20 marca 2017

„Ja tylko oglądałem”? Żarty się kończą: ekran w witrynie sklepu bywa… terminalem płatniczym!

Witryna sklepu to przede wszystkim przestrzeń reklamowa. Sklepy coraz częściej inwestują więc w ekrany próbujące „porozumiewać się” z przechodzącymi ludźmi. Powiedzmy sobie szczerze: atrakcyjna, spersonalizowana treść wyświetlająca się na ekranie może skłonić przypadkową osobę, żeby zajrzała do sklepu, do którego zwykle nie zagląda, bo nie zna danej marki.

Wiem, że są już technologie, które „badają” przechodzących obok sklepów ludzi. A więc ekran wystawiony w witrynie „wie”, że przechodzi obok niego mężczyzna w średnim wieku, albo studentka biegnąca na zajęcia. I może dostosować przekaz reklamowy do tej osoby, zwracając się bezpośrednio do niej. Dzięki temu sklepowa witryna przestaje być tylko miejscem na plakaty, czy banery.

Zresztą wiem, że również banki myślą o wykorzystaniu tej technologii, bo to jest ta kategoria miejsc, do których mało kto wejdzie z własnej woli. Zwłaszcza, że banki chcą być tam, gdzie robimy zakupy, czyli w centrach handlowych. I walczyć z nimi w nowoczesny sposób o uwagę klientów.

Czytaj też: Magiczne okulary, czyli… smartfon już niepotrzebny

Ale spersonalizowana reklama wyświetlana na ekranie to nie wszystko. Ekran potrafi także… sprzedawać. Na WMC 2017 w Barcelonie firma Think&Go (część Ingenico, znanego u nas głównie z dostarczania do sklepów terminali płatniczych) pokazała mi jak można przerobić ekran na angażujące miejsce robienia zakupów. Przechodzicie obok sklepu, biura podróży, albo banku i możecie kupić coś bez wchodzenia do środka.

Ekran jest po prostu terminalem płatniczym. Widzicie ofertę, wyjmujecie kartę płatniczą, albo smartfona (o ile ma funkcję płatności mobilnych), zbliżacie i gotowe. W ten sposób w centum handlowym można wydawać pieniądze znacznie szybciej, niż „tradycyjną” metodą, czyli poprzez zwiedzanie sklepów. Kiedyś tę funkcję próbowano wprowadzić za pomocą QR kodów, ale wygląda na to, że świat zmienia się tak szybko, że zastąpią je po prostu interaktywne ekrany.

Co ciekawe, takie ekrany (co zobaczycie na poniższym filmiku prosto z Barcelony) nie muszą służyć wyłącznie do zakupów, ale np. do wciągania przechodzących klientów do rozwiązywania zagadek, quizów, do konkursów z nagrodami. Elementem, który komunikuje się z ekranem nie musi być wcale karta płatnicza, może to być np. karta lojalnościowa, na którą za pomocą ekranu możemy nabić sobie punkty.

Ekrany mogą też służyć do wpłacania darowizn na cele charytatywne (wyobrażam sobie, że właśnie w ten sposób mógłby promować się w witrynie bank – a obok ekranu mogłaby być drukarka, z której wypadałoby piękne potwierdzenie, że jesteśmy dobrym człowiekiem oraz ze sprytnie zawoalowaną ofertą, iż dla dobrych ludzi ten bank ma ofertę niedostępną dla innych).

Ekran, który nie tylko wyświetla, ale potrafi „scharakteryzować” klienta (a więc zaserwować mu konkretny przekaz) oraz ma funkcję płatniczą, a do tego może wciągnąć go do zabawy… no, to może być ciekawa opcja dla centrów handlowych. A i dla branży finansowej, bo cóż szkodzi, by na takim ekranie pojawiły się rabaty oferowane klientom danego banku?

Rejestracja” do skorzystania z oferty odbywałaby się poprzez przyłożenie karty bankowej do ekranu będącego elementem wirtyny banku, zaś sam rabat byłby automatycznie naliczany przy zakupie konkretnego towaru. Jeśli banki mają „władzę” nad milionami posiadaczy kart płatniczych, to takie interaktywne ekrany mogą im pomóc tę „władzę” wykorzystać do lojalizowania klientów i nakłaniania ich do tego, by podejmowali takie decyzje zakupowe, w których bank będzie miał prowizję od sklepu.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Zamknij
social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss