W wielu krajach sieć bankomatów kurczy się, osłabiając dostęp konsumentów do gotówki. Bankom coraz bardziej nie opłaca się utrzymywanie urządzeń, z których korzysta coraz mniej osób. Koło się zamyka. Ale okazuje się, że nie w Portugalii. W tym kraju bankomaty nie służą tylko do wpłacania czy wypłacania pieniędzy. Zakres ich funkcjonalności i oferowanych przez nie usług jest bardzo szeroki, więc nie znikają z ulic portugalskich miast. To zasługa systemu Multibanco, który od 40 lat dominuje w portugalskim systemie płatności indywidualnych
Początek roku to być może jeszcze za wcześnie, żeby planować wakacje w słonecznej Portugalii, ale pewnie niedługo sporo osób będzie szukało ciekawego miejsca na wakacyjny odpoczynek. Zwiedzając Lizbonę, Porto czy Faro, warto pamiętać, że sporo usług związanych z płatnościami możemy zrealizować za pośrednictwem sieci bankomatów Multibanco. Tych leciwych i poczciwych, ale niestety często coraz rzadszych w polskich miastach urządzeń nie brakuje w Portugalii. Nie straszna im rosnąca popularność płatności bezgotówkowych.
Multibanco to wspólna sieć bankomatów należąca do wielu banków portugalskich. Dzięki temu współdzieleniu bankomaty są dla banków dużo bardziej opłacalne, niż gdyby każdy bank musiał utrzymywać swoją odrębną sieć bankomatową. Jest to największa sieć międzybankowa w Portugalii, całkowicie zintegrowana, która łączy bankomaty – trzymajcie się poręczy – 27 banków. Główną cechą tego rozwiązania jest to, że sieć oferuje bardzo szeroki zakres usług.
Sieć Multibanco nie ogranicza się też tylko do bankomatów. Jest dostawcą usług bankowości mobilnej i internetowej. Jest również m.in. dostawcą innowacyjnej automatycznej usługi płatności za przejazdy Via Verde. Według dostępnych danych w 2019 r. wartość transakcji przetwarzanych za pośrednictwem systemu Multibanco była o ok. 50% wyższa w przypadku zakupów (zarówno online, jak i offline) niż w przypadku wypłat gotówki. Dzięki rozwojowi innych usług płatniczych opartych na sieci bankomatów udaje się zachować relatywnie duże nasycenie tymi urządzeniami na terytorium Portugalii.
Dostęp do sieci jest możliwy zarówno w portugalskich bankach, jak też w większości sklepów stacjonarnych lub internetowych. Urządzenia umożliwiają konsumentom wpłacanie i wypłacanie pieniędzy, ale także realizację wielu potrzebnych transakcji płatniczych, takich jak np. płacenie rachunków, zamawianie biletów do kina, opłacanie transportu, przejazdu autostradami, płacenie podatków lub doładowywanie telefonu komórkowego.
Transakcje są bezpłatne, jeśli ktoś ma konto w portugalskim banku, który korzysta z sieci bankomatów Multibanco. Brak opłat za transakcje gotówkowe nie dotyczy jednak większości przyjezdnych i turystów. Posiadacze większości kart spoza Portugalii będą obciążeni opłatami.
Multibanco to jednak głównie metoda płatności. Jak zapewnia operator – szybka i bezpieczna. Podczas realizacji transakcji kupujący wybiera Multibanco jako metodę płatności i otrzymuje od Payplug (platforma płatnicza dla sklepów stacjonarnych i internetowych, popularna w Europie i USA) specjalny kod referencyjny. Konsument może zapłacić natychmiast w punkcie sprzedaży lub przelewem za pośrednictwem bankowości internetowej, ale może też pójść do bankomatu, aby zapłacić za zakup kartą debetową lub gotówką, podając swoje dane kontaktowe.
Dzięki Payplug sprzedawcy i konsumenci mają dostęp m.in. do odroczonych płatności, nie muszą więc od razu pozbywać się pieniędzy ze swojego konta. To płatność typu post-pay. Na czym polega atrakcyjność takich transakcji? Multibanco oferuje kupującym dużą elastyczność: mogą płacić gdziekolwiek i kiedykolwiek chcą, za pośrednictwem wybranego przez siebie kanału płatności. Sama płatność odbywa się bezpośrednio między klientem a jego bankiem, a więc ryzyko oszustwa i utraty pieniędzy jest bardzo niskie.
Wysoki poziom bezpieczeństwa systemu opiera się m.in. na uwierzytelnianiu posiadacza karty, które odbywa się w chwili korzystania z bankomatu lub płatności w punkcie sprzedaży za pomocą jednorazowo wygenerowanego sześciocyfrowego kodu PIN. Operatorem sieci jest organizacja Sociedade Interbancária de Serviços SA (SIBS). System umożliwia klientom płacenie przelewem bankowym lub kartą w bankomacie.
Multibanco jest dostępne w ponad 11 000 bankomatów w całym kraju ulokowanych w najbardziej strategicznych miejscach takich jak supermarkety, lotniska, muzea, stacje kolejowe, banki i centra handlowe. Jest to sieć najczęściej polecana do korzystania turystom przyjeżdżającym do Portugalii. Obsługuje wszystkie najważniejsze systemy kart płatniczych w pięciu najpopularniejszych językach świata.
Multibanco reprezentuje ponad 20% sprzedaży online, z ponad 23 milionami kart systemów Visa, Mastercard lub American Express. Według danych platformy Payplug ok. 70-80% populacji kraju korzysta z systemu Multibanco. System ma ok. 50% udział w rynku detalicznym. Operator systemu zwraca uwagę, że Multibanco gwarantuje Portugalczykom najwyższy wskaźnik liczby bankomatów przypadających na mieszkańca w Europie.
Multibanco to podstawowa metoda płatności dla portugalskich konsumentów, którzy mogą używać tej metody do płacenia za szereg produktów i usług, w tym w ramach handlu online. Można zapłacić np. rachunki telefoniczne lub za prąd. Jedną z usług, które świadczy Multibanco, jest dokonywanie płatności i doładowań za usługi przedpłacone oferowane przez firmy telekomunikacyjne, transportowe i inne, np. rozrywkowe. System daje duże możliwości dostosowania do niemal każdego rodzaju sprzedaży produktów i usług przez wszystkie firmy.
Ciekawe, że operator systemu SIBS działa również w Polsce. Jest tu obecny od 2008 r. i oferuje usługi zarządzania bankomatami i terminalami POS, przetwarzanie transakcji przez nabywców oraz usługi rozliczeniowe i rozrachunkowe. Niedawno firma uruchomiła kilka innowacyjnych usług takich jak pożyczka gotówkowa w bankomatach. SIBS uważa, że stawia to polski rynek „w czołówce innowacji w usługach transakcyjnych”. Dzięki tej usłudze posiadacz karty może poprosić o pożyczkę gotówkową w dowolnym terminalu bankomatowym i otrzymać gotówkę na miejscu.
SIBS ma lokalne biuro w Warszawie, które obejmuje region Europy Środkowo-Wschodniej. Oddzielne biura w naszej części kontynentu SIBS ma jeszcze w Bułgarii i Rumunii. Operuje jeszcze w Hiszpanii, Luksemburgu, Angoli i Algierii. Więcej o systemie i oferowanych usługach można przeczytać na stronie SIBS. A poniżej filmik instruktażowy pokazujący, jak najlepiej korzystać z możliwości, jakie oferuje konsumentom Multibanco:
Via Verde – innowacyjne opłaty za przejazdy dzięki Multibanco
Portugalia może pochwalić się zintegrowanym systemem elektronicznych opłat za transport i przejazdy. Ten sektor infrastruktury finansowej bardzo się w ostatnim czasie rozwinął – do tego stopnia, że system Via Verde to jedna z najbardziej charakterystycznych marek krajowych, który zapewnił Portugalii pozycję pierwszego kraju na świecie ze zintegrowaną, całodobową elektroniczną siecią poboru opłat za przejazdy. Via Verde rozwija i świadczy usługi telematyczne związane z sektorem motoryzacyjnym, a także pośredniczy w ubezpieczeniach majątkowych.
Wszystko opiera się na efektywnych metodach naliczania opłat klientom operatorów (dostawcom usług mobilnych, podmiotom związanym z samochodami, w tym operatorom autostrad, parków, stacji benzynowych, promów, McDrive lub podmiotom związanym z transportem zbiorowym). Założona w 1991 r. firma Via Verde Portugal ma na celu zapewnienie klientom operatorów wydajnych metod opłat za wszelkie usługi związane z mobilnością i transportem. System jest też wielkim ułatwieniem dla turystów, bo pozwala w jednym miejscu zgromadzić wszystkie usługi przejazdowe.
Via Verde Visitors to np. jedyny system umożliwiający turystom odwiedzającym Portugalię podróżowanie wszystkimi autostradami krajowymi bez konieczności zatrzymywania się na punktach poboru opłat. Jeśli mają odpowiedni transponder Via Verde, przejeżdżają autostradą bez zatrzymywania się, a opłata za przejazd jest automatycznie pobierana z ich karty kredytowej. Taki transponder przykleja się do przedniej szyby auta. Turyści często jeżdżący do Portugalii mogą za każdym razem korzystać z tego samego transpondera, a płacą tylko za aktywne korzystanie z niego.
Bankomaty i gotówka mają się w Portugalii całkiem nieźle
Według najnowszego raportu portugalskiego banku centralnego Report on Cash Issuance 2023 Portugalia wypada korzystnie w porównaniu z innymi krajami strefy euro i całej Unii Europejskiej w sprawie zapewnienia konsumentom łatwego dostępu do pozyskania gotówki. „Maksymalna odległość w linii prostej od najdalszego miejsca w dowolnej jednostce administracyjnej do punktu dostępu do gotówki wynosi nadal 17 kilometrów” – zapewniają autorzy raportu Banco de Portugal. Odwrócenie trendu spadku wypłat gotówki i liczby punktów wypłaty widać też w statystykach Europejskiego Banku Centralnego.
Według danych EBC łączna liczba wypłat gotówki z bankomatów portugalskich operatorów przy użyciu kart wydanych przez portugalskie banki w ostatnich kilku latach rośnie, po wcześniejszych spadkach, których kulminacja przypadła na okres pandemii. Ten spadek ostatnio został zatrzymany.
Z kolei zgodnie z danymi ECB liczba terminali udostępnionych przez operatorów bankomatów rośnie w ostatnich kilku latach. Najwyższy poziom liczba bankomatów osiągnęła w okresie przed wielkim kryzysem finansowym. Apogeum przypadło na rok 2010. Potem, wraz z rozwojem elektronicznych form płatności, liczba tych urządzeń spadała. Trend zatrzymał się w 2019 r. W czasie pandemii liczba punktów dostępu do gotówki wzrosła, potem ponownie spadła, żeby w 2023 r. znów rosnąć.
Los bankomatów w krajach o najszybszym rozwoju płatności elektronicznych jest przesądzony. Po prostu znikają one z ulic miast, a nawet z oddziałów banków, centrów handlowych czy poczt. Tak np. dzieje się w Szwecji. Nic dziwnego, jeśli każdy bank musi utrzymywać swoje oddzielne sieci i ponosić wysokie opłaty za lokalizację bankomatów, zapewnienie w nich gotówki i utrzymanie sprawności urządzeń, a także za ich wymianę co jakiś czas na nowsze typy.
Zintegrowanie sieci pozwala na znaczne obniżenie kosztów ponoszonych przez poszczególne banki. Urządzenia mogą dzięki temu znaleźć się w wielu miejscach, nie zawsze najbardziej opłacalnych dla jednego banku. Dodatkowo wprowadzenie innych usług i stworzenie całego ekosystemu płatności opartego na bankomatach pozwala na zwiększenie rentowności całej sieci. Bankomaty mogą przynosić spore zyski.
Czy udałoby się wprowadzić taki pomysł w Polsce? To kwestia dogadania się banków. Jeśli zobaczyłyby w tym interes, to na pewno zechciałyby pójść w tę stronę. Może jeszcze nie przyszedł na to czas, bo obecna sieć bankomatów pod względem rentowności się broni? Przykładem porozumienia ponad podziałami wielu banków jest nasza polska innowacja płatnicza BLIK. Bez zintegrowania systemów największych banków byłby to system niemożliwy do powszechnego użytku. Porozumienie największych banków komercyjnych w Polsce pozwoliło na oszałamiający rozwój tego projektu, który wyszedł początkowo z jednego banku – PKO BP.
Dzięki tej powszechności i dostępności dla większości Polaków korzystających ze smartfonów czy płatności elektronicznych BLIK ma szansę rozprzestrzenić się być może na całą Europę, w której nie ma tak szybkiego i skutecznego systemu. Jest to system bezgotówkowy i bardzo nowoczesny. Jednak obecnie już raczej wiadomo, że również gotówka jest potrzebna i warto zachować ją w obrocie konsumenckim. Być może system portugalski byłby tu wzorem, jak nasz BLIK w błyskawicznych transakcjach bez użycia gotówki? Wystarczyłoby tylko połączyć dwa krańce kontynentu…
Wpłata gotówki na konto przez terminal kartowy- nadal nie widzę praktycznej użyteczności dla Kowalskiego. To może jest fajne dla mikro firm jak fryzjer czy kosmetyczka, ale coś czuję że tu utarg dzienny będzie dużo powyżej limitu wpłaty (bo na pewno będzie limit, prawda?)
Last edited 2 miesięcy temu by Emil
Jacus
2 miesięcy temu
Stawiają maszyny do blika? Może im ktoś podpowie że to nie tak.
Ale u ich to działa. Maszyny do Blika służą też do wypłacania gotówki
Renata
2 miesięcy temu
Rok temu chciałam zapłacić w Mohito 50 zł za apaszkę. Pani nie miała wydać ze 100 zł i odesłała mnie, by wrócić z rozmienionymi pieniędzmi. Zdziwiona była w ogóle, że starsza pani przyszła z forsą w gotówce, bo wszyscy płacili kartą 👵🏻😂
Chyba nie rozumiem nadal idei. Bankomat /wpłatomat – oczywiście. Ale dla transakcji w sklepie stacjonarnym lub online? Kupuje towar, dostaje kod i pędzę do bankomatu żeby to opłacić? Przecież to jakaś aberracja
Odpada element płatności w e-commerce. A to największy stres i najwięcej porzuconych koszyków. Dostaję kod i opłacam w maszynie za rogiem.
Maurcy
2 miesięcy temu
wypłacałem parę razy z bankomatów należących do banków i wszystkie były bez opłat, z tego co słyszałem lokalesi też nie płacą ,za to euronet jest bezwarunkowo płatny czyli trochę odwrotnie niż u nas
Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!
Nie przegap nowych tekstów z „Subiektywnie o finansach” i korzystaj ze specjalnych porad Macieja Samcika na kryzysowe czasy oraz z zaproszeń na wydarzenia specjalne.