trzeba nastukać, żeby utrzymać, nie mowiac o zwrocie kosztow budowy (kilka mln zł) a pomysły o marży kilka groszy mozna zapomniec, sklep nie odrobi tego. Aktualne marze są wrecz śmieszne – rzedu 5-10 gr i dusi to Orlen, przeciętna stacja prywatna nie jest w stanie utrzymać sie z takim marż – to jest nienormalne na dluzszy okres. Marza powinna wynosic 25-35 gr na litrze.

Admin
2 lat temu
Reply to  mic

Bardzo dzięki za cenny insight!

mic
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

nie ma problemu, jak chce Pan jakies dane do artykułu prosze pisać prv – moze cos fajnego na rzetelnych danych uda sie w przestrzen publiczna puscic

Admin
2 lat temu
Reply to  mic

Dzięki, będziemy się odzywać!

Łukasz
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Chłopie, to masz chyba znajomych co samochodu używają na dojazdy do pracy i na zakupy do marketu, plus raz w roku na cmentarz i raz na wakacje. Wtedy tak, co najwyżej jadąc na wakacje kupią hotdoga na stacji. Ale większość ludzi którzy na prawdę dużo płacą za paliwo ma inaczej. Np ja, robiąc miesięcznie min 6tys km i żyjąc w mojej skodzinie, kupuje na stacji wszystko, bo nie mam czasu na wykręcanie do sklepu i stanie w kolejkach.

Admin
2 lat temu
Reply to  Łukasz

W porządku, ale 6k km miesięcznie to bardzo dużo. Ja robię góra 30k rocznie, więc na stacji jestem dwa razy w miesiącu i raczej na nią nie wchodzę (chyba, że mnie skręca z głodu)

Krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Hmm a przyklad z Bydgoszczy i benzyna po4, 99 juz nie dziwi?

Admin
2 lat temu
Reply to  Krzysztof

Proszę rozwinąć myśl :-). Albo – jeśli głupia – to lepiej nie

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

no skoro stacje nie zarabiaja gdy maja paliwo po 5,20 bo zly Orlen, to jak sobie radzi Auchan z Bydgoszczy skoro spzredaje paliwo 20 groszy taniej niz rzekomy hurt w Orlenie? tez chca wykonczyc Francuzi Polakow? a mzoe jednak marza jest na innych stacjach wyzsza?

Admin
2 lat temu
Reply to  krzysztof

Ma Pan jeszcze jakiś przykład poza słynnym Auchan w Bydgoszczy? :-). Jeśli nie, to żegnam, bo mam wrażenie, że nic mądrego już Pan nie napisze

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

dalem przyklad ze swojego podworka, czekam wiec na panskei tlumaczenie…zreszat w komentarzach pojawily sie tez ceny z innych miast, nizsze niz 5,20 wiec widac to nie ejst tylko i wylacznie bydgoska specyfika

Admin
2 lat temu
Reply to  krzysztof

Rozumiem, że nie zna Pan innego przykładu. Zamykam więc Pana udział w dyskusji

Michał
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Najgorzej jak ktoś ma kartę flotową, bo bo jeszcze dostanie 10 czy 15gr od ceny na dystrybutorze (a są tacy co maja 20gr albo i więcej 😉 )
Przecież wiadomo od zawsze, że cena hurtowa na Orlenie czy Lotosie to tylko „wyznacznik”. Bardzo często stosowany jedynie do używania w mediach, bo nie ma nic wspólnego z cenami transkacyjnmi 🙂
UAT daje SPOTy (rabaty od ceny hurtowej) np 10 czy 15gr na litrze, a jeszcze na tym zarobi, potem stacja paliw i dopiero można sobie policzyć ile wynosi faktyczna cena sprzedaży hurtowej.

Admin
2 lat temu
Reply to  Michał

Dzięki za cenne uzupełnienie! Pytanie czy ceny hurtowe Orlenu dla stacji Orlenu są takie same, jak dla innych sieci.

Michał
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

To już by trzeba poznać szczegóły kontraktów, które będą tajne 😛

Admin
2 lat temu
Reply to  Michał

Tak, możemy tylko spekulować, kiedyś pewnie w jakimś raporcie NIK będzie można o tym poczytać

jsc
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Ooooo… to byłaby afera na całego, która powinna się skończyć nie tylko raportem, ale i grubymi wyrokami.

mic
2 lat temu
Reply to  Michał

poza koncernami i dużymi dostawcami cały rynek franczyzowy i mniejszych sieci leci na SPOT, na którym PKN jawnie tnie w wiadomo co. Przykład z dziś notowania w góre, spot w dół (!!) ceny na PKN bez zmian.
Cena hurtowa upust od SPOT w przeliczeniu roznych formuł do wspolnego mianowniki 300-100 w zaleznosci od wielkosci zakupowej kontrahenta.

Aaaa
2 lat temu
Reply to  krzysztof

Po twojej wypowiedzi widać że albo siedzisz w domu na 500 plus albo dorabiasz dorywczo zbierając złom. Jest duża rzesza kierowców co mają karty do bezgotówkowego rozliczania się za tankowanie tylko na dedykowanej stacji. Podjeżdża się na stację tankuje rejestruje za pomocą karty transakcje i odjeżdża a faktura zbiorczą do opłacenia jest wystawiana za jakiś czas.

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Aaaa

jak duza to jest rzesza? po drugie Orlen ma najwieksza siec wiec najlatwiej tam zatankowac majac flote pojazdow, po trzecie dlaczego oczekujesz,ze ktos ma cos robic w kierunku takim,ze stacja X ma paliwo drozsze a ty tam akurat kupujesz? mozesz zmienic stacje i tyle, ale widze,ze chyba boli d… z powodu,ze masz paliwo drozsze o kilka groszy…

Arkadiusz
2 lat temu

Cena Orlen hurt to tylko cena referencyjna jakby cennik standardowy. Nikt nie kupuję po „nominale” powszechne są rabaty od tej ceny hurtowej

Admin
2 lat temu
Reply to  Arkadiusz

Słuszna uwaga. Ale sobie daje się rabaty przyjemniej, niż innym

bbt
2 lat temu

Kolejny dowód żeby nie trzymać się ślepo starych przyzwyczajeń.

Przemo
2 lat temu

Jest jedna prosta zasada odnosząca się do darmowych lunczów. Nie ma ich. Ktoś kiedyś za to zapłaci. I oczywiście to my wszyscy za to zapłacimy. Już nam nie umorzą jak po Gierku, ani przez FOZZ nie skupimy…

Bartek
2 lat temu
Reply to  Przemo

Zapłacimy zadłużeniem, zwiększeniem innych podatków lub jeszcze wyższa inflacją.
Szkoda, że nikt o tym nie mówi głośno jakie są konsekwencje takich działań.

Admin
2 lat temu
Reply to  Bartek

Trochę nie było wyjścia (wskutek wcześniejszych błędów polityki gospodarczej), ale wpływ tego działania na inflację będzie ograniczony, jest też ryzyko skutków ubocznych (o tym jest tekst, który komentujemy). Za to wszyscy miłośnicy jaśnie nam panujących się cieszą, że jest tańsze paliwo. A ropa naftowa już po 91 dolarów za baryłkę…

Bartek
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Efektem jest ogromna dysproporcja cen paliw w między Polską a krajami Europy zachodniej. Aż prosi się do arbitrażu.

Niestety, ale obecnie powinniśmy mieć wysokie ceny paliw biorąc pod uwagę poziom cen baryłki ropy.

jsc
2 lat temu
Reply to  Bartek

Jeszcze pamiętam jak swego czasu chodziły legendy o arbitrażu na cukrze… ale osobiście nie spotkałem się z tym zjawiskiem.

John
2 lat temu

Partia, która niby walczyła z komuną, teraz sama robi PRL bis 🙂

Marian
2 lat temu

https://www.money.pl/gospodarka/wegry-walcza-z-inflacja-dyskonty-wprowadzaja-limity-zakupowe-6732779163310784a.html

Węgrzy się do czegoś jednak przydają. Testują swoje niedorzeczne pomysły i reszta świata może z wyprzedzeniem obserwować rezultaty.

Admin
2 lat temu
Reply to  Marian

Tak, dobrze jest mieć takiego beta-testera głupich pomysłów 😉

Stef
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Niestety uwielbiamy popełniać te same błędy co inni. Zamiast się uczyć na cudzych.

Pan Krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Nawet jak im nie wyjdzie, to u nas też wprowadzą, bo „u nas będzie inaczej” 😁

jsc
2 lat temu
Reply to  Marian

A pomyśleć, że w Polsce żyją jeszcze tacy co pamiętają PRL.

Admin
2 lat temu
Reply to  jsc

Sądząc po reakcjach ludzi na różne ceny urzędowe – nie za wielu 😉

Przemo
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Ej, ej. Ja pamiętam. I stan wojenny i kartki i wódkę od 13. A mam zaledwie 52 lata. Albo już 52… Nie wiem, którą wersję wybrać.

Admin
2 lat temu
Reply to  Przemo

Ja pamiętam jak stałem w kolejce po mleko i jak po sześciu godzinach się okazało, ze zabrakło.
Niestety, młodzi socjaliści nie pamiętają, należałoby ich wysłać do jakiegoś kraju komunistycznego na reedukację 🙂

Przemo
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Mleko to akurat pojawiało się samo pod drzwiami rano. W szklanej butelce. Można było jeszcze w abonamencie zamówić bułki…

Admin
2 lat temu
Reply to  Przemo

A tego to nie pamiętam. I kto by pomyślał, że nie tylko uczyliśmy Francuzów jeść widelcem, ale też wymyśliliśmy ekonomię subskrypcji 🙂

Przemo
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

No nie wierzę, a „Nie lubię poniedziałku” nie oglądał Pan? Akurat mleko nie było wymysłem. Mleko się zamawiało raz na miesiąc w sklepie dwie ulice dalej i ono się pojawiało codziennie rano. U mnie nie kradli.

Admin
2 lat temu
Reply to  Przemo

Mleko pod drzwiami to pamiętam, ale nie kanapki 🙂

Przemo
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Bułki, Zwykłe takie bułki, nie kanapki… Przecież nie pisałem o kanapkach.

Admin
2 lat temu
Reply to  Przemo

Aaa, chyba że tak

jsc
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Te mleko pod drzwiami to chyba nie jest polska specyfika… w Wielkiej Brytanii było coś takiego i to w czasach imperialnych.

Przemo
2 lat temu
Reply to  jsc

Nie wiem czy to polska specyfika, w każdym razie w moim mieście w latach 70. i 80. była to popularna usługa. Jak wynika z filmowego przykładu – w stolicy także to funkcjonowało.
U nas za to nie było liczników na monety, a w UK tak.

Zbigniew
2 lat temu

Cos z tymi paliwami nie tak. Dzisiaj w nocy tankowalem na Lotosie za 5.93 Pb95. Patrze teraz na paragon, a tam vat 8%, czyli podniesli o 15% cene netto. Na autostradzie Orlen ma po 5.26 i to rzeczywiscie tanio.

Admin
2 lat temu
Reply to  Zbigniew

5,93 zł dzisiaj? Fiu, fiu, na bogato.

Przemo
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Ja widziałem w środę w Opolu po 5,15. Chyba Circle K.

Stef
2 lat temu

Przykład z ostatnich dni sieć z owadem, sok wyciskany cały styczeń po 5,99 zł, 31.01 magiczna podwyżka na 6,49, dziś po obniżce vatu 6,18.
W ten sposób obniżka vatu, a place 19 gr więcej niż 30.stycznia.

Admin
2 lat temu
Reply to  Stef

Ci to się nawet nie krygowali. Gdzie te słynne inspekcje robotniczo-chłopskie z UOKiKu? 🙂

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Stef

i rozumiem,ze to wina rzadu a nie sklepu?

anonymous
2 lat temu
Reply to  krzysztof

Źle rozumiesz. To wina tuska.

Szymon
2 lat temu

Tym tekstem już przekroczyliście granicę absurdu.
W poniedziałek benzyna 5,83 – po obniżce VATU powinno być 5,12 (5,83 / 1,23 * 1,08).
Czyli zachodnie koncerny dymają Polaków (o czym przestrzegano), ale problemem jest Orlen.
I jeszcze powszechnie wiadomo ile dana firma płaci za paliwo w hurcie i oczywiście dumping i wszyscy za to zapłacimy itp.
Panie Samcik, czy Pan czyta co wypisują Pana współpracownicy?

Admin
2 lat temu
Reply to  Szymon

Jak zachodnie koncerny już wyjdą z Polski, to będzie pięknie, bo będzie tylko jedna firma, jedna cena… 🙂

Szymon
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Z pewnością obrażą się na Orlen, że nie przyjął ich strategii „dorobienia sobie” na zmianie VAT i wyszło jak wyszło. Polacy umieją jednak liczyć, chociaż co do autora artykułu mam pewne wątpliwości.

Admin
2 lat temu
Reply to  Szymon

Błędy w polityce prowadzą do tego, że Polacy już nie będą musieli umieć liczyć, bo przestaną mieć wybór, a ceny będą urzędowe.

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

tak tak…i co jeszcze Pan mondrego wymysli?

Admin
2 lat temu
Reply to  krzysztof

Pan już nic, więc kończę Pański udział w tym wątku. Dziękuję za uwagę

Hieronim
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Ja raczej podejrzewam, że jedna państwowa cena może i będzie, ale również wrócą kartki…

Admin
2 lat temu
Reply to  Hieronim

Nie wrócą, bo nie zdążą. Dopóki mamy demokrację to raczej ludzie nie zagłosują za kartkami 🙂

jsc
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

W Polsce nie głosuje się za kartkami czy ich brakiem tylko za partią…

Rafał
2 lat temu

Po 4,98 na stacji pod Leclerc dziś tankowałem, spodziewałem się wielkiej kolejki, ale o dziwo tylko kilka aut czekało na wolny dystrybutor.

Admin
2 lat temu
Reply to  Rafał

Wszyscy myśleli, że to żart albo pomyłka 😉

Włodzimierz
2 lat temu

Jak zwykle odezwali się eksperci malkontenci , którzy jak zwykle straszą, że obniżka jakiegoś podatku spowoduje jeszcze większą podwyżkę za jakiś czas. To co mamy nie kupować tego tańszego paliwa? Bzdury wypisujcie wyssane z palca żeby tylko wzbudzić sensację. Jak by rząd nie obniżył podatków na paliwach było by żle , obniżył jeszcze gorzej. To się zdecydujcie . Już był taki jeden guru ekonomii uczeń Balcerowicza co to wieścił Ziutek budżetowa na poziomie 100 miliardów złotych po wprowadzeniu 500+. I co ok nic takiego nie miało miejsca ponieważ pieniądz robi pieniądz i rząd wiedział że z każdego wydanego 500 zł… Czytaj więcej »

Admin
2 lat temu
Reply to  Włodzimierz

Tłumaczę: nie o to chodzi, żeby nie kupować paliwa. Posunięcie rządu jest dobre. Natomiast zła jest propaganda wokół tego. I trzeba sobie zdawać sprawę z potencjalnych skutków ubocznych. I o tym jest ten tekst, a nie o tym, żeby nie tankować tańszego paliwa

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

no tak mieli obnizyc i sie nie pochwalic? Pan ma jakiekolwiek pojecie o polityce?

Admin
2 lat temu
Reply to  krzysztof

Prezes giełdowej spółki nie jest od robienia polityki. Ma zarabiać pieniądze, a nie lansować się z premierem. Pan ma jakiekolwiek pojęcie o biznesie?

krzysztof
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

z tego co wiem i nawet na tym portalu bylo opisywane zyski Orlenu sa rekordowe i o wiele wyzsze za jedynie sluzsznych czasow Po..wiec tak jakby panska teoria slaba…

Admin
2 lat temu
Reply to  krzysztof

Rozmawiamy o tym, że prezes giełdowej spółki nie ma prawa brać udziału w propagandowych występach organizowanych przez polityka.
Został Pan wykluczony z tego wątku, więc nie dyskutuję z Panem oraz każdy kolejny Pana post do tego tekstu będzie niestety usuwany

Cassandra
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Problem w tym że jest tym prezesem nie ze względu na unikalne kompetencje, ale na… znajomość z premierem 😉

Admin
2 lat temu
Reply to  Cassandra

A to zupełnie inny problem 🙂

Piotr
2 lat temu
Reply to  Włodzimierz

Te 500+ to kosztuje budżet państwa co najmniej 700 zł i między innymi z tego powodu ta inflacja i nowy ład.

jsc
2 lat temu

(…)lecz także – jak zauważa Dorota Sierakowska z BOŚ Banku – z niespokojną sytuacją na Bliskim Wschodzie (konflikt w Jemenie).(…)
Tu warto wspomnieć kwestię wpuszczenia Aramco do Lotosu… bo jak coś pójdzie nie tak to nie oni będą nam wysyłali paliwo tylko na odwrót, a wtedy trzymajcie się Polacy za portfele!

Admin
2 lat temu
Reply to  jsc

Co Pan ma na myśli pisząc „jeśli coś pójdzie nie tak”?

jsc
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Gdy Hutti zrobią wielką ofensywę dronową, której ofiarą padnie saudyjski przemysł naftowy… a saudyjska OPL dramatycznie słabnie.

Last edited 2 lat temu by jsc
Admin
2 lat temu
Reply to  jsc

Eeee, to raczej skrajnie nieprawdopodobny scenariusz

jsc
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Tia… i dlatego ichnia największa rafineria nie miała obstawy Patriota…. https://radar.rp.pl/przemysl-obronny/art17499861-tajemnica-ataku-na-saudyjska-rafinerie
(…)Być może „dziura” w saudyjskim systemie obrony powietrznej wzięła się stąd, że stał się on nadmiernie skoncentrowany na zagrożeniach z południa, czyli z Jemenu.(…)

Admin
2 lat temu
Reply to  jsc

Widać czuli się bezpieczni 😉

jsc
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Bo turbaniarze przy szejkach są nikim…

Lotos
2 lat temu

CPNie wróć.

Mateusz
2 lat temu

Mazury nidzica benzyna 5.16 diesel 5.23 LPG 2.71

Admin
2 lat temu
Reply to  Mateusz

5,16 zł/l? Dobra cena!

Wojciech
2 lat temu

Witam wszystkich jak PiS jawnie oszukuję ludzi i nabija w butelkę nic nie będzie taniej przecież transport jedzie na stawce za frach lub km netto a cena netto nie zmieniła się dla przedsiębiorcy to nikt nie opuści stawek przewozowych a wszystko zaczyna się od transportu PIS oszuści.

Admin
2 lat temu
Reply to  Wojciech

Zasadniczo ma być taniej dla konsumenta. Przedsiębiorca i tak VAT odlicza, więc dla niego nic się nie zmieni. A jeśli tak, to transport nie potanieje, czyli tą drogą wpływu na obniżkę inflacji nie będzie. Sama obniżka cen brutto na stacjach wpływ na inflację będzie miała niewielki, chociaż w naszej sytuacji inflacyjnej lepszy rydz, niż nic

John
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Obawiam się, że zmieni, bo do tej pory stacje jechały na minimalnej marży. Teraz jest okazja, żeby sobie to odbić. A po drugie surowiec cały czas idzie w górę, więc cena netto też podskoczy.

Admin
2 lat temu
Reply to  John

Może Pan mieć rację, niestety

Edmund
2 lat temu

Pieprzysz redaktorku głupoty,szlak was trafia że można zrobić paliwo tańsze,zawsze tankowalem na cpn jeszcze za czasów PRL A teraz tankuje na orlenie i co mnie interesuje bp czy shell.na stacjach przy cerfurze też widać obniżkę.tak trzymać.

Admin
2 lat temu
Reply to  Edmund

Nie ma czegoś takiego, jak „szlak”. Jest „szlag”. Nie można „zrobić” tańszego paliwa. Można je taniej sprzedać :-).
Osobiście też nierzadko tankuję na Orlenie, bo mają to:
https://subiektywnieofinansach.pl/orlen-pay-czyli-placenie-za-paliwo-przy-dystrybutorze-to-pierwsza-czesc-mobilnej-rewolucji-teraz-orlen-rozpoczal-druga-ale-dlaczego-tak-niesmialo/

Jan
2 lat temu

Czytam te wasze brednie i zastanawiam się co bierzecie? Najedliscie się tuskowego czosnku? Możecie tankować u mafii paliwowej. Beczycie jak bobry bo paliwo jest tańsze? W sklepach jest dużo sznurka można kupić i oszczędzić sobie cierpienia zadanego przez ceny paliw. Odwagi barany!

Admin
2 lat temu
Reply to  Jan

Proszę się ogarnąć, bo będzie ban. Nie toleruję tutaj trolli. Nie przeczytałeś tekstu, to nie komentuj. Bo nie jest o tym, o czym myślisz że jest.

Jan
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Nie jestem trolem. Artykuł czytałem a odniosłem się do komentarzy. Proste? Czy powtórzyć?

Admin
2 lat temu
Reply to  Jan

To proszę się odnosić a) merytorycznie, b) kulturalnie, bo inaczej do niczego się Pan już tutaj nie odniesie. Proste? Czy powtórzyć?

Przemo
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Może czas przestać „przyklepywać” takie komentarze…

Admin
2 lat temu
Reply to  Przemo

Moje prywatne doświadczenie jest takie, że niektóre trolle/hejterzy dają się cywilizować. Presja wynikająca z faktu, że „jestem jedynym, który nie umie się wypowiedzieć kulturalnie, a jeśli to zrobię, to zostanę wysłuchany” czasem bywa skuteczna. A ja wolę hejtera „wychować”, niż „zabić”

jsc
2 lat temu
Reply to  Jan

Mafia paliwowa została rzekomo zlikwidowana…

Lukasz
2 lat temu

Chyba sam autor tego artykułu nie do końca potrafi liczyć. Nie jestem zwolennikiem Tuska, dla mnie Donald i Jarek to kaczki o różnych imionach ale… Jeśli za czasów Donalda paliwo podrożało do 4zl i ludzie robili strajki blokując drogi gdy baryłka ropy była droższa niż dziś, to o jakim niewykorzystanym przycisku mowa? Dziś baryłka ropy jest tańsza, a wielce łaskawy rząd obniża cenę z ponad 6zl o niecałą złotówkę. Polsko obudź się!

Admin
2 lat temu
Reply to  Lukasz

My też nie bardzo rozumiemy o co chodziło z tym przyciskiem. Trzeba zapytać rzecznika rządu 🙂

Ryszard
2 lat temu
Reply to  Lukasz

Tusk sam się wygadał, że po wygranych wyborachpaliwo może kosztować nawet i 7 zł. A kosztowało wówczas około 6-to było jakieś 7-8lat temu. Więc nie bredź trolu.

Lukasz
2 lat temu
Reply to  Ryszard

Trol to Cię chyba zrobił i nie dorobił. Paliwo bar_nie najwięcej kosztowało ok lipca 2014 i były to ceny jak te po śmiesznej aktualnej obniżce vatu. Wystarczyło Przejrzeć faktury za paliwo. A tankuje bardzo dużo 🙂

Przemo
2 lat temu
Reply to  Lukasz

Apeluję jednak do RedNacza o jakiejś lekkie ogarnięcie tej „wolności słowa”. Zaczyna się robić smutno.

Admin
2 lat temu
Reply to  Przemo

Komentator od „niedorobionych trolli” jest na liście obserwacyjnej.

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu

social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss top-search top-menu contrast close letter